Woord van de week 08-12-2013 (2e Advent)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Woord van de week 08-12-2013 (2e Advent)

Bericht door TjerkB »

@all

Wij hadden vanochtend een heel fijne dienst! Is dat nieuwswaardig? Ik vind van wel...
  • De brief aan de gemeente in Filadelfia
    Openbaringen 3:7-13


    Kerngedachte: zoals een individu of een gemeente met het woord van God omgaat, zo gaat de Heer met ons om. De gemeente, die het woord van God bewaart, zal een bewaarde gemeente zijn.

    Behoeden – een teken van de Advent.
    De tegenwoordige wereld wordt gekenmerkt door zorgen over de toekomst over het samen- en overleven van de mensheid, door de ernstige verschillen tussen rassen en volken, die er niet voor terugdeinzen hun macht en idealen te verdedigen met moord en terreur.

    Jezus Christus heeft tegenover ideologische stijfkoppigheid, vreselijk fundamentalisme, agressie, kleingeestigheid, hoogmoed en niet als laatste tegenover onverschilligheid het woord van tolerantie en liefde voor de mensen gezet. “En Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.” (Matteüs 5:39)

    Jezus heeft tegenover een hebzuchtige ‘gierigheid maakt rijk’-mentaliteit van de mensen de solidariteit met de armen en de armsten van de wereld gezet. “En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wilt lenen.” (Matteüs 5:41-42)

    Dit woord is zeker niet eenvoudig en gaat in veel gevallen tegen de ‘menselijke natuur’ in. Een grote troost is echter Jezus’ antwoord op de vraag van de rijke jongeling: “Wie kan er zalig worden?: ”Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn bij Hem mogelijk”.

    De gemeente leeft van de woorden van Jezus: van woorden van vermaning, troost, gerechtigheid en genade, van het woord van geduld en belofte en van woorden van vreugde tot de Heer. Zoals u het woord tot u neemt zo neemt u het leven tot u!

    Daarbij heeft dit ‘tot ons nemen’ niets met het begrip ‘conserveren’ te maken. Veel meer handelt het om het actief vasthouden aan het woord van de belofte: “Wanneer Ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom Ik terug. Dan zal Ik jullie met Me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar Ik ben.” (Johannes 14:3)

    Als ieder individu uit een diepe innerlijke verbinding met Jezus naar de dag van de vereniging toeleeft, ontstaat uit deze houding veel kracht, vertrouwen, vreugde en bescherming tegen de verschrikkelijke machten tegen God.

    We worden allemaal een keer beproefd op hoe we ten opzichte van God en Jezus staan. Daarom heet het in deze weekbrief ook: “Zie Ik kom snel; houd wat u heeft en zorg dat niemand het u afneemt. We zijn nog niet bij het doel en hebben nog een lang stuk te gaan. We hebben veel om te behouden maar ook veel om te verliezen”.

    Aan de Filippenzen schrijft apostel Paulus een keer: “Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.” (Filippenzen 3:13-14)

    Dit is een houding, waarvoor het zich loont te leven.

    Dat is de boodschap van een waarachtige adventtijd, waarin we wachten op de wederkomst van onze Heer Jezus Christus.
    R. Gassmeyer
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”