- [21] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof het dan niet, [22] want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. [23] Jullie moeten oppassen, ik heb het jullie allemaal van tevoren gezegd.
Uit: Marcus 13 (NBV)
- Verdediging tegen schijnapostelen
[1] U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen. [2] Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven. [3] Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte en zuivere toewijding aan Christus. [4] U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt.
(...)
[13] Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. [14] Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. [15] Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.
Uit: 2 Korintiërs 11 (NBV)
- [1] Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang.
Uit: 2 Petrus 2 (NBV)
@all
Wanneer Bijbelteksten als hierboven in de prediking naar voren kwamen, voelde ik mij in de Nieuw-Apostolische Kerk, "in het midden der gemeenschap", gewaarschuwd voor "de boze buitenwereld". Toch schreef ik op dit Forum onlangs daarentegen:
TjerkB schreef: ↑wo 04 nov 2020, 22:07
(...)
Sinds Lambertus Slok en Johann Gottfried Bischoff niet meer door één deur konden, kwam het tot twee afzonderlijke geloofsrichtingen. Beiden verzonnen een list.
De één koos ervoor aan Christus Jezus gelijk te zijn geworden; de ander besloot Gods onsterfelijke oogappel te zijn. Wonderwel lukte het ze om vele duizenden gelovigen aan zich te binden die het okay vonden dat ze geen tegenspraak duldden.
(...)
TjerkB schreef: ↑ma 21 dec 2020, 14:42
(...)
Voor mij als kind was er "in de gemeenschap" nog geen vuiltje aan de lucht.
Pas na mijn confirmatie kreeg ik door: het is hier niet pluis. Zelden of nooit werd er een vraagteken, dat spontaan bij mij opkwam, weggenomen.
(...)
Terwijl ik mij van kindsbeen af, temidden van liefhebbende broeders en zusters, in de gemeenschap, veilig en geborgen had gevoeld, werd onze aandacht ervan afgeleid onder welke omstandigheden anderen in diezelfde geloofsgemeenschap geen leven meer hadden:
Redactie schreef: ↑za 27 apr 2013, 21:01
(...)
Wäre es nicht an der Zeit, ernstlich nachzuforschen, warum es nun so gekommen ist, ja kommen mußte? Die Reichsgottesgeschichte lehrt uns, daß Hochmut und Menschenvergötterung schon oft die Ursache waren, daß Gott seine Hand von Führung und Volk zurückzog.
Es liegt uns fern, zu kränken; sondern allein, um möglichst Einsicht zu wirken, sei nachstehend etliches angeführt, was gewiß nicht im Sinne Christi war, da durch den übertriebenen Stammapostelkult der Ruhm Christi geschmälert wurde.
In neuapostolischen Zeitschriften, für deren Inhalt der Stammapostel als Herausgeber verantwortlich war, wurde der Stammapostel als der größte Mann der Gegenwart bezeichnet («Der gute Hirte», 1953» Seite 74), als der größte Mensch auf dieser Erde hingestellt («Jugendfreund», 1954, Seite 51).
Im Weihnachtsgottesdienst zu Gießen nannte Apostel Rockenfelder den Stammapostel
«den Größten — nächst Christus —, den die Erde je getragen hat». Das hat sich der Stammapostel widerspruchslos angehört und ließ den Bericht über jenen Dienst selbst in alle Welt hinaussenden.
Im Kalender «Unsere Familie», 1956, Seite 60, nannte Apostel Schiwy den Stammapostel
«den Exponenten göttlicher Herrlichkeit».
In der «Wächterstimme», 1955» steht auf Seite 31 vom Stammapostel geschrieben:
«Er kündet die Aufhebung der Naturgesetze für die« die seinem Worte glauben, daß sie den natürlichen Tod nicht schmecken brauchen und verheißt ihnen nach göttlichem Willen das ewige Leben.»
Apostel Startz schrieb in der «Wächterstimme» vom 15. Oktober 1955:
«Ohne den Stammapostel Bischoff gibt es keine Erste Auferstehung, keinen Einzug in den Hochzeitssaal und kein Wohnen im Reiche der Herrlichkeit!» Welche Anmaßung und Überheblichkeit!
Laut «Unsere Familie», Nr. 23, 1955, Seite 623, sagte der Stammapostel in Kassel:
«Wir können vor Gott treten und behaupten, daß wir besonders gute und vollkommene Menschen seien.»
Und im Kalender «Unsere Familie», für 1956, schreibt ein Apostel, der Stammapostel habe ihm in einem Briefe mitgeteilt:
«Ich habe alles überwunden, was ich in der Ewigkeit nicht fortsetzen kann.»
Einer unserer Brüder schrieb dazu: «Wer so spricht und lehrt, der sucht keine Gnade mehr, Wer aber die Zuflucht unter das Kreuz Christi nicht mehr nötig hat, der kann — so haben wir uns durch Tatsachen belehren lassen müssen — auch selbst keine Gnade mehr üben.»
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
27 apr 2013, 21:01", in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960
BakEenEi schreef: ↑za 24 aug 2013, 12:02
(...)
Hoewel de deels geschonden tekst bij het inscannen van het bewuste document nog wel enige correctie behoeft, is het duidelijk dat er tijdens de dienst op zondag 10 juli 1960 uiterst krenkende uitspraken zijn gedaan over weggehoonde zielen die hun bedenkingen hebben bij het door de "autoriteiten" door de jaren heen brutaal geclaimde allerhoogste waarheidsgehalte ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff:
- Als tekstwoord diende 2 Petrus 3: 3-6: "dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar is de belofte zijner toekomst?"
- Walter Schmidt: De Stamapostel heeft ons alles gezegd wat de Heer hem in de geest gaf wanneer het daarvoor de tijd was. Hij, de grootste openbaarder van onze tijd, uitgerust met een verheven, goddelijke geest, heeft ons de wil des Heren zuiver en rein verkondigd. Zo staan wij ook heden nog tegenover het woord, dat wij tot nu toe gesproken hebben, en behoeven wij geen enkel woord daarvan terug te nemen.
- Walter Schmidt: Wij beleven ook nu het voorgelezen woord, waarin de spotters en verachters zeggen: waar is de belofte zijner toekomst? Want nadat de vaderen ontslapen zijn, nadat de Stamapostel van onze tijd ontslapen is, blijft het alles, zoals het vanaf de aanvang van de schepping geweest is! Neen. mijn lieve Broeders en Zusters, het blijft niet zo! De Heer voleindigt, hetgeen Hij begonnen is. Hoe zou zich anders de Schrift vervullen? In de Openbaring van Johannes is immers de ontwikkeling van de Bruidsgemeente geschilderd, ,en wij lezen in Openbaringen 14:1: "En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Zion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Dan wordt deze Bruid beschreven, waarvan verder gezegd wordt: "Zij volgen het Lam, waar Hij ook heengaat" (Openb. 14: 4). In deze tijd beproeft de Heer ons geloof. Nu zullen ook de spotters naar voren treden, onze vijanden en tegenstanders, en zullen zeggen: 'Naar is jullie belofte? Broeders en Zusters, dan zullen wij handelen gelijk Abraham eens deed. Gelovig, zoals hij eenmaal op Moria stond, zo bevinden wij ons heden op de hoogste berg, waarvan de profeet reeds zeide, dat in de laatste tijd de berg, welke des Heren huis is, vast zal staan. hoger dan alle bergen (Jesaja 2: 2).
- Walter Schmidt: De Stamapostel zal ook in de voorliggende tijd zijn handen zegenend over ons uitspreiden. Als heden de spotters en verachters, onze vijanden en tegenstanders, die hun blik op het verlossingswerk van onze God richten, zeggen "Waar blijft U thans met Uw belofte?", dan zullen wij wijs genoeg zijn om niet met hen in discussie te treden. De duivel is te vergelijken met een lucifer. Als men hem in de hand neemt, ziet hij er onschuldig uit, maar hij verbergt een geweldig verderf in zich, zodra hij met het strijkvlak in aanraking komt. Met een lucifer kan men een stad in de as leggen of een bos aansteken. Ik wil mij er niet voor laten gebruiken voor de duivel een strijkvlak te zijn. Ik wil geen onproductieve arbeid op mijn schrijftafel laden, doordat ik mij als strijkvlak aan de spotters, de vijanden en tegenstanders ter beschikking stel, opdat de duivel overal zijn vuur kan aansteken, Ik zal getrouw aan de woorden van de Stamapostel, op alle aanvallen. welke thans van buiten af komen, zwijgen, Dit sterke wapen, dat de Stamapostel vele jaren bij zich droeg. heeft allen de mond gesnoerd. Zij hebben weleens geroepen, dan echter, hebben zij gezwegen, omdat de Stamapostel zweeg. Zo zullen ook wij, als Apostelen, bij alles wat thans komen zal, dit sterke wapen aanwenden, het wapen van het zwijgen. Het laatste woord spreekt de Heer. Zo heeft de Stamapostel het gedaan. Hij was ons in vele, vele dingen een voorbeeld. Hij was niet alleen met menselijke wijsheid toegerust, echter ook met goddelijke. Hij heeft vermeden, nutteloze arbeid te doen en met de vijanden te twisten. Hij heeft ook nimmer slapende honden wakker gemaakt, hij heeft ze laten slapen. Zo zullen ook wij het doen.
- Walter Schmidt: Wij danken de Stamapostel over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine.
- Walter Schmidt: Zo hebben ook wij geloofd, dat de Heer het werk voleinden zou in het leven van onze Stamapostel. Heeft het ons geschaad, zó geloofd te hebben? Ik geloof, dat wanneer hij de boodschap niet verkondigd had, misschien vele Godskinderen tot het materialisme overgegaan en voor het Godswerk verloren geweest zouden zijn.
- Apostel Lewitus: Daarom is het geen schande. als ook wij heden voor een raadsel staan en moedigen eerlijk bekennen: Wij hebben geloofd. Wij zullen zwijgen, als er aanvallen komen, en een gesloten muur voor onze Stamapostel Schmidt vormen. Want waar geen gat is, kunnen ook de machten der duisternis niet binnendringen.
Bron:
http://apostolischekritiek.nl/verslag_v ... ___van.htm
Waarvan akte! Maar was het de Geest der waarheid die hier zo venijnig van zich afbeet?
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
Za 24 Aug 2013, 12:02" in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"
Dus: terwijl wij vanuit de Bijbel als het ware werden geattendeerd op "fake news", was bij nader inzien onze "server" feitelijk al gehackt.
Het stond zeker niemand helder voor ogen hoe Christus Jezus zich in dit verband al eens had uitgelaten:
- [28] Ik zeg jullie: van allen die geboren zijn uit een vrouw is niemand groter dan Johannes, maar in het koninkrijk van God is de kleinste nog groter dan hij.’ [29] Alle mensen die dit hoorden, ook de tollenaars, brachten hulde aan God en zijn gerechtigheid: zij hadden zich immers door Johannes laten dopen.
Uit: Lucas 7 (NBV)
De reden ervan waarom ik dit nu nog eens uitgebreid voor het voetlicht breng, is, dat ik mij (met mijn nieuw-apostolische achtergrond) oprecht níets wil verbeelden als het gaat om de keerzijde van het doen en laten van bijvoorbeeld Lambertus Slok sr. Evenals de NAK-stamapostel Johann Gottfried Bischoff, viel laatstgenoemde er immers niet van te weerhouden dat hij door zijn
grootheidswaan anderen tot slachtoffer maakte. Mijn ouders die overigens pas in 1957 toetraden tot de Nieuw-Apostolische Kerk, hebben zich niet weten te realiseren hoe het gemeenteleven in hun tijd aldus van binnenuit werd gesaboteerd. De gevolgen van de "hack" zouden niet uitblijven. Vanuit de "inner circle" van de genoemde hooggeplaatsten toonde namelijk ook vrijwel niemand achteraf de moed om toe te geven, dat men ten onrechte misstanden had afgedekt. Langdurig had de leugen geregeerd en die blééf nu daardoor ook nog heel lang regeren.
Gelet op het voorgaande, komt uiteraard de vraag op:
hoe rechtschapen zijn nu bij beide kerkgenootschappen de huidige bestuurders?
Als het enkel en alleen handelde over materiële zaken of desnoods over
een gekochte leerstoel bij een universiteit en wat dies meer zij, had ik mij waarschijnlijk niet aangesproken gevoeld, maar door het impliciete machtsmisbruik werd er aan menigeen (blijvend) letsel toegebracht. Wie onverschillig tegenover het geloof staat, valt aan dat sektarische geweld niet ten prooi, maar juist weerloze kinderen en spontane jonge mensen werden het slachtoffer. Nadat het boek "Apostelkind" verscheen, kwamen velen ervoor uit slachtoffer te zijn. Van het huidige bestuur bij het Apostolisch Genootschap had ik verwacht dat men het leed van de betrokkenen zich zou aantrekken, maar dat gebeurde amper: naar het spreekwoord
"gelijk de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" bejegent men slachtoffers met argwaan.
Dat voorspelt weinig goeds. Angst is een slechte leermeester. Dienend leiderschap - dát is wat wij allen nodig hebben. Géén
tirannie.
Goede dingen worden gekenmerkt door eenvoud:
- ... als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden.
Want iedereen die de wil van God doet, die is Mijn broer en zuster en moeder.
Uit: Marcus 3: 25 en 35(NBV)
Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.
Uit: Jakobus 2: 26 (NBV)
Groet,
TjerkB