Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door Levi »

@TB
Terecht wijst Detlef Streich op het psychologische effect van het in de prediking van stamapostel Schneider opvallend gehanteerde wij-denken. Met zo'n denktrant en zo'n benadering worden alle "schapen" over één kam geschoren en wordt de indruk gewekt alsof een ieder simpel kan voldoen aan het groepsgedrag waartoe de gemeente op die manier tussen de regels door wordt opgeroepen.
Het toont des te meer aan hoe groot de kloof is tussen de elite en het werkende ‘klootjes’ volk. Zonder besef en kennis van wat er op de werkvloer gebeurt, predikt JLS de victorie en rekent op de maximale inzet van de diep buigende jaknikkende massa. Van enige zelfreflectie is al helemaal geen sprake.

Het resultaat mag er zijn. Complete non-coöperatie onder de sublaag na dat van betaalde opziener. De onbezoldigde sublaag van districtsdienaren is verantwoordelijk voor het slagen van de missie a raison van € 0,10 per afgelegde kilometer, zonder telefoonvergoeding, maar wel het afstaan van de tienden. Zielzorg bestaat al niet meer. Alleen nog cosmetische ingrepen die suggereren dat ‘Het Volk’ de muren van Jericho aan het slechten is.
Dat blijkt uit het feit dat men massaal bijeengedreven wordt in een stadion om toch maar vooral te benadrukken hoe groot(s) de NAK nog is. En waar doet me dat toch aan denken...?
Daar mag je toch wel heel erg trots op zijn.
Ondertussen verkommert het volk en moet het doen met inhoudsloze prediking die af en toe wordt opgeleukt met nergens op slaande humor.

Hoe lange wacht uw Bruidskerk reeds? Wie op de NAK top wacht, wacht het langst…

Groet,
LEVI
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

De internationale bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk bad enige tijd geleden als volgt:
TjerkB schreef:(...)
  • Eingangsgebet – Stammapostel Jean-Luc Schneider:
    „Lieber himmlischer Vater, in diesem besonderen Kreis kommen wir zu Dir und danken Dir aus der Tiefe unseres Herzens. Wir danken Dir für Deine Gnade, Deine Bewahrung und Deine Hilfe. In diesem Kreis haben wir Dich schon oft in besonderer Weise erlebt. Wir danken Dir für die vielen Gebete, die Du schon erhört hast, wir danken Dir, dass wir schon so oft Deine Hilfe und Deinen Beistand erleben durften. Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen.

    Wir sind aber auch gemeinsam hier, um miteinander zu beten. Wir beten für Dein Volk in diesem Land und den Ländern, die vom Bezirksapostel betreut werden. Segne die Gemeinden überall, erfülle sie mit Deinem Leben, mit Deiner Kraft und mit Deinem Frieden.
    Deine Kinder erwarten morgen einen besonderen Segen, Du allein hörst die vielen Gebete, die dem Gottesdienst vorausgehen. Enttäusche Deine Knechte und Deine Kinder nicht, schenke ihnen mehr, als sie von Dir verlangen. Nun sind hier die Apostel, die Bischöfe, die Bezirksämter, die Vorsteher, Du kennst ihre Sorgen und ihren Kampf. Du weißt auch, wie sie um die anvertrauten Seelen ringen. Du kennt sie Sorgen in den Familien, am Arbeitsplatz und in der Gemeinde. Du weißt auch um den Schmerz wegen derer, die nicht mehr in den Gottesdienst kommen. Wir legen Dir alles zu Füßen, wir warten auf Dein Heil.

    Schenke Deine Hilfe, stärke Deine Knechte, stärke und segne die Gattinnen, lass sie immer wieder erleben, dass Du ihnen beistehst. Lass sie auch Deinen Segen sehen und erleben. Schenk uns auch ein Wort, eine Stärkung, Deinen Frieden, damit wir alle für unsere zukünftige Arbeit gerüstet sind und gib uns über Bitten und Verstehen, erhöre uns um Jesu Willen. - Amen.“


    (...)


    Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de (n.a.v. bijeenkomst ambtsdragers Innsbruck, o.l.v. stamapostel Jean-Luc Schneider d.d. 15-02-2014)
(...)


Uit: Mijn bericht op "27 jun 2014, 22:41" in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus... "
Ik vind het ronduit verbijsterend. Hier wendt iemand voor van de prins geen kwaad te weten, hij wast de handen in onschuld en, tot overmaat van ramp: onbeschaamd wenst betrokkene twee keer het onderste uit de kan.

En dan te bedenken dat vragenstellers in deze kerk zelden of nooit een inhoudelijk bevredigend antwoord krijgen indien er kennelijke misstanden aan de orde zijn.

  • Wie zijn fouten verbergt, zal geen voorspoed kennen, wie ze toegeeft en vermijdt, krijgt vergeving.

    Uit: Spreuken 28: 13 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

@all

Geschiedenissen herhalen zich:
  • Oproep om terug te keren naar de HEER
    [1] De HEER sprak: ‘Als een man van zijn vrouw scheidt en zij bij hem weggaat en de vrouw van een ander wordt, kan hij haar dan terugnemen? Wordt er dan geen smet op het land geworpen? Maar jij hebt met talloze minnaars overspel gepleegd, en je wilt toch weer bij me terugkomen? – spreekt de HEER.
    • [2] Kijk naar de kale heuvels,
      waar ben je níet beslapen?
      Je wachtte je minnaars op langs de weg,
      zoals een rover wacht in de woestijn.
      Je hebt dit land besmeurd
      met je overspel, je schandelijk gedrag.
      [3] Daarom bleven de regens uit,
      is de lenteregen niet gekomen.
      Toch hield je de brutale blik van een hoer,
      je toonde geen enkele schaamte.
      [4] Maar nú roep je mij aan.
      Je zegt “vader” tegen mij, en zegt:
      “U bent de geliefde van mijn jeugd,
      [5] uw woede gaat voorbij,
      niet eeuwig duurt uw toorn.”
      Zo spreek je, maar onverdroten ga je voort,
      je blijft je schanddaden begaan.’


    [6] Tijdens de regering van koning Josia zei de HEER tegen mij: ‘Heb je gezien hoe ontrouw Israël mij geworden is? Ze pleegde overspel op elke hoge berg en onder elke bladerrijke boom. [7] Ik dacht: Als ze van dat alles genoeg heeft, komt ze wel bij me terug. Maar ze kwam niet terug. Haar afvallige zuster Juda zag [8] dat ik ontrouw Israël verstoten had en haar een scheidingsbrief gegeven had, juist omdat ze overspel had gepleegd. Maar toch liet afvallig Juda zich daardoor niet afschrikken, ze pleegde zelf ook overspel. [9] En door haar lichtzinnig overspel met goden van steen en hout wierp ze een smet op dit land. [10] Daarna kwam Israëls afvallige zuster Juda wel bij me terug, maar ze was niet oprecht, ze kwam met loze woorden – spreekt de HEER.’ [11] De HEER vervolgde: ‘Ontrouw Israël is nog rechtvaardig in vergelijking met afvallig Juda.
    [12] Roep tegen het noorden:
    Kom terug, ontrouw Israël – spreekt de HEER –,
    dan zal ik mijn woede laten varen,
    want ik ben vol genade,
    niet eeuwig duurt mijn toorn
    – spreekt de HEER.
    [13] Erken alleen dat je schuldig bent,
    tegen de HEER, je God, in opstand bent gekomen,
    dat je overal op zoek ging naar andere goden,
    onder elke bladerrijke boom,
    dat je niet naar mij geluisterd hebt
    – spreekt de HEER.

    [14] Kom terug, ontrouwe kinderen – spreekt de HEER –, want jullie behoren mij toe. Ik zal één van jullie uit elke stad nemen en twee van jullie uit elke familie, en jullie naar Sion brengen. [15] Ik zal jullie herders naar mijn hart geven, en die zullen jullie met wijsheid en inzicht weiden. [16] En als jullie in die tijd in aantal toenemen en dit land weer zullen bevolken, zal niemand meer over de ark van het verbond met de HEER spreken. Die komt in niemands gedachten op, hij wordt niet meer genoemd of gemist, en wordt niet opnieuw gemaakt. [17] In die tijd zal men Jeruzalem “Troon van de HEER” noemen. Alle volken zullen er samenstromen, ze zullen op de naam van de HEER afkomen en zich niet meer laten leiden door hun koppig en boosaardig hart. [18] In die tijd zal Juda zich bij Israël voegen, en samen zullen ze uit het noorden naar dit land komen, dat ik hun voorouders in bezit heb gegeven.
    [19] Ik dacht: Hoe kan ik je een plaats tussen mijn kinderen geven
    en je een begeerlijk land schenken,
    een sieraad voor de hele wereld?
    En ik dacht: Jullie zullen “vader” tegen mij zeggen,
    jullie keren je niet van mij af.
    [20] Maar nee, zoals een vrouw die haar man bedriegt,
    zo heb jij mij bedrogen, volk van Israël!
    – spreekt de HEER.
    [21] Een stem klinkt over de kale heuvels:
    Israël smeekt en weent.
    Het is een verdorven weg gegaan,
    is de HEER, zijn God, vergeten.
    [22] Kom terug, afvallige kinderen,
    ik zal jullie genezen van je ontrouw.
    Dan zullen jullie zeggen:
    “Hier zijn we, wij komen bij u terug,
    want u bent de HEER, onze God.
    [23] Het is waar, de heuvels zijn een leugen,
    de bergen een holle klank.
    Het is alleen de HEER, onze God,
    die Israël de overwinning geeft.
    [24] Zolang ons volk bestaat,
    heeft de god van de schande
    het bezit van onze voorouders verslonden,
    hun schapen, geiten en runderen,
    hun zonen en dochters.
    [25] Laten we ons neerwerpen in schande,
    laat schaamte ons bedekken.
    Tegen de HEER, onze God,
    hebben wij en onze voorouders gezondigd,
    vanaf onze jeugd, tot op de dag van vandaag.
    Wij hebben niet geluisterd naar de HEER, onze God.”


    Uit: Jeremia 3 (NBV)


    [1] Israël, wanneer je op je schreden terugkeert,
    keer dan terug naar mij – spreekt de HEER.
    Heb je die afgodsbeelden weggedaan,
    zwerf dan niet langer rond,
    [2] maar zweer waarachtig, eerlijk en oprecht:
    “Zo waar de HEER leeft.”
    Dan willen alle volken worden gezegend als Israël,
    ze zullen zich met Israël gelukkig prijzen.
    [3] Want dit zegt de HEER tegen Juda en Jeruzalem:
    Ontgin nieuw land,
    en zaai niet tussen de dorens.
    [4] Laat je besnijden voor de HEER,
    ontdoe je van de voorhuid van je hart,
    inwoners van Juda en Jeruzalem.
    Anders slaat zijn toorn uit als een vuur,
    een brand die niet te blussen is,
    vanwege jullie kwalijke praktijken.


    Uit: Jeremia 4 (NBV)

Maar voor zelfgenoegzaamheid is er geen plaats:
  • [1] Als Gods medewerkers sporen wij u dan ook aan: laat de goedheid die hij u bewijst niet tevergeefs zijn. [2] God zegt: ‘Wanneer de tijd daarvoor gekomen is, luister ik naar je, op de dag van de redding help ik je.’ Nu is de tijd daarvoor gekomen, nu is de dag van de redding. [3] Om onze verkondiging niet te schaden, geven wij niemand ook maar enige aanstoot. [4] We willen juist laten zien dat we dienaren van God zijn, door altijd te volharden: in tegenspoed, nood en ellende, [5] onder lijfstraffen, in gevangenschap en onder volkswoede, onder zware inspanningen, slaapgebrek en honger, [6] door oprechtheid en kennis, door geduld en vriendelijkheid, door de gaven van de heilige Geest en ongeveinsde liefde, [7] door de verkondiging van de waarheid en de kracht van God. We vallen aan en verdedigen ons met de wapens van de gerechtigheid, [8] we worden geëerd en gesmaad, belasterd en geprezen. We worden bedriegers genoemd maar spreken de waarheid, [9] we zijn vreemdelingen maar toch bij iedereen bekend, we sterven maar toch leven we, we worden gestraft maar niet ter dood veroordeeld, [10] we hebben verdriet maar toch zijn we altijd verheugd, we zijn arm maar toch maken we velen rijk, we bezitten niets maar toch hebben we alles.

    Uit: 2 Korintiërs 6 (NBV)

Veelbetekenend lijkt mij nu het onderstaande:
  • Rumoer rond Achior
    [1] Aan Holofernes, de opperbevelhebber van het Assyrische leger, werd gemeld dat de Israëlieten zich op een aanval hadden voorbereid: ze hadden de bergpassen afgesloten, versterkingen aangebracht op alle hoge bergtoppen en in de vlakten hindernissen opgeworpen. [2] Holofernes raakte buiten zichzelf van woede. Hij ontbood alle leiders van Moab, de veldheren van Ammon en alle satrapen van het kustgebied [3] en zei tegen hen: ‘Mannen van Kanaän, vertel mij, wat is dat voor een volk daar in de bergen? In wat voor steden wonen ze? Hoe groot is hun leger? Waarop berust hun kracht en macht? Wie is hun koning, wie voert hun leger aan? [4] En hoe wagen ze het mij niet te ontvangen zoals alle andere bewoners van het westen?’
    [5] Toen nam Achior, de aanvoerder van de Ammonieten, het woord: ‘Heer, sta uw dienaar toe iets te zeggen. Laat mij u naar waarheid inlichten over het volk dat niet ver van hier in de bergen woont; geen leugen zal over mijn lippen komen.
    [6] Het zijn afstammelingen van de Chaldeeën, [7] maar ze komen uit Mesopotamië, waar ze indertijd als vreemdelingen hebben gewoond omdat ze geen volgelingen wilden zijn van de goden van hun voorouders in het land van de Chaldeeën. [8] Ze weken af van de weg van hun voorouders en aanbaden de God van de hemel, de God die ze waren gaan erkennen. Daarom werden ze door de Chaldeeën verdreven, bij hun goden vandaan; ze vluchtten naar Mesopotamië en woonden daar lange tijd als vreemdelingen. [9] Toen gaf hun God opdracht uit het vreemde land te vertrekken en naar Kanaän te gaan. Daar vestigden ze zich en verwierven veel goud en zilver en zeer veel vee. [10] Maar toen Kanaän gebukt ging onder een zware hongersnood, trokken ze weg naar Egypte, waar ze als vreemdelingen woonden zolang ze daar te eten hadden. Ze breidden zich uit tot een volk dat niet meer te tellen was. [11] Daarom keerde de koning van Egypte zich tegen hen en trof een sluwe maatregel: hij liet hen dwangarbeid verrichten in steenbakkerijen; zo werden ze vernederd en tot slaven gemaakt. [12] Toen riepen ze hun God om hulp, en die trof heel Egypte met plagen waartegen niets bestand was; daarom verdreven de Egyptenaren hen uit hun land. [13] Diezelfde God legde voor hen de Rode Zee droog [14] en leidde hen naar de Sinai en Kades-Barnea. Ze verdreven alle woestijnbewoners [15] en gingen in het land van de Amorieten wonen. Ook roeiden ze, machtig als ze waren, alle Chesbonieten uit. En na de Jordaan te zijn overgestoken, namen ze het hele bergland in bezit [16] en verdreven de Kanaänieten, Perizzieten, Jebusieten, Sichemieten en Girgasieten uit dat land, om zich er voor lange tijd te vestigen. [17] Zolang ze niet zondigden tegen hun God was het geluk met hen, want ze worden bijgestaan door een God die onrecht verafschuwt. [18] Maar toen ze de weg verlieten die hij voor hen had bepaald, werden ze in tal van oorlogen verpletterend verslagen en ten slotte in ballingschap weggevoerd naar een vreemd land. De tempel van hun God werd tot de grond toe afgebroken en hun steden werden door hun vijanden ingenomen. [19] Maar ze zijn naar hun God teruggekeerd en nu zijn ze uit hun ballingsoord teruggekomen. Ze hebben Jeruzalem, waar hun heiligdom is, in bezit genomen en zich weer gevestigd in het bergland dat ze verlaten hadden.
    [20] Welnu, machtige heer, als dit volk dwaasheden begaat en zondigt tegen zijn God, dan zullen wij zorgen dat zij daardoor ten val komen: wij zullen tegen hen optrekken en strijd voeren. [21] Maar als ze de wet van hun God niet overtreden, laat hen dan met rust, heer, anders zal hun Heer en God hen beschermen en ons tot een mikpunt van spot voor de hele wereld maken.’


    Uit: Judit 5 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt d.d. 30-06-2014, 16.00 uur]
  • Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

    Uit: Jakobus 5: 16 (NBV)
@all

Deze tekst wordt in de nieuw-apostolische geloofspraktijk wel gememoreerd...
... maar alleen wie op de kerkvloer fungeren als bediende (!) van "dienaren" moeten eraan voldoen. Men wordt geacht "de onderste weg" te willen bewandelen. De "hoge(re)" "dienaren" evenwel die dit van anderen afdwingen (!), komen zelf overal mee weg.

Als ik de laatste 30 jaar voor mijzelf verdeel in drie episodes, begint het met langdurig lijdzaam gedogen. Daarna in allerlei situaties: kan het hier echt niet anders? En ten slotte telkens opnieuw: nu moet het beslist niet gekker worden! In de Nieuw-Apostolische Kerk echter geldt er maar één adagium: "Nie ein Wort gegen den Segensträger". Zie ook het bericht door Zahir op "31.05.2005, 18:11" in de thread "1. Übertragung eines GD mit Stammapostel Leber" bij Forum "Glaube & Kirche".

De ervaring leert dat de kerkleiding hooguit vage termen bezigt indien er wat te betreuren valt. Zo weet je nooit voor welke fout men zich nu echt verontschuldigt. Op deze manier houden de hoogmogende heren natuurlijk elkaar de hand boven het hoofd. Omdat men bij dit kerkgenootschap wereldwijd zelf alle taken en bevoegdheden invult en controleert, heeft niemand verder wat in te brengen. Het is voor slachtoffers en gewetensbezwaarden een kwestie van slikken of stikken.

Groet,
TjerkB


N.B. Over wat toch feitelijk neerkomt op kadaverdiscipline in de Nieuw-Apostolische Kerk is er al veel gezegd en geschreven. Hieronder enkele relevante berichten:
BakEenEi schreef:
Daarnaast werd in de arbeid nog aangehaald dat kinderen op de zondagsschool vroeger werd geleerd dat onze Stamapostel de stam is, de dienaren tezamen de grote en de kleinere takken en verder de broeders en zusters in de gemeenschap de twijgjes. Vaak werd er in dit verband ook nog op gewezen hoe belangrijk het is dat wij op die wijze met de dienaren verbonden zijn om niet af te sterven van de Boom des levens.

Uit: Bericht door Redactie op "Wo 21 Dec 2011, 12:44".
Oorspronkelijke bron: mijn schrijven d.d. 13-10-2004 aan een opziener bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
@all

Op deze leest werd rond 1896 het ambt van stamapostel geschoeid. Het mag dan nu wel zijn dat de soep niet meer zo heet wordt gegeten als ze was opgediend, maar intussen gelden er in de Nieuw-Apostolische Kerk dusdanige "dimensies van macht", dat nog altijd niemand wat heeft in te brengen behalve de stamapostel en onder de districtsapostelen alleen de machtigsten. Structurele macht bijvoorbeeld gaat uit van het denksysteem dat er in deze kerk heeft kunnen gaan heersen. Het geestelijke klimaat, zeg maar, mede bepaald door ongeschreven codes en (gedrags)voorschriften welke door de kerkleiding worden gekoesterd. Bij de kerkleiding berust voorts de macht om de agenda te kunnen stellen en haar doorslaggevende invloed zal iedere zaak beslissen. In dat opzicht zijn de gelovigen dus nog steeds, als vanouds, onbeduidende... twijgjes.

Maar Gode zij dank:
  • Want niet de macht van het getal bepaalt uw kracht, niet op geweldenaars steunt uw heerschappij. U bent juist de God van de vernederden, de helper van onaanzienlijken, de steun van zwakken, de beschermer van moedelozen, de redder van wanhopigen.

    Uit: Judit 9: 11 (NBV)
"De Heer geeft de moede kracht!" wordt er in de Nieuw-Apostolische Kerk gezongen (lied 69, NAK-bundel voor de zangkoren), naar Jesaja 40 en Psalm 27. Kracht evenwel om een twijgje te zijn, of wellicht om -met God- over een muur te springen?! Hoe dan ook, de tweedeling die er in de Nieuw-Apostolische Kerk kennelijk moest ontstaan tussen "dienaren" en "overigen" is uit den boze. Zoiets kan God nooit hebben gewild voor hen die Hem "Abba, Vader" mogen noemen (vgl. Romeinen 8: 15).

De vraag die ter beantwoording aan u voorligt, broeders en zusters bij de Nieuw-Apostolische Kerk, is, of u als het ware een op afstand bedienbaar technisch speeltje wilt zijn van "dienaren" die zich uitsluitend gedragen als machtsfiguren, óf dat u nog de moed kunt opbrengen om het door God aan u toevertrouwde gevoel voor eigenwaarde overeind te houden:
  • Laat de onaanzienlijke gelovige trots zijn op zijn hoge waarde

    Uit: Jakobus 1: 9 (NBV)
Geen catechismus en geen kerk zult u de hemel in kunnen meenemen, zelfs uw "zegenaars" niet - omgekeerd trouwens evenmin. Laten "de dienaren" zich overigens rekenschap geven van het onderstaande:
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

    Uit: Matteüs 25(NBV)


    Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

    Uit: Marcus 9: 42 (NBV)
Het zal nodig zijn om onze pelgrimsreis te vervolgen. Ook in de Nieuw-Apostolische Kerk was uw bestemming nog helemaal niet bereikt. Hooguit bezocht u hier een "bewaarschool". Laat u niet ketenen aan de kluisters van een kerk! Kerken behoren herbergen te zijn, waar een ieder tijdelijk kan vertoeven om daarna de weg te vervolgen die God ons wijst:
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Galaten 5: 1 (NBV)
"De Heer weet wie hem toebehoren" (2 Timoteüs 2; 19). Onze roeping is niet gelegen in het aannemen van een afwachtende houding door een in dank aanvaard isolement binnen de muren van een religieuze organisatie. Integendeel; het element van een kind van God is Zijn vrijheid!
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Galaten 5: 1 (NBV)
Houd dus stand! (...) Dan zien wij de noden van onze naasten, vervalt bij denominaties de ingebeelde behoefte aan LAT-relaties binnen het christendom, en klopt er tenminste nog iets van dat er in de Bijbel staat:
  • Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.

    Uit: 1 Korintiërs 12; 26 (NBV)
Kortom, wij moeten af van de "banden der aarde" (zie lied 98, NAK-bundel voor de zangkoren: Biddende handen). Dat zijn geen holle frasen of enkel theorie; welnéé, zo ziet de praktijk eruit op Gods akkerwerk!

Werp toch de leerstelligheid van u af, die u straks wordt opgedrongen met een catechismus. Zeg maar dat u, wat het evangelie van Christus betreft, soeverein bent en dat u al de handen vol heeft aan twee geboden:
  • [34] Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. [35] Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

    Uit: Matteüs 22 (NBV)


    Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

    Uit: Galaten 1: 7 (NBV)
Afgezien van de verwarring die er kan bestaan rond "zielzorg", speelt er in de Nieuw-Apostolische Kerk nog de verwarring die er bestaat rond zeggenschap en "zakendoen". In een volgend bericht ga ik hier op in.

Groet,
BakEenEi


Bron: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker op "Wo 07 Nov 2012, 16:16" in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit"
BakEenEi schreef:
BakEenEi schreef:(...)
De hiërarchische gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kennende, geschiedde het in 2009 evenzo toen districtsapostel De Bruijn bij wijze van spreken nog maar één (onuitgesproken) wens had: verlos mij van (de door mijzelf veroorzaakte) problemen met Ronald Rohn. En ja hoor, zijn wens werd onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en overzeese gebiedsdelen op slag ieders gebod... Wie namelijk in zo'n situatie blijk geeft van enige aarzeling, wordt in dit machtsbestel door "een rechterhand" apart genomen en indringend in de ogen gekeken om te ontdekken wat de precieze impact kan zijn van die zorgelijke blijk van terughoudendheid. Alleen voor de meest loyaal ogende "hoge dienaren" is er daarna nog enige bevordering tot heerlijkheid in de broederkring denkbaar. Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.


(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 28 Jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
BakEenEi schreef:(...)
Zelfs nadat ik al een keer of 10 met mijn neus op dergelijke feiten was gedrukt, wilde het mij nóg altijd niet aan dat dit werkelijk kon gebeuren in míjn kerk, en het allerergste: dat er dan van hogerhand ook nog niks aan wordt gedaan. Vreselijk is het om dan in je plaatselijke kerkgemeente dóór te doen alsof er niets is gebeurd. Er is immers juist iets heel verschrikkelijks gebeurd! Tweehonderd zielen werden er door "zegenaars" onder de voet gelopen, waarna dezen namens de kerkleiding maar even worden getypeerd als "insgesamt nur die 200 Anklagende". Hoe is dat mogelijk? Hoe durft iemand het aan om de waarheid zó te verdraaien?

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Ma 04 Feb 2013, 13:18"
Redactie schreef:(...)
Van belang in dit verband is het redactionele bericht op "Vr 19 Aug 2011, 13:46" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!" want daarin handelt het over priester Fritz Nüßle die destijds, verdacht van minder dan 100% loyaliteit jegens de kerkleiding die toen nog broedde op allerhande definitieve teksten voor de op handen zijnde nieuw-apostolische catechismus, namens districtsapostel Ehrich als één van de eersten in Zuid-Duitsland zonder pardon als afschrikwekkend voorbeeld na 40 jaar vrijwilligerswerk voor het "werk Gods" ongenadig mocht worden opgeofferd. Onverwijld trok de karavaan verder...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Ma 04 Feb 2013, 15:08" in de thread Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"
@all

Hoe gaat het in de Nieuw-Apostolische Kerk dan feitelijk in zijn werk als de karavaan verder trekt, terwijl menigeen onderweg psychisch letsel oploopt waar vervolgens niemand een boodschap aan schijnt te hebben?

Misschien valt dit als volgt te verduidelijken. (...) In de Nieuw-Apostolische Kerk ligt de nadruk sterk op "het einddoel", waarmee het hemelrijk wordt bedoeld dat de gelovigen -bij goed gedrag- mogen binnengaan wanneer de goddelijke beloften zich vervullen. Op reis ernaartoe kunnen allerlei omstandigheden belemmerend werken, maar dan zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" de aanwijzingen vanaf "het levende altaar" van cruciale betekenis om op te volgen: "het woord Gods". De hoofdpunten van de prediking worden hiermee voorgesteld als zijnde van levensbelang. Bijna altijd gaat het er daarbij om over problemen heen te stappen, je op de pelgrimsreis niet te laten ophouden, enzovoort. Indien er op dergelijke wijze jaren aaneen op de leden van een kerkgemeente wordt ingepraat, leert natuurlijk niemand hoe zielen die lijden onder conflicten op een helende manier weer op de been kunnen worden geholpen. Het standaardantwoord op geestesnood is simpelweg: help uzelf. De dienaren willen je dan verder wel "gedenken" in hun gebeden.

Onder zielzorg wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk dan ook voornamelijk verstaan dat er openbare erediensten plaatshebben; dat gelovigen mogen uitspreken wat ze dwarszit en dat er dan met ze wordt gebeden.

Niemand echter, die zich geroepen voelt om de oorzaak van een probleem weg te nemen. Nee, dat heeft in de Nieuw-Apostolische kerk géén en-ke-le prioriteit. Iedereen heeft immers zo zijn of haar eigen besognes. So what? Door te zinspelen op de mooie vergezichten in het geloof, is het de bedoeling dat gelovigen zich al bijna verlost wanen van wat hun leven ondertussen wellicht danig verzuurt. "Zet hem op!", is vaak de teneur van de prediking. Vers van de pers nu een drietal voorbeelden van aansprekende doch vage "aanwijzingen" waarbij het tijdens de prediking in de lucht bleef hangen hoe men er concreet mee aan de slag kan:
"De stamapostel gebruikte als basis voor de dienst het bijbelwoord: Romeinen 12:21 waar staat: “Laat u niet overwinnen door het kwade maar overwin het kwade door het goede”. Het kwade werd hierbij niet als kwaad vertaald maar werd benoemd als datgene wat een blijde geloofsbeleving en het bereiken van het geloofsdoel in de weg zou kunnen staan. Als het negatieve werden ongeloof, liefdeloosheid, het verlies van hoop en vreugde genoemd. Hiertegenover stelde de stamapostel het goede. Hij ging uitgebreid in op het versterken van het geloof, het behoud van de liefde onder elkaar, het versterken van de hoop en de vreugde."

Bron: Impressie stamaposteldienst in Paramaribo 02.02.2013
"De stamapostel gebruikte het bijbelwoord Job 17:9 als basis voor de dienst, waar staat: “De rechtvaardige houdt vast aan Zijn weg, hij die zonder smet is wint aan kracht”. In zijn prediking ging de stamapostel uitvoerig in op deze weg, die hij omschreef als een weg van geloof, vertrouwen, liefde tot God, deemoed, belijden en getuigen, en het wachten op de wederkomst van Jezus. In het tweede deel van de bijbeltekst maakte hij duidelijk dat het consequent gaan van deze weg de mens ook dichter bij God brengt en daardoor steeds aan kracht laat winnen."

Bron: Stamapostel op Bonaire 02.02.2013
Ik droom van een gemeente

Ik droom van een gemeente,

waarin het evangelie zo verkondigd wordt,
dat het mensen helpt om te leven,
waarin de mensen zo enthousiast worden door de boodschap van Jezus,
dat zij anderen erover vertellen,
waarin mensen het evangelie geloven,
omdat zij antwoord vinden op hun zoeken en hun vragen.

Ik droom van een gemeente,

waarin iedereen met iedereen spreekt,
waarin conflikten worden opgelost,
waarin moedelozen een open oor vinden,
waarin verdrietigen getroost worden en
eenzamen vreugde vinden,
waarin er niemand is die niet begrepen wordt,
waarin eenieder zich verheugt erbij te horen.

Ik geloof in deze droom.

Hij helpt mij me in te zetten in een gemeente,
opdat zij levendig wordt,
en waarin de Geest van Jezus leeft!



Sören Kierkegaard (1813-1855)


Bron: Geslaagde jubileumviering in Hoorn 02.02.2013
Het enige antwoord op welk serieus conflict dan ook in de Nieuw-Apostolische Kerk is: zand erover. Een welgemeend tegenover direct-betrokkenen uitgesproken excuus, een complexe zaak eens goed met elkaar uitpraten, noodzakelijke organisatorische verbeteringen realiseren zodat mensen, die onder het juk van oneigenlijke gezagsverhoudingen op hun laatste benen lopen, bij al het vrijwilligerswerk wat ze doen in kerk weer wat voldoening vinden; vergeet het!

Let hieronder even niet op de hoeveelheid tekst. Het gaat om de kern van de zaak...
  • [14] Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. [15] Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. [16] Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. [17] Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. [18] Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. [19] Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. [20] Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. [21] Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. [22] Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, [23] maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. [24] Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? [25] God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
    Uit: Romeinen 7 (NBV)

    [1] Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. [2] De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. [3] Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, [4] opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.
    Uit: Romeinen 8 (NBV)
Wat in de praktijk nu écht het verschil kan maken, zit hem in de daad bij het woord: "Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest". (...) "It is mei sizzen net te dwaan!"
BakEenEi schreef:(...)
  • Voor: Jou

    Ze zeiden
    wij hebben een levend geloof

    want bij ons
    blijven de wegwijzers
    niet staan
    waar ze staan

    die gaan met je mee

    nee
    niet tot je er bent

    maar gewoon

    tot ze genoeg
    van je hebben

    fijn, he

    vind ik ook niet


    Van: Mij
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 18 Dec 2010, 19:45" in de thread "Levend geloof"
Zie ook het redactionele bericht op "Vr 30 Dec 2011, 22:00" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?".

Groet,
BakEenEi


Bron: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker op "Ma 04 Feb 2013, 17:26" in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 01-07-2014, 12.30 uur]


@all

Bij wat in de Nieuw-Apostolische Kerk met het evangelie van Jezus Christus niets heeft uit te staan, valt dus te denken aan het exclusieve "ambtslichaam" vanwaaruit God zich in de gemeenten zou openbaren, aan de in zogenaamde ponden uitgedrukte zegenende kwaliteiten van kerkelijke ambtsdragers, aan het door gekunstelde hiërarchische gezagsverhoudingen op de kerkvloer veroorzaakte benauwende eenrichtingverkeer in de communicatie en aan de meedogenloze omgang van de kerkleiding met slachtoffers en gewetensbezwaarden. Voorts vind ik het stuitend dat belanghebbenden geen inzage mogen hebben in de financiële administratie, terwijl het kerkbestuur bij de Minister van Financiën voor de organisatie met succes de aanwijzing heeft geclaimd van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Velen die dit kerkgenootschap hebben verlaten, zijn uiteindelijk maar gestopt met het investeren van begrip in een bodemloze put met kennelijke ongerijmdheden.

Door steevast geen enkele verantwoordelijkheid te nemen voor geregeld schandelijke missers en wantoestanden, heeft ook wat mij betreft de internationale nieuw-apostolische kerkleiding, naar eigen zeggen zuiver bestaande uit "Godsgezanten", werkelijk al haar krediet verspeeld. Men waant zich boven alle wetten verheven.

Alleen al met het enkele feit dat stamapostel Jean-Luc Schneider bij aanvang van een bijeenkomst voor kerkelijke ambtsdragers in een gebed uitsprak "Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen", waarmee hij zijn gehoor wil laten geloven dat God (!) zich wel bekommert om slachtoffers die er vallen (door hardvochtig optreden van bazige dienaren, zoals destijds ook op gezag van diens ambtsvoorganger Johann Gottfried Bischoff), wordt volgens mij pijnlijk blootgelegd hoezeer Schneider zelfs brutaal wegloopt voor de door Jezus Christus gepredikte naastenliefde waarmee deze veelal op meedogenloze wijze eenzaam op de geloofsweg achtergelaten slachtoffers in hun kerk vertroosting (!) zouden mogen vinden.

Het is na verloop van tijd helaas simpel een kwestie van het combineren van dergelijke uitspraken om met grote zekerheid te kunnen vaststellen: dit deugt écht niet. Met grof geestelijk geweld banjert men door Gods porseleinkast, in allerijl afstevenend op "het heerlijke einddoel" - met aldaar voor de ambtelijke top in deze quasi-religieuze organisatie natuurlijk al gereserveerde plaatsen. Passend bij ieders voorname ambtelijke status, kan men dan nabij "Jezus' voeten" op de lauweren rusten.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17-05-2015, 20.30 uur]
Kitchener Central - Visit of Chief Apostle Schneider to Kitchener ON, Canada
The afternoon of Thursday, March 19th began a short but impactful weekend visit from our Chief Apostle Schneider.

The program for the weekend began early on Saturday when the Chief Apostle visited with the area’s Pillar group at the Cambridge Hespeler church. Here the Chief Apostle hosted a topical Question and Answer session, which was also broadcasted across the country via web streaming. (...)

Bron: http://www.naccanada.org/IMIS_PROD/Main ... anada.aspx
Zie tevens http://naccanadapillars.ca/events/past- ... f-apostle/ alsmede https://www.facebook.com/events/1591417977754304/ en
http://naccanadapillars.ca/exclusive-1- ... schneider/
@all
Zie voor het mp4-bestand van de bijeenkomst waarin stamapostel Jean-Luc Schneider antwoord geeft op de aan hem gestelde vragen:
http://www.naccanadapillars.ca/wp-conte ... _21_15.mp4

By the way: alleen in de eerste minuten van de opname (van ongeveer 1 uur en 47 minuten) hapert het geluid.
Questions for our Chief Apostle on March 21st:
  1. With homophobia on the rise today, many youth and even children are taking their own lives because they are
    afraid or bullied. I know Rainbow NAC is taking a stand for many around the world. On the other hand, as an
    international Church, I know we have to protect our own brothers and sisters from other countries where this
    is "illegal", so as a Church we can't directly say that we accept it, but in our individual congregations, in
    countries where homosexuality is accepted, are we educating our young people and ministers?
  2. How can we make our Church more welcoming to guests? How can we draw more people-especially other
    young people-into the Church?
  3. What is our official position on gay marriage/gay partnerships? Why does it seem that different positions exist
    in different District Churches around the world?
  4. As New Apostolic Christians, we know that we are not supposed to judge or condemn others and to love
    above all else. We also understand that God is righteous and has set a standard for us. Often, in our circle and
    as individuals, we use the teaching of "loving and not judging" as an excuse or means of justifying our
    behaviour when we step outside God's boundaries. How should we-out of love-best address individuals or
    groups in our ranks when the godly standard is ignored, marginalized, or even mocked?
  5. Why do we consider the church building so important when Jesus himself spoke out against the temples?
    Today we see the same issues the Jews did in that time with regard to placing too much importance on the
    building. Do you feel Christ would want to tear down our temples as well?
  6. Given the increasing education of our members, do you ever see the New Apostolic church switching from lay
    ministers towards employing fuIl-time (university-educated) pastors?
  7. In light of our belief that the Holy Spirit is dispensed by the Apostle ministry, how do we view the baptisms of
    other denominations? Do they have the Holy Spirit if they weren't baptized by an Apostle?
  8. Given the parable of Lazarus and the rich man, what evidence do we have that souls can be saved once they
    die? Lazarus certainly didn't have the chance to cross the large chasm into salvation!
  9. God's grace is big.... Why as humans is it so hard to forgive others? We will all be in heaven together... Why is
    it so hard to get along with other New Apostolic Christians? Let me explain a bit more: congregations are
    great... but when one congregation thinks they are better in one aspect, this creates barriers, and the next
    congregation sees this and wants to become better that that congregation.... How can we solve this?
  10. How can we condone/overlook homosexuality when both the Old and New Testaments rail against it?
  11. Can I be sealed by a living Apostle-just to make sure the rebirth has truly occurred and that I am indeed a
    child of God-but then go to another church (which I feel is better suited to my likes/dislikes, has more
    interesting music, etc.) to be perfected as a Christian and become worthy for the return of Christ?
  12. Why can't we be just as vocal and loud in our praise and worship as other churches? Why is everything so
    quiet in our Church by comparison? Why do we have a problem with drums in our divine services?
  13. How do we know that animals do/do not have a soul? Why did God create them if they do not have a soul?
  14. If human beings with a soul really do date back to roughly 130,000 years, what are we to make of the accounts
    of mankind's creation in Genesis? lf we did evolve, where does the "soul" come into the picture? Was it an
    intervention of God? Was it perhaps a stage in the evolutionary process?
  15. When speaking with other Christian friends, I am often asked what makes our interpretation of Scripture more
    "correct" than that of the Catholic and Orthodox Churches. After all, their leaders claim to derive authority
    directly from Apostle Peter in the early church. How can I best respond to this question?
  16. Is there a concise and authoritative history of the development of the Catholic Apostolic Church and its
    transition to the NAC that I can share with my friends in order to explain the legitimacy of our Apostles?
  17. As a Young New Apostolic Christian, how can I give more room to the Holy Spirit to guide me?
  18. Many of the Bible's statements about natural science, geography, and history are flawed. Some even express
    the (often erroneous) views of their human authors, How do we draw the line between human and divine
    inspiration in the Bible, and between literal and metaphorical interpretations of the Scripture? After all, it is
    very important to take certain events literally (e.g. the resurrection and ascension of Jesus Christ).
  19. Why is it that our ministries do not conform directly to the accounts of the New Testament? For example, why
    do we read about evangelists and pastors (which would amount to ministries in our Church) in the same
    context as teachers and prophets (which would not amount to ministries in our Church) in Ephesians 4:11?
  20. What does it mean to put the Lord first? As a young minister can you explain to me how you prepare to
    conduct a divine service?
Bron: http://naccanadapillars.ca/wp-content/u ... stions.pdf
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17.00 uur]


@all

Wie tijdig, volledig en juist geïnformeerd wil zijn over het evangelie van Jezus Christus, dient "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" eerst en vooral serieus te nemen wat degene die in Nieuw-Apostolische Kerk "het hoge ambt van stamapostel" bekleedt, vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest daarover te zeggen heeft. Niemand anders belichaamt Zijn liefde voor de Zijnen en Zijn waarheid beter dan de internationale bestuursvoorzitter van deze kerk, of overigens -in volgorde van belangrijkheid op de ambtsladder- diens naaste medewerkers. Met andere woorden: als de stamapostel zelf tekst en uitleg geeft, spits dan je oren.

Welnu, in het vorige bericht in deze thread handelde het over de samenkomst met voornamelijk jongeren op 21 maart jl. in Kitchener (Ontario, Canada), waarin stamapostel Jean-Luc Schneider antwoordde op vragen over wat de nieuw-apostolische geloofsleer onderscheidt c.q. wat deze leer bij nader inzien alsnog zou dienen te onderscheiden van wat andersgezinde christenen bezighoudt. Hij ging ook uitgebreid in op vragen over sex voor het huwelijk en over homoseksualiteit. Via het Internet kunnen de video-opnamen ervan worden bekeken. Laat ik er tóch maar aandachtig en geduldig twee uur voor gaan zitten, besloot ik voor mijzelf.

Gisteravond keek ik naar het begin; vanochtend volgde ik de "Questions and Answers" tot aan het einde. Ik vond de uiteenzettingen voor tweeërlei uitleg vatbaar; dubieus derhalve en verontrustend. Het was verbijsterend hoe Jean-Luc Schneider hier en daar veel afstand nam van eerder ingenomen standpunten in zijn kerk.

In het kort enkele punten die naar voren kwamen:
  1. JLS: pas ermee op om in de Bijbel zaken uit hun bredere context te halen, wat bijvoorbeeld is gebeurd met homoseksualiteit (vgl. kapitalisme).
  2. JLS: ga respectvol om met iedere naaste, met cultuurverschillen, met offergaven, en met elkaar in (voorhuwelijkse en/of seksuele) relaties.
  3. JLS: het komt aan op wat de Bijbel ons inhoudelijk te zeggen heeft; de boodschap is veel belangrijker dan de controleerbaarheid van details.
  4. JLS: wie in de NAK gedoopt is en verzegeld, kan NIET daarna in een andere kerk prima worden toebereid op het wederkomen van de Heiland.
  5. JLS: dienaren moeten zich heiligen om daadwerkelijk tot zegen te zijn; niet eigen meningen en inzichten vanaf het altaar willen rechtvaardigen.
  6. JLS: de kerk moet niet worden geleid als een bedrijf. Marketingactiviteiten kunnen veel publiek trekken, maar dat stelt de NAK zich niet ten doel.
  7. JLS: ten onrechte brengen mensen gradaties aan in de veronderstelde ernst van zonden. Bij de geboden maakte Jezus juist wel onderscheid.
Hoewel JLS toegaf dat het huwelijk geen Bijbelse instelling is, gaat de NAK er wel uitgebreid mee aan de haal in de vorm van talrijke zegeningen. Is dat niet feitelijk een vorm van marketing (!) en bedoeld voor klantenbinding? Zegeningen die aan homoseksuele stellen uitdrukkelijk worden onthouden. En: hoe integer is de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch werkelijk als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid voor meedogenloos afgedwongen loyaliteit bij gemeenteleden ten opzichte van naderhand soms radicaal gewijzigde opvattingen?! Dienaren verwezen naar de Heilige Geest en naar God, dreigden met hel en verdoemenis, terwijl zij machtsposities innamen en die misbruikten om gemeenteleden aan hun heerschappij te onderwerpen. Dus, Jean-Luc Schneider, genoeg gesproken. Handel ernaar!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17-05-2015, 21.00 uur]

Afbeelding Klik »HIER« om dit videofragment af te spelen
Links stamapostel Jean-Luc Schneider, rechts districtsapostel Mark Woll (Canada)

@all

In het bovengenoemde filmpje (ca. 14 min.) behandelt stamapostel Schneider het zondebegrip in relatie tot homoseksualiteit, zulks in het licht van de Bijbel. Een hot item, maar nu opeens niet meer?

Groet,
TjerkB


P.S.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Gisteravond keek ik naar het begin; vanochtend volgde ik de "Questions and Answers" tot aan het einde. Ik vond de uiteenzettingen voor tweeërlei uitleg vatbaar; dubieus derhalve en verontrustend. Het was verbijsterend hoe Jean-Luc Schneider hier en daar veel afstand nam van eerder ingenomen standpunten in zijn kerk.

(...)


Uit: Bericht op "Za 16 Mei 2015, 14:37"
@all

De vragen die aan stamapostel Jean-Luc Schneider ter beantwoording werden voorgelegd, waren vooraf ingediend bij de organisatoren van de jongerenbijeenkomst. In meerdere varianten kwam de vraag op: "Hoe kunnen wij aan onze vrienden en bekenden uitleggen hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich verhoudt tot andere christelijke geloofsbewegingen?" JLS reageerde door op te merken dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk voor 85%, of misschien zelfs wel voor 99%, dezelfde is als overal elders onder christenen in kerkelijk verband. Maar: "Wij hebben het apostelambt!" (...) "Ga uit van de overeenkomsten. Het geloof leent zich er niet voor om er overtuigend mee te willen argumenteren. Als God het wil, worden anderen eveneens nieuw-apostolisch. Het gaat ons niet om 'bankvulling'. Zoals Jezus zich uiteindelijk van velen verlaten voelde, kunnen ook wij met weinigen overblijven." In woorden van deze strekking pleitte JLS ervoor om wel de NAK trouw te blijven.

Tsja, wie kan zijn of haar ogen er tegenwoordig nog voor sluiten? In Europa maar ook in Canada en Amerika loopt de Nieuw-Apostolische Kerk immers hard leeg:
TjerkB schreef:(...)
Districtsapostel Rainer Storck (let wel: hij is tevens de bestuursvoozitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) schijnt dus alleen al in Nordrhein-Westfalen voor bijna 48 miljoen euro aan onroerend goed in de aanbieding te hebben. Zie http://home.immobilienscout24.de/22goCx ... t%C3%A4t/0.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 17 Mei 2015, 12:33" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Terwijl ik de uiteenzettingen beluisterde en de welhaast zonderlinge lichaamstaal van deze stamapostel mij ook ditmaal niet ontging, bekroop mij vooral de gedachte: als het nieuw-apostolische apostelambt inderdaad voor slechts 15% of voor niet meer dan 1% van invloed is op wat ons nu al én tot in alle eeuwigheid als kinderen van God "gelukkig en rijk" maakt...
  • O, dat is zalig en heerlijk,
    Jezus maakt ons Zich gelijk.
    O, dat is zalig en heerlijk,
    Hij maakt ons gelukkig en rijk!


    Bron: Refrein van lied "455", NAK-gezangboek
... wat springt er dan uit (!) in mijn persoonlijke ervaringen met ambtsdragers die in deze hoedanigheid in de Nieuw-Apostolische Kerk hét verschil zouden maken? Welnu, daar hoef ik niet lang over na te denken: ik heb mijn uiterste best gedaan en veel van deze mensen geleerd, doch voor 85% tot 99% hoe het juist NIET moet.

Wat ik nu bedoel, kan ik het best illustreren aan de hand van de onderstaande Bijbeltekst. Het gaat mij om het 10e vers, maar ik wil de context niet onvermeld laten:
  • Bijeenkomst van de apostelen
    [1] Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. [2] Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. [3] Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte. [4] Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. [5] Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
    [6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ [12] Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht.


    Uit: Handelingen 15 (NBV)
In één van de nieuw-apostolische koorliederen (16, NAK-liederenbundel) wordt gezongen: "Ach, wat helpen vorm en namen, had ik Uwe zalving niet". Dát is het punt. Men kan wel bij hoog en bij laag beweren "Wij hebben het apostelambt!", maar wat is het geloof zonder de werken?! Zie onder:
  • [14] Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? [15] Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, [16] en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? [17] Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. [18] Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. [19] U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. [20] Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? [21] Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? [22] U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. [23] Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. [24] U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. [25] Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? [26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.

    Uit: Jakobus 2 (NBV)
Het complete videoverslag van de bijeenkomst in Kitchener duurde, zoals gezegd, bijna twee uur. Hoogst opmerkelijk was het trouwens dat stamapostel Jean-Luc Schneider de in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk wijdverbreide gedachte dat de Heiland op aarde terugkeert om de Zijnen tot zich te nemen "zodra het laatste schaap gevonden zal zijn", nu naar het rijk der fabelen verwees. Het bond zijn gehoor uitdrukkelijk op het hart welbewust het gezonde verstand te gebruiken!

Voor wie in de Nieuw-Apostolische Kerk al een poosje meeloopt, volgden er op deze manier meerdere ronduit ontluisterende mededelingen. Zo had er in het verleden níet met homoseksuele jonge mensen moeten worden gebeden om "beterschap". JLS was zo'n 20 jaar geleden districtsoudste toen, vermoedelijk mede vanwege de sociale druk vanuit de kerk, twee jongeren die worstelden met hun homoseksuele identiteit zelfmoord pleegden. Ten slotte liet JLS weten dat de kerkleiding zich erop beraadt om méér in overeenstemming met de Bijbel veranderingen aan te brengen in de kerkelijke ambten. (...) De hiërarchie blijft dus heilig.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Vogelfrei schreef:(...)
Vom NAK-Jugendtag 2004 in Groningen, Niederlande:
(...)


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "02.07.2014, 14:04", in de thread "Warum bin ich neuapostolisch"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20.45 uur]

Afbeelding Klik »HIER« om dit videofragment af te spelen (1 min. 29 sec.)
The Chief Apostle visited with the area’s Pillar group at the Cambridge Hespeler church, March 21th 2015


@all

In mijn bericht op "Za 16 Mei 2015, 14:37" kwam het pijnlijk naar voren dat de door de nieuw-apostolischekerkelding sinds jaar en dag geclaimde contra-oecumenische exclusiviteit nog geenszins van de baan is (vgl. vraag 11 - zie mijn bericht op "Vr 15 Mei 2015, 21:50"):
4. JLS: wie in de NAK gedoopt is en verzegeld, kan NIET daarna in een andere kerk prima worden toebereid op het wederkomen van de Heiland.
Bekijk hiervoor het bovenbedoelde videofragment...
Oorspronkelijke bron: http://www.naccanadapillars.ca/wp-conte ... _21_15.mp4 (1 uur, 47 min.).

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”