AUSTRITTSWELLE Irrelevante Kirche? (Frankfurter Allgemeine Zeitung 26. Juni 2020)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

AUSTRITTSWELLE Irrelevante Kirche? (Frankfurter Allgemeine Zeitung 26. Juni 2020)

Bericht door zefyr »

@allen,

Ruim een eeuw geleden was in nieuw-apostolische periodieken al te lezen, dat de traditionele/gevestigde kerken (established churches) in Duitsland te kampen hadden met ledenverlies en een dalend aantal kerkgangers. Destijds profiteerde de Neuapostolische Kirche van deze tendens, vooral in de steden. Vanaf rond 1900 ging het 'sky high' met de groei van het aantal nieuw-apostolischen. De ene na de andere nieuw-apostolische gemeente werd opgericht. Zo ging dat ook in Zwitserland en Nederland. Inmiddels is het proces van ontkerkelijking en secularisatie in een ver gevorderd stadium gekomen. Dit is te lezen in onderstaand FAZ-artikel.

https://www.faz.net/aktuell/politik/inl ... 34091.html

Terwijl de NAK voorheen profiteerde van de ontkerkelijking, kampt de NAK thans ook met dit fenomeen..., evenals het Apostolisch Genootschap. De recente aanbeveling van Edwin Diersmann aan het adres van het Apostolisch Genootschap te herbronnen (ad fontes) zal waarschijnlijk de eerder genoemde tendens niet keren. Althans dat is m'n bange vermoeden.

Dikwijls staat de Kerk (ik bedoel de optelsom van allerlei kerkgenootschappen) helaas de boodschap van het Evangelie in de weg. In de negentiger jaren van de vorige eeuw heb ik o.a. tegen districtsapostel G. Pos gezegd: 'U ontneemt mij het zicht op G'd.'. Dit gold niet alleen voor hem, maar ook voor veel omhoog gevallen andere kerkleiders (of wat daarvoor moet doorgaan).
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Tom Egbers maakt kennis met de neergang van rooms-katholiek Ierland

Bericht door zefyr »

@allen,

Ierland was tot enkele decennia geleden een van de meest rooms-katholieke landen in Europa. Totdat het (seksueel) misbruik van de rooms-katholieke hiërarchie en geestelijkheid in de openbaarheid kwam. De arrogantie en machtswellust van de (gemijterde) prelaten werd ontmaskerd.

https://www.npostart.nl/toms-ierland/25 ... ON_1320108

Onlangs las ik, dat er plannen zijn om het aantal bisdommen in Ierland met bijna de helft op te heffen...
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Exodus uit Duitse volkskerken gaat door

Bericht door zefyr »

Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

rd.nl - Toekomstplan EKD maakt kerk „onzichtbaar” (16 juli 2020)

Bericht door zefyr »

@allen,

De ene onheilstijding na de andere onheilstijding...

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/to ... -1.1680558

Dit bericht las ik zojuist, nadat ik het boek 'Herfsttij van het christelijk geloof, brieven aan Paulus van Tarsus' (1992 Kampen) van Marius Plooij (internist), dat ik onlangs antiquarisch had gekocht, na lezing had dicht geslagen. Het institutioneel christendom in Europa heeft de herfsttij waarschijnlijk reeds achter zich liggen. Nu de winter. Misschien volgt er ooit nog eens een lente? Het is de vraag of een lente in deze context überhaupt wenselijk is...
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”