Misbruik van geloof en vertrouwen

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door willempower »

@tjerk
Waar is het bonnetje van brinkie :D :D :D
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@willempower

Het probleem is dat gelovigen in hun onnadenkendheid geen onderscheid maken tussen 1) de zakenman en 2) de "zegenaar" in één en dezelfde bewindspersoon.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Levi »

@WP

Ik heb voor deze kerk ruim 330.000 km gereden in 35 jaar als dienaar.
Voor 10 cent per kilometer, want meer kon er niet af.
Denk jij dat ik nog een bonnetje kan indienen?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Misbruik van geloof en vertrouwen...

De ambtelijke top bij deze kerk heeft op het vlak van zakendoen en zielzorg wereldwijd het combi-leiderschap verkozen en dit statutair voor zichzelf "veiliggesteld". Sindsdien claimt men op beide terreinen het absolute goddelijke gezag. Hieraan zijn dus tevens diegenen onderworpen, die een bestuurlijke bijrol zouden vervullen. Ondertussen houdt niemand in de gaten hoe handig de regerende kerkvorsten onder de bedrijven door kans zien om hun eigen schaapjes op het droge te brengen!

De aldus beklede machtsposities leggen betrokkenen geen windeieren want men profiteert in blakende maatschappelijke welstand en existeert als rijken der aarde:
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door willempower »

@ Levi
Ja hoor bonnetje kan je nog steeds inleveren geen probleem
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17.00 uur]
Levi schreef:(...)
Ik heb voor deze kerk ruim 330.000 km gereden in 35 jaar als dienaar.
Voor 10 cent per kilometer, want meer kon er niet af.
Denk jij dat ik nog een bonnetje kan indienen?

(...)
@Levi

De in meerdere opzichten beschamende manier waarop er destijds werd omgegaan met de vergoeding van reiskosten legde continu een domper op mijn werk. Ik zag namelijk ook een bevoorrechte behandeling van sommigen boven anderen. Doordat ik eerder werkzaam was geweest als schuldhulpverlener, was ik mij er eens te meer van bewust hoezeer allerhande uitgaven, die gelovigen met een "fijne aanbieding" vast wel voor eigen rekening wilden nemen, in gezinnen een enorme hap uit het huishoudbudget kunnen halen. "Dienaren" van wie men op de kerkvloer meende te weten dat ze bepaalde kosten niet declareerden, deden dat wel degelijk.

Je sprak van 10 cent per verreden autokilometer. Dat is nu in euro's dus nog geen stuiver!

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
De nieuw-apostolische kerkleiding past een verdeel- en heerspolitiek toe, wat neerkomt op: haatzaaien. Bovendien discrimineert zij, namelijk door het kindschap Gods te verbinden aan het lidmaatschap van de Nieuw-Apostolische Kerk! Wie het evangelie van Jezus Christus aanneemt is "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" in het gunstigste geval weliswaar een christen, doch zeer zeker nog geen kind van God. Om dat eventueel óók te worden, zal men zich moeten bekeren tot het nieuw-apostolische geloof. Bovendien wordt er gesteld dat uitsluitend apostelen van de Nieuw-Apostolische Kerk de Bijbel goed kunnen uitleggen.
  • Kinderen Gods worden geacht 10% van hun inkomen aan de Nieuw-Apostolische Kerk te schenken, en voorts gul te geven ter gelegenheid van de Dankdag voor Gewas en Arbeid, bij het kerstfeest, bij het zondagschoolreisje, bij een regiodienst voor senioren waar de lunch wordt gebruikt, bij deelname aan een workshop voor dirigenten, voor een jeugddag, bij een zang- of orkestuitvoering en voor het zendingswerk. Verder wordt er van alles ingezameld wat nog méér geld opbrengt. Daarnaast is het fijn als men zo veel mogelijk onkosten voor eigen rekening neemt.
De "verantwoordelijke dienaren" redden zich wel met al het geld. Bij hen is het in de best mogelijke handen, zo wordt het de gelovigen voorgehouden. Vandaar ook dat ieder gerust mag aannemen dat het helemaal goed terechtkomt, zodat de nieuw-apostolische kerkleiding er strikt vertrouwelijk (lees: heimelijk) mee om kan gaan. Dit is dus vragen om moeilijkheden. Welnu, die zijn er dan nu ook voluit! Leden van het kerkbestuur voelen zich in hun grootheidswaan aangetast doordat sommigen er vragen over durven te stellen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 04 Dec 2011, 23:51" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Zie ook het bericht op "Wo 17 Dec 2014, 15:40" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
TjerkB schreef:(...)
Op een gruwelijk sluwe manier worden bij dit kerkgenootschap de gelovigen beroofd van hun autonomie en het geld wordt bij ze uit de zakken geklopt. Ze worden door hun zogenaamde zegenaars compleet ingepakt.

(...)


Uit: Bericht op "Di 21 Jan 2014, 17:36" in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Terwijl deze thread nota bene handelt over misbruik van geloof en vertrouwen; spreken wij dan nog steeds over Zijn werk, of hooguit over hier en daar "een kerk"?

In het digitale archief van Trouw kwam ik eerder vandaag een interview tegen uit 1994 met wijlen bisschop dr. J.B.W.M. Möller, van Groningen. Het viel mij op dat aan hem toen, dus ruim 20 jaar geleden, de vraag werd gesteld: "Ziet u al uit naar het jaar 2020, dat althans uw opvolger een (wel wat kleinere) kerk van alleen maar echte, orthodoxe, eensgezinde katholieken, de 'kleine rest', om zich heen heeft?" Want: in 2007 handelde het bij Christ-im-Dialog in een interview met Gerrit Sepers om exact dezelfde toekomstverwachting:
  • CiD: Wo sehen Sie die NAK dann 2020?
    Gerrit Sepers: Als eine kleine fundamentalistische Bewegung.

    Bron: Interview „Dann komme ich zurück“ van 8 mei 2007 (met Esther Vietz, Thomas Andrich en Frank Vietz)
Mgr. Möller merkte op: "Religiositeit en moraliteit zijn niet hetzelfde, het eerste is de ziel van het tweede. De kerk is teveel een moreel insituut geworden, terwijl ze vooral een religieus instituut is en daarom moreel van belang." Dat sprak mij aan:
TjerkB schreef:(...)
Wie zich -op straffe van sancties- laat ketenen aan de dogmatische kluisters van een kerkgenootschap, doet er verstandig aan op zulke schreden terug te keren.
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Uit: Galaten 5: 1 (NBV)
Het "midden der gemeenschap" is daar, waar het evangelie van Jezus Christus wordt geëerbiedigd, waar de verhoudingen zuiver zijn; liefdevol, eerlijk en oprecht:
  • (...)
    3
    O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    (...)

    Bron: Lied 345, NAK-gezangboek
(...)


Uit: Bericht op "Zo 06 Jul 2014, 22:01" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Als bijzaken hoofdzaken overrulen en niemand in de kerk zich daarop laat aanspreken, werd ter plaatse, in Zijn werk, de macht overgenomen - door onbevoegden!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Het probleem is dat gelovigen in hun onnadenkendheid geen onderscheid maken tussen 1) de zakenman en 2) de "zegenaar" in één en dezelfde bewindspersoon.

(...)


Uit: Bericht op "Di 10 Mrt 2015, 08:50"
@all

Een bijkomend probleem is helaas dat bestuurders in de Nieuw-Apostolische Kerk ook niet toestaan dat de gelovigen dat onderscheid zien en navenant handelen...

Wie dit heeft ondervonden was uiteraard óók broeder Rohn. De machthebbers zouden hem wel even mores leren toen hij geen enkel godshuis meer mocht betreden.

Vanuit dezelfde "modus operandi" ging de kerkleiding nadien te werk toen zij de "christen-advocaat" De Lange inhuurde om Bauke Moesker angst in te boezemen.

En onderwijl bakten de autoriteiten in hun hoedanigheid van "zegenaar" zoete broodjes tijdens de viering van een ontheiligd "avondmaal" in openbare erediensten.

Dan vaar je met een immoreel kompas. Zo getuig je dus van een waarde(n)loze visie. Wie zo bitter weinig opheeft met naastenliefde, is een speciaal soort oplichter.
BakEenEi schreef:(...)
Men wil in "de bonte wereld van geloven en denken" voor vol worden aangezien. En dat moet dan met behoud van alle dubbelfuncties in de ambtelijke top en zonder een Raad van Toezicht? Zo gaan dilettanten te werk! Het is in feite pure misleiding zoals districtsapostel Brinkmann op 2 juni jl. in Dortmund tijdens een jeugddag aldaar reclame maakte voor de nieuw-apostolische geloofsartikelen. Hij had er minstens eerlijk bij moeten zeggen dat in de Nieuw-Apostolische Kerk de slager zijn eigen vlees keurt met constant alle personenschade en geldverkwisting van dien, en ook dat al die flauwe kul níets met het evangelie van Jezus Christus heeft uit te staan!

Ik vind het dus helemaal niet verwonderlijk als jonge mensen die op bovenbeschreven wijze op het verkeerde been worden gezet, deze kerk uiteindelijk de rug toekeren. De beste dienst die de aangesloten leden zichzelf thans kunnen bewijzen is: ervoor zorgen dat er in de organisatie schoon schip wordt gemaakt. Laat de verantwoordelijken eindelijk maar eens de "vastberaden helden" worden, "zonder valse schijn", zoals ze worden bezongen in lied 397 van het nieuw-apostolische gezangboek. In de achterliggende vijf jaar is bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door financieel wanbeheer op zijn minst tweemaal de volledige jaaromzet (!) naar de filistijnen geholpen. Wie dat zo maar laat gebeuren, is níet goed wijs.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 25 Aug 2013, 22:27", in de thread "(1) Ieder kijkt altijd overal van weg!"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door willempower »

@tjerk
Je leert het al hoor , je mag zo terug de kerk weer in .

Twee maal de volledige jaaromzet weg , Vroeger noemden ze dat offergelden .

Beste tijd geleden maar ja .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Onderhand mag het duidelijk zijn dat het de politieke agenda is die in de nieuw-apostolische bedrijfsorganisatie de boventoon voert. Het internationale kerkbestuur gaat over lijken (genadeloos worden zielen aan het systeem opgeofferd) om te voorkomen dat er lijken in de kast worden aangetroffen - en dat zijn er inmiddels vele. Op bestuursniveau moeten "dienaren" hierdoor vanuit een geheel andere mind-set opereren dan het bij anderen -op de kerkvloer- bekend mag zijn. Dat de zaken zo in elkaar steken is bij dit kerkgenootschap voor wie het heeft weten te doorgronden het best bewaarde geheim gebleken. De organisatie bestaat uit talrijke echelons, gerelateerd aan de zogenaamde Amtsstufen. Elke laag rondom kerkelijke ambtsdragers die een bepaalde ambtstrede hebben bereikt kent zijn eigen werkelijkheid. Naarmate men in de hiërarchie opklimt, zou God betrokkenen beter hebben toegerust met ambtsgaven om dienstbaar te zijn aan Zijn verlossingswerk. "Lagere" dienaren moeten de aan "hogere" dienaren verleende goddelijke gaven en extra wijsheid eerbiedigen en zij moeten hun "zegenaars" daarom gehoorzamen. Dit heeft tot gevolg dat er tussen de onderscheidene echelons nauwelijks reëel kan worden gecommuniceerd. Afhankelijk van ieders geestelijke bediening of status hebben allen zich te beperken tot het opvolgen van de instructies van bovenaf in de organisatie. Zo moet ieder het -met oogkleppen op- doen met zijn (of haar) eigen beperkte kijk op de realiteit. Reken er niet op dat de ambtelijke top de teugels laat vieren. Brutaal wordt er vanuit hun ivoren torens door de kerkvorsten verzocht om een onbegrensd vertrouwen in hunzelf als zijnde de "boden van Jezus Christus".

(...) Meesterlijk bedacht.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 02 Feb 2014, 13:59" in de thread "Wát is er gaande?"
TjerkB schreef:(...)
Een spreekwoord zegt "als het kalf verdronken is, dempt men de put". Kijkend echter naar hoe bij de Nieuw-Apostolische Kerk de klad erin is gaan zitten en wat men tot op heden heeft bedacht om het ontij te keren, denk ik dat er allerminst al een put is gedempt. De oorzaak hiervan is dat de statutair vastgelegde organisatiestructuur het zichzelf amper toestaat om het nodige te doen, namelijk de verantwoordelijkheden zodanig opnieuw te verdelen dat het voorgoed voorbij is met alle -aan geestelijke bedieningen gerelateerde- rangen en standen (onder familieclans en wat dies meer zij). "Hogere verantwoordelijke leidinggevenden", hoe bont ze het ook maken, zijn bij dit kerkgenootschap "lifetime VIP's". Het was ooit hún eigen lumineuze idee om uit offergaven een propagandamachine te financieren en die vervolgens bijna niks anders te laten doen dan "plaatjes en praatjes" te genereren over wat er voor hunzelf overal ter wereld te beleven viel. Daarmee hebben betrokkenen zichzelf gedurig te kijk gezet en anderen... te kakken. Dat telkens iedereen ongevraagd erbij mag op de foto is alleen omdat anders het gewenste feestelijke decor ontbreekt. Of het nu een beroepsdeformatie moet heten, religieuze psychopathie, kwakzalverij, misbruik of magie; het deugt hier eenvoudig niet.

(...)


Uit: Bericht op "Di 04 Feb 2014, 22:54" in de thread "Wát is er gaande?"
@all

Vandaag sprak ik een naaste (!) die vanwege een brandende vraag over "Der Fall Rohn" telefonisch contact had opgenomen met achtereenvolgens het bureau van de apostel (in Amersfoort), de districtsapostel (in Dortmund) en de stamapostel (in Zürich). Betrokkene wenste de "Godsgezanten" aan te spreken in hun hoedanigheid van geestelijk verzorger bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. In Amersfoort verwees de telefoniste naar de advocaat, mr. P.A. de Lange. In Dortmund werd abrupt de verbinding verbroken en in Zürich verwees de telefoniste naar een "Pressesprecher" in Dortmund. De vragensteller is echter één van de aangesloten leden!

Vermoedelijk zijn deze drie telefonistes zojuist thuisgekomen na de weekdienst in de kerk en zijn al hun "overtredingen" in de "zee der vergetelheid" gesodemieterd. Nochtans:
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

    Uit: Matteüs 25 (NBV)


    [18] God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. [19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV
Misschien zongen ze wel mee in het koor en hebben zij daarnaast een taak bij de zondagsschool. Doch wees gewaarschuwd: vraag ze nóóit om een onderduikadres.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”