NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

NAK NL & RvK NL - NAK & de oecumene in Friesland/Fryslân

Bericht door zefyr »

@allen,

Het is genoegzaam bekend, dat de NAK NL vorig jaar is toegetreden tot de Raad van Kerken in Nederland. Voor zover ik weet is geen enkele nieuw-apostolische gemeente in bijvoorbeeld het district Leeuwarden lid van een plaatselijke raad van kerken. Ook op provinciaal niveau 'schittert' de NAK in Friesland/Fryslân door afwezigheid. Gisteren werd de nieuw-apostolische absentie in oecumenisch verband in Heerenveen pijnlijk zichtbaar. In de protestantse kerk Trinitas te Heerenveen vond gisteren een mini-symposium plaats, met als thema 'Na 500 jaar Reformatie: Wat is er door de oecumene bereikt, hoe gaan we verder?'.

http://bisdomgl.nl/wp-content/uploads/2 ... mene-1.pdf

Ds. Margarithe Veen, voorzitter van de Raad van Kerken in Fryslân en predikant van de Protestantse Gemeente in Achlum-Hitzum merkte in het Friesch Dagblad van donderdag 15 juni 2017 (Dick Vos: Oecumene is wezenlijk voor de kerk en oecumene is de toekomst van de kerk) op:

"Ze is trots op wat er in deze provincie gebeurt. Er zijn liefst 28 plaatselijke Raden van Kerken en andere oecumenische werkgezelschappen. En steeds verwondert ze zich weer over wat er allemaal gebeurt op oecumenisch gebied. (...) Ook herinnert ze zich de openheid van het (zefyr: rooms-katholieke) bisdom (zefyr: Groningen-Leeuwarden)."

Waar elders in Nederland de oecumene soms wegkwijnt, bruist het daarentegen in Friesland/Fryslân. Het is mij bekend, dat de oecumene in deze provincie voor nieuwkomers laagdrempelig is. Daar ligt het dus niet aan.

Hoe belangrijk de oecumene voor de kerk is, blijkt uit het betoog van prof. dr. Peter-Ben Smit (assisterend-pastoor van de Oud-Katholieke Kerk te Amsterdam, hoogleraar Nieuwe Testament aan de VU te Amsterdam en bijzonder hoogleraar oude katholieke kerkstructuren en geschiedenis van het oud-katholicisme aan de Universiteit Utrecht - Oud-katholiek Seminarie):

"Peter-Ben Smit (...) stelt dat oecumene wezenlijk is voor de kerk. Oecumene is nauw verbonden met de missie van de kerk, haar opdracht. Die opdracht is volgens hem: teken van Gods verzoening zijn en dus het vormgeven van Gods liefde in de wereld. Dat lukt nooit wanneer kerken elkaar als elkaars concurrenten zijn. Geen kerk heeft toekomst zonder oecumene, stelt Smit. Hij haalt daarbij het beeld van God zelf aan. Als Drie-eenheid is God een voorbeeld van gemeenschappelijkheid. Ook mensen zijn aangewezen op gemeenschappelijkheid, op relaties en op de ander. Hij verbaast zich er dan ook over dat zelfs kerkelijke beleidsplannen de eigen identiteit nogal eens afzetten tegen die van anderen, zonder relaties centraal te stellen. Karakteristiek moet volgens hem zijn: gemeenschappelijkheid. Smit verbindt daaraan dat het belangrijk is om terug te gaan naar de bronnen van de christelijke traditie waarop we geënt zijn. Traditie is voor hem Gods liefde zoals die gestalte heeft gekregen in de gemeenschap. Dat moet je samen met de ander doen, ook - of misschien vooral - samen met de ander die je misschien een beetje irritant vindt. De toekomst van de kerk is de oecumene en de toekomst van de oecumene is de kerk, vat hij samen." (Friesch Dagblad van donderdag 15 juni 2017, Dick Vos: Oecumene is wezenlijk voor de kerk en oecumene is de toekomst van de kerk)

De kerken onderhouden dus relaties met elkaar, verhouden zich tot elkaar, onderhouden gemeenschap met elkaar en gaan dus samen op weg. Dat vereist dus belangstelling voor elkaar en betrokkenheid en presentie. Wie absent is en het laat afweten, zoals de NAK in het district Leeuwarden, sluit zichzelf uit. De NAK in het district Leeuwarden kiest zelf voor het Isolement! Ook als de kerkleiding van de NAK NL de 'show' steelt met het recente lidmaatschap van de Raad van Kerken in Nederland.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL & RvK NL - NAK & de oecumene in Friesland/Fryslân

Bericht door zefyr »

@allen,

Terwijl de internationale kerkpresident in de persoon van Jean-Luc Schneider, via allerlei omwegen, in aantocht is, lieten de nieuw-apostolischen in Leeuwarden het afweten. Tijdens de Kerkennacht 2017 in Leeuwarden 'schitterden' zij door afwezigheid. De Nieuw-Apostolische Kerk aan de Emmakade 1-bis Noordzijde was tijdens de Kerkennacht gesloten. De 'bruidsgemeente' was niet eens in een punt des tijds in de wolken opgenomen. Dus dat was niet de reden ;) Op geen enkele manier participeerde de NAK in aldaar en representeerde zich in het Leeuwarder oecumenische 'Umfeld'. Volstrekt onzichtbaar.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: NAK NL & RvK NL - NAK & de oecumene in Friesland/Fryslân

Bericht door Levi »

@zefyr,

Wellicht schaamde 'deze bruidskerk' zich reeds op voorhand driemaal in de rondte.
In de NAK vestiging Leeuwarden is het al volop nacht!
Geen goed affiche voor deelname aan de kerkennacht.

De komst van JLS zal daar niets aan veranderen.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL & RvK NL - NAK & de oecumene in Friesland/Fryslân

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Terwijl de internationale kerkpresident in de persoon van Jean-Luc Schneider, via allerlei omwegen, in aantocht is, lieten de nieuw-apostolischen in Leeuwarden het afweten. Tijdens de Kerkennacht 2017 in Leeuwarden 'schitterden' zij door afwezigheid.

(...)


Uit: Bericht op "Di 27 Jun 2017, 18:43"
@zefyr
@all

Kortheidshalve verwijs ik in dit verband naar mijn bericht op "Wo 01 Mrt 2017, 13:14".
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

KERKPROEVERIJ

Bericht door Levi »

@ll,

Gisteren reed ik toevallig langs het gebouw van Zwolle.
Alle promotiemateriaal ihkv "kerkproeverij", zoals schreeuwende banners en een vlag, trokken de aandacht.
De tuin is echter nog steeds in deplorabele toestand!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

NAK NL participeert volop in Raad van Kerken in NL

Bericht door zefyr »

@allen,

Woensdag 8 november jongstleden vergaderde de Raad van Kerken in Nederland te Zeist. Lommerrijke omgeving. De vraag is in deze contreien meestal: zie je door het bos nog de bomen? :roll: Onderwerp van gesprek was: erkenning van (de) ander. Het nieuw-apostolische gezantschap Gods was vertegenwoordigd in de persoon van 'apostel' Peter Klene en z'n theologisch adviseur Edwin Diersmann (theoloog en diaken in de NAK Nijmegen). Beide mannenbroeders glimlachten voldaan in de camera...

http://www.raadvankerken.nl/?b=4757
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door Levi »

Zefyr,
Die Diersmann is een gladjanus van het zuiverste water.
Lokaal de kerk afbranden en mooie sier maken binnen het hoogste gremium.
Hij past wel in dit decorum van hielelikkers en achter de ellebogen maten.
Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door zefyr »

@Levi,

Laat ik het erop houden, dat Edwin Diersmann (soms?) op een mens lijkt, namelijk een vat vol (ogenschijnlijke?) tegenstrijdigheden. Misschien is er op ontologisch niveau een symbiose denkbaar, maar dat is voor mij een te ijle hoogte. Zeker zonder zuurstoffles. Ongetwijfeld laat Edwin Diersmann zich voeren van Licht tot Licht (laatst genoemde is een pleitbezorger om districtsapostel Van Oosbree te rehabiliteren in nieuw-apostolische kringen) :lol: Ik ben nu eenmaal onderworpen aan grote beperkingen...als afvallig nieuw-apostolisch gemeentelid. Een gelukkige bijkomstigheid is, dat ik bijgevolg met de beide benen op de grond sta en me niet in allerlei bochten hoef te wringen ;)

Wat mij raakte in het onderhavige RvKNL-artikel is, dat werd opgemerkt dat in het Nieuwe Testament geen (uitgewerkte) kerkorde (én catechismus!) wordt vermeld, maar dat juist het een besef van gemeenschapszin ademt! Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'. Het citeren van het eerste couplet van dit lied had volstaan (Chor, eine Strofe bitte :roll: ):

"In het midden der gemeenschap daar is 't waar ik vrede vind daar hoor ik de stem mijns vaders kom tot mij gij zijt mijn kind naar deze plaats als veilige haven trekt vaders liefde mij steeds meer daar mag ik mijne ziele laven en ruste vinden telkens weer."
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Wat mij raakte in het onderhavige RvKNL-artikel is, dat werd opgemerkt dat in het Nieuwe Testament geen (uitgewerkte) kerkorde (én catechismus!) wordt vermeld, maar dat juist het een besef van gemeenschapszin ademt! Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 10 Nov 2017, 00:24"
@zefyr
@all

Dat is ook precies wat mij in het bewuste artikel opviel:
  • Aanleiding voor het gesprek was de verkenning van het onderdeel ‘continuïteit en vernieuwing’ vanuit het rapport van ‘The Church, towards a common vision’ van de Wereldraad van Kerken. In het betreffende hoofdstuk gaat het onder meer over de koinonia die te vinden is in het Nieuwe Testament. ‘Ik vind het opmerkelijk dat je in het Nieuwe Testament eigenlijk geen uitgeschreven kerkorde vindt, maar wel een besef van gemeenschapszin’, verwoordde één van de moderamenleden.

    Daarop kwam bijval vanuit remonstrantse hoek. ‘Wij vinden het opmerkelijk dat het evangelie liefst 98 keer spreekt over het Koninkrijk Gods en slechts 2 keer over ecclesia’. Daaruit blijkt de interesse voor de missio Dei en Gods focus op de mensen als zodanig, zonder daarbij een hoogkerkelijke visie te veronderstellen. ‘Ieder tijdsgewricht streeft naar die structuur die dienstbaar kan zijn aan die missio Dei’. Bij deze benadering heeft het proces een sacramentele betekenis (Yoder).
Daarnaast viel het mij op dat er in het artikel niets was opgetekend uit de mond van de vertegenwoordigers namens het nieuw-apostolische diaconaat en apostolaat. Bij de waarden waarmee wij zijn opgevoed, valt juist te denken aan het volgende:
  • [26] Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. [27] Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.

    Uit: Johannes 15 (NBV)
  • O, zalig 't huis, waar Gij kunt binnentreden,
    waar elk der leden zich in U verblijdt.
    Waar onder alle gasten, die daar komen,
    Gij, Heiland Jezus, steeds de liefste zijt.
    Waar alle harten blijde voor U kloppen
    en aller oog vertrouwend op U blikt;
    waar allen trachten naar Uw wil te leven
    en aller wens zich naar Uw wensen schikt.

    O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    Bron: Eerste en derde couplet van lied 345, NAK-gezangboek
Maar ja, zoals een leeg cola-blikje wordt verwrongen en weggesmeten, wordt er in de kerk die ik verliet omgegaan met zielen die emotioneel zijn leeggezogen. Van wat voor een saamhorigheid valt er dán nog te getuigen?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”