Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

@all

Mogelijk herinnert u zich het volgende bericht:
BakEenEi schreef: (...)
Hopelijk zal het tijdig vóór 17 februari aanstaande ook tot in Zwolle zijn doorgedrongen wat de nieuw-apostolische geloofsleer sinds 4 december jl. nu feitelijk behelst.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 23 Jan 2013, 21:43", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Blijkens het Jahresbericht 2013 van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." (zie pagina 24) blijkt ook het Zwolse nieuwbouwproject gerealiseerd te zijn dankzij een financiële injectie uit Duitsland:
  • Afbeelding
Naar alle waarschijnlijkheid hangt de verkozen financieringsconstructie samen met het onderstaande...
TjerkB schreef:(...)

Volgens de desbetreffende jaarrekeningen van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." zijn van 2011 t/m 2014 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland financiële tekorten aangezuiverd met een totale subsidie van € 1.231.491, dat wil zeggen in 2011 € 56.000, in 2013 € 1.159.157 en in 2014 € 16.334.

Ik sluit niet uit dat een en ander ermee verband houdt dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door financieel wanbeheer de ANBI-status op het spel staat.

(...)


Uit: Bericht op "Di 10 Nov 2015, 17:54" in de thread "Der Fall Rohn"
Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Offergaven worden aangewend om naar buiten toe constant alles vele malen fraaier voor te spiegelen dan de eerlijkheid het gebiedt te zeggen. Omdat men op vele borden tegelijk schaakt, valt het venijn nauwelijks te doorgronden, doch wie de tijd en de moed ervoor overheeft om het machtsspel op veilige afstand enigszins te overzien, ontdekt in wat voor een gevangenis de gelovigen zich hier bevinden. Het is de omgekeerde wereld als dienaren op hun wenken bediend willen worden want zó gaat het er in de Nieuw-Apostolische Kerk aan toe!

(...)


Uit: Bericht op "Vr 10 Jan 2014, 22:39" in de thread "Voetangels en klemmen op de geloofsweg"
Zie ook het bericht op "Ma 04 Jan 2016, 10:41" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Blijkens het Jahresbericht 2013 van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." (zie pagina 24) blijkt ook het Zwolse nieuwbouwproject gerealiseerd te zijn dankzij een financiële injectie uit Duitsland

(...)
@all

Terwijl ook in Zwolle de aanhangers van de nieuw-apostolische geloofsleer (wat dat in de praktijk compleet behelst, kan betrokkenen -net als de meesten van hun geloofsgenoten elders- naar alle waarschijnlijkheid "niet boeien") nu een eigen dak boven het hoofd hebben en zij er warmpjes bij zitten dankzij een kunstgreep met "Opfereinnahmen aus Nordrhein-Westfalen", vallen er in de Nieuw-Apostolische Kerk alsmaar meer lijken uit de kast. Voornaamste oorzaak: vals spel van zegenaars.

Die "zegenaars" hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk.. vrij spel. Ze worden in de praktijk immers blindelings gehoorzaamd, vertrouwd en gevolgd ... Wie de "zegenaars" niet onvoorwaardelijk liefheeft, ze niet biddend en werkend ondersteunt, en aan hen niet het geld toevertrouwt dat in feite voor de Allerhoogste was bedoeld, zoekt het met zijn of haar wankele schreden in Gods licht zelf maar uit. Het zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" de zegenaars aan wie God's wegen het eerst exclusief worden onthuld. Wie niet eet wat onder hun regie de pot schaft, speelt met vuur en moet maar weten wat daarvan komt. Ergo: "wie aan het doel niet hecht, heeft verbeurd zijn kroningsrecht" (vgl. tweede couplet van lied 276, NAK-gezangboek). Zo wordt men geestelijk in gijzeling gehouden.

Zó ook is bij de blinden (!) het licht uit de ogen geslagen en dat eist zijn tol:
Levi schreef:(...)
Ondertussen woekert de kaalslag voort als een dodelijke ziekte.
Geestelijke verarming en oppervlakkigheid zijn de symptomen.

Niemand stopt het..

Arme kerkgangers!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 13 Jan 2016, 15:39" in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien"
(...) Zojuist las ik in de krant het volgende:
Ze is al drie jaar op rij
kampioen van Nederland.
Haar afstand met de
discus: 55,23 meter. Een
afstand die in het niet valt
bij het record van Stalman:
71,22. Maar dat is besmet.


Van onze verslaggever
Lennart Klem

Corinne Nugter (23) is rege-
rend Nederlands kampioene
met een persoonlijk record
van 55,23 meter. Een groot
verschil met de 71 meter van Stalman
De oud-atlete bekende vorige week
dat zij doping heeft gebruikt tijdens
haar carrière.

(...)


Bea Wiarda

Oud-atlete Bea Wiarda was in 1983
de vrouw die achter Stalman
tweede werd op het NK, waardoor
ze niet naar de Olympische Spelen
ging en Stalman wel. De teleurstel-
ling daarover is bij Wiarda nog al-
tijd groot. "Een Amerikaanse die
met Stalman trainde, heeft er al
eens wat van gezegd. Ik vind het
erg spijtig dat ze na ruim dertig
jaar pas heeft bekend", vertelde
Wiarda aan de Leeuwarder Cou-
rant.
"Ja, het voelt nu alsof ze me
de Olympische Spelen door de
neus heeft geboord."


Bron: De Volkskrant, donderdag 14 januari 2016, Sport/pag. 32
"Voornaamste oorzaak: vals spel van zegenaars", noteerde ik in de eerste alinea. In Zwolle heeft men vermoedelijk ook in het geheel géén boodschap aan "Der Fall Rohn", waaraan het kerkbestuur -om betrokkene te isoleren, uit te roken en hem uit te hongeren- al minstens zoveel geld uitgaf als aan hun Duitse nieuwbouw.
Levi schreef:(...)
Een beetje DAP accepteert niets vanuit de ondere regionen. Ongeacht kennis, expertise en academische titels.
Daar is 1 remedie voor; de primus inter pares isoleren, uitroken en uithongeren!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 13 Jan 2016, 15:39" in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Terwijl ook in Zwolle de aanhangers van de nieuw-apostolische geloofsleer (wat dat in de praktijk compleet behelst, kan betrokkenen -net als de meesten van hun geloofsgenoten elders- naar alle waarschijnlijkheid "niet boeien") nu een eigen dak boven het hoofd hebben en zij er warmpjes bij zitten dankzij een kunstgreep met "Opfereinnahmen aus Nordrhein-Westfalen", vallen er in de Nieuw-Apostolische Kerk alsmaar meer lijken uit de kast. Voornaamste oorzaak: vals spel van zegenaars.

Die "zegenaars" hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk.. vrij spel. Ze worden in de praktijk immers blindelings gehoorzaamd, vertrouwd en gevolgd ...

(...)


Uit: Bericht op "Do 14 Jan 2016, 10:08"
@all

Het mysterie van het nieuw-apostolische denksysteem is wat mij betreft ontrafeld. De code gekraakt. De godenzonen ontmaskerd. Het bestuursproces ontsluierd.

Zoals bij onroerend goedtransacties verkopers een meldingsplicht hebben tegenover een onderzoeksplicht bij kopers, zouden gelovigen, alvorens zij hun ziel en zaligheid bij de Nieuw-Apostolische Kerk in handen leggen van gekostumeerden aldaar die de exclusieve status genieten van "zegenaar", er verstandig aan doen om zich terdege af te vragen waarom in deze samenhang het in zowel materieel als immaterieel opzicht verlangde godsvertrouwen (!) werkelijk op zijn plaats zou zijn. Concreet: is het voor eenieder klip en klaar dat gelovigen in deze kerk voornamelijk plichten hebben terwijl vrijwel alle rechten zijn voorbehouden aan "zegenaars"?

Een kniesoor die daarom maalt, kan men in Zwolle schouderophalend tegenwerpen. Geen commentaar/laat ons met rust/houd ons niet op/wij haten vragenstellers.

Aldus het NAK-prototype van Gods "oogappel" belichamend, worden gezonde mensen ziek, zieken worden doodziek en de doden kunnen een trap na verwachten.

Hoogmoed viert in de Nieuw-Apostolische Kerk hoogtij. Ieders karakter moet er worden gebroken totdat je kneedbaar bent in de handen van d'Apostel. Je wordt geacht te beantwoorden aan het tekentafelmodel van het voorbeeldige nieuw-apostolische godskind zoals dat systematisch "in de arbeid" wordt geschetst (lees: opgedrongen). Wat erachter steekt is machtspolitiek. Witteboordencriminaliteit. Terreur. Terwijl de "zegenaars" hun kaken stevig op elkaar houden, horen wij tegenwoordig in de rechtszaal wat zij als marionetten aan een touwtje van d'Apostel moeten verzwijgen. d'Apostel benoemt op hoge posten uitsluitend ja-knikkers.
BakEenEi schreef:(...)
Het eerste wat wij allen in feite hier nu onder ogen moeten willen zien is dat er bij tal van gelegenheden door leidinggevende "dienaren" machtsposities zijn ingenomen én uitgespeeld, ZONDER enig "mandaat" van de Allerhoogste.

In de geschiedenis van het "apostolische werk" zijn daarvan gedurende een lange reeks van jaren onnoemelijk veel zielen op enigerlei wijze het slachtoffer geworden: dezen vielen kansloos ten prooi aan onhebbelijkheden van "hoge(re) dienaren"...
  • - St.Ap. Bischoff predikte jarenlang een Boodschap welke op enig moment door alle leden van de internationale kerkleiding tot dogma werd verheven
    - je werd destijds níet verzegeld en "dus" geen "kind van God" zonder die Boodschap uitdrukkelijk te hebben omarmd als zijnde een goddelijke profetie
    - ambtsdragers waren op straffe van excommunicatie verplicht in elke dienst te wijzen op de onherroepelijk goddelijke betekenis van deze Boodschap
    - St.Ap. Bischoff heeft al die tijd dag-in dag-uit (!) goedgevonden dat er op grond van diens Boodschap werd gediscrimineerd - met alle gevolgen van dien
    - onder deze gevolgen dient niet alleen gezondheidsschade te worden verstaan, waaronder blijvend geestelijk letsel, doch ook allerhande materiële schade
    - de internationale kerkleiding claimde niet alleen de zeggenschap over de kerk als instituut, doch vooral het alomvattende geestelijke gezag namens God
    - daarbij moesten gelovigen begrijpen dat buiten de Nieuw-Apostolische Kerk om wereldwijd niet tevens anderen met zulk goddelijk gezag waren bekleed
    - het kwam er dus op neer dat wie zich niet overgaf aan wat de nieuw-apostolische kerkleiding verordonneerde, diens eeuwig heil bij God op het spel zette
    - vast geloof te hechten aan een spirituele ervaring van één enkele persoon, St.Ap. Bischoff, werd verheven tot een harde toelatingseis voor het hemelrijk
    - de aldus uitgeoefende geloofsdwang werd op 4 december 2007 opnieuw gelegitimeerd door Peter Kuhlen te veroordelen tot veroorzaker van al het leed
Steeds meer (subtiel) machtsvertoon was er nodig om indruk te maken op gelovigen aan de basis van de organisatie; zodanig, dat men nog met gepaste eerbied en gedienstig zou opkijken naar de "Godsgezanten" die er geen moeite mee hadden zichzelf "hoge dienaren" te laten noemen.

(...)
Door de hiërarchische organisatiestructuur in de Nieuw-Apostolische Kerk onttrok de besluitvorming onder hogere dienaren zich aan de waarneming van individuele gemeenteleden. Als "zegenaars" eenheid demonstreerden, nam men eenvoudig aan dat dezen in de "broederkring" ook daadwerkelijk op koninklijke wijze met elkaar omgingen.

Weinigen vroegen zich af hoe de kerkleiding op verantwoorde wijze omgaat met de ingezamelde offerontvangsten want men wil geloven dat de aan God toevertrouwde financiële middelen bij Hem in de best mogelijke goede handen zijn.

Ondertussen beraadslaagden de hoge(re) dienaren over de meest uiteenlopende zaken. Over onroerend goed-beheer, over de inhoud van bladen en tijdschriften, over grote evenementen, verre reizen, personeelszaken, enzovoort.

Toen is er níet (!) op enig moment het duidelijke onderscheid aangebracht tussen verantwoordelijkheden over zaken op het geestelijke vlak en verantwoordelijkheden over de overige zaken.


(...)
Financieel management drong zich op, planmatig onderhoud van kerkgebouwen, vergadertechnieken, media, níeuwe media, maatschappijvraagstukken, aansprakelijkheidskwesties en ontelbare geloofsvragen vanuit de periferie.

De hoogste "dienaren" wilden niets prijsgeven van het gerezen aanzien van hun "ambtelijke status" binnen de organisatie en men koesterde de bepleite aanname dat het "werk Gods" wordt belichaamd door de Nieuw-Apostolische Kerk.

Er moest een catechismus komen waarmee de kerk haar unieke bestaansrecht in de Bijbel zou verankeren; die indruk zou maken op de jeugd en waarmee de kapitaalkrachtige conservatieve vleugel in de kerk op haar wenken bediend zou zijn.

(...)

Zo ongeveer kom ik met een hink-stap-sprong aan in het "hier en nu".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 16 Feb 2011, 20:36", in de thread "Levend geloof".
Zie thans in deze samenhang verder het bericht op "Di 11 Nov 2014, 21:14".
Zie tevens het bericht op "Ma 06 Apr 2015, 16:31" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
BakEenEi schreef:(...)
Het is niet niks om erachter te komen dat met ieders goedvinden in bestuurlijke kringen bij de Nieuw-Apostolische Kerk de waarheid doelbewust kan worden verzwegen zodat de hele wereld wordt besodemieterd. Voorbeelden ervan kan ik onderhand zo uit de mouw schudden:
  • het statement, onmiddellijk na de dood van stamapostel Johann Gottfried Bischoff
  • de officiële lezing van de kerkleiding over Hamburg-Blankenese
  • de gepresenteerde geschiedschrijving op 4 december 2007
  • het Open Huis bij Residence Eimersstaete in Arnhem
  • het schrijven van apostel Peter Klene c.s. "Santpoort, 21 februari 2010"
  • de opmerkingen van districtsapostel Brinkmann over een externe adviseur bij het miljoenenschandaal
  • het vrij recente bericht over de afronding van de juridische procedure vanwege de zaak Rohn
  • theorie en praktijk ten aanzien van oecumenische betrekkingen
  • de hele gang van zaken rond het thema "verzoening"
  • het idee dat de Nieuw-Apostolische Kerk dit jaar 150 jaar bestaat
Men liegt en bedriegt alsof fantasie en werkelijkheid hier met elkaar samenvallen. Aan de lopende band wordt er recht gepraat wat krom is. En wat ik niet snap: steevast kijken de gelovigen glazig de andere kant op.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 25 Aug 2013, 22:03", in de thread "(1) Ieder kijkt altijd overal van weg!"
Zwolle en omstreken - word wakker...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsl

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Hoogmoed viert in de Nieuw-Apostolische Kerk hoogtij. Ieders karakter moet er worden gebroken totdat je kneedbaar bent in de handen van d'Apostel. Je word geacht te beantwoorden aan het tekentafelmodel van het voorbeeldige nieuw-apostolische godskind zoals dat systematisch "in de arbeid" wordt geschetst (lees: opgedrongen). Wat erachter steekt is machtspolitiek. Witteboordencriminaliteit. Terreur. Terwijl de "zegenaars" hun kaken stevig op elkaar houden, horen wij tegenwoordig in de rechtszaal wat zij als marionetten aan een touwtje van d'Apostel moeten verzwijgen. d'Apostel benoemt op hoge posten uitsluitend ja-knikkers.
Het enige wat apostel Klene nog mag schrijven zijn interne memo's.
Niets komt er meer van hem op papier naar buiten.
Geen enkele pennevrucht.
Dat is wat voor een theoloog!

Afijn, zijn laatste openbare brief is hem fataal geworden.
Dienstje hier en daar, en thats it...!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

@all

Wie nu in Zwolle en omstreken denkt dat ik de godsdienstbeoefenaren aldaar tot mikpunt heb genomen, zou ik willen zeggen: kan "de automatische piloot" UIT ?!

Vijf jaar geleden herinnerde ik eraan dat de voormalige NAK-apostel Gerrit Sepers acht jaar geleden in het dagblad Trouw over de Nieuw-Apostolische Kerk sprak in termen van een geestelijk concentratiekamp. Om precies te zijn; hij verklaarde als volgt:
"Met indoctrinatie als heilsmiddel doet de NAK een geestelijk ’concentratiekamp’ ontstaan. De veelvormigheid van de eerste christelijke gemeenten was zo groot en uiteenlopend, dat men zich werkelijk moet afvragen of onze Heer Jezus Christus de apostelen wel zo duidelijke macht gegeven heeft als de NAK in deze tijd met ijzeren vuist leert. Mijn antwoord is: nee."


Bron: Trouw-artikel "Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp" d.d. 05-01-2008 door Lodewijk Dros
Drie jaar later, genoodzaakt door de omstandigheden, hoopte ik -door via het Forum van Bauke Moesker een aantal achtergronden te verduidelijken- erger te voorkomen...
BakEenEi schreef:@all

Destijds op het forum bij NAK-Observer stond er onder mijn berichten altijd het volgende citaat: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Fritsch). Dat stond er bepaald niet zonder reden... Bijna weergaloos onthullend en openhartig is het in mijn beleving hoe ooit Bonhoeffer zich uitdrukte:
  • Zijn wij nog bruikbaar?

    We zijn de stomme getuigen geweest van boze daden. We zijn door de wol geverfd. Geroutineerd hebben we de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong geleerd. We zijn door ervaring wantrouwend tegenover mensen geworden. Daarbij moesten we hun de waarheid en ons vrije oordeel dikwijls schuldig blijven. We zijn door ondraaglijke conflicten murw, ja misschien zelfs cynisch geworden – zijn wij nog bruikbaar? Wat we nodig zullen hebben zijn geen genieën, cynici, haatdragende personen of geslepen tactici, maar ongekunstelde, eenvoudige en oprechte mensen. Zal onze innerlijke weerstand tegen wat ons opgelegd is sterk genoeg en de oprechtheid tegen onszelf radicaal genoeg zijn gebleven om de weg tot eenvoud en oprechtheid terug te vinden?


    Bron: Dietrich Bonhoeffer Werke (DBW) 8 (WE), 19-39
Ongelofelijk indrukwekkend is in ditzelfde verband ook de toespraak gehouden door Elie Wiesel in Oslo, op 10 december 1986 bij het in ontvangst nemen van de Nobelprijs voor de Vrede. (Elie Wiesel is geboren in een Hongaars getto en werd als kind naar de nazi-vernietigingskampen Auschwitz en Buchenwald gezonden. "Nacht" is het openhartige en diep ontroerende verslag van de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld. Een joodse jongen vertelt hoe hij er ongewild getuige van was hoe zijn moeder en zusje direct na aankomst in het kamp naar de gaskamer werden gestuurd, en hoe zijn vader van uitputting stierf na de gedwongen mars naar Buchenwald.) Uit de toespraak:
  • (…)
    Maar ik heb vertrouwen. Vertrouwen in de God van Abraham, Isaac en Jacob en zelfs in Zijn schepping. Zonder dat zou handelen niet mogelijk zijn. En handelen is het enige antwoord op onverschilligheid, het sluipendste van alle gevaren. Is dat niet de betekenis van Alfred Nobels nalatenschap? Was zijn angst voor oorlog geen bescherming tegen oorlog?

    (…)
    En vervolgens leg ik hem
    [in gedachten, ter verantwoording, aan een overleden jongen; BEE] uit hoe naïef we waren, dat de wereld op de hoogte was en zich in zwijgen hulde. En dat ik daarom gezworen heb nooit meer te zwijgen wanneer en waar er ook menselijke wezens zijn die lijden en vernederingen moeten ondergaan. We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer. Stilte moedigt de beul aan, nooit de gefolterde. Soms moeten we ingrijpen. Als menselijke levens in gevaar komen, als de menselijke waardigheid op het spel staat en nationale grenzen en gevoelens irrelevant worden. Overal waar mannen en vrouwen vanwege hun ras, religieuze of politieke overtuiging vervolgd worden, moet die plaats –op dat moment– het centrum van het universum worden.

    (…)
    Er is zoveel te doen, er is zoveel dat gedaan kan worden. Eén persoon –een Raoul Wallenberg, een Albert Schweitzer, een Martin Luther King jr.–, één integer persoon kan het verschil uitmaken, het verschil tussen leven en dood. Zolang één dissident wordt vastgehouden, is onze vrijheid een leugen. Zolang één kind honger heeft, zullen onze levens vervuld zijn van angst en schaamte. Wat al deze slachtoffers boven alles moeten weten is dat ze niet alleen staan, dat wij hen niet vergeten, dat wanneer hun stemmen gesmoord worden wij hun de onze zullen lenen, dat terwijl hun vrijheid afhangt van die van ons, de kwaliteit van onze vrijheid afhangt van die van hen.

    (…)
Het was in november 2006 toen dit onderwerp werd aangesneden bij NAK-Observer. Inmiddels zien wij nota bene van nabij hoe ook "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland "geroutineerd de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong hebben geleerd". Wie er net als talloze andere helden op sokken later met terugwerkende kracht (!!) "in het verzet" wil hebben gezeten, raad ik nu aan vooral te blijven zwijgen. Kinderen Gods die op zoek zijn naar Zijn gerechtigheid, Zijn waarheid en Zijn liefde, worden door de bullebakken die het in deze kerk nu voor het zeggen hebben meedogenloos omver gelopen en in de verste verte niet voor vol aangezien.

Drie dimensies van macht kunnen worden onderscheiden:

1) de macht van beslissingsbevoegeheid
2) de macht van agendavorming
3) de macht van "thougt control"

Bij dimensie 2 kan men bijvoorbeeld denken aan de macht van de media. De media kunnen onderwerpen aandragen, waarbij er bij het publiek een mechanisme ontstaat van acceptatie in de zin van (gedachteloze) acceptatie van een informatiestroom uit een bepaalde hoek. De overtreffende trap hiervan is dan feitelijk dimensie 3, waarbij er sprake is van een geruisloze impliciete opiniebeïnvloeding. Naast de media hebben natuurlijk ook regeringsstelsels soms zo veel macht, maar óók religieuze stromingen. De Nieuw-Apostolische Kerk is daarvan een schrijnend voorbeeld: leden worden willoze werktuigen van een geestelijke elite...

Groet,
BakEenEi


P.S.
Zie tevens de Trouw-artikelen d.d. 15-08-2005 (met de bedrieglijke uitspraak van internationaal NAK-persvoorlichter Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen.'') en d.d. 05-01-2008 met als titel "Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp".


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 29 Jan 2011, 17:38", in de thread "Elders gelezen... "
... maar volgens mij trok niemand zich daar wat van aan. Misschien knikten sommigen toen wel begrijpend, maar in de Nieuw-Apostolische Kerk bedoelt men in lichaamstaal dan hooguit zoiets te zeggen als "Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw... " - en dat wist ik. De oppervlakkigheid en onverschilligheid die daarmee worden verbloemd beletten uiteraard dat gelovigen elkaar ooit tot bloei zien komen - en dat wist ik óók. Kortom, hoewel de situatie voor mij ronduit alarmerend was, en ik om die reden de noodklok luidde, toonden mijn broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk zich daaronder stoï­cijn­s. Ook in Zwolle en omstreken is dat trouwens nog steeds zo. Dus in zoverre mag men zich daar nu alsnog aangesproken voelen, al staat het eenieder vrij oppervlakkig en onverschillig te zijn...
Levi schreef:(...)
Ondertussen woekert de kaalslag voort als een dodelijke ziekte.
Geestelijke verarming en oppervlakkigheid zijn de symptomen.

Niemand stopt het..

Arme kerkgangers!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 13 Jan 2016, 15:39" in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Het enige wat apostel Klene nog mag schrijven zijn interne memo's.
Niets komt er meer van hem op papier naar buiten.
Geen enkele pennevrucht.
Dat is wat voor een theoloog!

Afijn, zijn laatste openbare brief is hem fataal geworden.
Dienstje hier en daar, en thats it...!

(...)


Uit: Bericht op "Do 14 Jan 2016, 22:56"
@Levi
@all

Inderdaad moet die bewuste brief, op een zondagnamiddag vanuit Santpoort (zon­dags­werk is niet sterk), hem achteraf zuur hebben opgebroken. In elk geval maskeert de inhoud een kennelijk beoogde paleisrevolutie, zij het met een m.i. onvoorzien en voor de briefschrijver nog altijd niet uitgewerkt boemerangeffect.

Wie een put graaft voor een an­der, valt er zelf in (naar Spr. 26: 27 en Pred. 10: 8). Of zoiets de aangesloten leden in Zwolle en omstreken is opgevallen of niet, doet aan de onloochenbare feiten uiteraard niets af. Volkomen ten onrechte voelden de actoren zich geruggensteund door "hoge(re) dienaren" als Armin Brinkmann en Wilhelm Leber van wie later zou blijken dat men zelf chantabel was door meerdere doofpotaffaires, zoals in Nordrhein-Westfalen de verzwegen oplichtingszaak.

Wat betrokkenen met elkaar gemeen hebben is, dat zij Godsgezanten wilden zijn doch dat ieder alleen maar is gaan schitteren in een ingebeeld eigen koninkrijk...
TjerkB schreef:(...)
Op hun zegetocht (...) vieren de kerkvorsten de ene triomf na de andere en daarbij organiseren zij hun eigen applaus - doodsbenauwd om door de mand te vallen.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 09 Mrt 2015, 10:13" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16-01-2016, 15.45 uur]
TjerkB schreef:(...)
Drie jaar later, genoodzaakt door de omstandigheden, hoopte ik -door via het Forum van Bauke Moesker een aantal achtergronden te verduidelijken- erger te voorkomen...
BakEenEi schreef:@all

Destijds op het forum bij NAK-Observer stond er onder mijn berichten altijd het volgende citaat: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Fritsch). Dat stond er bepaald niet zonder reden...

(...)
P.S.
Zie tevens de Trouw-artikelen d.d. 16-03-2005 (met de bedrieglijke uitspraak van internationaal NAK-persvoorlichter Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen." ) en d.d. 05-01-2008 met als titel "Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp".


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 29 Jan 2011, 17:38", in de thread "Elders gelezen... "
... maar volgens mij trok niemand zich daar wat van aan.

(...)


Uit: Bericht op "Do 14 Jan 2016, 23:17"
@all

Ik kom nog even terug op het hierboven gequote bericht.

Het vertrek van Gerrit Sepers verraste mij destijds. Dat wil zeggen: dat hij zijn ambtsopdracht terug zou geven viel in mijn beleving al wel te voorzien, maar dat hij "ons" zou verlaten - waren wij voor hem ineens (naar de protestzanger Armand) "te min" om in zijn geloofsleven er nog langer bij te mogen horen? In elk geval bevreemdde het mij dat hij alleen afscheid nam "in de kring der dienaren". Het duurde niet lang of ik vernam via de media wat hem naar eigen zeggen dwarszat. Voor mijzelf kreeg ik het plaatje niet compleet. Ik miste talloze kleine en grotere puzzelstukken om er bij wijze van spreken chocola van te kunnen maken. Dat in de organisatie het een en ander niet pluis was, zoveel was mij duidelijk, maar ik kreeg de zaken -in het platte vlak- niet in perspectief. Dat voelde... ongemakkelijk.

Intussen zijn wij ruim 10 jaar verder en de ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Er is veel gebeurd. Heel veel. Ook ik ben weggegaan uit de Nieuw-Apostolische Kerk. In 2005 had ik het al bijna voor gezien gehouden, maar ik ben uiteindelijk nog gebleven tot mei 2007. Dat er onder gelijkgerechtigde kinderen van één Vader "lagen in de bevolking" waren gecreëerd vond ik altíjd al ongelofelijk verkeerd. Vandaar in 2010 voor de website van Bauke Moesker bijvoorbeeld mijn zgn. Drieluik. Voor het overige was ik in het internationale politieke landschap van de Nieuw-Apostolische Kerk hooguit een provinciaal. Wat wist ik van de integriteit in bepaalde kringen? Maar dat er onraad broeide, op het punt van de nieuw-apostolische geloofsleer, kon ik met mijn klompen aanvoelen. In feite toen al sinds een jaar of 10.

Bovenaan in dit bericht refereerde ik aan het verweer, begin 2005, van Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen." Het tegendeel heeft zich bewaarheid want veeleer moet inmiddels -doch pertinent al na het aantreden in mei 2005 van stamapostel Wilhelm Leber- worden gesproken van "een ruk naar rechts". Die omwenteling had destijds zelfs Peter Johanning, de perswoordvoerder van het internationale kerkbestuur, twee maanden eerder niet voorzien! Bij nader inzien kan dit maar één ding betekenen: de "eenheid der apostelen" was in werkelijkheid schone schijn. Toen ik mij dat realiseerde, kreeg ik allengs meer begrip voor het vertrek van Gerrit Sepers. Sommige "districtsapostelen" werden gewoonweg elkaars aartsrivalen.

Zie beslist verder ook het bericht op "Di 24 Jan 2012, 20:36", op het voormalige Forum van Bauke Moesker in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Bovenaan in dit bericht refereerde ik aan het verweer, begin 2005, van Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen." Het tegendeel heeft zich bewaarheid want veeleer moet inmiddels -doch pertinent al na het aantreden in mei 2005 van stamapostel Wilhelm Leber- worden gesproken van "een ruk naar rechts". Die omwenteling had destijds zelfs Peter Johanning, de perswoordvoerder van het internationale kerkbestuur, twee maanden eerder niet voorzien! Bij nader inzien kan dit maar één ding betekenen: de "eenheid der apostelen" was in werkelijkheid schone schijn. Toen ik mij dat realiseerde, kreeg ik allengs meer begrip voor het vertrek van Gerrit Sepers. Sommige "districtsapostelen" werden gewoonweg elkaars aartsrivalen.

(...)
@all

Wij moeten wíj daar nu mee (?), zou men in Zwolle en omstreken kunnen denken. Een tegenvraag: wat vindt u dat ík er destijds mee had móeten doen, anders dan ik heb gedaan?

Realiseert u het zich alstublieft wel, dat onze omstandigheden verschillend kunnen zijn. De een is bijvoorbeeld een vage bekende van een "hoge(re)" "dienaar", de ander naaste familie en een derde een aangetrokken medewerker. Ieder heeft zijn of haar eigen "aardigheden" en doet met de betrokkene zijn of haar persoonlijke ervaringen op. Een andere vraag: waarom zou het een voorrecht zijn om onheus te worden bejegend door iemand die wereldberoemd is of door iemand die geen sterveling kent? Of: maakt het ons wat uit dat iemand wegkwijnt die altijd alles wel best vindt of dat het iemand is die graag antwoord krijgt op eventuele vragen?

Ik herinner mij het begin van het tweede hoofdstuk van de brief van Jakobus:
  • [1] Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt. [2] Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. [3] Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ [4] maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald?
Of neem enkele van de laatste verzen in het 25e hoofdstuk van het Matteüs-evangelie:
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”
Zou dat niet iets kunnen zijn om welbewust rekening mee te willen houden?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

  • Afbeelding Eigen foto

@all

In aansluiting aan het vorige bericht en onder verwijzing naar twee andere berichten, namelijk het bericht op "Za 16 Jan 2016, 17:44" (in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien") en het bericht op "Zo 17 Jan 2016, 06:46" (in de thread "Teken van leven... "), graag het volgende...

Het couplet van een bekend lied eindigt met de woorden...
  • 'k Mag daar gaarne toeven,
    luist'rend naar Zijn woord.
Deze woorden kwamen bij mij op, in combinatie met de drie bovengenoemde berichten en de winterse foto die ik ooit maakte aan het... Koningskinderenpad.

Je kunt er voorbijkomen, bedacht ik, heerlijk achterover leunend in een arrenslee. Het kan ook zijn dat je er woont. Het zal er in de sneeuw vast "goed toeven" zijn. Maar stel nu dat je daar verzeild bent geraakt met onderkoelingsverschijnselen. Zou er dan iemand opendoen? Zou dan iemand een hart voor je willen ontsluiten?

(...)

Uiteraard mag de plaats van handeling ook Zwolle zijn, en omstreken.

Wat ik feitelijk bedoel te zeggen, zulks in de allereerste plaats tegen mijzelf, is dit: "Zijt gij een Christen naar de naam slechts, dan wel een Christen metterdaad?"

Overigens, bij veel liedteksten, die mij vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk vertrouwd in de oren klinken, realiseer ik mij dat het bezielde gedachten zijn, echter: niet speciaal van kerkelijke ambtsdragers! Toch voeren dezen in de praktijk de boventoon. Hoekig uitgedrukt: hun wil is wet. Linksom of rechtsom moeten hun ideeën worden geëerbiedigd en moeten hun wensen door "lagere dienaren" en door de overige gemeenteleden worden ingewilligd. Daar zou "zegen" aan verbonden zijn. Wie hier niet aan wil geloven, wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk meewarig aangekeken, door de stamapostel en zijn "helpers" als twijfelaar bestempeld en ziek verklaard en voor het overige binnen de kortste keren volstrekt genegeerd. Tezamen met de gemeenteleden vormt men een gesloten front tegenover de vermeende melaatsen. Voor mij zijn zulke zegenaars plaaggeesten. Hun gehoor wordt in slaap gesust; in een diepe winterslaap. Ik wens u allen een gezegende zondag toe...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]

Afbeelding

Bron: Weekkrant "De Peperbus" d.d. 02-05-2012. Zie ook: http://www.korfker.nl/kerken/nieuwbouw- ... puAGDbkrgY
@all

In de berichtgeving naar buiten toe werd met geen woord gerept over de voor de nieuwbouw in Zwolle verzilverde goudstaven uit de NAK-kluizen in Dortmund...

Zie over de opzet van de bestuurlijke organisatie het bericht op "Ma 09 Dec 2013, 10:34" in de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af".
De missie van de NAK bestaat uit drie waarden; evangeliseren in de directe omgeving, het hebben van een eigen verantwoordelijkheid; ieder maakt zijn of haar eigen keuzes en is verantwoordelijk richting God, gemeenteleden gaan in onderling respect en betrokkenheid met elkaar om, zoals Jezus het heeft voorgeleefd.
Dat is zuiver nieuw-apostolisch wensdenken, maar als fraaie theorieën bij wijze van spreken iedere week worden herhaald, lijkt het natuurlijk al wel de praktijk...

Zie tevens het bericht op "Do 17 Feb 2011, 17:50" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in de thread "Levend geloof".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”