Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag woedde op het facebookaccount 'Apostolische Heiligdommen' (onder regie van Johan Clarence Berendsen te Assen) een korte, maar heftige discussie naar aanleiding van de opgave van het ledenaantal in 2016 van het Apostolisch Genootschap. Dit vrijzinnig genootschap heeft in het jaarverslag 2016 vermeld, dat er ongeveer 14.500 leden zijn. Uit een andere (interne en vertrouwelijke) bron van dit genootschap - overzicht van ledenaantallen per plaats van samenkomst in Nederland in 2016 - bleek het ledenaantal in 2016 ongeveer 10.500 te zijn. De discrepantie van ongeveer 4.000 leden werd op eerder genoemd facebookaccount door John Clarence Berendsen (ex-lid van het Apostolisch Genootschap en thans lid van de NAK NL) aan de kaak gesteld. Dit leidde tot heftige en bedenkelijke reacties van leden en/of sympathisanten van het Apostolisch Genootschap. Niet alleen op dit facebookaccount, maar ook in de uitpuilende mailbox van John Clarence Berendsen... Inmiddels is dit topic en zijn alle bijdragen van scribenten van dit facebookaccount verwijderd. Als deze heftige en bedenkelijke reacties representatief zijn voor de denk- en handelwijze van leden en/of sympathisanten van het Apostolisch Genootschap, dan hebben we nog steeds van doen met een obscure sekte. Zeer waarschijnlijk wordt de 'achterdeur' van het Apostolisch Genootschap veelvuldig benut, ondanks (recente) pogingen om in de media aan de weg te timmeren en pogingen van de leiding een rooskleurig beeld te schetsen van het 'verlichte' gedachtegoed. Het ziet ernaar uit, dat ook in het Apostolisch Genootschap nog steeds een gebrek bestaat aan transparantie en het vermogen om op een constructieve en zinnelijke wijze met kritiek om te gaan.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Velen leden van het Apostolisch genootschap hebben in de laatste jaren via de achterdeur de vlucht naar buiten
gevonden.
Een enkele keer bezoek ik wel eens een eredienst bij het Apostolisch genootschap. Wat steeds opvalt is de oppervlakkigheid
van de prediking.
Al luisterend vraag ik mij ook dikwijls af van " waar gaat het nu toch over "
De voorgangers M/V die ik heb beluisterd waren allemaal zeer met zich zelf ingenomen en populistisch.
De rondgang ( avondmaal) is nog steeds een gebruik terwijl men niet meer geloofd in de vergeving van zonden.
Na de dienst zijn er steeds leden die tegen mij zeiden, wat was het toch fijn vanmorgen, heeft u het ook fijn gehad Etc.
Gevangenen in een systeem, is mijn conclusie.

Groet ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door Levi »

All,

Nog niet zo geleden had ik de euvele moed het Genootschap in Ede te bezoeken op een zondagmorgen.
Voor het gebouw stonden zo'n 15 leden de longen vol te trekken met nicotine en veroorzaakten een enorm rookgordijn.
Direct heb ik rechtsomkeer gemaakt.
Ik heb het gemeld aan het AG via hun website.
De plaatselijke voorganger maakte een week later zijn excuses en heeft een rookverbod verordonneerd.

Dus de lucht is daar opgeklaard.

Groet,
Levi
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door Jabob65 »

Het lijkt wel of de pagina of de pagina 'Apostolische heiligdommen' niet meer bereikbaar is, of veranderd is?

Zou er zoveel gedoe geweest zijn over het ledenaantal van het Apostolisch genootschap, van eerdere ervaringen weet ik wel dat apostolischen (eerstelingen) behoorlijk boos kunnen worden.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@Jakob65,

Het Apostolisch Genootschap hangt een hoog, verheven ideaal aan, te weten: In liefde werken aan een menswaardige wereld. Ideaal en werkelijkheid valt meestal niet samen. Daarin slagen alleen totalitaire regimes en bewegingen. Althans ze doen pogingen daartoe. M'n bezwaar is, dat men doorgaans oog heeft voor de mensheid, maar de naaste amper ziet staan. Ook in kerken komt dit fenomeen voor. Kerkleiders, ambtsdragers en hooggeleerde theologen preken de sterren van de hemel en schrijven boekenkasten vol met godgeleerde en spitsvondige beschouwingen en ondertussen maken ze de omgeving voor anderen tot een hel. Uiteraard allemaal met goede bedoelingen, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Vanzelfsprekend chargeer ik. Gewoonweg zwart-wit. Even geen vijftig tinten grijs :lol: Dat laat ik aan de liefhebbers over ;)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Vanzelfsprekend chargeer ik. Gewoonweg zwart-wit. Even geen vijftig tinten grijs :lol: Dat laat ik aan de liefhebbers over ;)
@zefyr

Desondanks kan het volgens mij amper kernachtiger worden verwoord hoe mensen de realiteit uit het oog verliezen door een idolate verering van... praatjesmakers.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

ledenaantal Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

Vandaag stelde ik vast, dat op de hoofdpagina van de website van het Apostolisch Genootschap - apgen.nl - het volgende wordt vermeld:

"De organisatie (zefyr: Apostolisch Genootschap) telt in Nederland (zefyr: in 2016/2017) ongeveer 15.000 leden verspreid over 72 locaties."

https://www.apgen.nl/

Men spreekt over '72 locaties' in plaats van gemeenschappen of plaatsen van samenkomst. Apostolisch jargon is (geruisloos?) ingewisseld voor een neutraal begrip.

In 'De apostolischen' (serie wegwijs - kerken en groeperingen, 2001 Kampen) van drs. B.L. Brand (Berry) wordt op de pagina's 131-132 over Het Apostolisch Genootschap vermeld, dat in er in Nederland 92 gemeenten zijn en in het buitenland vijf gemeenten zijn, met in totaal 20.000 leden (dus in Nederland en in het buitenland).
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door Certina »

Hahaa, hebben ze de overleden leden ook meegeteld? :lol:
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door Levi »

Zefyr, Certina,

Je kunt wel de draak steken met het AG, maar de gehele structuur en openheid van bestuur vind ik uitzonderlijk!

http://www.apgen.nl/documenten/over-ons ... asten1.pdf

Daar kan de NAK nog een puntje aan zuigen!

In 1988 werd het initiatief 'Allen in Beweging' nog afgeserveerd binnen de NAK.
Het AG nam het over als 'Zichtbaar in Beweging'!
Met diverse media-uitingen is ingezet op kwalitatieve- en kwantitatieve groei!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Discrepantie ledenaantal 2016 Apostolisch Genootschap

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
de gehele structuur en openheid van bestuur vind ik uitzonderlijk!

http://www.apgen.nl/documenten/over-ons ... asten1.pdf

Daar kan de NAK nog een puntje aan zuigen!

(...)


Uit: Bericht op "Za 10 Jun 2017, 21:51"
@Levi
@all

Inderdaad, die transparantie (!) is bij de Nieuw-Apostolische Kerk nog niet vertoond. Mede daardoor blijven miljoenenverliezen en andere misstanden onopgemerkt. Overigens reageerde ik inhoudelijk al uitgebreid in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016" (in de periode juni 2016-januari 2017).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”