"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB
Inderdaad, het is bepaald niet zonder reden dat de rechtszaak over de geldlening c.q. investeringsinleg ook in hoger beroep door de familie De Bruijn werd verloren. Zie bijvoorbeeld ook het bericht op "Di 11 Okt 2011, 19:01" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!", op het voormalige Forum van Bauke Moesker.
Ik heb het vonnis in hoger beroep niet kunnen vinden.
Heb jij dat voorhanden of een link via Rechtspraak.nl?

Het is overigens lachwekkend dan wel diep triest dat zo'n TdB nog steeds Ap i.r. Is.
je zou van een JLS verwachten dat hij -net als Krause- de man zijn ambt ontneemt.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@Levi

Het dilemma is inderdaad dat sommige uitspraken wel, en andere niet via http://www.rechtspraak.nl werden gepubliceerd. Hierdoor is het verdomd lastig om alles goed op een rij te krijgen. Wat het hoger beroep betreft over de door districtsapostel De Bruijn een- en andermaal aan broeder Rohn betaalde € 150.000, ontving ik de 16 pagina's tellende uitspraak achteraf op papier, zodat ik er toch een aantal passages uit kon citeren. Zie in deze thread het bericht op "Wo 30 Jul 2014, 14:13".

Ondanks de evidente maatschappelijke relevantie van de hele toestand, ontbreken er bij http://www.rechtspraak.nl ook in de ontslagzaak diverse (tussen)vonnissen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB

Dank. Ja, nu daagt het weer.

Vraag is thans, gaat apostel PK zijn 'beroemde' brief rectificeren?
Deze man -die in zijn 1-tje- de Raad van Toezicht vertegenwoordigde en Rohn eruit knikkerde, blijkt dus verkeerd geinformeerd te zijn.

Het zal wel niet, want ik heb het idee dat hij volledig onder curatele is gesteld door de DAP.
Daarmee ondergaat hij hetzelfde lot als Gerrit Sepers destijds, 'kaltgestelt' te zijn.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Vooropgesteld dat ik vind dat heel wat zaken die ooit bij de Nieuw-Apostolische Kerk kwalijk uit de hand liepen, welbeschouwd terug te voeren zijn op een een paar opzettelijk niet gerepareerde constructiefouten in de bestuurlijke organisatie; minstens zó... krankzinnig is het volgens mij dat daardoor (in de meest waardevolle relaties die overigens gezonde mensen met hart en ziel zouden koesteren) hele volksstammen van elkaar vervreemden en wij er nu met zijn allen maar niet over uitgepraat raken dat op deze manier hoofdrolspelers niet alleen hun eigen leven vergooien, maar ook niet schromen andermans welbevinden grondig te verzieken.

Toen ik Peter Klene voor het laatst in alle rust sprak, op 25 augustus 2010, wist ik nog helemaal niets van de doffe ellende op het traject van Heiloo via Arnhem naar het Oostenrijkse Hollenstein. Wel kaartte ik in dit gesprek aan hoe erg ik het vind dat -onder druk van de bovenbedoelde systeemfouten- nogal eens de menselijke maat uit het oog wordt verloren bij wat in deze kerk zielzorg moet heten. Zijn reactie kwam er op neer dat ieder zo zijn eigen logica ontwikkelt, inclusief een hoogst persoonlijk godsbeeld. Hiermee bedoelde hij te zeggen dat als ik mijzelf wat minder serieus zou nemen, er met sommige ongemakken best wel te leven moest zijn.

Dat kon ik dus in mijn zak steken. De zegenaar c.q. kerkbestuurder in kwestie zag de problemen niet, of hij wilde ze niet zien. Meermalen meldde ik mij nog per e-mail, maar daarop ontving ik geen enkele inhoudelijke reactie. Ondertussen werd het mij duidelijk hoezeer betrokkene zich probleemloos in de nesten had gewerkt.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B. Het bewuste gesprek inspireerde mij tot het schrijven van het volgende gedicht...
BakEenEi schreef:(...)
  • een zegenaar
    niet zomaar een
    maar een hoge

    die zei tegen mij

    uit den hoge

    jouw godsbeeld
    is anders
    dan dat van mij

    ik dacht
    welk mensbeeld
    heeft hij

    daar in den hoge
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "za 18 dec 2010, 19:51" in de thread "Omhoog gevallen"
P.S. Zojuist schreef ik:
Zijn reactie kwam er op neer dat ieder zo zijn eigen logica ontwikkelt, inclusief een hoogst persoonlijk godsbeeld. Hiermee bedoelde hij te zeggen dat als ik mijzelf wat minder serieus zou nemen, er met sommige ongemakken best wel te leven moest zijn.
Naar aanleiding hiervan nog het volgende.
Vandaag las ik op de website van de Neuapostolische Kirche Mitteldeutschland het bericht onder de titel "Große Freude und Dankbarkeit in Torgau", waarin verslag wordt gedaan van de dienst die stamapostel Jean-Luc Schneider op 8 februari jl. aldaar gehouden heeft. Ook hij kaatst de bal terug naar elke gelovige zelf indien men op de geloofsweg meemaakt dat de zegeningen onverhoopt bestaan uit zorgen. Dan accepteer je de problemen zonder je af te vragen of je ze te lijf moet gaan:
(...)

Wo ist euer Glaube?
Das Bibelwort stammt aus einer Begebenheit, die von Jesus und seinen Jüngern handelt. Auf Jesu Geheiß fuhren die Jünger mit dem Schiff über den See. Im Vertrauen auf die erfahrenen Fischer legte sich der Herr schlafen. Als Sturm aufkam und sie in großer Gefahr waren, hatten die Jünger Angst und weckten Jesus. Der glättete die Wogen und fragte: „Wo ist euer Glaube?“

Auch unser Lebensschiff kann in einen Sturm kommen. Dann müssen wir bei Gott Hilfe suchen, beten und handeln. Wenn wir meinen, Gott reagiert nicht, denken wir an die Frage Jesu an seine Jünger: Wo ist euer Glaube?

Das Schiff ist ein Bild für die Kirche Christi. Sieht man auf die Entwicklung unserer Kirche in Europa, wächst die Angst, dass das Schiff untergehen könnte. Auch hier steht die Frage: Wo ist euer Glaube?

Gott hat zugesagt, dass es bis zur Wiederkunft Christi Apostel geben wird, die das Evangelium verkündigen. Die Stürme unserer Zeit können wir nicht beeinflussen, aber wir können aktiv sein und Gott vertrauen.


Was ist unser Glaube?
Was glauben wir eigentlich? Die wesentlichen Inhalte unseres Glaubens sind im Glaubensbekenntnis zusammengefasst.

Wir glauben an Gott, den Vater, den Allmächtigen. Gott sorgt immer für seine Kinder, auch wenn wir nicht gleich alles verstehen, was er tut. Im Nachhinein werden wir es verstehen.

Wir glauben an Jesus Christus, unseren Erlöser. Er ist nicht gekommen, um den Menschen ein besseres Leben zu geben, sondern um ihnen ewiges Leben zu ermöglichen.

Wir glauben an den Heiligen Geist. Der wird offenbaren, was zum Heil notwendig ist. Er wird dafür sorgen, dass das Evangelium bis zum Ende verkündigt wird.

Wir glauben an die Kirche Christi, die von Jesus Christus gestiftet ist. Die Pforten der Hölle werden sie nicht überwältigen.

Wir glauben, dass der Herr Jesus seine Kirche regiert und Apostel gesandt hat und sendet bis zu seinem Wiederkommen.

Wir glauben an die Sakramente, die Heilige Wassertaufe, das Heilige Abendmahl und die Heilige Versiegelung. Sie sind für die Vorbereitung auf die Wiederkunft Christi unverzichtbar.

Wir glauben, dass Christus wiederkommt und die Erstlinge aus den Toten und Lebenden, die auf sein Kommen warten und sich darauf haben zubereiten lassen, zu sich nimmt.

Wir glauben, dass wir der Obrigkeit gehorchen müssen, soweit nicht göttliche Gesetze dem entgegen stehen. Wir sind zwar Teil der Gesellschaft, aber nichts kann uns zwingen, entgegen dem Willen Gottes zu handeln. Das Gebot Gottes lautet: Liebe Gott und liebe deinen Nächsten!

Wenn durch die Zeitverhältnisse bei uns Ängste aufkommen, beschäftigen wir uns mit dem Wesentlichen unseres Glaubens. Das macht stark, schafft Sicherheit, das ist unser Glaube.

(...)


Bron: http://www.nak-mitteldeutschland.de/akt ... in-torgau/
Dit is exact de manier waarop er door de jaren heen stelselmatig op de gelovigen zodanig is ingepraat, dat menigeen gaandeweg alleen nog maar overal in wenst te berusten, zeker als het gaat om wat "Godsgezanten" te berde brengen met de suggestie dat al hun inzichten zuiver onder bidden en smeken worden verkregen: laat het denken maar aan ons over want aan onze hand van leiding, zonder te klagen en zonder na te vragen, bevindt u zich op de meest zekere weg naar het hemelse vaderland. Wie desondanks met het oog op zielzorg (!) nog een zorg probeert te delen met een zegenaar, krijgt nogmaals te horen wat de stamapostel heeft gezegd!
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Vraag is thans, gaat apostel PK zijn 'beroemde' brief rectificeren?
Deze man -die in zijn 1-tje- de Raad van Toezicht vertegenwoordigde en Rohn eruit knikkerde, blijkt dus verkeerd geinformeerd te zijn.

Het zal wel niet, want ik heb het idee dat hij volledig onder curatele is gesteld door de DAP.

(...)
@Levi

De eerste lustrumviering ten aanzien van het misleidende verwerpelijke schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" zullen wij vermoedelijk nog wel moeten eerbiedigen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Toen ik Peter Klene voor het laatst in alle rust sprak, op 25 augustus 2010, wist ik nog helemaal niets van de doffe ellende op het traject van Heiloo via Arnhem naar het Oostenrijkse Hollenstein.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 18 Feb 2015, 20:11"
@all

Dat was enkele maanden later wel anders, toen ik in een "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" ieders aandacht vroeg voor de zaak, waarvan ik nu oprecht hoop dat de waarheidsvinding straks bij de behandeling ervan in hoger beroep binnen de kortste keren een haarscherpe analyse oplevert van hoe het hier heeft kunnen komen tot m.i. ernstig strafwaardige gedragingen bij de zichzelf onschendbaar wanende "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" bij de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in kwestie.

Bij die analyse het is naar mijn vaste overtuiging van het grootste belang dat met name ook de nieuw-apostolische geloofscultuur in aanmerking wordt genomen want wat voor een aangelegenheid het in de Nieuw-Apostolische Kerk ook betreft; de hiërarchische gezagsverhoudingen onder kerkelijke ambtsdragers, dus onder broeders met een geestelijke bediening, beheersen en doorkruisen werkelijk alle taken en bevoegdheden in de organisatie, ook indien het verantwoordelijkheden betreft die met zielzorg niets van doen hebben. Aanzien neemt toe en fouten dienen te worden afgedekt, naarmate "zegenaars" hoger op de "ambtsladder" staan.

Wie doorkrijgt hoezeer het hele reilen en zeilen binnen deze geloofsgemeenschap echt doordrenkt is van uitwerkingen die hun oorsprong vinden in de vermeende goddelijke status van het op enig moment geïntroduceerde "hoogheilige" ambt van stamapostel en de daaraan afgeleide ondersteunende en dus "lagere" ambten, begrijpt namelijk gaandeweg ook dat de daarmee op de onderscheidene echelons samenhangende rangen en standen onder kerkelijke ambtsdragers "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dienen de worden omarmd als van God te zijn gegeven. Uitspraken van "dienaren", op welk terrein dan ook, zijn verbindend naarmate betrokkene een hoger ambt heeft en er in de betreffende geestelijke bediening meer dienstjaren werden opgebouwd. En daar valt níet tegenop te boksen.

Ik stel dat broeder Rohn daardoor ten prooi is gevallen aan machtsmisbruik. Alles wijst erop. Niet voor niets heb ik dit bedrieglijke fenomeen telkens opnieuw aan de kaak gesteld. Al lijken de "privé-kwestie Oostenrijk" en de ontslagzaak twee totaal van elkaar losstaande zaken; sluit de complete samenhang toch maar niet uit!

Groet,
TjerkB (ervaringsdeskundige)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door willempower »

@ tjerk
Niet van de domme houden waar is de samenhang , dat weet je allang .
Misschien kan je dat een keer publiceren dan valt bij iedereen het kwartje .
Trouwens iemand die goed de stukken leest , kan het ook al weten .
Alles komt uit de offerpot !!!!!!!!
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Machtsmisbruik (1)
TjerkB schreef:(...)
... een nog altijd onopgehelderde vraag over de "privé-kwestie Oostenrijk" is waarom, nadat districtsapostel De Bruijn in de tweede helft van 2008 alsnog de samenwerking met broeder Rohn verbrak en hij het bedrag van diens als lening omschreven investeringsinleg terugvorderde, korte tijd later ook priester Scherpenzeel en diens zakenvriend Van Vliet aangaven die samenwerking te willen stopzetten.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 16 Feb 2015, 14:15"
@all

Het bovenstaande behoeft enige precisering. Het was in december 2009 dat Scherpenzeel en Van Vliet zich terugtrokken uit het vakantiehuizenproject. Opvallend genoeg gebeurde dit zonder opgave van redenen. Eerder dat jaar was aan broeder Rohn door de nieuw-apostolische kerkleiding met het aangekondigde ontslag min of meer de oorlog verklaard nadat er al sinds het najaar van 2008 heimelijk tegen hem was samengespannen, wat apostel Peter Klene in de rechtszaal toegaf zoals het nota bene in één van de vonnissen valt na te lezen. Blijkbaar hadden de samenzweerders hiertoe verlof gekregen van hun meerderen (lees: districtsapostel De Bruijn en/of stamapostel Leber) want deze integriteitsschending werd geen van allen nadien aangerekend. De gefingeerde (!) Raad van Toezicht, bestaande uit de gebroeders Klene en rechterhand Vis, had van niemand iets te duchten. Toen broeder Rohn zich tegen hun duistere praktijken verzette, kregen ze bijval van opziener Kamstra, waarna het "ambtslichaam" in Nederland en overzeese gebiedsdelen per decreet tot zwijgzaamheid werd gemaand. Prompt knepen de door hun "zegenaars" aangesproken dienstwillige dienaren een oogje toe. Voorbeeldig gaf men er op deze manier blijk van "blij en dankbaar" "in de navolging" te staan. Let wel: dan ben je dus succesvol gebrainwasht. De aldus verlangde "geloofsgehoorzaamheid" heeft tot op de dag van vandaag stand gehouden. De angst regeert. (...)

Hoewel ik in de privé-kwestie Oostenrijk terughoudend ben geweest in het geven van details, vanwege de beschermwaardigheid van de persoonlijke levenssfeer van alle betrokkenen, begrijp ik ook dat het de leesbaarheid van de berichtgeving op dit Forum ten goede komt als de essentie zo concreet mogelijk uit de verf komt. Voor de duidelijkheid daarom nog het volgende.

In 2002 kocht broeder Rohn in Oostenrijk "een mooi lapje grond" dat de locale autoriteiten in de gemeente Hollenstein an der Ybbs (district Amstetten) hadden bestemd voor de bouw van "Ferienwohnungen" als verblijfsaccomodatie voor toeristen. Hijzelf kwam daar al jaren als eigenaar van een tweede woning, kende veel mensen en hij wist waar hij aan begon. Districtsapostel De Bruijn, bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, aan wie hij vertelde voor de projectontwikkeling op zoek te zijn naar een partner, hoorde het goed: het skigebied in de onmiddellijke omgeving was erg in trek en alleen al daarom zag ook de winstverwachting er gunstig uit. Alleen, het project moest vanzelf wel eerst van de grond worden getild. Wat een uitdaging! Maar wie fleurt er nu níet op als opeens het spreekwoordelijke "Zwitserleven-gevoel" zo tastbaar nabij komt? Samen met broeder Rohn bezocht de districtsapostel, die niet over één nacht ijs wilde gaan, het terrein, hij verkende de omgeving en hij nam van de burgemeester de persoonlijke uitnodiging aan om gauw een keertje op diens kosten te komen logeren. Dan kon ook zuster De Bruijn, die misschien al popelde om zelf de nodige indrukken op te doen, haar licht opsteken. Hierna werd in 2005 de knoop doorgehakt en kwam de familie De Bruijn over de brug met een investering van € 150.000. Voortvarend gingen de compagnons nu aan de slag. Er werd gestudeerd op financieringsmodellen voor potentiële kopers, infrastructuur, en noem het maar op. De in Heiloo aan de keukentafel getekende kunstwerkjes zouden vast tot ieders verbeelding spreken.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door willempower »

@ tjerk

Ik heb respect dat je niet in de persoonlijke levenssfeer te veel details wilt geven .
Maar de kerk grijpt dagelijks in de persoonlijke levenssfeer dan zijn het duivels .
Niljand die even Bauke wat toefluisterde .
En alle mensen die door de kerk in de persoonlijke levenssfeer onder druk gezet worden .
Keiharde terreur van hun en geen middelen schuwen ze .
En de zaak Oostenrijk is niet zo privé als je schetst .
Laatst gewijzigd door willempower op vr 20 feb 2015, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@WP
Maar de kerk grijpt dagelijks in de persoonlijke levenssfeer dan zijn het duivels .
Niljand die even Bauke wat toefluisterde .
En alle mensen die door de kerk in de persoonlijke levenssfeer onder druk gezet worden .
Keiharde terreur van hun en geen middelen schuwen ze .
En de zaak Oostenrijk is niet zo privé als je schetst .
Spijker op z'n kop!
Ik ken tientallen brs en zrs die, gevraagd om bijdragen te willen leveren aan het NAK gedachtengoed, genadeloos werden afgeserveerd omdat ze geen of te lage rang hadden in de ambtsketen.
Buitengewoon waardevolle adviezen werden gewoon afgeknald.
Gevoel voor persoonlijk getroffen te zijn daardoor? NUL KOMMA NUL.

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”