NIEUWE BARBARAKERK

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

verbouwing Barbarakerk (Landgraaf) duurder en duurt langer

Bericht door zefyr »

@allen,

In de krant 'De Limburger' werd gisteren, dinsdag 28 juli 2020, onderstaand artikel gepubliceerd.

"PLANNEN GEWIJZIGD
Verbouwing kerk valt duurder uit

LANDGRAAF
DOOR MARCEL DE VEEN

De plannen om de Barbarakerk in de Landgraafse wijk Kakert deels te verbouwen tot multifunctioneel centrum zijn gewijzigd. Bovendien zijn de kosten gestegen.

Het project kan nu niet op de afgesproken datum, 14 augustus 2021, opgeleverd wordt (zefyr: worden).
De kerk van de Kakert, ontworpen door de architect Jozef Fanchamps, is sinds vorig jaar eigendom van de Nieuw-Apostolische Kerk (NAK). Die wil het godshuis gebruiken voor diensten, maar ook om activiteiten voor de buurt te houden. Daartoe wordt de kerk verbouwd.
De kosten bedragen 1,8 miljoen euro. De NAK betaalt 1,3 miljoen euro, de provincie Limburg en de gemeente Landgraaf zijn goed voor elk 250.000 euro. Diverse partijen in de gemeenteraad hadden vorig jaar de nodige problemen met dat bedrag, omdat ze vinden dat de overheid geen religieuze instelling moet steunen. Uiteindelijk kwam er toch groen licht. De plannen voor de Barbarakerk zijn het afgelopen jaar uitgewerkt en daarbij zijn onvoorziene zaken aan het licht gekomen. Allereerst heeft een second opinion tijd gekost. Een jaar verder blijken daarnaast de bouwtarieven gestegen. Ook het verwijderen van asbest is duurder dan voorzien. Bovendien heeft de eerste etage een andere inrichting gekregen.
De eerder gehoopte toepassing van zonnepanelen en warmtepomp bleken technisch niet uitvoerbaar. De dakconstructie kan het extra gewicht van de zonnepanelen niet dragen en de warmtepomp is door het volume van het gebouw niet rendabel. Om toch het duurzame karakter van het gebouw te garanderen, komt er een betere isolatie en ventilatie, en krijgt de grote zaal vloerverwarming.
Door al die wijzigingen is het project duurder geworden. De NAK zegt in te staan voor de gestegen rekening, maar kon gisteren niet zeggen om welk bedrag het gaat. Ook gaat de verbouwing langer duren dan gepland. De streefdatum is nu 31 december 2021. De gemeente heeft laten weten dat dit geen gevolgen heeft voor de toegezegde subsidie."

Op de website van 'De Limburger' werd op 27 juli jongstleden reeds melding gemaakt over bovenstaande.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020072 ... eer-kosten

Het ambitieuze project om een nieuwe kerk in Parkstad te realiseren dateert van medio 2015.

https://www.nak-nl.org/db/433204/Eerder ... r-Parkstad
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuw-apostolische gemeenteleden niet geïnformeerd door kerkleiding

Bericht door zefyr »

@allen,

Saillant detail is, dat nieuw-apostolische gemeenteleden in Zuid-Limburg, die in de toekomst gebruik zullen maken van de Barbarakerk, niet (tijdig) door de kerkleiding zijn geïnformeerd over de vertraging en de gewijzigde situatie. Zij moesten dit vernemen via de geschreven pers, in casu het recente artikel in 'De Limburger'... Het lijkt erop, dat de nieuw-apostolische kerkleiding (nog steeds) communiceert over de hoofden van de gemeenteleden. Een prominent nieuw-apostolisch gemeentelid sprak zelfs van een klucht.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: NIEUWE BARBARAKERK

Bericht door ZwartSchaap »

Vanaf het moment waarop ik las en hoorde over plannen rond de Barbara kerk was mijn gedachte " DIT IS EEN GROTE VERGISSING "
In de voorgaande teksten lees ik nu over gewijzigde plannen, niet op tijd kunnen opleveren, veel meer asbest als verwacht en de
verbouwing valt veel duurder uit.
Als ik even stil sta en nadenk over de bestuurders binnen de NAK Nederland die dit project moeten organiseren en uitvoeren is het
mij duidelijk dat dit mogelijk weer uitloopt op een fiasco.
De naam Ruud Vis ben ik nog niet vergeten en herinner mij goed het asbest drama in Nieuwegein.
De vele opeenvolgende gemaakte fouten in Nieuwegein waren stuitend, wat ik nog erger vond was
het leugenachtige gedraai van eerder genoemde "Opzichter" V.
Hopelijk krijg ik volkomen ongelijk.

Groet ZwartSchaap
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Kerk Kakert nu eigendom van Apostolische Kerk.

Bericht door Certina »

Zie verder meer over dit project met krantenbericht en YouTube filmpje; http://nakinews.blogspot.com/
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: NIEUWE BARBARAKERK

Bericht door Certina »

@All,Op de website van de NAK Nederland staat niets vermeld omtrent dit heugelijk gebeuren.
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: NIEUWE BARBARAKERK

Bericht door Certina »

Heden vanmiddag langs de Barbara kerk gereden in Landgaaf de Kakert de firma die de asbest gaat verwijderen is al druk in de weer.
Ook het omliggende terrein wordt gerenoveerd waarschijnlijk als parkeerplaats.
Trots harde windstoten toch aan het werk.
mvg Certina.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuw-apostolisch 'Grapperhausje' in Nieuw-Apostolische Kerk Landgraaf? Zoek de verschillen tussen twee fotoreportages!

Bericht door zefyr »

@allen,

Afgelopen zondag werd het gerenoveerde kerkgebouw (voorheen de rooms-katholieke Barbarakerk in De Kakert) in Landgraaf ingewijd door districtsapostel Storck. Na jarenlange voorbereiding, torenhoge kosten, vertraging en tegenslag reden een feestje te geven. Dat doe je niet alleen. Dus nodig je velen uit. Begrijpelijk. Niettemin zijn er thans restricties vanwege de coronapandemie, zoals anderhalve meter afstand houden en maximaal 50 deelnemers (exclusief 'personeel') aan een kerkdienst. De websites van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en de Neuapostolische Kirche Westdeutschland deden verslag van eerder genoemde inwijding, dat werd geïllustreerd met een fotoreportage. Waar op nak-nl.org een summiere fotoreportage werd gepubliceerd met alleen zichtbaar districtsapostel Storck en districtsoudste in ruste Nico Klene, werd op nak-west.de een uitgebreide fotoreportage gepubliceerd, waarop een overvolle kerk zichtbaar was. Zoek de verschillen (zie onderstaande links)! Is er sprake van een nieuw-apostolische 'Grapperhausje'?

https://www.nak-nl.org/db/7911186/Eerde ... n-district

https://www.nak-west.de/db/7911205/Beri ... on-Limburg
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NIEUWE BARBARAKERK - rd.nl maandag 21 februari 2022

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag berichtte rd.nl (website van het Reformatorisch Dagblad) over de samenvoeging van de nieuw-apostolische gemeenten in (Nederlands) Limburg.

https://www.rd.nl/artikel/963913-nieuw- ... mengevoegd
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”