Apostolische zeepbellen

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Apostolische zeepbellen

Bericht door zefyr »

@allen,

Kerk en marketing? Kerkgenootschap als merk (in vaktermen 'branding')? Kerk en slogans? Jazeker! In het dagblad 'Trouw' van zaterdag 3 juni 2017 neemt Willem Pekelder de Remonstranten (binnenkort vieren ze hun 400-jarig jubileum!) en het Apostolisch Genootschap op de hak vanwege hun 'gladde' marketingaanpak, oppervlakkige uitingen in de media en hyper-individualistische benadering. Op een schaamteloze wijze gaan zij voorbij aan elke vorm van gemeenschapszin en traditie. Kerkleden als 'losse' atomen. Slogans 'verkopen' als illusies, die bij nadere beschouwing zeepbellen zijn. Het liegt er niet om. Enkele 'prikkelende' citaten:

"Zelfs een eeuwenoud instituut als de kerk is aan het marketen geslagen. (...) 'Vind het antwoord in jezelf', roept het Apostolisch Genootschap. Dus niet in een traditie of geschrift, nee in jezelf. 'Mijn God gelooft in mij', adverteren de Remonstranten. Je denkt: kerk-zijn, dat had toch te maken met diepgang en gemeenschap, maar dit lijkt meer op André Hazes: 'Hij gelooft in mij, Hij ziet toekomst in ons allebei!' Gaat het ook in de kerk alleen nog maar om het eigen geweldige ik? De kerk liket je. En nu moet jij terug liken. Door lid te worden. (...) Vraagt nu niemand zich af: zouden we niet liever écht contact hebben dan te zweven van Remonstrantse naar Apostolische zeepbellen?"

Het onderhavige artikel in Trouw is via onderstaande link integraal te lezen.

https://www.trouw.nl/samenleving/tegen- ... ~a90c6eee/

Ton Anbeek (ex-lid van het Apostolisch Genootschap, schrijver en literatuurwetenschapper) merkte in z'n boekje 'Gemeenschap' (1987) op, dat de apostel, in casu Lambertus Slok senior (alias Slok I), z'n volgelingen een droom gaf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_Anbeek

Deze apostolische droom mondde voor sommigen uit in een nachtmerrie. Het Apostolisch Genootschap heeft zich blijkbaar geëvolueerd van 'dromen-machine' tot zeepbel... Zeepbellen kunnen beter beperkt blijven tot het domein van kinderen. Dan is het een leuk kinderspel. Volwassenen die jong van geest zijn mogen meespelen om bellen te blazen. Dat is helemaal niet kinderachtig, mits volwassenen het spel eerlijk spelen. Ook de apostel moet zich aan de spelregels houden. Zo niet, dan volgt een genadeloze ontmaskering :lol:
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Enkele 'prikkelende' citaten:

"Zelfs een eeuwenoud instituut als de kerk is aan het marketen geslagen. (...) 'Vind het antwoord in jezelf', roept het Apostolisch Genootschap. Dus niet in een traditie of geschrift, nee in jezelf. 'Mijn God gelooft in mij', adverteren de Remonstranten. Je denkt: kerk-zijn, dat had toch te maken met diepgang en gemeenschap, maar dit lijkt meer op André Hazes: 'Hij gelooft in mij, Hij ziet toekomst in ons allebei!' Gaat het ook in de kerk alleen nog maar om het eigen geweldige ik? De kerk liket je. En nu moet jij terug liken. Door lid te worden. (...) Vraagt nu niemand zich af: zouden we niet liever écht contact hebben dan te zweven van Remonstrantse naar Apostolische zeepbellen?"

Het onderhavige artikel in Trouw is via onderstaande link integraal te lezen.

https://www.trouw.nl/samenleving/tegen- ... ~a90c6eee/

(...)


Uit: Bericht op "Ma 05 Jun 2017, 00:41"
@zefyr

Wat een prachtig aansprekend artikel! Ook déze passages...
    • "Misschien was de volgende slogan beter geweest: Mijn God heeft een kanjer van een Zoon. Oké, marketing op z’n Erica Terpstra’s, maar wellicht met wat meer theologische inhoud en een wat wijdere draaicirkel dan louter het individu.

      Vraagt nu niemand zich af: zouden we niet liever écht contact hebben dan te zweven van Remonstrantse naar Apostolische zeepbellen?
      Waarom zouden we elkaar niet met hart en ziel willen leren kennen? Waarom zouden we de intensiteit van het leven niet meer wensen? Natuurlijk willen we dat wel. We moeten alleen worden wakker gekust. Door Jan Terlouw bijvoorbeeld.

      Zijn oproep eind vorig jaar in ‘De wereld draait door’ om het touwtje terug te hangen in de brievenbus, bracht een tsunami aan instemmende reacties teweeg."
    Bron: Artikel "Tegen de trouweloosheid" door Willem Pekelder, in Trouw/De verdieping d.d. 04-06-2017
Het deed mij even denken aan het volgende:
TjerkB schreef:(...)
Gisteren bekeken wij de onlangs verschenen documentaire film 'Hier ben ik', waarin ds. Ad van Nieuwpoort wordt gevolgd bij zijn pastorale werk in Bloemendaal. Zijn vader was overigens predikant in (mijn woonplaats) Amersfoort. Het sprak mij aan dat de filmmaker, Sander Snoep, als overtuigd atheïst in een interview achteraf opmerkte: ‘Ik heb ingezien dat er meer is dan alleen de strenge, dogmatische kant van het geloof. Ad houdt je met zijn preken een soort spiegel voor. Hij preekt bijvoorbeeld over de afname van écht onderling contact. Dat is heel actueel en ervaar ik ook in mijn eigen leven.’ Een denkbeeldig risico is immers dat écht onderling contact ten onder gaat aan ongemerkt ingeslepen gedragspatronen, waarbij het ook in de privé-sfeer niet meer lukt om de juiste prioriteiten te stellen.

Zie verder: https://www.protestantsekerk.nl/actueel ... ier-ben-ik.

(...)


Uit: Bericht op "Do 01 Jun 2017, 12:51" in de thread "Film: Hier ben ik"
De overeenkomst met de nieuw-apostolische geloofspraktijk lijkt mij te zijn dat de gelovigen dáár al evenzeer van elkaar vervreemden, zij het om andere redenen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door Certina »

@All,
De nak-Pinksterdienst staat al op YouTube.
Let wel ernaar kijken is voor eigen risico.
https://www.youtube.com/watch?v=zfzHjw-kGEk
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door Levi »

Certina,

Het toeval wil dat de link eindigt op "..KGEK"...
Daar houden we het dan maar op ;)


Groet,
Levi
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door Jabob65 »

Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Nadat Gerrit Sepers het Apostelambt had terug gegeven eind 2004 kwam Peter Johanning met een commentaar die luide,
Sepers had nog even geduld moeten hebben wat betreft de Nieuw Apostolische exclusiviteit want die zou binnenkort worden beeindigd.
Deze kerk zit muurvast en verstikt zichzelf.
Het blijft zeepbel na zeepbel.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
Nadat Gerrit Sepers het Apostelambt had terug gegeven eind 2004 kwam Peter Johanning met een commentaar die luide,
Sepers had nog even geduld moeten hebben wat betreft de Nieuw Apostolische exclusiviteit want die zou binnenkort worden beeindigd.
Deze kerk zit muurvast en verstikt zichzelf.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 07 Jun 2017, 12:33"
@ZwartSchaap
@all

Dat lijkt mij ook. Wat bij menigeen aan de waarneming onttrokken blijft, is hoezeer onder "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" de eenheid niet zelden ver te zoeken is, al spreken de gevolgen van een soms tenhemelschreiende verdeeldheid op het allerhoogste niveau (...) in hun exclusieve "kring der dienaren" boekdelen. Hierbij valt te denken aan wat in de jaren '20 van de vorige eeuw de apostelen Brückner en Ecke overkwam, of in de jaren '50 o.a. de apostelen Kuhlen, Dehmel en Dunkmann. "Freudiaanse versprekingen" in deze samenhang kunnen opeens veelzeggend zijn. Ik herinner mij het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Na de pauze kreeg apostel Gassmeyer (VAG) het woord. Hij wees er op hoezeer de liefde van God samenhangt met Zijn waarheid. Meermalen op de avond stelde herder Steinwaller de aanwezigen in de gelegenheid hun eventuele vragen te stellen. Aangezien districtsapostel Brinkmann ditmaal present was, raadde hij aan deze mogelijkheid niet onbenut te laten. Hierop werd aan districtsapostel Brinkmann gevraagd waarom de brieven waarmee destijds excommunicaties waren aangezegd, nimmer door de nieuw-apostolische kerkleiding zijn herroepen. "Zoiets is natuurlijk een kwestie van vijf minuten," aldus de districtsapostel, "maar dan is opziener Kloss morgen weer nieuw-apostolisch en ik weet niet of hem dat voor ogen staat. Verder heb ik de eenheid in de kring van de apostelen te eerbiedigen. Maar ik zal dit onderwerp intern ter sprake brengen." De aanwezige broeders uit Nederland verduidelijkten dat wijlen districtsapostel Pos (NAK) aan apostel Boermeester (GvAC) had laten weten dat dergelijke brieven inmiddels als ongeschreven kunnen worden beschouwd. Hij weigerde echter om dat standpunt op papier te zetten.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Feb 2013, 12:47", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
Zó was het er in februari 2013 kennelijk mee gesteld: onder de hooggeplaatsten in de Nieuw-Apostolische Kerk was "verzoening" bepaald geen "Herzensbedürfnis". Een goed ver­staan­der had op dat moment aan een half woord ge­noeg.

Hetzelfde geldt voor de plotselinge "ruk naar rechts" binnen de organisatie na de bedoelde uitlating in het dagblad Trouw op 16 maart 2005 van Peter Johanning:
BakEenEi schreef:(...)
Destijds op het forum bij NAK-Observer stond er onder mijn berichten altijd het volgende citaat: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Fritsch). Dat stond er bepaald niet zonder reden...

(...)
Zie tevens de Trouw-artikelen d.d. 16-03-2005 (met de bedrieglijke uitspraak van internationaal NAK-persvoorlichter Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen." ) en d.d. 05-01-2008 met als titel "Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp".


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 29 Jan 2011, 17:38", in de thread "Elders gelezen... "
TjerkB schreef:(...)
Bovenaan in dit bericht refereerde ik aan het verweer, begin 2005, van Peter Johanning: "Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen." Het tegendeel heeft zich bewaarheid want veeleer moet inmiddels -doch pertinent al na het aantreden in mei 2005 van stamapostel Wilhelm Leber- worden gesproken van "een ruk naar rechts". Die omwenteling had destijds zelfs Peter Johanning, de perswoordvoerder van het internationale kerkbestuur, twee maanden eerder niet voorzien! Bij nader inzien kan dit maar één ding betekenen: de "eenheid der apostelen" was in werkelijkheid schone schijn. Toen ik mij dat realiseerde, kreeg ik allengs meer begrip voor het vertrek van Gerrit Sepers. Sommige "districtsapostelen" werden gewoonweg elkaars aartsrivalen.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 15 Jan 2016, 23:47" in de thread "Nieuwbouw NAK-Zwolle betrof ontwikkelingshulp uit Duitsland!"
Dit zijn maar enkele voorbeelden. Het verstikkende bij de Nieuw-Apostolische Kerk zit hem er echter in dat de kerkleiding ons desondanks wil doen geloven dat men van God de wijsheid en de zeggenschap over nagenoeg alles in pacht heeft gekregen. Dat men dan geenszins dient doch heerst, ontgaat de "machthebbers".
  • [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’

    Bron: Marcus 9 (NBV)
Intussen stelt men zich bijna aandoenlijk in zijn algemeenheid op het standpunt dat eventuele fouten uiteraard worden betreurd, maar dat is kwalijk ontwijkend gedrag. Zo lenig je niet de nood bij zielen die het slachtoffer werden van geestelijk geweld. Zo draag je niet hun smarten. Zo heb je je naaste niet lief als jezelf...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Apostolische zeepbellen

Bericht door willempower »

Een zeepbel ploft , das zekers , duurt mij wel te lang al , maar des te harder zal die klappen .
:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”