Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Dat was mij ook opgevallen, maar -uitgesproken door onderdaan Renz- legt het niet echt gewicht in de schaal :D

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Inmiddels viermaal gerecycled: de heilige nieuw-apostolische drie-eenheid die zichzelf hier in de picture speelt, bestaande uit de toppers Schneider-Krause-Storck:
  1. 1 maart 2016.
    Zitat Jean-Luc Schneider:
    Wir wollen mit Jesus siegen. Nicht über den Nächsten, über uns selbst.
  2. 1 maart 2016.
    Zitat Rüdiger Krause:
    Wir werden nicht aufhören zu predigen, dass der Herr wiederkommt – und zwar in der Form, dass wir uns darauf freuen können.
  3. 2 maart 2016.
    Zitat Rainer Storck:
    Lasst uns Impulsen folgen und einfach kurz für den beten, an den wir gerade denken.
  4. 3 maart 2016.
    Zitat Jean-Luc Schneider:
    Das Evangelium ist kein Produkt, das wir dem Markt anpassen müssen. Es ist die ewige Wahrheit – ob es der Markt annimmt oder nicht.
  5. 4 maart 2016:
    Zitat Rüdiger Krause:
    Wir werden alle unvollkommen bleiben. Aber wenn wir im Glauben bleiben, dann bleiben wir auch in Gott.
  6. 5 maart 2016.
    Zitat Rainer Storck:
    Lasst uns herauskommen aus dem immer gleichen Gekurbel und unseren Gebeten neuen Schwung verleihen.
  7. 6 maart 2016.
    Zitat Jean-Luc Schneider:
    Jesus hat alles mitgemacht, was zum menschlichen Leben dazugehört. Er kann uns also verstehen.
  8. 7 maart 2016.
    Zitat Rüdiger Krause:
    So eckig und kantig, so liebenswürdig und manchmal nicht so liebenswürdig – so liebt Gott uns und nimmt uns an.
  9. 8 maart 2016.
    Zitat Rainer Storck:
    Die christliche Grundhaltung des Dienens ist nicht abhängig von Rahmenbedingungen. Jesus hat gezeigt, dass Dienen immer möglich ist.
  10. 9 maart 2016.
    Zitat Jean-Luc Schneider:
    Denken wir an die Geduld Gottes mit uns. Dann können wir mit unserem Nächsten auch geduldig sein.
  11. 10 maart 2016.
    Zitat Rüdiger Krause:
    Nach Wegen suchen, die den Frieden wieder herstellen, das ist Wesen Christi.
  12. 12 maart 2016.
    Zitat Rainer Storck:
    Siegen über sich selbst bedeutet auch, auf das letzte Wort zu verzichten.
Genoeg gesproken! Waar blijven de bijbehorende daden? Ik zie deze mensen alleen maar altijd en overal het hoogste woord voeren en zichzelf laten napraten.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

(...)
Kern des neuen Projekts sind die Internetseiten neuapostolisch.de (deutsch) und newapostolic.org (englisch). Von dort aus erfolgt die Ausleitung in die Kanäle der sozialen Netzwerke wie Facebook, Twitter, Instagram und Pinterest. Weitere Sprachen und Kanäle werden gegebenenfalls folgen – abhängig von der Resonanz auf das Projekt.

(...)
Die neue Internetseite mit den Zitaten aus den Predigten ist angelehnt an ähnliche Projekte wie mademyday.com, bei denen witzige Sprüche oder Merksätze in ein Bildmotiv eingebettet und veröffentlicht werden. Derartige humorvolle oder emotionale Veröffentlichungen werden tausendfach in den sozialen Netzwerken „geliked“ und geteilt.

(...)


Bron: Artikel "Apostelzitate in den sozialen Netzwerken" d.d. 01-03-2016 bij http://nac.today/de
@all

Zo wordt "de wereld om ons heen" nu dus bestookt met "Apostelzitate". In mijn vorige bericht gaf ik het al aan: bij de nieuw-apostolische kerkleiding zie ik een soort van verbaal-performaal-kloof ontstaan want woorden en daden bij de hoogmogende heren zijn NIET met elkaar in balans. Het lijkt wel alsof men er een maniakaal genoegen in schept om overal, waar men kortstondig (in beeld) verschijnt, alles in rep en roer achter te laten. En geen zin in en tijd voor: ware zielzorg.

In een bekend lied werden wij er vroeger al aan herinnerd...
  • O, wil toch van het Levenswoord
    geen hoorders zijn alleen;
    of ’t al dan niet uw zin bekoort,
    gaat om te doen eerst heen.
    Dan komt er vrede in uw huis
    en blijheid in ’t gemoed;
    dan vindt gij kracht om zelfs uw kruis
    te dragen welgemoed.



    Bron: Eerste couplet van lied 113, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
... dat het in de praktijk om méér gaat dan alleen om de theorie. Tegenwoordig echter wringt men zich in allerlei bochten om vooral de aandacht op zichzelf te vestigen. Dat wijst op een identiteitsprobleem:
  • (...)
    Ik hoorde pas geleden de opmerking dat veel religieuze en levensbeschouwelijke organisaties momenteel lijden aan een soort spiritueel HIV-virus: het virus van Huisvesting, Identiteit en Voorlichting. Op het moment dat de energie eruit is, wordt er alleen nog maar gesproken over Identiteit. Of over de vraag hoe je weer aandacht kunnen genereren voor je club?

    (...)
Bron: Column "GEEN KWESTIE VAN GELOVEN" door Rinus van Warven, op de website van de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten
Zie ook het bericht op "Za 12 Mrt 2016, 20:02" in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"
Abusievelijk zoekt men al sinds jaar en dag elke oorzaak buiten zichzelf en de ambtelijke top weet van gek­kig­heid niet waar het geld aan moet worden uitgege­ven. Juist daardoor draait de pro­pa­gan­da­ma­chi­ne op volle toeren, maar hiermee vervreemdt men zich van de als schaakstukken op afstand aangestuurde gelovigen aan de basis van de organisatie. Gemekker van de (emotioneel verwaarloosde) schapen en lammeren in de Nieuw-Apostolische Kerk "kann nicht hingenommen werden".
BakEenEi schreef:(...)
Het is niet goed als in Zijn werk de hoofdzaak niet de hoofdzaak mag zijn. Dan zal het ontbreken aan zegen! Dan dienen er vragen te worden gesteld in plaats van antwoorden ingeslikt. Dan moet er alarm (!) worden geslagen als zielen het Vaderhuis ontvluchten door zinloos geestelijk geweld. "Getrouwheid zal Hij kronen" - níet: lauwheid. Heus: er is in Zijn werk geen plaats voor rangen en standen, niet voor klassenjustitie en ook zeker niet voor manipulatie en intimidatie.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 16 Feb 2011, 22:23", in de thread "Levend geloof"
Zie ook het bericht op "Zo 17 Jan 2016, 22:44" in de thread "Elfje"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door willempower »

Hoi
Brinkie moffelt meer dan 10 miljoen weg en men grijpt niet in .
Een prominent lid van de orthodox-christelijke geloofsgemeenschap Noorse Broeders, met haar hoofdkantoor gevestigd in Stadskanaal, wordt verdacht van het wegsluizen van 8 miljoen euro. Het zou gaan om Jonathan van der L, een voormalig rechercheur van de FIOD.

Dat meldt NRC Handelsblad zaterdag. Het Openbaar Ministerie zegt, zonder zijn naam te noemen, dat Van der L. wordt verdacht van oplichting, verduistering en witwassen. Zijn 21-jarige vriendin uit Zeist wordt verdacht van betrokkenheid bij het witwassen.

Financiële man
Van der L. was jarenlang de financiële man van de Noorse Broeders, een stroming die te vergelijken is met de Jehova's Getuigen. Het Nederlandse hoofdkantoor van de Noorse Broeders staat in Stadskanaal. De geloofsgemeenschap is er gevestigd op recreatie- en conferentiecentrum Pagedal.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Vandaag in het Algemeen Dagblad (in aansluiting aan het bericht op "Ma 18 Jan 2016, 18:05"):

Afbeelding

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

  • (...)
    Al jaren is er een forse terugloop
    van kerklidmaatschap en kerkbe-
    zoek. Tegen de stroom van deze lan-
    delijke trend in, blijft het ledenaan-
    tal van de Nieuw-Apostolische kerk
    in de Utrechtse regio al jaren sta-
    biel. Zo’n 350 mensen zijn aangeslo-
    ten
    en ze komen bijvoorbeeld uit
    Utrecht, Houten, Nieuwegein of
    Maarssen. Bij de diensten zijn ge-
    middeld 150 leden actief
    .


    (...)
Bron: AD Utrechts Nieuwsblad, 25 maart 2016

Zie ook het bericht op "Vr 25 Mrt 2016, 22:44"
@all

Ik herinnerde mij een e-mailbericht, van 3 april 2005 om precies te zijn:
Dag Oudste,

Gisteren schreef u aan mij iets over...
  • de werkgroepen "Dienen en leidinggeven"
en...
  • het verder vormgeven van ons ontwikkelingsproces naar het goede oude model van onze gemeenten
in de reactie welke ik van u ontving aangaande dat onderwerp.

***

"naar... het goede oude model..."

Dit bracht mij op het volgende.
Ik antwoordde dat een geloofszuster die al meer dan 20 jaar niet meer in
de gemeenschap komt mij het volgende had geschreven:
  • Kan jij je vinden in mijn stelling als ik zeg dat het niet om de kerk gaat
    maar om God, Jezus, de Heilige Geest en de medemens?
    Om je persoonlijke geloof en je ontvankelijkheid ( je open willen stellen )
    voor Gods Woord?
    En daar vorm aan geeft samen met anderen. Door mee te werken in een
    gemeente, aan alles wat een gemeente ten goede komt. Opdat een ieder zich
    daar goed mag kunnen voelen, een Thuis mag hebben, bij Vader Thuis.

    Het lied "
    Bij Vader thuis is 't ons zo goed, daar zijn wij altijd blij.
    Daar klinkt de lieve Heilandsstem
    .....". je zult het ongetwijfeld kennen uit
    jouw kindertijd. Die stem wil ik horen, en geen andere.
Weliswaar woont deze zuster niet in onze regio, maar waar ik nu aan
dacht is dit.

Wij leven in een tijd van wetenschappelijk denken, wij lezen
wetenschappelijke boeken, wetenschappelijk onderzoek heeft plaats en het
scheelt niet veel of al ons handelen moet wetenschappelijk verantwoord
zijn. Ook in kerken.
Oudste, ik wil u niet tegenspreken, hoor, maar als ik de beide
aangehaalde zinsneden op mij laat inwerken, namelijk
  • de werkgroepen "Dienen en leidinggeven"
en
  • het verder vormgeven van ons ontwikkelingsproces naar het goede oude model van onze gemeenten
... dan begrijp ik wel dat er werkgroepen [meervoud; TB] zijn, en dat er
een ontwikkelingsproces gaande is, doch...

... hoe praktisch is het tijdverdrijf van degenen, die op deze manier
met het geloof bezig zijn, écht?!

Op 30 januari jl. zond ik aan u een bericht toe met als onderwerp
"Afschrift hartenkreet (10 berichten; 7.000 woorden)". Eén van deze
afschriften betrof de e-mail aan Priester [naam]: "Bericht 6 (La joie
de vivre) d.d. 03-05-2004/23:05". Daarin schreef ik destijds aan hem:
  • Eén schaap meer of minder doet er allang niet meer toe. De liefde verkoelt in vele harten.
Stel nu, zo dacht ik vanmiddag, dat ik, TjerkB te A., de voorganger
was van de gemeenschap van waaruit de betreffende geloofszuster kan
worden opgezocht. Wat zou ik kunnen doen?

Dit schreef zij: "Kan jij je vinden in MIJN stelling..."

En dan komt er vervolgens een prachtige apostolische geloofsgetuigenis,
zoals hierboven werd geciteerd.
En wij weten dat het gaat om iemand die we al heel lang in ons midden
missen. Iemand bij wie zo'n geloofsgetuigenis in het hart leeft!

Wat zou ik doen? Wat zouden wij doen?

Zouden wij verder gaan het met het (theoretische, wetenschappelijke)
"vormgeven..." enzovoort, enzovoort?

Werkelijk, ik zou wensen dat ik het volgende deed...
  • Na de zondagochtenddienst zou ik in de gemeente voorlezen wat deze
    zuster had geschreven. Ik zou zeggen: "Lieve broeders en zusters, denkt
    u nog wel eens aan onze geloofszuster NN? Er waren in onze gemeenschap
    omstandigheden waaronder het voor dit godskind destijds te moeilijk werd
    om verder met ons mee te trekken. Voor een niet onbelangrijk deel waren
    dit omstandigheden die ook wij in de hand hadden. We hebben dat toen
    vermoedelijk niet goed genoeg aangevoeld. Wij konden haar niet troosten,
    niet bemoedigen, niet met haar mee-strijden. Het is althans niet
    gebeurd. Maar lieve broeders en zusters, onze hemelse Vader mist Zijn
    kind in de gemeenschap. In onze gemeenschap! Kunnen wij haar niet een
    warm onthaal bereiden? Kunnen wij het vuur niet doen aanwakkeren? Kunnen
    wij haar niet liefdevol in ons midden uitnodigen? Zullen we het klimaat
    fijn maken en nu bidden of 'de lieve Heilandsstem' haar mag aanspreken?"
Met hartelijke groeten,
TjerkB
Antwoord: geen.
Later verdween ik nota bene zelf uit "de gemeenschap". Ik miste "de lieve Heilandsstem".

Zie in deze samenhang tevens het bericht op "Zo 07 Feb 2016, 21:11" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk
@ll

De gemeenschap Utrecht is net als de gemeenschap Veenendaal geestelijk volledig los van de NAK.
Het is bij het streng gereformeerde af.
De respectievelijke voorgangers trekken zich niets aan van de kerkleiding.
En ja, er is een volgzame massa die zich laat ringeloren door de voorganger.

Dat is al sinds jaar en dag!

Fijne Pasen voor een ieder!

Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De foto hieronder van de dienende broeders in het NAK-district Utrecht lijkt mij zo'n 25 jaar geleden te zijn gemaakt (bij de kerk in Amersfoort):

Afbeelding

(...)


Uit: Bericht op "Vr 29 Aug 2014, 22:55" in de thread "Nostalgie"
@Levi
@all

In het district Utrecht hadden we toen dertien gemeenten:
  1. Amersfoort
  2. De Bilt
  3. Harderwijk
  4. Hilversum
  5. Lelystad
  6. Naarden-Bussum
  7. Nijkerk
  8. Soest
  9. Utrecht-Noord (Werner Helmichstraat)
  10. Utrecht-Zuid (Berkelstraat)
  11. Veenendaal
  12. Voorthuizen
  13. Zeist
Nu zijn het er nog zeven:
  1. Amersfoort
  2. Harderwijk
  3. Hilversum
  4. Nieuwegein
  5. Nijkerk
  6. Veenendaal
  7. Voorthuizen
Ik vrees dat het aantal leden dat nog de diensten bezoekt de laatste 10 jaar gehalveerd is. Uiteraard valt de gemeente in Lelystad nu onder het district Amsterdam.

Volgens mij hangt "de uitstroom" beslist ook samen met de naar mijn vaste overtuiging politieke benoeming in 2005 van stamapostel Wilhelm Leber. Onmiddellijk na diens aantreden werd bij de kerkleiding zowat alle aandacht opgeslokt door achter de coulissen de op handen zijnde politieke hervormingen. Zo'n 10 jaar lang ging het immers vrijwel nergens anders meer over. Het geloof haalt men tegenwoordig uit een boekje: de nieuw-apostolische catechismus. Maar: "de letter doodt" (vgl. 2 Kor. 3: 6).
TjerkB schreef:(...)
Aan woorden geen gebrek, aan daden des te meer. Zielzorg en zakendoen moeten uit elkaar worden getrokken, het kastenstelsel dient te worden afgeschaft, vragen naar eer en geweten beantwoord, klachten naar behoren afgewikkeld, slachtoffers de helpende hand gereikt, en de ideologie moet plaatsmaken voor het Evangelie...

(...)


Uit: Bericht op "Za 20 Feb 2016, 00:02" in de thread "Teken van leven"
Terwijl de ideologische verbouwwerkzaamheden aan de geloofsleer volop gaande waren, werd de daaraan onderworpen "levende have" meedogenloos verwaarloosd. Met de bedoelde uitstroom is daar dus intussen de hoogste prijs voor betaald. De technocratie heeft gezegevierd:
  • (...)
    Ik hoorde pas geleden de opmerking dat veel religieuze en levensbeschouwelijke organisaties momenteel lijden aan een soort spiritueel HIV-virus: het virus van Huisvesting, Identiteit en Voorlichting. Op het moment dat de energie eruit is, wordt er alleen nog maar gesproken over Identiteit. Of over de vraag hoe je weer aandacht kunnen genereren voor je club?

    (...)
Bron: Column "GEEN KWESTIE VAN GELOVEN" door Rinus van Warven, op de website van de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten
Zie ook het bericht op "Za 12 Mrt 2016, 20:02" in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?", alsmede het bericht op "Zo 13 Mrt 2016, 16:09"
Zo realiseerden de technocraten hun "so­cië­teit op levensbeschouwelijke grondslag". Voor de in "de gemeenschap" toegebrachte levenswonden heeft men geen oog.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Utrecht/Nieuwegein is een samenvoeging van meerdere opgeheven gemeenschappen.
Zo kan ik ook een 'constante' verklaren!
Ik hoor goede geluiden uit Harderwijk.
Een fijne voorganger en hulpen.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]


@Levi
@all

De getallen in het krantenartikel mogen dan nu wel zijn gepresenteerd als wetenswaardigheden, maar inderdaad, als men zou uitgaan van het vroegere gemiddelde aantal bezoekers van een zondagochtenddienst in elk van de samengevoegde kerkgemeenten (De Bilt, Utrecht-Noord, Utrecht-Zuid en Zeist), is dat méér dan 150. Ook ik word niet graag met gemanipuleerde cijfers een rad voor ogen gedraaid, zoals hier kennelijk een leugen om bestwil nodig was om domweg te... imponeren.

Van zo'n leugen om bestwil is de in 2012 verschenen catechismus voor mij het meest schrijnende voorbeeld. Men had zich tot het ware Evangelie moeten beperken. En het is mij niet ontgaan dat pas nadat het boek bij Bischoff Verlag een enorm kassucces was geworden het kerkbestuur de catechismus online deed verschijnen...

De inhoud van de catechismus werd bekokstoofd met onzuivere motieven. De kerkelijke autoriteiten wilden alleen maar voor zichzelf macht en aanzien veiligstellen. Men had er opvallend veel woorden voor nodig en op propaganda wordt niet bezuinigd. Hoe sympathiek sommige voorgangers ook zijn, ik wil geen besmet voedsel.

  • Wat kost’lijk levend water,
    en zuiver als kristal,
    vloeit uit de troon des Heren,
    heil brengend overal.

    Hemelleven wil het geven steeds in overvloed,
    zaligheid en vreugde werkend, diep in ons gemoed.


    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 152, gezangboek GvAC (voorheen lied 139, gezangboek H.A.G.E.A., ed. 1953)
Groet,
TjerkB


P.S.
Wat ik persoonlijk echt niet begrijp, is, hoe "dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk de grootst mogelijke ongerijmdheden in hun kerk zodanig weten te relativeren dat zij ermee kunnen "leven". Als ik daar wel eens naar informeerde (want ik geneerde mij dood over bepaalde zaken), kreeg ik verbijsterende reacties als "ik ben er voor de broeders en zusters; wat er verder in de kerk gebeurt, is niet mijn verantwoordelijkheid" of "wat de stamapostel zegt en waarom, daar zal hij zijn redenen wel voor hebben", of "malversaties of onrecht; daar houd ik mij niet mee bezig". (...) Zelfs nu nog voel ik plaatsvervangende schaamte als ik hoor van wantoestanden.

Doordat bij mij de ongerustheid zelden of nooit werd weggenomen (want immers, wat had ik aan ontwijkende antwoorden), hield het na verloop van tijd niet alleen op met mijn respect voor degenen die zich nergens wat van aantrekken maar toch overal mee wegkwamen vanwege hun machtsposities in de organisatie (!), maar onverhoopt viel langzaamaan ook mijn respect weg voor anderen die dat zonder zich druk te maken lieten gebeuren. Vele malen twijfelde ik liever aan mijzelf dan aan de dienaren in wie ik Godsgezanten wilde zien. Maar de liefde kan niet van één kant komen! Toen ik de kerk verliet, wist ik het zeker: het wordt steeds ernstiger.

Hoe kan ik in de Nieuw-Apostolische Kerk nog een lied zingen als...
  • Er gaat een stroom zo klaar en rein
    door Gods gemeente heen.
    En wie daarin gewassen is,
    voelt met Zijn Geest zich een.
    O woord der waarheid, heil'ge stroom,
    Uw kracht is wonderbaar.

    Kom allen, werp u in die vloed;
    kom uitverkoren schaar!


    Bron: Eerste couplet van lied 161, gezangboek NAK
... terwijl ik zie op welke manier er bijvoorbeeld offergaven worden verkwist en bestuurders het ons allen aandoen maling te hebben aan gerechtvaardigde kritiek? Nogmaals, hoe sympathiek kerkelijke ambtsdragers ondertussen ook mogen overkomen; als het geloof zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood (vgl. Jak. 2: 17).
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”