Christa Anbeek - interview Het Vermoeden

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
zefyr

Christa Anbeek - interview Het Vermoeden

Bericht door zefyr » zo 16 sep 2018, 22:40

@allen,

Vanochtend werd een interview met prof. dr. Christa Anbeek in het tv-programma Het Vermoeden uitgezonden. Zij is een ex-lid van het Apostolisch Genootschap. Sinds enkele jaren is zij remonstrants predikante en bijzonder hoogleraar Remonstrantse Theologie aan de VU te Amsterdam.

https://www.npostart.nl/het-vermoeden/1 ... ON_1294658

TjerkB

Re: Christa Anbeek - Trouw 18 september 2018

Bericht door TjerkB » wo 19 sep 2018, 19:42

@zefyr

Enkele quotes van Christa Anbeek die mij opvielen in het artikel bij Trouw, over haar nieuwe boek ‘Voor Joseph en zijn broer’:
  • Wat kan dit boek bewerkstelligen?
    “Wat ik hoop, is dat mensen bemoedigd worden. Juist als je je leven niet in de hand hebt, kan een verbinding met anderen ontstaan. Als je je kwetsbaar opstelt, word je vaak ook gevoeliger voor de kwetsbaarheid van anderen. Waar zou je naartoe willen? Daar kun je over praten.” Anbeek lijkt te aarzelen over hoe openhartig ze moet zijn. “Al heb ik ook wel geaarzeld het uit te brengen.”
  • Waarom?
    “Er staan heftige dingen in. Ik hoop niet dat mensen het na veertig bladzijden dichtgooien, want daarna wordt het makkelijker, lichter in elk geval. Maar vooral: als ik dit bepleit – treed met je kwetsbaarheid naar voren – dan moet ik daar zelf ook niet voor terugdeinzen.”
Bron: https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a6cbc392/
Zo op het eerste gezicht staan deze spontane "zielenroerselen" zeer ver af van de nieuw-apostolische geloofspraktijk, waarover het doorgaans handelt op dit Forum.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”