Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Nederlands Dagblad van woensdag 14 oktober 2020 tekst nd-artikel

Bericht door zefyr »

@allen,

In onderstaande de tekst van het eerdergenoemd nd-artikel.

"'Hopelijk startpunt meer openheid'

Coventry

De verklaring en excuses van het Apostolisch Genootschap vormen een keerpunt en hopelijk een beginpunt voor meer openheid van de humanistische gemeenschap. Dat zegt Renske Doorenspleet, ex-lid en de schrijfster van het boek Apostelkind.

'Het begint nu pas echt open te breken', zegt Doorenspleet. Over haar jeugd in de gesloten gemeenschap schreef ze een boek dat in april uitkwam. Sindsdien heeft de universitair hoofddocent meer dan driehonderd brieven en mails ontvangen van andere 'ex-apostelkinderen' die zich herkennen in haar verhaal. 'De storm is nog niet gaan liggen', zegt Doorenspleet. 'Ik ontvang nog steeds gemiddeld drie brieven per week. Er heerst nog ongelofelijk veel angst en schaamte bij andere apostelkinderen. Het is zó belangrijk dat zij zich ook gaan uitspreken, niet alleen binnen families of naar mij, maar ook daarbuiten.' Inmiddels is de website apostelkinderen.nl in het leven geroepen door enkele ex-leden. Daarop delen zij hun ervaringen over machtsmisbruik van de geestelijke leiders, groepsdruk en het verlies van een eigen identiteit. Op haar eigen website, die haar naam draagt, schrijft Renske Doorenspleet dat het opschrijven en uitwisselen van feiten en ervaringen belangrijk blijft. 'Zo kunnen we antwoorden krijgen op de vraag hoe het heeft kunnen gebeuren dat een grote groep kinderen opgroeide in parallelle werelden, zonder dat 'de buitenwereld' dit door had. Daar ben ik voorlopig nog niet klaar mee. Het Genootschap organiseerde naar aanleiding van Apostelkind deze zomer gesprekken met ex-leden. Zij gaven aan dat het Genootschap indoctrinerend en gesloten was, en het de 'apostel' (bestuursvoorzitter) verheerlijkte, aldus het rapport dat begin september uitkwam. Zondag bood de bestuursvoorzitter van deze humanistische gemeenschap in een video excuses aan voor de 'normerende cultuur binnen de groep' die leden tussen de jaren '60 en eind '90 beschadigde. Het Apostolisch Genootschap biedt nu een extern, onafhankelijk meldpunt voor leden en ex-leden die willen praten over hun ervaring. Daarmee willen ze recht doen aan de mensen die pijn uit het verleden met zich meedragen."

Bron: Nederlands Dagblad van woensdag 14 oktober 2020 (Ilona de Lange nd.nl/geloof)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: ma 12 okt 2020, 14:45 (...)
Onlangs maakte apostel Bert Wiegman (bestuursvoorzitter van het Apostolisch Genootschap) bekend, dat binnenkort als opmaat naar het 70-jarig jubileum van het Apostolisch Genootschap het boek 'Leven in liefde' zal verschijnen (zie onderstaande link).

https://www.apgen.nl/levenskunst/wekeli ... -verstaan/

Volgens ingewijden is Hans Leeflang een van de auteurs. De inhoud van dit boek is voornamelijk gebaseerd op fragmenten uit o.a. de Weekbrief, dat in de afgelopen decennia verscheen.

De titel 'Leven in liefde' sierde eerder een boek van Deepak Chopra. Beter goed gejat, dan slecht bedacht?!
TjerkB schreef: di 13 okt 2020, 23:29 (...)
Als 40 jaar lang met name kinderen en jongvolwassen het moesten ontgelden, zonder dat hun waardigheid daadwerkelijk is hersteld, terwijl het kerkverband aanstonds 70 jaar bestaat; wat valt er hier dan überhaupt zo nodig al te vieren? Ik begrijp de authentieke verontwaardiging daaromtrent bij slachtoffers maar al te goed.

(...)

@all

The show must go on want het jubileumjaar, de twaalfde lustrumviering, is nu eenmaal aanstaande. Zo veel is duidelijk. Wie 70 jaar lang in liefde heeft geleefd, zal het dan inderdaad wel fijn vinden om "het familiealbum" nog eens in te zien en dit door te bladeren...

Spontaan klikte ik op de link naar de "Wekelijkse inspiratie door Bert Wiegman - 4 oktober 2020", getiteld "Elkaar willen verstaan". Het volgende viel mij daarin op:

Afbeelding


Het familiealbum verschijnt in drukvorm, met van een ver familielid, Karen Armstrong, een al in het Nederlands vertaald voorwoord! Het blijkt (net als trouwens in de Nieuw-Apostolische Kerk) bij het Apostolisch Genootschap een kwestie te zijn van tegenstellingen. De wereld bestaat uit mensen die zowat alles al begrijpen en daartegenover de meeste anderen die gewoon nog een hoop te leren hebben.

Wijzelf zijn hierbij "dus" het zout der aarde, de rode bloedlichaampjes of na de transitie die eraan komt, aanstonds wellicht een enzym. Over zo'n transitie gesproken:
BakEenEi schreef: di 25 jan 2011, 15:33 (...)
Volgens mijn moeder merkte ik als kind al eens op: "Dat is toch een kwestie van logisch nadenken!" Inmiddels was het 40 jaar later. Ik had me suf gepiekerd over wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk achter de schermen gaande moest zijn. Niemand vertelde je daar ooit wat over. Niemand wist immers iets! En degenen die wél wat wisten, maakten anderen niet wijzer dan het wenselijk werd geoordeeld. Het zal rond 2002 zijn geweest dat ik in een gesprek bij ons thuis tegen een priester zei: "De hele Nieuw-Apostolische Kerk staat in de steigers. Zonder dat het is aangekondigd heeft er een enorme verbouwing plaats. Het verontrust mij." Betrokkene hoorde het "in Keulen donderen" en wist ook niet wat hij ervan moest zeggen. Echter, wat het geloof betrof, heb ik graag altijd alles willen weten en ik deed ook moeite om veel aan de weet te komen. Zodoende was mijn informatie toereikend om te weten wat ik toen vertelde. Mijn interesse had (heeft) maar één enkele reden, en die komt erop neer dat ik wil(de) zijn "in de dingen mijns Vaders". Antwoorden bleven dus uit. Mijn vragen namen alleen maar toe, tot ik in 2007 het eenrichtingverkeer in de communicatie niet langer kon verdragen. Het had zelfs niet uitgemaakt toen ik "die statische toestand" eens vergeleek met kinderen die opgroeien in een gezin, terwijl de ouders telkens alleen maar zeggen dat vragen die bij deze kinderen opkomen er (nog) niet toe doen.

Het was in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) dus een kwestie van zwieg'n en ja-knikk'n. Daar had ik na 50 jaar apostolisch-zijn genoeg van want het maakte mij doodongelukkig.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "25 jan 2011, 15:33", in de thread "Een gezonde dosis respect voor wie God zendt... "
zefyr schreef: di 13 okt 2020, 00:43 (...)
  • 12 oktober 2020 om 18:52
    Het is onbegrijpelijk dat actieve leden zich niet nadrukkelijker roeren. BW die zich nog steeds (!) apostel noemt. Een bestuur dat een ‘meldpunt’ instelt…dat zal dus nog even duren. En dan moeten degenen die gesprekken voerden en zich al uitspraken zich opnieuw melden? Ik zou actieve leden- zoals ikzelf – willen oproepen niet alleen de misstanden uit t verleden te onderschrijven, maar ook nu nog zich te verzetten tegen actuele misstanden. Met name een apostel die alles voor t zeggen heeft, een bestuur dat zichzelf ogenblikkelijk zou moeten laten vervangen (aftreden!), stoppen met vragen om ‘liefdesaanbiedingen’, verantwoording afleggen aan leden over een ‘tweede spoor’ IederAl’. Zoveel medewerkers in dienst (wat doen die eigenlijk???) en genoegdoening aan leden die loyaal zijn, maar amper worden gehoord. Er zijn twee genootschappen: een van beambten die het onderling ‘erg fijn’ hebben en de niet meer zo volgzame rest. Het spijt me dit te moeten constateren, in mijn leven en dat van mijn gezin is zoooooveeeel tijd gegeven aan een onprofessionele groep van welwillende goede mensen, onder bedrieglijke leiding. We zijn en we worden genept. Met excuses voor mijn mening en mijn gevoel naar de fantastische herders die zich volledig en belangeloos hebben gegeven: en daarna zijn vervangen door beambten, die weliswaar doen wat ze kunnen het zinkende schip te begeleiden. Teveel geestelijk verzorgers geloven er zelf niet meer in. Jammer, maar de glorietijd was geen glorietijd, maar is wel voorbij. Er is geen toekomst meer voor het apostolisch genootschap, dat ten onder gaat aan het verleden, bij gebrek aan actuele aansprekende, laat staan ‘bezielende’ ‘verzorgers’.

    Bron: https://apostelkinderen.nl/2020/10/11/d ... mment-1038
(...)

Uit: Bericht op "di 13 okt 2020, 00:43"

Voor de Nieuw-Apostolische Kerk begon de "maatschappelijke onrust" al in de jaren '90, destijds versterkt door de opkomst van het internet. Sommigen wisten al gauw wat eraan scheelde: het zou in "het werk Gods" ontbreken aan een "zelfbeeld". Maar de kritiek ging verder. Het had ook (weer) van doen met legitiem leiderschap en gezagsverhoudingen daaromtrent. In dat opzicht had de kerkleiding haar "Feinde und Gegner" in de jaren '60 al verketterd. Let wel: men sprak toen openlijk van vijanden en tegenstanders. Blijkbaar waren er (in de gemeenschap) good guys en (in de wereld om ons heen) bad guys, en good guys raakten soms geïnfecteerd door bad guys!

Wat staat je als "het zout der aarde" of als "rood bloedlichaampje" dan dus te doen? Exact: follow the leader. Thans Karen Armstrong*? Is zij bij het Apostolisch Genootschap nu opeens het witte konijn dat door Bert Wiegman uit de hoge hoed tevoorschijn wordt getoverd? Vroeger hadden sommigen een tante in Marokko en als die kwam, hiep-hoi, kwam ze op twee kamelen en schoot ze met twee pistolen!

Groet,
TjerkB :shock:


* In 2017 ontving zij een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit Amsterdam
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 13 okt 2020, 23:29 (...)
"Vind het antwoord in jezelf", hoorde ik op de radio in een reclamespotje van het Apostolisch Genootschap geregeld tegen mij zeggen. Wat is dat voor lariekoek?, dacht ik dan telkens; wat een aanmatigende benadering! Hoezo zouden wij allen een vraag hebben, waarbij het alleen nog ontbreekt aan de helende werking van de therapeutische sessies bij het Apostolisch Genootschap om door te krijgen in welke richting het antwoord ten onrechte nog niet was gezocht? Welk tegen betaling te bemachtigen "hoger bewustzijn" ontberen wij? Wie ontbraken er aan onze opvoeding? Wie staan er bij deze kerk toch in de keuken om ons kostje te koken? Wat zijn dat voor mensen? Ik gunde mijzelf alvast enkele blikken achter de schermen. Zo bekeek ik o.a. personeelsadvertenties van het Apostolisch Genootschap. Verder zag ik vooral veel glitter en glamour. Een serieus obstakel bleef voor mij dat ik van het gedachtegoed geen chocola kan maken.

"Het beste van het beste" is wat men bij het gedachtegoed lijkt te pretenderen, maar wat was dan tot nu toe "het beste van het beste"? Anders gezegd: wat zijn dan hier de "in het verleden behaalde resultaten" die wellicht een garantie voor de toekomst kunnen bieden?

(...)
TjerkB schreef: do 15 okt 2020, 11:26 (...)
Wat staat je als "het zout der aarde" of als "rood bloedlichaampje" dan dus te doen? Exact: follow the leader. Thans Karen Armstrong*? Is zij bij het Apostolisch Genootschap nu opeens het witte konijn dat door Bert Wiegman uit de hoge hoed tevoorschijn wordt getoverd? Vroeger hadden sommigen een tante in Marokko en als die kwam, hiep-hoi, kwam ze op twee kamelen en schoot ze met twee pistolen!

(...)
* In 2017 ontving zij een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit Amsterdam

@all

Bij Lambertus Slok werd ontdekt dat hij nogal "aanleunde" tegen de bacterioloog/hygiënist, psychiater en schrijver Kees Schuurman:
  • Invloed op Het Apostolisch Genootschap
    Vrij onbekend is dat Schuurman een grote invloed heeft gehad op Het Apostolisch Genootschap. Uit onderzoek is gebleken dat verschillende werken van Schuurman jarenlang zonder enige bronvermelding zijn aangehaald door Lambertus Slok. Slok heeft Het Apostolisch Genootschap in 1951 opgericht en was tot zijn dood in 1984 de centrale geestelijk verzorger van deze religieuze groepering. Slok gebruikte diverse aan Schuurman ontleende begrippen en ideeën. Ook nam hij soms, zeker in de laatste jaren van zijn leven, grote stukken tekst van Schuurman letterlijk over in eigen geschriften of toespraken. Slok citeerde Schuurman selectief; sommige aspecten uit het denken van Schuurman stonden op gespannen voet met Sloks eigen ideeën en die liet hij weg. Binnen Het Apostolisch Genootschap was jarenlang vrijwel niemand van het plagiaat van Slok op de hoogte. Dit terwijl hij onder zijn bijna 30.000 volgelingen als een vernieuwend en gezaghebbend denker te boek stond. Pas zo'n 20 jaar na de dood van Slok kwam er in Het Apostolisch Genootschap aandacht voor de invloed van Schuurman. Eerst in een in beperkte kring verspreide notitie, later ook in algemeen toegankelijke publicaties.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kees_Schuurman

Zo werden de stamapostelen Wilhelm Leber en Jean-Luc Schneider "ingefluisterd" door hun "theologischer Berater", dr. Reinhard Kiefer.

Ondertussen schreven de volgzame leden de spirituele kost, waarmee ze dag in, dag uit werden gevoed, zuiver toe aan hun apostelen, ten opzichte van wie ze het voor godsonmogelijk hielden dat dezen naast hun schoenen zouden lopen, laat staan een scheve schaats zouden rijden. Ze keken er zelfs niet van op dat hun tienden onderhevig waren aan inflatie. Immers, er moest nog een schep bovenop!

Alle liefdesaanbiedingen en offergaven ten spijt; de aanbeden idolen waren "geschikte peren", maar wel onterecht over het paard getild.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Nederlands Dagblad van dinsdag 13 oktober 2020 - Genootschap betuigt spijt voor hiërarchie

Bericht door zefyr »

@allen,

In het Nederlands Dagblad van dinsdag 13 oktober jongstleden verschenen onderstaand artikel.

"Genootschap betuigt spijt voor hiërarchie

Baarn

Het Apostolisch Genootschap betuigt spijt aan alle leden en oud-lede die emotionele schade hebben geleden door de strenge en hiërarchische cultuur binnen het genootschap. Het gaat om de periode van de jaren 60 tot eind jaren 90. Ook begint het genootschap een onafhankelijk meldpunt waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Dat staat in een verklaring die zondag naar buiten is gebracht. Leden ervoeren destijds grote groepsdruk. Wie van de groep afweek, werd uitgesloten of publiekelijk terechtgewezen. Leden in nood kregen van verzorgers niet genoeg hulp, blijkt nu."
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

  1. TjerkB schreef: vr 22 mei 2020, 18:14 (...)
    Toch wijst veel erop dat de verantwoordelijke kerkleiding zich amper bekommert om de volle waarheid en om slachtoffers van de ramp. Zo functioneert de Van Oosbreestichting ten faveure van het Apostolisch Genootschap als een kwalijk witwassende applausmachine. Men nodigt bijvoorbeeld een overigens schijnbaar verdienstelijke wetenschapper uit die tijdens een najaarssymposium salonfähig stelt:

    Wat geloven we als Christenen eigenlijk nog met betrekking tot God of het hiernamaals? Op dit gebied is er ook een plausibiliteitverlies, zoals Hellemans constateert, en je moet dus zeggen dat de Apostel Slok senior hierin zijn tijd vooruit was met het revolutionaire verplaatsen van God vanuit de hemel naar de mens en het afschaffen van het geloof in het hiernamaals.

    Juist het tegendeel is wáár want Slok sr., die 1 Korintiërs 13 uit zijn broekzak zou kennen, snapte niks van "... en uw naaste als uzelf".

    (...)
  2. TjerkB schreef: zo 11 okt 2020, 15:52 (...)
    Wat mij in de verklaring het meest aansprak, was dit: "Het geeft ons de kans dit deel van onze geschiedenis aandacht te geven en recht te doen aan de mensen die pijn uit dit verleden met zich meedragen." Als dat voor wie het betreft werkelijk gaat gebeuren, is het fijn, maar dan mag het risico níet zijn dat slachtoffers, na al het onbegrip, óók nog het slachtoffer worden van de nasleep die dit meebrengt.

    (...)
  3. TjerkB schreef: di 13 okt 2020, 23:29 (...)
    De liefde doet misschien wonderen, maar voor geld is toch alles te koop? Overduidelijk was de toer die men opging louter voor de bühne. Men rekende zich rijk, zij het met vooral sigaren uit eigen doos. De buitenwacht daarentegen is nog allerminst ergens van overtuigd. Als 40 jaar lang met name kinderen en jongvolwassen het moesten ontgelden, zonder dat hun waardigheid daadwerkelijk is hersteld, terwijl het kerkverband aanstonds 70 jaar bestaat; wat valt er hier dan überhaupt zo nodig al te vieren?

    (...)

@all

Met de drie bovenstaande quotes wil ik toch nog graag een keer bepleiten dat first things vóórgaan, ondanks alle geplande festiviteiten.

Groet,
TjerkB


N.B.
  1. TjerkB schreef: za 11 apr 2020, 15:28 (...)
    Zonder dat er bij de Nieuw-Apostolische Kerk, gezien het buitensporige sektarische geweld wat ook daar veel slachtoffers maakte, een klachtenregeling werd ingevoerd of een vertrouwenspersoon werd geïntroduceerd, schoof men aan bij de Raad van Kerken in Nederland.

    Bij het Apostolisch Genootschap ging men nog een stap verder door "het gedachtegoed" maar alvast wetenschappelijk wit te wassen:
    Amsterdam – Het College van Bestuur van de Vrije Universiteit heeft met ingang van 1 april 2020 prof. dr. Hans Alma benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel Religieus Humanisme en Compassie aan de Faculteit Religie en Theologie (FRT). Deze leerstoel is ingesteld op verzoek van het Apostolisch Genootschap en biedt de mogelijkheid de religieus-humanistische traditie beter te bestuderen, wetenschappelijk te publiceren en docenten en studenten kennis te laten maken met het gedachtegoed van het genootschap.

    Bron: https://www.apgen.nl/over-ons/actueel/h ... nootschap/
    Zoals in commercials over een datingsite of van een verzekeraar, geldt kennelijk intussen: het ApGen richt zich op "hoger opgeleiden".

    (...)
  2. TjerkB schreef: do 14 mei 2020, 10:29 (...)
    In plaats van nu vol trots van de daken te schreeuwen -zoals het "hoofd Marketing en Communicatie" bij het Apostolisch Genootschap zich dat veroorlooft- dat aanstonds Frederique Demeijer promoveert op de schone schijn van Lambertus Slok en consorten, terwijl die dissertatie bij elkaar schijnt te worden gelapt door vazal-gedrag, uitgaande van een in stichtingsvorm gereïncarneerde pathologische despoot Van Oosbree, had men uit naastenliefde (!) de smartelijke geestesnood moeten lenigen waaraan niemand een boodschap had.

    Bij het Apostolisch Genootschap kan men wel beweren "Wij leven vanuit de Liefde, wij halen onze kracht daaruit en sluit je dus bij ons aan!", maar dat zijn, getuige de inmiddels kenbare honderden MeToo-ervaringen van apostelkinderen, absurde holle frasen gebleken.

    (...)
  3. zefyr schreef: ma 12 okt 2020, 13:57 (...)
    Op 16 december 2020 zal Frederique Demeijer aan de VU (Amsterdam) promoveren op het proefschrift 'Over apostolisch-zijn gesproken...'

    (...)
    Co-promotor is prof. dr. H.F.J. (Manfred) Horstmanshoff (Universiteit Leiden), die een prominent lid is van het Apostolisch Genootschap.

    (...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

Het gedachtegoed (1)


@all

Om elkaar niet uit het oog (en het hart) te verliezen, wil ik graag nog wat aandachtiger kijken naar wat "het gedachtegoed" betekent. Wanneer ik iets lees of wanneer iemand iets vertelt, blijf ik namelijk wel eens steken bij een detail dat mij te denken geeft. In het artikel van 10 april jl. in het Reformatorisch Dagblad, over "Apostelkind", overkwam mij dit óók, namelijk -ik citeer ruim- bij déze passage:

zefyr schreef: vr 10 apr 2020, 20:48 (...)
„Boek klopt, maar is niet mijn waarheid”

Het Apostolisch Genootschap in Nederland werd in 1951 opgericht door apostel L. Slok. Het is een religieus-humanistische beweging en telt circa 14.000 leden. Sinds 2011 bekleedt Bert Wiegman de apostelfunctie.

Het boek ”Apostelkind” van Renske Doorenspleet vormt een „gedegen beschrijving” van de geschiedenis van het Apostolisch Genootschap, stelt landelijk voorganger Monique van Strien. „Wel is het boek erg gericht op de Bussumse gemeenschap. Daar lag de lat hoog. Ik ben opgegroeid in een apostolische gemeenschap in Leiden. Ik herken veel, maar heb daar geen negatieve emoties bij. Het boek is waar, maar het is niet mijn waarheid.”

Het genootschap is de afgelopen twintig jaar veranderd van een hiërarchische, gesloten organisatie in een open, levendige en dynamische beweging, stelt Van Strien. „Leden gaan een verbinding met ons gedachtegoed aan en niet, zoals vroeger, met de apostel als persoon.”

(...)

Doordat ik een beetje of misschien wel een beetje te veel associatief ben ingesteld, dwaalden mijn gedachten af naar het onderstaande:

Redactie schreef: wo 25 jan 2012, 21:55 (...)
Welke andere omstandigheden bij de geschiedschrijving van het apostolische werk nog meer een stempel hebben gedrukt op de ontwikkelingen, valt tussen de regels door op te maken uit een boekbeschrijving bij het Netzwerk Apostolische Geschichte. Zie onder:
Er wordt hier gesproken van ruim 120 afsplitsingen en scheuringen in de periode 1863-2000. Dat vernamen wij niet op de zondagsschool, bij het godsdienstonderwijs, het confirmatieonderricht of met het oog op de getuigenarbeid. Het deed er niet toe, vonden zeker anderen. Inmiddels kwam ook het Internet op, en blijkt de legpuzzel uit heel wat meer stukjes te bestaan dan velen hebben verondersteld. Wij dachten dat het werk Gods de Nieuw-Apostolische Kerk was, die volgend jaar 150 jaar bestaat. In 1963 bestond "onze kerk" immers al 100 jaar; althans, dat meenden anderen toen zeker te weten.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "25 jan 2012, 21:55", in de thread "Een stukje geschiedenis... "

Dus: welk "gedachtegoed" (waarmee leden "een verbinding" aangaan) wordt er bedoeld, zoals thans bij het Apostolisch Genootschap?


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

Het gedachtegoed (2)


@all

Over "het gedachtegoed" zoals bij het Apostolisch Genootschap kinderen zich dat al op jonge leeftijd eigen moesten maken, zette een "ex-apostelkind" vandaag het een en ander uiteen in een uitgebreide reactie van haar kant op de recente verklaring van het bestuur.

Als opgroeiend kind werd haar destijds onder meer het volgende gedicteerd en er werd van haar ook verlangd zulks te verinnerlijken:

  1. Hoe word onze ziel zichtbaar? Mensen kunnen blij maken, helpen, ons laten helpen, vergeven
  2. Wat je zaait oogst je. Planten hebben een bepaald klimaat nodig om te groeien. Gevoelens kunnen groeien als het klimaat goed is: waar liefde is en vertrouwen
  3. Onze ziel heeft verzorging nodig. We hebben verzorging van onze ziel nodig om echt samen te kunnen leven. Oom Apostel is de enige die ons zielsverzorging geeft
  4. Zaaien in de zieleakker. Wij kunnen vruchtbare grond voor de gedachten van Oom Apostel zijn door onze volledige aandacht te geven
  5. De mooiste wijze om God te zien, is door onze liefde aan elkaar te geven. Zo voel je je het gelukkigst.
  6. We hebben een dokter nodig als we ziek zijn. We hebben Christus nodig om ons ziele-leven gezond te houden.
  7. Virussen komen ongemerkt ons lichaam binnen. Akelige of angstige gedachten komen ongemerkt ons denken binnen. Oom Apostel geneest daarvan, en dan worden we weer blij.
  8. Bang zijn we allemaal wel eens. Samen kunnen we veel angsten overwinnen. Door de liefde van oom Apostel hoeven we niet bang te zijn voor elkaar. We kunnen elkaar door vertrouwen.
  9. Gezond: dokter, bewegen, schone lucht, zuiver water. Is belangrijk voor een gezond leven. Ben je boos of jaloers dan denk je ongezond. Ben je blij en dankbaar, dan denk je gezond.
  10. Je woord houden!!!! Door trouw te zijn aan je woord, word je een betrouwbaar mens
  11. We mochten 5 mei 1985 onze geliefde Apostel ontmoeten. Het was een dag om nooit te vergeten. Belevenis Liefde en Barmhartigheid. Van Vreugde en Ontroering!
  12. Onze Apostel laat ons zien dat we in de ander onze aanvulling vinden. Dan zijn we ook niet meer bang onszelf te geven.
  13. Als je verbitterd bent, kun je niet meer dienen. Oom Apostel maakt ons denken gezond. Dan worden we weer blij en kunnen we dienen.
  14. Leren zien zoals de Apostel ziet, geeft ons levensvreugde, waardoor levensangst verdwijnt.
  15. Vrij om te: kiezen, ontdekken, helpen, denken, liefhebben. Om te kiezen moet je vrij zijn. Oom Apostel maakt ons vrij van onze egoïstische gedachten. Zo worden we zelf ook gelukkig.


Zelfoverschatting bij (spirituele) leiders wordt betaald met soevereiniteitsverlies bij hun vermeende ondergeschikten (dus: slachtoffers).

Wat ik mij afvraag is in hoeverre "het gedachtegoed" ook nú nog meebrengt dat zo'n afhankelijkheidsrelatie moet worden geëer­bie­digd:
  • TjerkB schreef: di 13 okt 2020, 23:29 (...)
    "Vind het antwoord in jezelf", hoorde ik op de radio in een reclamespotje van het Apostolisch Genootschap geregeld tegen mij zeggen. Wat is dat voor lariekoek?, dacht ik dan telkens; wat een aanmatigende benadering! Hoezo zouden wij allen een vraag hebben, waarbij het alleen nog ontbreekt aan de helende werking van de therapeutische sessies bij het Apostolisch Genootschap om door te krijgen in welke richting het antwoord ten onrechte nog niet was gezocht? Welk tegen betaling te bemachtigen "hoger bewustzijn" ontberen wij? Wie ontbraken er aan onze opvoeding? Wie staan er bij deze kerk toch in de keuken om ons kostje te koken? Wat zijn dat voor mensen? Ik gunde mijzelf alvast enkele blikken achter de schermen. Zo bekeek ik o.a. personeelsadvertenties van het Apostolisch Genootschap. Verder zag ik vooral veel glitter en glamour. Een serieus obstakel bleef voor mij dat ik van het gedachtegoed geen chocola kan maken.

    "Het beste van het beste" is wat men bij het gedachtegoed lijkt te pretenderen, maar wat was dan tot nu toe "het beste van het beste"? Anders gezegd: wat zijn dan hier de "in het verleden behaalde resultaten" die wellicht een garantie voor de toekomst kunnen bieden?

    (...)
  • TjerkB schreef: do 15 okt 2020, 11:26 (...)
    Spontaan klikte ik op de link naar de "Wekelijkse inspiratie door Bert Wiegman - 4 oktober 2020", getiteld "Elkaar willen verstaan". Het volgende viel mij daarin op:

    Afbeelding


    Het familiealbum verschijnt in drukvorm, met van een ver familielid, Karen Armstrong, een al in het Nederlands vertaald voorwoord! Het blijkt (net als trouwens in de Nieuw-Apostolische Kerk) bij het Apostolisch Genootschap een kwestie te zijn van tegenstellingen. De wereld bestaat uit mensen die zowat alles al begrijpen en daartegenover de meeste anderen die gewoon nog een hoop te leren hebben.

    (...)


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Friesch Dagblad van vrijdag 16 oktober 2020 - Excuses apostolischen voor misstanden

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde het Friesch Dagblad onderstaand artikel.

"Excuses apostolischen voor misstanden

* Apostolisch Genootschap begint uiterlijk op 1 december met onafhankelijk meldpunt

Baarn | Het Apostolisch Genootschap biedt zijn excuses aan aan alle leden en oud-leden die emotionele schade hebben geleden door de strenge en hiërarchische cultuur binnen de religieus-humanistische groepering. Het genootschap start ook een onafhankelijk meldpunt. Dat staat in een verklaring die naar buiten is gebracht. Het genootschap doelt op de periode van de jaren zestig tot eind jaren negentig. Leden ervoeren destijds grote groepsdruk. Wie van de groep afweek, werd uitgesloten of publiekelijk terechtgewezen. Leden in nood kregen van de geestelijk verzorgers niet genoeg of verkeerde, onprofessionele hulp. Misstanden, bijvoorbeeld in het gezin, werden toegedekt. Vooral de toenmalige jongeren hebben daar erg onder geleden, erkent het Apostolisch Genootschap. Aanleiding voor de publieke boetedoening is het begin dit jaar verschenen boek Apostelkind. Renske Doorenspleet doet daarin kritisch verslag van haar jeugd binnen het Apostolisch Genootschap. Dat riep veel reacties op van mensen die zich in haar relaas herkenden. Uit de tientallen gesprekken die het genootschap daarop organiseerde, kwamen veel pijnpunten naar voren: mensen ervoeren de groepering als dogmatisch en dictatoriaal, met persoonsverheerlijking van de apostel (bestuursvoorzitter).

Controle

Ze zeiden dat ze niet zichzelf konden zijn en hekelden de zwijgcultuur en de controle die werd uitgeoefend op onder meer hun werk, partnerkeus en woonplaats. Van seksueel geweld is uit de gesprekken tot dusver niets gebleken. Bestuursvoorzitter Bert Wiegman zegt nu: "Dit had niet mogen gebeuren. Het past niet bij de menswaardigheid waarvoor we ons inzetten en waarop we aanspreekbaar willen zijn. Daarom bieden we onze oprechte excuses aan, aan iedereen die miskenning, beknelling en emotionele pijn ervaren heeft." Bij een nieuw onafhankelijk meldpunt kunnen leden en oud-leden uiterlijk vanaf 1 december terecht. Ook kunnen ze een beroep doen op professionele ondersteuning of andere vormen van hulp. Het Apostolisch Genootschap werd in 1951 opgericht door apostel Lambertus Slok. Op het hoogtepunt had het 30.000 leden, tegenwoordig nog 14.000 leden en sympathisanten."
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuwwij.nl - Apostolisch Genootschap biedt excuses aan en opent meldpunt

Bericht door zefyr »

@allen,

Het kan niet op. Een niet-aflatende stroom artikelen verschijnen er over het Apostolisch Genootschap. Vrijdag 16 oktober jongstleden publiceerde de website nieuwwij.nl onderstaand artikel.

https://www.nieuwwij.nl/actueel/apostol ... -meldpunt/

Geen mediacampagne van het Apostolisch Genootschap
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuwwij.nl - Apostolisch Genootschap biedt excuses aan en opent meldpunt

Bericht door zefyr »

@allen,

Het kan niet op. Een niet-aflatende stroom artikelen verschijnen er over het Apostolisch Genootschap. Vrijdag 16 oktober jongstleden publiceerde de website nieuwwij.nl onderstaand artikel.

https://www.nieuwwij.nl/actueel/apostol ... -meldpunt/

Geen mediacampagne van de afdeling marketingcommunicatie van het Apostolisch Genootschap had zoveel aandacht in de media in het afgelopen half jaar voor het genootschap kunnen genereren..., ondanks het feit, dat het soms lijkt dat geld amper of geen rol speelt in het genootschap. Daarentegen rijst de vraag wie zich nog fier en onbevangen apostolisch - ongeacht van welke apostolische groepering! - durft te noemen?! In gedachten zie ik al voor me hoe 'apostel' Peter Klene zich in allerlei bochten moet wringen teneinde z'n collega's in de Raad van Kerken in Nederland uit te leggen dat de NAK NL niets van doen heeft met het Apostolisch Genootschap ;)

Het park om 'Berg en Dal' te Baarn - te zien op de afgebeelde foto van het artikel op nieuwwij.nl - fascineert mij al decennia. Geen grasspriet staat er bij wijze van spreken scheef. Verontrustend? Schone schijn? Bij nadere beschouwing is m'n antwoord: Jazeker! Achter de prachtige én 'gelikte' façade schuilde (schuilt?) een apostolische kast vol lijken. Treurig en verdrietig.

In nabeschouwing stel ik vast. dat de (bijna!) nimmer volprezen dissertatie 'Het Apostolisch Werk in Nederland' (1982) van dr. M.J. Tang, dat mag worden gekwalificeerd als een monumentaal standaardwerk over de apostolischen in Nederland, toch tekort heeft geschoten qua kritische beschouwing over het Apostolisch Genootschap. Verwijtbaar? Waarschijnlijk niet, want Tang sprak al over 'het gevoel binnen te dringen in geheime genootschappen' (p9)...
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”