Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door willempower »

@ mijn pleeg zoon stond toen op het punt ook mee te doen aan de confirmatie , maar stelde de verkeerde vraag aan priester Touw , en feestje ging niet door .
Die grote l....l kon geen antwoorde geven op de vraag moet ik dan ook zeggen eert uw vader en moeder ?
Mijn moeder zette me op straat , dochter van een priester .en mijn vader ken ik niet .

Kon die grote l...l geen antwoord op geven en weggerend en nooit weer gezien .Gelukkig ook maar want das me toch een idioot , die liegt en bedriegt .

Daarom weet ik al stel nooit vragen hoe simpel ook want antwoord krijg je niet .

Wel de miljoenen aanvullen die Brinkie heb weggespeeld in het casiino ?????
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 12.00 uur]
willempower schreef:(...)
Die grote l....l kon geen antwoorde geven op de vraag moet ik dan ook zeggen eert uw vader en moeder ?
Mijn moeder zette me op straat , dochter van een priester .en mijn vader ken ik niet .

Kon die grote l...l geen antwoord op geven en weggerend en nooit weer gezien .

(...)


Uit: Bericht op "za 12 apr 2014, 21:14"
@willempower
@all

Eén van de meest verplichtende ongeschreven regels in de Nieuw-Apostolische Kerk is bovendien:
  • Eert uw kerkelijke ambtsdragers, de "dienaren", en eert deze "zegenaars" extra naarmate ze hoger gepositioneerd zijn op de ambtsladder; ongeacht of betrokkenen jou ooit een dienst hebben bewezen of dat je je ooit door hun gezegend hebt gevoeld. Mocht dit laatste niet of nauwelijks het geval zijn, houd het dan voor jezelf en denk er vooral niet "hardop" over na
    - want dan, ondankbare ziel, mag je door de "uitverkorenen" in het "verlossingswerk" worden weggepest.
Bij Meindert de Jong was het geduld dat hij aantrof bij de nieuw-apostolische engelenscharen al binnen een dag helemaal op, en bij Klaudia vermoedelijk al binnen een week. Voor zichzelf echter claimen de hemelingen bij hun God een leven lang engelengeduld. Waar is dus bij deze egoïstische "systeemagenten" het gezonde verstand gebleven? Terwijl ik dit onrecht aan de kaak stel, vinden diezelfde onhebbelijke kampbeulen (!) nu dat ik mij heb laten beroven van de vrede in mijn hart.

Daarom:
  • [11] U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. [12] De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht.

    Uit: Romeinen 13 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor wie het aangaat: geef uw kinderen die voor de confirmatie staan maar niet mee dat zij ingeval van nood op zielzorg kunnen rekenen.

(...)


Uit: Mijn bericht op "za 12 apr 2014, 21:05
@all

Over de hersenspoelactiviteiten in de Nieuw-Apostolische Kerk moet beslist niet te lichtvaardig worden gedacht:
  • [13] Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. [14] Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.

    Uit: 2 Korintiërs 11 (NBV)
Hoezo hersenspoelactiviteiten? Welnu, dat laat zich onderhand vrij eenvoudig verklaren! Wie in een vertrouwelijk gesprek met een "zegenaar" te kennen geeft in de "arbeid vanaf het altaar" te weinig zegen te ervaren, zal in negen van de tien gevallen meemaken dat betrokkene een aangeleerd verhaal afsteekt en hij (!) als het ware een bandje laat afdraaien. Zegenaars in de gemeenschap van nieuw-apostolische kinderen van God zijn namelijk per definitie mannen, en nogmaals: naarmate ze "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" hoge(re) dienaren zijn, beschikken zij vanwege de aan hen toevertrouwde magische goddelijke ponden over méér zegenende kwaliteiten. Om deze reden moeten de goedgelovigen er alles aan doen om voor hun eigen bestwil met een "zegenskanaal" in verbinding te staan.

Wat gebeurt er vervolgens? Eerst zal de "Godsgezant" voorzichtig aftasten of er niet een ál te voor de hand liggende oorzaak aan te wijzen valt van de kennelijk onopgemerkt gebleven zegen. Dus: hoe is het gesteld met een "fijne aanbieding" van deze minder bedeelde gelovige in de "gemeenschap", en worden wel keurig de verschuldigde tienden voldaan? Immers, als het al daaraan schort, hoeft niemand zich langer af te vragen waardoor zegen uitblijft. De kosten gaan voor de baten uit. Verder is het zo, dat de nieuw-apostolische god pas zegent wanneer je voor jezelf bent afgestapt van het idee: voor wat, hoort wat. Verwacht dus helemaal niks. Je weet toch wel dat het zaliger is om te geven dan om te ontvangen? Hierna zullen er doorgaans voldoende schuldgevoelens opkomen om geen vragen meer te stellen.

Waar het op deze manier bij "zielzorg" naartoe gaat? De toenmalige districtsapostel Klaus Saur deed uit de doeken wat de gelovigen onder de knie moeten krijgen:
Gedanken aus dem Gottesdienst
Gottesdienst vom 18.05.2005 in der Kirche in Heilbronn-Pfühl durch unseren Bezirksapostel Klaus Saur

Eingangslied: Buch Nr. 421: „Es geht heimwärts ihr Pilger im Fremdlingsland...“
Wort: (Grußwort von Pfingsten) Matthäus 24, Vers 44: „ Darum seid ihr auch bereit; denn des Menschen Sohn wird kommen zu einer Stunde, da ihr´s nicht meinet.“
Chorlied: Mappe 86, Seite 2: „Eins, ach nur eines bitt´ ich vom Herrn...“

Bezirksapostel Saur:
Zuerst begrüßte uns unser Bezirksapostel im Hause Gottes und beglückwünschte uns, dass wir das Wirken des hl.Geistes an Pfingsten verstanden haben.
Er erinnerte an den Gottesdienst vom Pfingstmorgen und zeigte uns, dass eines der wichtigsten Worte der Endzeit, das Wort „bleiben“ ist. ...treu bleiben bis zuletzt.
Den Pfingst-Gottesdienst nannte er einen Vorbereitungsgottesdienst, ...und zwar auf das Kommen Jesu.
Wir haben Ehrfurcht vor dem was unser Herr in der Vergangenheit getan hat, die Schöpfung und den Lauf der Dinge, aber wir wollen in die Zukunft schauen, auf die Herrlichkeit nach dem Tag des Herrn.
Denn das besondere ist nicht nur die Vollendung des Ganzen, sondern die Vollendung jeder einzelnen Seele.
Dann stellte uns der Bezirksapostel die Frage: „Was heißt bereit sein?“
Bereit zu sein müssen wir uns jetzt in der Gnadenzeit erarbeiten. Und bereit sein bedeutet:
  • abwehrbereit sein: gegenüber den Geistern der Zeit, dazu müssen wir die Waffen des Glaubens anlegen, den Helm des Heils und das Schwert des Geistes.
  • aufnahmebereit sein: wir müssen offene Herzen und Seelen haben, für das Wort vom Altar und in der Gnade, denn daraus resultiert Friede, Freude und der Balsam des Trostes.
  • dienstbereit: wir sollen mit Eifer im Werk des Herrn arbeiten.
  • einsatzbereit: dass wir die Gaben, die uns Gott gegeben hat auch einsetzen. Unser Stammapostel hat 17 Jahre lang seine Gabe eingesetzt und das Volk des Herrn musste nie Mangel leiden. Und beim neuen Stammapostel ist es genauso: „Ich hab euch alle lieb, und diene euch mit Freuden.“
  • hilfsbereit: wir sollen Geschwister in Leid, Trübsal und Not helfen. Mit Worten und mit betenden Händen,, so wie es der Samariter getan hat. Es gibt genug Geschwister denen wir helfen können.
  • lernbereit: auch im Werk des Herrn können wir nie auslernen, und dazu wollen wir die Zeit nützen.
  • opferbereit: „Hier ist mein Herz...“, dann werden wir mit Segen überschüttet.
  • sterbebereit: nicht lebensmüde, aber wir wollen den alten Menschen (den alten Adam) sterben lassen, dass das Leben aus Gott wachsen kann.
  • überwindungsbereit: denn dem Überwinder ist so viel verheißen -> Offenbarung.
  • vergebungs- und versöhnungsbereit: damit wir mit Gott im Himmel vereint sein können, müssen wir unseren Brüdern und Schwestern vergeben, so wie wir es in jedem „Unser Vater“ beten: “...und vergib uns unsere Schuld wie wir vergeben...“ Und wer wird dabei sein am Tag des Herrn? Die, die
  • wachbereit sind: die den Schlaf des Geistes erfolgreich bekämpfen
Nutzen wir die Zeit um die Bereitschaft zu erarbeiten, denn nachfolgebereit sein heißt das Ziel zu erreichen und in den Hochzeitssaal des Lammes einzugehen.

Apostel Schneider:
Unser Apostel unterstrich nochmals das Dienen des Bezirksapostel und verglich die Bereitschaft mit dem Bild einer Digitalkamera. Die vom Bezirksapostel genannten Punkte sind keine Einzelpunkte, sondern gehören zusammen und ergeben im Ganzen das Bild der Bereitschaft.
Der Apostel nannte noch einen weiteren Punkt: schlußsiegbereit sein.
Denn nur dann hat sich der Glaube gelohnt, der zum Schauen kommt. Und die Bereitschaft beginnt im Willen. Da gibt es keine Ausreden, „ich muss noch dies oder jenes tun“. Dazu werden wir immer wieder gestärkt durch das Wort Gottes, in den Gottesdiensten und durch den Heiligen Geist.
Denn der Herr wird kommen um die heim zu holen, die bereit sind zum ewigen Leben.
Und wir müssen auch bereit sein die Verantwortung des eigenen Lebens vor Gott zu übernehmen, gegenüber den anderen und vor allem vor sich selbst.
Auch ein Schiff, das in Sturm und Wellen gerät, muss von Zeit zu Zeit die Richtung ändern um auf Kurs zu bleiben.
Die Zeitlichkeit vergeht, aber die Ewigkeit bleibt.

Bezirksältester Wolf:
Beseligend und erlebend...die Vollendungszeit geht kontinuierlich weiter.
Die Impulse aus dem heiligen Geist muss man umsetzen, danach müssen wir unser Leben umstellen. Wir müssen bereit sein in der Würdigkeit.
Wie in dem Gleichnis mit dem Vater und den zwei Söhnen, die bereit waren, aber nicht würdig.
(Ein Vater wollten mit seinen zwei Söhnen weg fahren und hat diese gerichtet, als sie fertig waren sagte er zu ihnen sie sollen nun warten bis er sich auch gerichtet hat, aber sie sollten darauf achten die sauberen Kleider nicht zu beschmutzen in dieser Zeit, in der sie auf ihn warten sollten. Als der Vater nun auch fertig war, schaute er nach den Söhnen und diese hatten sich trotz der Ermahnung des Vaters dreckig gemacht, da sprach der Vater: „Ihr seid zwar bereit zu fahren, ihr seid aber nicht würdig“) Und wie können wir würdig sein? Wenn wir bleiben in der Stadt, in der Gemeinschaft, wo die Kraft aus der Höhe kommt (immer wieder). Dann sind wir fähig Himmelfahrt zu feiern.

Bischof Ludwig:
Unser Bischof erinnerte sich an seinen früheren Beruf, wo er des öfteren Bereitschaftsdienst hatte: Man kann in dieser Zeit zwar andere Dinge tun, aber in dem Moment wo ein bestimmter Signalton ertönt, dann müssen wir bereit sein alles andere stehen und liegen zu lassen.
Eingehend auf das zuvor gesungene Lied der Sänger:
„...lass mich werden so wie du...“. Das heißt, Jesus konnte vergeben und das wollen wir auch können.
In uns muss stehen „Ich will!“, und den Rest gibt der liebe Gott dazu.

Bezirksapostel Saur:
Wenn wir uns die Frage stellen: „Kann ich es schaffen?“ Ja, wir können es schaffen, aber wir müssen wollen und es uns selbst nicht so schwer machen mit Fragen und Grübeln. -> Dem Aufrichtigen lässt´s der liebe Gott gelingen.


Diese „Gedanken aus dem Gottesdienst“ sind ein subjektiver Eindruck des Gottesdienstes und stellen keinen dar. – Redaktion HN-Pfühl

Oorspronkelijke bron: http://nak-ja.nak-sued.de/bezirke/pfueh ... dienst.pdf
Zolang je je er niet dag-in dag-uit volledig voor inzet om in geestelijk opzicht op de hier geformuleerde hemelse hoogten te komen, zal zegen mondjesmaat zijn.

Wat deze "districtsapostel" hier ten beste gaf, is in het "verlossingswerk" qua zielzorg de hogeschool (!) op het vlak van de "toebereiding van de bruidsgemeente". "Dienaren" die zich geconfronteerd zien met zielen die zich in het "werk Gods" onvoldoende gezegend voelen, hebben met zo'n idiote ideologie een vrijbrief gekregen om hun prooi (!) compleet te ontdoen van elk stukje menselijke waardigheid. Zelfs fascisme valt hierbij zowat in het niet. Word toch eindelijk wakker!

Om dit venijn in cadeauverpakking aan te reiken heb je dus een onschuldig ogende catechismus nodig met de omvang van minstens enkele honderden bladzijden. Omdat er weinig verontrustends in staat, kunnen lezers na bestudering ervan denken dat er geen reden (meer) is om de nieuw-apostolische geloofsleer kritisch te (blijven) bekijken. Dit is volgens mij precies wat de samenstellers voor ogen moet hebben gestaan. Wat echt verontrustend is, is namelijk wat er juist níet in staat.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Stel, dacht ik zojuist, dat vanwege de van mijn kant hier afgegeven kritische geluiden ik één proteststem mag uitbrengen en dat mij wordt gevraagd waartegen mijn protest zich specifiek richt, dan is dat tegen het afbeulen van medemensen door ze voor te spiegelen het hemelrijk niet te bereiken als ze niet eerst buigen voor de nieuw-apostolische geloofsleer c.a.. Ik kan niet goedvinden dat er op deze manier aan mijn naasten geestelijk letsel wordt toegebracht en al helemaal niet dat men daarna geen boodschap heeft aan wat bij deze slachtoffers de gevolgen zijn van de emotionele verwaarlozing die voortkomt uit een waanvoorstelling van zielzorg.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Het is geen sinecure als dienaren niet dienen, zegenaars niet zegenen, verantwoordelijken niet verantwoordelijk zijn en "liefhebbende naasten" niks om je geven.

In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt de agenda exclusief vastgesteld door een groepje machtigen, waarvan de onschendbare leden zichzelf een VIP-status hebben aangemeten. Men pretendeert van God de wijsheid in pacht te hebben gekregen en door de aangesloten leden wil men eerst en vooral op handen worden gedragen.

Zolang die lifestyle en dit type governance vanaf de kerkvloer worden gefaciliteerd, zullen weldenkende medemensen hier ten prooi blijven vallen aan pestgedrag.

(...)


Bron: Mijn bericht op "do 10 apr 2014, 23:28"
@all

Over wat er op de kerkvloer onder pestgedrag zoal kan worden verstaan, verwijs ik naar een verhelderende publicatie (in het Duits) bij de Evangelische Kirche onder de titel "Tief sitzende Angst und fehlende Theologie". Zie eventueel: http://www.alsfeld-evangelisch.de/inter ... -2443.html.

Uit reacties van lezers blijkt dat het soms ook pijnlijk mankeert aan pastorale nazorg. Juist op dit punt schiet de nieuw-apostolische kerkleiding schromelijk tekort. Zie in dit verband verder mijn bericht op "ma 13 jan 2014, 15:59" in de thread "Geen woorden maar daden".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Zie in dit verband verder mijn bericht op "ma 13 jan 2014, 15:59" in de thread "Geen woorden maar daden".

(...)


Uit: Mijn bericht op "zo 13 apr 2014, 21:27"
@all

Een quote uit het desbetreffende bericht...
TjerkB schreef:(...)
De laatste briefschrijver besluit hier met: "Wenn es nicht hilft muss man für sich entscheiden: Entweder lasse ich alles über mich ergehen - oder ich gehe." Dat de nieuw-apostolische kerkleiding het inmiddels zo ver laat komen, dat aangesloten leden zich in toenemende mate geplaatst zien voor zo'n duivels dilemma - dat is toch een ronduit alarmerende toestand? Ook ik kreeg van degenen die het hier aangaat in ieders kennelijke winterslaap niemand wakker, toen ik het zo'n 10 jaar geleden zag aankomen dat het absoluut deze kant op ging! Als mij tegenwoordig wordt verteld hoe de nieuw-apostolische kerkgemeenten alsmaar meer leeglopen, verbaast het mij allerminst want de "smoking gun" wilde per se geen van allen zien:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  • - alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
    - door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
    - deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
    - er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
    - de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
    - t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
    - leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
    - er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
    - niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
    - bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

Onmachtig om aan deze problematiek het hoofd te bieden, roept de kerkleiding op tot een onbegrensd vertrouwen en drukt men gelovigen op het hart gevoelens van ongenoegen en ontevredenheid van zich af te werpen.

(...)
Het zou niet verkeerd zijn als in de Nieuw-Apostolische Kerk het besef herleeft dat je ook onder een hagenpreek zalig kunt worden. Het zit hem namelijk niet in 2.000 jaar schriftgeleerdheid. Niet voor niets liet Friedrich Nietzsche (1844-1900) optekenen dat hij wel christen had willen zijn, als die er maar verloster uitzagen! Zonder onvoorwaardelijke naastenliefde verzandt men in futiliteiten, in uitspraken "voor de Bühne", in haat en nijd. Word streetwise, en je ziet de smoking gun!

Mvg,
JP
Vroeg of laat lopen dan -door de betrachte struisvogelpolitiek- de zaken muurvast. Je kunt met je goeie gedrag wel constant stokstijf in de "geloofsgehoorzaamheid" willen staan, maar dat ontslaat niemand van een persoonlijke verantwoordelijkheid. Vandaar dat het voor mij aan godsdienstwaanzin grensde toen stamapostel Leber in februari 2006 in diens "Woord van de maand" opriep tot een onbegrensd vertrouwen in hemzelf en een paar anderen die toen al duidelijk de weg kwijt waren! Voor wie dan blíjft wegkijken nadert ontegenzeglijk het moment waarop de wal het schip zal keren. Ik wilde mijn broeders en zusters op die manier niet laten verongelukken en klom "meer dan eens" in de pen, maar het maakte de meesten geen biet uit.

(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 13 jan 2014, 15:59" in de thread "Geen woorden maar daden"
Het maakt inderdaad de meesten geen biet uit. Men "schiet in de verdediging" met opmerkingen als: "Dat was misschien vroeger; er is bij ons al veel veranderd." Echter:
  • [10] De leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen: ‘Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ [11] Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. [12] Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. [13] Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen.
    [14] In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling: “Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
    en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
    [15] Want het hart van dit volk is afgestompt,
    hun oren zijn doof
    en hun ogen houden zij gesloten.

    Met hun ogen willen ze niets zien,
    met hun oren niets horen,
    met hun hart niets begrijpen.
    Want anders zouden ze tot inkeer komen
    en zou ik hen genezen.”


    Uit: Matteüs 13 (NBV)
  • [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk.

    (...)
    [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV)
Wie zich desondanks niet aangesproken voelt - welterusten!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 06-02-2015, 18.30 uur]

Realiteitszin (1)
  • [1] Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ [2] Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer [3] en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. [4] Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. [5] En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. [6] Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter...

    Uit: Matteüs 18 (NBV)
@all

Bij het lezen van de tekst hierboven uit het Matteüs-evangelie, kan heel goed de eerste gedachte zijn: o ja, dat is bekend. Maar wat écht de kern is van wat Jezus met het antwoord dat hij gaf, bedoelde; dat is iets wat de Heilige Geest kan en aan ons allen ook wil openbaren. Het zijn werkelijk bijzondere ogenblikken wanneer als het ware een lichtbundel uit de hemel opeens zó'n helder schijnsel meebrengt, dat wij te zien krijgen wat juist God ons in een bepaalde samenhang te zien geeft.

Kinderen zijn onbevangen en nog helemaal niet zo gewiekst en geslepen als volwassenen kunnen zijn als ze op geraffineerde wijze hun doelen proberen te bereiken.

Nooit eerder ben ik zo onder de indruk geraakt van wat speciaal het vermogen van een kind ons te zeggen kan hebben als gisteravond bij het zien van een op NPO 3 door de VPRO uitgezonden documentaire over "spectaculaire risico's" bij het snowboarden. Een kind met het syndroom van Down. (...) De documentaire, "The Crash Reel", handelt echter over zijn 22-jarige broer, de topsnowboarder Kevin Pearce bij wie alles voor de wind lijkt te gaan want hij scoort de ene triomf na de andere en hij maakt ook al kans op deelname aan de Olympische Spelen. Ik pleit er in dit geval met klem voor: bekijk deze indrukwekkende documentaire eventueel alsnog, al kreeg ikzelf bij Uitzending Gemist zojuist de melding "De opgevraagde aflevering is niet beschikbaar (publicatie)." Via iTunes of Netflix is de film al wel te bekijken.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB


P.S. Intussen kan de film (tot 5 maart aanstaande) via het Internet bij Uitzending Gemist worden bekeken: http://www.npo.nl/3doc/05-02-2015/VPWON_1238438
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

Realiteitszin (2)

@all

Ga er liefst in alle rust en tegelijkertijd met hoofd en hart voor zitten, zou ik nog graag willen aanraden, wat "The Crash Reel" betreft. De documentaire kan ons namelijk in meerdere opzichten diep raken, ook ná het zien ervan. De filmmakers hebben zich bij de totstandkoming van hun project meerdere keren geplaatst gezien voor noodlottige gebeurtenissen. Hun realiteitszin werd erdoor getart. Zo zal het ook de kijker vergaan die deelgenoot wordt van intrigerende "life-events".

Waar raakt dit echter de inhoud van deze thread? Dat zit hem in de mate waarin wij ons rekenschap geven van wat er kenbaar is in onze leefwereld. Zie hieromtrent bijvoorbeeld het bericht over "bewustwordingsmomenten" op "Do 17 Feb 2011, 17:50" in de thread "Levend geloof"; op het voormalige Forum van Bauke Moesker.

Met een meer inhoudelijke reactie op de film wacht ik nog even, zodat ik niet voor mijn beurt spreek. Over ongeveer veertien dagen kom ik op dit onderwerp terug.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Echtpaar Bijl ontvangt 50 jarige huwelijkse zegen van zoon.

Bericht door Levi »

All,

Dan zou je zeggen, nou das mooi en fijn toch?
Nou niet helemaal.
Priester Henk Bijl, zoon van wijlen oudste Bijl (die een machtsstrijd voerde in de tijd van de nederlandse NAK-HAGEA revolte) staat bekend als apostel hater en einzelgänger binnen de NAK.
Niemand durfte hem tot de orde te roepen.

Met zijn directe voorganger, Ties Versteeg (zoon van de geëxcommuniceerde districtsevangelist Versteeg), boterde het niet. Zakelijke geschillen verstoorde de relatie met voormalig priester Piet Versteeg. Die verliet de kerk daarom.
Een slangenkuil in Ede dus.

De districtoudste de Bakker was -op tijd- met vakantie.
Kortom, wie zou de huwelijkszegen moeten doen? Arme Henkie jr (Pr in Arnhem) dan maar.
De simpele broeders en zusters vonden het prachtig!
Maar de werkelijkheid achter dit echec is natuurlijk de trieste voorgeschiedenis van de Bijl-dynastie die, ondanks een direct financieel aanbod(!) aan de toenmalige stamapostel, niet het beoogde apostelambt(*) tgv de familie konden binnenhalen.

Gelukkig keek iedereen vrolijk en (bleef) vooral weg bij de feestelijke stonde.
Het NAK theater in optima forma.

Groet,
Levi

(*) Bij nader inzien klopt dit niet. Voormalig DO Bijl en zoon Jaap (de voormalige gem-evangelist in Renkum) begonnen hun eigen apostolische stroming in de 70'er jaren. Jaap benoemde zichzelf in het apostelambt. Deze stroming was geen lang leven bekoren.
Binnen de apostolische gelederen ging de familie uiteindelijk voor de bijl...
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Echtpaar Bijl ontvangt 50 jarige huwelijkse zegen van zo

Bericht door Certina »

Wat ik mij nog kan herinneren was dat die oudste Bijl en een zekere André Mertens afkomstig uit Heerlen een eigen clubje zijn begonnen waar Mertens zich een engel noemde dus ''Engel André''. :lol:
Het waren beide grote fantasten.
En een van die ''nakkers'' destijds werd bij het samengaan HAZEA/NAK zelfs apostel (Post).
Lang leve de nak :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”