Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Faunus
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 jan 2015, 12:23

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Faunus »

Informatieavond voor de gemeenschap Utrecht op maandag 26 januari 2015
(...)
Inleiding:

Deze avond zijn de apostel, opziener en districtsvoorganger gekomen om de gemeenschap te informeren over de situatie van het kerkgebouw en mogelijke scenario's naar de toekomst. Zij willen ook de gedachten van de broeders en zusters horen.
'Horen'...?
Maar tussen 'horen' en 'daarnaar doen' ligt nog wel een verschil. Het zal straks zoals gebruikelijk 'slikken of stikken' voor de broeders en zusters worden.
De majeure oplossing zou zijn dat er een geschikte bouwplaats is om nieuwbouw te realiseren. Deze kosten zullen de opbrengst van de huidige kerk echter ruim- schoots overtreffen. Het is de vraag of deze optie echt realistisch is omdat het bestuur ook op een aantal andere plaatsen in het land zaken moet oppakken.
De apostel deelt mee dat deze maand aan een architect de opdracht is versterkt om in het westen van Utrecht en de randgebieden Maarssen en Leidsche Rijn te zoeken naar een geschikte bouwlocatie of een bestaande kerk of gebouw.
1. Dat zal niet makkelijk zijn.
2. Als het tóch lukt, dan kunnen we eindelijk die ver*&%$de vrijbuitergemeente NAK-Woerden met NAK-Utrecht-LeidscheRijn integreren.

De wens wordt geuit dat het pijporgel van de gemeente mee zou kunnen gaan naar een nieuwe locatie. De opziener antwoordt dat we dit wel in alle overwegingen meenemen maar dat we een beslissing daarvan niet af kunnen laten hangen.
Utrechters! Reken er maar op dat jullie het pijporgel kwijtraken!
De broeders en zusters die zich geuit hebben tonen begrip voor de situatie, de geschetste scenario's en de stappen die nu gezet worden.
Dat lijkt me 'wensdenken' van degene die het verslag heeft gemaakt.

Faunus
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Toen ik het verslag doornam van de gemeenteavond in Utrecht, was mijn eerste gedachte: het lijkt wel alsof alleen de "slapende leden" hier zijn komen opdagen! De hele kijk op de zaak bij "het bestuur" klopt namelijk niet, en ook de argumenten die men hanteert deugen niet. Omdat ik het meer dan verschrikkelijk vond om deze hele rampzalige ellende gaandeweg onder ogen te zien, heb ik er enorm veel over geschreven, zoals bijvoorbeeld het onderstaande:
Redactie schreef:(...)
Van de ongeveer 300 ingeschreven leden bij de nieuw-apostolische kerkgemeente Frankfurt-West waren er zondagochtend "zu Erntedank 2011" hooguit 70 gekomen. Hierover raakten wij naderhand in gesprek met de districtsoudste Rüdiger Wend die erop wees dat elke zitplaats ondertussen wel € 120 per jaar kost. Men stond dientengevolge -binnen de kring der dienaren- voor "große Herausforderungen": alleen al in Duitsland zullen er in de nabije toekomst honderden miljoenen euro's nodig zijn om het verworven onroerendgoedbezit in stand te houden. Vroeger kon het zomaar gebeuren dat een broeder van de Bouwafdeling tegen de districtsapostel zei dat een project spijtig genoeg wel wat duurder was uitgevallen, aldus de districtsoudste. Indien de districtsapostel er dan dieper op inging, kon het heel goed zijn dat de begroting met 50% (!) was overschreden; "Dat willen wij nu vermijden. Tegenwoordig wordt er bij voorkeur gewerkt op basis van planmatig onderhoud. Ook zullen er de komende tijd versneld gemeenten moeten worden samengevoegd." Sommigen van ons, "criticasters", keken elkaar aan en ik hoorde ze zeggen: "Waarom worden niet tevens 'de broeders en zusters' hierbij betrokken want waarom moeten 'de dienaren' per se alles regelen? Zouden die hun tijd niet onderhand véél beter enkel aan zielzorg kunnen besteden? Dan ontdekken zij tenminste waardoor de kerken momenteel zo hard leeglopen en valt daartegen misschien óók nog wat te doen!" Echter, al zouden in de Nieuw-Apostolische Kerk zowat elf miljoen leden hier exact hetzelfde over denken; indien de stamapostel en onder de districtsapostelen de machtigsten het anders in hun hoofd hebben, zal anno 2011 niettemin alles bij het oude blijven. "Je wéét toch hoe het werkt?", zei een zoon van een opziener en-passant nog tegen mij. Ik knikte op een manier, zo tussen "ja" en "nee" in. Wat een verwrongen toestand, dacht ik.

Anderen toonden begrip voor "de dienaren". Velen zijn "überfordert", vond men. Ik dacht: je kunt beter stellen dat velen zich hebben láten "überfordern". Maar ja, in de Nieuw-Apostolische Kerk hoor je tegen je "zegenaars" nu eenmaal nooit "nee" te zeggen. Wie echter vastloopt, heeft dat hoe dan ook aan zichzelf te wijten, gezien de "eigen verantwoordelijkheid" die er dan te onpas opeens wél toe blijkt te doen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 07 Okt 2011, 11:29" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht! (9)"
BakEenEi schreef:(...)
Dweilen met de kraan open is óók het uitgebreid met elkaar willen hebben over een toekomstvisie voor de kerk (waarbij men bijvoorbeeld in NAK-Duitsland vanwege een indicatieve seculariseringstrend, alvast heeft gemeend dat er zo'n 600 miljoen euro nodig zal zijn voor een ombuigingsoperatie op het gebied van onroerend goedbeheer), zónder tegelijkertijd reëel onder ogen te zien waardoor menigeen de veiligheid en geborgenheid in "Zijn huis" heeft kunnen ontvallen. Want heus, dat heeft wél een oorzaak! Overigens leven wij in een tijd waarin er juist sprake is van een "herlevende religieuze motivatie". Hoe verstandig is het dan bovendien om lichtvaardig "etnocentrisch" te willen denken? Sommige goden kunnen wel een onverholen voorkeur hebben voor Duitsers, maar op deze planeet bevinden zich onder de levenden ook nog anderen!

(...)
Dan kun je ondertussen, zoals bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, wel in zaken willen gaan om succesvol te worden met commerciële investeringsprojecten en prompt het oorlogspad verkiezen als het met die zaken misgaat, maar dan schiet je als dienaar (!) je doel lelijk voorbij. Dan ben je pertinent geen zegenaar; eerder een plaag voor... Zijn werk. Hopelijk is dit een eye-opener, aan de vooravond van Goede Vrijdag.
  • Wie met Jezus is gestorven,
    zal met Hem ten hemel gaan.


    Uit: Tweede couplet van lied 382, NAK-liederenbundel
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 28 Mrt 2013, 19:56" in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
Er zitten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in de opzet van de organisatie "gewoon" enkele dodelijke systeemfouten. Hoe kinderlijk eenvoudig het ook is om het ontij te keren; de ambtelijke top is aan de gemeenteleden superieur en iedereen, voor zover velen de kerk niet al hebben verlaten, eerbiedigt deze domme wantoestand.

Meten = weten. Kom op met feiten & cijfers, zou ik menen. Tijdig, volledig en juist! Al in 2012 werd dit kerkgebouw in de verkoop gedaan. Stiekem; dus achterbaks.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door willempower »

@ all
Gelukkig kennen we nu wel wat cijfers zien want ze zeggen dat ze voldoen aan de ANBI voorwaarden .
Zoals de cijfers publiceren op hun website .
Ow , das een wet die ze even vergeten zijn m komt in de beste kringen voor .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Laat één lichtpuntje niet onvermeld blijven: het bericht op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op 5 januari jl., getiteld "Renovatie kerkgebouw Nijmegen en realisatie zes studentenappartementen". (...) Oók Utrecht is een studentenstad!

Just wake up...
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@ll

Het is onvermijdelijk dat de NAK afstevent op het failliet van het geestelijk goed en daardoor de weg vrij is voor de onroerend goed exploitatie van de (voormalige) kerken.

Steeds meer doet het economisch model haar intrede en worden de brs en zrs en er zgn bij betrokken, als was het maar om de ' onvermijdelijkheid' van de omslag te kunnen verantwoorden.

Dat pleit de hogere dienaren ook vrij voor de Almachtige!
Het Pontius Pilatus' gedrag van dit gremium is stuitend.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@Levi

Wat mij betreft is bij de nieuw-apostolische kerkleiding de geestelijke dood al klinisch ingetreden. Men leeft er op los en het ongegeneerde potverteren is begonnen.
TjerkB schreef:(...)
Heus, ik blíjf het zeggen want dit is het werk Gods op de kop; voor mij kan de -godgeklaagde- verdorvenheid in een geloofsgemeenschap bijna niet groter worden.

  • Profetie over Edom
    [7] Dit zegt de HEER van de hemelse machten over Edom: Is er geen wijsheid meer in Teman,
    gaat men daar niet langer met verstand te werk,
    is elk inzicht daar verdwenen?


    [8] Vlucht, vlucht weg, inwoners van Dedan,
    zoek een diep verborgen schuilplaats.
    Ik breng onheil over Esaus nageslacht,
    het tijdstip is gekomen dat ik met hen afreken.


    Uit: Jeremia 49 (NBV)


    Het geloof en de wet
    [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? [3] Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

    Uit: Galaten 3 (NBV)
De ambtelijke top praat veel, maar zegt weinig:
Vogelfrei schreef:(...)
Im Gottesdienst in Nuernberg, Pfingsten 1997, erklärte Stammapostel Richard Fehr: "Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis". Seitdem übt man aber Selbstjustiz, der Kapitalfehler - mit inzwischen allen daraus sich ergebenden Folgen.

(...)


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "21.08.2014, 16:07" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
(...)


Uit: Bericht op "Wo 10 Sep 2014, 19:22" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Het is bij dit kerkgenootschap werkelijk één groot vat vol tegenstrijdigheden geworden. Qua machtsdenken koestert men het Duitse keizerrijk van 100 jaar geleden: http://www.uitgeverijaspekt.nl/boekdeta ... 9059118133.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door willempower »

@ tjerk

Potverteren is al lang begonnen dat weet je ook wel . Niks nieuws aan .
De vraag is alleen wie mag de pot leegmaken .
Er zijn er bij die 10 miljoen door de pot spoelen en niemand die wat zegt of inzage heeft .
Alles onder het mom van dat gaat het klootjes volk niks aan .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:@ tjerk

Potverteren is al lang begonnen dat weet je ook wel . Niks nieuws aan .
De vraag is alleen wie mag de pot leegmaken .
Er zijn er bij die 10 miljoen door de pot spoelen en niemand die wat zegt of inzage heeft .
Alles onder het mom van dat gaat het klootjes volk niks aan .
@willempower

Dat is exact wat ik bedoel. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn de getuigenissen vanuit het ambt van stamapostel van het zuiverste goddelijke gehalte. Ook de afgelopen week moesten wij daar weer collectief aan geloven toen districtsapostel Rüdiger Krause in diens schrijven met dagtekening 3 februari 2015 ertoe opriep om niet in het minst te twijfelen aan het door stamapostel Jean-Luc Schneider gevelde en derhalve als rechtvaardig op te vatten oordeel over de apostel in ruste Eckehard Krause, die om de internationale NAK-bestuursvoorzitter moverende redenen de hoedanigheid van apostel oneervol moest kwijtraken.

Zonder ook maar enige reserve daarentegen liet Jean-Luc Schneider zich eerder meer dan lovend uit over districtsapostel Armin Brinkmann die bepaald niet om het minste of geringste meermalen lelijk in opspraak was gekomen:
Overigens heeft ook Rüdiger Krause, met name door herhaaldelijk naasten meedogenloos voor het hoofd te stoten, een -op zijn zachtst gezegd- twijfelachtige reputatie opgebouwd. Kortom: de verdorvenheid -aan de top van deze religieuze organisatie- kan bijna niet groter. Met de waarheid wordt het door betrokkenen gemakshalve maar niet al te nauw genomen. Op deze manier wensen hooggeplaatste "zegenaars" het zich te veroorloven bikkelhard te zijn voor een ander en voor zichzelf zo mild als het maar mogelijk is. Zie in dit verband op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Vr 17 Mei 2013, 12:57" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@TB

Met uitzondering van Apostel Gerrit Sepers, heeft wijlen G. Pos in zijn actieve periode een aantal coryfeeën naar voren geschoven als 'waardevolle ambtsbroeders' met een hoog ethisch gehalte - niet dus!
Een stamapostel, een DAP, 2 APS en een voormalige DO die nog een tonnetje moet aftikken vanwege een verbouwinkje op Bonaire.

Maar 11 cent per km vragen waar de norm 10 cent is, stond gelijk aan diefstal van offergebeden.
Daar kan het klootjesvolk het mee doen.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Met de huichelarij die de laatste 20 jaar in de Nieuw-Apostolische Kerk stukje bij beetje aan het licht gekomen is, lijkt de ondergang onderhand definitief getekend. En inderdaad, sommigen hebben aan die ondergang bovengemiddeld bijgedragen.
BakEenEi schreef:
BakEenEi schreef:(...)
Wat ík érg vind is, dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk té veel gevraagd kán zijn als je kenbaar maakt dat je je -als christen- graag wilt beperken tot de volle waarheid. Aan die wens willen (!) velen (!) níet voldoen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 10 Apr 2013, 19:24" in de thread "Leugens, Leugens, en nog eens leugens!"
(...)
Indien liefde en waarheid inwisselbaar blijken te zijn voor macht en aanzien, zal het evangelie van Jezus Christus voor velen ongemerkt veranderen in een boodschap zonder blijdschap en voeding zonder vitaminen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 12 Apr 2013, 21:34" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
Ikzelf heb in de Nieuw-Apostolische Kerk véél geleerd, doch bij nader inzien vooral hoe het NIET moet. Het heeft mij geholpen om alleen het Evangelie te omarmen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”