Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: herbronning - Griekse mythologie voert nog steeds de boventoon in het Apostolisch Genootschap

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: ma 22 feb 2021, 15:55(...)
Gisteren beluisterde en bekeek ik de landelijke eredienst van het Apostolisch Genootschap vanuit 'Berg en Dal' te Baarn.

(...)
Verloren én onaangeroerd stond een dienschaal voorzien van een wit doekje als een nostalgische curiositeit in de vensterbank... Het Apostolisch Genootschap heeft dé spirituele bron van het christendom terzijde geschoven want het is (allang) geen tafelgemeenschap meer! In navolging van de oude Romeinen: respice finem (let op het einde)!

@zefyr

Schraal­hans lijkt er keu­ken­mees­ter te zijn:

BakEenEi schreef: vr 29 nov 2013, 14:37(...)
Wat zich bij de Nieuw-Apostolische Kerk nu met name herhaalt, is de volgende geschiedenis:
  • Jezus in de tempel
    [13] Kort voor Pesach, het Joodse paasfeest, reisde Jezus naar Jeruzalem. [14] Daar trof hij op het tempelplein de handelaars in runderen, schapen en duiven aan, en de geldwisselaars die daar altijd zaten. [15] Hij maakte een zweep van touw en joeg ze allemaal de tempel uit, met hun schapen en runderen. Hij smeet het geld van de wisselaars op de grond, gooide hun tafels omver [16] en riep tegen de duivenverkopers: ‘Weg ermee! Jullie maken een markt van het huis van mijn Vader!’ [17] Zijn leerlingen dachten aan wat er geschreven staat: ‘De hartstocht voor uw huis zal mij verteren.’ [18] Maar de Joden vroegen: ‘Met welk teken kunt u bewijzen dat u dit mag doen?’ [19] Jezus antwoordde hun: ‘Breek deze tempel maar af, en ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.’ [20] ‘Zesenveertig jaar heeft de bouw van deze tempel geduurd,’ zeiden de Joden, ‘en u wilt hem in drie dagen weer opbouwen?’ [21] Maar hij sprak over de tempel van zijn lichaam. [22] Na zijn opstanding uit de dood herinnerden zijn leerlingen zich dat hij dit gezegd had, en zij geloofden de Schrift en alles wat Jezus gezegd had.

    Uit: Johannes 2 (NBV)
(...) Momenteel wordt er gehandeld in intellectuele eigendommen; dat is het verschil. Het evangelie van Jezus Christus heeft volgens de nieuw-apostolische kamergeleerden namelijk te weinig om het lijf.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op 29 nov 2013, 14:37", in de thread "Samen... "
TjerkB schreef: za 17 okt 2020, 12:15 (...)
Het lijkt mij méér dan veelzeggend dat niet bestuursvoorzitter Bert Wiegman doch uitgerekend een m.i. voor de meeste aangesloten leden betrekkelijke buitenstaander als Karen Armstrong het voorwoord** moest schrijven in het jubileumboek dat het Apostolisch Genootschap uitgeeft vanwege het 70-jarige bestaan. "Het gedachtegoed" wordt verheven tot exclusieve kost voor hoger opgeleiden!

(...)
TjerkB schreef: wo 04 nov 2020, 22:07 (...)
... want betrof het hier een sekte? Het Apostolisch Genootschap verschool zich nog achter de welbekende luiken. Intussen weten wij dat de verantwoordelijken zich verwijtbaar hebben bezondigd aan wangedrag - tezamen met hun vertrouwelingen.

Hoe praat je dan recht wat krom is? Welnu, daar zijn praatjesmakers en bellenblazers voor. Die konden er trouwens nog makkelijk bij op de loonlijst. IJverig en zonder gêne stellen dezen nu alles mooi­er voor­ dan de wer­ke­lijk­heid is. Zo blijven ieders dromen dus bedrog. Ze transformeerden de Nieuw-Apostolische Kerk naar een theekransje; het Apostolisch Genootschap naar een spirituele wereldwinkel.

(...)
TjerkB schreef: wo 18 nov 2020, 20:55(...)

  • [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.

    Uit: Matteüs 25 (NBV)
Wat valt er nu verder nog te zeggen? Het zou mooi zijn als de kerkleiding de sterallures die zij kreeg, bij nader inzien van harte wil laten varen, in ruil voor goudeerlijk respect. Stel daarna de pretenties omwille van de prijsgegeven moraliteit toch liefst naar beneden bij. Stop met imponeren. Reik de hand aan hen, die tegenover degenen die voor bullebak of breinbaas speelden, geen verweer hadden.

(...)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”