Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monument

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monument

Bericht door zefyr »

@allen,

Zaterdag 21 april 2018 zal om 14:00 uur ter nagedachtenis van de slachtoffers - schatting varieert van een halve tot ruim een miljoen doden! - van de Armeense genocide in het Ottomaanse Rijk in 1915 een monument worden onthuld bij de Armeens-Apostolische Kerk ‘Surp Hoki’ aan de Krom Boomssloot 22 in Amsterdam-Centrum.

https://www.parool.nl/amsterdam/gedenks ... ~a4588289/

http://www.at5.nl/artikelen/180325/gede ... in-centrum

https://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_genocide

In dit eeuwenoude kerkgebouw http://reliwiki.nl/index.php/Amsterdam, ... ische_Kerk heeft de Apostolische Zending in de Algemene Kerk (vanaf (omstreeks) 1892 Hersteld Apostolische Zendingkerk geheten) ten tijde van apostel F.W. Schwartz een poos gastvrijheid genoten, waardoor de apostolischen in 'Mokum' hun diensten kon houden. Het Amsterdamse kerkgebouw van de Armeens-Apostolische Kerk is dus een apostolische 'lieux de mémoire' (Pierre Nora).

Het monument, een traditioneel Armeense stèle (kruissteen), wordt geplaatst op de buitenmuur van de kerk. De plaatsing van het gedenkteken in Amsterdam, een langgekoesterde wens van generaties Armeense Nederlanders, is tot stand gekomen met bijdragen van de Armeense gemeenschap in Nederland en daarbuiten, en meelevende Nederlanders. De Republiek Armenië wordt officieel vertegenwoordigd tijdens de ceremonie.

De Raad van Kerken Amsterdam heeft de aanvraag voor toestemming voor de plaatsing van het monument ondersteund. Het monument zal een halteplaats zijn tijdens de “Walk of Peace” die in het kader van de activiteiten rondom het 70-jarig bestaan van de Wereldraad van Kerken op 23 augustus a.s. zullen worden georganiseerd.

Namens de Stichting Sint Grigor Narekatsi Amsterdam en de Stichting Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam nodigt de Raad van Kerken Amsterdam u van harte uit om de onthulling van het monument bij te wonen.

Het geknars der tanden van menig (Turkse) muzelman - dé vijfde colonne in de Lage Landen! - zal vermoedelijk te horen zijn in de hoofdstad...
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monumen

Bericht door Levi »

@Zefyr,

Is dit een oproep tot het innemen en ondersteunen van een politiek standpunt?
Dat hoort nmm niet op deze site.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monumen

Bericht door zefyr »

@Levi,

De jongste gebeurtenis (nabij/bij) de Armeens-Apostolische Kerk te Amsterdam, waarover ik heb bericht, heb ik geplaatst in het licht van het feit, dat dit kerkgebouw een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de (Amsterdamse) apostolischen van de 'nieuwe ordening'. Dit heb ik samengevat in het begrip: apostolische 'lieux de mémoire' (Pierre Nora). Helaas is de onthulling van het monument ter gedachtenis van de Armeense genocide in sommige kringen - zowel bij zogenaamde 'verlichte' politici in Nederland als bij menig (Turkse) muzelman én niet te vergeten Erdogan, die Nederlanders heeft weggezet als nazi's! - een politiek issue, terwijl het historisch-wetenschappelijk een feit is... Ja, een treurig én een onweerlegbaar feit dat helaas is gepolitiseerd door lieden van dubieuze allure. Blijkbaar én helaas ook in kringen van (zogenaamde 'verlichte') ex-apostolischen uit de grachtengordel! In de provincie doet men doorgaans niet aan zulke kolder!
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monumen

Bericht door zefyr »

@allen,

Het Parool berichtte gisteravond naar aanleiding van de onthulling van het monument in de vorm van een stèle het volgende.

https://www.parool.nl/amsterdam/armeens ... ~a4594930/

Ten tijde van het Twaalfjarig Bestand (1609-1621) sloot de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën diplomatieke betrekkingen met o.a. het Ottomaanse Rijk onder het motto van: de vijand van m'n vijand is m'n beste vriend. Dit bondgenootschap uit lang vervlogen tijden leidde tot het gevleugelde gezegde 'Liever Turks dan paaps!' in de Lage Landen'. Als gevolg van het onderhouden van diplomatieke (én handels)contacten met het Ottomaanse Rijk streken destijds Armeniërs in zwierige kledij neer in Amsterdam.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monumen

Bericht door Levi »

Zefyr,

Het ligt allemaal wat genuanceerder en zeker binnen hun eigen gelederen nota bene zijn er tegenstellingen en andere opvattingen.

Diamanten

De Armeniërs die in Nederland aankomen, vestigen zich in een land waar al eeuwen volksgenoten wonen. De eerste Armeniërs, kooplieden, trokken al in de zeventiende eeuw naar Amsterdam, waar zij handelden in diamanten, specerijen en zijde. De Armeense gemeenschap, gesitueerd in de Nieuwmarkt-buurt, bezat een eigen drukkerij en kerk. Dit laatste gebouw aan de Kromboomsloot is sinds 1989 weer in gebruik als Armeense apostolische kerk.

Vanaf de jaren zestig kwam er opnieuw een groep Armeense immigranten naar Nederland. Het waren voor een groot deel Turkse Armeniërs die zich sinds de Turkse genocide in 1915 in hun land nooit meer echt veilig hadden gevoeld. Nu Nederland Turkse gastarbeiders aantrok, zagen zij hun kans schoon. Het is vooral deze groep, afkomstig uit Istanbul en Oost-Turkije, die de basis vormt van de huidige Armeense gemeenschap in Nederland. De grootste groep woont in Almelo, waar zij een eigen kerk en priester heeft.

De gevestigde Armeense gemeenschap in Nederland kijkt met gemengde gevoelens naar de vluchtelingenstroom van de afgelopen tien jaar, weet Sepojan. "Het is een bekend verschijnsel dat een volk in diaspora nog sterkere patriottische gevoelens ontwikkelt dan een volk dat in z''n eigen land leeft. De onafhankelijkheidsverklaring van 1991 bracht hier een golf van vreugde teweeg. Eindelijk hadden we weer een eigen staat. Tegen die achtergrond vinden Armeniërs in Nederland het moeilijk te verteren dat hun volksgenoten massaal wegtrekken van de voorvaderlijke bodem."

Wantrouwen

Het klikt dan ook slecht tussen de ''oude'' en ''nieuwe'' Armeniërs in Nederland, stelt de voorzitter van het Armeniëfonds Nederland vast. "Er is wederzijds wantrouwen. De nieuwelingen zijn inmiddels even sceptisch tegenover de gevestigden als andersom."

Harutioun Simonian vult aan: "Wij keken altijd op tegen onze volksgenoten in Armenië. Zij waren voor ons een soort van heiligen. Zij bewaakten het land, het grondgebied. En nu komen ze allemaal hierheen. Enerzijds begrijpen we dat, want de situatie is er bar slecht. Maar toch...

Ik weet ook wel wat ze mij antwoorden: "Zullen we dan ruilen?" Het is hun goed recht om die vraag te stellen. Teruggaan doe je inderdaad niet snel, al was het maar vanwege je kinderen die zich hier thuis voelen."

Noebar Sepojan is iets positiever over de mogelijkheid van terugkeer. "De laatste keer dat ik naar Armenië ging, heb ik mijn zoon meegenomen. Met angst en beven. Maar dat viel ontzettend mee. Hij voelde zich er kiplekker. "Pa", vroeg hij, "waarom heb je me altijd zulke sombere verhalen over dit land verteld?""

Remigratie

Terugkeer blijft wel degelijk het ideaal van veel over de aardbol verstrooide Armeniërs, denkt Sepojan. "Als het economisch beter gaat met dit land, zal er zeker remigratie plaatsvinden. Maar hoe krijgt de economie een keer ten goede? Dat is de grote vraag. Buitenlandse hulp is daarbij onmisbaar. En dan niet zozeer noodhulp, maar structurele hulp, investeringen."

Die opvatting is ook Van Dijke toegedaan. De belangrijkste aanbeveling die hij in zijn rapport aan kabinet en Kamer doet, betreft de noodzaak van meer westerse hulp. Daarnaast stelt de parlementariër voor om in Nederland verblijvende Armeense asielzoekers meer mogelijkheden te bieden voor vrijwillige terugkeer, bijvoorbeeld via hulp bij het starten van bedrijfjes. "De wil bij deze mensen is er wel. Armeniërs zijn vaak goed opgeleide, ondernemende mensen. Daar stonden ze in de voormalige Sovjet-Unie wijd en zijd om bekend. Maar na 1991 heeft de apathie toegeslagen. Soms zijn kleine zetjes genoeg om die moedeloosheid te doorbreken."


BRON INFORMATIE
Reformatorisch Dagblad
Landelijk christelijk dagblad van orthodox gereformeerde signatuur.

Het artikel is veel langer en geeft een beter beeld van de Armeense gemeenschap.
Had het genoegen een huwelijksplechtigheid mee te maken en sprak Pastoor Mashtots Baghdasaryan naderhand.
Een innemende persoonlijkheid.

Groet,
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Armeens-Apostolische Kerk Amsterdam - onthulling monumen

Bericht door Levi »

Zefyr,

Actueel:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1948289 ... se-opstand

Het is gedonder in de glazen.
Ook in Armenië en regio, zorgt de GSM voor verleiding.
Geld - Status - Macht.

Het herdenken van de genocide is lovend.
Als de mens er echter niet door verandert is het als een wit geplaveid graf.
Het opmerkelijkst is dat hun nationale religie niet meer in staat is om te binden.

Ik stop nu met mijn bijdrage in deze thread anders doe ikzelf waarvan ik een ander beschuldig.

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”