Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@all

In de afgelopen tijd is er al veel geschreven. Mijn indruk is ook dat in het bijna 70-jarig bestaan van het Apostolisch Genootschap de helft van de tijd is opgegaan aan beraadslagingen over: hoe moet het nu verder?

Het volgende kwam bij mij op:
  • [16] Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? [17] Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf. [18] Laat niemand zichzelf bedriegen. Wanneer iemand van u denkt dat hij in deze wereld wijs is, moet hij eerst dwaas worden; pas dan kan hij wijs worden. [19] Wat namelijk in deze wereld wijsheid is, is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: ‘Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid.’ [20] En er staat ook geschreven: ‘De Heer kent de gedachten van de wijzen; hij weet dat ze niet meer dan lucht zijn.’

    Uit: 1 Korintiërs 3 (NBV)

Zou het daarom niet beter zijn om te beseffen hoe het ooit begon, namelijk juist met "Ik wil streven dat mijn leven... Gode zij gewijd":




Zoals bestuurders nu omgaan met (ex-)apostelkinderen doet mij spijtig genoeg denken aan de rijksoverheid in de toeslagenaffaire.

Misschien heeft iemand hier iets aan.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »



@all

In de NBG-vertaling van 1951 staat het er nog zoals ik het mij woordelijk herinner vanuit mijn jeugd:
  • Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd. (Hebreeën 13: 2)

Graag leg ik in deze samenhang nu de link met een forumbijdrage van vijf jaar geleden, waaruit -kortheidshalve- het volgende citaat:
TjerkB schreef: zo 13 dec 2015, 20:53 (...)
Wat zich voor onze ogen afspeelt is inderdaad dat het nieuw-apostolische geloof schipbreuk lijdt. De manier waarop de betrokkenen ermee omgaan doet mij denken aan de bergbeklimmer in nood die de Zwitserse reddingshelikopter (!) wegstuurde door te roepen: "lk geef niet aan het Rode Kruis". Een dubbele ontkenning in feite.

Elke raad wordt in de wind geslagen. Hulp en handreikingen worden straal genegeerd. Slachtoffers die de hemelbestormers maken worden aan hun lot overgelaten.

(...)


Uit: Bericht op "zo 13 dec 2015, 20:53" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "


(...) Veel te vroeg is Robin Brouwer ons dit jaar ontvallen. Diens wijze woorden verdienen het op de juiste waarde te worden geschat.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 21 dec 2020, 17:30 (...)
Het soms opvallend kromme beloop van de gebeurtenissen laat volgens mij namelijk een zorgwekkende inwendige verdeeldheid zien.

(...)


@all

Ook mij als outsider ontgaat de besluiteloosheid bij het Apostolisch Genootschap niet. Men raakt verzand in een zwak zwalkend beleid.

Zoals Frederique Demeijer het bij haar promotie-onderzoek al vaststelde...
TjerkB schreef: vr 18 dec 2020, 21:32 (...)
... het christelijke geloof verdampte, maar Frederique Demeijer staat niet stil bij narcisme, bij een soort van massapsychose of anderszins psychiatrische pathologie. Wel spreekt zij voorzichtig van sektarische trekken bij het Genootschap. Waarschijnlijk wilde zij haar begunstigers niet voor het hoofd stoten en ging zij vooral daardoor behoedzaam te werk...

Enkele opvallende passages zijn voor mij niettemin deze:

    • ... een cultuur waarin een beroep gedaan wordt op de inzet en het verantwoordelijkheidsgevoel en samen een hechte gemeenschap vormen. Hierbij hoort onder andere het regelmatig bezoeken van de eredienst, waarbij het eigenlijk de bedoeling is dat men niet alleen komt 'halen', maar ook komt 'brengen'. Doordat deze 'leven-zoals' elementen nog steeds in de apostolische cultuur verankerd zitten, is het lastig om de overgang naar een 'subjectief-leven'-spiritualiteit helemaal te maken. Andere elementen die dit tegenhouden zijn bijvoorbeeld de nog immer hiërarchische organisatiestructuur met een apostel aan het hoofd, het eigen taalgebruik, de aparte omgangsvormen en de gezamenlijke rituelen die niet zo toegankelijk zijn voor buitenstaanders vanwege hun moeilijk zichtbare wortels in een 'leven-zoals'-religie.

    Uit: Discussie en conclusie op pag. 203 in “Over apostolisch-zijn gesproken” (ISBN 978-94-6301-316-1)

(...)

... is het op het ogenblik statutair zo geregeld dat de organisatiestructuur hiërarchisch dient te worden genoemd: het bestuur bestuurt. Op zichzelf beschouwd hoeft dat niet verontrustend te zijn want in elk geval is het dan duidelijk waar de eindverantwoordelijkheid ligt.

Ik heb mij er niet in verdiept, maar ik stel mij voor dat ook ten tijde van apostel Slok sr. het kerkbestuur al uit meerdere leden bestond, maar vermoedelijk stond het de medebestuursleden niet bepaald vrij om met hun apostel/bestuursvoorzitter van inzicht te verschillen. Tegenwoordig zal dat wel anders zijn, wat echter geen van alle verantwoordelijken ertoe mag uitnodigen om hun mandaat te verzaken.

Hoezeer ik mijn best ook doe om te begrijpen waar bij het Apostolisch Genootschap de prioriteiten liggen; ik krijg er maar geen vat op. Vandaar ook dat ik mijn verbazing al eens uitspraak over de werkvolgorde. Had het niet voor de hand gelegen om alvast de ideologie te herzien, het apostolaat op te geven, de naam aan te passen en pas daarna ergens (!) een leerstoel in te stellen? Heeft de gefinancierde dissertatie van Frederique Demeijer nu trouwens wel nieuwe informatie opgeleverd? Was het echt nog niet bekend dat op de kerkvloer iedereen, zo langzamerhand eenvoudig lamgeslagen door alle leerstellige koerscorrecties, overal maar het zijne of het hare van denkt?

Als het bestuur inderdaad de onderzoeksbevindingen van Frederique Demeijer heeft willen afwachten, rest haar nu geen andere keuze dan als de bliksem orde op zaken te stellen, te beginnen met het verzorgen van de gewonden. Het initiatief ligt immers bij het bestuur.

Ik vrees dat de niet tijdig afgewende onderlinge verdeeldheid meer en meer kapitaalvernietiging meebrengt (lees: menselijk kapitaal).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

  • [21] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof het dan niet, [22] want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die tekenen en wonderen zullen verrichten om Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. [23] Jullie moeten oppassen, ik heb het jullie allemaal van tevoren gezegd.

    Uit: Marcus 13 (NBV)
  • Verdediging tegen schijnapostelen
    [1] U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen. [2] Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven. [3] Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte en zuivere toewijding aan Christus. [4] U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt.

    (...)
    [13] Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. [14] Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. [15] Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.

    Uit: 2 Korintiërs 11 (NBV)
  • [1] Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang.

    Uit: 2 Petrus 2 (NBV)

@all

Wanneer Bijbelteksten als hierboven in de prediking naar voren kwamen, voelde ik mij in de Nieuw-Apostolische Kerk, "in het midden der gemeenschap", gewaarschuwd voor "de boze buitenwereld". Toch schreef ik op dit Forum onlangs daarentegen:

TjerkB schreef: wo 04 nov 2020, 22:07 (...)
Sinds Lambertus Slok en Johann Gottfried Bischoff niet meer door één deur konden, kwam het tot twee afzonderlijke geloofsrichtingen. Beiden verzonnen een list. De één koos ervoor aan Christus Jezus gelijk te zijn geworden; de ander besloot Gods onsterfelijke oogappel te zijn. Wonderwel lukte het ze om vele duizenden gelovigen aan zich te binden die het okay vonden dat ze geen tegenspraak duldden.

(...)
TjerkB schreef: ma 21 dec 2020, 14:42 (...)
Voor mij als kind was er "in de gemeenschap" nog geen vuiltje aan de lucht. Pas na mijn confirmatie kreeg ik door: het is hier niet pluis. Zelden of nooit werd er een vraagteken, dat spontaan bij mij opkwam, weggenomen.

(...)

Terwijl ik mij van kindsbeen af, temidden van liefhebbende broeders en zusters, in de gemeenschap, veilig en geborgen had gevoeld, werd onze aandacht ervan afgeleid onder welke omstandigheden anderen in diezelfde geloofsgemeenschap geen leven meer hadden:

Redactie schreef: za 27 apr 2013, 21:01 (...)
Wäre es nicht an der Zeit, ernstlich nachzuforschen, warum es nun so gekommen ist, ja kommen mußte? Die Reichsgottesgeschichte lehrt uns, daß Hochmut und Menschenvergötterung schon oft die Ursache waren, daß Gott seine Hand von Führung und Volk zurückzog.

Es liegt uns fern, zu kränken; sondern allein, um möglichst Einsicht zu wirken, sei nachstehend etliches angeführt, was gewiß nicht im Sinne Christi war, da durch den übertriebenen Stammapostelkult der Ruhm Christi geschmälert wurde.

In neuapostolischen Zeitschriften, für deren Inhalt der Stammapostel als Herausgeber verantwortlich war, wurde der Stammapostel als der größte Mann der Gegenwart bezeichnet («Der gute Hirte», 1953» Seite 74), als der größte Mensch auf dieser Erde hingestellt («Jugendfreund», 1954, Seite 51).

Im Weihnachtsgottesdienst zu Gießen nannte Apostel Rockenfelder den Stammapostel «den Größten — nächst Christus —, den die Erde je getragen hat». Das hat sich der Stammapostel widerspruchslos angehört und ließ den Bericht über jenen Dienst selbst in alle Welt hinaussenden.

Im Kalender «Unsere Familie», 1956, Seite 60, nannte Apostel Schiwy den Stammapostel «den Exponenten göttlicher Herrlichkeit».

In der «Wächterstimme», 1955» steht auf Seite 31 vom Stammapostel geschrieben: «Er kündet die Aufhebung der Naturgesetze für die« die seinem Worte glauben, daß sie den natürlichen Tod nicht schmecken brauchen und verheißt ihnen nach göttlichem Willen das ewige Leben.»

Apostel Startz schrieb in der «Wächterstimme» vom 15. Oktober 1955: «Ohne den Stammapostel Bischoff gibt es keine Erste Auferstehung, keinen Einzug in den Hochzeitssaal und kein Wohnen im Reiche der Herrlichkeit!» Welche Anmaßung und Überheblichkeit!

Laut «Unsere Familie», Nr. 23, 1955, Seite 623, sagte der Stammapostel in Kassel: «Wir können vor Gott treten und behaupten, daß wir besonders gute und vollkommene Menschen seien.»

Und im Kalender «Unsere Familie», für 1956, schreibt ein Apostel, der Stammapostel habe ihm in einem Briefe mitgeteilt: «Ich habe alles überwunden, was ich in der Ewigkeit nicht fortsetzen kann.»

Einer unserer Brüder schrieb dazu: «Wer so spricht und lehrt, der sucht keine Gnade mehr, Wer aber die Zuflucht unter das Kreuz Christi nicht mehr nötig hat, der kann — so haben wir uns durch Tatsachen belehren lassen müssen — auch selbst keine Gnade mehr üben.»

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "27 apr 2013, 21:01", in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960
BakEenEi schreef: za 24 aug 2013, 12:02 (...)
Hoewel de deels geschonden tekst bij het inscannen van het bewuste document nog wel enige correctie behoeft, is het duidelijk dat er tijdens de dienst op zondag 10 juli 1960 uiterst krenkende uitspraken zijn gedaan over weggehoonde zielen die hun bedenkingen hebben bij het door de "autoriteiten" door de jaren heen brutaal geclaimde allerhoogste waarheidsgehalte ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff:
  • Als tekstwoord diende 2 Petrus 3: 3-6: "dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar is de belofte zijner toekomst?"
  • Walter Schmidt: De Stamapostel heeft ons alles gezegd wat de Heer hem in de geest gaf wanneer het daarvoor de tijd was. Hij, de grootste openbaarder van onze tijd, uitgerust met een verheven, goddelijke geest, heeft ons de wil des Heren zuiver en rein verkondigd. Zo staan wij ook heden nog tegenover het woord, dat wij tot nu toe gesproken hebben, en behoeven wij geen enkel woord daarvan terug te nemen.
  • Walter Schmidt: Wij beleven ook nu het voorgelezen woord, waarin de spotters en verachters zeggen: waar is de belofte zijner toekomst? Want nadat de vaderen ontslapen zijn, nadat de Stamapostel van onze tijd ontslapen is, blijft het alles, zoals het vanaf de aanvang van de schepping geweest is! Neen. mijn lieve Broeders en Zusters, het blijft niet zo! De Heer voleindigt, hetgeen Hij begonnen is. Hoe zou zich anders de Schrift vervullen? In de Openbaring van Johannes is immers de ontwikkeling van de Bruidsgemeente geschilderd, ,en wij lezen in Openbaringen 14:1: "En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Zion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Dan wordt deze Bruid beschreven, waarvan verder gezegd wordt: "Zij volgen het Lam, waar Hij ook heengaat" (Openb. 14: 4). In deze tijd beproeft de Heer ons geloof. Nu zullen ook de spotters naar voren treden, onze vijanden en tegenstanders, en zullen zeggen: 'Naar is jullie belofte? Broeders en Zusters, dan zullen wij handelen gelijk Abraham eens deed. Gelovig, zoals hij eenmaal op Moria stond, zo bevinden wij ons heden op de hoogste berg, waarvan de profeet reeds zeide, dat in de laatste tijd de berg, welke des Heren huis is, vast zal staan. hoger dan alle bergen (Jesaja 2: 2).
  • Walter Schmidt: De Stamapostel zal ook in de voorliggende tijd zijn handen zegenend over ons uitspreiden. Als heden de spotters en verachters, onze vijanden en tegenstanders, die hun blik op het verlossingswerk van onze God richten, zeggen "Waar blijft U thans met Uw belofte?", dan zullen wij wijs genoeg zijn om niet met hen in discussie te treden. De duivel is te vergelijken met een lucifer. Als men hem in de hand neemt, ziet hij er onschuldig uit, maar hij verbergt een geweldig verderf in zich, zodra hij met het strijkvlak in aanraking komt. Met een lucifer kan men een stad in de as leggen of een bos aansteken. Ik wil mij er niet voor laten gebruiken voor de duivel een strijkvlak te zijn. Ik wil geen onproductieve arbeid op mijn schrijftafel laden, doordat ik mij als strijkvlak aan de spotters, de vijanden en tegenstanders ter beschikking stel, opdat de duivel overal zijn vuur kan aansteken, Ik zal getrouw aan de woorden van de Stamapostel, op alle aanvallen. welke thans van buiten af komen, zwijgen, Dit sterke wapen, dat de Stamapostel vele jaren bij zich droeg. heeft allen de mond gesnoerd. Zij hebben weleens geroepen, dan echter, hebben zij gezwegen, omdat de Stamapostel zweeg. Zo zullen ook wij, als Apostelen, bij alles wat thans komen zal, dit sterke wapen aanwenden, het wapen van het zwijgen. Het laatste woord spreekt de Heer. Zo heeft de Stamapostel het gedaan. Hij was ons in vele, vele dingen een voorbeeld. Hij was niet alleen met menselijke wijsheid toegerust, echter ook met goddelijke. Hij heeft vermeden, nutteloze arbeid te doen en met de vijanden te twisten. Hij heeft ook nimmer slapende honden wakker gemaakt, hij heeft ze laten slapen. Zo zullen ook wij het doen.
  • Walter Schmidt: Wij danken de Stamapostel over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine.
  • Walter Schmidt: Zo hebben ook wij geloofd, dat de Heer het werk voleinden zou in het leven van onze Stamapostel. Heeft het ons geschaad, zó geloofd te hebben? Ik geloof, dat wanneer hij de boodschap niet verkondigd had, misschien vele Godskinderen tot het materialisme overgegaan en voor het Godswerk verloren geweest zouden zijn.
  • Apostel Lewitus: Daarom is het geen schande. als ook wij heden voor een raadsel staan en moedigen eerlijk bekennen: Wij hebben geloofd. Wij zullen zwijgen, als er aanvallen komen, en een gesloten muur voor onze Stamapostel Schmidt vormen. Want waar geen gat is, kunnen ook de machten der duisternis niet binnendringen.
Bron: http://apostolischekritiek.nl/verslag_v ... ___van.htm
Waarvan akte! Maar was het de Geest der waarheid die hier zo venijnig van zich afbeet?

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 24 Aug 2013, 12:02" in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"

Dus: terwijl wij vanuit de Bijbel als het ware werden geattendeerd op "fake news", was bij nader inzien onze "server" feitelijk al gehackt.

Het stond zeker niemand helder voor ogen hoe Christus Jezus zich in dit verband al eens had uitgelaten:
  • [28] Ik zeg jullie: van allen die geboren zijn uit een vrouw is niemand groter dan Johannes, maar in het koninkrijk van God is de kleinste nog groter dan hij.’ [29] Alle mensen die dit hoorden, ook de tollenaars, brachten hulde aan God en zijn gerechtigheid: zij hadden zich immers door Johannes laten dopen.

    Uit: Lucas 7 (NBV)

De reden ervan waarom ik dit nu nog eens uitgebreid voor het voetlicht breng, is, dat ik mij (met mijn nieuw-apostolische achtergrond) oprecht níets wil verbeelden als het gaat om de keerzijde van het doen en laten van bijvoorbeeld Lambertus Slok sr. Evenals de NAK-stamapostel Johann Gottfried Bischoff, viel laatstgenoemde er immers niet van te weerhouden dat hij door zijn grootheidswaan anderen tot slachtoffer maakte. Mijn ouders die overigens pas in 1957 toetraden tot de Nieuw-Apostolische Kerk, hebben zich niet weten te realiseren hoe het gemeenteleven in hun tijd aldus van binnenuit werd gesaboteerd. De gevolgen van de "hack" zouden niet uitblijven. Vanuit de "inner circle" van de genoemde hooggeplaatsten toonde namelijk ook vrijwel niemand achteraf de moed om toe te geven, dat men ten onrechte misstanden had afgedekt. Langdurig had de leugen geregeerd en die blééf nu daardoor ook nog heel lang regeren.

Gelet op het voorgaande, komt uiteraard de vraag op: hoe rechtschapen zijn nu bij beide kerkgenootschappen de huidige bestuurders?

Als het enkel en alleen handelde over materiële zaken of desnoods over een gekochte leerstoel bij een universiteit en wat dies meer zij, had ik mij waarschijnlijk niet aangesproken gevoeld, maar door het impliciete machtsmisbruik werd er aan menigeen (blijvend) letsel toegebracht. Wie onverschillig tegenover het geloof staat, valt aan dat sektarische geweld niet ten prooi, maar juist weerloze kinderen en spontane jonge mensen werden het slachtoffer. Nadat het boek "Apostelkind" verscheen, kwamen velen ervoor uit slachtoffer te zijn. Van het huidige bestuur bij het Apostolisch Genootschap had ik verwacht dat men het leed van de betrokkenen zich zou aantrekken, maar dat gebeurde amper: naar het spreekwoord "ge­lijk de waard is, ver­trouwt hij zijn gas­ten" bejegent men slachtoffers met argwaan.

Dat voorspelt weinig goeds. Angst is een slechte leermeester. Dienend leiderschap - dát is wat wij allen nodig hebben. Géén tirannie.

Goe­de din­gen wor­den ge­ken­merkt door een­voud:



  • ... als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden.

    Want iedereen die de wil van God doet, die is Mijn broer en zuster en moeder.


    Uit: Marcus 3: 25 en 35(NBV)


    Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.

    Uit: Jakobus 2: 26 (NBV)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Apostolisch Genootschap komt met een verklaring op de proppen

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 22 dec 2020, 11:40 (...)
Liefst wil ik stoppen met deze berichtgeving. Ik heb het onderwerp dit voorjaar opgepakt omdat het voor mij direct duidelijk was dat gezonde mensen ziek waren gemaakt door: sektarisch geweld. Dat is iets waarvan ik vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk spijtig genoeg zelf heb ontdekt hoe ongelofelijk lastig het kan zijn er vat op te krijgen. Daarom heb ik in deze thread -zonder te overdrijven- allerlei gezichtspunten aangevoerd om te laten zien wat er bij het Apostolisch Genootschap feitelijk is gebeurd en wat er zelfs nog gaande is.

(...)

@all

Mijn advies aan de verantwoordelijken: heb toch compassie met eenieder voor wie het middenin de gemeenschap onherbergzaam werd.

Ter overweging:

  • Studiere nur und raste nie;
    du kommst nicht weit mit deinen Schlüssen,
    Es ist das Ende aller Philosophie,
    zu wissen, daß wir glauben müssen!"


    Emanuel Geibel (1815-1884)

... oftewel:

  • "Studeer maar voort en rust niet uit;
    gij komt niet ver met al uw wroeten.
    Het is het eind der filosofie,
    te weten dat wij geloven moeten!"


    Emanuel Geibel (1815-1884)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 19 dec 2020, 19:39 (...)
Het briesje in de jaren '70 in de media over het Apostolisch Genootschap lijkt de afgelopen tijd wel te zijn aangezwollen tot een orkaan. Maar hoe valt die te doorstaan?

(...)

@all

In 1991 waren wij verhuisd naar een andere wijk; een wijk, waar in die tijd nog een melkman aan de deur kwam. In onze situatie betrof het bovendien "een zingende melkman" want wanneer hij in aantocht was, hoorden wij dat vaak al door zijn krachtige bariton-stem. Op een dag lag ik met griep ziek in bed. Ik had ook nog een burn-out onder de leden, maar dat wist ik toen nog niet. Het raam stond open van onze slaapkamer, aan de achterkant van het huis. Vanuit de verte hoorde ik: "De Heer is mijn licht, is mijn heil en is mijn kracht!"

Het bijzondere was: onze melkman behoorde tot het Apostolisch Genootschap. Zijn woorden werden daden want hij stak bij mij een hart onder de riem. Dankjewel, Jan; het is al ruim 25 jaar geleden, maar voor mij blijf je een kanjer! Dit antwoord vond ik nu in mijzelf.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »



@all

Als er één groep bestuurders is die voor exposure kan zorgen en dan quasi-onbedoeld met de focus op zichzelf, dan is het wel deze; zo lijkt het althans als ik naga wat er in de achterliggende jaren met een mediaoffensief tot speerpunten van het beleid werd gemaakt. Hun kerkgenootschap moest "als hoeksteen van de samenleving" op de kaart worden gezet - en Christus Jezus mocht daarvoor wijken.

Of dit in 1915 de apostel Van Oosbree al zo voor ogen stond, toen het hem nog ging om een andere gezindheid, waag ik te betwijfelen:


Afbeelding


Als ik mij niet vergis, was Christus Jezus destijds voor de "mededienenden" nog die hoeksteen en deed juist het onderstaande ertoe:

  • [1] Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, [2] en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt. [3] U hebt toch ondervonden hoe goed de Heer is? [4] Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, [5] en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn.

    Uit: 1 Petrus 2 (NBV)

  • [19] Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, [20] gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, [22] in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.

    Uit: Efeziërs 2 (NBV)

Apostel Van Oosbree sprak toch van "een held en overwinnaar op zich zelf - een hulpzoekende mensch bij God in zijn dagelijksch lot" ?

TjerkB schreef: do 10 dec 2020, 15:24 Hoe sympathiek, maatschappelijk betrokken, professioneel op enig vakgebied, lief of sportief elk afzonderlijk bestuurslid ook mag zijn; daar gaat het nu even niet om. Het gaat erom of men voluit wil begrijpen wat de bestuurlijke verantwoordelijkheid hier exact inhoudt.

(...)

Uit: Bericht op "do 10 dec 2020, 15:24"
Zie ook het bericht op "di 22 dec 2020, 11:40"

Na 2.000 jaar apostolisch-zijn heeft er kennelijk een ommezwaai plaatsgevonden om ons aan "de zin der dingen" te kunnen verbinden.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 23 dec 2020, 09:25 (...)
In de afgelopen tijd is er al veel geschreven. Mijn indruk is ook dat in het bijna 70-jarig bestaan van het Apostolisch Genootschap de helft van de tijd is opgegaan aan beraadslagingen over: hoe moet het nu verder?

(...)

@all

Zou het na al die jaren niet het beste zijn om over een paar zaken maar gewoon open en eerlijk de volle waarheid onder ogen te zien?

De historische feiten liegen er niet om: ten faveure van zichzelf hebben leidinggevenden soms statutenwijzigingen gerealiseerd en zij gingen het bestek te buiten door met offerontvangsten uit welbegrepen eigenbelang het beloop van de gebeurtenissen te beïnvloeden. Niet langer was Christus "het licht der we­reld" (vgl. Matth. 5: 14), doch machtsfiguren in de kerk claimden voor zichzelf diens gezag.

Terwijl menige gelovige amper de eindjes aan elkaar kon knopen, werd er vanuit het geïnstitutionaliseerde apostolaat van hun "tienden" met geld gesmeten. Apostel Van Oosbree gaf een dure auto cadeau aan stamapostel Niehaus en apostel M. Kraus aan stamapostel Fehr. Niets menselijks is de betrokkenen vreemd. Zij voeren geen heer­schap­pij over hun harts­toch­ten doch over hun geknechte volgelingen.

Onverhoopt vielen wij ten prooi aan misstanden, waar destijds Paulus al op attendeerde:

  • [1] Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. [2] Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. [3] Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, [4] die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. [5] Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

    Het ware evangelie
    [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! [10] Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. [11] Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht [12] – ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.


    Uit: Galaten 1 (NBV)

Toen ik begreep hoe ook bij het Apostolisch Genootschap wordt weggekeken van indringende hulpvragen, was dit voor mij een dé­jà vu:

TjerkB schreef: do 07 mei 2020, 17:05 (...)
TjerkB schreef: di 08 apr 2014, 11:06(...)
Anderen weten niet wat wij "uit genade mogen bezitten", maar wij weten wél wat zij missen - zo werd het ons in alle toonaarden voorgehouden. "Immers", wij -als kinderen Gods- zijn wel "op" deze wereld maar niet "van" deze wereld. Medemensen werden afgeschilderd als vreemde wezens. Ze mogen zich van stamapostel Jean-Luc Schneider wel christenen noemen, maar geen kinderen van God. Kinderen van God zijn zuiver diegenen, die door handoplegging van een levende apostel die bij een dienstdoende nieuw-apostolische stamapostel onder contract staat, "verzegeld" zijn. Kortom, treed toe tot de internationale Nieuw-Apostolische Kerk en de hemel opent zich. Eenmaal toegelaten op de desbetreffende kerkvloer, worden de (bij)gelovigen geacht het machtsspel van hun meerderen voluit mee te spelen.

(...) In december 2010 schreef ik op het forum van Bauke Moesker in een redactioneel artikel het volgende:
Als mensen van vlees en bloed zo worden gemanipuleerd, breken ze. Ze zijn gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten. Jezus' opdracht "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" werd overruled door de ingehamerde noodzaak tot het opblikken naar zegenaars. Onder zegenaars worden de broeders verstaan met een geestelijke bediening. Hoe "hoger" een dienaar is, des te meer hoogachting zou men aan deze verschuldigd zijn. Wie zich daarbij tegendraads opstelt, wordt rechts- en linksom te verstaan gegeven dat dan men voor zichzelf "de zegensweg" blokkeert. Sterker nog: je ligt eruit. Door de geneigdheid hoog op te zien naar hogere dienaren, kwam ook veel ellende ter afhandeling bij dezen terecht, en wel in een overdosis. Dit veroorzaakte bij hogere dienaren weerzin tegen vermeende dwarsliggers. "Lagere dienaren" zien voor zichzelf eerder een rol weggelegd om "zegenaars" te steunen dan de aan hun zorgen toevertrouwde zielen in de gemeenschap. Behoeft het een uitgebreid betoog dat men zo compleet de verkeerde kant op steunt?! Is het verwonderlijk dat zielen op een gegeven moment zijn moegestreden om te bereiken dat men voor vol wordt aangezien?
Zie hiervoor eventueel ook mijn bericht op "di 07 jan 2014, 15:53" in de thread "Geen woorden maar daden". De reden waarom ik de quote nu heb aangehaald is, dat "zegenaars" in de praktijk niets willen weten van psychische klachten die gelovigen ontwikkelen die op zo'n manier geestelijk worden mishandeld - want dat is het!! Elke serieuze diagnose wordt door "de gebrainwashten" gemist - want dat zijn ze, de bazen en bovenbazen in dit godvergeten verlossingswerk, voor wie iedereen maar gedurig moest wijken om de stille revolutie, welke zich voltrok, rücksichtslos te kunnen faciliteren!! Het resultaat is ernaar: de verrijkten baden in hun rijkdom.

(...)

Tsja; laat de hooggeplaatsten nu maar afstevenen op hun corona-vrije gereserveerde plaatsen in het nieuw-apostolische hemelrijk...

(...)

Uit eigenbelang laat de geestelijke elite het belang van de organisatie prevaleren boven het belang van het organisme; de levende have.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Apostolisch Genootschap Rockanje zondag 13 december 2020 eredienst

Bericht door zefyr »

@allen,

In de afgelopen week stelde ik vast, dat de video-uitzending via youtube.com van de eredienst van het Apostolisch Genootschap te Rockanje op zondag 13 december jongstleden inmiddels is geblokkeerd (alleen toegang met behulp van toegangscode/wachtwoord)... Blijkbaar volgt 'Baarn' met argusogen dit forum :roll: :roll:
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

@ Zefyr,

Dat Baarn met argusogen meekijkt, verbaast mij niet. Ondertussen is het een
goede stimulans voor alle Apostolische klokkenluiders.
Net als bij de toeslagenaffaire hebben enkele Tweede Kamerleden van CDA- en SP-huize
de onderste steen in deze affaire boven gekregen.
Wat er over een grote tijdsperiode bij het AG heeft gespeeld en nog speelt is
onbeschrijfelijk ernstig. De gebaren die door het AG-bestuur tot op heden zijn
gemaakt, zijn onder de maat; ongeveer 2%. Bert Wiegman lässt sich grüßen.

ZwartSchaap
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”