Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

Jaren 60 Rotterdam.

Op een van de aanlegkades in de Rotterdamse haven staan een aantal hogere ambsbroeders met hun vrouwen
van de Nieuw-Apostolische kerk.
Het groepje bestaande uit o.a Apostel T. Bischoff en Opziener Lakerveld was gekomen om Stamapostel Walter Schmidt
te verwelkomen na een reis in Amerika en Canada.
Er was ook een Duitse Apostel aanwezig om de Stamapostel naar zijn woonplaats Dortmund per auto terug te brengen.
Tientallen meters verder op de kade stond een geweldig grote groep van vele honderden mensen bij elkaar.
Zuster Lakerveld (tante Bren) kijkt naar de grote groep verzamelde mensen en ziet een familielid van haar staan.
Spontaan loopt tante Bren naar haar familielid en zegt "jij ook hier" waarop dan het familielid zegt "ja, wij zijn hier om
onze Apostel Slok te welkom te heten na zijn Reis naar Amerika en Canada.
Tante Bren loopt terug en vertelt wat ze zojuist had gehoord van haar familielid.
Iets later meert het grote oceaanschip af en de loopplanken worden uitgerold.
De Stamapostel wordt vriendelijk begroet door het kleine gezelschap en men vertelt hem over de grote groep die Apostel
Slok kwam verwelkomen.
Inmiddels stond er een podium bij de grote groep waarop L. Slok ging staan om zijn volk toe te spreken.
De Stamapostel kijkt naar de gestalte van de man op het podium en zegt, deze man heeft mij gedurende de gehele reis
geobserveerd. Waar ik ook was op het schip, steeds dook deze man weer op en koos dan een plek waar hij het volle uitzicht op mij had.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nrc.nl - de lange arm van 'Baarn' liet zich gelden

Bericht door zefyr »

@allen,

NRC Handelsblad pakte zaterdag 13 juni jongstleden groot uit met het artikel 'Ik was wij, en wij waren Hem' in de weekendeditie naar aanleiding van het interview met Renske Doorenspleet over het Apostolisch Genootschap. Twee pagina's ruimde de redactie in voor dit boeiende en informatieve interview. Een dag eerder werd dit interview gepubliceerd op nrc.nl.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/12/ik ... m-a4002383

In dit interview merkte Renske Doorenspleet o.a. op: '"Hun marketingmachine is machtig."'. Dit is niet alleen een eufemisme, maar is ook een juiste constatering. Zo bleek al snel indachtig 1 Koningen 10: De helft is mij niet aangezegd (Statenvertaling). Nog niet de helft... 'Baarn' (synoniem voor het landelijk bestuurscentrum van het Apostolisch Genootschap) bleek inderdaad een lange arm te hebben. Onder zware druk (ja, zelfs vergezeld met juridische dreigementen, zoals smaad en laster) dwong 'Baarn' bij de redactie van eerdergenoemde krant af, dat de redactie aan het interview een reactie van het Apostolisch Genootschap zou toevoegen. Het was inmiddels onmogelijk (de drukpersen waren reeds in gang gezet), dat deze reactie zou worden afgedrukt in de weekendeditie. Dus is de onderhavige reactie alleen online te lezen.

De zucht van zelfhandhaving, het streven naar rechtvaardiging en de berekende machtspolitieke en instrumentele benadering door middel van 'damage control' is een teken van grote zwakte, ondanks de bezwerende woorden van wijlen apostel Lambertus Slok op 21 augustus 1981 te Bussum: 'Die arm zal mij bewaren'. De vraag rijst of het Apostolisch Genootschap thans voldoende in staat is tot kritische zelfreflectie en over voldoende zelfreinigend vermogen beschikt... Ik ben me ervan bewust, dat het een moeizaam en pijnlijk proces is voor de huidige leiding van het Apostolisch Genootschap, maar het is te hopen, dat men leerzame lessen zal trekken uit de geschiedenis (historia magistra vitae est (Cicero) ofwel de geschiedenis is de leermeester van het leven) en schoon schip zal maken. Dit laatste is niet te verwarren met het 'witwassen' van de geschiedenis. Herbronning (Edwin Diersmann) is wellicht een redelijk alternatief (ooit een verkiezingsleus van D66, waarop ik eertijds stemde - een kleine 'jeugdzonde'), maar eerder is een catharsis nodig.
Laatst gewijzigd door zefyr op di 16 jun 2020, 02:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Gods Werk gaat door en niet alleen in 'Baarn'

Bericht door zefyr »

@'Baarn',

Het ernstige vermoeden bestaat, dat u in 'Baarn' de bijdragen op dit forum, in het bijzonder in de rubriek 'Renske Doorenspleet: Apostelkind', nauwlettend in de gaten houdt. U kunt zich ervan verzekeren, dat er nog veel meer aandacht vanuit de (buitenlandse) media voor uw geliefd genootschap zal worden gegenereerd. Ja, Gods Werk gaat door - met of zonder u 8-)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

De Groene Amsterdammer (17 juni 2020): Goddelijke hormonen

Bericht door zefyr »

@allen,

Een paar dagen geleden schreef ik aan 'Baarn':

"U kunt zich ervan verzekeren, dat er nog veel meer aandacht vanuit de (buitenlandse) media voor uw geliefd genootschap zal worden gegenereerd."

Belofte maakt schuld. Nietwaar?

'Baarn' wordt vandaag op de wenken bediend door het onderstaande artikel in De Groene Amsterdammer:

https://www.groene.nl/artikel/goddelijke-hormonen
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De Groene Amsterdammer (17 juni 2020): Goddelijke hormonen

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: do 18 jun 2020, 16:24(...)
'Baarn' wordt vandaag op de wenken bediend door het onderstaande artikel in De Groene Amsterdammer:

https://www.groene.nl/artikel/goddelijke-hormonen

@zefyr
@all


Enkele passages die mij opvielen in het in on­om­floers­te be­woor­din­gen geschreven artikel van Franca Treur:

  • In haar boek lees ik dat Apostolischen vooral in de bovenlaag van de bevolking zitten en dat ze ook bij mediabedrijven werken, zoals de NOS en de NRC.
  • Maar er moet onder die hoogopgeleiden ook wel ongemak zijn geweest over het feit dat ze een mens, een apostel, als god vereerden, dat ze geschenken in zijn tuin in Bussum legden, dat ze zijn woorden indronken als liefdesgaven en richtsnoeren voor het leven, en dat ze hem toezongen op massale vereringsbijeenkomsten.
  • In 1910 werd Johannes Hendrik van Oosbree de Apostel in het Nederlandse gebied. Die maakte van het apostelambt iets absoluuts. Jezus was volgens hem de eerste met de ‘heilbrengende Christusgeest’, nu bracht Van Oosbree die heil. Hij liet allerlei bestaande liederen herschrijven. ‘Welk een vriend is onze Jezus’ werd ‘Welk een vriend is onze Apostel, die aan Jezus’ plaats nu staat’. Enzovoort.
  • Slok en later ook zijn zoon Slok jr. regeerden het Genootschap als dictators, zo stelt Doorenspleet, die zich als politicoloog met democratie bezighoudt. De regels werden strenger, en degenen met kritiek werden terechtgewezen ten overstaan van duizenden geloofsgenoten.
  • Wie verstek liet gaan kreeg meteen een telefoontje. Discussies werden niet getolereerd, het verstand was ondergeschikt aan de beleving.
    Het genootschap noemt zich religieus, maar het godsbeeld is onduidelijk. Christelijk, maar zonder de bijbel en de christelijke feesten. Op protestanten, met hun kerken en hun ouderwetse godsbeeld, werd diep neergekeken.
  • De Apostolischen vernieuwen zich voortdurend, ze herschrijven de liederen en bedekken het verleden, waardoor Doorenspleet soms denkt dat het één grote zinsbegoocheling is geweest.
    Ook dat herken ik: voormalige geloofsgenoten die doen alsof het allemaal zo extreem niet was, omdat ze nu genuanceerder en vrijer denken dan toen. In hun hoofd herschrijven ze hun geschiedenis om zich met hun oude ik te verzoenen.
  • Haar analyse aan het eind van het boek doet weldadig aan voor iedereen die zelf in een sekte is opgegroeid.

Is het niet bizar dat met zo'n twijfelachtige reputatie deze braniënde religieuze geldschieter nu wordt omarmd bij de Vrije Universiteit? En hoe curieus was het eerder al dat de Nieuw-Apostolische Kerk (...) zomaar mocht aanschuiven bij de Raad van Kerken in Nederland?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

  • Ook dat herken ik: voormalige geloofsgenoten die doen alsof het allemaal zo extreem niet was, omdat ze nu genuanceerder en vrijer denken dan toen. In hun hoofd herschrijven ze hun geschiedenis om zich met hun oude ik te verzoenen.

Franca Treur in het artikel "Goddelijke hormonen" d.d. 17-06-2020 in De Groene Amsterdammer

@all

De met rood gemarkeerde quote hierboven lijkt mij cruciaal. Ik zou deze willen verbinden met een andere quote, namelijk uit een artikel van Freek Schravesande in de NRC van gisteren, zaterdag 20 juni:
Studenten in actie tegen ‘lakse’ houding bij sexual harassment
Demonstratie Zo’n honderdvijftig demonstranten eisten vrijdag het aftreden van een UvA-docent vanwege seksuele intimidatie.

(...)
Studenten trokken jarenlang aan de bel over zijn gedrag, maar er kwam geen oplossing. Een jaar eerder kwam ook al een zaak rond seksuele intimidatie door een hoogleraar van de UvA via NRC aan het licht.

(...)
Het gaat altijd op dezelfde manier: eerst laten ze een intern onderzoek doen, dan een extern. Vervolgens gebeurt er niks.”

(...)
Docent Natalie Scholz zegt in een felle toespraak dat het college van bestuur en de decaan „alles tentoonstellen [sic] wat er verkeerd is aan de universiteit”. „Degenen die het probleem zíjn, kunnen het probleem niet oplossen.”

(...)

Bij al dit soort van intimidatiepraktijken (lees: emotioneel misbruik) schijnen telkens opnieuw de verdachten zelf, zoals het nota bene gebeurt in de Nieuw-Apostolische Kerk, of hun directe collega's aan zet te zijn om de ingebrachte klachten geruisloos af te handelen. Maar ook dát is voor slachtoffers natuurlijk schandelijk intimiderend gedrag. Zo vallen dezen twéémaal ten prooi aan machtsmisbruik!

Aanzien en machtsbehoud van gezagsfiguren zijn in deze samenhang storende drijfveren. Zowel bij de Nieuw-Apostolische Kerk als bij het Apostolisch Genootschap zijn het m.i. systeemfouten, waardoor slachtoffers bijna altijd eenzaam aan hun lot worden overgelaten.

Het is de hoogste tijd om dit op zo'n manier via de media aan de kaak te stellen, dat de macht van daders eindelijk wordt gebroken...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

recensie vanuit vrijzinnig oogpunt

Bericht door zefyr »

@allen,

https://www.vrijzinnigen.nl/apostelkind ... meenschap/

Wellicht ten overvloede merk ik op, dat het Apostolisch Genootschap, als religieus-humanistisch genootschap, sinds enkele jaren zich rekent tot de vrijzinnige stroming zoals de remonstranten, doopsgezinden en protestantse gemeenten met vrijzinnige signatuur.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

De Groene Amsterdammer van 1-2 juli 2020: ingezonden brief van Evert Hartog

Bericht door zefyr »

@allen,

https://www.groene.nl/artikel/post-week-27-2020-07-01

De ingezonden brief van Evert Hartog (Assendelft) werd op 1 juli jongstleden gepubliceerd op groene.nl en op 2 juli jongstleden gepubliceerd in de papiereneditie van De Groene Amsterdammer (p63).

Het is niet uit te sluiten, dat het Apostolisch Genootschap het verheffingsideaal heeft nagestreefd, maar dit genootschap heeft in Nederland geen enkele bijdrage geleverd aan het (universitair) onderwijs. Het Apostolisch Genootschap heeft simpelweg geparasiteerd op de naoorlogse ontwikkelingen, waarvan de impulsen en inspanningen van elders kwamen. De leden van het Apostolisch Genootschap hebben evenals miljoenen andere Nederlanders geprofiteerd van deze ontwikkelingen. Welbegrepen eigenbelang ;)

Wie is Evert Hartog?

https://zaanstreek.sp.nl/onze-mensen/evert-hartog

https://www.deorkaan.nl/vers-bloed-of-o ... lijst-aan/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuwwij.nl - Apostolisch Genootschap onderkent schaduwzijden van eigen verleden

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde nieuwwij.nl onderstaand artikel.

https://www.nieuwwij.nl/actueel/apostol ... -verleden/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Reformatorisch Dagblad - rd.nl - Apostolischen geven fouten toe (dinsdag 14 juli 2020)

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanavond werd onderstaand artikel gepubliceerd op de website rd.nl van het Reformatorisch Dagblad.

https://www.rd.nl/kerk-religie/apostoli ... -1.1679928
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”