God dienen én de mammon...

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Jabob65 »

Persoonlijk vind ik het wel verstandig dat men a) het aantal ambten terugbrengt naar vier want daardoor worden de hiërchische verhoudingen minder sterk en b) derhalve ook logisch dat bepaalde (organisatorische) taken nu een andere benaming krijgen.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Levi »

Tjerk, Jabob, all,

Na het lezen van het bericht op facebook is mij het eea nu duidelijk geworden.

De NAK moet voor Jean-Luc Schneider toch een speeltuin van genot zijn.
Onder zijn toewijding is de hiërarchie versimpeld naar een 4 trapsraket.

Een “gewijde” priester kan dus beopdracht worden om daarnaast organisatorische taken te verrichten. Bv: het leidinggeven aan een district, een gemeenschap of nog nader te bepalen diensten.
Daarvoor ontvangt hij -indien geschikt- een aparte opdracht zonder dat deze verbonden is aan een geestelijke volmacht.
Voor de diaken geldt dezelfde regels, maar dan binnen de gemeenschap, en lijken priesterlijke taken binnen bereik te liggen.
Tot zover de scheiding tussen ambtsgave (geestelijk) en ambtsopdracht (organisatorisch).

Vraag is dan op basis van welke kwalificaties en competenties de candidaat het geestelijk ambt wordt toebedeeld en anderszins een taken en functiepakket meekrijgt dan wel wordt onthouden.

In het licht van de teloorgang van het district Nederland is de vraag wat nu de toegevoegde waarde is van deze ‘turnaround’.

Het apostolisch maaiveld bevindt zich al op klomphoogte en tolereert geen intelligentie vanuit het onderste gremium.
Slaafse navolging en troosteloze diensten zijn de pilaren waarop het Godswerk in Nederland is gebouwd.
Overal is er leegloop; kwalitatief en kwantitatief. Districten worden samengevoegd en kerklocaties opgedoekt!
Gemeenschappen vergrijzen en drijven op de kurken van familiebanden, sociale componenten en het ontberen van maatschappelijke contacten.
Landelijk worden er op een zondagochtend 2.500>3.000 brs en zrs genoteerd.
De weekdiensten vertonen telkens een dieptepunt aan bezoekersaantallen.

De turnaround zit nmm niet in het ambt, de opdracht, taak en functie.
De geest is uit de fles, de inhoud is verdwenen. Spiritueel is de HG vervangen door inspiratieloos gewauwel en is de mystiek rond de sacrementen onderhevig aan visuele nietszeggende handgebaren.
Ondertussen freewheelen de heren Storck, Klene en Vis verder en voeden hun ambtsopdracht door zich te laten lauweren in de West.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door zefyr »

@Levi,

Je schreef o.a.:

"Ondertussen freewheelen de heren Storck, Klene en Vis verder en voeden hun ambtsopdracht door zich te laten lauweren in de West."

Deze proleten vliegen hun eigen gat in de ozonlaag... Of dat deel uitmaakt van het heilsplan Gods is een 'mysterie van het geloof' :roll:
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

  • [9] Wat er was, zal er altijd weer zijn,
    wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
    Er is niets nieuws onder de zon.
    [10] Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
    dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
    [11] De vroegere generaties zijn vergeten,
    en ook de komende zullen weer worden vergeten.


    Uit: Prediker 1 (NBV)
@all

De nieuw-apostolische geloofspraktijk zal zich wel áltijd blijven kenmerken door een destructieve interactie tussen een rondzwervende geestelijke elite, bestaande uit instructeurs van elke rang en stand, en tegenover al dezen de gedoodverfde wachtenden op instructies die er grof geld voor over hebben om waardig te worden.

Zie ook het bericht op "Za 28 Okt 2017, 10:02" in de thread "Wát is er gaande?".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17:30 uur]
  • Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. [8] Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, [9] maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. [10] Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende. In mijn zwakheid ben ik sterk.

    Uit: 2 Korintiërs 12 (NBV)
@all

In aansluiting aan het vorige bericht; vanochtend las ik in de krant het onderstaande...
  • Luther kwam tot het inzicht dat die
    kerk niet te hervormen was. Ze
    stoelde immers op de gedachte dat de
    mens alleen de genade van God kon
    verwerven door zich te onderwerpen
    aan de plichten die de kerk hem op-
    legde
    . Onzin, betoogde Luther. Niet
    de clerus, maar God alleen kon de
    mens genade schenken. En de mens
    kon slechts hopen die genade met
    een vroom en arbeidzaam leven te
    verkrijgen. Sterker: de rooms-katho-
    lieke kerk verhinderde de gelovige
    om nader tot God te komen. Reden
    voor hem om de paus en zijn perso-
    neel letterlijk te verketteren.


    Bron: het artikel "500 jaar Reformatie in Nederland" in de Volkskrant d.d. heden (rubriek Ten eerste, pag. 12-13)
Ik kan het niet anders zien dan dat de geschiedenis zich alsmaar (subtiel) herhaalt. Toen ik in mei 2007 mijn NAK-lidmaatschap opzegde, lichtte ik die stap dan ook als volgt toe:
    • Van een aantal zaken in onze kerk heb ik door de jaren heen een enorme afkeer gekregen. Wat daarbij de kroon spant is nonchalance van ambtsdragers die zichzelf hogere dienaren noemen. Nonchalance met name welke zich uit in het weglopen voor verantwoordelijkheden.

      Ik ben ervan overtuigd geraakt dat de Stamapostel en de gezamenlijke Districtsapostelen handelen in strijd met het Tweede Gebod door in Vragen en Antwoorden te stellen dat de Nieuw-Apostolische Kerk dient te worden beschouwd als het opnieuw opgerichte verlossingswerk van de Heer, en dat diezelfde kerk wordt geregeerd door de Heilige Geest. Zie vraag 167 van de Nederlandse uitgave 1993.
      Met dit uitgangspunt is er boven Gods akkerwerk een kunsthemel met kunstlicht aangebracht.

      Op deze wijze is de nieuw-apostolische geloofsleer tot een nieuw “gouden kalf” gemaakt. Gelovigen wordt voorgehouden dat de Heilige Geest een religieuze organisatie zou kunnen bezielen, terwijl ambtsdragers worden geacht, zulks op straffe van uitsluiting, zich geheel en al aan zgn. Lehraussagen te conformeren. Hiermee worden schapen Zijner weide te grazen genomen. Bestuurders wijzen de verantwoordelijkheid af voor hun aandeel in de gestichte verwarring en zij laten slachtoffers met (blijvend) geestelijk letsel goeddeels aan hun lot over.

      Dit is de kern van mijn bezwaar tegen de handelwijze van verantwoordelijken in onze kerk.
    Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker-ook mijn bericht op "Di 25 Jan 2011, 16:33", in de thread "Een gezonde dosis respect voor wie God zendt..."
Wie zich in een kerk onheus bejegend weet, bijvoorbeeld door intimiderend leiderschap van manipulatief handelende "dienaren" die onmogelijk Godsgezanten kunnen zijn (maar die ondertussen wel "zegenaars" genoemd willen worden), wordt in de regel nergens door beschermd. Laat hem (of haar) maar opkrassen!, zullen ook hun handlangers in de kerk wel denken - zonder van leidinggevenden correct voorbeeldgedrag te eisen. De schroom om ook "hoge functionarissen", die zich grensoverschrijdend gedragen aan te pakken, overrulet bij hen zelfs geheid het gro­te ge­bod, namelijk dat van de lief­de tot God en de naas­te (Matteüs 22: 36-39).

Dán echter doet zich onverhoopt de wellicht ongekende situatie voor dat "de theorie" werkelijkheid wordt en voor menigeen zal de onvermoede sleur abrupt breken:
  • Geliefde broeders en zusters, wees niet verbaasd over de vuurproef die u ondergaat; er overkomt u niets uitzonderlijks.

    Uit: 1 Petrus 4: 12 (NBV)
  • Is soms "tranenbrood" de spijze,
    doornenvol ons levenspad,
    moeten wij soms veel ontberen
    wat ons hart zo gaarne had,
    zijn van vrienden wij verlaten
    en de vijand zoekt ons leed,
    o, dan is ons Jezus alles:
    Koning, Priester en Profeet.


    Bron: Derde couplet van lied 317, NAK-gezangboek: "Welk een vriend is onze Jezus"
Middenin "de gemeenschap" verstilt onder de druk van zulke omstandigheden weliswaar opeens ieders mededogen en je word daar aan je lot overgelaten, maar tegelijkertijd, zoals met name Noach het heeft ervaren, geldt, dat, waar God een deur sluit, Hij een venster opent - én omgekeerd. Het enige wat nodig is, is onze volle aandacht voor Zijn stem, Zijn woord:
  • En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

    Uit: Romeinen 8: 28 (NBV)
  • [1] In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. [2] Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ [3] ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.

    Uit: Johannes 9 (NBV)
  • Ook onder druk van kruis en smart
    blijf ik Uw dankbaar kind.
    Ik weet dat G' in Uw vaderhart
    op mijn behoud slechts zint.
    Van Jezus leer 'k mij need'rig, stil
    te voegen naar des Vaders wil.
    Zal dan mijn hart niet zingen,
    wijl 's Vaders hulp mij schraagt
    ?
    Mijn Heiland leeft,
    die kracht mij geeft
    door moeiten heen te dringen,
    door moeiten heen te dringen.


    Bron: Derde couplet van lied 242, NAK-gezangboek: "Om aardse rijkdom bid ik niet"
Zie in dit verband ook mijn bericht op Zo 22 Jan 2017, 21:26, in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..." Wat desondanks niet te geringschatten valt, is het gevoel van intrinsieke verlatenheid voor wie werkelijk -en zulks nota bene middenin de gemeenschap- tot het inzicht komt ineens "van vrienden verlaten" te zijn:
  • Eenzaamheid

    Ze zeggen dat je flink bent
    en alles goed verwerkt.
    Ze hebben zelfs al tijden
    niets van je zorg bemerkt.
    Er zijn er die beweren
    dat het je niets meer doet,
    maar niemand weet je angsten,
    de storm die in je woedt.

    Zo ga je moegestreden,
    geen mens die je echt kent.
    Ze zien niet dat je eenzaam
    en ongelukkig bent.

    Zo dwaal je door het leven,
    gepijnigd en bebloed
    en niemand weet je angsten,
    de storm die in je woedt.

    Toch zal het niet zo blijven.
    Er komt een and’re dag,
    waarop je Gods erbarmen
    en hulp ontvangen mag,
    want ook nog op jouw paden
    Samaritanen gaan,
    die helpen zonder praten
    en troostend naast je staan!


    Frits Deubel
Het enige waartoe sommigen, die je tot je vrienden rekende, nog toe in staat zijn, is niet zelden het onhandig aan jou toewerpen van meewarige blikken omdat jij je "van de vreugde zou hebben laten beroven", nu je je in hun midden niet meer zo thuisvoelt. Het wordt, vinden ze, tijd dat jij je zonden eens wat beter overdenkt...

Ook ik ben vanzelf zo'n rotte appel, de rebel, dwarsligger, spelbreker, de ongelovige Thomas; degene die "aan de hand van leiding" zijn plaats had moeten kennen.

Men mag denken wat men wil.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Het zou de betrokkenen niet misstaan zich méér aan te trekken van bijvoorbeeld het onderstaande...

Jaren geleden gebruikte ik, samen met enkele collega's, ergens iets voor de lunch, toen er een heilsoldate binnenkwam. Op slag voelde ik de grootst mogelijke bewondering voor haar, want in een flits zag ik een vriendelijke oude dame van beslist al in de tachtig, doch in de kracht van haar geloof! Ik realiseerde me hoezeer dat werkelijk nog heel wat anders is dan "in de kracht van iemands leven". Vooral de blije uitdrukking op haar gelaat trof mij diep. In de Strijdkreet, die ik kreeg, las ik in de trein op weg naar huis iets opvallend moois:
  • "Geef dan de keizer wat de keizer toekomt, en God wat God toekomt." (Mat 22: 21)

    Jezus geeft de opdracht om aan God te geven waar Zijn beeld op staat. God heeft geen geld, maar mensen naar Zijn beeld in omloop gebracht. Hij wil dat zij hun waarde behouden.

Uit het bericht waarin ik dit eerder aanhaalde, nog het volgende:
TjerkB schreef:(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil. Zie in dit verband -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Za 28 Jan 2012, 08:52", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."

Dienen is echt heel wat anders dan heersen...

(...)


Uit: Bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
(...)


Uit: Bericht op "Di 20 Jun 2017, 11:50", in de thread "samenvoeging districten Groningen en Assen in 2020"
P.S.
TjerkB schreef:(...)
een gedicht dat mij altijd heeft aangesproken is het volgende...
  • ik moet mijn verdriet
    stil laten liggen
    over mijn hart mag ik niet praten
    ik moet het gezellig houden
    voor het bezoek
    zo ben ik opgevoed

    maar achter mijn zwijgen zou ik in stilte
    de handen van anderen
    vast willen houden en zeggen:
    'vertel het me maar
    misschien herkennen we elkaar'


    Van: Bep van Laar (Bundel "Aan woorden voorbij", ISBN 90 246 4494 1)
Het is een trieste zaak dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk niet omkijkt naar de slachtoffers die het systeem maakt.

Overigens - misschien wel het allermooiste en meest veelzeggende gedicht van Bep van Laar:
  • voorbij het laatste dorp
    is niemandsland
    als daar nog iemand is
    - van God en iedereen verlaten
    ga dan het laatste dorp voorbij
(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 21:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Zie ook het bericht op "Za 06 Aug 2016, 15:34" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?",
alsmede het bericht op "Wo 30 Nov 2016, 09:34" in de thread "bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door willempower »

@tjerk
Ik lees hier altijd mee en je weet die grappenmakers uit Amersfoort lezen ook mee .
Die zullen net als ik de bijbelteksten niet echt lezen , het gaat hun maar om een ding das hoe worden wij rijk .
En dat over de rug van de gemeente leden , ik weet ook zijn makelaars in onroerend goed nu en de bijbel zal hun een zorg zijn .
Wat ik triest vind dat ze de leden tot op het bot uitzuigen voor hun inkomen en feestjes en partijen zelfs in de missie gebieden naast de kerk een woning plaatsen om daar zelf te verkeren .
Dit moest er effe uit .
En niet te vergeten de sexuele escapades van priesters en hoger in rang , onder het mom van navolging .
De voorbeelden heb ik hier al vaker beschreven , en niemand grijpt in .
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Levi »

Tjerk,

Wat mij opvalt tijdens recente predikingen van ap Klene is de zelfgenoegzaamheid waarmee hij dient. De ‘spirituele’ inhoud leidt tot ambivalente gedachten en het aantal gemeenplaatsingen is niet op één hand te tellen. Hij houdt alle opties open en laat het aan de luisteraar over wat er van zijn gading tussen zit.

Wat valt er dus te verwachten van gladde praat en een aalachtige profeet!
Mededogen, begrip, empathie zijn hem vreemd.
Slachtoffers van het NAK regime zijn bij hem aan het verkeerde adres.
Meneer geeft niet thuis..! Makkelijk hè.

De remedie is evenwel heel erg simpel; erboven staan!

Groet,
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Levi »

@WP,

Heeft nog (n)iemand zich gemeld in het kader van #METOO?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 06-11-2017, 15:00 uur]


@Levi

Naast seksueel geweld is ook psychologisch misbruik natuurlijk verwerpelijk. Wie emotioneel wordt overweldigd door geestelijke misleiders, valt evenzeer ten prooi aan een vorm van verkrachting, waarbij op een ontwrichtende, alles beschadigende manier zielen gedesoriënteerd raken en brutaal van hun soevereiniteit beroofd.

Misleiders (te denken ook aan ''gaslighting' - zie onder) hebben niet voor niets een 'verborgen agenda' want, zoals de schrijfster Sietske Bergsma het verwoordde; de waarheid zou ze tot dingen verplichten waar ze geen zin in hebben. Wie nietsvermoedend het slachtoffer wordt van manipulatief handelen, doordat bijvoorbeeld in een geloofsgemeenschap het gefingeerde goddelijke gezag van een ambtslichaam of bestuursapparaat aan je wordt opgedrongen, kan daarvan nog heel lang last ondervinden. Dus: pijn, hinder en verdriet. Terwijl anderen (vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk) voor jou dachten, moest jij alleen maar gehoorzaam zijn. Zo werd ons werkelijkheidsbesef omgevormd. Narcisten zetten ongevraagd een tatoeage op de tere kinderziel van hun volgelingen. Onze 'software' moest zo nodig worden overschreven door de logica van hoge, hogere en nóg hogere "dienaren". Slechts een enkeling had door dat er onder dezulken zich ook buitengemeen onhebbelijke types bevonden; zieke geesten, die zichzelf handig staande hielden door verwarring te stichten en tweespalt te zaaien. En ondertussen vulden ze lekker hun zakken.

Groet,
TjerkB


N.B.
  • In de film Gaslight uit 1944 wordt Ingrid Bergman langzaam gek gemaakt door haar man. Zo draait hij de gaslampen in huis stiekem steeds lager om haar wijs te maken dat ze blind aan het worden is. Hier komt de term ‘gaslighting’ vandaan, die refereert aan een manipulatietechniek waarbij je iemand doet twijfelen aan zijn of haar perceptie, geheugen en verstand. Een goede vuistregel is dat je te maken hebt met gaslighting op het moment dat je denkt: ben ik nou gek geworden…? En als je dit eenmaal herkent, kom je het overal tegen.
Bron: https://www.ntvg.nl/artikelen/gaslighting
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”