TjerkB schreef:(...)
Gisteravond keek ik naar het begin; vanochtend volgde ik de "Questions and Answers" tot aan het einde.
Ik vond de uiteenzettingen voor tweeërlei uitleg vatbaar; dubieus derhalve en verontrustend. Het was verbijsterend hoe Jean-Luc Schneider hier en daar veel afstand nam van eerder ingenomen standpunten in zijn kerk.
(...)
Uit: Bericht op "
Za 16 Mei 2015, 14:37"
@all
De vragen die aan stamapostel Jean-Luc Schneider ter beantwoording werden voorgelegd, waren vooraf ingediend bij de organisatoren van de jongerenbijeenkomst. In meerdere varianten kwam de vraag op:
"Hoe kunnen wij aan onze vrienden en bekenden uitleggen hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich verhoudt tot andere christelijke geloofsbewegingen?" JLS reageerde door op te merken dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk voor 85%, of misschien zelfs wel voor 99%, dezelfde is als overal elders onder christenen in kerkelijk verband. Maar:
"Wij hebben het apostelambt!" (...)
"Ga uit van de overeenkomsten. Het geloof leent zich er niet voor om er overtuigend mee te willen argumenteren. Als God het wil, worden anderen eveneens nieuw-apostolisch. Het gaat ons niet om 'bankvulling'. Zoals Jezus zich uiteindelijk van velen verlaten voelde, kunnen ook wij met weinigen overblijven." In woorden van deze strekking pleitte JLS ervoor om wel de NAK trouw te blijven.
Tsja, wie kan zijn of haar ogen er tegenwoordig nog voor sluiten? In Europa maar ook in Canada en Amerika loopt de Nieuw-Apostolische Kerk immers hard leeg:
TjerkB schreef:(...)
Districtsapostel Rainer Storck (let wel: hij is tevens de bestuursvoozitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) schijnt dus alleen al in Nordrhein-Westfalen voor
bijna 48 miljoen euro aan onroerend goed in de aanbieding te hebben. Zie
http://home.immobilienscout24.de/22goCx ... t%C3%A4t/0.
(...)
Uit: Bericht op "
Zo 17 Mei 2015, 12:33" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Terwijl ik de uiteenzettingen beluisterde en de welhaast zonderlinge lichaamstaal van deze stamapostel mij ook ditmaal niet ontging, bekroop mij vooral de gedachte: als het nieuw-apostolische apostelambt inderdaad voor slechts 15% of voor niet meer dan 1% van invloed is op wat ons nu al én tot in alle eeuwigheid als kinderen van God "gelukkig en rijk" maakt...
- O, dat is zalig en heerlijk,
Jezus maakt ons Zich gelijk.
O, dat is zalig en heerlijk,
Hij maakt ons gelukkig en rijk!
Bron: Refrein van lied "455", NAK-gezangboek
... wat springt er dan uit (!) in mijn persoonlijke ervaringen met ambtsdragers die in deze hoedanigheid in de Nieuw-Apostolische Kerk
hét verschil zouden maken? Welnu, daar hoef ik niet lang over na te denken: ik heb mijn uiterste best gedaan en veel van deze mensen geleerd, doch voor 85% tot 99% hoe het juist
NIET moet.
Wat ik nu bedoel, kan ik het best illustreren aan de hand van de onderstaande Bijbeltekst. Het gaat mij om het 10e vers, maar ik wil de context niet onvermeld laten:
- Bijeenkomst van de apostelen
[1] Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. [2] Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. [3] Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte. [4] Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. [5] Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
[6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ [12] Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht.
Uit: Handelingen 15 (NBV)
In één van de nieuw-apostolische koorliederen (16, NAK-liederenbundel) wordt gezongen:
"Ach, wat helpen vorm en namen, had ik Uwe zalving niet". Dát is het punt. Men kan wel bij hoog en bij laag beweren
"Wij hebben het apostelambt!", maar wat is het geloof zonder de werken?! Zie onder:
- [14] Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? [15] Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, [16] en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? [17] Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. [18] Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. [19] U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. [20] Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? [21] Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? [22] U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. [23] Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. [24] U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. [25] Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? [26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.
Uit: Jakobus 2 (NBV)
Het complete videoverslag van de bijeenkomst in Kitchener duurde, zoals gezegd, bijna twee uur. Hoogst opmerkelijk was het trouwens dat stamapostel Jean-Luc Schneider de in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk wijdverbreide gedachte dat de Heiland op aarde terugkeert om de Zijnen tot zich te nemen "zodra het laatste schaap gevonden zal zijn", nu naar het rijk der fabelen verwees. Het bond zijn gehoor uitdrukkelijk op het hart welbewust het gezonde verstand te gebruiken!
Voor wie in de Nieuw-Apostolische Kerk al een poosje meeloopt, volgden er op deze manier meerdere ronduit ontluisterende mededelingen. Zo had er in het verleden níet met homoseksuele jonge mensen moeten worden gebeden om "beterschap". JLS was zo'n 20 jaar geleden districtsoudste toen, vermoedelijk mede vanwege de sociale druk vanuit de kerk, twee jongeren die worstelden met hun homoseksuele identiteit zelfmoord pleegden. Ten slotte liet JLS weten dat de kerkleiding zich erop beraadt om méér in overeenstemming met de Bijbel veranderingen aan te brengen in de kerkelijke ambten. (...) De hiërarchie blijft dus heilig.
Groet,
TjerkB
N.B.