Christa Anbeek - interview Het Vermoeden

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Christa Anbeek - interview Het Vermoeden

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanochtend werd een interview met prof. dr. Christa Anbeek in het tv-programma Het Vermoeden uitgezonden. Zij is een ex-lid van het Apostolisch Genootschap. Sinds enkele jaren is zij remonstrants predikante en bijzonder hoogleraar Remonstrantse Theologie aan de VU te Amsterdam.

https://www.npostart.nl/het-vermoeden/1 ... ON_1294658
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Christa Anbeek - Trouw 18 september 2018

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Enkele quotes van Christa Anbeek die mij opvielen in het artikel bij Trouw, over haar nieuwe boek ‘Voor Joseph en zijn broer’:
  • Wat kan dit boek bewerkstelligen?
    “Wat ik hoop, is dat mensen bemoedigd worden. Juist als je je leven niet in de hand hebt, kan een verbinding met anderen ontstaan. Als je je kwetsbaar opstelt, word je vaak ook gevoeliger voor de kwetsbaarheid van anderen. Waar zou je naartoe willen? Daar kun je over praten.” Anbeek lijkt te aarzelen over hoe openhartig ze moet zijn. “Al heb ik ook wel geaarzeld het uit te brengen.”
  • Waarom?
    “Er staan heftige dingen in. Ik hoop niet dat mensen het na veertig bladzijden dichtgooien, want daarna wordt het makkelijker, lichter in elk geval. Maar vooral: als ik dit bepleit – treed met je kwetsbaarheid naar voren – dan moet ik daar zelf ook niet voor terugdeinzen.”
Bron: https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a6cbc392/
Zo op het eerste gezicht staan deze spontane "zielenroerselen" zeer ver af van de nieuw-apostolische geloofspraktijk, waarover het doorgaans handelt op dit Forum.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Christa Anbeek wil het niet meer over God hebben (trouw.nl vrijdag 23 juni 2023. Trouw zaterdag 24 juni 2023)

Bericht door zefyr »

@allen,

'Theologe Christa Anbeek wil het niet meer over God hebben', zo luidt de ronkende kop van het artikel op trouw.nl op vrijdag 23 juni jongstleden (zie onderstaande link). Dit artikel (in de rubriek Theologie interview) werd in de zaterdageditie van de papierenuitgave (Een God in de hemel, die zit daar goed) van Trouw.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~ba31b199/

In onderstaande enkele citaten.

"'Ik ben nog steeds remonstrants predikant, maar mijn hoogleraarschap binnen de remonstrantse kerk, dat is, eh...beëindigd. Eervol ontslag.' Het schuurde tussen de kerk en haar professor die ook rector van het seminarium (de predikantenopleiding) was. Daar maakt Anbeek in haar boek 'Kwetsbaarheid omhelzen' geen geheim van. "Mijn opdracht als hoogleraar was de toekomst te verkennen. Wat kunnen we betekenen voor zoekers? Juist voor de vrijzinnigheid liggen er kansen, en het is jammer dat een deel van de achterban dat niet ziet, of niet wil. De kerk zit in een kramp: hoe krijgen we mensen de kerk binnen? Terwijl ik liever vraag: wat betekenen we in de samenleving?' (...) Mijn doel was de kostbare traditie zo te vertalen dat mensen die er weinig mee hebben, of er zelfs een afkeer van hebben, denken: hé, het gáát ergens over. Ze hoeven van mij niet naar de kerk.' Tien jaar geleden telde de Remonstrantse Broederschap bijna 7000 leden, in haar boek heeft Anbeek het nog over 5000. Dat is alweer achterhaald, het ledental ligt rond de 4200. 'Hier in Utrecht gaat het goed, maar elders kalft de kerk af.' (...) Anbeek was tien jaar verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek voor ze in 2013 naar de remonstranten overstapte. 'Bij de humanisten zag ik dat mensen wier leven ontregeld is geraakt, al snel zijn aangewezen op het psychologische domein. Daar is niets mis mee, maar een verschraling is het wel. Door diepe dalen heen gaan, door duisternis een weg proberen te vinden, dat zijn bijbelse thema's waar andere wijsheidstradities ook wat over te zeggen hebben. Die dreigen te verdwijnen. Mijn passie en hartstocht is om daarnaar te zoeken.' (...) 'De vrijzinnigheid zwenkt tussen twee polen, een ervaringsgerichte en een rationalistische stroming. Het accent lag voor mijn komst op het laatste. Dat is prima, maar ik denk eerlijk gezegd dat als mensen zoeken, ze dat doen vanuit ontregeling. Wat doe je met een covidcrisis, een oorlog, een klimaatcrisis?' (...) '...Ik ben op de lutherse theoloog Wolfhart Pannenberg gepromoveerd, bracht al zijn theologische formules in kaart en verbond ze met die van anderen. Maar ik voelde ze niet. Wat kon ik met die totale abstracties over God en Christus, dood en zonde, terwijl mijn vader, moeder en broer kort daarvoor waren gestorven? Ik heb zitten huilen boven die boeken. Na mijn studie heb ik bijna alle theologische literatuur weggedaan. Want het was steriel, die hoofd-theologie sloot niet aan bij mijn eigen ontregelende ervaringen. Dan zegt zo'n abstractie je helemaal niks. (...) 'Ik zoek aansluiting bij ervaringen, vaak van vrouwen die vanuit een gevoel van afhankelijkheid zich afvragen: wat kan een gemeenschap betekenen? Hoe creëer je, wat ik noem, gemeenschappen met een hart? Daar kun je de transformatie meemaken van ontregeld zijn naar opnieuw zinvol leven en samenleven.' (...) 'Je kunt theoretisch zijn, maar ik weet niet hoe ik anders duidelijk kan maken wat het met levens doet dan door mijn familiegeschiedenis (zefyr: een keten van zelfmoorden: haar oma, haar tante, haar vader, haar broer) op te schrijven'. Die keten wilde ze bij haar kleinkinderen doorbreken. En passant ontvouwde ze haar 'theologie van de kwetsbaarheid'. Die stuitte in haar kerk op veel kritiek, maar daarbuiten, zegt Anbeek fijntjes, 'besloot men anders, mijn boek kreeg de publieksprijs voor het beste spirituele boek van 2019'. (...) Anbeek is er klaar mee. Exit 'God, het Oneindige, het Goede, Grond van Zijn''. Anbeek: 'Ze belemmeren mijn blik. Een God in de hemel, die zit daar goed. Laat daar maar zitten.' (...) 'Op de plaats van die abstracte taal zet ik namen en gezichten van mensen, plekken, werkwoorden. Nadenken over hoe we ons naar bloei kunnen bewegen, is voor mij theologie. Of we God dan nog moeten noemen weet ik niet. Ik weet wel dat we de krachten die levens kunnen ontregelen, niet kunnen negeren. In je eentje raak je daardoor verzwolgen. Alleen in een gemeenschap kun je uit die chaos transformeren en weer aan leven toekomen. Ik kan het niet alleen en het hoeft niet alleen.'"
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Christa Anbeek - nieuwwij.nl - De Stroom nr. 4 winter 2023 ('Omhels elkaars kwetsbaarheid')

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde nieuwwij.nl onderstaand artikel over Christa Anbeek dat eerder verscheen in De Stroom (nr. 4, winter 2023, p 34-37).

https://www.nieuwwij.nl/interview/omhel ... sbaarheid/
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”