Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

  • Afbeelding

    Op de foto: Vandaag -in de stromende regen- werd bij kerkelijk centrum De Bron in Nieuwegein het dak gereinigd
@all

Naar verwachting duren de saneringswerkzaamheden nog de hele week.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Vis zal zich afvragen of het wel proportioneel is!
Waar zou hij dat woord opgepikt hebben?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Vermoedelijk zal het asbestvrij maken van de Bron in Nieuwegein een kostenplaatje
opleveren van 85.000 euro.
Zit ik hiermee te hoog of te laag, ben nieuwsgierig naar jullie inschatting.
De imago schade is niet in cijfers uit te drukken, dus laat dat maar even rusten.

Groet ZwartSchaap
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door willempower »

@zwartschaap
Ow ow je vergeet de boetes nog effe , of gaat Visje en Klene die zelf betalen ?
Er zullen zekers rechtszaken volgens , volgens mijn info .
Maar zal die schade zal vergoed worden door de offerpot ???
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Vers van de pers. Zie https://nieuwegeintv.nl/bron-nog-minste ... bestvonst/

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door willempower »

@tjerk
Volgens bestuurder Ruud Vis van het kerkgenootschap hebben zich twee medewerkers gemeld die mogelijk met de asbest in aanraking zijn geweest. Hij geeft aan dat de medewerkers ‘laconiek’ reageerden en nog nader worden onderzocht.
Ruud heeft ze goed onder de duim ,knap gedaan jochie .
Ze kunnen ook niet anders anders worden ze kerk uitgeflikkerd .

:roll: :roll: :roll: :roll:
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@WP

Ja "laconiek" hoort bij de woordenschat en gedrag van broeder Vis!
Ik noem hem broeder, want hij is het ambt opziener onwaardig.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Ik noem hem broeder, want hij is het ambt opziener onwaardig.

(...)
@Levi
@all

Wat het nieuwe artikel betreft bij Nieuwegein TV - ik sta er ge­woon per­plex van. "Mogelijk twee mensen kwamen met asbest in aanraking." Dus misschien niemand!!
TjerkB schreef:(...)
  • [31] Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. [32] Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten en zoeken u.’ [33] Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ [34] Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. [35] Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.’

    Uit: Marcus 3 (NBV)
  • Dient gij in uiterlijke schijn,
    dan zegent Hij u niet.
    Zijn Geest moet steeds uw Leidsman zijn,
    Hij u Zijn hulpe biedt.
    Kom heden, kom!


    Bron: Tweede couplet van lied 344, NAK-gezangboek
(...)


Uit: Bericht op "Zo 28 Jun 2015, 17:03", in de thread "Teken van leven... "
Maar bij kerkelijk centrum De Bron zijn er op gezag van Ruud Vis wél honderden leien illegaal verwijderd en werd al het asbesthoudende bouwafval dito afgevoerd.

Eerder bij Nieuwegein TV vergaloppeerde deze bestuursfunctionaris zich door vol trots voor zondag 17 april jl. in De Bron maar alvast een feestje aan te kondigen...

In plaats van nu als bestuurder tegenover eventuele slachtoffers op gepaste wijze met verantwoordelijkheden om te gaan, maakt betrokkene er een schertsvertoning van. Dat is pas buiten proportie. Zo worden vrijwilligers, schaamteloos door het bestuur van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) blootgesteld aan ernstige gezondheidsrisico's, bejegend als een voetveeg. Indien Ruud Vis de ernst van een misdrijf aldus achteloos terzijde schuift, is hij geen Godsgezant maar een dilettant.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk

De plaat voor de kop van broeder Vis moet zo dik zijn als beton.
Zelden zo'n lomperik meegemaakt als godsgezant!

Het doet me hieraan denken;
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Zelden zo'n lomperik meegemaakt als godsgezant!

Het doet me hieraan denken;
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
(...)
@Levi

Waar het mij aan doet denken, is het volgende:
Redactie schreef:(...)
Toch worden er óók in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) slachtoffers gemaakt. De onlangs overleden districtsapostel Pos merkte dit in een dienst zelfs een keer woordelijk op, al was de boodschap voor sommigen schokkend: "Ook ik maak slachtoffers!" Net zo stellig beantwoordde hij ooit in kleinere kring de vraag of het wel altijd de Heilige Geest was die op het altaar "de sprekende" is: "Ammehoela!" Dat was zijn uitspraak en daarmee moesten op dat moment de toehoorders het mee doen. Openhartigheid echter is in de Nieuw-Apostolische Kerk een schaars artikel (geworden). Dat komt in de allereerste plaats door de gekunstelde hiërarchische gezagsverhoudingen onder "dienaren". Onder heersende dienaren, wel te verstaan. De gelovigen in deze kerk zijn eraan onderworpen! Er schijnt een revolutie voor nodig te zijn om de hooghartigheid uit te bannen waarmee nota bene "de dienaren" hun vermeende hoogheid overeind trachten te houden. Diezelfde hoogheid wordt in de praktijk namelijk nogal eens "oneigenlijk gebruikt" en dan vallen er slachtoffers, niet zelden zonder dat het ooit door naasten (!) wordt opgemerkt. Daarom volgt hieronder een handreiking - voor slachtoffers die er recht op hebben om te weten hoe soms op uiterst subtiele wijze zulk misbruik plaatsheeft.

  • In zijn boek Makmennesketi i menigheten (Machtsfiguren in de gemeente) vat de Noor Edin Lövås zijn ervaringen als volgt samen: "Na veertig jaar zielszorg ben ik ontzet over de omvang van het leed dat machtsfiguren individuele christenen en christelijke groepen en gemeenten aandoen." Machtsfiguren zijn volgens Lövås' observatie vaak charmant en intelligent en komen heel humoristisch over. Bovendien zijn ze vaak succesvol: het werk of de gemeente groeit. Zo wordt het moeilijk om hen te ontmaskeren. Daarom is het belangrijk dat we ons bewust worden van de tactieken die machtsfiguren toepassen. Hieronder zijn acht geliefde en effectieve tactieken bij elkaar gezet, zodat de betrokkenen zich daarop kunnen instellen:
    • 1. Selectieve waarneming
      De machtsfiguur vergeet de wensen van anderen. `Hebben we dat besloten? Ach, dat herinner ik me helemaal niet'
    • 2. Afleiden
      Als een machtsfiguur wordt aangesproken op een voor hem onaangenaam onderwerp, probeert hij de afleidingstactiek, om zich niet bloot te hoeven geven. Als iemand het aandurft om openlijk te vragen hoe het besluitvormingsproces in de gemeente verloopt, leidt de machtsfiguur het gesprek af met niet terzake doende vragen: `Wie had vrijdag vergeten om de jongerenruimte af te sluiten?' Een machtsfiguur wil onaangename kwesties niet oplossen of de verantwoordelijkheid op zich nemen voor mogelijke fouten. Hij brengt het gesprek op een ander onderwerp.
    • 3. Zichzelf vrijpleiten/de schuld op anderen afschuiven
      Met 'maar het was allemaal goed bedoeld' probeert de machtsfiguur zichzelf vrij te pleiten. In werkelijkheid laat deze uitspraak zien dat hij voor anderen probeert te bepalen wat goed voor hen is.
      In een christelijk jasje zal zijn rechtvaardiging er zo uitzien dat er een beroep op God wordt gedaan: `Ik heb erom gebeden. God heeft mij laten zien dat ik deze lampen moest kopen, zelfs als jullie daar anders over denken.' Vrome machtsfiguren rechtvaardigen hun handelen door net te doen alsof ze het voor God doen.
      Net zoals een alcoholverslaafde zijn partner verantwoordelijk stelt ('Omdat jij zo zeurt, ben ik aan de drank!'), schuift de aan macht verslaafde de schuld op anderen af: 'Als ik niet ingrijp, loopt het immers niet.' 'Het is jouw schuld dat er in onze gemeente zoveel mensen ontevreden zijn.'
      De machtsfiguur onttrekt zich aan zijn verantwoordelijkheid door zichzelf vrij te pleiten en de schuld op anderen af te schuiven.
    • 4. Verborgen of openlijke intimidatie
      De machtsfiguur vraagt onverwacht in een onuitgemaakte discussie: `Hoe lang geloof jij eigenlijk al? ... Tja, sinds zeven jaar' en zijn onuitgesproken opvatting is: `Dan is het immers duidelijk dat ik me met mijn gemeente-ervaring van tientallen jaren door jou niets hoef te laten zeggen.' Een medewerkster van een christelijke organisatie wees de directeur op een probleem. Hij gaf haar als antwoord: 'Ik zie het probleem niet. Maar zou het misschien zo kunnen zijn dat er met uw gebedsleven iets niet in orde is?'
      De intimidatie kan ook heel openlijk plaatsvinden. Een aankomend zendeling hoorde tijdens zijn stage van zijn mentor: `Denk maar niet dat je me kwijt bent als je uit de gemeente de zending in gaat. Mijn arm reikt tot in Pakistan.'
      Sommige machtsfiguren hebben de pretentie dat alleen zij in direct contact met God staan en dreigen met 'Als je je van mij afkeert, keer je je van God af' tegenover degenen die zich aan hun invloed willen onttrekken.
    • 5. Oproepen van schuldgevoelens
      'Het schuldgevoel van anderen is het lievelingswapen van machtsfiguren.' Ze misbruiken het eerlijke geweten van anderen. Ze kunnen goed observeren en uiten zelden beschuldigingen die nergens op slaan. Als ze tegen iemand zeggen: 'Dat heb je verkeerd gedaan', krimpt degene die berispt wordt vaak inwendig ineen. Wie constant geconfronteerd wordt met dit soort beschuldigingen, wordt overgevoelig. Dan ontstaat de volgende paradoxale situatie: aan de ene kant zal het slachtoffer de machtsfiguur afwijzen terwijl hij hem aan de andere kant naar de ogen zal kijken om niet opnieuw kritiek te krijgen. Met het wapen van de schuld ondergraaft de machtsfiguur het gevoel van eigenwaarde van de ander. Er komt een moment dat de ander volledig onzeker is gemaakt en niet meer weet wát hij moet doen en hóe hij dat moet doen. Hulpeloos wendt hij zich tot de machtsfiguur. Deze troost hem: 'Vertrouw op mij, doe het zoals ik het zeg, dan doe je het goed.'
    • 6. De rol van slachtoffer spelen
      'Als jullie nou ook eens naar mij zouden luisteren', klaagde de vrouw bij besluitvormingsprocessen. In werkelijkheid danste de hele gemeente naar haar pijpen.
    • 7. Het ontkennen/bagatelliseren van feiten
      De machtsfiguur weigert toe te geven dat iemand door zijn gedrag schade is berokkend. Een predikant verwaarloosde zijn gezin om zijn ambities in zijn kerkelijke carrière te bevredigen. Door te zeggen 'Wie, ik? Ik doe het toch in dienst van de Heer?' ontkende hij zijn egoïstische motieven – ook tegenover zichzelf. De machtsfiguur probeert van een berg een molshoop te maken door anderen te verwijten dat ze van een mug een olifant maken.
    • 8. Liegen/de feiten verdraaien
      Soms kun je er moeilijk achter komen of iemand liegt. Er zijn situaties waarin je zelfs niet eens weet dat er tegen je gelogen wordt, tot het te laat is natuurlijk. Sommige mensen hebben de gemeente in hun greep doordat ze constant met een niet nader omschreven `meerderheid' schermen. 'De meerderheid van de gemeente is van mening dat we deze kansel moeten afschaffen.' Als je erop door zou vragen, zou je vaststellen dat deze persoon met vijf van de tweehonderd gemeenteleden heeft gesproken. Hij weet dus slechts wat drie procent van de gemeente denkt. Hij weet niet wat de meerderheid denkt. Als iemand openlijk schermt met een meerderheid, is het goed openlijk door te vragen wie dat dan allemaal gezegd heeft.
      Het kan ook zijn dat de machtsfiguur zich helemaal niet bewust is van het feit dat hij niet de waarheid spreekt. Op grond van zijn selectieve waarneming denkt hij waarschijnlijk dat zijn uitspraken echt waar zijn.
    Bron: Volker & Martina Kessler in "Macht in de gemeente", ISBN 90 239 1179 2 NUR 711

Klik >>HIER<< om verder te lezen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 18 Jan 2011, 20:18", in de thread "Heersers in de kerk (1): Tactieken van machtsfiguren"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”