bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door zefyr »

@allen,

Het is genoegzaam bekend, dat het aantal bezoekers van de kerkdienst op woensdagavond in nieuw-apostolische gemeenten in Europa sinds vele jaren tanende is. Zo ook in Nederland, maar niet alleen in nieuw-apostolische gemeenten. In de zogenaamde 'zwartekousenkerken' ofwel bij de bevindelijk-gereformeerden doet zich een soortgelijke ontwikkeling voor.

http://www.rd.nl/opinie/overslaan-doord ... -1.1353480

Het is een schrale troost voor hen die hierom treuren, dat het elke week 'Woensdag, gehaktdag' is ;)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Impulsen uit de stamaposteldienst

Bericht door Levi »

@ll
De passage uit het boek Romeinen beschrijft de relatie van de kerkgemeenten met de apostelen en andersom. De apostelen geven en nemen, maar de gemeenten, waar ze onderdeel van uitmaken, op hun beurt ook. Apostelen zijn geroepen om de gemeenten te dienen. Dit gebeurt niet vanuit plichtsbesef, maar vanuit liefde. Vanuit die grondgedachte worden ook ambtsdragers in de gemeenten door de apostelen gezonden, om samen met de apostelen de geestelijke gaven van God in de gemeenten te delen. De mens is hier alleen een instrument van God. Bron: NAK-nl site.
De praktijk is dat nieuw apostolische apostelen alleen maar nemen en niet geven!
De geestelijke gaven zijn gekunsteld en onderdanig aan de macht en dictatuur van de hoogste leiding!

De goedgelovige gemeente is weer met een kluitje het riet in gestuurd.
Ik weet dat tientallen brs en zrs uit beide districten geen zin hadden in deze poppenkast en thuis zijn gebleven.

Ziedaar, de 'impulsieve' thuisblijvers trokken aan het langste eind.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

  • (...)
    De praktijk leert dat lang niet iedereen die werkelijk in staat is een Bijbellezing bij te wonen ook daadwerkelijk in de kerk is. Niet om te polariseren, maar uit bezorgdheid vraag ik me af of wij met elkaar weten hoe erg dat is. God roept ons, en wij zijn er niet!

    (...)
    Bij de behandeling van het vierde gebod zegt de Heidelbergse Catechismus behartigenswaardige dingen. Op zondag moeten we tot de gemeente Gods naarstig komen. In de Latijnse tekst van de catechismus staat het veel indringender: „Dat ik niet alleen op andere dagen, maar in het bijzonder op de feestdagen, gemotiveerd de goddelijke samenkomsten druk bezoek.” Dit is een zin die we heel goed tot ons moeten laten doordringen. Een kerkdienst verzuimen op woensdagavond is een Goddelijke samenkomst overslaan. Wie kan dat doen zonder zichzelf grote schade aan te doen?

    (...)
    Onlangs hoorde ik in een preek dat de Heere aan Samuel verscheen in de tempeldienst. „Aldaar zal Ik wonen”, was de belofte die de Heere gaf in Exodus. Werkelijk, er is geen betere plek dan de kerk en er is geen beter woord dan Zijn Woord. „Wat blijdschap smaakt mijn ziel/ Wanneer ik voor U kniel”, zong David.

    Laten we ons bekeren als het gaat over het niet bijwonen van een Bijbellezing of welke doordeweekse kerkdienst dan ook!

    (...)
    Alle predikanten zouden in het zondagse eindgebed de doordeweekse dienst aan de Heere moeten opdragen en er gemeentebreed aandacht aan geven. Ouders dienen hun kinderen jong mee te nemen naar de werkplaats van de Heilige Geest. Dat het laat wordt, hoeft geen verhindering te zijn, aangezien het op een verjaardag vaak nog later wordt. De Heere heeft ons eeuwig welzijn op het oog. Daarom werkt Hij door Woord en Geest. Laten we onze plaats nooit meer zonder wettige reden onbezet laten!

    (...)
    Op liefdevolle en indringende toon kan gevraagd worden: We zien jullie nooit in de doordeweekse diensten, hoe komt dat toch? De Heere werkt met Zijn Geest op de werkplaats van die Geest, de kerk. Elke zondag, maar ook op woensdagavond!

    De auteur heeft een consultancy- en adviesbureau in Nunspeet.

Bron: Opinistuk "Overslaan doordeweekse kerkdienst schadelijk voor de ziel" d.d. 23-11-2016 door W. Visser, op de website van het Reformatorisch Dagblad
@zefyr

Dank voor het onder de aandacht gebrachte artikel over "de werkplaats van de Heilige Geest" - een aansprekende formulering trouwens. Minder aansprekend kwam op mij de "weledelgestrenge toonzetting" over, maar ja, vermoedelijk past deze in de betreffende geloofscultuur. Overigens, "Onze God is een God van orde en regel!", herinner ik mij nog wel "vanaf het altaar" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Dan betrof het evenmin aangelegenheden die vrijblijvend mochten worden opgevat.

Een bijpassend -prachtig blij klinkend- lied is wellicht (het tweede couplet van) lied 247 in het NAK-koorboek:
  • 1
    Zijn wij niet uit Godes Geest geboren,
    zijn wij niet Zijn volk en eigendom?
    Zijn wij niet voor 't hemelrijk verkoren,
    om te prijzen God alom?


    2
    Weet, dat eng'len naar de plaats ons leiden
    waar de Heer verkwikking ons bereidt,
    waar Hij brood des hemels wil bereiden
    en Zijn volk zo rijk verblijdt.


    Refrein:
    Laat ons juichen, laat ons zingen van de liefde, die oneindig is.
    Laat het vreugd'vol heel de aard doordringen, hoe gelukkig, blij een godskind is!
    O, zalig, o zalig, een kind van God te zijn!
    O, zalig, o, zalig, een kind van God te zijn,
    een kind van God te zijn!
Rest uiteraard nog wel de vraag, hoe het in sommige werkplaatsen gesteld is met de arbeidsomstandigheden en het arbeidsklimaat. Wat dat betreft kunnen de ervaringen die wij opdoen van cruciaal belang zijn. Om daarvan één voorbeeld te noemen - zie de onderstaande quote:
Redactie schreef:(...)
Ruimte voor een tegengeluid was er in elk geval niet. Toen een deskundige bij een Arbodienst mij namelijk eens vertelde dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk medewerkers uit hun kracht worden gehaald, realiseerde ik mij dat deze ervaring zich pertinent níet zou lenen voor de rubriek "Uit onze doorlevingen". Ik moest deze wetenschap dus voor mijzelf houden, al gaf ik de opmerking door aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" die er daarna (uiteraard) niets mee deed - zoals men nimmer (!) iets deed met wat nieuw-apostolische kinderen Gods op zo'n manier kon dwarszitten. Wij waren immers "op de weg ten leven, die een school der vorming is". Dan zoek je het onder belastende omstandigheden zelf maar uit. Dan leer je maar van wat anderen fout doen. Dan ondersteun je dezulken maar. Dan bid je maar voor ze. En dan snap je dat jezelf ook niet zonder fouten bent. Punt.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 07 Jul 2012, 13:18", in de thread "Uit onze doorlevingen"
Zie verder het bericht op "Za 23 Jan 2016, 16:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen",
alsmede het bericht op "Vr 29 Jan 2016, 23:15" in de thread "Aan wie doet St.Ap. Schneider mij toch steeds denken" en het bericht op "Za 05 Nov 2016, 10:18" in de thread "Wat is een sekte?"
Dit brengt mij op het volgende...
Levi schreef:(...)
De praktijk is dat nieuw apostolische apostelen alleen maar nemen en niet geven!
De geestelijke gaven zijn gekunsteld en onderdanig aan de macht en dictatuur van de hoogste leiding!

(...)


Uit: Bericht op "Zo 27 Nov 2016, 21:10"
@Levi

Voorafgaande aan de laatstgehouden dienst in Hilversum met stamapostel Jean-Luc Schneider, schreef ik dat het verstandig zou zijn als hij het boetekleed zou aantrekken. Zie het bericht op "Za 19 Nov 2016, 16:08" in de thread "Wat is een sekte?". Wat moet daar nu toch weer zo nodig mee worden geïnsinueerd, zo hoor ik sommigen al denken - "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?" Welnu, dat laat zich in dit geval heel eenvoudig uitleggen, aan de hand van een praktijkvoorbeeld in het zeer recente verleden:
TjerkB schreef:(...)
Dan was het gisteren voor Peter Klene een drukke dag: vermoedelijk eerst in Amersfoort de plenaire zitting van de Raad van Kerken, 's middags bij het gerechtshof in Arnhem werd hij geacht aan te schuiven bij de comparitie in het hoger beroep van broeder Ronald Rohn tegen de kerk, en 's avonds nog de weekdienst in Delfzijl.

(...)


Uit: Bericht op "Do 13 Okt 2016, 14:44" in de thread "taartje eten met apostel Peter Klene"
Indien het aan iemand in "de werkplaats van de Heilige Geest" zou zijn toevertrouwd om als een oprechte zielenherder goddelijk leven te verzorgen en het aldaar én daarbuiten op een zo zegenrijk mogelijke wijze te doen gedijen, waarom moet het zo iemand dan nota bene onder de bedrijven door van hogerhand in de organisatie zijn toegestaan om met gebruikmaking van offergaven een loopgravenoorlog te voeren tegen één van onze naasten en diens gezin?! (...) Ik vind het godgeklaagd zoals apostel Peter Klene onlangs op één dag, vrome grimassen trekkend, de meest onmogelijke zaken met elkaar meende te mogen combineren.

Het enorme tijdsbeslag wat ermee gemoeid is om als nieuw-apostolische boodschapper aan Christus' plaats tevens een sluwe zakenman te moeten zijn en daardoor verwikkeld te geraken in allerlei conflicten; alleen al dat tijdsbeslag is -ook voor apothekers- een dodelijk gif voor ware zielzorg. Wie op zo'n manier op zijn minst drie gezichten toont, is zowel een gevaar voor zichzelf als voor diens gehele omgeving. Een stamapostel die dat willens en wetens toestaat, past het boetekleed...

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Ongestraft -vooralsnog- maakten leidinggevenden zich schuldig aan verregaande misleiding en aan allerlei andere uitingen van machtsmisbruik. Er is door de jaren heen bij gelovigen zó veel loyaliteit opgeëist, dat de kerkleiding zich in belangrijke mate onaantastbaar kan wanen. De medezeggenschap die voorheen ook nog wel gedeeltelijk bestond aan de basis is daar stilaan volledig weggehaald, en nu regeert nog slechts "de ambtelijke top". Deed men dat echter maar volkomen integer. Dit is wat ik jarenlang wél aannam en daar ook vast op vertrouwde. Maar met stijgende verbazing stelde ik in tal van opzichten vast dat men gelovigen manipuleerde. Wat mij hierbij nu bijvoorbeeld te binnen schiet is een zogenaamd representatief tevredenheidsonderzoek in Nordrhein-Westfalen waarmee D.Ap. Brinkmann indruk wilde maken. Nadat de voor de Nieuw-Apostolische Kerk opvallend gunstige uitkomsten naar buiten waren gebracht, bleek enige tijd later dat een wetenschappelijk verantwoorde basis aan dat statistische onderzoek had ontbroken. De samenleving was dus met de gepubliceerde resultaten van dat onderzoek op het verkeerde been gezet. Dan kun je dus per direct een leidinggevende als D.Ap, Brinkmann niet langer serieus nemen. Hetzelfde is gebeurd bij St.Ap. Leber, bij Ap. Drave en nog bij vele andere "gezalfden des heren". Dat laatste schrijf ik hier maar uitdrukkelijk met een kleine "h" want voor mij zijn het op deze manier alleen maar gezalfden onder de hoogmoogende heeren-medebestuursleden. (...)

    Vanzelfsprekend heb ik mij honderden keren afgevraagd: wat zou er moeten gebeuren om dat afschuwelijke ontij te keren; hoe zouden wij het nog kunnen redden om op een fijne manier in het geloof samen op te trekken? Dat kan niet meer, was op een gegeven moment mijn conclusie. Toen de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ook nog bij een Duitse zusterkerk (waarvan de identiteit maar niet werd onthuld) moest worden ingelijfd, zag ik het al helemaal niet meer zitten. Ik heb je destijds nog geschreven hoe ijzingwekkend zakelijk ik het interview met D.Ap. Brinkmann vond met Kerstmis 2007. Het was onmiskenbaar ingegeven door de veroorzaakte ellende eerder die maand. Wat ik trouwens héél kwalijk vond was lang voordien al het interview met St.Ap. Leber waarin hij aangaf dat voor hem persoonlijk de Boodschap van St.Ap. Bischoff een openbaring was, vergelijkbaar met de Openbaring van Johannes. Toen wist ik op dat gebied echt definitief genoeg. Hoezeer hij wellicht ook met wiskundige precisie een 7-stappenplan had uitgedacht om de kerk door de turbulentie heen te loodsen; dat interview ontmaskerde hem. Alle navolgende gebeurtenissen bevestigden de voor insiders al voldoende zichtbaar geworden ingezette koers. De prioriteit lag duidelijk bij de continuïteit van de organisatie; níet bij de kwaliteit van leven van elk organisme.

    Wat nu?! Wie zo met kinderen Gods omgaat, loopt vast. Als ik nu bestuurder was van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland had ik tegen de voorzitter van het internationale kerkbestuur gezegd: "Wij doen dat toch maar niet, die overstap naar Duitsland, want de cultuurverschillen zijn werkelijk te groot en bovendien speelt ons wel degelijk een taalbarrière tussen de beide gebiedskerken dusdanige parten dat wij het gewoon niet aankunnen." Vervolgens zou ik de hele zaak op zijn kop zetten! Dat wil zeggen: er wordt weer de juiste kant op gediend. De opdracht
    "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" wordt richtinggevend zoals deze ook in het verleden al voor een ieder richtinggevend had móeten zijn. Als dit alles dan zou betekenen dat vanuit Zwitserland ergens de stekker uit wordt getrokken, so what?! Voor ons telt de wille Gods; níet (!!) de besluitvorming van sommige machtswellustelingen.

    Het meest onverhoopte doemscenario heeft zich in de Nieuw-Apostolische Kerk aan ons opgedrongen. Natuurlijk was dat óók voor mij het aller- allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 29 Nov 2011, 17:07", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

  • (...)
    De praktijk leert dat lang niet iedereen die werkelijk in staat is een Bijbellezing bij te wonen ook daadwerkelijk in de kerk is. Niet om te polariseren, maar uit bezorgdheid vraag ik me af of wij met elkaar weten hoe erg dat is. God roept ons, en wij zijn er niet!

    (...)
    Bij de behandeling van het vierde gebod zegt de Heidelbergse Catechismus behartigenswaardige dingen. Op zondag moeten we tot de gemeente Gods naarstig komen. In de Latijnse tekst van de catechismus staat het veel indringender: „Dat ik niet alleen op andere dagen, maar in het bijzonder op de feestdagen, gemotiveerd de goddelijke samenkomsten druk bezoek.” Dit is een zin die we heel goed tot ons moeten laten doordringen. Een kerkdienst verzuimen op woensdagavond is een Goddelijke samenkomst overslaan. Wie kan dat doen zonder zichzelf grote schade aan te doen?

    (...)
Bron: Opinistuk "Overslaan doordeweekse kerkdienst schadelijk voor de ziel" d.d. 23-11-2016 door W. Visser, op de website van het Reformatorisch Dagblad
  • 550 neuapostolische Christen aus den Bezirken Arnheim und Amsterdam hatten sich am Sonntagmorgen, den 20. November 2016 in der Zentralkirche in Hilversum versammelt, um den Gottesdienst mit ihrem Stammapostel zu erleben. Dieser wurde bei seiner Ankunft von einem Kinderchor aus den Bezirken Arnheim und Amsterdam begrüßt. Via Internet erlebten weitere etwa 1.500 neuapostolische Christen in den niederländischen Gemeinden den Gottesdienst mit.
Bron: Artikel "Stammapostel in Hilversum - 21. November 2016, 18.07 Uhr" (NAK-NRW)
@all

Indien 2.050 leden ingeschreven leden onlangs de dienst met stamapostel Schneider in Hilversum al dan niet via het Internet hebben meegemaakt, kom ik op 19% van het totale ledendaantal:
Toch heeft ook hier elk nadeel zijn voordeel want ten opzichte van het ledental per 31-12-2014 was er in 2015 een opzienbarende groei van maar liefst 9,4%:
Zie over het voorlaatste bezoek van stamapostel Schneider de thread "Zegt het voort!"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door Levi »

Tjerk,
550 neuapostolische Christen aus den Bezirken Arnheim und Amsterdam hatten sich am Sonntagmorgen, den 20. November 2016 in der Zentralkirche in Hilversum versammelt, um den Gottesdienst mit ihrem Stammapostel zu erleben. Dieser wurde bei seiner Ankunft von einem Kinderchor aus den Bezirken Arnheim und Amsterdam begrüßt. Via Internet erlebten weitere etwa 1.500 neuapostolische Christen in den niederländischen Gemeinden den Gottesdienst mit.

Bron: Artikel "Stammapostel in Hilversum - 21. November 2016, 18.07 Uhr" (NAK-NRW)
Afgezet tegen het opgeklopte ledental (10.000+), zou je je toch kapot schamen -als apostel- dat de opkomst net de 20% haalt om de allerhoogste te aanbidden en te bewieroken!

Hoe de 550 zijn geteld in Hilversum is mij een raadsel. Aan zitplaatsen kom je maximaal aan 350, inclusief zijzaal waar de kinderen werden 'opgesloten'!

Het zichzelf rijk rekenen zit blijkbaar in d'aadren der hoge heren van de NAK.

Wat mij opvalt is de kwalificatie "neuapostolische Christen"! Vanwaar deze kretelogie?
Anti sekte profilering?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat mij opvalt is de kwalificatie "neuapostolische Christen"! Vanwaar deze kretelogie?
Anti sekte profilering?

(...)


Uit: Bericht op "Ma 28 Nov 2016, 17:16"
@Levi

Bij een "neuapostolische Christen" valt te denken aan een hoge(re) verantwoordelijke leidinggevende die als volgt te werk gaat...
Redactie schreef:(...)
Belangwekkend nieuws:
  • Afbeelding
Het bewuste schrijven werd door een voorganger uit het district Groningen persoonlijk bij de geadresseerde thuisbezorgd.

Opvallend aan de inhoud is uiteraard dat het gesproken woord tijdens de prediking blijkbaar níet het "woord van God" is. Anders zou het een ieder vrijstaan om het vervolgens blij te verkondigen!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 03 Dec 2011, 16:10", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Redactie schreef:(...)
Zojuist werd het bekend dat Bauke Moesker vandaag als volgt heeft gereageerd op de dreigbrief van 2 december 2011 die hij vorige week ontving van de districtsevangelist R.D. Vis te Bergen op Zoom:
  • Afbeelding
    Afbeelding
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 06 Dec 2011, 16:53", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
... en daarna voorgoed elk antwoord schuldig blijft, overeenkomstig...
  • [11] Want ik verlang ernaar u te ontmoeten en u te laten delen in een geestelijke gave, om u te sterken, [12] of liever, om door elkaar bemoedigd te worden: ik door uw geloof en u door het mijne.

    Uit: Romeinen 1 (NBV)
... althans, "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis".

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
In aansluiting aan het vorige bericht; op woensdag 25 augustus 2010 vroeg ik dus aan een bestuurslid van de Nieuw-Apostolische Kerk of hij broeder Moesker kent. Alleen van naam, was het antwoord. Ik pleitte ervoor contact op te nemen, ervan uitgaande dat zielzorg de hoogste prioriteit heeft, ook al had ik dat voorheen zelf op beslissende momenten bepaald niet mogen meemaken. Laat ik echter maar hopen dat men intussen ergens van heeft geleerd, was eenvoudig mijn overweging...

Welnu, dat laatste bleek achteraf al snel een ijdele hoop te zijn. Hoewel ik op 25 augustus 2010, toen dat bewuste gesprek plaatshad (op initiatief trouwens van het betreffende bestuurslid), nog helemaal niet wist dat men op dat moment al bijna twee jaar lang met de handen in het haar moet hebben gezeten vanwege een heuse loopgravenoorlog tegen broeder Rohn en diens gezin, kaartte ik tegen het einde van het gesprek aan dat ik mij zorgen maak over "branchevreemde activiteiten" bij bestuurders, zoals ik dat destijds waarnam in Nordrhein-Westfalen. Tot mijn verbazing verschoot degene die tegenover mij zat van kleur. Ik gaf er echter geen blijk van dat dit mij opviel. Volgens mij was het daarna nog geen 10 dagen later, dat ik te weten kwam dat er bij Residence Eimersstaete in Arnhem een conflict speelde. Wat ik bedoelde in Nordrhein-Westfalen, was o.a. het project "Gute Hoffnung" in Oberhausen, de sponsoring door grote bedrijven van de Europese Jeugddag 2009 en de verfilming van dat evenement zonder medeweten van de ouders van de daaraan deelnemende minderjarigen. Die totstandgekomen documentaire werd daarna nota bene, wederom zonder de benodigde toestemming, in opdracht van de kerkleiding vol trots vertoond in bioscopen. Bovendien werden ongevraagd duizenden foto's van deze minderjarigen bij hun deelname aan dat 3-daagse evenement door de kerkleiding gepubliceerd via het Internet. "Branchevreemde activiteiten" dus.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 27 Nov 2016, 14:40" in de thread "Akte Peter Kuhlen"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

  • [41] Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? [42] Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter in je oog verwijderen,” terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? (...)

    Uit: Lucas 6 (NBV)
@all

Bijna 60 jaar heeft het geduurd alvorens de nieuw-apostolische kerkleiding kon toegeven dat stamapostel Johann Gottfried Bischoff níet had mogen toestaan dat menige naaste (!) als het ware onder de voet werd gelopen door "broeders-dienaren" die ertoe waren aangezet geen "boodschap" meer te hebben aan de richtlijn:
  • Niet dat wij heersers zijn over uw geloof,
    maar wij zijn medehelpers uwer vreugde;
    want gij staat in het geloof.
    (2 Kor. 1:24, Luth.vertaling)
Ruim 90 jaar heeft het geduurd alvorens men wilde bekennen dat rond 1921 aan zielen onrecht was berokkend met de excommunicatie van o.a. apostel Brückner.

Wat ik hiermee thans wil zeggen, is dit: dit zijn nog maar twee voorbeelden van situaties waarin de kerkleiding (!) zich schuldig maakte aan grof geestelijk geweld.

In 2013 werd er reclame voor gemaakt dat de Nieuw-Apostolische Kerk al 150 jaar zou hebben bestaan. Echter, oprecht berouw (!) moest de kerkleiding toen nog aanleren. Men kan dus wel hoog van het nieuw-apostolische geloof opgeven en net doen alsof er niets fijner is dan een "neuapostolische Christen" te worden, maar aan degenen die dat nú al zijn zou ik willen vragen: denk twee keer extra na alvorens te gehoorzamen als "dienaren" verzoeken de zwijgzaamheid te betrachten...

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
TjerkB schreef:(...)
De bedoeling van zo'n zogenaamde stamaposteldienst is louter dat de optredende kerkvorst in het zonnetje wordt gezet. Als koninklijke hoogheden dienen hij en de hoge gasten die hijzelf voor de gelegenheid tot zijn gevolg wenst te rekenen, met alle egards te worden ontvangen en bejegend. De organisatie is zuiver in handen van slippendragers die bij hemzelf onder contract staan. Overal waar de feestgangers, notoire ijdeltuiten als ze zijn, zich ambtshalve ten tonele laten voeren, worden er massaal kerkgangers opgetrommeld die in feestkleding met zang en muziek voor de hoogtepunten moeten zorgen die juist de initiatiefnemers van het hele festijn (dat natuurlijk helemaal geen feest mag heten) moeten bevredigen. Zo laten "dienaren" zich hier op hun wenken bedienen. De vertoning is van A tot Z in scène gezet.

(...)


Uit: Bericht op "Za 26 Apr 2014, 12:24" in de thread "Zegt het voort!"

N.B.
TjerkB schreef:(...)
Helaas is het een publiek geheim dat er bij het internationale kerkbestuur méér "brandbrieven" voorliggen ten aanzien waarvan men de beantwoording voor zich uit schuift. Zo is er door de jaren heen zelfs tot driemaal toe een dossier aangeboden over de eveneens onder "de Boodschap" van stamapostel Johann Gottfried Bischoff (en diens met welhaast Gestapo-methoden door geestverwanten en slippendragers bewaakte totalitaire bewind) bezweken Nederlandse apostel Gerrit Kamphuis.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 27 Nov 2016, 21:07" in de thread "Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17:00 uur]
  • (...)
    De praktijk leert dat lang niet iedereen die werkelijk in staat is een Bijbellezing bij te wonen ook daadwerkelijk in de kerk is. Niet om te polariseren, maar uit bezorgdheid vraag ik me af of wij met elkaar weten hoe erg dat is. God roept ons, en wij zijn er niet!

    (...)
    Bij de behandeling van het vierde gebod zegt de Heidelbergse Catechismus behartigenswaardige dingen. Op zondag moeten we tot de gemeente Gods naarstig komen. In de Latijnse tekst van de catechismus staat het veel indringender: „Dat ik niet alleen op andere dagen, maar in het bijzonder op de feestdagen, gemotiveerd de goddelijke samenkomsten druk bezoek.” Dit is een zin die we heel goed tot ons moeten laten doordringen. Een kerkdienst verzuimen op woensdagavond is een Goddelijke samenkomst overslaan. Wie kan dat doen zonder zichzelf grote schade aan te doen?

    (...)
Bron: Opinistuk "Overslaan doordeweekse kerkdienst schadelijk voor de ziel" d.d. 23-11-2016 door W. Visser, op de website van het Reformatorisch Dagblad
@all

"God roept ons, en wij zijn er niet!" (...) Een voorafgaande vraag is wellicht: hoe kunnen wij nu toch zéker weten dat het werkelijk God is, bij wie wij worden verwacht? Immers:
  • [8] Opnieuw riep de HEER Samuel, voor de derde keer. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Toen begreep Eli dat het de HEER was die de jongen riep. [9] Hij zei tegen Samuel: ‘Ga maar weer slapen. Wanneer je wordt geroepen, moet je antwoorden: “Spreek, HEER, uw dienaar luistert.”’ Samuel legde zich weer te slapen, [10] en de HEER kwam bij hem staan en riep net als de voorgaande keren: ‘Samuel! Samuel!’ En Samuel antwoordde: ‘Spreek, uw dienaar luistert.’

    Uit: 1 Samuel 3 (NBV)
  • [10] Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. [11] Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. [12] En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. [13] Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered.

    Uit: Matteüs 24 (NBV)
Misschien wordt er wel van meerdere kanten bij ons -en zelfs indringend- om aandacht gevraagd want de schade valt niet te overzien, indien wij zouden versagen!

Ik kan het eenieder verzekeren, het is geen sinecure als de omstandigheden je noodzaken om de kerk te verlaten, waar je dan al zo'n 50 jaar lid van bent geweest... Nooit heeft mij een onwezenlijker gevoel bekropen dan toen dit in werkelijkheid zo plaatsgreep. "Ga naar het land dat ik je zal wijzen", werd er tegen Abram gezegd (vgl. Gen 12, 1). Maar op dat ogenblik was dat land nog in geen velden of wegen te zien! Nogmaals, het zal je maar overkomen en je weet het ook nog zéker: het is echt God die mij dit duidelijk maakt. Wat valt er over zo'n "aardschok" nog méér te zeggen? In de eerste plaats: beter zó'n schok dan een hemelschokkende ervaring. Daarnaast: je komt erachter dat "geloven" en "vertrouwen" twee verschillende zaken zijn, maar die laten zich wel heel bijzonder zegenrijk met elkaar combineren:
  • [23] Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. [24] Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, [26] maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en ik zijn één.’

    Uit: Johannes 10 (NBV)
Dus, wat kan je ooit verliezen - al valt er mogelijk veel prijs te geven wanneer de theorie van het geloof op enig moment plaats moet maken voor de praktijk ervan:
  • 'k Heb gestreden, veel gebeden;
    vreemde ogen zagen 't niet.
    Toch heb 'k immer U beleden;
    U, die meer het hart aanziet.


    Bron: Derde couplet van lied 304, NAK-gezangboek
Hielp het ondertussen om geloof te hechten aan de op- en aanmerkingen van raadgevers die zelf bij lange na niet integer (!) waren? Maakten zíj toen hét verschil?
  • Afbeelding Bron: Dikke Van Dale
Daarom:
  • Doet dus aan Gods wapenrusting,
    dan kunt gij weerstaan
    satan en zijn overheden,
    en hun list ontgaan.
    Niet versaagd, want God zal helpen,
    Hij, de sterke held
    ;
    blijft met alle strijders Christi
    moedig staan in ’t veld.


    Bron: Derde couplet van lied 97, gezangboek GvAC: 't Lichtend spoor van onze Heiland
Het is niet voor het eerst dat ik vraag om daarmee rekening te houden, doch heus, in Zijn werk, in het échte werk van God - dáár gelden géén rangen en standen.

Ten slotte...
  • Oproep aan de leerlingen
    Tegen zijn leerlingen zei hij: ‘Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, alleen: wee degene die daarvoor verantwoordelijk is!

    Uit: Lucas 17: 1 (NBV)
  • [21] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof het dan niet, [22] want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. [23] Jullie moeten oppassen, ik heb het jullie allemaal van tevoren gezegd.

    Uit: Marcus 13 (NBV)
Zie ook het bericht op "Do 04 Sep 2014, 14:50" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?", alsmede het bericht op "Vr 04 Nov 2016, 16:35" in de thread "Wat is een sekte?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Ik kan het eenieder verzekeren, het is geen sinecure als de omstandigheden je noodzaken om de kerk te verlaten, waar je dan al zo'n 50 jaar lid van bent geweest... Nooit heeft mij een onwezenlijker gevoel bekropen dan toen dit in werkelijkheid zo plaatsgreep. "Ga naar het land dat ik je zal wijzen", werd er tegen Abram gezegd (vgl. Gen 12, 1). Maar op dat ogenblik was dat land nog in geen velden of wegen te zien!

(...)


Uit: Bericht op "Di 29 Nov 2016, 15:40"
@all

Wat er in het vorige bericht al aan de orde kwam, wil ik graag nog extra toelichten. In de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis heeft het immers ook meerdere keren kunnen gebeuren, dat zielen meedogenloos werden buitengesloten zodat ze niets anders restte dan elders een goed heenkomen te zoeken. Ze waren in feite met beleid overboord gezet - te bizar voor woorden! Dit is ook wat op 23 januari 1955 districtsapostel Peter Kuhlen, de apostelen Siegfried Dehmel en Ernst Dunkmann en in hun bijzijn een aantal districtsdienaren overkwam bij een bezoek aan stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Door gewetensnood konden zij niet leven met de geloofsdwang waaronder "de Boodschap" van de stamapostel (ik zal niet sterven want nog tijdens mijn leven zal de Heer, Christus Jezus, op aarde terugkeren, zoals het mijzelf in een droom is geopenbaard) in de prediking moest worden verkondigd. Nog tijdens hun gesprek met de stamapostel werden ze geëxcommuniceerd...

Terwijl deze dienaren tezamen met hun districtsapostel per trein naar Frankfurt am Main waren gereisd, waren hun gezinnen verontrust thuis met biddende handen achtergebleven want juist door de omstreden "Boodschap" was in de gemeenten de spanning soms om te snijden. Er hing dus heel veel af van hoe het gesprek met de stamapostel zou verlopen. Men bevond zich tussen hoop en vrees en in de gezinnen zocht menigeen troost bij elkaar. De zoon van een districtsoudste stelde uiteindelijk 's middags maar voor de Bijbel open te slaan, zodat God misschien een aanwijzing kon geven over hoe de beklemmende situatie van zijn vader en de andere dienaren het best kon worden begrepen. Vol aandacht luisterden zijn moeder en zijn zuster naar de tekst waarop zijn oog was gevallen, na ieders gebed:
  • [41] De apostelen verlieten het Sanhedrin, verheugd dat ze waardig bevonden waren deze vernedering te ondergaan omwille van de naam van Jezus. [42] Ze bleven dagelijks onderricht geven in de tempel of bij iemand thuis en gingen door met het verkondigen van het goede nieuws dat Jezus de messias is.

    Uit: Handelingen 5 (NBV)
(...) 's Avonds gingen zij en ook vele anderen naar het station in Düsseldorf om de dienaren die terugkwamen uit Frankfurt am Main, weer in de armen te sluiten. En toen werd het duidelijk hoe het ze die dag was vergaan: allen waren uit hun ambt gezet en bovendien geëxcommuniceerd. Het viel nauwelijks te bevatten wat dit te betekenen had. Stond nu iedereen op straat? (...) Zo was het inderdaad. Snel werd vanuit Frankfurt am Main de instructie gegeven van alle kerkgebouwen de sloten te vervangen. Vertwijfeling, wanhoop en ontreddering maakten zich van velen meester. Aan de andere kant; met in het achterhoofd al de ervaring van hoe het de districtsapostel was vergaan in 1950 (zie de thread "Akte Peter Kuhlen"), toen hij door intriges als "stamapostel(helper)" terug was getreden, waren de onverhoopte ontwikkelingen niet alleen maar bevreemdend. Hoe hemeltergend en hartverscheurend nu opeens de verdeeldheid ook was die er in de gemeenten ontstond, onder broeders en zusters, terwijl ze als zielsverwanten jarenlang met elkaar blij waren opgetrokken, in families, onder vrienden en zelfs onder gezinsleden; opnieuw herpakten de districtsapostel en met hem ook duizenden anderen, voor wie de Nieuw-Apostolische Kerk onvermijdelijk onherbergzaam was geworden, de moed. De "Apostolische Gemeinschaft" werd opgericht, waarna men zich verenigde met broeders en zusters in binnen- en buitenland die zich met hen verbonden voelden.

Het behoeft geen betoog, als je zoiets meemaakt of, sterker nog, als zoiets je werd aangedaan, in dit geval door stamapostel Johann Gottfried Bischoff en degenen in zijn directe omgeving die met hem samenspanden; dat je je dan intrinsiek verraden voelt dan wel dat in een geloofsgemeenschap het onontbeerlijke gevoel van veiligheid je op slag ontvalt. Dat is voorwaar geen sinecure. Laat niemand geringschatten wat het echt wil zeggen indien het onderstaande werkelijkheid wordt:
  • Is soms "tranenbrood" de spijze,
    doornenvol ons levenspad,
    moeten wij soms veel ontberen
    wat ons hart zo gaarne had,
    zijn van vrienden wij verlaten
    en de vijand zoekt ons leed,
    o, dan is ons Jezus alles
    :
    Koning, Priester en Profeet.


    Bron: Derde couplet van lied 317, NAK-gezangboek: "Welk een Vriend is onze Jezus"
Voor velen die dit alles aan den lijve ondervonden, betekende zulk smartelijk lijden dat men zich onder doktersbehandeling moest stellen. Sommigen stierven zelfs van verdriet. Ik was dan ook totaal verbijsterd, toen ik las wat stamapostel Jean-Luc Schneider op zaterdag 15 februari 2014 in een gebed te berde had gebracht in Innsbruck tijdens een bijeenkomst met kerkelijke ambtsdragers aldaar, dus voorafgaande aan de uiteindelijke "verzoening" in Düsseldorf (op 29 november 2014):
TjerkB schreef:(...)
Als het om het evangelie van Jezus Christus gaat, laten wij dan niet, in de gauwigheid overweldigd door een gloedvol betoog, ons op het verkeerde been zetten...

  • Eingangsgebet – Stammapostel Jean-Luc Schneider:
    „Lieber himmlischer Vater, in diesem besonderen Kreis kommen wir zu Dir und danken Dir aus der Tiefe unseres Herzens. Wir danken Dir für Deine Gnade, Deine Bewahrung und Deine Hilfe. In diesem Kreis haben wir Dich schon oft in besonderer Weise erlebt. Wir danken Dir für die vielen Gebete, die Du schon erhört hast, wir danken Dir, dass wir schon so oft Deine Hilfe und Deinen Beistand erleben durften. Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen.

    (...)


    Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de

Wie zich overgeeft aan de bovenbeschreven voorstelling van zaken, wacht een eenzaam lot want nimmer zal een verantwoordelijke zich ergens op laten aanspreken.
  • [21] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof het dan niet, [22] want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. [23] Jullie moeten oppassen, ik heb het jullie allemaal van tevoren gezegd.

    Uit: Marcus 13 (NBV)


    Span je in om voor God te staan als iemand die betrouwbaar is. Zorg dat je je niet voor je werk hoeft te schamen en verkondig regelrecht de waarheid.

    Uit: 2 Timoteüs 2: 15 (NBV)
(...)


Uit: Bericht op "Vr 27 Jun 2014, 21:41" in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus..."
Jean-Luc Schneider propageerde hier dus dat God zich wel bekommert om zielen die door toedoen van kerkelijke ambtsdragers ergens het slachtoffer van worden!!

Het moet niet gekker worden: in de "gemeenschap" denkt menigeen al dat zoiets "een zaak voor de dienaren" is en de "dienaren" zelf laten het van zich afglijden. Werkelijk, dan heb je de hele wereld op zijn kop gezet. Dan ben je in het geloof niet alleen oppervlakkig en onverschillig, maar je bent onmenselijk geworden...

Voor sommigen zal ik wel kritisch overkomen, maar daar heb ik dan ook mijn redenen voor. Bovendien; ik loop er niet voor weg om toe te lichten hoe dat precies zit.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:@all

Hoewel de deels geschonden tekst bij het inscannen van het bewuste document nog wel enige correctie behoeft, is het duidelijk dat er tijdens de dienst op zondag 10 juli 1960 uiterst krenkende uitspraken zijn gedaan over weggehoonde zielen die hun bedenkingen hebben bij het door de "autoriteiten" door de jaren heen brutaal geclaimde allerhoogste waarheidsgehalte ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff:
  • Als tekstwoord diende 2 Petrus 3: 3-6: "dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar is de belofte zijner toekomst?"
  • Walter Schmidt: De Stamapostel heeft ons alles gezegd wat de Heer hem in de geest gaf wanneer het daarvoor de tijd was. Hij, de grootste openbaarder van onze tijd, uitgerust met een verheven, goddelijke geest, heeft ons de wil des Heren zuiver en rein verkondigd. Zo staan wij ook heden nog tegenover het woord, dat wij tot nu toe gesproken hebben, en behoeven wij geen enkel woord daarvan terug te nemen.
  • Walter Schmidt: Wij beleven ook nu het voorgelezen woord, waarin de spotters en verachters zeggen: waar is de belofte zijner toekomst? Want nadat de vaderen ontslapen zijn, nadat de Stamapostel van onze tijd ontslapen is, blijft het alles, zoals het vanaf de aanvang van de schepping geweest is! Neen. mijn lieve Broeders en Zusters, het blijft niet zo! De Heer voleindigt, hetgeen Hij begonnen is. Hoe zou zich anders de Schrift vervullen? In de Openbaring van Johannes is immers de ontwikkeling van de Bruidsgemeente geschilderd, ,en wij lezen in Openbaringen 14:1: "En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Zion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Dan wordt deze Bruid beschreven, waarvan verder gezegd wordt: "Zij volgen het Lam, waar Hij ook heengaat" (Openb. 14: 4). In deze tijd beproeft de Heer ons geloof. Nu zullen ook de spotters naar voren treden, onze vijanden en tegenstanders, en zullen zeggen: 'Naar is jullie belofte? Broeders en Zusters, dan zullen wij handelen gelijk Abraham eens deed. Gelovig, zoals hij eenmaal op Moria stond, zo bevinden wij ons heden op de hoogste berg, waarvan de profeet reeds zeide, dat in de laatste tijd de berg, welke des Heren huis is, vast zal staan. hoger dan alle bergen (Jesaja 2: 2).
  • Walter Schmidt: De Stamapostel zal ook in de voorliggende tijd zijn handen zegenend over ons uitspreiden. Als heden de spotters en verachters, onze vijanden en tegenstanders, die hun blik op het verlossingswerk van onze God richten, zeggen "Waar blijft U thans met Uw belofte?", dan zullen wij wijs genoeg zijn om niet met hen in discussie te treden. De duivel is te vergelijken met een lucifer. Als men hem in de hand neemt, ziet hij er onschuldig uit, maar hij verbergt een geweldig verderf in zich, zodra hij met het strijkvlak in aanraking komt. Met een lucifer kan men een stad in de as leggen of een bos aansteken. Ik wil mij er niet voor laten gebruiken voor de duivel een strijkvlak te zijn. Ik wil geen onproductieve arbeid op mijn schrijftafel laden, doordat ik mij als strijkvlak aan de spotters, de vijanden en tegenstanders ter beschikking stel, opdat de duivel overal zijn vuur kan aansteken, Ik zal getrouw aan de woorden van de Stamapostel, op alle aanvallen. welke thans van buiten af komen, zwijgen, Dit sterke wapen, dat de Stamapostel vele jaren bij zich droeg. heeft allen de mond gesnoerd. Zij hebben weleens geroepen, dan echter, hebben zij gezwegen, omdat de Stamapostel zweeg. Zo zullen ook wij, als Apostelen, bij alles wat thans komen zal, dit sterke wapen aanwenden, het wapen van het zwijgen. Het laatste woord spreekt de Heer. Zo heeft de Stamapostel het gedaan. Hij was ons in vele, vele dingen een voorbeeld. Hij was niet alleen met menselijke wijsheid toegerust, echter ook met goddelijke. Hij heeft vermeden, nutteloze arbeid te doen en met de vijanden te twisten. Hij heeft ook nimmer slapende honden wakker gemaakt, hij heeft ze laten slapen. Zo zullen ook wij het doen.
  • Walter Schmidt: Wij danken de Stamapostel over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine.
  • Walter Schmidt: Zo hebben ook wij geloofd, dat de Heer het werk voleinden zou in het leven van onze Stamapostel. Heeft het ons geschaad, zó geloofd te hebben? Ik geloof, dat wanneer hij de boodschap niet verkondigd had, misschien vele Godskinderen tot het materialisme overgegaan en voor het Godswerk verloren geweest zouden zijn.
  • Apostel Lewitus: Daarom is het geen schande. als ook wij heden voor een raadsel staan en moedigen eerlijk bekennen: Wij hebben geloofd. Wij zullen zwijgen, als er aanvallen komen, en een gesloten muur voor onze Stamapostel Schmidt vormen. Want waar geen gat is, kunnen ook de machten der duisternis niet binnendringen.
Bron: http://apostolischekritiek.nl/verslag_v ... ___van.htm
Waarvan akte! Maar was het de Geest der waarheid die hier zo venijnig van zich afbeet?

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 24 Aug 2013, 12:02" in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"
Zie ook het bericht op "Za 15 Nov 2014, 13:47" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken

Bericht door TjerkB »

@all

Hoewel ik er al vaker op attendeerde, ging het in het bericht hiervóór om de boude bewering van stamapostel Walter Schmidt op zondag 10 juli 1960, namelijk...
  • "Wij danken de Stamapostel [Johann Gottfried Bischoff; TB] over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine."
... en om de grievende woorden van stamapostel Jean-Luc Schneider op zaterdag 15 februari 2014 tijdens een gebed:
  • „Lieber himmlischer Vater (...) Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen."
Terwijl er el­len­de aan de orde is, die el­ke be­schrij­ving tart, welke de sprekers zich uit hoofde van hun verantwoordelijkheden moesten aantrekken, wuift men die weg.

In honderden andere berichten vroeg ik om aandacht voor nog véél meer van zulke hypocrisie - maar niemand in de Nieuw-Apostolische Kerk doet er wat aan.

Johan Cruijff merkte eens op "Je gaat het pas zien als je het doorhebt", maar voor de aangekaarte misstanden in deze kerk sluit men volgens mij bewust de ogen.

De voormalige apostel Gerrit Sepers ging zover dat hij met betrekking tot de Nieuw-Apostolische Kerk sprak van een geestelijk concentratiekamp. Dat klopt dus.

Wat hier speelt is een kerkgenootschap, een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) onwaardig. Wie het zich laat welgevallen, maakt zich echter medeplichtig...

De verdorvenheid kenmerkt zich erdoor dat wat machtsfiguren in de kerk verkondigen belangrijker wordt gevonden dan wat betrokkenen zelf (kunnen) waarmaken.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”