Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

website apostelkinderen.nl gelanceerd

Bericht door zefyr »

@allen,

Deze week is de website https://apostelkinderen.nl/ gelanceerd.

De '2%' heeft betrekking op een uitspraak van apostel Wiegman, die begin deze maand in de plaats van samenkomst te Groningen tijdens een dienst inhaakte op het boek 'Apostelkind' van Renske Doorenspleet. Hij vertelde in relatie tot dit boek over z'n ervaringen als geneesheer/kinderarts, waarbij hij zieke kinderen medicatie voorschrijft. 98% procent van hen reageert positief, waardoor de kwaliteit van leven wordt verbeterd en het leven wordt verlengd. Echter, 2% van deze kinderen ondervindt negatieve bijwerkingen, maar dit weerhoudt hem er niet van deze medicatie te blijven voorschrijven. Dit voorbeeld uit de praktijk - apostolischen grossieren hierin! - diende de apotheose van Renske Doorenspleet te illustreren. Apostelwoord als milde dauw... Kort en goed, het is naar m'n onbescheiden mening, een gotspe van formaat.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Noordhollands Dagblad van zaterdag 18 juli 2020

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag is in het Noordhollands Dagblad het artikel 'Slok, de slokop, had nooit genoeg' (twee pagina's!) gepubliceerd naar aanleiding van het boek 'Apostelkind' van Renske Doorenspleet. In dit artikel worden laatst genoemde en Ronald Blom (60 jaar, woonachtig te Alkmaar), die een ex-lid van het Apostolisch Genootschap is, geciteerd. Ronald Blom trad op 17-jarige leeftijd uit het Apostolisch Genootschap.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

Het artikel in de bovengenoemde krant moet ik nog lezen.
Hierin spreekt men van de grote SLOKOP, en dat waren de SLOK mannen, vooral SLOK 1.
Nadat L. Slok in 1951 zonder gebouwen verder moest kwam hij met de tekst "WIJ GAAN BERGEN VERZETTEN "
Grote bedragen werden geofferd door de leden, naast offergeld waren er steeds de zogenaamde liefdes aanbiedingen
en extra liefdesaanbiedingen.
L. Slok heeft ernorme geldbedragen naar binnen geharkt.
Ook nadat iedere gemeenschap een eigen plaats van samenkomst had ging Slok door met geld aftroggelen.
Het enorme vermogen van het AG (500.000.000) staat in geen enkele verhouding tot het leden aantal (12.000)
AG bestuur, maak een verdeelsleutel en stort een belangrijk deel van het vermogen terug naar de leden en ex leden.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Friesch Dagblad van woensdag 22 juli 2020 - Apostolisch Genootschap geeft fouten toe

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde het Friesch Dagblad onderstaand artikel.

Apostolisch Genootschap geeft fouten toe

* Van leden werd een kritiekloze volgzaamheid gevraagd

Baarn | Het Apostolisch Genootschap, een religieus-humanistische beweging, onderkent 'de schaduwzijden van het eigen verleden en de impact van de ideologisch getoonzette opvoeding in de jaren zeventig en tachtig'. Dat liet het genootschap weten naar aanleiding van de 'dialooggesprekken' die zij voerde met (ex-)leden over de negatieve effecten die zij hebben ervaren door hun (jeugd)lidmaatschap. Zeker 38 personen deden hier tot nu toe aan mee. Daarnaast zijn er nog ruim tachtig gesprekken en e-mailcontacten met (ex-)leden geweest. Aanleiding voor de dialooggesprekken vormde de grote hoeveelheid reacties op sociale media na de publicatie van het boek Apostelkind van ex-lid Renske Doorenspleet in april dit jaar. Tientallen ex-leden gaven in de media aan zich in het boek te herkennen. Op basis van de gevoerde gesprekken zegt het Apostolisch Genootschap nu dat er in het verleden 'te weinig aandacht was voor het individu, wat vooral jongeren belemmerde in hun ontwikkeling. Ook was er sprake van 'kritiekloze volgzaamheid' die van de leden werd gevraagd en was er te vaak een doofpotoplossing voor menselijk leed; bij echtscheidingen of andere gezins- of maatschappelijke problemen. Dit was reden om in 2007 de geestelijke - en jeugdverzorging te professionaliseren met een duidelijk begrenzende gedragscode.

Beweging is hoopgevend
Op de website NieuwWij staan inmiddels veel negatieve reacties te lezen op de verklaring van het Apostolisch Genootschap. Veel ex-apostelkinderen zijn verontwaardigd, omdat het genootschap de resultaten van de dialooggesprekken al heeft bekendgemaakt voordat er overleg met hen is geweest. Ex-lid Doorenspleet: "Dit wekt de suggestie dat de uitkomsten van tevoren al vastlagen, althans voor het Apostolisch Genootschap, en daarom hoop ik op echte extern, onafhankelijk onderzoek waarbij de belangen van de ex-leden voorop staan. Maar er is duidelijk beweging bij het genootschap, en dat lijkt hoopgevend." Het Apostolisch Genootschap kende lang een autoritaire, centralistische cultuur waarin de apostel (de geestelijk leidsman) centraal stond, schrijft de beweging. 'Rond het jaar 2000 kwam er een einde aan de persoonsverheerlijking van de apostel en was op alle fronten meer aandacht voor het individu. Intern werd daar veel over gecommuniceerd. Met ex-leden was hierover geen structurele dialoog.' De oproep van het genootschap leverde ruim 120 reacties op van leden en ex-leden. Eind augustus worden de uitkomsten van de dialoogsessie gedeeld. Begin september staat nog een dialoogbijeenkomst gepland.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

In het boekje met kinderliederen ( lied 25 ) lees ik het volgende.
DE JEUGD HEEFT DE TOEKOMST,
ZO LUIDT HET ALOM
EN ALLEN BEGRIJPEN WIJ WEL HET WAAROM.
WANT STRAKS ALS WIJ OUDER VOLWASSEN DAAR STAAN,
KOMT OOK OPENBAAR WAT AAN ONS IS GEDAAN.

De vele beschadigde A.G leden en ex leden zijn het levende bewijs
van de waanzinnige hersenspoeling die op hen is losgelaten.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Noordhollands Dagblad (Alkmaarsche Courant) van zaterdag 18 juli 2020

Bericht door zefyr »

@allen,

Eerder maakte ik melding van het artikel 'Slok, de slokop, had nooit genoeg' in het Noordhollands Dagblad van zaterdag 18 juli jongstleden. Dit is een regionale krant, dat in verscheidene versies verschijnt. Eerder genoemd artikel is gepubliceerd in het Noordhollands Dagblad (Alkmaarsche Courant) en geschreven door Leonie Groen.

Enkele interessante citaten uit dit artikel:

"Aan de Vrije Universiteit wordt nu onderzoek verricht naar het Apostolisch Genootschap. Doorenspleet heeft niet veel vertrouwen in de onafhankelijkheid. 'Het wordt verricht door een lid en gefinancierd door het genootschap.' (...) Doorenspleet: 'Schrijvers worden ingehuurd om opiniestukken te publiceren over duurzaamheid, milieu, verbinding, fatsoen, vrede en veiligheid.' Blom gelooft niet dat er heel veel veranderd is."
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans) - tweede druk

Bericht door zefyr »

@allen,

Op 14 juli jongstleden (19:33 uur) maakte Renske Doorenspleet op h'r facebookpagina het onderstaande bekend.

"Wat is er veel gebeurd sinds mijn boek 100 dagen geleden verscheen en ik er in de radio-docu van VPRO's OVT over vertelde. En de afgelopen 10 dagen zaten ook weer vol nieuws. Zo kwam er een tweede druk van het boek, was er wederom een mooie recensie ( https://www.allesoverboekenenschrijvers ... 0oixuQN2m8 ) en werden er gesprekken georganiseerd tussen zo'n 60 ex-apostelkinderen met de huidige apostel Wiegman, een apostolische psycholoog, en twee mediators. Op NieuwWij deelde het Apostolisch Genootschap (APG) - voorbarig - al sommige uitkomsten (volgens het APG was er sprake van ‘kritiekloze volgzaamheid die van leden werd gevraagd’ met 'persoonsverheerlijking van de apostel' en een 'doofpot-oplossing voor menselijk leed') en dit najaar komt er een rapport. Ook zijn er plekken voor lotgenotencontact ontstaan, zoals besloten facebook groepen (bijvoorbeeld 'Apostolisch Perspectief' met zo'n 190 leden en onlangs ook 'Apostelkindjes' met zo'n 30 leden) waar je je bij kunt aansluiten. En er lopen nog meer initiatieven van ex-apostelkinderen, zo heb ik gehoord. Waar gaat deze zoektocht verder heen? Ieder zal zo z'n eigen antwoord hebben. Ik ben benieuwd naar jullie eigen ideeën daarover. Zelf neem ik de komende 5-6 weken tijd voor rust & ruimte & reflectie. En wees gerust, I’ll be back!"

Dus na (ruim) drie maanden verschijnt de tweede druk van het boek 'Apostelkind'! Waarvan akte.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

Op de website Apostelkinderen las ik het volgende.
Tijdens de confirmatiedienst in 1971 hangt er een gespannen sfeer, L.Slok weigert
de groep te confirmeren.
De jonge mensen waren niet trouw genoeg, droegen losbandige kleding en de jongens
hadden te lange haren.
SLOK VERLIET ZEER BOOS DE ZAAL.
Een storm van emotie brak los, mensen huilden en renden hem na.
Na langdurig en keihard gezang kwam SLOK eindelijk terug.
HIJ ZEI DAT HIJ ZOJUIST SPIRITUEEL CONTACT HAD GEZOCHT MET ZIJN GROTE VOORGANGER
VAN OOSBREE.
DEZE HAD HEM VAN GENE ZIJDE GEZEGD DAT SLOK MET DE HAND OVER HET HART MOEST STRIJKEN.
terwijl een leven na dit leven, gene zijde door L.Slok in 1951 naar het rijk der fabelen was verwezen
was de GENE ZIJDE er ineens weer in 1971.
L.Slok kon zelfs contact met van Oosbree hebben en kreeg van zijn voorganger in het ambt goede raad.
Nog even ter herinnering: L. Slok maakt bekend in 1949 dat hij de Christus is iets later in de tijd is hij ook GOD.
in 1951 zegt hij dat een leven na dit leven (hiernamaals) niet bestaat, en tovert in 1971 voor een kort moment gene zijde terug.
De huidige leiding van het AG zal krachtdadig afstand moeten doen van haar geschiedenis, halve maatregelen vergroot de chaos.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@ZwartSchaap

In het bewuste persoonlijke verhaal van 26 juli jl. op de website "Apostelkinderen", viel mij ook de volgende passage nog op:
  • Waarom bepaalde de apostel alles? Waar baseerde hij zich op? Waarom werd hij zo verheerlijkt? Niet alleen de malle kledingvoorschriften, maar ook de inhoud en de cultuur verstikten mij. Ik werd mij bewust van de onderwerpende teksten van liederen zoals: ‘Mijn God als apostel voor hem kniel ik neer’. Ik besefte dat het AG amper een religie was; er was nauwelijks aandacht voor een hogere macht, er was geen hiernamaals, de bijbel was onbelangrijk. Er was alleen een ideologie om een goed mens te zijn, door te ‘doen wat de apostel zegt’. Buiten het AG zou je reddeloos verloren zijn en ‘in de goot’ eindigen. Er ging een enorme druk van uit. Ik ging mij ervoor schamen en durfde op school niets te zeggen over het AG.

Bron: https://apostelkinderen.nl/2020/07/26/v ... /#more-161

Herkenbaar! De nieuw-apostolische geloofspraktijk was vergelijkbaar. Zo'n systematisch geclaimde exclusiviteit leidt eenvoudig tot dissociatie ("pro­ces waar­bij een ge­coör­di­neerd ge­heel van ge­dach­ten of emo­ties af­ge­schei­den raakt van de rest van de per­soon­lijk­heid"). Hoe kom je zonder psychische kleerscheuren daarvan af als je persoonlijkheidsontwikkeling jarenlang brutaal werd verstoord?

Vanwege het aangerichte psychische leed valt er nogal wat goed te maken. Daarom is de onderstaande reactie bijzonder to the point:
  • Ik hoor heel vaak: “Jaaah, maar nú is het allemaal anders!”

    Dat zal best zo zijn en is wie het aangaat van harte gegund.
    Maar wat zegt het verder? Hoe relevant is het?

    Wat helemaal hetzelfde is en blijft, is de bijzondere en ook bizarre jeugd van een of enkele generaties die tegen wil en dank in dat verleden hun jeugd hebben beleefd en er gevormd zijn. Daarop reageren met ‘Ja, maar nu is alles anders’, doet geen enkel recht aan de gevoelens van ex-leden.

    We ronselen ook geen slaven meer voor de rijstplantages.
    En dat zegt hooguit dat we dat vroeger dus wél deden.

Bron: Reactie op 26 juli 2020 om 15:19

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”