de Volkskrant 22.12.2017 - apostolische spijtoptant

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

de Volkskrant 22.12.2017 - apostolische spijtoptant

Bericht door zefyr »

@allen,

Op de voorpagina van de Volkskrant van heden is een foto afgedrukt van een gelovige spijtoptant (vrouw) - met een gelukzalige blik kijkt ze omhoog.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/vi ... ~a4547624/

In deze foto staat de tekst: 'Terug naar de kerk - afgehaakt in hun jeugd, nu weer gelovig'. Het gaat over vier spijtoptanten, die de weg naar de kerk hebben teruggevonden. Een van deze spijtoptanten is Bert Vennink (67) uit Hengelo, die de weg teruggevonden heeft naar het Apostolisch Genootschap. In onderstaande een deel van het VK-artikel 'Opnieuw wakker gekust door God' (p12-13), dat gaat over Bert Vennink (p13).

"'Een collectief dat het beste voor heeft met de wereld'

Kun je iets missen dat je niet mist? Bert Vennink denkt van wel. 'Kijk naar mij.' Lang was Vennink een hartstochtelijk pleitbezorger van het religieus humanisme dat het Apostolisch Genootschap verkondigt. Totdat hij in conflict kwam met de apostel, de hoogste in rang. Hun verschil van mening, organisatorisch van aard, liep zo hoog op dat hij bij zichzelf dacht: 'Ik heb er geen zin meer an.' Bert Vennink is een Twentenaar die van zichzelf zegt dat hij een eigenwijs kereltje is. Als ondernemer is hij altijd gewend geweest zijn eigen boontjes te doppen. Dat ging hij voortaan ook doen in de zingeving van zijn leven. 'Daarna ook nooit het gevoel gehad dat ik iets miste.' Toen zijn vrouw hem in 2016 terugsleepte naar het nest dat zijn jeugd had gekleurd, bleek dat toch het geval. Vennink stond op een tweesprong. Moest hij stug doorgaan met het doppen van zijn eigen boontjes of terugkeren naar het collectief van het genootschap? Een gesprek met de nieuwe apostel (zefyr: Bert Wiegman) gaf de doorslag. 'Als ik eraan terugdenk, breek ik weer.' De hiërarchie en de formele omgangsvormen waren op de helling gezet. En dan raakte de apostel ook nog eens de juiste snaar door op te merken dat Bert Vennink misschien zonder het genootschap kan, maar het genootschap niet zonder hem. Het is voor hem niets minder dan een opluchting weer deel uit te maken van een beweging die hem zo na aan het hart blijkt te liggen. Veel meer zelfs dan Vennink dacht. 'Ik ben er een rijker man van geworden.'"
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: de Volkskrant 22.12.2017 - apostolische spijtoptant

Bericht door Levi »

@Zefyr,

Ex AG leden die niet terugkeerden!

https://visie.eo.nl/2004/06/heb-je-je-v ... po_cc=126&

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”