Misbruik van geloof en vertrouwen

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 01-03-2015, 07.00 uur]


@all

Zojuist las ik het onderstaande bericht nog eens door...
BakEenEi schreef:
Redactie schreef:(..._)
Ja, het zijn hééél fijne mensen, de hoge(re) "dienaren"! Waar haalden ze hun verbeelding toch gedurig vandaan?! Ook dit is een aspect van de verdeel- en heerspolitiek die ik bij het "speelgoed-werk Gods" heb moeten vaststellen. Ze speelden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in de hoogste kringen (!) in feite al "SImCity" voordat het op de markt kwam...

Ik heb er maar één antwoord op voor de "kleine bedriegers" (om districtsapostel Armin Brinkmann, onlangs in Roden, maar eens te citeren) die het hier met terugwerkende kracht aangaat :
  • Doof de Geest niet uit...

    1 Tessalonicenzen 5: 19 (NBV)
(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Wo 27 Jul 2011, 11:27" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
@all

In alle toonaarden heeft het op dit Forum vrijwel onophoudelijk gehandeld over heersen in plaats van dienen. Wie dit normaal vindt hoeft niets te doen. Men kan wachten tot straks de wal het schip in volle vaart keert.

Geloven is níet: kijken hoe anderen hebben gestreden. En met "hersenloos denken" kom je er evenmin. Dienaren zijn broeders en zusters in ons midden die hun naasten in het geloof graag willen bijstaan, met Zijn hulp en tot zegen van allen. Daar komt geen notaris aan te pas, geen advocaat, geen statuten en geen catechismus. Het gaat metterdaad om geloof, hoop en liefde. Laten wij daarmee overgaan tot de orde van de dag!

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 04 Feb 2013, 22:33" in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
... waarna ik naar boven scrolde om te zien hoe die thread (op "Wo 19 Jan 2011, 20:36") destijds begon, namelijk als volgt:
  • Wie zich nog afvraagt of de thans als misstanden gepresenteerde zaken niet worden overtrokken, heeft zich naar alle waarschijnlijkheid nog nooit serieus in de achtergronden (lees: in het aan naasten in de Nieuw-Apostolische Kerk door machtsmisbruik van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" berokkende leed) verdiept. Niet alleen wat er in doofpotten was beland wordt doodgezwegen doch op last (!) van de "Boden van Jezus Christus" overkomt individuele slachtoffers van geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk hetzelfde! De internationale kerkleiding werd hiermee in grote verlegenheid gebracht toen deze ellende door de opkomst van het Internet "onder het tapijt" vandaan kwam.

    Zowel in het recente verleden als in langer verleden tijden zijn in de Nieuw-Apostolische Kerk zaken zodanig op de spits gedreven dat individuele gelovigen het moesten afleggen tegen "de overheersende klasse" die dan haar grotere macht aanwendde om "het pleit te beslechten". In feite komt het er op neer dat tegenspraak in deze kerk (uiteindelijk) niet wordt geduld, en áls het al wordt geduld zal het van hogerhand slechts knarsetandend tijdelijk worden gedoogd. Inspraak van gelovigen kan er in voorkomende gevallen hooguit toe leiden dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" kennisnemen van wat er "onder het volk leeft", waarna bestuurders naar eigen inzicht handelen. "Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd." Wie vraagtekens zet bij die gang van zaken wordt al snel geacht zich niet te kunnen neerleggen bij de wil van God die Hij -exclusief- aan Zijn gezanten (de stamapostel en apostelen) openbaart. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn zij namelijk de Boden van Jezus Christus. Hun goddelijke autoriteit zou verankerd zijn in de geestelijke bediening (oftewel het door God zelf ingestelde ambt) van stamapostel c.q. apostel in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wie in deze kerk tot stamapostel wordt gewijd is daardoor tevens voorzitter van het internationale kerkbestuur. Apostelen zijn medebestuurders; soms tevens hun naaste medewerkers, doorgaans opzieners.

    Kerkelijke ambtsdragers met een geestelijke bediening, "lager" dan opziener, hebben vooral tot taak om uitvoering te geven aan de wil van God, zoals deze in de meest zuivere vorm naar voren zou komen in het beleid van bestuursleden. Voor het juiste begrip: bestuursleden houden zich niet alleen bezig met de totale besluitvorming over zaken op het gebied van zielzorg doch over alle andere zaken óók. Betrokkenen hebben daarvoor dus de volle verantwoordelijkheid te aanvaarden. De praktijk heeft echter uitgewezen dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd een hardnekkige "afdekcultuur" heerst. Het maakt daarbij niet uit dat het (veel) geld kost of dat "ondergeschikten" worden "opgeofferd". "De wil van God" belichaamd in de "ambtsgaven" van de "hoogste dienaren" is heilig. Verwarrend hierbij is evenwel dat bijvoorbeeld stamapostel Leber bij verschillende gelegenheden heeft opgemerkt dat hijzelf niet onfeilbaar is en ook dat er in het verleden door de kerkleiding wel fouten zijn gemaakt. Ondertussen mag een ieder ernaar gissen welke fouten hier precies werden bedoeld, zodat "de pakkans" van degenen die echt wat te verwijten valt steevast nihil blijft. "Weliswaar maken mensen goed bedoeld onverhoopt fouten maar het 'door God' aan ze toevertrouwde ambt blijft heilig. Wie voor diens eigen schulden bij God vergeving zoekt, dient zulke fouten daarom met de mantel der liefde te bedekken!"

    Het bovenstaande schetst in grote lijnen de bedenkelijke constructie van de Nieuw-Apostolische Kerk. Machtige "zegenaars" vanuit de heersende klasse in deze kerk besturen als het ware een geleide economie, en wel op een rigide dictatoriale manier.
Ziedaar wat er vier jaar geleden -voor mij- nog over was van het nieuw-apostolische "werk Gods". Het Zal Me Een Rotzorg Zijn, moeten degenen die het aanging hebben gedacht. De volledigheid gebiedt mij nu echter te zeggen dat diezelfden dat vermoedelijk altijd al hebben gedacht wanneer zielen ergens hun zorgen over uitspraken. Tel je zegeningen, was immers het devies, en wie desondanks vasthield aan de waarneming dat een vol glas al halfleeg was geraakt; die was "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" uit vrije wil... ondankbaar.

Ook in gesprekken met "dienaren" heb ik daarom vele malen de vraag gesteld: wat is zielzorg?! Is dat wat er gebeurt zoals ik het hierboven beschreef, wat nota bene neerkomt op de psychische onderdrukking van zielen die zich verontrust tonen over zorgelijke ontwikkelingen "in de gemeenschap" en die dan bij hun "zegenaars" moeten opbotsen tegen de voor lotgenoten al evenzeer verontrustend gebleken "ondoordringbare laag"? (...) Is in deze kerk "zielzorg" erop gericht dat uiteindelijk iedereen z'n mond houdt en, murw of anderszins uit het veld geslagen, overal in berust?

Dus: de voorganger bidt voor de zegen op alle offergaven, terwijl jij weet dat het geld wordt gebruikt om advocaten te betalen, zodat ze Bauke Moesker e.a. kunnen intimideren of de familie Rohn het leven zuur kunnen maken. En dan moet jij je zegeningen tellen omdat de "zegenaars" je anders ondankbaar vinden!

Beste mensen, dit is een godgeklaagde maatschappelijk misstand!!

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
Gottesdienst für Amtsträger in Wiesbaden: "Kämpfen um jede einzelne Seele"
12.03.2006

Wiesbaden. In einem besonderen Gottesdienst für alle Amtsträger der Neuapostolischen Kirche in Europa wandte sich Stammapostel Wilhelm Leber an seine Brüder: "Lasst uns um jede einzelne Seele kämpfen!" Diese Aufgabe gab der internationale Kirchenleiter seinen Amtsbrüdern mit auf den Weg.

Knapp 30.000 Amtsträger zählt die Neuapostolische Kirche in den europäischen Gebietskirchen.
Am Sonntag, 12.03.2006, hielt ihnen ihr oberster Kirchenleiter, Stammapostel Wilhelm Leber, einen besonderen Gottesdienst. Mit eingeladen waren die Ehefrauen.

Der Gottesdienst wurde aus der Kirchengemeinde Wiesbaden in 534 europäische Gemeinden per Satellit übertragen. Empfangsgemeinden in Albanien, im Kosovo, in Finnland oder im Libanon waren genauso "auf Sendung" wie Gemeinden in den traditionellen Gegenden in Europa - von England bis Spanien, von der Tschechischen Republik bis nach Frankreich. Stammapostel Wilhelm Leber predigte nach einen Bibelwort aus Kolosser 2,1.2: "Ich will euch nämlich wissen lassen, welchen Kampf ich um euch führe und um die in Laodizea und um alle, die mich nicht von Angesicht gesehen haben, damit ihre Herzen gestärkt und zusammengefügt werden in der Liebe und zu allem Reichtum an Gewissheit und Verständnis, zu erkennen das Geheimnis Gottes, das Christus ist".

Drei Ziele für die Arbeit als Amtsträger in der Kirche leitete das Kirchenoberhaupt daraus ab: Herzen sollen gestärkt und zusammengefügt werden, Gewissheit und Verständnis sollen wachsen. Er forderte seine Mitbrüder dazu auf, für jede einzelnen Seele in der Gemeinde zu kämpfen: für die Jugendlichen genauso wie für die Kritischen, die Komplizierten oder die mit Problemen Beladenen.

(...)


Bron: NAK International
N.B.
Regeln für den guten Kampf

Der internationale Kirchenleiter stellt in seiner Predigt „Regeln“ auf. Angesichts des Bibelwortes aus 2. Timotheus 2,5: „Und wenn jemand auch kämpft, wird er doch nicht gekrönt, er kämpfe denn recht.“, sprach er über die Regeln eines guten Kampfes. Die erste Regel heiße Christus in die Mitte! „Wenn man das nicht tut und Christus beiseiteschiebt, dann kann man den Herrn auch nicht erleben.“ Für die zweite wichtige Regel griff der Stammapostel auf ein Wort des Apostels Paulus zurück: „Alle eure Dinge lasst in der Liebe geschehen!“ Und für die dritte Regel stellte er den Merksatz auf: Wir wollen Gnade suchen, um Gnade zu empfangen.

Diese drei Regeln, so Stammapostel Leber, kennzeichneten auch das Wirken des Bezirksapostels deBruijn in den zwölf Jahren als Bezirksapostel. In seinen Gottesdiensten habe er immer wieder betont, wie wichtig es sei, Christus in die Mitte zu nehmen. Seine Liebe zu den vielen Glaubensgeschwistern sei dabei immer zu fühlen gewesen. Und er habe auch nach der Gnade gesucht, sei demütig gewesen und habe dem Herrn die Ehre gegeben. „In ihm haben wir ein Vorbild dafür, was es bedeutet, recht zu kämpfen.“


Bron: "Bezirksapostel Armin Brinkmann leitet künftig die Neuapostolische Kirche in den Niederlanden", 16.05.2011
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Echter, indien bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) het abnormale tot norm wordt verheven, moet de samenleving ingrijpen! Immers, als men op de kerkvloer zó met elkaar omgaat en er door wanbeleid (!) al miljoenen euro's in de sloot zijn gegooid, wordt het algemeen nut bestreden in plaats van bevorderd.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 02 Mrt 2015, 12:15" in de thread "Der Fall Rohn"
@all

Mocht in de Nieuw-Apostolische Kerk iemand zich nu afvragen hoe in financieel opzicht de zaken voor menigeen vrijwel onopgemerkt uit de hand hebben kunnen lopen, dan zou men eens een moment stil moeten staan bij het in deze kerk door de jaren heen uit alle macht verdedigde combi-leiderschap van "hoge dienaren" met betrekking tot zakendoen en zielzorg, en laat men daarnaast dan eindelijk eens kijken naar de minimale transparantie die bestuurders in de praktijk nastreven.

Niet voor niets sprak ik in deze samenhang onlangs van "opzettelijk niet gerepareerde constructiefouten in de bestuurlijke organisatie".

Opzettelijk?! Jazeker. Er gaat in deze kerk trouwens nog veel méér opzettelijk mis. Zie search.php?keywords=opzettelijk.

Als bestuurders, wat de financiën betreft, ondoorzichtig te werk kunnen gaan omdat zij zich over hun doen en laten nauwelijks hoeven te verantwoorden, is dat een kwestie van vragen om moeilijkheden. Elk weldenkend gemeentelid kan op de klompen aanvoelen dat de districtsvoorgangers, voor wie er blijkens de statuten een niet-onbelangrijke bestuurlijke bijrol is weggelegd, zelfs niet snel geneigd zullen zijn om vast te houden aan eventuele principiële kritiek op hun meerderen want dezulken zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" immers hun directe "zegenaars". Districtsapostel Armin Brinkmann (van 15 mei 2011 tot 23 februari 2014 tevens de bestuursvoozitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) speculeerde (!) met 10 miljoen euro, de kerk werd dat geld vervolgens afhandig gemaakt door criminelen, doch de districtsapostel kwam ermee weg - nadat hij de districtsvoorgangers met hun partners, eveneens op kosten van de kerk, voor een gezellig weekendje had uitgenodigd in een Hilton-hotel in Dortmund en, zoals het een ware narcist betaamt, aldaar "eindrucksvoll" op ze had ingepraat.

In de Nieuw-Apostolische Kerk keurt de slager zijn eigen vlees. Of je als kerkleider nu liegt of bedriegt, speculeert met offergaven, of klokkenluiders angst aanjaagt; dat kan gewoon allemaal maar. Voor de rest hoef je nergens veel verstand van te hebben. Belangrijk is vooral dat je met een stalen gezicht kunt praten als brugman.

Voor zover ik enkele "districtsapostelen" beter heb leren kennen, waren het telkens mensen die, bewust of onbewust, stilaan de realiteit uit het oog verloren. Onder de boden van Jezus, die het volgens stamapostel Wilhelm Leber toekomt dat de gelovigen ze met een werkelijk onbegrensd vertrouwen zouden navolgen, moesten uiteraard in de allereerste plaats de stamapostel zelf worden verstaan, en diens rechterhanden, de districtsapostelen. Ze werden ieders plaatsvervangende geweten!

Wie zulke lariekoek gedwee omarmt, is succesvol gebrainwasht. Toen het betreffende dubieuze "Woord van de maand" (van februari 2006) pas enkele dagen op het Internet stond, sloeg ik meteen in Zürich alarm, zodat snel de tekst nog kon worden aangepast. Het duurde niet lang of ik werd opgebeld door opziener Peter Klene. Volgens hem had ik gelijk dat er nu niet stond wat er met goed fatsoen feitelijk kon zijn bedoeld maar bestond er geen aanleiding om de door mij gewenste nuance aan te brengen want slechts weinigen hebben hiervoor een geoefend oog. Ik antwoordde dus dat ik stamapostel Leber voortaan maar niet meer serieus zou nemen, als hij geen kans ziet om zich (met hulp van anderen) in woord en geschrift nauwkeuriger uit te drukken. (...) Vermoedelijk huldigt Peter Klene nu dezelfde opvatting ten aanzien van diens schrijven "Santpoort, 21 februari 2010". De gebrainwashten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nemen er vast geen aanstoot aan!

Een ander punt van zorg is, dat volgens mij opziener De Bruijn, toen hij in december 1998 de districtsapostel Gijsbert Pos opvolgde, amper moet hebben geweten wat hem als districtsapostel en bestuursvoorzitter te wachten stond. Wat hem later vooral opbrak, is een welhaast blind vertrouwen in "mede-dienaren" met wie hij binnen de kerkelijke organisatie verregaand zakelijk in zee zou gaan. Ik noem geen namen, maar hierbij valt te denken aan de Centrale Administratie, aan Arnhem en Bonaire. De door districtsapostel Pos "behaalde financiële resultaten", wéét ik, waren overigens zeker níet beter. Denk aan Amsterdam-Centrum en Hoogeveen...

Samenvattend, als het bestuur van deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) haar verantwoordelijkheden serieus neemt, moet de hele organisatie op de helling.

Ten onrechte vooralsnog meldt de catechismus onder § 7.6.3: "Die Apostel fühlen sich verpflichtet, Vorbild für die Gemeinde zu sein und ihr in der Nachfolge Christi voranzugehen (1Kor 11,1)".


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Levi »

@TB
Een ander punt van zorg is, dat volgens mij opziener De Bruijn, toen hij in december 1998 de districtsapostel Gijsbert Pos opvolgde, amper moet hebben geweten wat hem als districtsapostel en bestuursvoorzitter te wachten stond. Wat hem later vooral opbrak, is een welhaast blind vertrouwen in "mede-dienaren" met wie hij binnen de kerkelijke organisatie verregaand zakelijk in zee zou gaan. Ik noem geen namen, maar hierbij valt te denken aan de Centrale Administratie, aan Arnhem en Bonaire. De door districtsapostel Pos "behaalde financiële resultaten", wéét ik, waren overigens zeker níet beter. Denk aan Amsterdam-Centrum en Hoogeveen...
Tjerk,
G. Pos zocht bij voorkeur meelopers. Als oud ziekenfonds administrateur had hij de NAK boekhouding goed onder controle. Althans dat mocht je verwachten. TdB kreeg de pot met goud voor zijn neus geschoven. Wat waren zijn bestuurlijke kwaliteiten? Nihil. De man was verkoper van onderdelen.
Maar met PK, NK en WS als adviseurs, zou hij zich zeker kunnen ontplooien als knapste jongetje van de klas.
FS verdween gauw uit beeld, want die was gelijkwaardig aan TdB.
Dus die moeten we niet.

DO v S. was ook verkoper. Vooral van praatjes.
Maar Pos kocht die praatjes. Het gevolg kennen we.
Het ene financiële debacle na het andere.

Nu zit er een 'pillendraaier' als bestuurder en 'lampje' als onroerend goed expert.

Het is allemaal in goede handen. Over zielzorg maakt niemand zich druk.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor het journalistieke speurwerk van Michael Koch neem ik andermaal mijn hoed af. Toen ik zijn nieuwste artikel voor het gemak maar even afdrukte, rolden er maar liefst negen pagina's tekst uit mijn printer.

(...)
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar onvermijdelijk nadert uiteraard het moment, al dan niet onder druk van wat er in de media over de (belasting)fraude wordt gepubliceerd, waarop de verantwoordelijken worden afgerekend op hun verantwoordelijkheid.

(...)


Uit: Bericht op "Za 28 Feb 2015, 15:28" in de thread "Der Fall Rohn"
Zie aldaar ook het bericht op "Di 24 Feb 2015, 15:28"
@Levi
@all

Getuige de reacties van lezers bij Glaubenskultur-Magazine en Glaubensforum24 stijgt naar aanleiding van het laatste artikel van Michael Koch de verontwaardiging:
  1. Und ich dachte immer, dass die Arbeit eines Bezirksapostels hauptsächlich im seelsorgerischen Bereich läge... Dass er sich in rechtlichen Fragen auskennen sollte, ist sicher zutreffend. Aber dass er mit den Opfergeldern seiner Geschwister einen solchen Schindluder treibt und sich unter die Finanzhaie und Halsabschneider der heutigen Finanzwelt mischt, ist schon ungeheuerlich. Wie viele Stunden mag er am Reißbrett gesessen haben, anstatt seine Aufgaben als Geistlicher zu erfüllen.
  2. Dennoch stimme ich zu, der Mann hat es auf Profit angelegt und wer in solchen Größenordnungen denkt, hat keinen ehrlichen Glauben an das was er selbst gepredigt hat, bzw. das was die Kirche als Auffassung nach außen vertritt. Namen wie Storck, der bekanntlich Bauunternehmer ist, passen nur gut dazu. Brinkmann hatte ja auch seine Ideen um Gewinne zu machen, naiv sind sie wohl alle wenn es darum geht Geld zu scheffeln. Dummheit wäre eventuell der bessere Begriff, aber die ganzen Machenschaften der Superverdiener aus NAK-Kreisen macht das eben möglich. Ein Narr, der denen etwas glaubt.
  3. Das heute begegnende internationale Strukturgebilde NAK ist offensichtlich mehr denn je sozial und juristisch auf Machterhalt und Profitmaximierung fixiert. Und alle kirchenstrategischen Entscheidungen, die die BV-Oligarchen heutzutage treffen, sind diesen Zielen untergeordnet - seien es die erstaunlich kurzfristigen, teils widersprüchlichen Lehranpassungen im Rahmen des Buhlens um Mitgliedschaft in der vormals diskreditierten Arbeitsgemeinschaft christlicher Kirchen (ACK), fixiert im neuen Katechismus, oder die eiskalte Eliminierung ganzer Gemeinden (s. exemplarisch Blankenese) und kritischer Personen.
  4. Ich hatte 2007 ein Telefonat mit meinem damaligen Bezirksapostel. Es ging um eine für mich wichtige Klärung einer unfreulichen Angelegenheit zwischen der Bezirksleitung (Unterbezirk) und mir. Ich bat ihm, helfend zur Seite zu stehen. Diese damals von mir benötigte Hilfe blieb aber leider aus. - Heute nach sieben Jahren, weiß ich, der Bezirksapostel muss da weitaus "andere Sorben" gehabt haben. Seelsorge jedenfalls wurde seinerzeit an mir nicht vollzogen. Warum auch?
  5. In solchen Hanswursten wie Klenen ist noch nicht einmal mehr ein apostolisches Fundament erkennbar. Jesus hat sich längst von ihnen zurückgezogen, selbst wenn er ihnen einmal zugetan war.
  6. Gibt es überhaupt noch hohe kirchl. Ämter, die Vorbildcharakter besitzen? Oder ist ein Franz-Peter Tebartz-van Elst das richtige Vorbild, auch ein Vorbild für unsere Kirchenoberen? Das Bodenpersonal Gottes hat für mich schon lange seinen Glanz verloren, egal in welcher Kirche man sich auch umsieht. Es ist gut, dass wir endlich die Augen geöffnet bekommen, dass sich nicht alles so wie früher verbergen lässt. Denn solche Vorbilder können uns bestimmt nicht dem ?Herrn näher bringen?. Anders ausgedrückt: Jesus würde sich weinend abwenden.
  7. Der niederländische Staat wird sich ja auch noch um den Meineid des Herrn de Bruijn zu kümmern haben.

    Warum wurde diesem Kriminellen das Apostelamt nicht im Ruhestand aberkannt, wie man es beim Betrüger Chowdhury tat?
  8. Was GK da an die Oberfläche befördert ist haarsträubend. Und alles ging ohne Amtsenthebung ab, obwohl die Zu- und Umstände öffentlich sind und jedes Mitglied der NAK, wenn es dies möchte, die Dinge wissen kann!

    Man war sich eben einig dort oben und das kleine, dumme NAK-Volk wurde wohl wissentlich und zu Lasten Rohn's mit Falschinformationen versorgt.
    Hat nur nicht lange funktioniert. Rohn war zum Glück nicht einfach mal so nebenbei fertig zu machen. Das ist nicht schlecht, was Rohn da geleistet hat!
  9. Was mich besonders an diesem Artikel erschreckt hat, ist, dass ein BA sich so intensiv um sein natürliches Wohl und das seiner Nachfahren gekümmert hat, dass, wie es scheint die ehrliche Seelsorge auf der Strecke geblieben ist.

    Wenn das in den Führungskreisen der Standard ist, na dann schnell auf Abstand gehen und sich lieber selber um sein Seelenheil kümmern.
  10. In wessen Namen sind denn die Protagonisten BA de Bruijn, Bi. Klene ect. aufgetreten, als sie Rohn öffentlich durch Schreiben an die Glaubensgeschwister denzunziert und der Lüge bezichtigt haben !?

    Wer hat denn die exorbitanten Anwalts- und Prozeßkosten für De Bruijn bezahlt ? Stichwort Kirchengelder/Opfergelder !
  11. Ich erinnere mich, dass vom Altar und auch in den Jugendstunden ein „göttlicher Rat“ den Geschwistern bei Entscheidungen eine besondere Hilfe sein sollte. Dieser Rat lautete: „ Wenn du einmal nicht weißt was du machen sollst, dann überlege dir, wie dein Apostel jetzt handeln würde. Was würde er tun? Und dann weißt du genau, wie du nach göttlichen Richtlinien zu handeln hast. „
    Aha…..Demnach müsste ich immer nur ans Geld scheffeln denken, ich müsste u.U. bereit sein (auch vor Gericht) zu lügen, ich müsste anvertraute Gelder entgegen der kirchl. Satzung einzusetzen bereit sein (auch bei großem Risiko, siehe NRW)´, eventuell leie ich mir Geld bei Geschwistern und weiß schon im Voraus, dass ich es mit der Rückzahlung nicht so genau nehmen werde……kurz: Ich setze die Ellenbogen ein, handele wie die „Welt“ es angeblich auch tut und lass den lieben Gott einen guten Mann sein. Das nennt sich dann: Selters predigen, aber Sekt saufen. Wo sind die Vorbilder geblieben? Sollen sich Geschwister also tatsächlich an solchen Aposteln ein Vorbild nehmen, zumal etliche von ihnen überhaupt keine Konsequenzen fürchten müssen?
  12. Ich stell mir gern Jesus bei der "Tempelreinigung" der NAK vor :lol: DA würde so mancher Apostel und Mitglied erschrecken...

    Die Kirchen tragen im hohen Maß dazu bei, dass die letzten Gläubigen auch noch gehen....nur in der NAK ist es leider der demografische Wandel.... :(
Und so weiter und su fort...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Hieronder de twee nieuwste berichten over "De Fall Rohn" bij Glaubensforum24:
Caroline schreef:
Zitat:
Die Kirchen tragen im hohen Maß dazu bei, dass die letzten Gläubigen auch noch gehen....nur in der NAK ist es leider der demografische Wandel.... :(
Stammapostel Fehr nannte das Verflachung. :D
Das wird auch bis zum letzten Tag so bleiben. Man ist sich schließlich keiner (eigenen) Schuld bewusst.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "03.03.2015, 11:37" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
tergram schreef:Die Schuld liegt einzig und allein bei der Braut, die trotz aller Mühen der Apostelherren irgendwie nicht richtig würdig werden will. Ganz schön bocksbeinig, die Gute.

Schon bei der Heimholung von JGB-selig war komplettes Brautversagen zu konstatieren. Ich erinnere mich an mahnende Gottesdienste, in denen die Braut ernstlich befragt wurde, ob sie denn im Juli 1960 schon würdig und bereit gewesen oder immer noch dem Irdischen verhaftet gewesen sei.

Dass der Herr bis heute nicht gekommen ist und die NAK sichtbar schrumpft, liegt daran, dass die Braut zu wenig geglaubt, geopfert, gebetet, ..., ... hat. Nur daran.

An ein Komplettversagen des elieserhaften Apostolats auch nur zu denken, wäre Sünde.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "03.03.2015, 11:42" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
Het is ook míjn vaste overtuiging dat het beloop van de gebeurtenissen i.c. wordt beheerst door "de arrogantie van de macht" bij de nieuw-apostolische kerkleiding. De pertinent verkeerde drijfveer dus. Hoe valt dit wangedrag te rijmen met wat er in de "Richtlijnen voor ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk" staat: "De belangrijkste taak van Gods dienaren is en blijft de verzorging van de zielen!"? Zie hieromtrent mijn bericht op "Ma 02 Mrt 2015, 09:53", in de thread "Der Fall Rohn".

Nota bene: "Je kunt wel verantwoordelijk zijn, maar wanneer je je niet verantwoordelijk voelt, is het moeilijk, zo niet onmogelijk, je verantwoordelijkheid te némen!"

De zwijgende meerderheid zal moeten opstaan, maar ja, dat zijn nu net alle daadwerkelijk "slapende leden" bij het kerkgenootschap in kwestie. In slaap... gesust!!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, als ik nog naar deze kerkgemeenschap zou gaan (hetgeen dus niet het geval is) zou ik ook niet in verweer komen...

Want het heeft toch geen zin, als je een prettig gevoel hebt bij de plaatselijke gemeente, dan moet het daar maar bij blijven, dat is ook hetgeen ik steeds hoor, en veel mensen doen echt hun best om er iets van te maken.

Aansluitingsdiensten, districtsdiensten, de onze familie e.d., men is er wel klaar mee.

Volgens mij zei Gerrit Sepers al dat er een enorme kloof is tussen de kerkleiding en de basis, maar zelfs districtsdienaren behoren niet tot die kerkleiding, zij hebben ook niks in te brengen.

Uiteindelijk heb ik wel respect voor de mensen die invulling geven aan de plaatselijke gemeenschappen.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Jabob65 »

In het vervolg op het vorige bericht.

Ik heb nu ook veel meer begrip voor al die mensen, als ik zie hoe gebrekkig men is toegerust voor dergelijke functies, ga er maar aan staan!

Eigenlijk is het misdadig, je hebt een x beroep, en opeens ben je maar zo priester of nog erger voorganger, en ben je verantwoordelijk voor zielzorg, moet je diensten houden (incl. een preek van 20 minuten) en ben je ook nog een soort van crisismanager want er moeten ontzettend veel conflicten opgelost worden.

Er is veel schade aangericht maar als je het zo bekijkt, valt het nog mee.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Jabob65 »

Uiteindelijk is het een totale ramp.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:@Tjerk, als ik nog naar deze kerkgemeenschap zou gaan (hetgeen dus niet het geval is) zou ik ook niet in verweer komen...

Want het heeft toch geen zin, als je een prettig gevoel hebt bij de plaatselijke gemeente, dan moet het daar maar bij blijven, dat is ook hetgeen ik steeds hoor, en veel mensen doen echt hun best om er iets van te maken.

Aansluitingsdiensten, districtsdiensten, de onze familie e.d., men is er wel klaar mee.

Volgens mij zei Gerrit Sepers al dat er een enorme kloof is tussen de kerkleiding en de basis, maar zelfs districtsdienaren behoren niet tot die kerkleiding, zij hebben ook niks in te brengen.

Uiteindelijk heb ik wel respect voor de mensen die invulling geven aan de plaatselijke gemeenschappen.
@Jabob65

Op een gegeven moment, eind 2005/begin 2006, keek ikzelf er ook zo tegenaan. Ik dacht: al zie ik op enige afstand onheil naderen; het voornaamste moet zijn dat het in onze eigen gemeente goed toeven is! Maar datzelfde onheil, wat ik al scherp had waargenomen, kwam dichter en dichter bij. Daarom wendde ik mij telkens opnieuw tot degenen die zich in de positie bevonden om het af te wenden. Pas toen, in de nood (!), leerde ik betrokkenen echt kennen maar tot mijn verbijstering stelde ik vast: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Ik kwam oog in oog te staan met hun ware gezichten. Willoze werktuigen, huurlingen waren ze; van de stamapostel aan wie men trouw had gezworen. En die stamapostel - die was intussen al overduidelijk de weg kwijt. Hierna was het voor mij heel snel over en uit.

Omdat ikzelf maar al te goed wist hoe ongelofelijk lastig het is om vat te krijgen op wat er toch werkelijk gaande was, besloot ik om, waar mogelijk, de in mijn ogen gestichte verwarring weg te nemen door opheldering te verschaffen en weerwerk te bieden via het Forum van Bauke Moesker. Achter de schermen bleef ik mijn best ervoor doen om ook "de verantwoordelijken" ervan te overtuigen dat het tij gekeerd moest worden. Hoe dat heeft uitgepakt, weten wij inmiddels: de harten bleven hermetisch gesloten. Ik stuitte op een "ondoordringbare laag" van ongenaakbaar verzet, van irritatie, van intolerantie; dus het tegenovergestelde van 's Vaders liefd' en mededogen. Liever twijfelde ik lange tijd eerst nog aan mijzelf, dan de zojuist geschetste hartverscheurende realiteit onder ogen te zien, al logen de feiten niet.

Eerder vandaag in een andere thread haalde ik een bericht aan waarin ik enkele citaten opnam uit een brief die ik schreef aan Peter Klene, en dat was achteraf bezien precies in een week waarin het volgens mij door de schermutselingen rond het ontslag van broeder Ronald Rohn compleet oorlog was, op de Centrale Administratie. Ga eens na wat hij van mij, uitgerekend onder die omstandigheden, onder ogen kreeg! Zie onder:
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Ongestraft -vooralsnog- maakten leidinggevenden zich schuldig aan verregaande misleiding en aan allerlei andere uitingen van machtsmisbruik.

    (...)
    Wat nu?! Wie zo met kinderen Gods omgaat, loopt vast. Als ik nu bestuurder was van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland had ik tegen de voorzitter van het internationale kerkbestuur gezegd: "Wij doen dat toch maar niet, die overstap naar Duitsland, want de cultuurverschillen zijn werkelijk te groot en bovendien speelt ons wel degelijk een taalbarrière tussen de beide gebiedskerken dusdanige parten dat wij het gewoon niet aankunnen." Vervolgens zou ik de hele zaak op zijn kop zetten! Dat wil zeggen: er wordt weer de juiste kant op gediend.

    (...)
    Het meest onverhoopte doemscenario heeft zich in de Nieuw-Apostolische Kerk aan ons opgedrongen. Natuurlijk was dat óók voor mij het aller- allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden.
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Di 29 Nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Nogmaals, tot op zekere hoogte begrijp ik heus dat men er in plaatselijke kerkgemeenten zo over denkt als jij het beschreef, maar hieraan kleven uiteraard met name twee bezwaren: het is kortzichtig en men trekt zich níet het lot aan van naasten die in de kerk ten prooi vallen aan machtsmisbruik. Dat is anti-christelijk!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Hieronder de twee laatste berichten over "De Fall Rohn" bij Glaubensforum24:
fridolin schreef:
Die Braut hat einfach keine Lust mehr, die Kamelherde der Elieserkaravane zu tränken :mrgreen:
Auf dem Punkt gebracht. Die Karavanenführer haben versagt. :D
Das sie uns bisher nur im Endloskreis der wechselnden Worthülsen laufen ließen wird immer offensichtlicher. :)


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "03.03.2015, 15:09" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
tergram schreef:Die Braut merkt zunehmend, dass sie nicht dem Elieser, sondern den Kamelen gefolgt ist.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "03.03.2015, 16:38" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
Terwijl hierdoor bij ons de wereld in brand staat, kiest de onverantwoordelijke kerkleiding ervoor om de feestelijkheden elders te zetten, zoals recentelijk in Angola:
  • Afbeelding Foto: NAK-NRW
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”