Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Als het onderstaande bericht wordt beschouwd als een aanklacht tegen de egoïsten die tegenwoordig aan het roer staan bij de Nieuw-Apostolische Kerk, zou ik daar geen bezwaar tegen hebben...

Ter inleiding eerst het volgende.

Vanochtend opende de Volkskrant met de kop "Motieven gezinsdoders worden nader onderzocht". Dit naar aanleiding van een familiedrama dat jl. zaterdag plaatshad en drie mensenlevens heeft geëist. De verslaggever vervolgt:
AMSTERDAM Het Nederlands In-
stituut voor Forensische Psychia-
trie en Psychologie (NIFP) heeft een
methode ontwikkeld om onder-
zoek te doen naar de motieven van
daders die anderen doden en
daarna zichzelf. Bij deze 'psychia-
trische autopsie' bevraagt een
team experts relaties en medici
van de dader naar diens psychiatri-
sche en psychologische omstan-
digheden. De resultaten worden
verwerkt in een databank.

(...)
Die data die het NIFP gaat verzame-
len, moeten meer inzicht geven in de
motieven van daders van dergelijke ge
zinsdodingen en bijdragen aan preven-
tie in de toekomst.

(...)
De uitvoerders van het psychiatrisch
post-mortemonderzoek van het NIFP,
een (kinder)pschiater, een psycholoog
en een milieuonderzoeker kijken niet
alleen naar het dadermotief. Ook bege-
leiden zij slachtoffers en nabestaanden
naar hulpverlening. Doel van het on-
derzoek is verder om mythevorming
over de dader en onjuiste speculaties
over de daad in te perken.

(...)


Bron: de Volkskrant, maandag 7 april 2014
Een ongelofelijk tragisch voorval. In de afgelopen week echter werd ik -in het kader van de themaweek Autisme 2014- geattendeerd op het NCRV Dokument "De regels van Matthijs", dat terug kan worden gezien op NPO Doc:
In 'De regels van Matthijs' filmt
regisseur Marc Schmidt zijn
jeugdvriend Matthijs, die als autist
wanhopig orde in de chaos om hem
heen probeert te scheppen. Mensen zijn
onvoorspelbaar en onbetrouwbaar, ze
houden zich niet aan de logica van zijn
denken. Matthijs neemt ieder gesprek dat hij voert op en archiveert het,
de archieven reiken tot het plafond. Als de woningbouwvereniging hem
uit zijn woning dreigt te zetten, ziet Matthijs zelfmoord als enige uitweg.


Bron: http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/d ... thijs.html
Het thema van de autismeweek was: Ontmoet Autisme! Wat is nu voor mij de overeenkomst tussen het aangehaalde familiedrama en de documentaire over autisme die ik bekeek? Inderdaad (...), het alarmerende benauwende blikveld bij de -internationale- nieuw-apostolische kerkleiding. Men richt in geestelijk opzicht een spoor van vernielingen aan want aan de lopende band vallen er slachtoffers - en vrijwel niemand krabt zich achter het oor. Daders ontspringen de dans en terwijl trouwens de kerk leegloopt; de karavaan trekt verder.

Wie er ondertussen wél wat van zegt, wordt min of meer genegeerd. Zie de site "Versöhnung-jetzt!" van een "Member in Black". "Das Amt, das die Versöhnung predigt" in de Nieuw-Apostolische Kerk laat het immers bij woorden; de bijbehorende daden blijven uit. Wat daarentegen niet uitblijft is religieus entertainment, waarmee de kopstukken in de organisatie de mensheid vandaag de dag proberen af te leiden van wat, uitgaande van het evangelie van Jezus Christus, werkelijk richtinggevend mag zijn. Men tracht nu te imponeren met bijvoorbeeld een "Internationaler Kirchentag der Neuapostolischen Kirche". "Das Kirchentags-Programm steht fest!", zo lees ik op de betreffende website. Tja, wat wordt er bij deze kerk van hogerhand níet -eenzijdig- vastgesteld? Alles toch? Oók dat onderworpenen aan kerkelijk leergezag zich maar stilzwijgend hebben te schikken naar de ambtelijke willekeur waarmee "bovenbazen" bulldozerend door Gods porseleinkast banjeren! Aan het potsierlijke gedrag van een zogenaamde stamapostel, zoals tijdens een openbare eredienst in Valencia, neemt onder de gebrainwashten niemand aanstoot. Niemand derhalve, die het onderhand doorheeft dat er helpende hulp geboden is. Bij hulp die daadwerkelijk helpt, zou de doffe ellende namelijk worden beteugeld.

Wie het nieuw-apostolische bijgeloof (!) niet kan behappen, wordt door de zelfingenomen zielenherders in kwestie meedogenloos ontredderd achtergelaten; in een greppel getrapt...
BakEenEi schreef:(...)
Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.


(...)


Uit: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker van "Vr 28 Jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Zie in dit verband op dit Forum tevens mijn berichten, respectievelijk op "do 09 jan 2014, 18:50" en op "di 21 jan 2014, 16:44". Wat in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen op deze manier ontvalt en wordt onthouden, is de veiligheid in Jezus' armen en de liefde van God. In plaats daarvan moeten de pelgrims zich binnenkort vervoegen in München, in feite om per saldo met eigen ogen te kunnen vaststellen hoezeer hun geestelijke entertainers, ijdeltuiten als ze zijn, met trots vervuld zijn.

In de Nieuw-Apostolische Kerk worden problemen niet bevredigend opgelost en geen enkel slachtoffer van machtsmisbruik krijgt helpende hulp of wordt getroost.

Die misstand stel ik hier aan de kaak.

Voor zover het instituut een lerende organisatie kan worden genoemd, leren uitsluitend de opperhoofden hoe ze onopvallend wolven in schaapskleren kunnen zijn.

Daarom: trap er niet in en laat je niet vertrappen. Het betreft hier domweg één grote egotrip van een stel mensen dat met vereende krachten over het paard is getild.

Laten wij omzien naar elkaar, zodat niemand nog omkomt in het keurslijf waarin uit alle macht naasten worden gemanoeuvreerd onder het mom van hun verlossing.

  • [46] Terwijl hij nog met de mensen in gesprek was, dienden zich buiten zijn moeder en zijn broers aan. Ze vroegen hem dringend te spreken. [47] Iemand zei tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ [48] Hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ [49] Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers. [50] Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder.

    Uit: Matteüs 12 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Zojuist bereikte mij per e-mail het volgende bericht:
Zaterdagmiddag 5 april jongstleden woedde op het facebookaccount van de
NAK NL een korte, maar felle polemiek. Meindert de Jong, lidmaat van de
Baptistengemeente Sneek, heeft felle kritiek geuit op de
nieuw-apostolische dwaalleer en -weg. Het is me niet duidelijk of Meindert
de Jong (woonachtig in Sneek) een ex-lidmaat van de NAK is. In
onderstaande enkele tekstfragmenten van Meindert de Jong (Sneek) op het
facebookaccount van de NAK NL.

"Ik ben niet teleurgesteld, maar zie hoe armoedig evangelie er binnen de
NAK wordt gebracht. Bovendien wordt de boodschap van de Bijbel verdraaid.
Als je om mensen geeft wil je graag dat ze de hele boodschap van de bijbel
horen en niet het armoedige deeltje van de NAK. De stamapostelschap is een
leugen. Gelukkig zien velen het in en gaan naar een evangelische gemeente.
Daar is pas vrijheid. Neem de stap en verlaat dit zinkend schip , waarin
slechts een armoedige boodschap klinkt. Prijst de Heer als je deze
bevrijding zult vinden."

"Keer je af van de dwaalleer die hier gebracht wordt in de NAK, een gruwel
in de ogen van God. Juist, we leven in de eindtijd, verlaat daarom deze
afgoderij. Dat jullie ogen mogen worden geopend. Dat geldt voor een ieder
die hier geschreven heeft en zo trouw is aan deze verwerpelijke leer.
Openbaringen waarschuwt hiervoor en daar valt deze valse leer zeker onder.
Hoe harder jullie roep hoe meer blijkt dat jullie diep van binnen weten
dat de NAK een leugen is. En nu de stap zetten om deze schijn christelijke
kerk zo snel mogelijk te verlaten en bevrijdt te worden van deze
demonische leer. God vraagt dit van jullie. NU."

"Als je mensen liefhebt, wil je hen redden uit de klauwen van de valse
leer die de stamapostel jullie leert. Dat je het nog niet begrijpt is heel
normaal. Christenen willen jullie helpen om vrij te worden van deze valse
leer en Jezus echt leren kennen zoals Hij echt is. Wat een vreugde zal je
te ten deel vallen als je Hem echt leert kennen. De Heilige Geest zal je
helpen al zal de valse leer van de NAK krampachtig anders beweert."

"Jezus zegt Ik ben DE Weg DE WAARHEID EN HET LEVEN. HIJ ALLEEN. We hebben
de aposteltjes en de stamapostel niet nodig, erger nog zij zijn een sta in
de weg . Trek daarom massaal weg uit deze groep en volg alleen JEZUS na."


Voor nadere informatie over de Baptistengemeente Sneek verwijs ik naar
onderstaande links.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... w_1_790645

http://www.eo.nl/geloven/themas/doorgev ... we-kansen/

Het is me niet duidelijk of Meindert de Jong op persoonlijke titel in de
aanval gaat of dat hij handelt namens de Baptistengemeente Sneek.

Inmiddels zijn bovenstaande teksten - o.a. op dringend verzoek van Peter
P. (diaken NAK Groningen) - verwijderd. Zuster I. de B. riep
Meindert de Jong op de NAK met rust te laten.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 14.15 uur]


@all

Op een steenworp van Urk zag ik -tussen de meeste stemmen die gelden- ooit een bloempje staan...
  • Afbeelding
Onwillekeurig dwaalden toen mijn gedachten ook even af naar de kerk die ik verliet want wie daar fier boven het maaiveld uitsteekt, is in de regel nog niet jarig.

Je zou kunnen zeggen dat wie het zich als "zegenaar" of anderszins als representant van het "verlossingswerk" permitteert om zich in de openbare ruimte te vertreden, steevast heimelijk wordt geflankeerd door systeemagenten die wel aan hun meerderen zullen rapporteren in hoeverre men zich op proefverlof in "de wereld om ons heen" aan de ongeschreven NAK-codes en (gedrags)voorschriften heeft gehouden:
  • Afbeelding
Zie hieromtrent ook mijn bericht op "zo 02 feb 2014, 14:59" in de thread "Wát is er gaande?". Wie niet "in de geloofsgehoorzaamheid" staat, kan het schudden. Inzoomend op dit fenomeen blijkt dat gelovigen metterdaad de rangorde hebben te eerbiedigen welke "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" in Zijn werk (!) zou kunnen worden onderscheiden onder dienaren! Vragen over de uitvinder van dit denksysteem, Friedrich Krebs, gaat men angstvallig uit de weg. Overigens is dit bij de Nieuw-Apostolische Kerk een beproefde methode om geen slapende honden wakker te maken. Door te doen alsof er geen vragen te beantwoorden zijn, laat men gelovigen in de waan dat de complete waarheid allang is ontvouwd zodat niemand naar "de bekende weg" hoeft te informeren. Onlangs gebeurde dit nog toen de nieuwe districtsapostel Storck ertoe opriep vooral de stamaposteldiensten weer te bezoeken. Handig liet hij in het midden waarom (!) dit zo "heilsnotwendig" zou zijn. Brutaal echter liet hij het voorkomen alsof degenen die nu verstek zouden laten gaan, een hoogtepunt in hun geloofsleven mislopen. Kortom, wie wat te vragen heeft is een sukkel en wie aan een half woord niet genoeg heeft, óók. Zó worden in deze kerk de aangesloten leden geïnfantiliseerd c.q. zo láten zij zich infantiliseren! Meindert de Jong in Sneek, je bent bepaald niet de enige die nattigheid voelt bij de onderhavige ideologie, doch "voor elck wat wils".
“Die treuen Knechte und die klugen Jungfrauen haben keine eigene Meinung, sondern sie glauben wie der Stammapostel und handeln auch nach seinem Wort.” (Amtsblatt 1954, Seite 121)

Bron: http://versoehnung-jetzt.de/nachdenken/ ... -glaeubig/
Zie verder mijn bericht op "wo 05 feb 2014, 18:40" in de thread "Wát is er gaande?". Aldus worden gezonde mensen ziek gemaakt en zieke mensen nóg zieker. Leve het recht in ons land op vrijheid van godsdienst en de vrijheid van meningsuiting. Daarnaast staat het een ieder vrij zich van een waarschuwing niets aan te trekken.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Hoe saamhorig men als aangesloten leden bij een kerkgenootschap op papier wellicht ook is; de gemeenschapszin naar het evangelie van Jezus Christus wordt er niet mee gegarandeerd:
  • De komst van de Mensenzoon
    [20] Toen de Farizeeën Jezus vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hun: ‘De komst van het koninkrijk van God laat zich niet aanwijzen, [21] en men kan niet zeggen: “Kijk, hier is het!” of: “Daar is het!” Maar weet wel: het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’

    Uit: Lucas 17 (NBV)
In de Statenvertaling staat het er zó: "En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden." Of, in de NBG-vertaling van 1951: "... ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u." Laten wijzelf dus kiezen voor de weg die God voor ons wil banen:
  • Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt...

    Uit: Johannes 6: 44 (NBV)
Je kunt elkaar het geloof niet aanpraten. Evenmin is het de uitkomst van een rekensom. Al vlieg je om de berg Ararat heen en vind je daar opeens de ark van Noach; zelfs dan gaat nog niet steevast op "zien = geloven". Wie een religieuze organisatie consulteert en het geloof duur moet betalen, valt ten prooi aan list en bedrog:
  • [6] Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. [7] Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn.

    Uit: Openbaring 21 (NBV)
Men kan in de Nieuw-Apostolische Kerk wel uit volle borst (laten) zingen "Draal langer niet, neem nu om niet water des levens, zo kost'lijk en rein" (vgl. lied 182, NAK-gezangboek), maar laat niemand, ook niet districtsapostel Storck en/of stamapostel Schneider, dan vergeten dat in deze hele samenhang onverminderd geldt:
  • Het is niet belangrijk wie plant of wie begiet; alleen God is belangrijk, want hij doet groeien.

    Uit: 1 Korintiërs 3: 7 (NBV)
Alsmede:
  • [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’

    (...)
    [42] Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

    Uit: Marcus 9 (NBV)
Voor alle duidelijkheid... er staat hier dus níet: ieders heerser!! Met het kastestelsel onder "zegenaars" is in de Nieuw-Apostolische Kerk de wereld op de kop gezet.

Gelovigen die zich afvragen hoe men zich kan ontworstelen aan de geestelijke elite die hier het geloofsleven voorziet van een aaneenschakeling van nota bene dieptepunten, vinden hopelijk steun bij het volgende:
  • [38] Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, [39] hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

    Uit: Romeinen 8 (NBV)
Degene die dit destijds schreef, wist tóen al op niet mis te verstane wijze te verwoorden hoe in de praktijk van ons dierbare geloof de zaken kunnen marcheren:
  • Houd stand
    [10] Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. [11] Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. [12] Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. [13] Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. [14] Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, [15] de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, [16] en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. [17] Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
    [18] Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. [19] Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie [20] waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.


    Uit: Efeziërs 6 (NBV)
Ten slotte nu:
  • God veroordeelt kwaad en onrecht
    [16] Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken. [17] In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’

    Uit: Romeinen 1 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Wie die voorstelling van zaken voor zichzelf graag wil begrijpen, al was het alleen maar om daarover een eventuele vraag te kunnen beantwoorden, zal in de catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk echter tevreden moeten zijn met één samengestelde zin:
"Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete."

Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pagina 390
(...)
Twijfel ís helemaal geen gevaarlijke ziekte zoals inmiddels twee zogenaamde stamapostelen het laten voorkomen! Wie niet kan twijfelen, handelt roekeloos en mogelijk zelfs gewetenloos! Denk aan de ANWB-slogan "Bij twijfel niet inhalen!"

Het verderf wat op deze manier op het nieuw-apostolische plein van de hemelse vrede om zich heen grijpt, maakt verschrikkelijk veel meer kapot dan ons allen lief zal zijn. Schaapachtige blikken maken het alleen nog maar erger.

(...)


Uit: Mijn bericht "Transparantie of zelfbevlekking? (2)" op "di 21 jan 2014, 16:44" in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
TjerkB schreef:(...)
Door te doen alsof er geen vragen te beantwoorden zijn, laat men gelovigen in de waan dat de complete waarheid allang is ontvouwd zodat niemand naar "de bekende weg" hoeft te informeren. Onlangs gebeurde dit nog toen de nieuwe districtsapostel Storck ertoe opriep vooral de stamaposteldiensten weer te bezoeken. Handig liet hij in het midden waarom (!) dit zo "heilsnotwendig" zou zijn. Brutaal echter liet hij het voorkomen alsof degenen die nu verstek zouden laten gaan, een hoogtepunt in hun geloofsleven mislopen. Kortom, wie wat te vragen heeft is een sukkel en wie aan een half woord niet genoeg heeft, óók.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "ma 07 apr 2014, 12:01"
@all

Als er bij de Nieuw-Apostolische Kerk niet bijna stelselmatig en aan de lopende band zielen overboord waren geslagen, "kalt" waren "gestellt" of anderszins als restafval waren gedumpt, was ik persoonlijk nooit in de pen geklommen om voor betrokkenen aandacht te vragen en om verborgen gehouden achtergronden op te helderen. De hoogmogende heren-zegenaars weten hun machtsspel zo verdomd goed en vooral heimelijk te spelen, dat je er niet snel een vinger achter krijgt.

In het overigens door de betreffenden zelf geregisseerde recente driedelige interview met de scheidende districtsapostel Armin Brinkmann en diens ambtsopvolger Storck...
... zal het bijvoorbeeld weinigen te denken hebben gegeven dat laatstgenoemde op een gegeven ogenblik opmerkte: "Ich behaupte mal, dass ich seit einigen Jahren relativ nah dran bin an meinem Bezirksapostel. Aber im letzten Jahr habe ich viele Dinge kennengelernt, von denen er so nicht berichtet hat, die man auch gar nicht berichten kann, weil man sie gesehen haben muss, um sie zu verstehen." Op elk echelon in deze organisatie geldt namelijk: maak niemand wijzer dan nodig is. Wat niet weet, wat niet deert. Of, voorbeeldig naar Prediker 1 vers 18: "... wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart".

In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt er op deze manier van bovenaf in de organisatie een dubbele agenda gehanteerd. Juister is het i.c. wellicht om te spreken van een meervoudige agenda. Wie hoog op de ambtsladder is opgeklommen wordt hierbij geacht het gruwelijke lef te hebben om de kunst van het veinzen wit te wassen - maar dat is werkelijk ongehoord:
BakEenEi schreef:(...)
  • Zijn wij nog bruikbaar?

    We zijn de stomme getuigen geweest van boze daden. We zijn door de wol geverfd. Geroutineerd hebben we de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong geleerd. We zijn door ervaring wantrouwend tegenover mensen geworden. Daarbij moesten we hun de waarheid en ons vrije oordeel dikwijls schuldig blijven. We zijn door ondraaglijke conflicten murw, ja misschien zelfs cynisch geworden – zijn wij nog bruikbaar? Wat we nodig zullen hebben zijn geen genieën, cynici, haatdragende personen of geslepen tactici, maar ongekunstelde, eenvoudige en oprechte mensen. Zal onze innerlijke weerstand tegen wat ons opgelegd is sterk genoeg en de oprechtheid tegen onszelf radicaal genoeg zijn gebleven om de weg tot eenvoud en oprechtheid terug te vinden?



    Bron: Dietrich Bonhoeffer Werke (DBW) 8 (WE), 19-39

(...)


Bron: Bericht door BakEenEi op "ma 01 nov 2010, 11:31" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".
De situatie bij dit zogenaamde kerkgenootschap is zó verontrustend dat in de praktijk vooral de leugen regeert, zowel op het vlak van de geloofsleer als bij de bedrijfsvoering. Hoe "hoger" men als "dienaar" is ingeschaald, des te onaantastbaarder mag men zich wanen:
BakEenEi schreef:(...)
Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt.

(...)


Uit: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker van "Vr 28 Jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Hoezeer ook op de diverse Internetfora praktijkvoorbeelden constant de revue passeren, de aangesloten leden schijnen er warm noch koud van te worden. Ook dat vind ik verontrustend:
  • Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm!

    Uit: Openbaring 3: 15 (NBV)
Laat ik één belangrijk voorbeeld noemen: de onbeantwoord gebleven brief van 16 februari 2014 van broeder Dieter Kastl aan "districtsapostel" Armin Brinkmann [oorspronkelijke link: http://versoehnung-jetzt.de/news/anfrag ... enleitung/; TB].

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
  • Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm!

    Uit: Openbaring 3: 15 (NBV)
Laat ik één belangrijk voorbeeld noemen: de onbeantwoord gebleven brief van 16 februari 2014 van broeder Dieter Kastl aan "districtsapostel" Armin Brinkmann [oorspronkelijke link: http://versoehnung-jetzt.de/news/anfrag ... enleitung/; TB].

(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 07 apr 2014, 17:53"
@all

Als je een met zorg geschreven verwarmend pleidooi ontvangt zoals bij "districtsapostel" Brinkmann de brief binnenkwam van 16 februari jl. van broeder Kastl, en je bent als zielzorger uit het goede hout gesneden, is dat beslist geen alledaagse zaak. Zo'n bijzondere brief blijft echt niet links liggen. Toch gebeurde er nu niks mee.

Welbeschouwd betrof het hier de spreekwoordelijke lakmoesproef. Was de geadresseerde een apostel van Jezus Christus, of juist niet? De briefschrijver wilde geloven dat wonderen bestáán. Tien jaar geleden dacht ikzelf er waarschijnlijk ook nog zo over, maar de rauwe werkelijkheid heeft mij intussen ingehaald. Ik hoopte voor broeder Kastl dat hij zich niet vergeefs grote moeite had getroost om een lans te breken voor vele naamlozen die in de Nieuw-Apostolische Kerk moesten meemaken wat er wordt beschreven in Ezechiël 34 (NBV):
  • De slechte herders en de goede herder
    [1] De HEER richtte zich tot mij: [2] ‘Mensenkind, profeteer tegen de herders van Israël, profeteer en zeg tegen hen: “Dit zegt God, de HEER: Wee jullie, herders van Israël, want jullie hebben alleen jezelf geweid! Horen herders niet hun schapen te weiden? [3] Jullie eten wel van hun kaas, jullie gebruiken hun wol voor je kleren en jullie slachten de vette dieren, maar de schapen weiden, dat doen jullie niet. [4] Zwakke dieren hebben jullie niet laten aansterken, zieke dieren niet genezen, gewonde dieren niet verbonden, verjaagde dieren niet teruggehaald, verdwaalde dieren niet gezocht – jullie hebben de dieren hard en wreed behandeld. [5] Zonder herder raakten ze verstrooid, en werden ze door wilde dieren verslonden. Mijn schapen zijn verstrooid, [6] ze dwalen rond in de bergen en hoog in de heuvels; over heel het aardoppervlak raken ze verstrooid, en er is niemand die naar ze omziet, niemand die naar ze op zoek gaat.
    [7] Daarom, herders, luister naar de woorden van de HEER: [8] Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, mijn schapen hadden geen herder, ze werden weggeroofd en door de wilde dieren verslonden; en jullie, herders, keken niet naar mijn schapen om, jullie hebben alleen jezelf geweid maar niet mijn schapen!
Hij trok het zich van harte aan wat er wordt beschreven in 1 Korintiërs 1 (NBV):
  • [26] Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen.
Maar het pleidooi ketste af op een achteloze hardheid bij de zelfvoldane hoge vertegenwoordiger van het nieuw-apostolische hemelrijk. Een potsenmaker pur sang.

Waarvan akte.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Ondanks alles weten de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten leden heus wel hoe het in Zijn werk (!) bepaald anders ligt met écht zuivere verhoudingen:
  • 1
    Welk een stroom van reine liefde
    welt voor mij uit Jezus hart.
    In de rotskloof Gods geborgen
    voel 'k mij vrij van leed en smart.
    Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    2
    Ik wil zingen van de daden,
    die God werkt thans door Zijn Zoon;
    want Hij bracht op deze aarde
    weder Zijn genadetroon.
    Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    3
    Hier op 's Heren groene weiden
    vloeit het levenswater vrij,
    vinden reine harten laaf'nis,
    wordt de ziel weer zalig, blij!
    Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    4
    Kom tot 's Heren maaltijd, kind'ren,
    gij kunt heden vrolijk zijn.
    Drink, van Zijn gena verzekerd,
    hier thans zoete vreugdewijn!
    Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    Bron: Lied 536, NAK-gezangboek
Ook Ezechiël 34 laat er geen misverstand over bestaan hoe onverstandig het feitelijk is als de Zijnen door onhebbelijke leidslieden te grazen worden genomen:
  • [9] Daarom, herders, luister naar de woorden van de HEER: [10] Dit zegt God, de HEER: Ik zal de herders straffen en mijn schapen opeisen; zij zullen ze niet meer mogen weiden. Ook zullen ze niet langer zichzelf weiden: ik zal mijn schapen uit hun mond redden, ze zullen ze niet meer eten! [11] Dit zegt God, de HEER: Ik zal zelf naar mijn schapen omzien en zelf voor ze zorgen. [12] Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken. [13] Ik zal ze uit alle volken terughalen en uit alle landen bijeenbrengen, ik zal ze naar hun eigen land laten terugkeren. Op de bergen van Israël en bij de waterstromen zal ik ze weiden, overal in het land waar mensen wonen. [14] Ik zal ze laten grazen op een goede weide, ook hoog in de bergen van Israël zullen ze gras vinden; op Israëls bergen zullen ze rusten op groen grasland en in een grazige weide. [15] Ikzelf zal mijn schapen weiden en ze laten rusten – spreekt God, de HEER. [16] Ik zal naar verdwaalde dieren op zoek gaan, verjaagde dieren terughalen, gewonde dieren verbinden, zieke dieren gezond maken – maar de vette en sterke dieren zal ik doden. Ik zal ze weiden zoals het moet.
Het was beslist niet zonder reden dat Jezus Christus met Simon Petrus destijds een indringend gesprek aanging:
  • [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.

    Uit: Johannes 21 (NBV)
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, moet Armin Brinkmann hebben gedacht. En hij niet alleen. Zie verder wat deze misère betreft de thread "Wát is er gaande?"

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Wie zichzelf als kerkvorst (...) rijkelijk laat belonen, doch er qua zielzorg ondertussen een potje van maakt, zal vermoedelijk moeite doen om tóch ergens mee op te vallen, zodat bij de achterban de aandacht wordt afgeleid... van de kern van de zaak. Zo speelde "districtsapostel" Brinkmann zichzelf in de kijker met de talrijke "Veranstaltungen" die hij op touw liet zetten. Ook collega-bestuurders stak hij de ogen ermee uit. Dit feitelijk is -in het kort- het hele eieren eten bij de IKT 2014.

"Religieus entertainment" is nu wat bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk het meest hoog in het vaandel staat. De Heilige Geest heeft daarmee het nakijken. Terwijl dit zo plaatsgrijpt spreken de "verantwoordelijken" onderling en ten overstaan van de buitenwacht met handen en voeten van würdigen en wertschatzen. Nog nooit is de wens zozeer de vader van ieders stoute dromen en gedachten geweest, maar deze sigaar-uit-eigen-doos wordt duur betaald. Blinkend klatergoud is het.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

"Hoe God verdween uit Jorwerd is de biografie van een dorp tijdens de stille revolutie tussen 1945 en 1995", las ik op de website van Geert Mak. Enige tijd geleden besloot ik om zelf in Jorwerd maar eens te gaan kijken of God daar nog te vinden is. Het was geen vergeefse reis! Gastvrij na een spontane ontmoeting mochten wij binnenkomen bij één van de dorpelingen die Geert Mak in zijn boek ook meermalen noemt. De Heilige Geest was in Jorwerd beslist niet uitgedoofd (vgl. 1 Th 5: 19).

Toch was er door de jaren heen in het dorp natuurlijk veel veranderd. Heel geleidelijk aan. Tegenstellingen vervaagden. De wereld dijde uit. Door de uitwerking van ongekende krachten hield de plaatselijke middenstand het niet vol. Maar voor degene met wie wij nu aan de praat raakten, was wel degelijk God Liefde gebleven.

Wat ik ermee wil zeggen is dit: op het beloop van allerhande gebeurtenissen hebben wijzelf vaak maar heel weinig invloed, maar God heeft ons niet geschapen als onzelfstandige wezens! Menigeen is geneigd om te spreken in de wij-trant, dus in de zin van "Dat wisten wij niet" of "Dat werd ons niet verteld". Wanneer echter de kinderschoenen te klein zijn geworden; is het dan verstandig om elk initiatief en elke verantwoordelijkheid bij anderen in de schoenen te schuiven? Ik vind van niet.

In de Nieuw-Apostolische Kerk evenwel werd het aangemoedigd als zielen zich zo afhankelijk mogelijk opstelden ten opzichte van ál hun geestelijke leidslieden. Hoe "onbeduidender" je was op de kerkvloer, met des te meer "zegenaars" had je van doen. Armin Brinkmann hoefde zich op die manier alleen maar wat aan te trekken van Wilhelm Leber. Was je daarentegen een nul-komma-nul, dan gold "de geordende weg". Dan moest het je niet verbazen wel tien keer nul op het rekest te krijgen.

Middenin "de gemeenschap" waande je je veilig. "Wij zijn op de weg ten leven, die een school der vorming is", zong het koor. Na verloop van tijd wist je bij wijze van spreken niet beter dan: "Te leren rest er ons hier nog zo veel" (lied 355, NAK-gezangboek). Doch achter de schermen voltrok zich ondertussen een "stille revolutie". Het "werk Gods", zo noemden wij "onze kerk", stond in de steigers; zónder dat de meesten het doorhadden. Nu echter blijkt die kerk onherstelbaar verbouwd te zijn.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 23.00 uur]


@all

Anderen weten niet wat wij "uit genade mogen bezitten", maar wij weten wél wat zij missen - zo werd het ons in alle toonaarden voorgehouden. "Immers", wij -als kinderen Gods- zijn wel "op" deze wereld maar niet "van" deze wereld. Medemensen werden afgeschilderd als vreemde wezens. Ze mogen zich van stamapostel Jean-Luc Schneider wel christenen noemen, maar geen kinderen van God. Kinderen van God zijn zuiver diegenen, die door handoplegging van een levende apostel die bij een dienstdoende nieuw-apostolische stamapostel onder contract staat, "verzegeld" zijn. Kortom, treed toe tot de internationale Nieuw-Apostolische Kerk en de hemel opent zich. Eenmaal toegelaten op de desbetreffende kerkvloer, worden de (bij)gelovigen geacht het machtsspel van hun meerderen voluit mee te spelen.

(...) In december 2010 schreef ik op het forum van Bauke Moesker in een redactioneel artikel het volgende:
Als mensen van vlees en bloed zo worden gemanipuleerd, breken ze. Ze zijn gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten. Jezus' opdracht "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" werd overruled door de ingehamerde noodzaak tot het opblikken naar zegenaars. Onder zegenaars worden de broeders verstaan met een geestelijke bediening. Hoe "hoger" een dienaar is, des te meer hoogachting zou men aan deze verschuldigd zijn. Wie zich daarbij tegendraads opstelt, wordt rechts- en linksom te verstaan gegeven dat dan men voor zichzelf "de zegensweg" blokkeert. Sterker nog: je ligt eruit. Door de geneigdheid hoog op te zien naar hogere dienaren, kwam ook veel ellende ter afhandeling bij dezen terecht, en wel in een overdosis. Dit veroorzaakte bij hogere dienaren weerzin tegen vermeende dwarsliggers. "Lagere dienaren" zien voor zichzelf eerder een rol weggelegd om "zegenaars" te steunen dan de aan hun zorgen toevertrouwde zielen in de gemeenschap. Behoeft het een uitgebreid betoog dat men zo compleet de verkeerde kant op steunt?! Is het verwonderlijk dat zielen op een gegeven moment zijn moegestreden om te bereiken dat men voor vol wordt aangezien?
Zie hiervoor eventueel ook mijn bericht op "di 07 jan 2014, 15:53" in de thread "Geen woorden maar daden". De reden waarom ik de quote nu heb aangehaald is, dat "zegenaars" in de praktijk niets willen weten van psychische klachten die gelovigen ontwikkelen die op zo'n manier geestelijk worden mishandeld - want dat is het!! Elke serieuze diagnose wordt door "de gebrainwashten" gemist - want dat zijn ze, de bazen en bovenbazen in dit godvergeten verlossingswerk, voor wie iedereen maar gedurig moest wijken om de stille revolutie, welke zich voltrok, rücksichtslos te kunnen faciliteren!! Het resultaat is ernaar: de verrijkten baden in hun rijkdom.

Groet,
TjerkB


N.B.
Zie voor recente intimidatiepraktijken namens het internationale kerkbestuur de thread "Inquisition ausgestorben?" bij Glaubensforum24 - Das Forum für christlichen Dialog und Austausch. Eerder berichtte ik hieromtrent in mijn bericht op vr 14 feb 2014, 09:22 in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”