NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door willempower »

@all

Ik begrijp echt niet dat de raad van kerken nu ook sektes toestaat .
Hebben ze zitten slapen ?
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:(...)
Ik begrijp echt niet dat de raad van kerken nu ook sektes toestaat .
Hebben ze zitten slapen ?

(...)


Uit: Bericht op "Di 24 Apr 2018, 12:58"
@willempower

Datzelfde heb ik mij ook oprecht afgevraagd - zoals in mijn bericht op "Ma 26 Sep 2016, 19:45", in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door Levi »

@WP en Tjerk,

Het is een betaald lidmaatschap.
En dan gelden er andere wetten!

Groet,
Levi
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door willempower »

@levi

Dan is het duidelijk geld weer belangrijker dan het geloof .
En de leden van deze sekte betalen wel ,100 euro per maand contributie om lid te mogen zijn zijn van deze sekte .
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Raad van Kerken in Nederland & NAK NL - Raad spreekt over de toekomst

Bericht door zefyr »

@all,

Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heren hand - een lied dat in nieuw-apostolische kringen genoegzaam bekend is. Uiteraard zijn er diverse wegen die naar Rome leiden. In de 'Onze Familie' (mei 2020, p47) werd kond gedaan van een gesprek, via het videoconferentieprogramma Zoom, tussen een afvaardiging van het dagelijks bestuur (de heer G. van Dartel (voorzitter) en mevrouw C. Crouwel (algemeen secretaris) van de Raad van Kerken in Nederland (afgekort RvK NL) en apostel P. Klene en priester R. van Markus (woordvoerder van de NAK NL) ter voorbereiding op een brainstormsessie over de positie en toekomst van deze Raad, waarvan de NAK NL sinds 2016 lid is, in september van dit jaar. In eerder genoemde editie van de 'Onze Familie' werd dit gesprek omschreven als openhartig, 'waarin de rol en positie van onze kerk in de oecumene nader werden toegelicht. Onder andere werden het kerkbegrip en ambts- en sacramentsbegrip verduidelijkt en werden de mogelijkheden op welke gebied onze kerk een actieve rol zou kunnen spelen binnen de nationale oecumene'. Op woensdag 9 september jongstleden vond deze bijeenkomst plaats met de plenaire raad (dagelijks bestuur van de RvK NL en een afvaardiging van de lidkerken van de RvK NL, waaronder apostel Peter Klene namens de NAK NL. Voor nadere informatie over deze bijeenkomst verwijs ik naar onderstaande link. Op een van de foto's is apostel Peter Klene zichtbaar (op de bovenste foto na de kleurrijke illustratie, zittend, links vooraan).

https://www.raadvankerken.nl/nieuws/202 ... -toekomst/

Voor zover ik heb kunnen nagaan, is er op https://www.nak-nl.org/ tot heden geen melding gemaakt over deze bijeenkomst van de RvK NL op woensdag 9 september jongstleden te Nieuwkuijk.

Welk 'visioen' apostel Peter Klene (Man Gods met visie?) heeft gedeeld met de andere lidkerken van de RvK NL en het dagelijks bestuur is mij thans onbekend. Misschien heeft hij moed geput uit het lied 290 (Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan)...? ;)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

apostel Peter Klene overstelpt sinds hij zitting heeft in de RvK NL

Bericht door zefyr »

@all,

Tja, het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Er is veel arbeid te verrichten - ook voor apostel Peter Klene, die sinds enkele jaren zitting heeft in de Raad van Kerken in Nederland. Deze raad gaat gebukt onder financiële tekorten én zucht onder een overvloed aan werk- en projectgroepen.

https://www.raadvankerken.nl/nieuws/202 ... ons-waard/

Opvallend citaat: "(...) Peter Klene van de Nieuw Apostolische Kerk vertelde overstelpt te zijn met alles wat de Raad van Kerken met die verschillende groepen allemaal onderneemt."

Ja, haast u tot de arbeid ;)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: apostel Peter Klene overstelpt sinds hij zitting heeft in de RvK NL

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Het staat er écht: "... als je ziet wat we allemaal doen, en ook naar de kosten kijkt, moeten we ons dan niet beperken tot de kerntaken, merkte Klene op". En dat terwijl het voor hem eerder in Nieuwegein en in Arnhem niet aankwam op een ton of miljoen nauwkeurig. (...)

Om dat in een hink-stap-sprong toe te lichten kan ik mij misschien het best beperken tot het volgende. Stamapostel Wilhelm Leber beging een ongekende misslag, toen hij op 4 december 2007 iedereen schoffeerde die direct of indirect had geleden onder het regiem van diens ambtsvoorganger Johann Gottfried Bischoff. Waarschijnlijk mede hierdoor toonde hij naderhand tegenover districtsapostel Armin Brinkmann clementie toen deze zijn bevoegdheden te buiten was gegaan door een dubieuze geldtransactie aan te gaan voor € 10.000.000 terwijl hij tot € 500.000 tekeningsbevoegdheid had. Hierna zag Armin Brinkmann, die in Nederland de districtsapostel zou opvolgen, bij Peter en Nico Klene en bij Ruud Vis het geblunder door de vingers, waardoor er eveneens miljoenen werden verspeeld.

Ondertussen voerde de kerkleiding en in ons land juist ook Peter Klene, een verbeten strijd tegen klokkenluiders (!) als Bauke Moesker:
TjerkB schreef:(...)
Redactie schreef:(...)
Bauke Moesker had gelijk en hij heeft gelijk:
  • 1) Gebiedt de volledigheid niet om de kerkgeschiedenis te beschrijven zonder weglating van wat dienaren mogelijk niet siert?
  • 2) Wil de kerkleiding geen berouw tonen voor gedragingen die haar in het verleden hebben misstaan?
  • 3) Kan er geen openheid van zaken worden gegeven omtrent de financiën?
  • 4) Zou men niet buitengewoon actief de verzoening moeten nastreven tegenover slachtoffers van machts-misbruik in de kerk?
  • 5) Kan de hele bedrijfsvoering in de kerkelijke organisatie niet beter worden overgelaten aan professionals?
(...) Hoe je deze vragen ook formuleert, bij de nieuw-apostolische kerkleiding heeft men er géén oren naar. Daar wanen de "Godsgezanten" zich boven de Wet. Sterker nog: men trekt zich van God noch gebod iets aan. Dat denken wij niet; welnee, het zijn de ervaringsfeiten op grond waarvan wij dit na duizend berichten en evenzovele brandende vragen -helaas- moeten vaststellen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 27 Mrt 2012, 12:42", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer".
Zie ook het bericht op "Za 14 Mei 2016, 13:11" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
De nieuw-apostolische kerkleiding stelde zich echter op het standpunt dat Bauke Moesker in het publieke domein zijn mond moest houden als het om de kerk gaat. Mededelingen dienaangaande zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorbehouden aan degenen die daarvoor van geval tot geval zijn aangewezen. Al betreft het hier een ongeschreven regel; aangesloten leden die zich niet over hun eventuele ongenoegen heen kunnen zetten, moeten in dat opzicht eerst zichzelf "overwinnen", willen zij door de "zegenaars" weer voor vol worden aangezien. Zodra dezen ervan overtuigd zijn dat je je kop niet meer boven het maaiveld uitsteekt, doe je voor hen er weer toe. Gezien de haast die er geboden zou zijn om "het heerlijke einddoel" bijtijds te bereiken, bekommert men zich niet over wie de kortaf gecommuniceerde instructies niet schijnt te begrijpen of wie het aangegeven marstempo niet aanstaat. Ieder moet een voorbeeld nemen aan de stamapostel die als een wervelwind op het hemelrijk afstevent: wie het eerst komt, die het eerst maalt. (...) Het is onder de druk van dergelijke omstandigheden, dat menigeen bezwijkt.

In mijn beleving is zo'n meedogenloze geloofspraktijk naar Bijbelse maatstaven, wat het Evangelie van Jezus Christus betreft, de wereld op zijn kop. Mensonterend.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 05 Aug 2016, 20:12" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Zie aldaar ook het bericht op "zo 17 dec 2017, 12:10"

Hoewel ikzelf de kerk verliet in mei 2007, voelde ik voor veel dienaren die ik kende, nog altijd wel oprecht respect, al was het voor mij persoonlijk een trieste zaak dat men ook van mijn kant nooit een waarschuwende op- of aanmerking ter harte wilde nemen. Toch zag ik het scherp genoeg: zielzorg en zaken doen gaan NIET samen. Desondanks werd die giftige cocktail ons allen door de strot geduwd.

Peter Klene en de zijnen hebben het er naar mijn vaste overtuiging willens en wetens naar gemaakt, dat er op hun kerkvloer géén plaats meer was voor ingevoerde weldenkende welwillende medewerkers. In Lelystad stak hij later een kulverhaal af over secularisatie, maar hij had niet het lef er eerlijk bij te zeggen hoe door zijn eigen toedoen zielen in de kerk zijn weggepest. Over hypocrisie gesproken...

Betrokkene kan nu bij de Raad van Kerken in Nederland wel vol bravoure goede sier proberen te maken, maar waar blijft bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ondertussen de transparantie, een solide klachtenregeling of een onafhankelijke vertrouwenspersoon?

De tent is onherstelbaar verbouwd. Ik raad de leden aan hun tegenwoordigheid van geest van "28%" op te schroeven naar het dubbele.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Het zou prachtig zijn, als de NAK NL een extra financiële bijdrage zou leveren aan de RvK NL, maar de vraag is of dat toereikend genoeg zou zijn. Het is uiteraard treurig, dat de NAK in het (recente) verleden kwistig én onverantwoord is omgesprongen met financiële middelen, maar gedane zaken nemen geen keer. Een ander aspect van dezelfde medaille is, dat de RvK NL zich moet bezinnen op de kerntaken, want de wildgroei aan beleidsterreinen en andere uiteenlopende portefeuilles is in een dergelijke organisatie gewoonweg aan de orde van de dag. Kortom, prioriteiten stellen is verstandig én noodzakelijk. Bovendien keert de wal het schip. De meeste aangesloten lidkerken kampen met een structureel dalend ledenaantal en bijgevolg dalende inkomsten. De tering naar de nering zetten is bittere noodzaak.

By the way, ik heb me onlangs laten vertellen, dat in Limburg de NAK een kerk heeft gehuurd. 'Amersfoort' tracht uit alle macht geen ruchtbaarheid hieraan te geven. De Barbarakerk is nog niet gereed. Bovendien vallen de verbouwingskosten hoger uit dan eertijds was begroot. Er zijn kerkgebouwen verkocht. De samenvoeging van gemeenten in één kerkgebouw bleek recentelijk ongelukkig uit te pakken, vanwege het coronavirus en bijgevolg beperkte zitplaatsen (de beruchte 1,5 meter). Er is dus sprake van opnieuw een financiële tegenvaller...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Wat ik mij best wel vaak heb afgevraagd, is, wát voor de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch echt het motief is geweest om te willen aanschuiven bij de Raad van Kerken in Nederland. In Frankrijk maar ook in Duitsland kwam de kerk maar niet los van het imago van een kennelijke sekte. Dat was bekend, maar in Nederland speelde die onwelkome connotatie amper - totdat ook hier over de kerk negatieve berichtgeving opkwam, zoals via het voormalige Forum van Bauke Moesker. In eerste instantie betrof het toen openheid en eerlijkheid die men volhardend uit de weg ging over allerhande onterechte excommunicaties in het verleden van zielen die op enig moment in gewetensnood waren gekomen vanwege verplichtend opgelegde controversiële dogma's. Allengs werden in ons land vragenstellers en klokkenluiders echter geconfronteerd met intimidatiepraktijken, toen bij het kerkbestuur de loopgravenoorlog aan het licht kwam die men voerde tegen een ontslagen projectmedewerker en diens gezin. Hiermee riep de kerkleiding nog méér mi­sè­re af over zichzelf want op geen enkele wijze wist men tekenen te neutraliseren die wezen op zowel een gebrek aan governance als op financieel wanbeheer.

De betrekkingen die men vervolgens aanging met de Raad van Kerken in Nederland vielen dan ook niet los te zien van de ongetwijfeld vurigste doch onvervulde wens van de bestuurders in kwestie om voor hun organisatie een soort van "Persilschein" te verwerven. Het lidmaatschap van de Raad van Kerken in Nederland zal ons dat "kwaliteitslabel" opleveren, zo moet bij hen de gedachte zijn geweest. Hoe dan ook; de betrokkenen zullen zich niet op een leugendetector laten aansluiten, teneinde de buitenwacht te overtuigen van het tegendeel. Toch pleit de schijn voluit tegen ze want juist in cruciale zaken kwam men zelfs de schaarse beloften die men deed niet na. Net als het Apostolisch Genootschap verdenk ik de (internationale) Nieuw-Apostolische Kerk niet van armlastigheid. Er liggen bij wijze van spreken nog genoeg goudstaven in het schap om te laten omsmelten in harde valuta. Het meest moet men vrezen voor hypocrisie in eigen geledingen want nog altijd is er gerede twijfel omtrent de bestuurlijke integriteit bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Waar blijven bij dit kerkgenootschap immers de transparantie, een solide klachtenregeling of een onafhankelijke vertrouwenspersoon?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Omtrent de motieven van de NAK NL heb ik geen sluitende en definitieve verklaring. Het is redelijkerwijs aannemelijk, dat het lidmaatschap van de RvK NL ertoe bijdraagt, dat de NAK in Nederland salonfähig wordt bevonden, alhoewel de maatschappelijke relevantie van deze raad reeds (drastisch) is afgenomen en waarschijnlijk nog meer zal afnemen. Het ziet ernaar uit, dat de (gevestigde) kerken hun langste tijd hebben gehad in onze contreien, bijgevolg ook deze raad. Het is niet uit te sluiten, dat er naast opportunistische en tactische overwegingen ook sprake kan zijn (geweest) van intrinsieke interesse ofwel de authentieke wens deel te willen uitmaken van de oecumenische gemeenschap van kerken. Welk motief doorslaggevend is (geweest), zal de tijd wellicht uitwijzen. Ik vraag mij af of de oecumenische betrokkenheid van de NAK NL voldoende draagkracht heeft in alle nieuw-apostolische geledingen, vooral aan de basis. Doorgaans is de nieuw-apostolische benadering 'top-down'. Voor zover ik weet ontbrak er een intensieve voorbereidingsfase met de gemeenteleden op basis van synodaliteit, waarbij sprake was van ruggenspraak, overleg, hoor en wederhoor. De kerkpolitieke agenda (raus aus die Sektenecke) van 'Zürich' en 'Amersfoort' was doorslaggevend. De nieuw-apostolische 'mandarijnen' hadden geen belang bij tegenspraak. De kans op tegenspraak van het middenkader en de basis was waarschijnlijk levensgroot. Begrijpelijk, want ze waren meer dan een eeuw geïndoctrineerd in een kerkvisie dat was gebaseerd op de eigen sacerdotale ipsatie. De NAK kreeg namelijk niet genoeg van zichzelf en genoot als Narcissus intens en volop van zichzelf.

Het zou mij niet verbazen, dat Peter Klene zich lelijk heeft verkeken op de enorme inspanningen die nodig zijn om mee te draaien in de vergadercarrousel van deze raad. Wat de effecten van deze inspanningen - voor zover dat is vast te stellen! - zijn, ligt ook in de schoot van de tijd. Zeker tegen de achtergrond dat er in dit soort gremia nogal eens sprake is van schuivende panelen... Een andere vraag is of alle inspanningen in verhouding staan tot de resultaten (ook hiervoor geldt: waarschijnlijk moeilijk meetbaar en vast te stellen). In ieder geval is het zelfverkozen isolement (ruim een eeuw gekoesterd door de NAK-leiding!) doorbroken. Hopelijk draagt het lidmaatschap van deze raad o.a. bij aan het geestelijk welzijn van de nieuw-apostolische gemeenteleden. Dat is wat ik hen van harte gun.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”