Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Dr U Hamel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 18:38

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door Dr U Hamel »

N a.v bovenstaande,
Moest denken aan een kort gedichtje van Toon Hermans;
Gelukkig staat tussen die grote God
en zijn ontzaglijk licht
Zijn Zoon die, met een menselijk gezicht
mij aankijkt ook al zijn mijn ogen dicht.
Groeten,
U. Hamel
Laatst gewijzigd door Dr U Hamel op ma 11 jan 2021, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

Er zijn ook Apostelkinderen op gevorderde of hoge leeftijd.
Een aantal van hen is op jongere leeftijd gaan studeren en hebben een academische
titel behaald.
Ook zijn er enkele die gepromoveerd zijn en mogen zich hoogleraar noemen.
Deze ontwikkelde mensen hebben deels ook een taak of gehad binnen het A.G als voorganger
of distriktsvoorganger.
Natuurlijk hebben deze mannen en vrouwen in de loop van de tijd vast kunnen stellen dat men
in een sektarische geloofsgemeenschap is opgegroeid en daardoor ook gehersenspoeld.
Dat het buitengewoon moeilijk is voor een hoog ontwikkeld mens om op latere leeftijd aan zichzelf
te moeten toegeven dat men een foute leer heeft aangehangen lijkt mij begrijpelijk.
Dit verschijnsel doet zich uiteraard ook voor in andere sektarische groeperingen.
Veelal is te zien dat men zich niet losmaakt van de gemeenschap maar zichzelf troost met de
gedachte dat er inmiddels veel is veranderd en er is nu een nieuwe jongere generatie aan het roer.
Het is waarschijnlijk onmogelijk om in dergelijke omstandigheden niet te zijn gespleten.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 13 mei 2020, 21:54 (...)
Onlangs werden aan mij beelden getoond van video-opnamen vanuit het Apostolisch Genootschap. Zo zag ik de apostel Lambertus Slok bij muzikaal omlijste vieringen, in "het gebouw" in Bussum, van -ik meen- diens 78e en 79e verjaardag.

(...)

@all

Van de viering op 28 augustus 1982 ontving ik dezer dagen een filmpje van ongeveer zeven minuten. Klik »HIER« om het af te spelen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: wo 20 jan 2021, 16:50(...)
Dat het buitengewoon moeilijk is voor een hoog ontwikkeld mens om op latere leeftijd aan zichzelf
te moeten toegeven dat men een foute leer heeft aangehangen lijkt mij begrijpelijk.

(...)
Veelal is te zien dat men zich niet losmaakt van de gemeenschap maar zichzelf troost met de
gedachte dat er inmiddels veel is veranderd
en er is nu een nieuwe jongere generatie aan het roer.

(...)

@ZwartSchaap

Wat mij bij het Apostolisch Genootschap opvalt is dat men -naar Johan Cruijff- nogal experimenteert met "elk nadeel heb se voordeel", zoals met het onlangs uitgegeven jaarboek waarin weekbrieven uit een duistere periode werden hertaald tot hedendaagse propaganda! Zo neutraliseert men als het ware het geprangde gemoed, het bevlekte geweten. Wat overblijft is per saldo een soort van feelgoodfilm.

Bij het Apostolisch Genootschap schijnt men inmiddels te geloven dat het verstandig is om wat krom is onbeschaamd recht te praten, maar de historicus Johan Huizinga sprak gedecideerd: "Pro­pa­gan­da is de kunst om een an­der te la­ten ge­lo­ven wat je zelf niet ge­looft." .

Het verkiezingsdrama in de VS herinnerde ons aan het grote belang van losers‘ consent: durft men een nederlaag onder ogen te zien? Als men bij het Apostolisch Genootschap oprecht berouw had voor het leed waar sommigen nog altijd mee worstelen, had men bij het ingestelde Meldpunt nooit ten eigen faveure blijk gegeven van het juristenwerk wat slachtoffers nu kennelijk op afstand moet houden.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

Dr U Hamel schreef: ma 11 jan 2021, 23:03 (...)
Moest denken aan een kort gedichtje van Toon Hermans;
  • Gelukkig staat tussen die grote God
    en zijn ontzaglijk licht
    Zijn Zoon die, met een menselijk gezicht
    mij aankijkt, ook al zijn mijn ogen dicht.
(...)

@Dr U Hamel

Balsem der vertroosting... Toch lijkt het mij geen sinecure, indien jarenlang op onheuse wijze je de beste krachten zijn ontnomen en wellicht zelfs méér dan dat, om dan voorgoed al het onraad in het stof te laten bijten. Ja, "Zijn ontzaglijk licht" gaat boven kunstlicht:

TjerkB schreef: do 29 mar 2018, 09:07 (...)
  • Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

    Uit: Johannes 3: 21 (NBV)
  • In dat Licht te mogen wand’len,
    trots de duisternis op aard’,
    geeft ons daag’lijks stof tot danken,
    is ons vele offers waard.
    Geef, o Heiland, kracht en sterkte,
    dat wij U te allen tijd
    -door ‘t geloof en in de liefde-
    volgen in gehoorzaamheid.


    Bron: Derde couplet van lied 145, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
(...)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

video-opname (beeld en geluid) 28 augustus 1982 opziener Egbert Johannes Scheeper

Bericht door zefyr »

@allen,

De spreker die de weg bereidde voor apostel Lamberts Slok was opziener Egbert Johannes Scheeper (geboren 23 mei 1906, overleden 28 december 1991). In lyrische bewoordingen stak laatstgenoemde op 28 augustus 1982 de loftrompet af op het bereikte resultaat van de decennialange en noeste arbeid (in de kerk wordt niet gewerkt; daarentegen wordt in het Werk gewerkt - aldus een gevleugelde uitspraak in het Apostolisch Genootschap!) van apostel Lambertus Slok. Op een slaafse en kruiperige wijze prees opziener Egbert Scheeper de Man Gods aan. Egbert Scheeper was een geboren en getogen Fries (Friezen worden vaak als broodnuchter aangemerkt, maar kunnen (helaas!) ook 'zweverig' zijn...). Z'n vader was voorganger van de HAZEA te Scherpenzeel (Friesland/Fryslân). Deze HAZEA-gemeente, dat ressorteerde onder districtsoudste Hartman (Meppel), ging gedurende het schisma in 1945/1946 grotendeels mee met oudste/apostel Lambertus Slok en scheidde zich bijgevolg af van degenen, die 'in de eenheid der apostelen' (één apostel is immers géén apostel!) bleven ofwel de leiding van stamapostel J.G. Bischoff onvoorwaardelijk aanvaardden. Op 21 oktober 1906 werd Egbert Scheeper door apostel Kofman verzegeld. Op zestienjarige leeftijd werd hij door apostel Van Oosbree geconfirmeerd. Egbert Scheeper trouwde op 9 maart 1932 met zuster G.H. van Oosbree (kleindochter van apostel Van Oosbree). Op 24 december 1933 ontving hij de bediening van diaken; op 25 september 1935 de bediening van priester; op 23 mei 1938 de aanwijzing van voorganger (Rotterdam-4), waarvan hij sinds 1943 herder was. Op 6 april 1953 werd herder Scheeper aangewezen als oudste voor het district Zuid-Holland. De onvoorwaardelijke én blinde gehoorzaamheid van opziener Egbert Scheeper (sinds 19 april 1976 droeg hij de arbeidsnaam van opziener) aan apostel Lambertus Slok leidde tot de kwalificatie door laatstgenoemde: Egbert de trouwe. Ja, hondstrouw was opziener Egbert Scheeper...

Bron: Ons Maandblad, februari 1992, p2-6 ( In memoriam Egbert Johannes Scheeper)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@all

Inmiddels is het per 1 december jl. ingestelde Meldpunt volledig bemenst:
  • Meldpuntmedewerker: mevr. T. Bokhorst
    Secretaris adviescommissie: mevr. mr. Tineke Duijnstee
    Voorzitter adviescommissie: dhr. mr. Aleid Wolfsen
    Lid adviescommissie: mevr. mr. Monique Heijst
    Lid adviescommissie: dhr. drs. Peter van Beelen

Bron: https://www.meldpuntapgen.nl/extern-meldpunt/

Klinkende namen; maar hoe kan het, zo vraag ik mij af, dat de betrokkenen een beklemmende meldpuntregeling wensen te omarmen?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

@ TjerkB,

Indrukwekkende video met Opziener Scheeper,
Scheeper geboren en getogen in het Friese dorpje Scherpenzeel.
Dat Lambertus Slok deze man kon gebruiken is mij volstrekt duidelijk,
trouw als een hond en altijd onderdanig. Iemand met een klein denkraampje.
Het sektarische spat er van af mede door de ja knikkende Oudsten op de achtergrond.
Scheeper kondigt aan dat de Apostel (L.Slok) straks de zaal zal betreden en spreekt uit
dat het hier om de Christus gaat, heiland der mensheid.
Deze heiland staat met uitgespreide armen en de gehele mensheid, levend in duisternis,
kan zich tot hem wenden om ook de grootste zaligheid te mogen ervaren.
In deze cultuur is Renske Doorenspleet met vele anderen opgegroeid, adembenemend.
De zoon van de genoemde heiland spreekt ook nog enkele woorden en speelt het spel mee.
Dat dit nog mogelijk is geweest in de recente geschiedenis (jaren tachtig) kon alleen maar
door de totale afgeslotenheid van de buitenwereld, iedereen was naar binnen gericht.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: di 26 jan 2021, 10:08 (...)
Het sektarische spat er van af mede door de ja knikkende Oudsten op de achtergrond.

(...)
In deze cultuur is Renske Doorenspleet met vele anderen opgegroeid, adembenemend.

(...)
Dat dit nog mogelijk is geweest in de recente geschiedenis (jaren tachtig) kon alleen maar
door de totale afgeslotenheid van de buitenwereld, iedereen was naar binnen gericht.

(...)

@ZwartSchaap
@all

Voor de buitenwacht was het inderdaad niet kenbaar hoe bij het Apostolisch Genootschap onder de aangesloten leden velen de idolate verering van met name Lambertus Slok óók met hun gezondheid hebben betaald. Ondanks ieders inzet met zeeën van tijd en handen vol geld was bij deze goeroe 't meer nooit vol. Alles wisselde op zijn wenken. Derden werden als ongewenste toeschouwers op afstand gehouden. Tot in de jaren '80 waren de samenkomsten immers geen openbare erediensten doch min of meer besloten vergaderingen.

In stille afzondering als het ware werd een quasi-ge­pri­vi­le­gi­eer­de groep men­sen erin getraind om onvoorwaardelijk dienstbaar te zijn aan een aangeprate roeping, namelijk om in de samenleving tot heil van de verloren mensheid als een rood bloedlichaampje te zijn. Zo zou men zuurstof geven aan het welhaast nutteloze leven van alle onwetende andersdenkenden, te midden van wie men als uitverkoren superieure wezens maar één enkele opdracht had te vervullen, namelijk de zuiver aan de apostel ontleende goddelijkheid te openbaren.

Van deze feitelijk occulte praktijken had ook ik nauwelijks enig besef totdat ik vorig jaar het boek las van Renske Doorenspleet. Pas toen vielen voor mij allerhande puzzelstukken op hun plek. Al was bij het Apostolisch Genootschap de geloofscultuur inmiddels niet meer zo benauwend als voorheen; onveranderd daarentegen is de geloofsovertuiging dat men vrijwel alles beter weet dan anderen. Wie "het antwoord in zichzelf wil vinden", dient in lijn met haar zelfvoldane mediaoffensief bij het Apostolisch Genootschap te rade te gaan.

Om redenen van het bovenstaande zou ik wensen dat de medewerkers van het meldpunt en de leden van de adviescommissie nog eens goed nadenken voor welk karretje men werd gespannen met de voorliggende voor slachtoffers ronduit beledigende meldpuntregeling.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 01 dec 2020, 14:16(...)
Wat echter de onderliggende meldpuntregeling (versie 27 november 2020) betreft, vraag ik mij af hoe deskundigen op het vlak van het personenschaderecht daar tegenaan kijken:
  1. Artikel 6
    Door het indienen van de aanvraag geeft de aanvrager aan akkoord te gaan met de inhoud van deze regeling.
  2. Artikel 44
    De interpretatie van deze regeling is voorbehouden aan het bestuur.
  3. Artikel 46
    Tegen beslissingen van het bestuur op grond van deze regeling staat geen bezwaar of beroep open.
  4. Artikel 47
    Er bestaat voor de aanvrager geen aanspraak op vergoeding van kosten van rechtsbijstand.

Mij persoonlijk valt het o.m. tegen dat het kerkbestuur gekozen heeft voor een m.i. magere bezetting van de zgn. adviescommissie:
Procedure bij de adviescommissie
Artikel 11
De adviescommissie bestaat uit een door het bestuur te bepalen oneven aantal externe en onafhankelijke leden: een voorzitter, een deskundige op het gebied van de gedragswetenschappen, zoals een BIG-geregistreerd psycholoog of psychiater, als gewoon lid en een mediator of herstelcoach als gewoon lid.

Ik ben vooral niet gelukkig met de formulering "een deskundige op het gebied van de gedragswetenschappen". Dat lijkt mij te mager, gelet op de ernst van het inmiddels door talrijke getuigenverklaringen bekend geworden sektarische geweld bij dit kerkgenootschap.

(...)

@all

In de forumbijdrage van 1 december jl., waaruit het hierboven aangehaalde citaat, bleef onder meer het onderstaande nog onvermeld:
Artikel 11
(...)
Alle leden worden benoemd door het bestuur.
(...)
Het bestuur kan tevens één of meer plaatsvervangende leden benoemen.
(...)
Artikel 43
Op voorspraak van de adviescommissie kan het bestuur in zeer uitzonderlijke gevallen die daar naar haar oordeel voor in aanmerking komen, in samenspraak met de aanvrager zonder toepassing te hoeven geven aan het bepaalde in deze regeling, tot een andere vorm van tegemoetkoming besluiten.
Artikel 53
Deze regeling kan door het bestuur worden gewijzigd of ingetrokken.

Het enige sprankje licht wat de meldpuntregeling biedt voor zielen, die zich zowel het slachtoffer weten van zinloos geestelijk geweld in het verleden als nú van de met die snode regeling opgeworpen juridische dam tegen gerechtigheid, schuilt in de artikelen 43 en 53. Maar dan is bij het Apostolisch Genootschap wel eerst het bestuur opnieuw aan zet. Het probleem met dit bestuur is namelijk helaas, dat zij compassie wel allerwegen propageert doch bij het stellen van pri­o­ri­tei­ten daarvan op beslissende momenten zelden blijk geeft.

Te denken valt hierbij tevens aan het document, getiteld "Apgen Revisited", waarin diezelfde besluiteloosheid pijnlijk naar voren komt. Onlangs stelde een forumbezoeker mij een exemplaar ervan ter hand, alvorens dit ook door te geleiden voor onderzoeksjournalistiek.

Had men maar een steunfonds ingesteld en het daarna aan een Commissie van Wijzen overgelaten om aan slachtoffers recht te doen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”