Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Certina »

TjerkB schreef:
Afbeelding
Uitsnede van ingezonden foto uit 1926. In het midden stamapostel H. Niehaus, geflankeerd door o.a. de apostelen J.G. Bischoff (links) en J.H. van Oosbree (rechts)
Zo te zien dragen de Heren allemaal een geladen colt onder hun jas :evil:
Wat een stelletje maffioso :mrgreen:
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Wat is er zo onduidelijk aan het baten- en lasten lijstje van het Apostolisch Genootschap?
De jaarrekening is inzichtelijk en geeft rekening en verantwoording zoals het hoort.
Wat ik zie is dat het resultaat substantieel afwijkt tov de prognose.
De verklaring is het inzakken van het rendement op beleggingen.
Dat wordt netjes uitgelegd in het jaarverslag.
Bovendien kan ieder lid simpelweg het ledenbureau bellen voor nadere uitleg.
Dat krijgt men dan ook.
Ik ben zelf meerdere malen op het bureau geweest en verbaasde mij over de openheid en
transparantie.
In plaats van rechtszaken en passiviteit, draaien er diverse radio commercials en zijn er lokale wervingsactiviteiten.
Je kunt van het Genootschap wat vinden, maar er wordt wel aan de weg getimmerd!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat is er zo onduidelijk aan het baten- en lasten lijstje van het Apostolisch Genootschap?
De jaarrekening is inzichtelijk en geeft rekening en verantwoording zoals het hoort.

(...)
In plaats van rechtszaken en passiviteit, draaien er diverse radio commercials en zijn er lokale wervingsactiviteiten.
Je kunt van het Genootschap wat vinden, maar er wordt wel aan de weg getimmerd!

(...)


Uit: Bericht op "Zo 11 Sep 2016, 07:23"
@Levi
@all

Mijn verbazing -vanwege het inschrijfgeld voor aankomende zaterdag- betrof zuiver "het eigen vermogen van 444 miljoen euro" bij het Apostolisch Genootschap:
... nadat ik over de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het volgende had opgemerkt:
TjerkB schreef:(...)
BakEenEi schreef:(...)
Kinderen Gods worden geacht 10% van hun inkomen aan de Nieuw-Apostolische Kerk te schenken, en voorts gul te geven ter gelegenheid van de Dankdag voor Gewas en Arbeid, bij het kerstfeest, bij het zondagschoolreisje, bij een regiodienst voor senioren waar de lunch wordt gebruikt, bij deelname aan een workshop voor dirigenten, voor een jeugddag, bij een zang- of orkestuitvoering en voor het zendingswerk. Verder wordt er van alles ingezameld wat nog méér geld opbrengt. Daarnaast is het fijn als men zo veel mogelijk onkosten voor eigen rekening neemt. De "verantwoordelijke dienaren" redden zich wel met al het geld. Bij hen is het in de best mogelijke handen, zo wordt het de gelovigen voorgehouden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "zo 04 dec 2011, 22:51" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 17 Dec 2010, 15:48" in de thread "Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord"
Voor de bijeenkomst van aankomende zaterdag was dus zelfs voor de meest vrijgevige begunstigers van de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in kwestie nog een toeslag van € 20,00 per persoon vastgesteld. Zonder dit extraatje kan Bruin hun aanwezigheid schijnbaar niet trekken. Nog vele malen bonter wordt het als wij kijken naar het zogeheten lidmatenjaarverslag 2015 bij het Apostolisch Genootschap, waaruit -zonder verder commentaar- de beide onderstaande schermkopieën...

(...)


Uit: Bericht op "Za 10 Sep 2016, 14:54"
Waar het mij om ging, is, dat de beide kerkbesturen over en weer spreken van een "historische bijeenkomst" ...
... ten aanzien waarvan meteen ook al de landelijke pers werd geïnformeerd, wat bij het Reformatorisch Dagblad een redactioneel artikel (lees: applaus) opleverde. Zie het bericht van Zefyr op "Vr 02 Sep 2016, 23:35". Echter, zowel bij het Apostolisch Genootschap als bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland betreft het een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hoewel de beide kerkbesturen allerminst te klagen hebben over armlastigheid (...) en niettegenstaande het hunnerzijds tegenover de pers veronderstelde maatschappelijke belang van deze historische bijeenkomst, stelde men zich op het standpunt dat er entreegeld wordt geheven. Dat is het NAK-bestuur ten voeten uit: niet krenterig of verrekte zuinig, doch uitdrukkelijk inhalig en onhebbelijk. Het AG-bestuur van 444 miljoen euro ken ik niet.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Certina »

@ Levi,"Je kunt van het Genootschap wat vinden, maar er wordt wel aan de weg getimmerd!".
Hahaa, 444 mil. met timmeren verdienen en dan nog geld vragen voor een roestige spijker in een rotte oude houtenbalk te slaan :lol: :lol: :lol:
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk,
De volgende activiteiten vinden plaats onder auspiciën van de Van Oosbreestichting:
Historische bijeenkomst (1946-2016)
Vernieuwing en traditie in het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk
De entreegelden vloeien dus in een andere pot en niet die van de NAK of AG.
De Van Oostbreestichting is autonoom en heeft volledig eigen mandaat.
Zie de statuten die je op hun website vindt.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 11.30 uur]
Levi schreef:(...)
De entreegelden vloeien dus in een andere pot en niet die van de NAK of AG.
De Van Oostbreestichting is autonoom en heeft volledig eigen mandaat.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 12 Sep 2016, 08:26"
@Levi

Helemaal prima. Ik had ook al, doodsbenauwd waarschijnlijk om de plank mis te slaan, een slag om de arm gehouden:
TjerkB schreef:(...)
Hoewel de inschrijving vanwege de kennelijk overweldigende belangstelling inmiddels werd gesloten, dacht ik nog even na over de aanmelding en het inschrijfgeld. Hoe het in dit geval organisatorisch precies is gegaan, weet ik niet, maar omdat apostel Peter Klene de bijeenkomst opent neem ik aan dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op zaterdag 17 september aanstaande gastheer is (al vindt de activiteit plaats onder auspiciën van de Van Oosbreestichting).

(...)


Uit: Bericht op "Za 10 Sep 2016, 14:54"
Het bestuur van de Van Oosbreestichting zal het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland wel uitbundig prijzen voor haar genereuze gastvrijheid. Verder zal ik er niet van opkijken als het bestuur van de Van Oosbreestichting wordt gelauwerd omdat zij na 70 jaar de echte en een valse apostel op één foto krijgt. Wat overigens de bedoelde autonomie en het volledig eigen mandaat betreft; het tweede lid van artikel 4 van de op 10 juni 2015 herziene statuten luidt als volgt:
  • "Het kerkgenootschap Het Apostolisch Genootschap heeft het recht tot het benoemen van ten minste één en ten hoogste één/derde van het totaal aantal bestuurders. De overige bestuurders worden benoemd door het bestuur."
Hoe zouden trouwens destijds bij de totstandkoming van de oprichtingsakte de eerste bestuursleden zijn benoemd?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk
Het bestuur van de Van Oosbreestichting zal het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland wel uitbundig prijzen voor haar genereuze gastvrijheid. Verder zal ik er niet van opkijken als het bestuur van de Van Oosbreestichting wordt gelauwerd omdat zij na 70 jaar de echte en een valse apostel op één foto krijgt.
Ja er zal wel flink geveinsd worden vanuit het NAK bolwerk.

Wat overigens de bedoelde autonomie en het volledig eigen mandaat betreft; het tweede lid van artikel 4 van de op 10 juni 2015 herziene statuten luidt als volgt:

"Het kerkgenootschap Het Apostolisch Genootschap heeft het recht tot het benoemen van ten minste één en ten hoogste één/derde van het totaal aantal bestuurders. De overige bestuurders worden benoemd door het bestuur."
Het grote verschil met de NAK Nld is dat er een controlerend apparaat is en geen 3 hoofdige alom beslissende RvT.
Maar ik ben het met je eens, het blijft een 'slager die zijn eigen vlees k(l)eurt'!

Groet,
Levi
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Chi »

Een kleine zijweg:

Jaarrekening Apgen
'Bij deze jaarrekening is door Auren Audit & Assurance Amersfoort B.V. op 16 maart een goedkeurende controleverklaring afgegeven.'

Het Apostolisch Genootschap heeft 73 gebouwen in Nederland en vijf in het buitenland.
De buitenlandse gebouwen staan in Zwitserland, Australië, Zuid-Afrika, Canada en de
Verenigde Staten.

444.000.000/73= € 5.414.634 per gebouw (gemeente).

Ga je eens checken of Ap. Gen. (volgens eigen zeggen 15.000 leden), volgens Sila werkelijk 15.000 leden telt, wie kom je daar weer tegen:

Bestuur SILA

DAGELIJKS BESTUUR
dhr. drs. A.J. Heij (voorzitter)
dhr. drs. E.F.J. Duijsens (vicevoorzitter)
dhr. mr. J.C.G.M. Bakker (penningmeester)
dhr. drs. H.W. Stenvers (secretaris)

ALGEMEEN BESTUUR
...
namens de Nieuw-Apostolische Kerk
dhr. R.D. Vis
...

Kortom, bij Sila is er ook sprake belangenverstrengeling (ons keurt ons).

Ledenaantallen van Ap. Gen. kom je daar niet tegen.

Edit: mijn fout, ik dacht dat Sila een onafhankelijke organisatie was.
Heb ik ze voor niks verteld dat NAK helemaal geen kerk is :D
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
... er zal wel flink geveinsd worden vanuit het NAK bolwerk.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 12 Sep 2016, 12:12"
@Levi
@all

De Nieuw-Apostolische Kerk wordt geregeerd door machtsfiguren en hún politieke agenda (!) is allesbepalend. Dat kreeg ik pas door toen ik geconfronteerd werd met allerhande ongerijmdheden, zodat ik op onderzoek uitging en ik erachter kwam hoe men het Evangelie van Jezus Christus op vele manieren kwalijk saboteert. Het voornaamste wat er voor betrokkenen toe doet, is, dat men binnen de organisatie als Godsgezanten op handen wordt gedragen en dat men daarbuiten als respectabele kerkbestuurders nergens in wordt gehinderd. Veel geld -handig ontleed aan de exclusieve zeggenschap over de offergaven- doet daarbij wonderen. Zo wordt met kostbare propaganda die men bedrijft allerwegen nagestreefd en bewerkstelligd dat men voortdurend zelf in het middelpunt van de belangstelling staat.

Hoe bloemrijk het in de catechismus nu ook voor het voetlicht wordt gebracht; de nieuw-apostolische geloofsleer blijft gebaseerd op een flinterdunne argumentatie. Hierbij valt te denken aan statements als:
  • Jesus Christus hat den Aposteln das „Binden und Lösen“ übertragen. Diese Formulierung spricht an, dass die Apostel gemeinsam mit dem Stammapostel die geistliche und organisatorische Führung der Kirche darstellen und Ordnungen für das Gemeindeleben treffen. (vgl. § 7.6.5)
  • Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den Aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete. (vgl. § 11.3.3)
Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk (die ik op een gegeven ogenblik maar de "vereniging van vrinden van de gestolde bezieling" heb genoemd) voor deze ideologie niet wil buigen, kan barsten. Het bleek namelijk ook gebakken lucht te zijn wat er in de "Leidraad dienen en leiding geven" staat over het afhandelen van conflicten:
"Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden."
(...)

En dan valt opeens de uitnodiging op de digitale mat voor een "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016" ... Daarbij intrigeerde mij vooral het onderstaande:
  • Het lijkt ons een geschikt moment om de vraag te stellen in hoeverre vernieuwing en traditie bij het schisma van 1946 en in de jaren daarna een rol hebben gespeeld. Wat veranderde en wat bleef hetzelfde?

    Sprekers uit beide tradities zullen op deze vraag ingaan. Zij spreken op persoonlijke titel.
  • Nieuw-Apostolische ontwikkelingen na 1946.
    Na de kerkscheuring van 1946 beleven ook de broeders en zusters in de ‘Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen’, later Nieuw-Apostolische Kerk, spannende tijden. Er kan geen sprake zijn van een voortgang op oude paden. Er volgt in de jaren erna een beweging, die leidt tot aanpassing aan en meegroeien met de Duitse en internationale NAK. Die beweging zorgt, omdat de NAK steeds nadrukkelijker deel is van de internationale kerk, voor veranderingen in o.a. liturgie en ritueel (doop, avondmaal en zondenvergeving), liedteksten, leer, statuten en de relatie met andere kerken. Een korte terreinverkenning richting actualiteit.
Ik zou niet graag in de schoenen staan van degene die aankomende zaterdag wordt geacht "naar beste weten en kunnen" daaromtrent zijn licht te laten schijnen. Immers, "elke halve waarheid is een hele leugen", zoals Bauke Moesker het vaak opmerkte, én (naar de veel te vroeg overleden politica Ien Dales, van wie velen niet weten dat zij in het bezit was van een evangelistendiploma): "Een beetje integer bestaat niet". Daarom, Bart Flikkema: het verraad aan het Evangelie ligt op de loer.

De onderstaande quote kwam nog bij mij op...
BakEenEi schreef:(...)
Op het ogenblik worden er kosten noch moeite gespaard - om maar te mogen bijschuiven aan tafel bij Raden van Kerken. Taak- en ambtsdragers in het zogenaamde ontwikkelde rijke Westen van de wereld worden opgetrommeld voor "trainingsseries" om te leren hoe zij kunnen meehelpen om die politieke doelstelling gerealiseerd te krijgen door met één mond te spreken over de nieuw-apostolische catechismus. Ondertussen herkennen in verafgelegen streken in Afrika de gelovigen Zijn stem bij wijze van spreken nog aan de "wind des daags" want daar bijvoorbeeld waait deze wind goddank nog altijd wél waarheen hij wil (vgl. Joh. 3: 8).
BakEenEi schreef:(...)
Om in het geloof te kunnen overleven, noodzaakten de omstandigheden mij om tot op de bodem uit te zoeken wat in die samenhang waarheid is, én wijsheid. Dus niet: gewiekstheid...

(...)
Wat hier van toepassing is, is 1 Tessalonicenzen 5 vers 19, waar staat: “Doof de Geest niet uit”.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
Wat een poppenkast, dacht ik bij het aanzien van de beelden van de persconferentie in Zürich. Het was al de zoveelste keer dat mij dit gevoel bekroop bij een "Veranstaltung" van de nieuw-apostolische kerkleiding. "Mit großer Wertschatzung" staat men nu open voor "andersgezinde christenen". En "tiefster Dankbarkeit" vervult de harten, nu de welkome gasten er door hun aanwezigheid blijk van gaven dat deze belangstelling tegenzijdig is. Zo werden er allerlei diplomatieke beleefdheden uitgewisseld. Grote desinteresse daarentegen voor zielen in de Nieuw-Apostolische Kerk die in de afgelopen jaren af en toe eens wat te vragen hadden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 15 Jan 2013, 19:16", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Zie ook het bericht op "Do 22 Jan 2015, 10:50" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Onder de kop "Onderzoeker moet wantrouwen" las ik vandaag:
  • "Wetenschap wordt bedreven op basis van vertrouwen. Als er iets mis is, denken we eerst aan een defect, een vergissing, of een fout. Van Alles. Maar het idee van bewust bedrog is taboe, daar denk je niet aan. Vooral omdat je het niet wilt."

    Bron: De Volkskrant, maandag 12 september 2016, pagina 20/Wetenschap
Wie aan de (nota bene zeer veranderlijke) nieuw-apostolische geloofsleer twijfelt, is ziek (!), zo hebben Wilhelm Leber en Jean-Luc Schneider het verscheidene keren laten voorkomen, terwijl Karlheinz Schumacher en Armin Brinkmann intimideerden met teksten als: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… " (...) "Gezegend hij die komt in de naam van de Heer."

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)

En dan valt opeens de uitnodiging op de digitale mat voor een "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016" ... Daarbij intrigeerde mij vooral het onderstaande:
  • (...)
  • Nieuw-Apostolische ontwikkelingen na 1946.
    Na de kerkscheuring van 1946 beleven ook de broeders en zusters in de ‘Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen’, later Nieuw-Apostolische Kerk, spannende tijden. Er kan geen sprake zijn van een voortgang op oude paden. Er volgt in de jaren erna een beweging, die leidt tot aanpassing aan en meegroeien met de Duitse en internationale NAK. Die beweging zorgt, omdat de NAK steeds nadrukkelijker deel is van de internationale kerk, voor veranderingen in o.a. liturgie en ritueel (doop, avondmaal en zondenvergeving), liedteksten, leer, statuten en de relatie met andere kerken. Een korte terreinverkenning richting actualiteit.
(...)


Uit: Bericht op "Ma 12 Sep 2016, 15:40"
@all

Richting actualiteit - nog lang bleef die belofte bij mij rondzingen want zou men in de Nieuw-Apostolische Kerk eigenlijk wel beseffen wat de "actualiteit" feitelijk is? Of kun je daar gewoon heel verschillend over denken? Mag dat trouwens wel van "de dienaren"? De actualiteit - is dat niet het laatste nieuws bij http://nac.today/de?

Kenmerkend voor de nieuw-apostolische geloofspraktijk is dat de gelovigen constant blootstaan aan een toe­vloed van in­for­ma­tie over "das zeitgemäße Wort Gottes", het hedendaagse woord van God, namelijk via de prediking tijdens openbare erediensten, door wat "directe zegenaars" daarnaast nog te melden hebben, informatie ook via diverse officiële websites, aan de hand van publicaties in boeken en tijdschriften of anderszins. Alles bij elkaar genomen is het zó veel, dat je er bij wijze van spreken geen woord tussen krijgt. Wie als christen graag met de laatste ontwikkelingen in het werk van God op de hoogte is, staat in de Nieuw-Apostolische Kerk maar één ding te doen: omarm aldaar de geloofsgehoorzaamheid. Dus: doe wat er gezegd wordt (Bid, Werk en Offer) en stel geen kritische vragen. Van kindsbeen af wordt dit ingeprent. Voorbeeld: "In de brief die de confirmanten van de Stamapostel kregen stond dat de sleutel geloofsgehoorzaamheid en je overgeven betekent."

Echter, zoals in elke organisatie; ook in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn er mensen die aan de touw­tjes trekken, maar wie zijn zij en wat zijn precies hun drijfveren? Welnu, dat behoren de gelovigen zich níet af te vragen want het werk van God is de Nieuw-Apostolische Kerk en de Nieuw-Apostolische Kerk is het werk van God. Het enige wat stamapostel Leber daaraan nog wel wilde toevoegen was het volgende: "Wij kunnen niet uitsluiten dat God in individuele gevallen ook buiten de door ons erkende orde werkt." Eerder stelde hij ondubbelzinnig: "Ik zou het graag nog meer willen verduidelijken, wat het betekent om de Apostelen van Jezus Christus te geloven. Men kan heel intensief, maar ook oppervlakkig geloven. De Heer verwacht een diepgaand geloof. Dat is een geloof waarbij men navolgt. Dat is een geloof, waarbij men een onbegrensd vertrouwen in de boden van Jezus heeft.". Concreet: in de nieuw-apostolische "apostelen" en wel in de volgorde van hun belangrijkheid.

Zoals het Adam en Eva in de Hof van Eden duidelijk moest zijn niet van de "verboden vrucht" te willen eten, dienen nieuw-apostolische kinderen van God in hun kerk niet achter de schermen te kijken. Men heeft zich immers "met een onbegrensd vertrouwen" over te geven aan de hand van leiding, "gegeven in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren". Wie dat te ver gaat of wie -om welke reden ook- daarbij in gewetensnood komt, kan opzouten. Wat dat betreft is de kerkleiding nog altijd even ongenaakbaar als bij de excommunicaties in 1921, in 1946, of in 1955. Het verschil met vroeger is hooguit dat men -met de kennis van nu- geraffineerder te werk gaat. Weggepest word je, punt uit, maar net iets subtieler dan voorheen. Reken niet op compassie bij je geloofsgenoten. Hun onbegrensde vertrouwen houdt ze "in de navolging" op de been - totdat sommigen zelf ten prooi vallen aan zinloos geestelijk geweld.

Onwillekeurig komt nu de vraag op: hoe gaat de nieuw-apostolische kerkleiding om met de verantwoordelijkheid voor allerhande wandaden die men door de jaren heen op zich heeft geladen? Het antwoord hierop is: niet of nauwelijks. Voor zover men zich al ergens voor verontschuldigt, blijft het daarna meestal bij lippentaal. Dit brengt mij terug, richting actualiteit. Het is menigeen misschien ontgaan, maar terwijl nog alom wordt opgeroepen tot geloofsgehoorzaamheid, laat de huidige stamapostel Jean-Luc Schneider het tegenwoordig voorkomen dat de aangesloten leden het zich collectief moeten aantrekken wat er in het verleden verkeerd heeft uitgepakt, alsof het niet juist door toedoen van de kerkleiding is geweest dat met name zielen, die vragen durfden te stellen, stelselmatig onheus zijn bejegend en velen van hen onnoemelijk veel leed werd berokkend. Zo werpt de kerkleiding dus de schuld af van zichzelf, terwijl men doorgaat met psychische onderdrukking!

Zie in deze samenhang het bericht op "Zo 28 Aug 2016, 15:06" in de thread "De nieuw-apostolische "Gouden Kooi" alsmede het bericht op "Ma 29 Aug 2016, 22:39" in de thread "Ontslapenendiensten" waaruit het volgende citaat, ontleend aan een forumbijdrage op 24 augustus jl. bij Glaubensforum24: "In der Tat differenziert Schneider nicht zwischen Kirche, Gemeinde und Gotteskindern sondern schließt alle in die Verantwortung mit ein: 'Hätten WIR uns anders verhalten müssen?'." Het grote probleem in de Nieuw-Apostolische Kerk blijft daarom, dat men aan mooie woorden geen gebrek heeft maar des te meer aan de bijbehorende mooie daden. Met alleen maar nog méér mooie woorden zet je de schrijnende geloofspraktijk niet naar je hand. Zolang de daadkracht bij vertegenwoordigers van de Nieuw-Apostolische Kerk grotendeels terug te voeren valt op eigenzinnig handelen in combinatie met voor slachtoffers grievende holle frasen, handelt men onchristelijk.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”