religie en humor - nieuw-apostolisch exempel

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

religie en humor - nieuw-apostolisch exempel

Bericht door zefyr »

@allen,

Recentelijk is in Duitsland bij de gerenommeerde uitgeverij Vandenhoeck & Ruprecht het boek 'Religion und Humor' uitgegeven.

http://www.v-r.de/de/religion_und_humor/t-0/1092336/

Zeer lezenswaardig!

Het is mij bekend, dat in nieuw-apostolische publicaties/periodieken (tot) rond 1950-1955 humoristische stukjes werden gepubliceerd. Wijlen Bob Versteeg (evangelist met de apostel in de Gemeente van Apostolische Christenen) vertelde mij ooit, dat de Bischoff-clan dit op enig moment de nek omdraaide. Het waren dan ook ernstige tijden waar geen plaats meer was voor humor...met als gevolg...een apotheose in 1960 toen de vermeende 'onsterfelijke' stamapostel J.G. Bischoff ging 'hemelen'. Toen ik Bob Versteeg in de negentiger jaren van de vorige eeuw vertelde, dat ik J.G.B. de vermeende nieuw-apostolische 'Henoch' noemde, schoot hij na enkele seconden in de lach. Bulderend gelach was m'n deel. Het was voor hem de eerste keer na dramatische jaren, decennia, vanwege de dramatische 'stamapostelboodschap', dat hij kon lachen, als de naam van deze 'onsterfelijke' stamapostel viel. Dat luchtte hem zichtbaar op. Ook al was het maar voor even.

Voor degenen die humor verwarren met blasfemie is het verstandig nu te stoppen met lezen, want er volgt een grappige anekdote. Althans naar m'n onbescheiden mening.

Jaren, decennia geleden viel tijdens de 'rondgang' een hostie/ouwel op de grond. De priester in de NAK Leeuwarden raapte de hostie/ouwel op en reikte dit opnieuw uit aan een gemeentelid. Dit nieuw-apostolisch gemeentelid reageerde stoïcijns met de woorden: "Ik eet Zijn lichaam en ik drink Zijn bloed, maar ik vertik het Zijn haren op te eten!".
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”