Misbruik van geloof en vertrouwen

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:In het vervolg op het vorige bericht.

Ik heb nu ook veel meer begrip voor al die mensen, als ik zie hoe gebrekkig men is toegerust voor dergelijke functies, ga er maar aan staan!

Eigenlijk is het misdadig, je hebt een x beroep, en opeens ben je maar zo priester of nog erger voorganger, en ben je verantwoordelijk voor zielzorg, moet je diensten houden (incl. een preek van 20 minuten) en ben je ook nog een soort van crisismanager want er moeten ontzettend veel conflicten opgelost worden.

Er is veel schade aangericht maar als je het zo bekijkt, valt het nog mee.


Bron: Bericht op "Di 03 Mrt 2015, 14:03"
@Jabob65

In alle bescheidenheid... ja, er kan veel op ons allen afkomen en beslist óók op gemeenteleden die een helpende hand kwamen aanreiken. Het zou echter een goede zaak zijn als in een geloofsgemeenschap de leden elkaar van tijd tot tijd ook eens treffen om samen, op ooghoogte, te bezien hoe "vraag en aanbod" met elkaar in balans kunnen worden gehouden. Een eye-opener daarbij is wellicht wat eerder voor mijzelf in de Bijbel een ontdekking was toen juist in dit verband de strekking ervan mij duidelijk werd, namelijk:
  • Conflict binnen de gemeente en verdere groei
    [1] Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. [2] Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. [3] Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, [4] terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ [5] Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. [6] Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. [7] Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.

    Uit: Handelingen 6 (NBV)
De Nieuw-Apostolische Kerk en haar statuten zijn natuurlijk niet met de schepping meegegeven. Dat zouden sommige "hogere verantwoordelijke leidinggevenden", met welke imponerende termen betrokkenen hun vermeende belangrijkheid zelf wensen te onderstrepen, misschien wel anders willen zien, maar zolang de aangesloten leden volgens diezelfde statuten niets in te brengen hebben, past het deze leden uiteraard om zich ervan bewust te zijn dat naïviteit en fatalisme niet bepaald gaven zijn van de Heilige Geest.

Ten slotte:
(...)
Hoe komt het dan dat wij in de Nieuw-Apostolische Kerk tóch veel blijmakende en zegenrijke momenten hebben meegemaakt? Dat komt door de integriteit van liefhebbende verzorgende dienaren die bij de oprichtingsakte geen stem hadden!! Bovendien: “Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.” (Mat. 18: 20, NBV) Samenvattend, ik heb vorige week gedacht aan het volgende…

In 1934 keerde een aantal Duitse theologen zich af van de christenen die meetrokken in het kielzog van Hilters nationaal-socialisme. Dat uiteindelijk dood en verderf zaaiende regiem had bij mijn weten destijds al meer dan 85% van alle Duitse christenen geassimileerd. Zo kwamen de “Barmer Thesen” tot stand in de zogenaamde Bekenntnis-synnode. Eén van de betreffende theologen was Karl Barth. Het signaal dat men (in Barmen) afgaf met deze zeer kernachtige Thesen klinkt trouwens tot op heden door in wat christenen in het protestantse geloof fundamenteel belijden. Een tweetal van de bedoelde Thesen:
  1. Jezus Christus, gelijk van Hem in de Heilige Schrift getuigd wordt, is het ene Woord Gods, dat wij moeten horen, in leven en sterven vertrouwen en gehoorzamen (Joh. 14: 6, 10: 1 en 9). Wij verwerpen de valse leer dat de kerk als bron van haar verkondiging behalve en naast dit ene Woord van God ook nog andere feiten en machten, gestalten en waarheden als Gods openbaring kan en moet aanvaarden.
  2. Zoals Jezus Christus Gods toespraak is van de vergeving van al onze zonden, zo en met gelijke ernst is Hij eveneens Gods krachtige aanspraak op ons ganse leven; door Hem gewordt onze blijde verlossing uit de goddeloze bindingen van deze wereld tot een vrije en dankbare dienst aan Zijn schepselen (1 Cor. 1: 30). Wij verwerpen de valse leer dat er terreinen van ons leven zijn waarin niet Jezus Christus maar andere heren te gebieden zouden hebben, terreinen waarin we niet de rechtvaardiging en de heiliging door Hem nodig hebben.
(...)


Oorspronkelijke bron: Bericht op “16-05-2007 21:14 uur” bij NAK-Observer
Zie ook het bericht op "Ma 25 Jun 2012, 21:53" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in de thread “Moat ik soms op myn broer passe?”
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Juist omdat de problemen met zielzorg bij de nieuw-apostolische kerkleiding structureel zijn van aard, heeft het ook over de grenzen heen kunnen komen tot een al jarenlang breed gedragen algemene klacht over misbruik van machtsposities in de organisatie door "hogere verantwoordelijke leidinggevenden". Prompt viel het hele gezin Rohn aan deze problematiek ten prooi, toen broeder Rohn niet alleen werd geschorst en ontslagen doch hem tevens de toegang tot alle kerkgebouwen werd ontzegd en hij daardoor zelfs in zijn eigen kerkgemeente de openbare (!) erediensten niet meer mocht bijwonen. En wat deden vervolgens de plaatselijke voorganger en diens "directe zegenaar", de districtsvoorganger, en hoe reageerden daarnaast alle "in liefde met elkaar verbonden nieuw-apostolische kinderen van God" in deze geloofsgemeenschap op de tegen één van hun naasten uitgevaardigde strafmaatregel, waaraan zelfs bij het niet-opvolgen ervan een hoge geldboete verbonden was?

Precies: niemand stak een poot uit! Zo werkt het dus bij elke sekte; in elke dictatuur; wanneer de angst regeert. En in een kerkgenootschap waarin het algemeen nut er niet toe doet.
TjerkB schreef:(...)
Mijn hartgrondige kritiek op wat bij Glaubenskultur-Magazin gaandeweg "Der Fall Rohn" is gaan heten, is in het kort gezegd dat er bij de kerkleiding meedogenloos met twee maten is gemeten. Voordat het tot een rechtsstrijd kwam, had er op zijn minst een "commissie van wijzen" aan het woord kunnen worden gelaten of de stamapostel had kunnen besluiten tot een onafhankelijk onderzoek door externe deskundigen. Met name de districtsvoorgangers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland hadden daarop móeten aandringen. Maar het absolute tegendeel gebeurde:

(...)


Uit: Bericht op "Di 24 Feb 2015, 00:02" in de thread "Der Fall Rohn"
Laat straks bij een eventueel speciaal ingesteld onderzoek tegenover het ANBI-team van de Belastingdienst, in de media wanneer tot overmaat van ramp het hele verhaal breed uitgemeten op straat zal liggen, of aanstonds bij rechtbank in Utrecht vanwege de behandeling in hoger beroep van de ontslagzaak, het bestuur van deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) maar eens haarfijn uit de doeken doen hoe het zou hebben kunnen gebeuren dat er maar één persoon aan te wijzen valt, namelijk broeder Ronald Rohn, die schuldig is aan de bij Residence Eimersstaete in Arnhem voor het kerkgenootschap ontstane miljoenenverliezen en hoe het algemeen nut er daarna mee gediend zou zijn dat er nu tot elke prijs tegen die ene persoon wordt geprocedeerd teneinde betrokkene "endgültig kalt" te "stellen"!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Ten onrechte vooralsnog meldt de catechismus onder § 7.6.3: "Die Apostel fühlen sich verpflichtet, Vorbild für die Gemeinde zu sein und ihr in der Nachfolge Christi voranzugehen (1Kor 11,1)".

(...)


Uit: Bericht op "Ma 02 Mrt 2015, 15:15"
TjerkB schreef:(...)
... en hoe reageerden daarnaast alle "in liefde met elkaar verbonden nieuw-apostolische kinderen van God" in deze geloofsgemeenschap op de tegen één van hun naasten uitgevaardigde strafmaatregel, waaraan zelfs bij het niet-opvolgen ervan een hoge geldboete verbonden was?

Precies: niemand stak een poot uit! Zo werkt het dus bij elke sekte; in elke dictatuur; wanneer de angst regeert. En in een kerkgenootschap waarin het algemeen nut er niet toe doet.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 04 Mrt 2015, 11:30"
@all

Je zult het maar moeten hebben van zulke apostelen en naasten. Van de excommunicaties in de jaren '50 in de vorige eeuw hebben ze nog helemaal niks geleerd.
fridolin schreef:Gestern Abend war eine Fernsehsendung zum Thema religiöse Sekten.
Ein Phychologe sagte sinngemäß: Im Grunde funktionen sie alle nach dem gleichen Prinzip. Du wirst zu einem Teil des Planes Gottes gemacht. Du bist dafür besonders erwählt ein Teil des Ganzen zu sein. Du darfst mithelfen den Plan Gottes zu erfüllen. Du wirst errettet, die anderen nicht. Der Glaube daran erwählt zu sein kann berauschen.

An was erinnert mich das eigentlich, Kopfkratz, Kopfkratz ....... :roll:


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "04.03.2015, 14:05" in de thread "Dr. Leber und die "Botschaft" - letzte Erkenntnisse"
Zie ook: http://www.daserste.de/unterhaltung/tal ... e-102.html
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

BakEenEi schreef:(...)
Zolang er in kerkgemeenten geen ál te gekke dingen gebeuren, zal de gevreesde "geest van twijfel" nog wel niet ongenadig toeslaan. Wie welwillend is, kan heel wat verdragen. Bovendien "weet" je in je achterhoofd: ik kan een probleem altijd voorleggen aan een "hogere dienaar", mocht mijn "directe zegenaar" naar mijn gevoel te weinig begrip tonen. Voordat iemand op dat punt het vertrouwen in de nieuw-apostolische geloofsleer compleet verliest, moet er in theorie dus heel wat misgaan. Dit betekent óók dat de kans groot is, dat het in dat opzicht eerst jarenlang "goed genoeg" gaat. In de tussentijd zullen gelovigen zich steeds beter aanpassen en zullen zij gewennen aan omstandigheden die misschien te wensen overlaten. Waarom zou je ook op alle slakken zout leggen? Overal vind je immers wel wat! So far, so good. Toch kan er zich een situatie voordoen, waarbij het er principieel toe doet hoe de kerkleiding ermee omgaat. Dat is mijzelf zeker een keer of tien overkomen, en dan betrof het steevast aangelegenheden waarbij de liefde van God opzij was gezet.

Hoezo?! (...) Wanneer kennelijk het besef ontbrak op welke manier Christus Jezus samenvatte waar het in de kern om gaat, namelijk "Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles", en ik dan zag hoe anderen soms erbarmelijk (!) leden onder zulk onbegrip, hield ik vast aan dat uitgangspunt, ook al trachtte men dat te overrulen. Dit laatste overkwam mij namelijk bijna even vaak. En: met dezelfde hardheid werd ikzelf meermalen bejegend. Dan leer je dus níet hoe het móet, doch -eufemistisch uitgedrukt- hoe het beter anders kan. Maar wanneer de maat vol is, het houdt wel op. Bij mij hield het op toen ik vaststelde: dit is pure machtspolitiek.

(...)


Uit: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker van "Di 03 Jul 2012, 01:58" in de thread "Recht van overpad"
@all

Hoewel ik ook nu weer voorop wil stellen dat ik begrijp dat wie niet bekend is met de ins en outs van een zaak, zich mogelijk wil hoeden voor een al te snel gevormd oordeel, laat dit uiteraard onverlet dat er zich situaties kunnen voordoen waarbij werkeloos toekijken geen optie kan en mag zijn.

Het had nóóit mogen gebeuren dat broeder Rohn integraal de wacht werd aangezegd. Indien hij al een doodzonde zou hebben begaan en zijn aanwezigheid "in de gemeenschap" werkelijk niet te dulden was geweest, had het verbod om welk door de kerk gecontroleerd terrein of gebouw dan ook nog te betreden vooraf op zijn minst "in der Nachfolge Christi", op koninklijke wijze, doordacht en verantwoord, gecommuniceerd moeten worden met diens gezin. Maar dat is hier dus pertinent NIET gebeurd. Sterker nog, het duurde niet lang of het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" kwam er bovenop en ook dat vonden de brullende leeuwen onder de kerkvorsten nog niet genoeg want hierna werd broeder Rohn, zo'n vier weken na het aantreden van districtsapostel Brinkmann, meedogenloos aan de schandpaal genageld op de landelijke website van de kerk. Enkele maanden later schreef deze districtsapostel aan mij nota bene: "Mittlerweile bin ich die ersten Monate in den Niederlanden tätig und arbeite mich mehr und mehr in die Zusammenhänge der Gebietskirche ein." Wat ben je dan in 's hemelsnaam voor een bestuursvoorzitter?!

Terwijl "apostel" Peter Klene en de zijnen stelden "Helaas kunnen wij pas na afloop van de rechtsgang volledige duidelijkheid geven", betekende dit NIET dat hijzelf zich onthield van een oordeel over de "verdachte". Integendeel, die moest met vereende krachten zwart worden gemaakt (dat is smaad) en ook alvast publiekelijk worden veroordeeld. En dat gebeurde met een greep in de Kas want de offerontvangsten bij het kerkgenootschap waren er goed voor, vonden de "Godsgezanten" die zich daarmee tegelijkertijd op het standpunt stelden dat hun "oorlogshandelingen" (!) NIET op gespannen voet staan met het algemeen nut wat de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in kwestie op een voor de samenleving transparante en voor de Belastingdienst controleerbare wijze overtuigend dient na te streven. (...)

Heus, als een kerkbestuur op zo'n manier te werk gaat ingeval van een conflict op de werkvloer tussen enkele medewerkers, tart men elke waarborg voor een gelijke behandeling. Maar in dit geval maakte men het zelfs nog bonter door uit alle macht op te roepen tot ieders zwijgzaamheid: "Wij waarderen het heel erg dat u allen rond deze kwestie de zwijgzaamheid betracht." Systematische manipulatie! Wie vervolgens de verlangde loyaliteit niet bewijst, ligt er immers voorgoed uit bij deze wrede heersers. "Licht braucht Dunkelheit" bij ze: geniepig neemt men voor de gelovigen het goddelijke licht weg om vervolgens knollen voor citroenen te kunnen verkopen. Zo wordt er een ideologisch totalitair regiem gevestigd en gehandhaafd. Dit verklaart waarom men zich in de praktijk ontdoet van vermeende Querdenker.

Alleen al het enkele feit dat de nieuw-apostolische kerkleiding nu al ruim vijf jaar lang kans ziet om met haar verwerpelijke intimidatiepraktijken de gekluisterde aangesloten leden te benevelen, zou alom de alarmbellen moeten doen rinkelen. Maar nee, hoor. Het bewustzijn bij dezen lijkt volledig uit handen te zijn gegeven.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door Levi »

@TB
door uit alle macht op te roepen tot ieders zwijgzaamheid: "Wij waarderen het heel erg dat u allen rond deze kwestie de zwijgzaamheid betracht." Systematische manipulatie!
Tjerk,
De afstudeer thesis van PK voor godgeleerdheid is niet in de openbaarheid gebracht.
Ook hierin wordt zwijgzaamheid betracht.
Ik vermoed dat PK grote delen uit D&L heeft gebruikt, hetgeen duidt op plagiaat.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Het verraderlijke van wat er hier speelt, is, dat het venijn goeddeels verborgen blijft voor wie in de periferie van de organisatie uiteraard van alles kan ontgaan. Naarmate anderen zich dichter bij "het vuur" bevinden, komen misstanden steeds meer voelbaar en zichtbaar in beeld en ik kan het een ieder verzekeren: dan word je daar NIET blij van.

Op het Forum van Bauke Moesker schreef ik er in 2011 het volgende over:
BakEenEi schreef:(...)
Je bent namelijk verantwoordelijk om daadwerkelijk verantwoordelijk te kunnen zijn. Op de C.A. had een collega destijds in zijn werkkamer een prent opgehangen waarop -onder het toeziend oog van een herder (!)- een hele stroom schapen was te zien die op een ravijn af rende en daar ook in stortte. Eén of twee schapen probeerden tegen de stroom in te gaan... Een onmiskenbaar teken aan de wand. Het was tóen al een schreeuwend protest tegen de lafhartigheid van herders, machtsfiguren in de kerk die natuurlijk wijselijk op de rand van de afgrond zelf (als zoutpilaren) blijven staan, op het moment dat de schapen die ze de dood in jagen, nog steeds in allerijl de richting volgen die ze door hun misleiders wordt voorgehouden.

Weliswaar bespraken wij deze werksituatie later met stamapostel Fehr, maar dat gesprek leidde er níet toe dat de "arbeidsomstandigheden" beter werden. Het geestelijk klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk werd en wordt namelijk beheerst door de arrogantie van de macht. Plaatselijk kan men daar soms enige afstand van nemen, maar daarna houdt het in de regel al gauw weer op met de vrede en harmonie. Vandaar dat ik op verzoek van broeder Bauke Moesker in februari 2010 beschreef hoe de kerk in feite bestaat uit twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin. Zie ook mijn berichten van 27 oktober 2010 in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk". De authentieke verontwaardiging van Helmut Winner in Siberië is eenzelfde teken aan precies dezelfde wand. Liever laten de "verantwoordelijken" zo iemand vallen dan dat zijzelf eens de hand in eigen boezem steken.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 12 Nov 2011, 11:23", in de thread "Elders gelezen... "
Zie aldaar ook het bericht op "Vr 30 Nov 2012, 00:13" in de thread "De bewijzen stapelen zich op...", het bericht op "Ma 08 Jul 2013, 18:17" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!" alsmede het bericht op "Za 09 Nov 2013, 14:02" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Ondanks dat ik deze quote later nog drie keer opnieuw aanhaalde, in de hoop dat het spreekwoordelijke kwartje zou mogen vallen bij hen die zich in de geschetste omstandigheden mogelijk herkennen, bleef het bij wijze van spreken "stil aan de overkant". Een andere m.i. veelzeggende quote, die ik trouwens nog veel vaker in herinnering heb gebracht, óók elders in het Duits, is deze:
BakEenEi schreef:(...)
  • Zijn wij nog bruikbaar?

    We zijn de stomme getuigen geweest van boze daden. We zijn door de wol geverfd. Geroutineerd hebben we de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong geleerd. We zijn door ervaring wantrouwend tegenover mensen geworden. Daarbij moesten we hun de waarheid en ons vrije oordeel dikwijls schuldig blijven. We zijn door ondraaglijke conflicten murw, ja misschien zelfs cynisch geworden – zijn wij nog bruikbaar? Wat we nodig zullen hebben zijn geen genieën, cynici, haatdragende personen of geslepen tactici, maar ongekunstelde, eenvoudige en oprechte mensen. Zal onze innerlijke weerstand tegen wat ons opgelegd is sterk genoeg en de oprechtheid tegen onszelf radicaal genoeg zijn gebleven om de weg tot eenvoud en oprechtheid terug te vinden?



    Bron: Dietrich Bonhoeffer Werke (DBW) 8 (WE), 19-39
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 01 Nov 2010, 11:31", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt er te pas en te onpas de nadruk op gelegd dat wij -om het heerlijke einddoel te bereiken- onszelf moeten overwinnen, en dat, wanneer je met één vinger naar een ander wijst, er ondertussen vier naar jouzelf wijzen, enzovoort. Op die manier worden ook de serieuze problemen achteloos, ja bijna laconiek, weggewuifd.

Natuurlijk, wij hebben niet allen dezelfde waarneming, niet allen dezelfde ervaringen opgedaan; maar ík vind het héél erg als slachtoffers van machtsmisbruik (!) níet worden geloofd. Sterker nog: men krijgt in deze kerk niet eens het voordeel van de twijfel. Terwijl de kopstukken overal en nergens, waar het gegarandeerd feest voor ze is, hun opwachting maken, lopen zij weg voor hun verantwoordelijkheden. Neem districtsapostel Storck: onmiddellijk liet hij zich, zowel bij de kerk als bij de daaraan gekoppelde overige instituties, zelfs overal ter wereld, benoemen als voorzitter, maar dan lijd je in mijn ogen aan een ziekelijke vorm van zelfoverschatting.

Het wordt tijd dat het stopt met deze godgeklaagde waanzin, wat mij betreft te beginnen in Nederland "en koloniën".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all

Als wij handelden in een opwelling, of misschien zelfs een enkele keer wel in een vlaag van onbezonnenheid, kan het natuurlijk bij nader inzien zijn dat wij iets minder maatschappelijk of anderszins verantwoord te werk zijn gegaan dan goed geweest zou zijn voor een complimentje van de Allerhoogste; of van een naaste.

Wat moet ik híer nu toch van denken, dacht ik, toen ik las...
  • 3) Ik constateer net als velen van u, dat deze broeder alles in het werk stelt om onze Districtsapostel te beschadigen.
  • 4) Hij probeert hem te beschadigen als mens en in zijn ambtsopdracht.
  • 22) Als tweede bestaat er een project met vakantiewoningen in Oostenrijk.
  • 23) Hier heeft onze kerk, en dus ons bestuur, niets mee te maken.
  • 43) Daarbij had ik de behoefte om het op te nemen voor onze Districtsapostel.
  • 44) Hij kan zichzelf hierin lastig verdedigen.
Meer dan eens heb ik hierover later opgemerkt dat het mij eerst nog heel lang hoogst onwaarschijnlijk toescheen dat het document met deze inhoud, dat aan mij voor commentaar "geforward" was, werkelijk een circulaire betrof van apostel Peter Klene. Ik miste een handtekening en ook voor de rest zag het er klunzig uit. Ik legde het naast mij neer en wekenlang deed ik geen moeite om er op te reageren. Wíe wil er op wíe indruk maken, met zulke prietpraat, zo vroeg ik mij af. Hier kan ik toch helemaal niks mee?! Trouwens, wat zou ik er ook mee willen? (...) Een maand later, of zo, zat ik ergens aan tafel, en tegenover mij zat broeder Ronald Rohn.

Onmiddellijk moest ik denken aan de KRO-serie "Ongelofelijke verhalen", maar bij wat ik beluisterde wist ik óók: dit kan heel goed wáár zijn. Het zou in de deels gitzwarte en ontluisterende geschiedenis van het nieuw-apostolische rijk gods (inderdaad, met een kleine letter "g") beslist niet het eerste schandaal zijn dat onder een tapijt moest verdwijnen. Het kan, sinds de Europese Jeugddag 2009, immers wel ruim 50 jaar duren alvorens iemand officieel toegeeft dat er "fouten" zijn gemaakt en dan mag iedereen na meer dan 50 jaar zelf verzinnen welke fouten er in zo'n vlaag van onverwachte openhartigheid en overdonderend berouw mogelijk bedoeld hadden kunnen zijn. Inmiddels weten wij, vijf jaar verder, daarover íets meer, maar dit terzijde. Trouwens, hoe valt het in 's hemelsnaam met het geloof in het evangelie van Jezus Christus te rijmen als wij niet nu en dan "acteerprestaties" die de schoonheidsprijs niet verdienen, rechtzetten? Of op zijn minst, eerlijk en oprecht, een poging daartoe wagen? Ook nu nog zou ik tegen alle "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" die het hier aangaat willen zeggen: zet recht wat er recht te zetten valt. Opgeruimd staat netjes. En laat in Arnhem en omstreken de (districts)voorganger en (districts)jeugdleider een welgemeend excuus uitspreken!

Nadat "het bestuur" aan broeder Rohn de oorlog had verklaard, was er voor zijn gezin "in de gemeenschap" (...) geen schuilplek meer te vinden. Zo werkt dat dus.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door willempower »

@ all
De ene leugen na de andere geeft de kerkleiding , en ooit excuus aanbieden zullen ze nooit toe .
Zielszorg is in de praktijk weglopen als de vragen te lastig worden , de tien geboden begrijpen ze niet eens en uitleg geven kunnen ze niet .
De schade die ze aangericht hebben in mijn geval is ernstig zeer ernstig .
Een diaken de opdracht geven mij te liquideren in opdracht van B den H , districtsoudste uit Emmen , de man die nergens voor terugdeinst vergeef ik hem niet . Een gesprek aan gaan durft die niet eens de lafaard .
Zijn vader zou zich in zijn graf omdraaien van wat zijn zoon flikt .
Ik ben daarom aan mezelf verplicht dit altijd onder de aandacht te blijven brengen om anderen op de gevaren te wijzen van deze sekte .Stap er uit wn kies voor jezelf .
Ook ik heb contacten met de Anbi die zijn fraude team er op heeft gezet .
Alles hangt met zwendel en dwang aan elkaar .
Gelukkig gaan er vele kerken dicht al maar niet genoeg , leden aantallen dalen .
Het geld wat het opleverd van de verkoop gaat naar Brinkie die het in het casino vergokt . En een ambtsdrager een ton geeft voor advies . 10 miljoen in de sloot gegooid .
Brinkie heeft vast gegraaid in de pot van 10 miljoen als adviseur .
Leden van de Nak kom in opstand en stel vragen en vragen .
Laat je niet met een kluitje in de rietlanden sturen .Daar woont de man die mede verantwoordelijk is voor deze gang van zake .
Wie heeft de proceskosten van de privé zaak van de grootste leugenaar ,theoloog , ik ga er maar van uit gezien de documenten dat het uit de offerpot is gedaan .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik van geloof en vertrouwen

Bericht door TjerkB »

@all
Afbeelding
Mijn inschatting is dat het niet verkeerd zou zijn nú maar even een pas op de plaats te maken...

... om stil te staan bij het in meer dan één opzicht hoogst ongelukkige "vermogensbeheer" van de nieuw-apostolische kerkvorsten, en hierover kritisch na te denken.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”