Apostel Sadrach Surapranata (Midden-Java)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Apostel Sadrach Surapranata (Midden-Java)

Bericht door zefyr »

@allen,

In de afgelopen decennia zijn er dozijnen publicaties, waaronder een aantal dissertaties, verschenen over (apostel) Sadrach Surapranata, die eind 19e eeuw en begin 20e eeuw op Java werkzaam was. Veelal met succes. Tot afschuw van de gereformeerde zendelingen..., die met hun benepen kleinburgerlijke en imperialistische zienswijze de inheemse bevolking - 90% was/is islamitisch met een vleugje animisme - probeerden te bekeren en...te knechten.

http://www.apostolische-geschichte.de/w ... eropranoto

In 2015 verscheen een boeiende dissertatie aan de VU Amsterdam, waarin Sadrach Surapranata een belangrijke rol speelt.

http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sAllowed=y

Maandag 27 maart jongstleden promoveerde Simon Rachmadi aan de VU Amsterdam op het spanningsveld tussen confessie en contextualiteit in Java. Ook in deze dissertatie komt Sadrach Surapranata ruimschoots aan bod.

http://www.godgeleerdheid.vu.nl/en/news ... ality.aspx

http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-rachma ... -1.1387639

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/christe ... 3360.lynkx

In het interview 'Christelijk en 100 procent Javaans' in het Nederlands Dagblad van 27 maart 2017 wordt over Sadrach Surapranata het volgende gemeld:

"Rachmadi's proefschrift is ook een reeks portretten van kleurrijke figuren uit de Javaanse kerkgeschiedenis - Nederlanders en Javanen. (...) Er zijn wel treurige episodes geweest, zoals het conflict in de jaren 1880-1892 rondom Sadrach, een lokale, charismatische voorganger, die veel bekeerlingen maakte. In de 'blanke' kerk vonden sommigen die instroom bedreigend. Zendeling Philippus Bieger liet zich verleiden om een soort concurrentiestrijd met Sadrach aan te gaan. Hij spande samen met de Nederlandse bestuurder in de regio, om Sadrachs populariteit te ondergraven. De evangelist werd gevangengezet omdat hij - op Bijbelse gronden - tegen de verplichte pokkenprik was. Tegelijk rapporteerde Bieger naar het thuisfront, dat het geloof van al die nieuwkomers niet diep genoeg ging. Er kwam een visitatie vanuit Nederland en sadrach werd afgezet wegens ketterij. 'Bieger begreep de Javaanse cultuur niet en had geen theologie om met Javaanse religiositeit om te gaan', zegt Rachmadi. 'Op die manier raakte de bevrijdende kracht van het evangelie verstrikt in een koloniale mentaliteit.'"
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”