nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door zefyr »

@allen,

Het is genoegzaam bekend, dat de zogeheten nieuwe spiritualiteit, in het bijzonder 'new age', in Nederland in de afgelopen decennia om zich heen heeft gegrepen. Ook in nieuw-apostolische kringen dringt dit fenomeen door. Ik illustreer dit aan de hand van een voorbeeld. Ineke T.-B. is jarenlang dirigent en godsdienstonderwijzeres (ze gaf ook catechisatie) geweest in de Nieuw-Apostolische Kerk te Assen. H'r echtgenoot, Cor Touw, was destijds priester-voorganger van deze nieuw-apostolische gemeente (nadien was/is hij evangelist in de NAK Hoogeveen). Sinds enkele jaren manifesteert Ineke T.-B. zich als medium en is eigenaar van Praktijk Sophia te Assen. Ze geeft de opleiding (online) 'Samenwerken met Engelen'. Voor nadere informatie verwijs ik naar onderstaande links.

http://www.alternatievegeneeswijzen-ove ... tra_assen/

http://www.praktijk-sophia.nl/

http://yasaene.blogspot.nl/

https://www.youtube.com/watch?v=Yxr0W6Q_dT8

Ik beweer niet, dat dit representatief is voor alle nieuw-apostolischen in Nederland, maar ik vermoed, dat h'r belangstelling voor nieuwe spiritualiteit meer weerklank vindt in nieuw-apostolische kringen dan je op het eerste oog zou vermoeden.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door Levi »

Zefyr,

Interessant, dat wel!

Bijl Sr en Jaap Bijl, ooit als DO en GE actief in het district Arnhem, ordineerden zichzelf -na hun uittreding- in het ambt van ‘engel’.
Zo ook Rohn Sr. die dat ambt ontving.
Daarna is er niets meer vernomen van deze spirituele oprisping...

Nu naar de positionering (via Youtube en social media) van dit fenomeen door Ineke; tenenkrommend!
Medium Ineke zoekend naar woorden en pecunia....
De (b)engel!
Met een beetje knippen en plakken heb je zo’n jomanda certificaat!

Karma of toeval?
Wij waren vd week in Assen(!) en ontmoetten heel toevallig een paranormale dame.
Zij wilde wel mijn echtgenote -die alleen een winkel was binnen gelopen- ‘instralen’, wat ze ook deed, maar wist niet hoe snel ze zich uit de voeten moest maken toen ik de winkel binnen kwam.
‘Uw man heeft een sterkere geest dan ik’ zei ze!!

Groet,
Levi
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door willempower »

@ all

Ineke liet zich ook graag instralen door andere mannen ,netjes gezegd ,dan haar eigen dus vreemd is het niet .
Vergeet ook nooit weer dat Cor Touw niet wist hoe snel hij mijn huis moest verlaten omdat hij geen antwoord had op een van de geboden.
Eert uw vader en moeder kon die niet uitleggen , zal ook lastig zijn , maar op alles was het antwoord steevast
“ZO ZIJ HET”.
Ook kon hij niet uitleggen waarom er geen kerstboom in de kerk mocht staan .
Als kerstversiering werd een boom gekocht en die aan stukje in de kerk , dan mag het wel . :geek: :D :D :D
Als ik er nog aan denk wat een zooitje . Te gek voor woorden ook en is Ineke nu nog spiritueel bezig in het huis God ?
Zie wel dat een ding gelijk is gebleven 50 euro voor een skype gesprek , geld halen bij sufferds .
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door ZwartSchaap »

@ Allen,

Begaafd iemand die Kan opleiden tot samenwerken met engelen.
Samen met haar man die een priesterlijk ambt bekleed zijn ze tot veel in staat.
Hij kan namelijk dopen en zijn vrouw kan ongetwijfeld nu ook verzegelen.
Deze story doet mij denken aan "Simon de tovenaar" uit Handelingen 8 vers 18.

ZwartSchaap
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door willempower »

@ zwartschaap

Die Ineke had ook een grote goocheldoos , wat daar allemaal niet in kon.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door zefyr »

@Levi en anderen,

Elke 'haring' heeft z'n eigen 'openbaring'... Ik ben er trouwens van overtuigd, dat niet alleen bengels, maar ook engelen bestaan. Laatst genoemden dragen tegenwoordig (ook) jeans :o

Ik vind de onderhavige 'fratsen en grollen' - kokeleko van het zuiverste water - ronduit abject. Alhoewel ik van mening ben, dat Ineke T.-B. het spoor bijster is en een dwaallicht is, hangt m'n opvatting niet zozeer samen met Ineke T.-B., maar met de ideeën die aan deze vorm van spiritualiteit ten grondslag ligt. Een van m'n favoriete nieuw-apostolische liederen was en is het lied 'Zijn heerschappij maakt waarlijk vrij'. Een vrije Fries respectievelijk 'diepvries' spreekt dit lied vanzelfsprekend erg aan ;) Districtsapostel Pos vroeg ooit aan mij wat m'n favoriete lied was. Toen ik hem vertelde dat eerder genoemd lied een van m'n favoriete liederen was en ik vervolgens uit volle borst dit lied aanhief, begreep hij de clou niet :shock: Verbouwereerd keek hij - in m'n ogen was hij een onverbeterlijke azijnpisser - mij aan. Hij was even sprakeloos. :lol: Als klap op de vuurpijl zei ik spontaan tegen Pos, dat de Heer J.C. te N. ofwel de 'man van smarten' zich misschien zou kunnen afvragen of de nieuw-apostolische leer over hem ging... Het is natuurlijk 'heilige speculatie' van m'n kant, want ik heb de Heer J.C. te N., die zit aan de rechterhand van God de Vader, nooit gesproken, maar ook de clou van deze opmerking ging aan Pos voorbij. 'Beetje dom, hé?!' (Maxima). :lol:
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door willempower »

@ all
Mijn favoriete tekst is :
Onderzoek alles en behoud het goede .

Bij de apostolen mag dat niet , maar daar heeft Ineke de maling aan .

Na jaren is wel de televisie uit de kast gekomen . :lol:
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door willempower »

@ all
Heeft Ineke nu andere engelen ?

Hoor de engelen zingen d'eer van de nieuwgeboren Heer!
Vreed' op aarde, 't is vervuld: God verzoent der mensen schuld.
Voegt u, volken, in het koor, dat weerklinkt de hemel door,
zingt met algemene stem voor het kind van Bethlehem!
Hoor de engelen zingen d'eer van de nieuwgeboren Heer!

En weet Cor de grote priester ervan dat dit de ware engelen zijn ?

Sophia, de naam van de Godin die staat voor het begrip Kosmische Wijsheid. Kosmische Wijsheid betekent voor mij: durven te Leven om te worden zoals je bedoeld bent te Zijn. De weg er naar toe is jouw unieke weg!
En jouw unieke weg kan je leren gaan, met de beide benen op de grond.

Even een citaat van de evangelist Touw in Veendam , was dat een toespeling al toen al en ging hij voor in het werk van zijn vrouw om klanten te winnen ? 50 euro per chat en vooraf innen .
Deze dienst was Evangelist Touw in ons midden. Hij diende uit Johannes 4:10. Daarbij ging hij onder andere in op de keuze van de vrouw aan de Jakobsbron om op het heetst van de dag water te willen putten. Wellicht om een ontmoeting met anderen te voorkomen.
Tevens lichtte hij de symbolische betekenis van de altaar-versiering toe:
"Twee zuilen als poort naar het woord en naar het heil van Jezus. Daar brand het eeuwig licht en daar zijn de engelen. Het licht achter het doek symboliseert de dunne wand tussen deze- en gene zijde."
Ook hier wist de evangelist Touw al van engelen , gescheiden door een dun doek , was dat een laken ?
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door zefyr »

@allen,

Het lijkt me van belang niet zozeer de pijlen te richten op Ineke T.-B., maar de vraag te stellen wat er op het spel staat en welke krachten er achter schuilen en welke ontwikkelingen ten grondslag liggen aan de nieuwe spiritualiteit. In ons tijdgewricht en in onze contreien zijn we getuige van een fenomeen dat dit niet alleen doordringt in vrijwel alle geledingen van het dagelijks en maatschappelijk leven, maar ook in de (nieuw-apostolische) kerk. Dit proces is niet van vandaag of gisteren. Bovendien speelt het fenomeen 'nieuwe spiritualiteit', dat een containerbegrip is en zich manifesteert in vele gedaanten en omstandigheden, (over)morgen ook een rol. Dit blijkt onder meer uit onderstaand artikel.

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-borst ... -1.1446288

http://www.ru.nl/nieuws-agenda/agenda/p ... histische/
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!

Bericht door willempower »

@zefyr
Ik laat de familie T niet met rust al zijn het misschien jouw vriendjes .
De schade die ze aan richten en aangericht hebben samen met hun bazen is te groot en te kenmerkend voor het hele NAK gebeuren .
Voorlopig laat ik het hierbij .
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”