Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

@all

Ter informatie...
  • Afbeelding
Lees verder: http://www.vanoosbreestichting.nl/andere_bijeenkomsten/

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Historische Bijeenkomst (1946-2016) 17.09.2016 te Hilversum

Bericht door zefyr »

http://www.vanoosbreestichting.nl/andere_bijeenkomsten/

De volgende activiteiten vinden plaats onder auspiciën van de Van Oosbreestichting:
Historische Bijeenkomst (1946-2016)
Vernieuwing en traditie in het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk
Dit jaar is het zeventig jaar geleden dat naar aanleiding van de opvolging van apostel J.H. van Oosbree in de Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen (HAZEA) een schisma plaatsvond. Het grootste gedeelte van de lidmaten volgde de door apostel Van Oosbree testamentair als zijn opvolger aangewezen apostel L. Slok en verenigde zich in het in 1951 opgerichte Apostolisch Genootschap. Een kleiner deel volgde de stamapostel en vormt nu de Nieuw-Apostolische Kerk.

Het lijkt ons een geschikt moment om de vraag te stellen in hoeverre vernieuwing en traditie bij het schisma van 1946 en in de jaren daarna een rol hebben gespeeld. Wat veranderde en wat bleef hetzelfde?

Sprekers uit beide tradities zullen op deze vraag ingaan. Zij spreken op persoonlijke titel. Voor elke bijdrage is 30 minuten beschikbaar, inclusief discussie.

Een klein koor onder leiding van Ad Bethlehem zal muzikale medewerking verlenen.
De bijeenkomst zal plaatsvinden op 17 september 2016 in het kerkgebouw van de Nieuw-Apostolische Kerk aan de Johannes Geradtsweg 115, 1222 PP Hilversum, de plaats waar L. Slok in 1946 tot apostel werd geroepen.

aanmelden knop

Programma

10.30-11.00 uur - Ontvangst met koffie/thee
11.00-11.15 uur - Opening door apostel Peter Klene, Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Voorzitter Rob Tijdeman
11.15-11.45 uur - Berry Brand. Statuten of testament. Het dilemma van opziener H. Schurink
11.45-12.15 uur - Edwin Diersmann. De beoordeling van de kerkscheuring van 1946 in officiële nieuw-apostolische publicaties door de jaren heen

12.15-13.30 uur - Lunch

Voorzitter Edwin Diersmann
13.30-14.00 uur - Robin Brouwer. Het apostolische geloofsideaal sinds 1900: traditie en
vernieuwing tegen de achtergrond van een veranderende samenleving
14.00-14.30 uur - Johan Giskes. Apostolische geloofsvisies in woord en klank, 1953 en 2016
14.30-14.45 uur - Muzikaal intermezzo (ingeleid door Johan Giskes)

14.45-15.15 uur - Thee-/koffiepauze

Voorzitter Manfred Horstmanshoff
15.15-15.45 uur - Bart Flikkema. Nieuw-Apostolische ontwikkelingen na 1946
15.45-16.15 uur - Frederique Demeijer. Zes sociale generaties van het Apostolisch Genootschap
16.15-16.30 uur - Afsluiting door apostel Bert Wiegman, Apostolisch Genootschap

Aanmelding en betaling inschrijfgeld
De kosten van deelname aan de bijeenkomst bedragen € 20,00 per persoon. Het is ook mogelijk alleen een deel van het programma te volgen. Het ochtendprogramma kost € 5,00, de lunch € 10,00, het middagprogramma € 7,50. Aanmelding geschiedt door invulling van het aanmeldingsformulier en betaling van het inschrijfgeld op de daar vermelde bankgirorekening. Het bericht dat de aanmelding en betaling zijn ontvangen is tevens toegangsbewijs.
Samenvatting en biografieën

Berry Brand. Statuten of testament. Het dilemma van opziener H. Schurink.
In de weken tussen het overlijden van apostel Van Oosbree en de roeping op tweede paasdag daaropvolgend stond opziener Schurink voor een uiterst moeilijk dilemma: moest hij de benoeming van een opvolger overlaten aan de daartoe statutair gerechtigde stamapostel Bischoff of kiezen voor de testamentaire beschikking van Van Oosbree. Met andere woorden: moest hij kiezen voor de traditie of voor de vernieuwing? Het is een spannend verhaal, van cruciale betekenis voor de toekomst van de apostolische gemeente.

Berry Brand sloot zijn studie geschiedenis aan de RU Utrecht af met een doctoraalscriptie over Edward Irving. In 2001 publiceerde hij De apostolischen (Kok, Kampen). Hij schreef artikelen over de apostolische geschiedenis in Ons Maandblad en De Stroom, hield in 2000 de eerste Van Oosbreelezing Van wederkomstverwachting tot werk in de wereld en leverde een bijdrage aan de veertiende Van Oosbreelezing in 2012 Geloof in uzelf! De betekenis van apostel J.H. van Oosbree (1862-1946) in context. In 2013 verscheen zijn magnum opus Nieuw licht op oude wegen (Eburon, Delft).

Edwin Diersmann. De beoordeling van de kerkscheuring van 1946 in officiële nieuw-apostolische publicaties door de jaren heen.
Het is in de geschiedenis van de wereldwijde Nieuw-Apostolische Kerk uiterst zelden voorgekomen dat zij bij een interne kerkscheuring slechts een minderheid van de leden wist te behouden. De kerkscheuring in Nederland ten gevolge van de testamentaire benoeming van apostel L. Slok in 1946 leidde tot zulk een uitzonderlijke en vanuit NAK-perspectief frustrerende situatie. Qua aantal leden is de NAK-Nederland deze kerkscheuring nooit te boven gekomen. Zij is hier te lande altijd het ‘kleinere en minder bekende broertje’ van het Apostolisch Genootschap gebleven. Hoe is de NAK daarmee omgegaan? Een antwoord hierop poog ik te vinden door na te gaan hoe de NAK in haar interne (binnen- en buitenlandse) literatuur van 1946 tot heden deze kerkscheuring heeft beschreven en beoordeeld. Daarnaast onderzoek ik of er in de loop van de afgelopen zeventig jaar veranderingen in deze beschrijvingen en beoordelingen te bespeuren zijn.

Edwin Diersmann is drs. theologie en drs. religiewetenschappen, trainee geestelijk verzorger in het RadboudUMC en in opleiding tot bewindvoerder. Hij is diaken, dirigent en organist in de NAK, gemeente Nijmegen. Hij heeft een aantal boeken en artikelen in kerkhistorische tijdschriften geschreven over de geschiedenis van verschillende apostolische groeperingen in en buiten Nederland.
Robin Brouwer. Het apostolische geloofsideaal sinds 1900: traditie en vernieuwing tegen de achtergrond van een veranderende samenleving.
Het Apostolisch Genootschap heeft door de jaren heen zijn eigen geloofsgeschiedenis beschreven als die van een progressieve, zich steeds vernieuwende geloofscultuur. De mensgerichte oriëntatie van dit geloof, dat zich sinds de jaren veertig uitkristalliseerde in het God-als-mens-evangelie, draagt aan dit beeld bij. Mede aan de hand van twintigste-eeuwse ontwikkelingen in de vrijzinnige christelijke en joodse theologie zal ik nagaan in welke mate er sprake is geweest van religieuze vernieuwing om zo tevens tot een beter beeld te kunnen komen van de recente ontwikkelingen in het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap.

Robin Brouwer is maatschappijfilosoof. Hij houdt zich al ruim vijftien jaar bezig met een kritische analyse van onze postmoderne-neoliberale samenleving. Recentelijk hield hij maandelijks zestien lezingen in debatcentrum de Nieuwe Liefde te Amsterdam om daarna met politici, wetenschappers en journalisten in gesprek te gaan over de problemen van onze samenleving. Sinds een aantal jaren houdt hij zich ook bezig met godsdienstwijsbegeerte. Hij is sinds 2014 actief voor het Apostolisch Genootschap. Van hem verschenen: Liberticide. Kritische reflecties op het Neoliberalisme (2008, Uitgeverij IJzer - samen met Tiers Bakker), Vrijheid. Maar voor wie? (2012 - idem) en Leven en dood. Over mens-zijn en zingeving (2013, uitgegeven bij het Instituut voor Filosofie). Als docent is Robin Brouwer momenteel verbonden aan de Hogeschool van Rotterdam.

Johan Giskes. Apostolische geloofsvisies in woord en klank, 1953 en 2016.
In 1953 verschijnt in het Apostolisch Genootschap na een creatieve explosie een nieuwe, 'voorlopige' liederenbundel. Deze bevat de teksten van 82 liederen voor gemengd koor en 51 voor gemeenschapszang. De nieuwe uitgave van 2016 telt 68 liederen voor gemengd koor en 31 voor gemeenschappelijk zingen. Zijn er teksten en/of muziek in ruim zestig jaar min of meer ongewijzigd gebleven en wat is er veranderd? Zijn er karakteristieken te onderscheiden? Valt er iets te zeggen over de vormen? Kun je spreken van een apostolisch lied, zo ja, wat kenmerkt dit dan en is dat in al die jaren onveranderd gebleven? Zijn er bellangrijke invloeden aan te wijzen? En als een lied onveranderd is gebleven, horen we dan nu hetzelfde als in 1953? 'Leven is veranderen, herbezinnen telkens weer': is een compositie slechts een snipper in de tijd? Ook wordt gezongen 'woorden die zeggen het niet': is dat soms de oorzaak van veel wijzigingen?
Johan Giskes is musicus en muziekhistoricus. Van zijn hand verscheen een groot aantal publicaties over uiteenlopende aspecten van de Amsterdamse muziekgeschiedenis. Hij is in Utrecht gepromoveerd op het fenomeen gastdirigent, in het bijzonder bij het (Koninklijk) Concertgebouworkest. Binnen het Apostolisch Genootschap is hij ook actief als geestelijk verzorger.
Bart Flikkema. Nieuw-Apostolische ontwikkelingen na 1946.
Na de kerkscheuring van 1946 beleven ook de broeders en zusters in de ‘Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen’, later Nieuw-Apostolische Kerk, spannende tijden. Er kan geen sprake zijn van een voortgang op oude paden. Er volgt in de jaren erna een beweging, die leidt tot aanpassing aan en meegroeien met de Duitse en internationale NAK. Die beweging zorgt, omdat de NAK steeds nadrukkelijker deel is van de internationale kerk, voor veranderingen in o.a. liturgie en ritueel (doop, avondmaal en zondenvergeving), liedteksten, leer, statuten en de relatie met andere kerken. Een korte terreinverkenning richting actualiteit.

Bart Flikkema is afgestudeerd als logopedist, later actief met taal als docent logopedie, logopedist en tekstschrijver. Hij verzorgde een aantal kleine publicaties over Edward Irving, Henry Drummond en Manuel Lacunza . Hij is voorganger in de Nieuw-Apostolische kerkgemeente in Haren (Gn).
Frederique Demeijer. Zes sociale generaties van het Apostolisch Genootschap.
Hoe ervaren leden van een geloofsgemeenschap hun religie? Is er verschil in hoe verschillende sociale generaties, zoals geschetst door de Nederlandse socioloog Henk Becker, hun religie beleven? En wat zegt dit ons over de veranderingen die een geloofsgemeenschap doormaakt? Op basis van een pilot study waarin zes leden behorende tot zes verschillende sociale generaties van het Apostolisch Genootschap geïnterviewd zijn door middel van ongestructureerde life history-interviews presenteer ik mijn bevindingen en ga ik in op deze vragen.

Frederique Demeijer is afgestudeerd als antropologe en is in oktober 2014 begonnen aan een vierjarig promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam bij de faculteit der godgeleerdheid, in de afdeling Beliefs & Practices (geleefd geloof, pluraliteit en identiteit).
Manfred Horstmanshoff was voorganger van de gemeenten Vlaardingen en Delft van het Apostolisch Genootschap. Hij is de oprichter van de Stichting J.H. van Oosbreelezing, thans Van Oosbreestichting, en auteur van Bewogen woorden, Klein apostolisch woordenboek (2011). Hij is emeritus hoogleraar geschiedenis van de antieke geneeskunde aan de Universiteit Leiden.

Rob Tijdeman was voorganger van de gemeente Leiden-1 van het Apostolisch Genootschap en heeft diverse andere functies binnen het genootschap vervuld. Momenteel is hij voorzitter van de aan het genootschap gelieerde Van Oosbreestichting. Hij is emeritus hoogleraar wiskunde aan de Universiteit Leiden.
Selectieve bibliografie en websites

Een recent, rijk gedocumenteerd overzicht van de apostolische geschiedenis in Nederland, ook van de voorgeschiedenis in Engeland en Duitsland, biedt B.L. Brand, Nieuw licht op oude wegen. De wegen die de apostolische beweging volgde vanaf de oorsprong (circa 1830) tot Het Apostolisch Genootschap anno 2011(Delft 2013). Een beknopt overzicht publiceerde hij in 2001: B.L. Brand, De apostolischen (Kampen 2001). De dissertatie van M.J. Tang, Het apostolische Werk in Nederland tegen de achtergrond van zijn ontstaan in Engeland en Duitsland (’s-Gravenhage [1982] 19894) blijft belangrijk.

De volgende publicaties, een beperkte keus uit een grote hoeveelheid, deels ook vermeld door Brand, worden, om diverse redenen, aanbevolen:

[Beijnum, H. van, Elias, B.T. en Schurink, H.] Van licht tot licht (Amsterdam 19332)
[Boer, H.] De zegen van de twijfel. 1946-1976 (Baarn 1976)
Brand, B.L. Van wederkomstverwachting tot werk in de wereld, Eerste J.H. van Oosbreelezing (Baarn 2000)
Brand, H. en Horstmanshoff, H.F.J. (red.), Een vonk die het hart raakt. Lezingen bij het vijftigjarig bestaan van Het Apostolisch Genootschap (Baarn 2001)
Bremmer, J.N., Van zendelingen, zuilen en zapreligie. Tweehonderd jaar godsdienst in Nederland en Het Apostolisch Genootschap, Zevende J.H. van Oosbreelezing (Delft 2005)
Diersmann, E., 'An ihren Früchten sollt ihr sie erkennen.’ Das Erbe von Friedrich Wilhelm Schwarz: 100 Jahre niederländische apostolische Gemeinschaften, ein geschichtlicher Überblick. ([Remscheid] 2007)
Diersmann, E., ‘“De Christus van het heden”. De ontstaansgeschiedenis van Het Apostolisch Genootschap en zijn leerstellige ontwikkelingen 1946-1951’, in: Tijdschrift voor Nederlandse Kerkgeschiedenis 2007/4, 110-122
Diersmann, E., Die Kirchenspaltung in der ‘Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen’ in den Jahren 1946 bis 1951, unter Berücksichtigung wissenschaftlicher Theoriebildung bezüglich Kirchenspaltungen (Bielefeld 2010)
Diersmann, E., ‘Die Geschichte und Entwicklung der Hersteld Evangelisch Apostolische Gemeente’, in: M. Eberle (ed.), Kirche auf dem Weg. Die apostolischen Gemeinschaften im Verlauf des 20. Jahrhunderts (Bielefeld 2010), 89-168
Diersmann, E., ‘Ontstaan en ontwikkeling van de Hersteld Evangelisch Apostolische Gemeente tegen de achtergrond van het conflict Van Oosbree-Smit’, in: Tijdschrift voor Nederlandse Kerkgeschiedenis 2011/1, 21-32
Giskes, J.H.,‘ “Vrolijk, juichend kan het klinken; het maakt ons soms ook stil”. Muziek in Het Apostolisch Genootschap’ in: Brand en Horstmanshoff (red.) (2001), 114-134
Heijder, M., Het venster op F.W. Schwarz. De grondlegger van het Apostolische Werk in Nederland (Huizen 1988)
Heijder, M. De erfgenamen. Het apostolische Werk in Nederland onder leiding van de apostelen F. Krebs en J. Kofman Rzn (Huizen 1994)
Horstmanshoff , H.F.J. (red.), Gedachtenis. Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van apostel L. Slok (Baarn 2004)
Horstmanshoff, M. met foto’s van Wil Werner, Bewogen woorden. Klein apostolisch woordenboek (Baarn 2011)
Horstmanshoff, M. (red.), ‘Geloof in uzelf! 'De betekenis van apostel J.H. van Oosbree (1862-1946) in context [met bijdragen van B.L. Brand, J. Bremmer, M. Horstmanshoff en A. Wiegman], Veertiende J.H. van Oosbreelezing (Delft 2013)
Meester, A. ‘Een aanvullend licht op oude wegen’
Niessen, E., Rooijakkers, B. en Westrenen, L. van (red.), Lichtsporen. Fotodocumentaire (Baarn, 2001)
Algemene opmerking
Veel bronnen voor de geschiedenis van het Apostolisch Genootschap, zoals weekbrieven, verslagen, maar ook beeld- en geluidsmateriaal, zijn te vinden op het intranet, op de interne website. Wie geïnteresseerd is in historisch onderzoek kan contact opnemen met het Centrum voor Informatie en Verdieping van het Apostolisch Genootschap Berg en Dal, Jacob van Lenneplaan 12, 3743 AR Baarn. E-mail: info@apgen.nl

Websites
Apostolisch Genootschap
Netzwerk Apostolische Geschichte
Veel over verschillende apostolischen, o.a. foto’s van kerkgebouwen/plaatsen van samenkomst
Nieuw-Apostolisch gemeentezangboek
Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
Archief Nieuw-Apostolische Kerk Noordrijn-Westfalen
in de rubriek Verdieping op de website van de Van Oosbreestichting zijn diverse relevante artikelen te vinden
Apostolische kerkgebouwen/plaatsen van samenkomst (facebook)
Apostolische kerkgebouwen/plaatsen van samenkomst

De organisatoren van de bijeenkomst zijn:
Edwin Diersmann (e-mail)
Manfred Horstmanshoff (e-mail)
Rob Tijdeman (e-mail)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door willempower »

@zefyr
Ik lees ze spreken op persoonlijke titel . Wat betekend dat ? Bart Flikkema.
Sprekers uit beide tradities zullen op deze vraag ingaan. Zij spreken op persoonlijke titel. Voor elke bijdrage is 30 minuten beschikbaar, inclusief discussie.
En mag dat wel van de de N.A.K. Bouw Bv ?
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@ll

Dat wordt een dodelijk saaie dag met veel vooraf gecensureerde informatie.
Geen van de moderatoren heeft het lef de "Apostolische Kerk tijdens WO2" te verhandelen.
Ook "der Botschaft" staat niet op het programma.

De zgn positieve 'veranderingen' zijn cosmetisch, want onderhuids verandert er niets!
Alles is relatief...

Groet,
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Ik kom tot een onstellende conclusie dat ik niet verzegeld ben! :shock:
Op mijn ledenkaart staat dat ik verzegeld ben door van Oostbree.
Maar dat kan helemaal niet, want de man was al overleden!
Het overzeese gebied waar ik destijds vertoefde, viel onder de
bezielende leiding van 'oudste' Tansah Sami.
Eh, en nu?
Groet,
Levi
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door willempower »

@levi
Technisch kan het miet een oo persoonlijke titel , want je staat in de navolging .
En stel je voor hij zou de waarheid zeggen dan kan Bart ook zo de prullenbak in .
Dus al met al onzin .
En ik weet nog steeds niet of die ouwe Bischoff nu dood is of niet .
Begrijp er geen hout meer van weet wel dat die 2 uur te vroeg onder de zoden gestopt is .
Of hij leeft nog , geen idee , en dat iemand hem stiekem nog wat voer en drinken toedient .
Ze zijn daar ng steeds vaag over en zou Bart durven te zeggen hij is echt dood en vertelde indianen verhalen .
Bartje met zijn rubberen ruggengraat durft niks zoals zovelen je spreekt nooit tegen en zeker niet kritisch zeggen wat maken we er een zooitje van in Gods naam .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Het lijkt ons een geschikt moment om de vraag te stellen in hoeverre vernieuwing en traditie bij het schisma van 1946 en in de jaren daarna een rol hebben gespeeld. Wat veranderde en wat bleef hetzelfde?

Sprekers uit beide tradities zullen op deze vraag ingaan. Zij spreken op persoonlijke titel. Voor elke bijdrage is 30 minuten beschikbaar, inclusief discussie.

(...)


Uit: Bericht op "Do 09 Jun 2016, 13:18"
@all

Wellicht is ten aanzien van het Apostolisch Genootschap het onderstaande interessant...
  1. Geen foto meer op het nachtkastje
    Lodewijk Dros − 28/12/01, 00:00
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... stje.dhtml
  2. ‘Heb je je verstand soms verloren?’
    Visie 2003 - Visie 51, Panorama, artikel
    http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... -verloren/
  3. :shock:
    BMGN - Low Countries Historical Review | Volume 130-1 (2015) | review 5
    Berry Brand, Nieuw licht op oude wegen. De wegen die de apostolische beweging volgde vanaf de oorsprong (circa 1830) tot Het Apostolisch Genootschap anno 2011 (Delft: Eburon, 2013, 704 pp., ISBN 978 90 5972 798 4).
    • Het Apostolisch Genootschap is een zelfstandig Nederlands kerkgenootschap dat zijn oorsprong vindt in de apostolische beweging binnen het protestantisme van de negentiende eeuw. Verspreid over het land zijn er tientallen gemeenten. Op het hoogtepunt, na de Tweede Wereldoorlog, telden deze apostolischen zo’n 32.000 leden, in 2001 bedroeg hun aantal omstreeks 17.000. Het Apostolisch Genootschap geniet geen grote bekendheid. In overzichtswerken over de Nederlandse kerk- of religiegeschiedenis komt het niet of nauwelijks aan bod. Andere protestantse denominaties – bijvoorbeeld lutherse, doopsgezinde, remonstrantse en sommige gereformeerde – zijn qua omvang vergelijkbaar of kleiner, maar treden meer in de publiciteit. Het is ook een apart genootschap. Tot voor kort werkte Het Apostolisch Genootschap landelijk of lokaal weinig samen met andere organisaties en het ontbreekt vaak bij gezamenlijke protestantse of christelijke initiatieven, zoals bij het Interkerkelijk Overleg ten tijde van de Duitse bezetting van ons land, terwijl het recentelijk het karakter van de Raad van Kerken in Nederland te christelijk achtte om toe te kunnen treden.

      Berry Brand wil met dit vuistdikke boek de geschiedenis van Het Apostolisch Genootschap bekend maken aan buitenstaanders, en de apostolischen – uit wier kring hij afkomstig is – wil hij een kritische reflectie op hun geschiedenis bieden. Dit laatste was nodig, omdat er onder apostolischen wel een geschiedbeeld bestaat, maar dit betrekkelijk apologetisch is, niet gebaseerd op bronnenonderzoek en veelal beschreven door de hoofdrolspelers zelf. Wetenschappelijke geschiedschrijving over de apostolische beweging ontbreekt nagenoeg, zodat dit werk in een leemte voorziet.

      De geschiedenis van de apostolische beweging (met miljoenen aanhangers) kent wereldwijd en ook in Nederland veel afsplitsingen en scheuringen. Het Apostolisch Genootschap is zelf in 1951 uit zo’n scheuring ontstaan. Brand beschrijft de geschiedenis van de apostolische beweging als de voorgeschiedenis van het huidige Genootschap en laat andere ‘wegen’, zoals hij het noemt, binnen de beweging grotendeels buiten beschouwing. Dit heeft als nadeel dat het relaas finalistisch van aard is, de plaats van Het Apostolisch Genootschap binnen de beweging onduidelijk blijft en deze geschiedenis die van de ‘overwinnaars’ is, maar het komt de overzichtelijkheid wel ten goede. Hij heeft de geschiedenis van het genootschap in vijf chronologische delen gerubriceerd: het ontstaan van de apostolische beweging, 1830-1863; de nieuwe ordening in deze beweging, 1863- 1910; en dan de perioden onder apostel J.H. van Oosbree, 1901-1946, L. Slok, 1946-1984, J.L. Slok, 1984-2001 en D. Riemers, 2001-2011 (de laatste twee perioden neemt hij samen in het laatste deel).

      Reeds aan deze indeling is af te lezen dat het apostelschap in de loop der tijd een steeds persoonlijker dimensie heeft aangenomen. Een apostel is iemand die gezonden wordt om een boodschap over te brengen. Aanvankelijk lag het accent bij de overbrenging van een vaststaande boodschap, die van de bijbel. De apostelen die zich omstreeks 1830 in Groot-Brittannië groepeerden beleefden hun tijd als een crisis en meenden op grond van hun bijbeluitleg dat de wederkomst van Jezus Christus aanstaande was. De protestantse kerken in hun land schonken hier huns inziens te weinig aandacht aan en daarom deden zij dat nadrukkelijk wel, aanvankelijk binnen de kerk, maar na excommunicatie daarbuiten, als zelfstandig kerkgenootschap. De apostolische beweging past in de opwekking die destijds ook elders in Europa in reactie op de Verlichting plaats vond, en die in ons land zich uitte in de protestantse Reveilbeweging en de Afscheiding van de Nederlandse Hervormde Kerk in 1834 en volgende jaren. Terwijl laatstgenoemde bewegingen aansluiting zochten bij de klassieke protestantse kerkelijke leer, bewoog de apostolische beweging – die via Duitsland omstreeks 1863 Nederland bereikte – zich daar na een aantal decennia van af. Het accent verschoof van de boodschap van de bijbel naar de persoon van de boodschapper. Van Oosbree presenteerde zich als de eigentijdse belichaming van de geest van Christus: ‘Zoals Jezus de openbaring destijds was, zo was Van Oosbree dit voor zijn tijd’ (615). Apostel L. Slok ging verder op deze weg. Hij was de ‘man Gods’ die tot een andere zijnscategorie behoorde dan de andere mensen en die onvoorwaardelijk moest worden nagevolgd. De apostelen J.L. Slok en D. Riemers temperden dit idee.

      Brand gaat uitgebreid in op de religieuze ideeën van de opeenvolgende apostelen, die hij echter weinig contextualiseert – misschien waren ze er ook wel te particulier voor. Inhoudelijk kun je zeggen dat de weg van Het Apostolisch Genootschap voerde van orthodox naar vrijzinnig en dat in de loop der tijd het verband tussen beide polen
      verloren is gegaan. Brand meent echter dat er wel een inhoudelijke rode draad te ontwaren valt. Hij beschouwt de geschiedenis van de apostolische beweging als een transformatie van de wederkomstverwachting die aan de oorsprong ervan stond. Toen die verwachting vervaagde kreeg deze volgens hem een aardse vervulling in de persoon van de apostel, die de geest van Christus belichaamde of de eigentijdse Christus was (621). Tegenwoordig is Het Apostolisch Genootschap een ‘vrijzinnige, religieus-humanistische groepering’ (18) die zich verwant voelt met de apostolische cultuur.

      Hoewel Brand relatief veel aandacht besteed aan de ideeën van de apostelen, is ook aandacht voor de sociale kant van Het Apostolisch Genootschap. Voor de negentiende eeuw betoogt hij dat de meeste leden uit de Hervormde Kerk afkomstig waren en in het genootschap de warmte en gemeenschap vonden die ze in de kerk
      hadden gemist. Waarom de beweging in de twintigste eeuw, toen de persoonlijke opvattingen van de apostelen ging domineren, haar aantrekkingskracht behield wordt minder duidelijk. De leden van de gemeenschap waren – anders dan in Groot-Brittannië – aanvankelijk laag opgeleid, de kring was hecht, gesloten en met weinig ruimte voor het individu. Dat het soms beklemmend was in die kring raakt Brand aan, maar het blijft toch een bagatel in zijn boek. Hij schrijft dat Van Oosbree’s bezit van twee dure Cadillacs moet worden toegeschreven aan diens ijdelheid, maar komt niet verder dan dat dit sommigen aantrok en anderen tegenstond (225-226). Over apostel L. Slok schrijft Brand: ‘De verering door zijn volgelingen heeft Slok nooit verleid tot misbruik daarvan’ (431). Elders zegt hij dat afwijkende meningen niet werden getolereerd, maar dat er nooit openlijk verzet is geweest (422-423). Daar zou je toch meer van willen weten.

      Maatschappelijk hield Het Apostolisch Genootschap zich afzijdig, wat in de praktijk veelal naïviteit betekende. Het keerde zich niet openlijk tegen het nationaalsocialisme. Voor het overige wordt de relatie met de samenleving oppervlakkig geschetst met algemeenheden als dat het patriarchaal leiderschap van de apostel paste bij de culturele context. Het overtuigt niet: dat een journalist een minister met ‘excellentie’ aansprak maakt het niet begrijpelijker dat een apostel zich de autoriteit van Christus aanmat en volledige overgave verlangde (432-433).

      De sociale aspecten ontberen een concrete en kritische behandeling. De weinige keren dat het algemeen publiek kennis van Het Apostolisch Genootschap kon nemen, bijvoorbeeld in het artikel ‘Mijn naam is Slok en ik ben God’ in de Panorama van augustus 1974, werd het apostelschap niet als vastberaden leiderschap maar als dwingelandij neergezet. Brand komt niet verder dan de vaststelling dat veel afhangt van de gezichtshoek waaruit de zaak bekeken wordt. De betekenis van de uitzonderlijke status van de apostel – toch het struikelblok voor een buitenstander – voor deze persoon en voor de gemeenschap die hij leidde had een grondiger evaluatie verdiend.
    George Harinck, Het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme (1800-heden), Vrije Universiteit Amsterdam

    Bron: http://www.recensio.net/rezensionen/zei ... issue.pdf/
    © 2015 Royal Netherlands Historical Society | KNHG
    Creative Commons Attribution 3.0 Unported License
    URN:NBN:NL:UI:10-1-110188 | http://www.bmgn-lchr.nl | E-ISSN 2211-2898 | print ISSN 0615-0505
  4. :shock:
    • De feiten
      De kern van het gedachtegoed van het genootschap is prachtig. Kort samengevat: Er is geen persoonlijke God die invloed uitoefent hier op aarde. God is synoniem voor scheppingskracht, natuurkracht, Het grote wonder, of hoe je het ook wilt noemen. We kunnen ons niet meer verschuilen achter God. Dat legt een enorme verantwoordelijkheid op onze schouders. Wij bepalen op onze eigen vierkante meter, wat we van ons leven maken. Als we willen kunnen we een hemel op aarde bouwen.

      In de tijd van apostel L. Slok bleek de apostel niet de oplossing, maar het probleem. (Christologie, Man Gods, Mond Gods, verafgoding, "Mijn God als Apostel voor Hem kniel ik neer"). Er ontstond een normatieve / betuttelende verzorgingscultuur, er werd een enorme claim gelegd op de lidmaten (M'n gaven, m'n haven, m'n krachten en tijd), er was veel sociale controle en overstolisch gedrag. De leden werd een wereldomspannende belangrijkheid van "Het werk" voorgehouden. Het leven van veel leden speelde zich af in de besloten apostolische kring. Kortom het genootschap gleed af naar sektarisme.

      Onder de latere apostelen normaliseerden de verhoudingen. Er ontstond meer vrijheid, minder betutteling, De verzorging werd algemener, een soort cafetariamodel: Je plukt maar uit de mand wat jou op dat moment past. Heb je een keer geen zin om naar de dienst te gaan. Prima! Je kunt je afvragen wat vandaag nog het bijzondere is aan het genootschap, wat is de meerwaarde, waarin onderscheidt het zich?

      De leden van het genootschap zijn niet meer dan donateurs. Bij de visvereniging heb je meer in te brengen via de algemene ledenvergadering. Binnen het genootschap is geen enkele vorm van verenigingsdemocratie. Anno 2016 is de apostel nog steeds voorzitter van het bestuur en heeft hij in dat bestuur vetorecht. Hij benoemt zijn opvolger en benoemt en ontslaat verzorgers. M.a.w. bestuur en verantwoordelijkheid voor de geestelijke verzorging zitten nog steeds in één hand. In de Raad van Toezicht zitten mensen uit de inner circle rondom de apostel en geen objectieve buitenstaanders. Een beveiliging tegen toekomstig sektarisme is nog steeds niet ingebouwd.

      Geplaatst door: Ad - 23-04-2016 10:33
    Bron: https://www.psychologiemagazine.nl/web/ ... sage=28135
    Breken of niet?
    ik nam wraak en wil nog steeds wraak
    Geplaatst door: Annemieke - 07-06-2007 16:37

Wat overigens de Nieuw-Apostolische Kerk betreft, zou ik willen verwijzen naar het volgende:
TjerkB schreef:@all

Wie ich kürzlich erwähnte in meinem Beitrag vom » 09.06.2010 08:23 « sieht Stammapostel Leber in manches Gotteskind offenbar ein "Querdenker":
"Auch Stammapostel Leber würdigte, dass der bisherige Bezirksapostel [i.R. Hagen Wend] »mit Achtung und Respekt für den Nächsten gearbeitet« und durchaus auch ein offenes Ohr für »Querdenker« gehabt habe."

Quelle: »Pressekonferenz« mit einem Pfarrer (NAKtuell am 29.01.2009)
Was sind denn das für ungewöhnliche Menschen, so habe ich mich gefragt - Querdenker! "Querdenker gewinnen neue Einsichten, indem sie gewohnte Denkpfade verlassen, Eindeutigkeiten in Frage stellen und bewusst einen Perspektivwechsel vornehmen. Sie entwickeln neue Wege, kluge Strategien und clevere Ideen außerhalb der eingefahrenen Strukturen", las ich dann ins Internet. Das will was heißen! Phantastisch, und großartig auch daß Stammapostel Leber solche Typen sogar mal ganz richtig, zwar indirekt, gewürdigt hat... Es ist gerade darum daß ich vermag ihn hier (weil meine direkten Nachrichten an ihm immer nur seinen Pressesprecher erreichen) aufmerksam zu machen auf noch ein bis heute aktuell geblieben wörtliches Zitat aus EZW-TEXTE Nr. 146 (1999):
Erwin Meier-Widmer: Was vertreten wir? (Teil 1)

Dieser Tage hat mir ein 66jähriger Glaubensbruder geschrieben, der mit einem klaren Blick „die Völlereien vieler Apostel“ sieht, aber auch wahrnimmt, wie der Heilige Geist immer mehr aus der NAK gedrängt wird und menschlichem Denken Platz macht. Er hat mir die konkrete Frage gestellt: „Was vertreten Sie eigentlich?“ Diese Frage möchte ich gleich öffentlich beantworten:

Gehen wir vom Selbstverständnis der Neuapostolischen Kirche aus, die sich als „die Kirche Jesu“ ausgibt und sich „in die letzte Zeit“ gestellt sieht, eine Kirche, die sagt:

  • der Stammapostel ist das sichtbare Haupt der Kirche auf Erden (Literatur: Präambel der NAKI-Statuten vom 1. 6. 1990)
  • der Stammapostel ist der Weinstock (Literatur: Christi Jugend 1948, Seite 170)
  • der Stammapostel ist der Sender der Apostel (Literatur: Wächterstimme vom 1. 10. 1949)
  • dem Stammapostel nicht restlos zu vertrauen und seinem Wort nur in Gedanken widerstehen zu wollen heißt, sich wider den Sohn Gottes zu versündigen (Literatur: Wächterstimme vom 1. 10. 1949)
  • die nächsten Gehilfen des Stammapostels sind die Apostel (Literatur: Fragen und Antworten Nr. 229, Schweizer Ausgabe von 1953)
  • die Apostel sind die nächsten Gehilfen des Stammapostels (Literatur: Präambel der NAKI-Statuten vom 1. 6. 1990),
dann liefert uns diese Kirche selbst schon mit diesen wenigen Aussagen die Hauptrichtung unserer Wünsche:
Wir möchten (wieder) Jesum sehn, ihn, den wir lieben (Lied Nr. 164, 4. Strophe), und nicht eine von Menschen geschaffene Apostelamtshierarchie, die in ihrer Selbstanmassung unseren Herrn und Meister Jesus völlig überragt, und zwar nach folgendem Muster:

  • Stammapostelamt: 5-Stern-General
    Stammapostelhelferamt: 4-Stern-General
    Bezirksapostelamt: 3-Stern-General
    Bezirksapostelhelferamt: 2-Stern-General
    Apostelamt: 1-Stern-General
Denn: In der Kirche Jesu war, ist und bleibt Jesus das alleinige Haupt. (Wir bedauern sehr, dass viele Apostel offensichtlich den unter uns weilenden Jesus nicht sehen können, obwohl er zu den Elfen sagte: „Und siehe, ich bin bei euch alle Tage bis an der Welt Ende“ [Mt 28,20]).

Jesus war, ist und bleibt der rechte Weinstock (Joh 15,1) und der Stammapostel ist und bleibt der falsche. Die Apostel sollen als Reben aus Jesus hervorgehen und aus ihm den Rebsaft bekommen, der allein den Früchten des Geistes Substanz zu geben vermag.

Jesus war und ist und bleibt der Sender der Apostel, entweder durch persönlichen, direkten Sendungsbefehl oder indirekt durch seinen Vertreter, den Heiligen Geist, der sich durch Prophetie offenbart (Mt 10,5 und 28,16–20, Apg 13,1–5 etc.). Auf diesem Weg erfüllt sich auch die Aussage Paulus‘: „Und Gott hat gesetzt in der Gemeinde...“(1. Kor 12,28).

Niemals in der Urkirche wurde ein Apostel durch einen anderen Apostel berufen!

Auch echte Apostel sind Menschen mit Fehlern! Die Deklaration von 1949[1] dagegen ist eine Unfehlbarkeitserklärung des damaligen Stammapostels und somit ein Irrtum! Apostel Paulus hat seinerzeit Apostel Petrus öffentlich gerügt und einen Heuchler geheissen (Gal 2,11–16). Der alte Überheblichkeitsgeist klingt in den Statuten Richard Fehrs vom 1. Juni 1990 immer noch fort. Die Worte Jesu aber gelten heute noch: „Aber ihr sollt euch nicht Rabbi (oder Chefapostel/ Stammapostel) nennen lassen; denn einer ist euer Meister, Christus; ihr aber seid alle Brüder. Und sollt niemand Vater heißen auf Erden; denn einer ist euer Vater, der im Himmel ist (Mt 23,8–9). Vater Krebs und Vater Niehaus lassen grüßen.

Die Apostel sind keinesfalls die Gehilfen des Stammapostels. Es gilt nach wie vor das Jesuwort: „Der Größte unter euch soll euer Diener sein“ (Mt 23,11). Es geht also um 180 Grad in die andere Richtung, als es die alten Stammapostel (inkl. Richard Fehr) darstellen!

Wir wünschen uns, dass sich der Wille Gottes so schnell als möglich erfüllt. Durch den Propheten Jesajas hat er in die letzte Zeit hinein sprechen können, auf dass wir (wir von der Basis) den göttlichen Willen auch erfahren können.

  • Anmerkung
    [1] Anspielung auf einen Beitrag in dem internen Informationsblatt „Wächterstimme“ vom 1. Oktober 1949, in dem es heißt: Ihm, gemeint ist der Stammapostel, „nicht restlos zu vertrauen und seinem Worte nur in Gedanken widerstehen zu wollen heißt, sich wider den Sohn Gottes zu versündigen“.
Bron: board.naktuell.de Neues Glaubensbekenntnis schärft Exklusivität » 17.06.2010 12:46 «
Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Vr 15 Apr 2011, 21:35", in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept"
BakEenEi schreef:(...)
In het vertaalde Duitse gezangboek dat onze zangbundel later zou vervangen, ontbrak naast vele andere vertrouwde liederen, ook dit lied - deze bede. De toenmalige stamapostel Streckeisen had weliswaar in overweging gegeven om een aantal oude liederen op te nemen in een supplement bij het nieuwe Nederlandse gezangboek, maar dat hoefde niet, vond destijds apostel Gijsbert Pos (die dit in mijn bijzijn naderhand een keer vertelde). Na de introductie van het nieuwe gezangboek werd het organisten en dirigenten echter min of meer verboden om ook de oude liederen af en toe nog eens ten gehore te brengen. Ik herinner mij om die reden meerdere aanvaringen met "hoge(re) dienaren". Tussen geen van deze zich onverwacht tegen vermeende baldadigheid of zo wapenende hoofdagenten van het nieuw-apostolische geloofsgehoorzaamheidssysteem en mij is het in de jaren daarna ooit nog helemaal goedgekomen. Bij nader inzien waren het dan ook geen dienaren; eerder op die manier handig carrière makende handlangers van angstvallige regeerders die niet goed vooruit konden zien. Dat had ikzelf toen trouwens nog niet door. Ik wist alleen dat mijn Vader in de hemel er beslist anders over dacht. Ook besefte ik niet hoezeer het in mijn kerk "not done" zou blijken te zijn om zulke aangelegenheden aan te kaarten. "Dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk behoren te worden ondersteund. Stel aan hen dus geen vragen terwijl de antwoorden al bekend zijn. Dat word je namelijk niet gauw vergeven, zo zou de ervaring het mij nog wel leren. Hierdoor werd het mij duidelijk dat er onderscheid valt te maken tussen Zijn werk en een kerk(genootschap). "Better let, as net... " In mijn kerk zouden ze met Zijn werk (!) nog lelijk aan de haal gaan. Vanmiddag dacht ik eraan terug, toen ik in een boek over architectuur de onderstaande uitspraak las:
  • "Wilt u weten wat mij tot voorbeeld heeft gediend?
    Een eerlijke boom; hij draagt de takken en die
    dragen weer de bladeren. En elk afzonderlijk onderdeel
    groeit harmonieus, indrukwekkend, vanaf het moment
    dat de kunstenaar God hem heeft geschapen."


    Antoni Gaudi
(...)
Al was het in mijn kerk geregeld "am strengsten untersagt" om nietsvermoedend een kennelijk verboden onderwerp aan te snijden, zoals ook de districtsapostelen Karlheiz Schumacher en Armin Brinkmann het nog ondubbelzinnig wisten te verwoorden met hun intimiderende slogan "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"; Godsgezanten (!) gaan zó niet te werk.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 07 Sep 2013, 21:46", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"
TjerkB schreef:(...)
...als ik naga wat in binnen- en buitenland vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk als sinds jaar en dag de meest gehoorde klacht is, betreft het feiten en omstandigheden waaronder zielen eenzaam gebukt gaan omdat de kerkleiding ze emotioneel onder de voet loopt. Bestuurders zijn arrogant en hypocriet, niet communicatief en niet transparant. Vandaar op dit forum bijvoorbeeld ook de threads "Wat is een sekte?" en "Misbruik van geloof en vertrouwen". Ik kan iedereen aanraden om in dit verband van Carine Damen het boek te lezen dat van haar in oktober 2013 uitkwam over sektarische bewegingen in Nederland: "Ik was gek van geluk". Bij de Nieuw-Apostolische Kerk is er op dit punt namelijk echt heel wat mis.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 29 Apr 2016, 13:19" Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!
TjerkB schreef:(...)
Een enorme bedreiging voor het realiteitsbesef in de Nieuw-Apostolische Kerk is daarnaast het verblind zijn voor ongewenste bijverschijnselen van de beeldvorming die de kerkleiding systematisch bedrijft met uitdrukkelijk de focus op zichzelf. Aan de lopende band en werkelijk allerwegen worden de gelovigen aangespoord ervan uit te gaan dat kerkelijke ambtsdragers, begenadigd met mysterieuze "goddelijke ponden", talentvoller worden en met meer goddelijk gezag bekleed zouden zijn, naarmate dezen hoger op "de ambtsladder" komen te staan. Juist daardoor is het in deze kerk onbetamelijk, ja welhaast uit den boze, om kritiek te hebben op "zegenaars". Wie "Godsgezanten" bekritiseert, staat op tegen God zelf. Uiteraard werkt dit machtsmisbruik in de hand.

(...)
Laten de bazen en bovenbazen eerst maar eens eerlijk en oprecht worden, over het asbest in Nieuwegein, over de beschamende jaarrekeningen die men al jarenlang achterhoudt, of over het onbeantwoord laten van inkomende correspondentie.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 08 Jun 2016, 19:49" in de thread "Gerrit Sepers"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 11-06-2016, 10:45 uur]
Levi schreef:@Tjerk,
Ik kom tot een onstellende conclusie dat ik niet verzegeld ben! :shock:
Op mijn ledenkaart staat dat ik verzegeld ben door van Oostbree.
Maar dat kan helemaal niet, want de man was al overleden!

Het overzeese gebied waar ik destijds vertoefde, viel onder de
bezielende leiding van 'oudste' Tansah Sami.
Eh, en nu?
Groet,
Levi


Bron: Bericht op "Vr 10 Jun 2016, 21:01"
@Levi

"Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie." (WvS, art. 225, lid 1)
TjerkB schreef:(...)
Het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur heeft als het ware met alle haar ter beschikking gekomen machtsmiddelen een keizerrijk gevestigd en verdedigd, middenin het koninkrijk van God. Het "verlossingswerk" dat de op touw gezette organisatie zou belichamen kreeg de uitwerkingen als die van een verdelgingswerk!

Wie het zover laat komen, is in het geloof naar het evangelie van Jezus Christus zonder enige twijfel behoorlijk de weg kwijt. Ikzelf ben in 1957 als kind "verzegeld" door "apostel" Tjark Bischoff die aan mij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" toen de Heilige Geest zou hebben afgedragen. Even los van de omstandigheid dat de bij dit kerkgenootschap gedurig veranderende geloofsleer ook op dit punt naderhand werd herzien, neem ik nu met terugwerkende kracht afstand van alle zegenende gebaren van deze persoon die voor mij pertinent geen Godsgezant heeft kunnen zijn, alleen al gezien het feit dat in die vermeende hoedanigheid hij elke denkbare bevoegdheid te buiten is gegaan door rücksichtslos dienaren te excommuniceren die juist door machtsmisbruik in gewetensnood waren gekomen. Zie respectievelijk de forumberichten op "Zo 04 Nov 2012, 17:31" en "Do 30 Okt 2014, 10:02". Ook trek ik hierbij de handtekening in die ik als veertienjarige bij mijn confirmatie in de Nieuw-Apostolische Kerk ten gevolge van bedrieglijke misleiding heb geplaatst op een ledenkaart.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 12 Nov 2014, 17:37" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Groet,
TjerkB


P.S.
Zie voor hardvochtig optreden in 1955 van de toenmalige (districts)apostel Tjark Bischoff de thread "Twee voor twaalf", in de rubriek "Historische ontwikkelingen".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Heb ik dus als ex-priester alles uit mijn grote duim gezogen? :lol:
Bij navraag ben ik erachter gekomen dat mijn ouders apostel Kamphuis helemaal
niet zagen zitten!
Ook een geboortebewijs van mij was er niet, ook nooit geweest ook tot 1975!

Zou ik alle offergelden terug kunnen vorderen als onverschuldigde betaling?
Of is het verjaard?
Wat denk je?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

@Levi
  • Redding ook voor buitenstaanders
    [1] Dit zegt de HEER:
    Handel rechtvaardig, handhaaf het recht;
    de redding die ik breng is nabij,
    en weldra openbaar ik mijn gerechtigheid.
    [2] Gelukkig de mens die zo handelt,
    het mensenkind dat hieraan vasthoudt;
    hij neemt de sabbat in acht en ontwijdt hem niet,
    hij weerhoudt zijn hand van het kwaad.
    [3] De vreemdeling die zich met de HEER heeft verbonden,
    laat hij niet zeggen:
    ‘De HEER zondert mij zeker af van zijn volk.’
    En laat de eunuch niet zeggen:
    ‘Ik ben maar een dorre boom.’
    [4] Want dit zegt de HEER:
    De eunuch die mijn sabbat in acht neemt,
    die keuzes maakt naar mijn wil,
    die vasthoudt aan mijn verbond,
    [5] hem geef ik iets beters dan zonen en dochters:
    een gedenkteken en een naam in mijn tempel
    en binnen de muren van mijn stad.
    Ik geef hem een eeuwige naam,
    een naam die onvergankelijk is.
    [6] En de vreemdeling die zich met de HEER heeft verbonden
    om hem te dienen en zijn naam lief te hebben,
    om dienaar van de HEER te zijn
    – ieder die de sabbat in acht neemt en niet ontwijdt,
    ieder die vasthoudt aan mijn verbond –,
    [7] hem breng ik naar mijn heilige berg,
    hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed;
    zijn offers zijn welkom op mijn altaar.
    Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken’.

    [8] Zo spreekt God, de HEER,
    die bijeenbrengt wie uit Israël verdreven waren:
    Ik breng er nog meer bijeen dan al bijeengebracht zijn.


    Uit: Jesaja 56 (NBV)
  • Geef uw God in alle dingen,
    Hij, die schenkt u zegeningen,
    van begin tot eind vrij baan!
    Hij zal - was 't begin bescheiden -
    alles tot een einde leiden,
    waarvan gij versteld zult staan!


    Bron: Derde couplet van lied 308, NAK-gezangboek: "Wond're aanvang, einde heerlijk"

Zie ook het bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”