Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door Certina »

@All,
Olaf Wieland heeft zijn nak lidmaatschap opgezegd.
Lees alhier zijn open brief aan de nak.
http://www.naktalk.de/nak-austritt-und- ... nmenschen/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:(...)
Olaf Wieland heeft zijn nak lidmaatschap opgezegd.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 21 Jun 2017, 14:48"
@Certina
@all

Intussen heb ik aandachtig de brief van 20 juni jl. doorgelezen waarin Olaf Wieland toelichtte hoe hij tot diens slotsom was gekomen, namelijk om na ruim 50 jaar het lidmaatschap van de Nieuw-Apostolische Kerk alsnog op te zeggen: "Mein Austritt aus der Neuapostolischen Kirche (NAK)". Alweer "een kind van de rekening", was mijn eerste gedachte. Kinderen van God zoals hij, "kinderen die vragen"; die worden in de Nieuw-Apostolische Kerk bij voorkeur overgeslagen. En wat hij al evenmin heeft mogen ondervinden, is, wat een "Zeitzeuge" eens aanhaalde toen zielen elkaar ontmoetten die voorheen met harde hand uit elkaar waren gespeeld:
BakEenEi schreef:(...)
Ook districtsapostel Brinkmann (NAK) was gekomen. Hij opende met gebed. Hierna kreeg districtsoudste Törner (NAK) het woord. Aan de hand van een diapresentatie haalde deze herinneringen op uit het gezamenlijke verleden en van ontmoetingen in de afgelopen 10 jaar. Hierna sprak de 90-jarige opziener Kloss (VAG). Het waren verwarmende woorden over een harmonieuze omgang met elkaar, uitgaande van de liefde van God. En: "dein Bruder ist wie Du". Voordat er werd gepauzeerd vertelde districtsapostel Brinkmann hoe destijds stamapostel Urwyler ertoe had opgeroepen om de onderlinge betrekkingen weer aan te halen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Feb 2013, 12:47", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
TjerkB schreef:(...)
In het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 23 Jul 2013, 16:39" (in de thread "Ik ben een dienende speler, een stofzuiger") ben ik vorig jaar uitgebreid ingegaan op wat mijzelf -en vele anderen die ik ken- van de Nieuw-Apostolische Kerk heeft doen vervreemden: een chronisch gebrek aan "herderliefde". Hoe is zoiets in 's hemelsnaam mogelijk, in een geloofsgemeenschap waar sprekers en zangers alsmaar de mond vol hebben van de Bijbel en van de drie-enige God?!

Maar wat is er feitelijk gebeurd? In hoeverre ontlenen wij nu bijvoorbeeld steun aan het onderstaande koorlied?
  • 1
    Neeg'nennegentig schapen lagen reeds op de hemelweide,
    één was de kudde zo ver ontvlucht, de herder kon 't niet meer leiden;
    ver weg, ver weg, op wegen koud en ruw, ver weg van des herders zaal'ge wei,
    ver weg van des herders zaal'ge wei.


    Refrein
    Herderliefde, herderliefde zoekt haar schaapje keer op keer,
    leidt het op de goede weide, brengt het veilig huiswaarts weer


    2
    Nee'nennegentig zijn er, herder, thans, is dat niet genoeg?
    Liefd'rijk en zacht dan de herder spreekt: die éne mij zeer bedroeft!
    Is ook, is ook de weg slechts ruw en steil, ik zoek toch mijn schaap en breng het heil,
    ik zoek toch mijn schaap en breng het heil


    Bron: Lied 197, koorboek NAK
Ikzelf althans begreep er geen barst van dat, zelfs als je als christen in het nauw kwam te zitten door verregaande gevolgtrekkingen in de (gedurig veranderende) nieuw-apostolische geloofsleer, of als je om redenen van het voorgaande pleitte voor een naaste in nood (!), kerkbestuurders, allen naar eigen zeggen herders en leraren der gerechtigheid én door God zelf geroepen, bijna steevast nul op het rekest gaven. Als ondankbare honden werden vragenstellers door ze afgeserveerd.

Wat de vele tienduizenden slachtoffers betreft van het hardvochtige beleid ten aanzien van gewetensbezwaarden omtrent "de boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" heeft deze ten hemel schreiende toestand ruim 59 jaar geduurd! Daarom: niet de schaapjes waren ver afgedwaald, doch hun bazige herders...

(...)


Uit: Bericht op "Zo 30 Nov 2014, 19:22" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Het werd (ook) Olaf Wieland niet in dank afgenomen dat hij werk maakte van een Bijbeltekst als...
  • Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen.

    Uit: 1 Korintiërs 14: 20 (NBV)
In de Nieuw-Apostolische Kerk mag je in je geestelijke ontwikkeling niet ouder worden dan een kind van een jaar of zes. Alleen "dienaren" mogen nog enkele jaren doorgroeien. Dan kunnen ze voor eens en voor altijd in de oren knopen wat ware broederliefde inhoudt, althans "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis":
TjerkB schreef:(...)
Op "Wo 24 Feb 2016, 15:04" sprak ik opnieuw mijn verbazing erover uit hoe districtsapostel Brinkmann zich in 2011 over de rechtsstrijd tegen broeder Rohn had uitgelaten:
  • Persönlich habe ich überhaupt nichts gegen Bruder Rohn, er ist mein Bruder und Mitglied unserer Kirche. Ich würde mich freuen, dass sich nach Abschluss des Prozesses ein normales Verhältnis mit ihm einstellt.
Ein normales Verhältnis... Nach Abschluss des Prozesses?! Realiseerde Brinkmann zich dan niet door welke scheve verhoudingen deze rechtsstrijd was ontbrand? Al op voorhand kreeg Rohn -zoals elke onderworpene aan de geestelijke elite die in deze onverbiddelijk hiërarchisch gestructureerde organisatie de dienst uitmaakt- zelfs niet het voordeel van de twijfel. Wie de feiten op een rij ziet staan, kan er niet omheen: bij de "ambtelijke top" was de zaak allang beklonken! Districtsapostel De Bruijn werd vanwege diens zakelijke disfunctioneren gedeeltelijk op non-actief gezet, wat onder de pet moest worden gehouden, maar Rohn zou hoe dan ook door de knieën moeten gaan. Medewerkers dienen nu eenmaal méé te werken en tegenover hun "zegenaars" steeds de minste te willen zijn; "van harte ootmoedig" (vgl. lied 4, NAK-liederenbundel voor de zangkoren) - in de wandeling wordt deze vorm van onderdanige gehoorzaamheid ook wel "een fijne aanbieding" genoemd.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 29 Mei 2017, 16:15" in de thread "Der Fall Rohn"
Wie aldus blijkens een fijne aanbieding -zoals het de kinderen van de nieuw-apostolische god betaamt- in de geloofsgehoorzaamheid staat, "der ist mein Bruder". Waag het ondertussen niet om het tegenover een dienstdoende "Führungsverantwortliche" op te nemen voor medemensen in nood c.q. zielen die door "dienaren" werden mishandeld. Zo nam Olaf Wieland het op een gegeven moment op voor vluchtelingen, maar stamapostel Wilhelm Leber was daarvan niet gediend en hij poeierde hem af. Zie de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af ". In allerlei dossiers pleitte Olaf Wieland daarnaast voor waarheidsvinding en rechtsgelijkheid onder "kinderen van één Vader" , doch de nieuw-apostolische kerkleiding verliest liever een rechtszaak met alle reputatieschade van dien, dan dat een "Führungsverantwortliche" van hem wilde aannemen dat het verstandig was om bijvoorbeeld bij andersdenkenden de vrij­heid van me­nings­ui­ting te eerbiedigen.

Het was (ook) Olaf Wieland in de Nieuw-Apostolische Kerk niet gegeven om te mogen meemaken dat het juiste begrip mocht worden omarmd van het onderstaande:
  • Christus als fundament
    [1] Ik, die gevangenzit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: [2] wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. [3] Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: [4] één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, [5] één Heer, één geloof, één doop, [6] één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

    [7] Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. [8] Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ [9] ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? [10] Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen. [11] En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, [12] om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, [13] totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. [14] Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. [15] Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. [16] Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde.


    Uit: Efeziërs 4 (NBV)
Dat eenieder naar vermogen zou bijdragen "tot de groei van het lichaam", dat is in de Nieuw-Apostolische Kerk beslist niet de bedoeling. Je hebt alleen maar te doen of te laten wat elke dienstdoende "Führungsverantwortliche" je voorhoudt; zelfs indien zo iemand in de praktijk van het geloof zich om God noch gebod bekommert. "Het ambt is heilig", zo wordt het de gelovigen immers voorgehouden. Hiermee wordt kwalijk manipulatief gezinspeeld op het volgende: «Wie van u zon­der zon­de is, wer­pe het eerst een steen.» (Joh. 8:7, SV). Dus, "Freunde der reinen Jesulehre ", "dein Bruder ist wie Du". Zó word je in deze sekte vermurwd en monddood gemaakt; kaltgestellt. Op beslissende momenten worden zaken verdraaid en men laat je vallen als een baksteen want in dit tirannieke machtsbestel geldt domweg het recht van de sterkste... "Führungsverantwortliche". Hier worden de "dienaren" op hun wenken bediend (...) terwijl betrokkenen aan zichzelf o.a. topsalarissen toekennen.
TjerkB schreef:(...)
Aan de ene kant staan dus de "good guys"; zij die zich rot rennen naar het vermaledijde heerlijke einddoel en aan wie, eenmaal hijgend en puffend aangekomen bij de hemelpoort, wordt gevraagd waar afgezien van de eersten ook de laatsten zijn gebleven, voor wie men een zorgplicht had waar te maken. En aan de andere kant staan de "bad guys". Naast allen die volgens de "good guys" altijd wat te mekkeren hadden en op wie de karavaan vanzelf niet kon wachten, zijn dat...

... de geringsten, de eenzamen, degenen zonder vaste woon- en verblijfplaats, de vergetenen, de terneergeslagenen, de heengezondenen en de diepbedroefden, de verzwakten en de verdoolden, de gekrenkten, de misdeelden, en namens hen allen die nu nog niet genoemd zijn. Aan dezulken heeft de Nieuw-Apostolische Kerk praktisch géén boodschap. Immers, maatgevend in deze kerk is ieders "aanbieding" tegenover de hooggeplaatsten. Kruip je die in de kont, dan krijg je hún zegen.

Excellenties, hoogheden, leden van de Raad van Toezicht, hoofden over honderden en duizenden, hoge vertegenwoordigers en speciale afgezanten, coördinatoren, verantwoordelijken en leidinggevenden; u bent abuis!!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 14:36" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Kortom...
TjerkB schreef:(...)
Wat een godgeklaagde godsdienst- en grootheidswaanzin was dat toch, vanuit "de kring der dienaren". De hoogmogende heren in kwestie hebben het minstens drie keer over het hoofd gezien:
  • Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd. (Matteüs 23: 12, NBV)
  • Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. (Lucas 14: 11, NBV)
  • Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’ (Lucas 18: 14, NBV)
Goddank:
  • Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken. (Ezechiël 34: 12, NBV)
  • Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ (Matteüs 15: 24, NBV)
  • [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, [26] maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en ik zijn één.’ (Johannes 10, NBV)
Wie het buiten de Bijbel om liefst ook elders bevestigd wil zien dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk winst te behalen valt door verbeterpunten te realiseren, verwijs ik graag naar het begin van het eerste hoofdstuk in het spraakmakende managementboek van Wouter Hart, "Verdraaide organisaties - terug naar de bedoeling", in 2012 verschenen bij Kluwer. Bevrijdend helder wordt daarin onthuld hoe het precies komt dat het strenge (nieuw-apostolische) systeemdenken tot niets kan leiden.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 26 Okt 2015, 21:49" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Daarom, Olaf Wieland, voel je niet bezwaard. Je hebt je lang genoeg geweerd tegen de psychische onderdrukking waaraan jouw "zegenaars" je hebben blootgesteld.

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Samen... trokken wij met elkaar op, toen de hoofdzaak nog centraal stond. Wij kwamen in de gemeenschap om "het goddelijke" met elkaar te delen; om te ervaren hoe Hij kan zegenen waar twee of drie in Zijn naam samen zijn gekomen. Het ging niet om het imposante van menselijk kunnen, om onszelf, om vormen en namen. God zag het hart aan. Het ontbrak ons aan niets. Als broeders en zusters vulden wij elkaar aan. "Krachtig bouwt de Heer, als vrucht van 't kruis, door Zijn trouwe knechten Zijn geheiligd Huis". Dat zongen wij met overtuiging, vooral ook het refrein van dit bekende oude lied: "O, dat is zalig en heerlijk, Jezus maakt ons Zich gelijk; heilstaat voor ieder begeerlijk, Hij maakt ons gelukkig en rijk." Wij kwamen samen, met velen of met weinigen, in kerk of zaal, bij een ziekbed of rond een graf; maar het ging ons om het eeuwige; om "de liefde des Vaders". Ieder was een radertje in Zijn werk; géén "mensenwerk". Wij wisten: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Het was dus zeer zeker niet óns werk, waarin Hij "geacht werd" te staan! Veeleer ging het om fijne verhoudingen waarin goddelijk leven kan gedijen. Wij zongen ook: "O, zalig 't huis, waar allen die daar dienen, doordrongen zijn van hun zo grootse taak; en al hun werk met liefd' en trouw verrichten, dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak. Waar oud en jong elkaar als huisgenoten, als kind'ren Gods erkennend, achting biên; in wederzijdse liefde en waardering het wezen van de Vader wordt gezien." Zo was de gemeenschap opgebouwd; het Vaderhuis: "uit onbehouwen stenen". "De liefde als fundering, die alles samenhoudt."

En dan klinkt er als het ware vanuit de verte trompetgeschal: de machtigen maken hun opwachting. De groten der aarde zijn in aantocht. De hogeren, de verantwoordelijken, de leidinggevenden. Een "Oberhirte", een "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", een "Kirchenpräsident und Stammapostel". Maar zongen wij niet: "Sion, wil de poort verhogen. Zie, uw Koning komt met vreê. Geef Gods Zoon de hoogste ere, Hij brengt 's Vaders zegen mee."? Nu echter verschenen er opeens "hoge dienaren" alsof zij speciale afgezanten waren van hoge vertegenwoordigers van het koninkrijk der hemelen, en zij allen wensten als zodanig met de meeste hoogachting heiligheid en onschendbaarheid te genieten! Het lied "Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan, worden alle dingen 'nieuw' gemaakt" kreeg een volkomen andere betekenis. Zij wezen namelijk níet de weg "waarop Jezus reeds is vóórgegaan"! Echter, wij waren met een geheel ander verlangen naar Zijn huis gekomen... zoals het klinkt in het lied "Komt tot Mij, komt; kom herwaarts, komt!" Biddend en indachtig aan... "Aan des Heilands voeten worden door Zijn woord al mijn stille beden openlijk verhoord. Ja, Zijn liefd' in woord en daad voert mijn ziel in zaal'ge staat. Aan des Heilands voeten is mijn liev'lingsoord. 'k Mag daar gaarne toeven, luist'rend naar Zijn woord." Zíjn woord! Was het wel Zíjn woord wat ons nu te verstaan werd gegeven? " 'k Heb gestreden, veel gebeden, vreemde ogen zagen 't niet. Toch heb 'k immer U beleden, U, die meer het hart aanziet." (...) "Jezus, Heiland mijner ziele, 'k roep U aan in bange nood", want deze "hoge dienaren" dienen niet; zij heersen. Samen... terug naar Gods ordeningen!


(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 01 Jan 2011, 14:56" in de thread "Samen... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

@all

Als je wegblijft uit de openbare erediensten in de Nieuw-Apostolische Kerk, al dan niet in samenhang van de opzegging van het verkregen lidmaatschap, vinden de achterblijvers je een wankelmoedige arme stakker; een verdoolde ziel die, nota bene in het zicht van de haven, zijn schepen achter zich verbrandt; iemand die er zeker geen heil meer in ziet om bij God het eeuwig leven te beërven; een afvallige met een voor de "dienaren" mogelijkerwijs dusdanig hinderlijk hoge dunk van zichzelf dat er geen redden meer aan was. Met het voorgaande wordt slechts een greep gedaan uit een rijke verscheidenheid aan gedachtespinsels die bij de "good guys" kunnen opkomen, nu jij, in een kennelijke vlaag van onbezonnenheid lichtvaardig of eigenzinnig hebt gemeend dat het niet langer van nut zou zijn om ten overstaan van de "bad guys" samen met hen de barricaden op te gaan teneinde "de goede strijd" te volbrengen en daarmee glorieus over het kwaad te zegevieren.

Nu kunnen ze voor jou alleen nog maar hopen en bidden dat je tot inkeer komt, voordat het te laat is. Ongetwijfeld hadden de "dienaren" het beste met je voor, maar ja, als je het zelf niet wilt, staan ook zij er machteloos tegenover. Het kan trouwens ook wel de tijdgeest zijn waar jij je aan overgaf. Zo wordt er geredeneerd. Niemand ondertussen die het aan wil dat "het gaan en staan" op de uitgestippelde geloofsweg je als christen langzaamaan volstrekt onmogelijk kan zijn gemaakt.

Zoiets kan namelijk wel degelijk gebeurd zijn:
TjerkB schreef:(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil. Zie in dit verband -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Za 28 Jan 2012, 08:52", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."

Dienen is echt heel wat anders dan heersen...

(...)


Uit: Bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
Zie ook het bericht op "Di 20 Jun 2017, 12:50" in de thread "samenvoeging districten Groningen en Assen in 2020"
Toen ikzelf de Nieuw-Apostolische Kerk verliet, schreef ik ook een brief; net als Olaf Wieland. Dan hoeft niemand te gissen naar de oorzaak van mijn vertrek, was daarbij mijn overweging. In dat schrijven verwees ik onder meer naar het Tweede Gebod...
  • "Geen beelden van God maken – dat is het tweede gebod en wel het meest opvallende voor die tijd. Naast het sabbatsgebod was het iets dat de mensen maar heel vreemd vonden aan de God van Israël. En toch is het belangrijk. We bespreken twee bijbelse voorbeelden: stop God niet in een doosjes (het gouden kalf van Aäron) en span God niet voor je karretje (de gouden kaleveren van Jerobeam). Hoewel wij zelden in de verleiding komen om letterlijke beelden van God te maken, hebben we op maat gesneden ‘denkbeelden’ die vaak dezelfde functie vervullen."
Bron: http://www.bijbelstudie.net/bijbelstudi ... Page1.html
Ik bedoelde dit laatste. De geadresseerde "apostel" had er niet van terug. Mijn situatie was een hopeloos geval, denk ik. De karavaan trok dus verder. Zonder mij. Nu dus ook zonder Olaf Wieland. En eerder al zonder duizenden anderen. De vraag is natuurlijk wel: wie keerde zich af van God of wie keerde zich af van de "dienaren"?

Groet,
TjerkB


N.B. Over de "dienaren" gesproken...
BakEenEi schreef:(...)
Het voordeel van het nadeel van de levendige gedachtewisseling van gisteren en vandaag is voor mij, dat, wat er gebeurt in de Nieuw-Apostolische Kerk ons niet onberoerd laat. Ik zou willen dat nieuw-apostolische broeders en zusters aanvoelen dat er op dit forum niet wordt geschreven om hun kerk in een kwaad daglicht te stellen, doch louter uit pijn en bezorgdheid over hoe het er op bestuurlijk niveau in deze kerk aan toegaat. Hierbij weegt zielzorg voor mij verreweg het zwaarst, ofschoon ik (als oud-administrateur op de C.A.) mijn ogen natuurlijk niet kan sluiten voor een aantal alarmerende feiten (!) die er niet om liegen.

Ik wéét hoezeer het veelal te doen gebruikelijk was dat tal van zaken "aan de dienaren werden overgelaten". Wie wilde er immers in hun verantwoordelijkheden treden? Wat er op hun weg lag, ging "ons" vanzelf ook niet aan. Met biddende handen ondersteunde je je zegenaars; dat was het minste wat je tóch kon doen. (...) So far, so good. Stond er echter wel eens iemand bij stil, als er echt iets helemaal mis was gegaan, hoe de dienaren dit dan "in goddelijke zin" tot een oplossing brachten? Of zou er nooit iets zijn misgegaan? En dan bedoel ik niet "een beetje mis" of "een beetje verkeerd", maar echt... ongelofelijk verschrikkelijk hartverscheurend mis, fout, verkeerd; en zó erg dat woorden ervoor ontbreken!

Het meest zorgelijke scenario in dat opzicht voltrekt zich op het ogenblik. Wie ooit mocht hebben gedacht met bij wijze van spreken het lidmaatschap van de Nieuw-Apostolische Kerk op zak ertoe te kunnen overgaan nog slechts "de Heer te verbeiden", komt nú bedrogen uit. Bijna ongemerkt is na jarenlang getouwtrek onder machtigen achter de coulissen het pleit beslecht - in het voordeel van de allermachtigsten: een paar Amerikanen en een paar Duitsers. Gerrit Sepers maakte er eerder al melding van, maar toen leek het voor de meesten van ons nog de "ver-van-mijn-bed-show". Het goede zal hopelijk het kwade wel overwinnen, vonden "wij".

Doch zó heeft het níet mogen zijn. Een grapje was vroeger dat een leerling die niet goed kon meekomen tegen de meester zei, toen de tafels van 1 tot 10 moesten worden opgezegd: "Meester, ik ken de wijze wel, maar de woorden niet!" In de Nieuw-Apostolische Kerk kenden velen de theorie wel; die kon men wel dromen (!), maar waren in de praktijk ieders werken daar ook naar? Hoe ging men om met zielen, die middenin de gemeenschap (!) beschadigd (!) waren geraakt; aan wie werkelijk leed (!) was berokkend? Hoe ging men om met bedrijfsmatige zaken? Werden die naar behoren in goede banen geleid? Was controle daarop solide geregeld? Handelde men vanuit de liefde van God óf sprak men er alleen over?

Terwijl meer dan de helft van alle gemeenteleden het voor gezien hielden, wisten de "dienaren" nauwkeurig te verklaren waaraan dat lag: aan de ontkerstening in onze samenleving, aan van alles en nog wat - maar niet aan de kerk. Nee, pertinent níet. Het lag toch niet aan God en aan Zijn gezanten in Zijn kerk? Als het al aan sommigen lag, dan was het aan de afgedwaalden zelf. Die hadden zich afgewend van het levende altaar, opgericht... enzovoort, enzovoort. Hun brillenglazen waren nu beslagen, aldus een voorganger in het Amsterdamse. En nu het die afgedwaalden intussen óók nog ontbrak aan ogenzalf; tsja, wat kon je er dán nog aan doen - vanuit de gemeenschap, als kinderen Gods zijnde? (...)

Zonder dat het tot velen doordrong, berustte men in omstandigheden, in het beloop van gebeurtenissen, waarbij het juist die aangenomen laakbare houding is welke zich nú wreekt. Men geloofde het wel, men zag het wel; het was toch de taak van de dienaren? O ja? Wie zijn eigenlijk de dienaren? De zegenaars?! Wie zijn dát dan wel, de zegenaars?! De hogere dienaren? Hogere dienaren?! Bestáán die dan? In Zíjn werk? Sinds wanneer?! Het internationale kerkbestuur? Wát voor kerkbestuur? (...) Intussen kunnen wij het allemaal weten: zó veel vertrouwen, zó'n enorme overgave, zó'n groot bij-geloof, zó'n godsvreze voor de allerhoogste "dienaren"; dat was niet alleen zwáár overdreven maar ook volkomen misplaatst!!

Want wát is er gebeurd? Ze zijn met dat vertrouwen, met die overgave, met ons bijgeloof en wat dies meer zij ongelofelijk aan de haal gegaan! Niet "in de wereld om ons heen" was men lauw geworden en noem het allemaal maar op; maar "wijzelf" (!!) hadden ons in slaap laten sussen!! Steeds méér vertrouwen vroegen "ze", en "wij" gaven dat - gewoon. Gewoon?! Ja, natúúrlijk; waarom zou je "de zegenaars" niet je volste vertrouwen schenken? (...) Sta nu alsjeblieft even stil. Even maar. En zeg dan eens eerlijk: is een zegenaar iemand die van plan is om anderen te zegenen, óf is een zegenaar diegene die jou persoonlijk heeft (!) gezegend? "Zegenaar" of "dienaar" is in het échte werk van God namelijk géén titel!!

Hoe dan ook, "wij" hebben ons zaken laten welgevallen; "wij" hebben gemakshalve aan anderen verantwoordelijkheden gedelegeerd, al dan niet "op aanvraag", die deze anderen helemaal niet toekwamen. Die hadden "wijzelf" moeten waarmaken!! Onze éigen verantwoordelijkheid lag namelijk bij onszelf!! Was er in de Nieuw-Apostolische Kerk ruimte voor ieders "eigen verantwoordelijkheid"? Ja? Néé, integendeel, die was er absoluut niet en die werd ook NIET gerespecteerd. Wie het er niet mee eens was, die kon wel gaan!! Zó was het, zo ging het en zó moest het volgens de "zegenaars" ook vooral blijven. En nu; nu worden "wij" opgetrommeld om ook de rest van ons verstand te laten brainwashen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 27 Feb 2011, 20:22", in de thread "Stelling: de Nieuw-Apostolische Kerk is hét werk Gods!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

Redactie schreef:(...)
Lage dienaren zijn bij de ambtelijke top van de Nieuw-Apostolische Kerk trouwens sowieso nauwelijks in aanzien. Voor hen is er namens het kerkbestuur beslist geen rouwkrans op een graf. Forget it. Hun tienden kunnen wel beter worden besteed, vinden de olifanten terwijl ze brutaal door Gods porseleinkast banjeren. Wie niet wil wijken wordt onder de voet gelopen. En slachtoffers - nimmer zal hun waardigheid (!) worden hersteld... Slachtoffers echter verdienen Bescherming, Begeleiding en Bijstand! Reken er desondanks niet op dat wie in de Nieuw-Apostolische Kerk ten prooi valt aan machtsmisbruik, zoals het velen overkwam die in de jaren '50 van de vorige eeuw volkomen ten onrechte werden geëxcommuniceerd, ooit persoonlijk (!) een helpende hand wordt gereikt. Integendeel, bestuurders in deze kerk spelen voor eigen rechter en zij spreken zichzelf (!) vrij. Maar het ergste is nog dat het wangedrag van zulke bullebakken "mede mogelijk wordt gemaakt" door vele "assistent-hogere dienaren" die heimelijk wensen met hun zo gewaardeerde gedoogsteun hogerop te komen op de... "ambtsladder". Karakterloze halve zolen zijn het, die zich op zo'n schandalige manier laten overrulen!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Ma 30 Mei 2011, 16:41", in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept"
Zie ook het bericht op "Vr 16 Jun 2017, 11:34" in de thread "samenvoeging districten Groningen en Assen in 2020"
@all

In plaats van naar de quote hierboven, zou verwezen kunnen worden naar de Bijbel:
  • [33] Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. [34] Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. [35] Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. [36] Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. [37] Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

    Uit: Matteüs 12 (NBV)


    [7] Johannes zei tegen de mensen die massaal uitliepen om zich door hem te laten dopen: ‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? [8] Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn, en zeg niet meteen bij jezelf: Wij hebben Abraham als vader. Want ik zeg jullie: God kan uit deze stenen kinderen van Abraham verwekken! [9] Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.’

    Uit: Lucas 3 (NBV)
Wat ik echter wil zeggen, is dit: de Nieuw-Apostolische Kerk loopt niet alleen leeg door "secularisering in Europa en de trends die voorzichtig zichtbaar worden in de richting van meer ruimte voor religieuze zingeving", zoals apostel Peter Klene het vorig jaar formuleerde, doch in geen geringe mate tevens doordat zielen er worden weggepest, weggetreiterd. Hoe dat in zijn werk gaat, wordt op de diverse fora uitvoerig beschreven. Afgelopen dinsdag was het Olaf Wieland. Morgen Dieter Kastl?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, het is alleen maar een zegen, hoe vriendelijk de meesten ook zijn, intrinsiek is het niet kosjer, en het is allemaal ontstaan uit angst, en die angst voert nog steeds de boventoon, je mag niet nadenken en je moet in de navolging staan, nu kunnen wij zeggen: 'wat een vervelende mensen zijn dat toch die leiding gevenden in de NAK!'

Maar niets is minder waar.

Het zijn de juist de mensen zelf waar het probleem zit en de leiding gevenden spelen alleen maar de rol die hen opgedrongen is.

Sommigen worden dan een beetje wakker en proberen de kerk te veranderen.

Dom, dom, dom.

Er is maar één weg, en die weg is de weg naar de vrijheid, en het is de weg naar God.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:(...)
Het zijn de juist de mensen zelf waar het probleem zit en de leiding gevenden spelen alleen maar de rol die hen opgedrongen is.

Sommigen worden dan een beetje wakker en proberen de kerk te veranderen.

Dom, dom, dom.

Er is maar één weg, en die weg is de weg naar de vrijheid, en het is de weg naar God.


Uit: Bericht op "Vr 23 Jun 2017, 07:51"
@Jabob65

Dat ben ik helemaal met je eens: het is werkelijk een zegen om "na veel moeite, angst en zorgen" (naar lied 611, NAK-liederenbundel) IN de Nieuw-Apostolische Kerk "van de banden der aarde bevrijd" te mogen zijn (naar lied 98, NAK-liederenbundel), al kwam het ons ook als hoogst onwaarschijnlijk voor dat het er op neer zou komen dat wij die kerk beter voor gezien konden houden, zowel om gezondheidsredenen als in het belang van ons geloof in het Evangelie van Jezus Christus. Daarom denk ik ook dat er voor menigeen elders méér kwaliteit van leven te verwachten valt dan in deze kerk, die men vaak nog bijzonder lang trouw is gebleven.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

  • Kurzbeschreibung
    Olaf Wieland ist in einem neuapostolischen Elternhaus aufgewachsen. Auf der Grundlage des 10. Glaubensartikels galt es, den DDR-Staat als Obrigkeit kritiklos zu akzeptieren. Wieland war Jung- und Thälmannpionier, Gruppen- und Freundschaftsratvorsitzender sowie Fahnenträger und später in der Freien Deutschen Jugend (FDJ) in der Grundorganisationsleitung (GOL). Aufgrund seiner sehr guten schulischen Leistungen konnte Wieland die Erweiterte Oberschule (EOS) besuchen. In den achtziger Jahren entwickelte Olaf Wieland eine kritische Haltung gegenüber der sozialistischen Wirklichkeit, welche im Widerspruch zu den proklamierten sozialistischen Idealen stand. Ihn störte der Opportunismus und der vorauseilende Gehorsam der damals in der DDR drittgrößten Religionsgemeinschaft Neuapostolische Kirche (NAK). Im Rahmen dieses Konflikts wurde ihm das Abitur verwehrt. Wieland suchte Anschluss an die subkulturelle Heavy-Metal-Bewegung. Dies war für ihn Ausdruck seines Protestes gegenüber "Spießbürgerlichkeit" und der opportunistischen Haltung seiner Herkunftskirche NAK, bei der er das Amt des Unterdiakon innehatte.


    Bron: https://www.zeitzeugenbuero.de/index.ph ... il&zzp=274
@all

Ook bij Glaubensforum24 is er een thread geopend over de weloverwogen stap die Olaf Wieland heeft gezet: "Überzeugende Gründe, um aus der NAK auszutreten".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt; 26-06-2017, 12:00 uur]


@all

Om de gedachten nader te bepalen...

  • Artikel aus der evangelischen Wochenzeitung „Die Kirche“, 14.07.2004:
    • IM Apostel
      Hochrangige Vertreter der Neuapostolischen Kirche waren Spitzel


      "Die Neuapostolische Kirche (NAK) ist eine sehr extreme und strenge christliche Sekte", urteilt Pfarrer Thomas Gandow, Sektenbeauftragter der EKBO. In der Öffentlichkeit gilt die NAK als harmlose Freikirche, doch Aussteiger erheben schwere Vorwürfe: Die Sekte treibe ihre Mitglieder in die Isolation, setze sie psychisch unter Druck und überwache das Privatleben der Gläubigen bis ins Kleinste. Den so genannten Aposteln an ihrer Spitze sind alle Kirchenmitglieder zu absolutem Gehorsam verpflichtet. Aktives Mitglied war der 38-jährige Olaf Wieland aus Hamburg. Heute steht er der viertgrößten Religionsgemeinschaft mit 380.000 Mitgliedern in Deutschland kritisch gegenüber. Mehrere Jahre erforschte er im Bundesarchiv und bei der Konrad-Adenauer-Stiftung die Vergangenheit der NAK. Ergebnis: Die Neuapostolische Kirche arbeitete mit der DDR-Staatssicherheit zusammen. Mit Olaf Wieland sprach Sibylle Sterzik
    Lees verder (bij NAKtuell): http://www.naktuell.de/presse/2004/0704 ... 72004.html
Zie hieromtrent ook het artikel "Vom Segen gemeinsamer Arbeit" - Neuapostolische Kirche (NAK) und das Ministerium für Staatssicherheit (MfS) der damaligen DDR (2014), het "Gedächtnisprotokoll zum Gesprächsthema: Die Arbeit der AG 'Geschichte der NAK' mit Schwerpunkt Unterstützung des Herrschaftsapparates der SED durch die Neuapostolische Kirche" (Treffen mit dem Vorsitzenden der AG „Geschichte der NAK“ Apostel Drave in der Kirchenverwaltung Hamburg am 18. 07. 2005) alsmede het "Bericht mit konstruktiv-kritischen Anmerkungen über den Themenabend in der Neuapostolischen Kirche Merseburg 'Die Neuapostolische Kirche in der DDR' am 12. April 2016". Zie voorts in deze samenhang de thread "Die NAK in der DDR - Seit 25 Jahren das große Schweigen".

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Bonhoeffer schreef het al, bij de jaarwisseling 1942/1943:
  • Zijn wij nog bruikbaar?

    Wij waren de zwijgende getuigen van slechte daden, wij zijn door de wol geverfd, wij leerden de kunst te veinzen en te spreken met dubbele tong, ervaring maakte ons wantrouwig tegenover de mensen, we konden hun vaak niet vrijuit de waarheid zeggen, zware conflicten maakten ons murw, misschien zelfs cynisch - zijn wij nog bruikbaar? Geen geniale, cynische, hautaine of geraffineerde, maar ongekunstelde, eenvoudige en eerlijke mensen zullen we nodig hebben. Zal onze innerlijke weerstand tegen alles wat ons werd opgedrongen nog sterk genoeg zijn, zal de oprechtheid tegenover onszelf nog radicaal genoeg zijn, om weer de weg te vinden naar eenvoud en eerlijkheid?
Bron:
Dietrich Bonhoeffer - Verzet en overgave, brieven en aantekeningen uit de gevangenis. Herziene uitgave, derde druk 2014 (ISBN 978 90 435 2411 7), Uitgeverij Kok.
(...)


Uit: Bericht op "Za 13 Jun 2015, 16:38" in de thread "Der Fall Rohn"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door TjerkB »

@all

Het staat mij nog levendig voor wat (begin mei 2007) de druppel was die de emmer deed overlopen en ik het lidmaatschap van de Nieuw-Apostolische Kerk per direct opzegde, namelijk de uitdrukkelijke gedoogsteun van de toenmalige stamapostel Wilhelm Leber bij de intimidatiepraktijken (onder aanvoering van resp. de "höhere Führungsverantwortliche" districtsapostel Karlheinz Schumacher, apostel Rüdiger Krause en districtsoudste Jörg Steinbrenner) waaraan de kerkgemeente Hamburg-Blankenese ten onder ging. Uiteraard trokken ook hier de aan het verplichtende gezag van de kerkleiding onderworpen gemeenteleden aan het kortste eind terwijl de beide handlangers van Karlzheinz Schumacher promotie maakten op de nieuw-apostolische ambtsladder. Voor mij een dé­jà vu. Ik was er klaar mee.

Na dit voorval zou hetzelfde lot nog tal van anderen treffen. Laat namelijk niemand menen dat in deze kerk de hand wordt gehouden aan rechtsgelijkheid onder "kinderen van één Vader" of dat bestuurders zich erop laten aanspreken dat de mooie woorden die men uitspreekt samen moeten gaan met de bijhorende mooie daden. Let wel: daar kom je dus pas achter indien de desbetreffende situatie zich onverhoopt voordoet. Een "dodelijke" complicatie daarbij is dat "hogere dienaren" veelal een blind vertrouwen genieten. Het wil bijna niemand aan dat betrokkenen dat vertrouwen, waartoe trouwens actief wordt opgeroepen, zouden beschamen.
[citaat 1]
Wie heeft Jezus Christus heden gezonden? De Heer heeft gezegd: "Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik ook u." (Johannes 20:21). En: "Ik bid … ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen." (Johannes 17:20). Dat heeft Hij allemaal tegen Zijn Apostelen gezegd. Het gaat er dus ook vandaag om, de Apostelen des Heren aan te nemen en hun woord te geloven. Wie dat doet, ervaart de nabijheid en genade van God; de Heer leidt diegene naar de heerlijkheid, die dat doet. Geloven wij die, die de Heer zendt, Zijn Apostelen - dat is Gods werk.

Ik zou het graag nog meer willen verduidelijken, wat het betekent om de Apostelen van Jezus Christus te geloven. Men kan heel intensief, maar ook oppervlakkig geloven. De Heer verwacht een diepgaand geloof. Dat is een geloof waarbij men navolgt. Dat is een geloof, waarbij men een onbegrensd vertrouwen in de boden van Jezus heeft. Dat is een geloof, waarbij men geduldig is. En dat is een geloof, waarbij men een vaste hoop heeft. Onze hoop is: onze Heer komt!

Bron: Woord van de maand februari 2006: Gods werken
Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Vr 22 Apr 2011, 21:48" in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept"
Als het desondanks gebeurt dat iemand zich onbegrepen en tekortgedaan voelt, is de eerste gedachte die bij anderen opkomt helaas nogal eens: hij of zij zal het er ook zelf wel naar hebben gemaakt. Met andere woorden: laten wij het voordeel van de twijfel toch maar gunnen aan de "dienaren". Echter, in de Nieuw-Apostolische Kerk keurt de slager zijn eigen vlees:
(...)
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
(...)


Uit: Bericht "Onrust" op het voormalige Forum van Chris van der Leest, NAK-Observer op "28-08-2007, 19:52:48"
Zie ook het bericht op Wo 01 Mrt 2017, 13:14" in de thread "seminar i.v.m. Raad van Kerken in NL"
Geschoffeerd, geïntimideerd of geëxcommuniceerd - als slachtoffer van dergelijke wanpraktijken ben je tegenover de "dienaren" in deze sekte (!) volstrekt kansloos. Er wordt meedogenloos en, sterker nog, antichristelijk met twee maten gemeten, onverbiddelijk ten faveure van de "hoogste" "dienaren". Machtsmisbruik derhalve. Wát ik er -als ervaringsdeskundige- ook over schreef (zoals hierboven onder punt 5 "de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt"); ik sprak tegen dovemansoren...
BakEenEi schreef:(...)
Van mijn kant is er ontzettend veel aanvullende informatie aangereikt, inclusief oplossingen (!) - zie bijvoorbeeld de thread over LEAN Thinking. Ik wilde de zaak in de volle breedte op tafel zien te krijgen. Daarbij zal het niemand zijn ontgaan dat het voor mij in de kern nog altijd gaat om zielzorg. Spijtig genoeg was ik eerder al tot de conclusie gekomen dat men in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) ook daarbij het spoor volkomen bijster is geraakt. Ik zou er een een boekwerk "in drie kloeke delen" over kunnen volschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat als alle "hoge(re)" dienaren van hun voetstuk afkomen, de gemeenten op slag opleven. Aangezien echter in dat opzicht de verdorvenheid in deze kerk al te groot is, kunnen we dat rustig vergeten.

God verbindt zich niet aan de hoogmoedigen. Zo eenvoudig ligt dat. En wie niet eerlijk en oprecht kan zijn, wie fouten niet toegeeft en een verzuim niet herstelt, moet niet denken dat zulks nooit aan het licht komt. Er is hier simpelweg sprake van machtsmisbruik en van indoctrinatie. De oplossing voor het hele probleem ligt bij het "eerste en grootste gebod". Aangezien de kerkleiding vragenstellers minacht (!), ligt mijn bijgeloof in ieders voornaamheid al gedurende een aantal jaren voorgoed in gruzelementen.

(...)


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op vr 18 feb 2011, 14:15, in de thread ""Nieuw-apostolische bedrijfsvoering.
Zie ook het bericht op "Vr 22 Apr 2016, 19:39" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
De enige reden waarom ik nu door het vertrek van Olaf Wieland opnieuw alarm sla, is: elk nieuw slachtoffer van zinloos geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk is er één te veel. Ik vind het verschrikkelijk en de gelatenheid waarmee de nieuw-apostolische "verlosten" het pestgedrag van hun "zegenaars" voor lief nemen, vind ik onverdraaglijk.

Het vertrek Olaf Wieland is een gevoelig verlies. Vergeefs wees hij erop: "Einen Menschen lieben heißt, ihn so zu sehen, wie Gott ihn gemeint hat." (F. Dostojewski)

Groet,
TjerkB


N.B. Hieronder nog een drietal m.i. relevante quotes, ontleend aan berichten respectievelijk uit 2010, 2011 en 2012:
BakEenEi schreef:
Ontstellend

(...)
Nooit heeft het de bedoeling kunnen zijn als slaven te worden gegijzeld binnen een religieus machtsbestel. Het element waarin mensen zich fijn kunnen ontplooien is juist vrijheid!! Vrij om te zijn die je bent. Vrij om te worden die je zijn wilt. Vrij om vol verwondering over de schepping waar je deel van uitmaakt kleur te geven aan elkaars leven. En ook vrij om maar zo vrij te zijn die waardevolle vrijheid te koesteren, er zuinig op te zijn. Bij God vertegenwoordigt niemand iemand... Hij ziet een ieder voor vol aan. Laat dat de groten der aarde maar duidelijk zijn! Geen macht of overheid heeft sinds mensenheugenis stand gehouden. Laten wij luisteren naar ons eigen lichaam, naar onze geest en naar onze ziel.

Het licht heeft géén gemeenschap met de duisternis en God legt geen superheffing op. Niemand heeft het recht om afbreuk te doen aan de persoonlijke waardigheid van een naaste. Wij hoeven ons niet opgejaagd te voelen doch laten wij maar gaan waar God ons leidt. Hoe kun je dat weten? Dat kan doordat God geen geheimtaal spreekt. Als wij Zijn liefde beantwoorden in geest en waarheid, baant Hij een weg waar wij die niet zouden zien. Het is beter daders van het Woord te zijn dan alleen hoorders. Wij kunnen van onze vrijheid namelijk iets moois maken! Het zou bijvoorbeeld best eens "zaliger" kunnen maken te geven dan te ontvangen. Desnoods geef je iemand om wie je geeft een waarschuwing!

[wordt opnieuw vervolgd]
Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 27 okt 2010, 20:38" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
Zie ook het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 12 Nov 2011, 14:55", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
Redactie schreef:(...)
Het is navrant om in dit verband te moeten herinneren aan de oproep in 2006 van stamapostel Leber om voor iedere ziel te vechten. In eerste instantie kwam dit thema aan de orde tijdens een dienst voor ambtsdragers in Wiesbaden (zie onder), maar later tevens bij diverse andere gelegenheden, zoals op zondag 23 april 2006 in Karlsruhe toen aan districtsapostel Saur ambtsrust werd verleend:
  • NAKI nieuws

    Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
    12.03.2006
    Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

    Er zijn ongeveer 30.000 ambtsdragers werkzaam in de Europese gebiedskerken van de Nieuw-Apostolische Kerk. Op zondag 12 maart 2006, hield de kerkleider (Stamapostel Wilhelm Leber), een bijzondere kerkdienst. De vrouwen van de ambtsdragers waren hierbij uitgenodigd.

    De kerkdienst werd vanuit de kerkgemeente Wiesbaden naar 534 Europese gemeenten per satelliet uitgezonden. Ontvangstplaatsen in Albanië, Kosovo, Finland of Libanon waren evenals de "traditionele" gebieden in Europa aangesloten (van Engeland tot Spanje, van de Tjeschische Republiek tot Frankrijk). Stamapostel Wilhelm Leber nam als uitgangspunt voor deze dienst het woord uit Kolossers 2:1-2: "Want ik wil, dat gij weet, hoe groot een strijd ik heb om u, en om degenen, die te Laodicéa zijn, en allen, die mijn aangezicht in het vlees niet gezien hebben, opdat hunne harten vertroost worden, tezamen verbonden in liefde, tot allen rijkdom der volkomen zekerheid van inzicht, om te kennen de verborgenheid Gods, des Vaders, en van Christus."

    Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.

    Na de kerkdienst las de internationale kerkleider een standpunt voor met betrekking tot het thema "huwelijk". Hij zei onder andere dat het onderhouden van een huwelijk een grote mate van verantwoordelijkheid vereist. Men moet echter ook onderkennen dat er een einde aan het huwelijk kan zijn, aldus de Stamapostel. Beide partners moeten in zulke gevallen met zielzorg begeleid worden.

    Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/13948/
Met leedwezen stellen wij vast dat er van dit thema sindsdien bitter weinig terecht is gekomen, niet in de laatste plaats ook in Nederland.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 23 Feb 2011, 20:05", in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' "
Zie ook het bericht op "Di 03 Nov 2015, 11:19" in de thread De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"
BakEenEi schreef:(...)
"Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!" (...) Maar kan er dan -onder bepaalde omstandigheden- niet tóch ergens een grens komen te liggen? Wie in het woordenboek kijkt bij "blind", komt daar niet alleen "liefde is blind" tegen, doch ook "blinde vlek", "een blinde bewonderaar", "ik was blind voor zijn gebreken", "blind geloof", "blinde gehoorzaamheid" en "blinde hutspot". (...) Welnu, staan in de Nieuw-Apostolische Kerk de "Godsgezanten" niet per definitie buiten elke verdenking? Dat leert ons toch "das neuapostolische Glaubensverständnis"? Met de paplepel wordt het "aufschauen zum Segensträger" er bij de kinderen ingegoten!

"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" maakt het echter nogal uit wíe er bij een veroorzaakt ongeval achter het stuur heeft gezeten. Is dat iemand die "níets" is, dan is diegene gloeiend de klos. Is het daarentegen iemand in het "werk Gods" die "íets" is; dan snellen er opeens van alle kanten lakeien toe met de prachtigste mantels der liefde. Later zijn het diezelfde lakeien die voor hun miezerige knipmessengedrag worden beloond met een hoger ambt. Wáár of niet?! Als je dát ontdekt, terwijl de ooms en tantes van de zondagsschool, het godsdienstonderwijs en het confirmateonderricht je dat er níet bíj hadden verteld, hang je.

Dán wacht je géén "zalig lot" in het "werk Gods"...

(....)
Zoals vissen in het water en vogels in de lucht hun element vinden, mag ons element Zíjn vrijheid (!) zijn. Dan hoef je je dus beslist niet te laten knechten door de kluisters die uitgaan van een catechismus bij een kerkgenootschap. Wie zich daaraan overgeeft, verkwanselt bij wijze van spreken diens eerstgeboorterecht. De inhoud van die hoogst eigenzinnige wet-en regelgeving is, bezien in het licht van de eeuwigheid, van nul en gener waarde. Degenen die hun tijd ermee hebben vergooid, weten niet eens wat zielzorg écht is. Ze kwamen tussendoor alleen uit hun ivoren torens te voorschijn om op de foto te komen bij de evenementen die in hun opdracht overal worden georganiseerd. Dan hielden ze wel even een prevelementje om zich vervolgens onder de genodigden te begeven. Maar hun zegeningen leidden hooguit tot zorgen. Het scheelt ze niks.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 08 Dec 2012, 10:58", in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
Zie ook het bericht op "Ma 15 Feb 2016, 15:57" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op

Bericht door Levi »

@Tjerk, all,

Olaf Wieland heeft zich ontdaan van het "juk der onrechtvaardigheid"!
Niet moegestreden, maar strijdbaar uitgetreden.
Vrijgemaakt van een beklemmende sekte.
Deze sekte claimt het ambt der verzoening, maar verzoent alleen op dat niveau.
Steeds verder drijft men af van de Goddelijke moraliteit als christen.
Jezus wordt verzwegen, de Heiland kom je er niet meer tegen.

Ook voor Olaf Wieland geldt dat er een serene gemoedsrust intreedt.
Verlost en bevrijd van een zieltogend dogmatisch gedrocht, de NAK.

Wat post vat is innerlijke vrede gevoed door Gods ontferming.
Daar hoef je geen NAK lid voor te zijn. Juist niet...

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”