@LeviLevi schreef:(...)
De door JLS gebezigde uitspraak dat "the Gospel" dè uitkomst is voor conflicthantering zou ik kunnen billiken, zij het dat dit evangelie door de hoge heren zelf tot een gotspe is verheven!
De hantering binnen de NAK is sektarisch en altijd topdown.
De ratio is gehoorzaamheid en offerbereidheid.
(...)
Nog meer verbaast het hen dat wij zegen op zegen ervaren!
Ziedaar hoe the Gospel leidt tot verrijking, vrede en zaligheid, mits oprecht gehanteerd.
(...)
Uit: Bericht op "Zo 31 Jan 2016, 07:56"
@all
Zo zie én ervaar ik het -in mijn omgeving- ook. (...) Doordat de nieuw-apostolische "concernleiding" niets- en niemand ontziend haar eigen gang gaat, wordt van menigeen veel méér gevergd dan het in redelijkheid valt waar te maken. (...) De hoogste prioriteit bij het kerkbestuur geldt het op eigen gezag opschroeven van het aanzien van de kerk als instituut en in samenhang daarmee het behoud en de uitbreiding van de aan betrokkenen zelf toegedichte goddelijke volmachten:
Op die manier heb je, als over het paard getilde hoge autoriteit, deel uitmakend van zo'n "concernleiding", van het Evangelie van Jezus Christus uiteraard helemaal niets begrepen. Dat zien wij nu aan Jean-Luc Schneider. Hij kan op de altaren wel geagiteerd praten en wilde gebaren maken, maar de in kerkelijk verband heimelijk nagestreefde nevendoelen ter wille van zichzelf en de machtsmiddelen waarvan hij zich brutaal bedient als wrede heerser maken alle inspanningen tot een vloek.30.01.2016 A. K. aus U.
Eine interessante Analyse, die mE viel wahres enthält. Sie hätte es aber verdient, sprachlich überarbeitet zu werden. Dann ist sie gewichtiger. Allerdings glaube ich nicht, dass sich etwas ändern wird. Die NAK ist in Deutschland und Europa auf dem Weg ins Abseits. Lehrmäßig ist sie dort bereits angekommen. Der Katechismus ist von der Absicht, sich selbst zu begründen durchzogen und taugt als Sicht auf die Bibel bei nur etwas genauerem Hinsehen nicht.Von daher fehlt es der NAK nicht an Mut, sondern an Fundament.
Bron: Ingekomen reactie bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Ein Plädoyer für mehr Mut in 2016 - Ein Kommentar eines gk-Lesers, der anonym bleiben möchte" d.d. 27-01-2016
Ook vanuit de Bijbel leert de geschiedenis ons... dat geschiedenissen zich nogal eens herhalen...
- De regering van Manasse
[1] Manasse was twaalf jaar oud toen hij koning werd. Vijfenvijftig jaar regeerde hij in Jeruzalem. [2] Hij deed wat slecht is in de ogen van de HEER: hij gaf zich over aan de verfoeilijke praktijken van de volken die de HEER voor de Israëlieten verdreven had. [3] Hij herstelde de offerplaatsen die zijn vader Jechizkia had laten slopen, richtte nieuwe altaren op voor de Baäls en maakte nieuwe Asjerapalen. Hij aanbad de hemellichamen en diende die. [4] Hij richtte altaren op in de tempel van de HEER, waarvan de HEER had gezegd: ‘In Jeruzalem zal mijn naam voor altijd wonen,’ [5] en plaatste op de beide voorhoven van de tempel altaren voor de hemellichamen. [6] Hij verbrandde zijn zonen als offer in het Hinnomdal en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, magie, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen. [7] Zo liet hij bijvoorbeeld een godenbeeld houwen, dat hij een plaats gaf in de tempel waarvan God tegen David en zijn zoon Salomo had gezegd: ‘In deze tempel, in Jeruzalem, dat ik uit alle steden van Israëls stammen heb uitgekozen, zal ik voor altijd mijn naam laten wonen. [8] Ik zal ervoor zorgen dat de Israëlieten nooit meer verjaagd worden uit het land dat ik jullie voorouders heb toegewezen, maar dan moeten zij zich wel houden aan alles wat ik hun heb opgedragen: de wetten, bepalingen en regels die ik hun bij monde van Mozes heb opgelegd.’
Uit: 2 Kronieken 33 (NBV)
- De regering van Amon
[21] Amon was tweeëntwintig jaar oud toen hij koning werd. Twee jaar regeerde hij in Jeruzalem. [22] Net als zijn vader Manasse deed hij wat slecht is in de ogen van de HEER. Hij bracht offers voor alle godenbeelden die zijn vader Manasse had laten maken en diende die. [23] Maar hij verootmoedigde zich niet voor de HEER, zoals zijn vader Manasse gedaan had. Integendeel, hij, Amon, laadde nog veel meer schuld op zich. [24] Zijn dienaren beraamden een aanslag op hem en vermoordden hem in zijn paleis. [25] Maar het volk doodde allen die tegen koning Amon hadden samengezworen en riep zijn zoon Josia tot zijn opvolger uit.
Uit: 2 Kronieken 33 (NBV)
- De regering van Josia
[1] Josia was acht jaar oud toen hij koning werd. Eenendertig jaar regeerde hij in Jeruzalem. [2] Hij volgde het voorbeeld van zijn voorvader David en hield zich daaraan: hij deed wat goed is in de ogen van de HEER. [3] Vanaf het achtste jaar van zijn regering – hij was toen nog een jongeman – richtte hij zich naar de God van zijn voorvader David. En in het twaalfde jaar begon hij Juda en Jeruzalem te ontdoen van de offerplaatsen, de Asjerapalen en de gesneden en gegoten beelden. [4] Hij zag er persoonlijk op toe dat de altaren voor de Baäls omver werden gehaald. Hij haalde ook de wierookaltaren die daar bovenop stonden neer, sloeg de Asjerapalen en de godenbeelden aan stukken en verpulverde ze. Het stof strooide hij uit over de graven van degenen die er offers aan hadden gebracht, [5] en de botten van de priesters verbrandde hij op hun altaren. Zo reinigde hij Juda en Jeruzalem. [6] In de steden van Manasse en Efraïm en van Simeon tot in Naftali liet hij de heiligdommen doorzoeken. [7] In heel Israël haalde hij de altaren en de Asjerapalen omver, sloeg hij de beelden aan stukken en verpulverde ze, en haalde hij de wierookaltaren neer. Daarop keerde hij naar Jeruzalem terug.
Uit: 2 Kronieken 34 (NBV)
- [1] Hij vertelde hun een gelijkenis over de noodzaak om altijd te bidden en niet op te geven: [2] ‘Er was eens een rechter in een stad die geen ontzag had voor God en zich niets aan de mensen gelegen liet liggen. [3] Er woonde ook een weduwe in die stad, die steeds weer naar hem toe ging met het verzoek: “Doe mij recht in het geschil met mijn tegenstander.” [4] Maar lange tijd wilde hij dat niet doen. Ten slotte zei hij bij zichzelf: Ook al heb ik geen ontzag voor God en laat ik mij niets aan de mensen gelegen liggen, [5] toch zal ik die weduwe recht verschaffen omdat ze me last bezorgt. Anders blijft ze eindeloos bij me komen en vliegt ze me nog aan.’ [6] Toen zei de Heer: ‘Luister naar wat deze rechter zegt, al minacht hij ook het recht. [7] Zal God dan niet zeker recht verschaffen aan zijn uitverkorenen die dag en nacht tot hem roepen? Of laat hij hen wachten? [8] Ik zeg jullie dat hij hun spoedig recht zal verschaffen. Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?’
Uit: Lucas 8 (NBV)
Overigens:TjerkB schreef:(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk worden de gelovigen geacht te eerbiedigen dat bijvoorbeeld nu ook de inhoud van de catechismus het afgebeden woord van God is. Het is bij wijze van spreken al voorgeproefd door apostel Volker Kühnle. Wat deze catechismus evenwel betreft, berichtte ik al eens als volgt:
Dat ik de Nieuw-Apostolische Kerk uiteindelijk wel móest verlaten vanwege een overweldigende opeenstapeling van kennelijke ongerijmdheden, vind ik bedroevend.TjerkB schreef:(...)
Nogmaals, de nieuw-apostolische geloofsleer valt en staat bij slechts één enkele zinsnede in de catechismus: "Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete." Hoe dit in zijn werk is gegaan, schijnt niemand te mogen weten.
(...)
De nieuw-apostolische machthebbers zijn makelaars in woorden, woorden en nóg eens woorden. Van hun nietszeggende zegen zal nimmer iemand wijzer worden.
Daarom, wie zich in deze kerk onheus bejegend voelt door op enigerlei wijze het slachtoffer te zijn geworden van psychische onderdrukking, doet er verstandig aan niet langer te verwachten dat boosdoeners berouw zullen tonen. Heus, bij oprecht berouw zullen de verantwoordelijken eerst hun machtsbestel moeten prijsgeven.
(...)
Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 20:24" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
(...)
Uit: Bericht op "Do 28 Jan 2016, 10:00" in de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af"
- Een goed leven heeft een eindig aantal dagen,
maar een goede naam blijft tot in eeuwigheid.
Uit: Sirach 41: 13 (NBV)
Groet,
TjerkB