opmerkelijke parallel NAK en GKv

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

opmerkelijke parallel NAK en GKv

Bericht door zefyr »

@allen,

Gisteren publiceerde het dagblad Trouw een artikel over de leegloop van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (afgekort GKv, ook wel bekend als Art. 31) https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... rijgemaakt

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ab3294a3/

Tot enkele jaren/decennia geleden waren de GKv een gesloten bolwerk, dat pretendeerde de enige, ware Kerk van Christus te belichamen. De GKv zijn organisatorisch-institutioneel ontstaan uit een schisma in 1944 (de kwestie Schilder), maar wortelt kerkhistorisch in een schismatieke, ultra-conservatieve en restauratieve beweging in de eerste helft van de 19e eeuw, de zogeheten 'Afscheiding' (Ulrum - ds. De Cock).

Sinds deze begin eeuw is in de GKv sprake van 'schuivende panelen'. De torenhoge dogmatische pretenties worden ter discussie gesteld. Exclusieve waarheidsclaims verwateren en worden gerelativeerd. Het 'gesloten' geloofssysteem erodeert - geleidelijk, maar gestaag. Het ledenaantal neemt af. Kerkgemeenten worden (aan de lopende band) opgedoekt. Demografische ontwikkelingen eisen hun tol. Secularisering grijpt om zich heen. Tja, heel herkenbaar voor nieuw-apostolischen ;) Ondanks grote verschillen vertoont de NAK NL een opmerkelijke parallel met de GKv.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: opmerkelijke parallel NAK en GKv

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 19:00 uur]
zefyr schreef:(...)
Gisteren publiceerde het dagblad Trouw een artikel over de leegloop van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (afgekort GKv, ook wel bekend als Art. 31) https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... rijgemaakt

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ab3294a3/

(...)
Ondanks grote verschillen vertoont de NAK NL een opmerkelijke parallel met de GKv.
@zefyr

Intussen las ik bij Trouw het bewuste artikel van Bas Roetman. Aansprekend geschreven. Enkele quotes...
  • (...)
    In het bijgebouwtje van de kerk hangt de geur van vers gezette koffie.

    (...)
    Ulrum is niet zomaar een plaats. Het dorp speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van de gereformeerde kerk in Nederland. In Ulrum vond de Afscheiding van 1834 plaats, toen de Ulrumse dominee Hendrik de Cock de Nederlands Hervormde Kerk de rug toe keerde. De Cock was het niet eens met de algemeen heersende opvatting dat een mens door goed te leven in de hemel kon komen. Alleen God kon immers bepalen wie genade kreeg en wie niet.

    De Cock werd geschorst, waarna hij zijn eigen kerk oprichtte.

    (...)
    Voor de vrijgemaakten is Ulrum nog eens van extra betekenis, want in 1946 verrees in het dorpje de eerste nieuwgebouwde vrijgemaakte kerk in Nederland. Het toen net opgerichte orthodox-gereformeerde kerkgemeenschap liet er geen twijfel over bestaan: zij waren de 'enige ware kerk'.

    (...)
    Vorig jaar vond een historische doorbraak plaats, toen de vrijgemaakte synode besloot dat vrouwen voortaan ook dominee en ouderling mogen worden. Die groeiende openheid is een positieve ontwikkeling, maar niet zonder gevolgen, zegt [historicus Ewout] Klei. "Angst hield aanvankelijk veel mensen binnenboord. Wie de kerk en het ware geloof verliet ging naar de hel, dat was de gedachte. Door dogma's ter discussie te stellen hebben ze zich tegelijkertijd kwetsbaar gemaakt, want als de leer minder streng is, stap je er ook gemakkelijker van af."

    (...)
    Buiten voor het kerkgebouw staan organiste Lienke K. (56) en Ria van D. (67) nog wat na te praten. K. hoopt dat de sluiting het begin van iets moois is. "Laatst was ik bij een sing-in op Lauwersoog. Daar hoorde ik kinderstemmen zingen. Ik raakte ontroerd, want zoiets heb ik in Ulrum lang niet meer gehoord."

    (...)
    Inmiddels is de dienst voorbij, de gemeente is huiswaarts gekeerd. In het bijgebouwtje drinken de drie ouderlingen nog een kop koffie.

    (...)
Bron: https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ab3294a3/
Elders op het Internet las ik, zij het nu over een filiaal in het buitenland van de kerk van Rome: "Schaamte en verdriet: wie doet iets tegen het misbruik in de kerk?"

De beangstigende "ophokplicht" van gelovigen binnen kerkmuren, al dient menigeen een quasi veilige comfortzone te verlaten, valt dus alsmaar beter te relativeren.

Vorige week was mij trouwens een ander krantenartikel opgevallen, waaruit de onderstaande quote:
  • Amersfoort

    Organist Henri Kiel uit Emmen is teleurgesteld. Geregeld luistert hij naar kerkliedmelodieën op de site Hervormd Dinteloord. ‘Maar toen ik onlangs een melodie uit het nieuwe liedboek uit 2013 wilde horen, bleek dat alle liederen verdwenen waren in verband met auteursrechten’, zegt Kiel. ‘Ik heb dat nagevraagd en het bleek dat ze een rekening hadden gehad van een componist aan wie ze vooraf geen toestemming hadden gevraagd. Toen hebben ze uit voorzorg besloten om alles er maar af te halen.’

    ‘Daarmee ging werk van jaren de ijskast in’, zegt Han …
Bron: Artikel "Een kerklied op je site? Dat mag dus niet zomaar" d.d. 10-08-2018 bij het Nederlands Dagblad
Het deed mij onder meer denken aan een stellingname van de NAK-functionaris Ruud Vis over het vermeende auteursrecht op het woord; nee, niet van God doch van de hoogmogende heren bij zijn kerkgenootschap. Zie het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 03 Dec 2011, 16:10", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Ook indien "hooggeplaatsten" als Ruud Vis en hun tot willoze handlangers afgerichte trouwe dienstknechten nu achteraf zouden wensen te spreken in "termen van ongelukkig en onzorgvuldig"; ontelbaar velen in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk zijn door toedoen van als slangen in zwarte pakken vermomde kwelgeesten gebukt gegaan onder methodisch weggepoetste machinaties, repercussies en soortgelijk zinloos geestelijk geweld. Het wordt tijd dat de muren vallen; dat eindelijk in Sion de gevangenen verlossing wacht.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”