'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenekan'

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: 'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenek

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde het Reformatorisch Dagblad (afgekort RD) inderdaad een artikel over De Algemene Kerk respectievelijk het Katholiek Apostolische Werk (Groenekan). Het artikel "Katholiek Apostolische Werk radicaliseert" (tekst Tera Voorwinden-Hofman) omvat twee pagina's (katern 'Kruispunt', p14-15). Het RD pakte dus fors uit. Het onderhavige artikel eindigt met:

"Op de vraag of het boek recht doet aan de groepering, wil apostel Henk van Wijk geen antwoord geven. Bij navraag meldde hij dat het KAW 'geen commentaar heeft op het boek van de heer Jildert de Boer.'"

Nu is het wachten op een artikel van het Nederlands Dagblad (afgekort ND). Gisteren interviewde een redacteur van het ND Jildert de Boer en een ex-lid. Werk-in-uitvoering ;)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: 'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenek

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is het artikel 'Katholiek Apostolische Werk radicaliseert', dat gisteren werd gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad, te lezen. Met uitzondering op zondag, want dan gaat de website van deze krant 'offline'.

https://www.rd.nl/kerk-religie/auteur-b ... -1.1461334
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: 'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenek

Bericht door willempower »

@zepyr
ik las dit stuk ook eens en wat herkenbaar kan je voor delen zo op de N.A.K . toepassen zekers de navolging en misbruik van macht .

Dit stuk komt dan echt bekend voor :

https://stichting-promise.nl/sekten/de- ... e-werk.htm

#metoo
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Protestants Nederland, nummer 1, januari 2018

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is het artikel '“Ex-lid Katholiek Apostolisch Werk Groenekan: grens tussen kerk en sekte is inmiddels ver overschreden' te lezen, dat deze maand (januari 2018) is gepubliceerd in 'Protestants Nederland'.

http://www.protestantsnederland.nl/wp-c ... rtikel.pdf

Apostel Henk van Wijk beantwoordt in dit artikel enkele vragen die aan hem zijn gesteld. Dit in tegenstelling tot het artikel, dat gisteren in het Reformatorisch Dagblad is gepubliceerd.

Zaterdag 20 januari aanstaande zal de Leeuwarder Courant een artikel over 'Groenekan' publiceren.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Leeuwarder Courant zaterdag 20 januari 2018

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag wijdde de Leeuwarder Courant een hele pagina aan de Algemene Kerk respectievelijk het Katholiek-Apostolische Werk. Het (premium)artikel opent met de ronkende kop "Wantoestanden in 'sektarische kerk'".

https://www.lc.nl/friesland/Wantoestand ... 37686.html

Het artikel eindigt met enkele citaten van apostel Wiebe Tilstra:

"Apostel Wiebe Tilstra uit Makkum, de leider van de noordelijke tak van de Algemene Kerk, weigert te reageren op de kritiek dat de kerkleiding radicaliseert en het genootschap sektarisch wordt. 'Wij zijn er heel open over dat bij ons dezelfde zonden en fouten voorkomen als in andere kerken', wil hij slechts kwijt. 'Ik ken de inhoud van het boek. Wij gaan er niet op in. De andere leiders ook niet.'"
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: 'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenek

Bericht door Levi »

@Zefyr
'Wij zijn er heel open over dat bij ons dezelfde zonden en fouten voorkomen als in andere kerken', wil hij slechts kwijt. 'Ik ken de inhoud van het boek. Wij gaan er niet op in. De andere leiders ook niet.'"
De apostelen Van Wijk en Tilstra vorderen inmiddels absolute gehoorzaamheid, wat tot gevolg heeft dat onwillige leden – die in veel gevallen ook nog elders kerklid zijn – met zachte of desnoods harde hand uit de AK worden gezet. De Boer beschrijft ook contactbreuken tussen ouders en kinderen en andersom. Van Wijk, op papier ook nog altijd lid van de Nederlands Gereformeerde Kerk, verbrak het contact met zijn aan die kerk verbonden moeder en verscheen niet op haar begrafenis vorig jaar en eerder ook niet op die van zijn vader. Bron: Wantoestanden in ‘sektarische kerk’...
Weer een symptomatische verkrampte reactie van een zgn geestelijk leider.*)
Lekker generaliseren en vervolgens de deur dichtgooien.
Geweldig, dat zijn nu juist de reacties van een sekteleider!
Het intellect zit bij Tilstra achter de elleboog.
Nog erger is het overboord gooien van het 5e gebod.


Groet,
Levi

*) dezelfde reactie als van een districtsvoorganger, ik meen in NRW, nav een onthullend TV programma over de NAK!
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Leeuwarder Courant zaterdag 20 januari 2018

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Vandaag wijdde de Leeuwarder Courant een hele pagina aan de Algemene Kerk respectievelijk het Katholiek-Apostolische Werk. Het (premium)artikel opent met de ronkende kop "Wantoestanden in 'sektarische kerk'".

https://www.lc.nl/friesland/Wantoestand ... 37686.html

Het artikel eindigt met enkele citaten van apostel Wiebe Tilstra:
  • "Apostel Wiebe Tilstra uit Makkum, de leider van de noordelijke tak van de Algemene Kerk, weigert te reageren op de kritiek dat de kerkleiding radicaliseert en het genootschap sektarisch wordt. 'Wij zijn er heel open over dat bij ons dezelfde zonden en fouten voorkomen als in andere kerken', wil hij slechts kwijt. 'Ik ken de inhoud van het boek. Wij gaan er niet op in. De andere leiders ook niet.'"

Uit: Bericht op "Za 20 Jan 2018, 10:46"
@all

De hierboven aangehaalde reactie van apostel Wiebe Tilstra doet mij denken aan een reactie in 1995 van de toenmalige opziener (thans: apostel) Herbert Bansbach:
BakEenEi schreef:(...)
(...)
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "di 29 nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Zie ook het bericht op "Zo 08 Dec 2013, 17:30" in de thread "Wát is er gaande?"
@all

Konradsblatt: Immer wieder gibt es Klagen über Amtsträger der NAK, sie hätten ihren Einfluß auf Gläubige ausgenutzt und sie sogar terrorisiert.
Bansbach: Natürlich sind mir diese Vorwürfe bekannt. Insgesamt sind das aber nur um die 200 Anklagende. Sollten ihre Behauptungen zutreffen, ist das in jedem einzelnen Fall schlimm. Das sind aber mit Sicherheit ganz große Ausnahmen, die es in jeder Kirche gibt. Das Bild, das von uns entsteht, ist deshalb völlig falsch. Wir werden dargestellt, als ob wir die letzte Sekte mit Psychoterror wären.

Konradsblatt: Kenner sprechen aber zumindest von einer Tendenz zur Unselbständigkeit bei Ihren Gläubigen. Sie würden zum naiven Glauben angehalten, ihnen würden zu viele Entscheidungen abgenommen werden.
Bansbach: Wir wollen den Menschen in der Seelsorge auf keinen Fall entmündigen. Jeder ist bei uns für sein Seelenheil selbst verantwortlich, wir stehen nur bei und helfen etwas. Auch der Gottesdienst und das finanzielle Opfer sind absolut freiwillig. Niemand wird zu irgend etwas gezwungen.

(...)
Aus: Konradsblatt Karlsruhe - 29. Januar 1995
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 03 Feb 2013, 19:00", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
Zie in dit verband -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- tevens het bericht op "Za 21 Sep 2013, 18:38", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
"Jeder ist bei uns für sein Seelenheil selbst verantwortlich, wir stehen nur bei und helfen etwas", aldus de NAK-gezondene, terwijl hij wordt aangesproken op het geestelijke lijden van enkele honderden misleide (!) zielen.

Telkens lijken in geloofsgemeenschappen de zaken naar een vast patroon uit de hand te lopen. Geestelijk leiders laten zich adoreren, waarna ze hun hand overspelen door ieders vertrouwen te misbruiken. Kerkbesturen kunnen in dit verband aan zichzelf wel een regiefunctie toedichten, doch laat men God maar niet de les willen lezen, ten faveure van zichzelf en handelend naar zelf bedachte statuten. Goddank echter:
  • [7] Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. [8] De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is. (Joh. 3, NBV)

    [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. (Joh. 10, NBV)
Uit de opmerking van Wiebe Tilstra tegenover een journalist van de Leeuwarder Courant, "Ik ken de inhoud van het boek. Wij gaan er niet op in. De andere leiders ook niet.", blijkt volgens mij simpelweg dat, zelfs als iemand die, zoals Jildert de Boer, met een warm kloppend hart voor het evangelie van Christus Jezus en begaan met zielen op wie geestelijk leermeesters overduidelijk neerkijken, een gevoelige kwestie uiterst con­sciën­ti­eus tegen het licht houdt; dat men zelfs dan nota bene de waarheid al niet meer onder ogen durft te zien. Men geeft zich over aan de waan door God boven vele anderen bemind te worden als Zijn oogappel. Dat is ziekelijk. Dan ga je naast je schoenen lopen; dan verg je meedogenloos van anderen wat je zelf niet eens kunt waarmaken; dan gedraag je je met de privileges, die je jezelf als kerkbestuurder toe-eigent, als een profiteur; dan beroof je naasten van het volle licht. Je dient niet maar je láát je bedienen. Je bent geen leider doch een mis-leider.

Het bovenstaande is precies, waardoor de Nieuw-Apostolische Kerk niet leegloopt door secularisatie, zoals bestuurders het ons voorspiegelen, maar door narcisme.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

'Zwart boek' van Jildert de Boer op stapel over 'Groenekan'

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Vorige week las ik in Trouw een ingezonden reactie die mij te denken gaf, over menselijk lijden. Een lezer, overigens uit Leeuwarden, maakte het volgende kenbaar:
(...)
  • Vanaf toen ontdekte ik bij de theoloog Dietrich Bonhoeffer een visie die mijn verdere leven bepaalde en diepe inhoud gaf. Die visie was: "Dat God zélf lijdt, is het meest overtuigende deel van het christelijk geloof." En: "Dat wij in de (lijdende) naaste God lief hebben, is het grote geschenk van het christendom."
Bron: Trouw/Magazine Tijd, zaterdag 11 februari 2017, pag. 11
Ik was er niet eerder over begonnen want eerst wilde ik het zelf nog wat beter proberen te begrijpen. Vandaag echter kwam ik in Trouw (in een artikel op pag. 28-29) een geheel andere uitspraak tegen, namelijk van Oscar Wilde. Het betrof de schijnbare tegenstrijdigheid wanneer iemand "de prijs kent van alles en de waarde van niets". Dit was voor mij het ontbrekende puzzelstukje: het valt blijkbaar niet mee om het menselijke kapitaal op de kerkvloer op de juiste waarde te schatten...

De opmerking "Wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk spijtig genoeg vooral aan de hand is, is, dat bestuurders door eigenzinnig handelen God voor de voeten lopen" komt bij mij uit het hart

(...)
P.S.
BakEenEi schreef:(...)
Hoge, nóg hogere en nog véél hogere "dienaren" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland: u zou er verstandig aan doen zich wat minder intensief bezig te houden met de dode materie want de levende have is aan het verkommeren!!!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 22 Nov 2010, 20:17", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Uit: Bericht op "Za 18 Feb 2017, 16:40" in de thread 'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?
@all

Het is een trieste zaak als het op een kerkvloer gebeurt dat gelovigen onder de voet worden gelopen; als je geacht wordt je daar te onderwerpen... aan kerkvorsten! Stel echter: tóch overkomt het je. Wat dan?!

Ontegenzeglijk betekent zoiets een persoonlijke tragedie. Maar - om in "apostolische termen" te blijven: in welke "navolging" bevonden wij ons? Waar kun je je bij zulk hemeltergend onrecht nog aan vastklampen? Hoe zet je nu voor jezelf de dingen nog enigszins op een rij? Wat is er echt gebeurd en hoe kon dat überhaupt?!

Toen ikzelf aldus het ontluisterende einde meemaakte van mijn actieve deelname aan het gemeenteleven bij de Nieuw-Apostolische Kerk, had ik weliswaar al jarenlang en in toenemende mate het gevoel, dat er onraad was, maar ik kon er nauwelijks de vinger op leggen. Het bazige leiderschap van "dienaren" stoorde mij. Juist dat echter was de crux; de kern van het probleem. "Meerderen" op de godgeklaagde nieuw-apostolische ambtsladder moeten op hun wenken worden bediend! Zó evenwel wordt het rijk van God NIET (op)gebouwd. Integendeel, ook het nieuw-apostolische kastenstelsel is hooguit een slap eerbetoon aan de toren van Babel.

Ingewikkeld hoeft het bij nader inzien werkelijk niet te zijn:
  • [1] Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft, [2] en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God.

    Uit: Efeziërs 5 (NBV)
Daarom hoop ik voor wie het in het nieuwe boek van Jildert de Boer betreft, dat men zich niet langer laat verwarren door heimwee naar "de vleespotten van Egypte".

Zie ook mijn bericht op "Zo 31 Dec 2017, 15:20", in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Nederlands Dagblad 26 januari 2018 - angstcultuur

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanavond, vrijdag 26 januari 2018, 'kopte' het Nederlands Dagblad op de website met de ronkende titel: 'Angstcultuur binnen katholiek-apostolische sekte'. Via onderstaande link is slechts een deel te lezen van dit (premium)artikel.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/angstcu ... 7131.lynkx

Zaterdag 27 januari aanstaande zal dit artikel te lezen zijn in de papiereneditie.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Nederlands Dagblad zaterdag 27 januari 2018

Bericht door zefyr »

@allen,

In onderstaande de integrale tekst van het artikel 'Angstcultuur binnen katholiek-apostolische sekte' (Gerald Bruins), dat zaterdag 27 januari 2018 is gepubliceerd in het Nederlands Dagblad.

Angstcultuur binnen katholiek-apostolische sekte


Het Katholiek Apostolische Werk heeft zich ontwikkeld tot een sekte waarin sprake is van ‘scheefgroei, geestelijke druk en emotionele pressie’. Dat schrijft sekte-expert Jildert de Boer. ‘De leiders hebben absolute macht en de leden mogen niet meer handelen naar hun eigen geweten.’

AMERSFOORT

Het Katholiek Apostolische Werk (KAW) onttrekt zich aan de openbaarheid. De gelovigen komen doordeweeks bij elkaar, maar op zondag zitten ze ‘gewoon’ in hun eigen kerkelijke gemeente: protestants, rooms-katholiek, christelijk-gereformeerd, Nederlands-gereformeerd of vrijgemaakt-gereformeerd. De leiding is in handen van twee ‘apostelen’, Henk van Wijk en Wiebe Tilstra, aan wie de leden gehoorzaamheid zijn verschuldigd. Daarnaast zijn er (aarts)engelen, profeten en priesters. De gemeenten worden getooid met namen als Tyatira, Smyrna, Pergamum en Efeze. Die komen uit het laatste bijbelboek, Openbaring.
Rond de religieuze beweging, ook wel De Algemene Kerk of kortweg ‘het Werk’ geheten, hangt een waas van geheimzinnigheid, schrijft Jildert de Boer (63) in zijn pas verschenen boek Zijt gij niet apostelen?! Wat begon als een (gebeds)initiatief uit onvrede over de verdeeldheid van de kerken, is volgens hem verworden tot een sekte waarin sprake is van ‘scheefgroei, geestelijke druk en emotionele pressie’.

Waar komt uw interesse voor het Katholiek Apostolische Werk vandaan?
‘Ik heb altijd belangstelling gehad voor christelijke stromingen die zich keren tegen een lauw christendom en streven naar een opwekking. In mijn vorige boek beschreef ik vijf sekten. Op vakantie in Duitsland ontmoette ik een echtpaar uit de Protestantse Kerk dat ook naar de doordeweekse samenkomsten van het KAW ging. Daarnaast las ik het boek De dans van de blinde bruid van Henk van Wijk, een van de huidige apostelen, uit 2000. Op een stuk over ‘het Werk’ op mijn website kreeg ik mails van ex-leden die stelden dat de beweging vanaf 2012 is geradicaliseerd. Dat triggerde mij. Ik wil voorlichting geven over dit in het verborgen opererende genootschap.’

Wat is het Katholiek Apostolische Werk?
‘Het is in 1935 ontstaan uit een interkerkelijke kring rond de broers Leo en Johan Bos uit Utrecht. Zij waren gereformeerd en wilden terug naar een kerk zoals God haar zou hebben bedoeld. Zo moest het apostolisch gezag worden hersteld. Dat is in hun ogen niet beperkt gebleven tot de twaalf leerlingen van Jezus, zoals veel kerken leren. Zij zochten aansluiting bij de Katholiek Apostolische Kerk in Utrecht, voortgekomen uit een negentiende-eeuwse stroming in Engeland met een soortgelijk gedachtegoed, maar werden niet erkend. De broers Bos bouwden daarom een kapel naast hun woning in Groenekan. Hun persoonlijke apostelroeping zou zijn bevestigd in een gebedssamenkomst toen een zuster uit de Pinksterbeweging uitsprak: “Zijt gij niet apostelen? Hebt gij niet Jezus Christus gezien?” Vanaf dat moment ‘verzegelden’ zij mensen. Zij legden hun de handen op waarna zij werden vervuld met de Heilige Geest.’

Hoe groot is de gemeenschap nu?
‘Er zijn in Nederland vijf gemeenten: in Groenekan, Middelburg, ¬Sliedrecht, Arnhem en Makkum, de groep rond de apostel Wiebe Tilstra. Daarnaast zijn er gemeenten in Duitsland en Oostenrijk. In het verleden telde het Katholiek Apostolisch Werk meer dan duizend leden, nu amper vijfhonderd.’

Wat is het gedachtegoed van het Katholiek Apostolische Werk?
‘Het is een mix van diverse christelijke stromingen. De viering is hoogliturgisch met dienaren in gouden, blauwe, rode en witte ambtsgewaden. In de kerk staat een altaar, elke bijeenkomst wordt de eucharistie gevierd. Het KAW legt de nadruk op de Geestesgaven, kent een eigen eindtijdvisie, en gaat op grond van Efeziërs 4:11 uit van een viervoudig ambt van apostel, profeet, evangelist en herder/leraar. Dat is de ambtsstructuur die volgens de beweging voor alle kerken wereldwijd moet gelden. De ambten worden doorkruist door drie orden: engel, priester en diaken. De voorgangers worden engelen genoemd. In de praktijk is de apostel de belangrijkste functionaris. Een profeet heeft meer inzicht van de Geest dan anderen. Zijn profetische uitspraken, zaken waarbij hij wordt bepaald, worden getoetst door de engel, de voorganger. Uiteindelijk bepaalt de apostel of ze van God afkomstig zijn.’

Wat vindt u van deze visie?
‘Nergens kun je in de Bijbel vinden dat ambten van apostel en profeet alleen van kracht waren in Bijbelse tijden en in de vroege kerk. Maar het is gevaarlijk iemand tot apostel te bombarderen. Als iemand geen dienende houding heeft, kan hij zijn eigen visies doordrukken. Ik zou iemand pas apostel noemen als mensen in de gemeente daarvan iets herkennen, bijvoorbeeld bij een gemeentestichter, die overduidelijk door God wordt geleid.’

Het KAW is de laatste tien jaar geradicaliseerd. Wat is er gebeurd?
‘In het verleden was ‘het Werk’ een aanvulling op de reguliere kerken. Er werd boete gedaan voor de verdeeldheid en gebeden voor de eenheid. In de tijd dat Johan Bos, de jongste van de twee broers, apostel was, ging het er gemoedelijk aan toe. Er was een keer per week een viering en een kringavond. Na het overlijden van Bos, in 1997, ging er een andere wind waaien. Zijn opvolger en rechterhand Arie Nieuwland, inmiddels op hoge leeftijd, werd op een zijspoor gezet door de andere twee apostelen: Henk van Wijk en Wiebe Tilstra. Zij leggen een steeds grotere nadruk op heiliging en de wederkomst, omdat het einde der tijden nabij zou zijn. De leiding, een man of twintig, is absolute gehoorzaamheid verschuldigd aan de apostelen. De leden worden geacht elke morgen en avond aanwezig te zijn bij de diensten van veertig minuten. Het KAW is een aparte kerk geworden.’

niet op vakantie

Hoe werkt die manipulatie? Kunt u concrete voorbeelden geven?
‘In zijn algemeenheid: vrouwen mogen in het KAW geen ambt vervullen. Zij zijn te herkennen aan ‘een macht op het hoofd’: een hoedje. Wil een vrouw niet meegaan in ‘het Werk’ van haar man, dan dreigt een echtscheiding. Bij mij zijn vier gevallen bekend.
Een ander voorbeeld: de duizend-euro-norm. Dat bedrag mag je volgens Van Wijk als reserve hebben, de rest moet naar de apostolische gemeenschap. Op vakantie gaan, wordt sterk afgeraden. Als je dat toch doet, dan het liefst in de buurt van een van de vijf gemeenten, zodat je diensten kunt bijwonen.’

Hoeveel mensen zijn aan de kant geschoven?
‘Meer dan dertig dienaren. Om het minste of geringste roepen de apostelen mensen op het matje. Je mag geen vragen stellen want daarmee geef je blijk van twijfel aan de leer of de beslissingen van de apostelen. Er heerst een angstcultuur.’

talloze gesprekken

Is het KAW een sekte?
‘Ja, de leiders hebben de absolute macht en de leden mogen niet meer handelen naar hun eigen geweten. Vergis je niet, de huidige apostelen zien zich op hetzelfde niveau als Petrus, Paulus en Johannes. Liefde en de gehoorzaamheid aan de Bijbel zijn op de achtergrond geraakt.’

Hebt u daarvan bewijzen?
‘Ik heb een grondige studie gemaakt van ‘het Werk’, vele jaargangen van hun blad WerkWoord doorgeploegd en uitvoerig gesproken en gemaild met getuigen: talloze mensen die inmiddels eruit zijn gezet of zelf zijn vertrokken. Ook sprak ik enkele evangelisten uit het KAW.’

Hoe verklaart u dat er verhoudingsgewijs veel Nederlands-gereformeerden betrokken zijn bij de katholiek-apostolischen?
‘Apostel Henk van Wijk is Nederlands-gereformeerd, officieel nog lid van de kerk in Utrecht. Vroeger was hij leraar op een middelbare school in Nieuwegein. Hij had een jeugdgroep op zondagavond waarop veel Nederlands-gereformeerde jongeren afkwamen. Een aantal van hen is actief geworden in ‘het Werk’.’

Het KAW is ooit opgericht uit onvrede over de kerkelijke verdeeldheid. Is het niet tragisch dat het een sekte is geworden?
‘Het is vreselijk. Ik geloof wel dat er oprechte gelovigen zitten, die niet op de hoogte zijn van wat er achter de schermen gebeurt. Mijn vurige verlangen is dat ze tot bezinning komen zodat het Katholiek Apostolische Werk weer een gemeenschap wordt die geestelijk in balans is.’

Zijt gij niet apostelen?! Geschiedenis, leer en praktijk van het Katholiek Apostolische Werk/De Algemene Kerk. Jildert de Boer. Uitg. Ipenburg, ¬Elburg 2017. 452 blz. € 34,50.

‘vrouwen medeverantwoordelijk voor misbruik’
In zijn boek schrijft Jildert de Boer ook over ernstig seksueel misbruik door aartsengel-profeet Dolf Solinger, in 2005 overleden. Vanaf ongeveer 1970 tot 2000 misbruikte deze voorganger van de gemeente in Maarssen meer dan dertig vrouwen. Na diens dood bekende het KAW in 2006 schuld, vroeg de slachtoffers formeel om vergeving en stelde een gedragscode tegen machtsmisbruik op.
Een extern aangestelde vertrouwenspersoon haakte echter af, toen bleek dat de apostelen bij meldingen beslisten hoe de zaken moesten worden afgehandeld, aldus De Boer. Bovendien ging de KAW-leiding volgens hem in de praktijk niet aan de zijde van de slachtoffers staan. Zijn lezing wordt bevestigd door een slachtoffer dat anoniem wil blijven.* Zij was destijds 22 jaar, nog niet zo lang op kamers en eenzaam. ‘De man die mij tot geloof bracht, mijn geestelijk vader, misbruikte mij jarenlang. En ik was naïef, ik dacht dat de seksuele handelingen bij een pastoraal gesprek hoorden. Die had ik volgens hem nodig.’
Pas na Solingers overlijden ging zij erover in gesprek met de apostelen. ‘Ik kreeg te horen dat ik schuld moest belijden, ook voor de breuk die was ontstaan in de familie Solinger en de problemen in de gemeenschap van Maarssen.’
Op de misbruikzaak wil apostel Henk van Wijk in een mail wel commentaar geven. Volgens hem treft de pastoraal verantwoordelijke ‘altijd de eerste en meeste blaam’.
Maar: ‘Er kunnen situaties zijn waarin de betreffende vrouw ook een verantwoordelijkheid heeft. In die situaties is – hoe ongelijk eventueel ook – eveneens sprake van schuld. In de betreffende situatie vonden diverse vrouwen het maar al te interessant om met de betreffende persoon over grenzen te gaan.’ Het seksueel misbruik binnen het KAW is naar zijn oordeel ‘breed’ en naar tevredenheid van de slachtoffers afgehandeld, op een van de vrouwen na ‘die vindt dat haar onvoldoende recht is gedaan.’
Van Wijk schrijft dat hij echtscheidingen en ‘contactbreuken’ in families nooit adviseert. ‘Maar de vijandschap jegens de man (en soms de kinderen) die bij het KAW betrokken blijft, is soms dermate groot dat het daar wel van komt.’
*De naam van het slachtoffer is bij de redactie bekend.

Ex-lid Van den Dool ‘stond’ niet goed in ‘het Werk’
Ruim 35 jaar was Joop van den Dool (78) uit Sliedrecht betrokken bij het Katholiek Apostolische Werk. Hij heeft geen moeite met zijn naam in de krant omdat er geen familie in de gemeenschap zit.
Van den Dool, projectleider elektrotechnische installaties op baggerschepen, vervulde in de gemeente in Sliedrecht de functie van priester-ouderling, de praktische rechterhand van de voorganger, de engel.
Met het KAW kwam hij in aanraking rond zijn veertigste. Hij was ouderling in de Gereformeerde Kerk van Sliedrecht, in 2004 opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. ‘Het ging in de kerk steeds meer over bestuurlijke kwesties dan over geloofszaken. Zij werd pluriform. Ik vond dat zij terug moest naar de bron: de Bijbel.’
Een contact met evangelist Piet van Heijningen, later uit het KAW gezet, bracht hem bij het Sliedrechtse ‘Werk’. Wat vond hij er? ‘De liturgie was mooi, en ik heb er veel geleerd over de eindtijd en de waarheid van de Bijbel.’ Zijn vrouw ging in het begin mee, maar haakte vrij snel af. Doordeweeks ging hij naar de samenkomsten van ‘het Werk’, op zondag zat hij keurig naast haar in de Gereformeerde Kerk.
In 2012 werd de gemeente in ¬Sliedrecht plotseling ‘stilgezet’ door de apostelen. Dat betekende veertig dagen lang geen diensten, en geen onderling contact. Over de reden moesten de leden bij zichzelf te rade gaan. Van den Dool had veel kritische vragen over de gang van zaken ingediend bij de landelijke leiding, maar dat had niet gemogen. Tijdens een ontmoeting werd apostel Henk van Wijk daarover uitzinnig boos. ‘Wie dacht ik wel te zijn, dat ik de apostel ter verantwoording durfde te roepen?‘Als Van Wijk als Saul een speer bij de hand had gehad, had ik aan de muur van de kapel gehangen. Na afloop reed ik huilend naar huis.’
Van den Dool ‘stond’ niet goed in ‘het Werk’. Hij moest schuld belijden aan de apostel. ‘Dat doe ik alleen als ik schuld heb en als ik weet waarvoor. Daarover werd mij niets verteld.’
Vier jaar geleden overleed zijn vrouw. In die periode mocht hij al geen ambt meer uitoefenen, alleen de diensten bijwonen, zonder contact met broeders en zusters. Hij vertrok. ‘Aan de gemeenschap is verteld dat ik zelf ben weggegaan. Dat klopt op zich, maar het is een halve waarheid. Ik mocht alleen weer volop meedoen, als ik onvoorwaardelijke gehoorzaamheid zou beloven aan apostel Van Wijk. Dat kan ik niet aan een mens, alleen aan God.’

‘De Heer vraagt niet te reageren’
Wie je ook belt van de leiding van het Katholiek Apostolische Werk, niemand is bereid te reageren op het boek van Jildert de Boer. De Nederlands-gereformeerde Simon Kadijk, directeur van verzekeraar Donatus, bevestigt dat hij betrokken is bij ‘het Werk’. Niet dat hij aartsengel-profeet is, zoals De Boer zijn landelijke, hoge functie omschrijft.
Apostel Henk van Wijk laat per mail weten het boek van De Boer geen goed uitgangspunt te vinden voor een gesprek. ‘Belangrijker nog is dat wij niet de indruk hebben dat de Heer ons vraagt op de publicaties van Jildert de Boer te reageren.’
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”