Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:(...)
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
@Jabob65

Mensen doen vaak bitter weinig moeite om elkaar eerst eens goed te begrijpen. Bewust of onbewust worden er nevenzaken bij gehaald en men praat hopeloos langs elkaar heen. En wat ook nogal eens gebeurt: men wendt zich niet regelrecht tot degene die ergens verantwoordelijk voor is. Maar dan bots je bij de Nieuw-Apostolische Kerk al snel op een hardnekkig probleem, waar al sinds jaar en dag grote onduidelijkheid heerst over taken en bevoegdheden. Dit probleem echter wordt nodeloos in de hand gewerkt door de hiërarchische organisatiestructuur, doch juist daaraan houdt de "ambtelijke top" krampachtig vast. Men koestert namelijk het standpunt dat God alles precies zo wil hebben, zoals de "toppers" het "onder bidden en smeken" al hadden geregeld of, wanneer de Heilige Geest aan hen nieuwe impulsen geeft, zoals het in de toekomst mogelijk anders wordt geregeld. Met andere woorden: wij luisteren alleen naar de Heilige Geest (lees: naar onszelf). Zo word je als onderworpene aan het kerkelijke leergezag op jezelf teruggeworpen! Hooguit mag je een wens doen, en dat is het. Wie een klacht heeft, legt die klacht maar in een innig gebed aan God voor. Mocht Hij het dan, na ampel beraad en na veel wikken en wegen, nuttig vinden dat de Heilige Geest iets indachtig maakt bij de kerkleiding; dan is het daarna voor dezulken nog vroeg genoeg om ergens actie op te ondernemen. Maar met zo'n bijgeloof wordt er in deze kerk aan nietsvermoedende christenen een loodzware last opgelegd. Twintig jaar geleden, of zo, vroeg ik mij dus o.a. af hoe die onduidelijkheid de wereld uit kon worden geholpen. Niemand had zin om te snappen wat ik bedoelde en degenen die het allang donders goed begrepen, keken snel een andere kant op. Ik loste de problemen die ik zag maar zelf op. Dat is trouwens de gulden standaard bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Jouw liefhebbende "zegenaars" denken aan je, ze bidden voor je en ongevraagd delen ze met hun meerderen alles wat je vertrouwelijk met ze had besproken. "Ik geloof, ben door een wonder in de Nieuw Apostolische kerk gekomen en voel me thuis en geborgen in de gemeenschap", zo luidde het getuigenis van zuster G. P. op Facebook. Anders gezegd: problemen die ikzelf (egoïst die ik ben) in de gauwigheid niet zie, doen er voor mij niet toe.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door Levi »

@Tjerk

Het NAK bolwerk blijft gesloten voor aanvallen van buitenaf. Critici kloppen tevergeefs aan en in de lagere rangen verkrampt men, want men is alleen maar gewend om na te praten.
Elke dialoog wordt de kop ingedrukt. Een hoog sektarisch gehalte dus.
De slachtoffers lijden aan het Stockholm syndroom.

Het is 'take it or leave it'.

Dat laatste hebben wij gedaan.
We zijn verlost....

Groet,
LEVI
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, precies, vandaar ook de verwijzing.

Het is vooral gericht op het zelf, wij zijn de uitverkoren, de kinderen van God, en wij hebben het fijn, en de signaalfunctie wordt steeds versterkt.

In wezen bestaat de ander niet, de ander wordt niet gekend.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door willempower »

@ all

Rustig doorgaan met het toneel clubje ons apostolisch genoegen , sterft vanzelf wel uit .
Gemiddelde leeftijd is al hoog .
Zondag ze toneelkleren aan , zangbundel on ze arm en repeteren .
Flink offeren dan heb je kans op een leuke uitvaart .
En de directeur Jean-Luc Schneider en aandeelhouders vieren er wel feest van .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

@all

Het is geen sinecure als dienaren niet dienen, zegenaars niet zegenen, verantwoordelijken niet verantwoordelijk zijn en "liefhebbende naasten" niks om je geven.

In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt de agenda exclusief vastgesteld door een groepje machtigen, waarvan de onschendbare leden zichzelf een VIP-status hebben aangemeten. Men pretendeert van God de wijsheid in pacht te hebben gekregen en door de aangesloten leden wil men eerst en vooral op handen worden gedragen.

Zolang die lifestyle en dit type governance vanaf de kerkvloer worden gefaciliteerd, zullen weldenkende medemensen hier ten prooi blijven vallen aan pestgedrag.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

@all

Wat ikzelf in de Nieuw-Apostolische Kerk in toenemende mate als uiterst problematisch heb ervaren is, dat hoofdzaken en bijzaken er tot in het extreme door elkaar worden gehutseld. Tijd om vragen die daarbij opkomen te beantwoorden neemt men niet want de geestelijke leidslieden, die voor velen amper bij te benen zijn, spoeden zich ten hemel, zogenaamd "om der uitverkorenen wil". Hierdoor is er een soort van afvalrace ontstaan. Op een gegeven moment dacht ik: straks komen ze als eersten aan bij de hemelpoort en dan worden ze daar teruggestuurd om de laatsten op te halen. Zodoende merkte ik in een andere thread op dit forum al eens op: "Wie níet doorheeft hoezeer er hier godsdienstwaanzin in het spel is, denkt nog maar eens na." Als dienaren (!) zich niet meer wensen te realiseren, dat het goddelijk leven is dat men mag verzorgen, dus leven van God; hoezo zouden wij bij de Nieuw-Apostolische Kerk dan nog van doen hebben met Zíjn werk? Wie aangeeft geestesnood te ervaren, mag toch wel van degenen van wie velen zich op hun geestelijke bediening voorstaan, een enigszins bevredigend antwoord verwachten op een brandende vraag? Doch helaas, zo niet in de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar is het echt een brug te ver als men die ijdele hoop zou koesteren. Reken er niet op geruststellende antwoorden, veeleer op nog veel méér vragen die opkomen. Wat voor vragen? Laat ik bij het begin beginnen: heeft de Heilige Geest een voorkeur voor "hoge(re)" dienaren?

Zie ook mijn bericht van "vr 11 apr 2014, 08:55" in de thread "Teken van leven... "

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door Certina »

@All,
Klopt een nakker bij Petrus aan de deur Petrus maakt open en sprak, jij komt hier niet in!.
Wat zegt die nakker ik ben nieuwapostolisch en heb trouw ééntiende afgestaan en nu kom ik er niet in?
Moment zegt Petrus ik ga met de grote Boss praten.
Na een halfuur komt Petrus terug en zei, het is geregeld.
O ja zei die nakker kom ik er nu wel in?
NEE zegt Petrus je krijgt je geld terug!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

@all

Als ik er goed over nadenk is het feitelijk zo, dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk christenen langzaam maar zeker in een hachelijk spanningsveld doet belanden, waarbij ze van alle kanten worden geconfronteerd met en bedreigd door ongerijmdheden, welke nota bene worden opgeworpen door degenen die bij deze religieuze organisatie de bestuursfuncties vervullen. "Spelvoorschriften en clubregels" legitimeren die wantoestand. De vraag komt dus op: kan dat niet anders?!

Wat mijzelf geregeld opviel is hoe er zich werelden van verschil aftekenen indien deze volstrekt ongewenste praktijksituatie tegenover de bezielde gedachten komt te staan van een lieddichter wanneer het koor bijvoorbeeld een lied zong als:
  • Kom tot Mij, komt tot Mij, komt herwaarts tot Mij,
    allen, gij die moede zijt, gij die zo beladen zijt;
    rust zal Ik u geven.
    neemt op u Mijn juk en leert toch van Mij;
    want Ik ben zachtmoedig en van harte ootmoedig;
    zo zult gij steeds ruste vinden,
    ruste vinden voor uwe zielen.
    Want mijn juk is zacht en Mijne last is licht,
    want Mijn juk is zacht en Mijne last is licht.
    Komt tot Mij, komt tot Mij, o komt herwaarts tot Mij!


    Bron: lied 32, vorige NAK-koorboek (vgl. Matteüs 11: 28-30)
Talloze malen -voordat ik vertrok- heb ik gedacht: kunnen ze in deze kerk niet met hun ongelofelijke geldingsdrang afblijven (!) van de rust die Hij ons wil geven?! Over wiens werk handelt het per slot van rekening? Maar al schreeuw je zoiets in het "verlossingswerk" wanhopig van de daken; men wordt er warm noch koud van.

Dan kun je natuurlijk wel vol trots een "schoolreisje" naar München organiseren om de "wereld om ons heen" met goede sier vanwege ieders komst naar de "speelweide" de ogen uit te steken, maar als er in het geloof ondertussen een spoor van vernielingen wordt aangericht omdat de gelovigen een last wordt opgelegd die de organisatoren zelf niet eens kunnen dragen (vgl. Handelingen 15: 10); waar ben je dan in 's hemelsnaam mee bezig? Welbeschouwd ben je dan de weg kwijt!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

@all

Wie God zoekt, zou zich mogen realiseren dat er in werkelijkheid geen enkele aanwijzing voor is dat Zijn Geest zich schuilhoudt in teksten van "schriftgeleerden". Sta eens een momentje stil bij het volgende:
  • Maria en Elisabet
    [39] Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, [40] waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. [41] Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld met de heilige Geest [42] en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! [43] Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? [44] Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. [45] Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

    Uit: Lucas 1 (NBV)
Je kunt je als internationaal kerkbestuur wel op het standpunt stellen dat de mensheid in het algemeen en Duitstaligen in het bijzonder moeten worden vetgemest met producten waarvan steevast de auteursrechten worden verleend aan "Bischoff Verlag - International Christian Media House", maar werkt het zó - in Zijn werk?

Het antwoord én deze vraag kwam ik niet tegen in "Vragen en Antwoorden".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

@all

Uiteindelijk wist ik het héél zeker: "Gods akkerwerk bestaat niet uit meerdere etages." Wie door ivoren torens te betrekken anderen in Zijn licht staat, móet wijken.
TjerkB schreef:(...)
O, wat was het toch onverstandig in de beleving van "de dienaren die ons voorgaan" als wij het oor te luisteren legden bij zielen die niet "in stilheid en vertrouwen", zoals het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een ieder betaamt, "aan de hand van leiding in onze dierbare stamapostel, enzovoort, enzovoort" hun weg gingen doch die het waagden in voorkomende gevallen alvast te antwoorden op vragen die niet werden gesteld. Wie met pek omgaat wordt ermee besmet. Nee, wat zij over het "werk Gods" (via het Internet) te melden hadden, dat had men vóór zich moeten houden. Men passeerde daarmee ook de "dienaren" aan wie het zou zijn voorbehouden om over elke zaak zowel te rechter tijd te spreken als te rechter tijd te zwijgen. Kortom (naar stamapostel Ernst Streckeisen): "Nachfolge bis zuletzt, alles andere ist Leerlauf". In werkelijkheid echter waren juist degenen die van hun hart géén moordkuil maakten, oprecht begaan met gezegende verhoudingen en harmonieuze ontwikkelingen - in Zijn werk!

In feite schreeuwden velen het naar buiten toe uit van de pijn. Binnen de Nieuw-Apostolische Kerk was het zuiver een kwestie van zwieg'n en ja-knikk'n. Wie vóór z'n beurt sprak, kreeg net als Bartje met de klabatse. Natuurlijk ben ook ik wel berichten tegengekomen, die minder to the point waren, maar uit de meeste sprak een duidelijke boodschap: zie ons alsjeblieft stáán - wij zij er óók nog, maar wij moeten ons anders, beter voordoen dan wij zijn. Dat juk is te zwaar! Niks mee te maken, zo oordeelde het kerkelijke leergezag, gehuisvest in ivoren torens en belichaamd in -uit hoofde van ambtsgaven heilige ponden torsende- godenzonen, wier eigen gedragingen nimmer ter discussie zouden staan. Onvermijdelijk liep dit uit op een harde tweedeling in deze kerk die ondertussen één op één moest doorgaan voor Zijn werk.

(...)


Uit: Mijn bericht op "do 09 jan 2014, 20:56" in de thread "Voetangels en klemmen op de geloofsweg".
De onderstaande woorden kwamen nog bij mij op:
  • [1] De HEER zei tegen Mozes, op de Sinai: [2] ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie eenmaal in het land zijn dat ik je zal geven, moet het land rust krijgen, een sabbatsrust gewijd aan de HEER... "

    Uit: Leviticus 25 (NBV)
Ik bedoel: het is onverstandig om -onderweg- alvast te denken gearriveerd te zijn, zodat het alleen nog een kwestie is van wachten tot bij wijze van spreken... de prijsuitreiking.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”