"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Op de zitting, gisteren, bleek dat broeder Rohn diens voormalige "compagnon" De Bruijn deze week een aannemelijk bod had gedaan om er door middel van een schikking uit te komen. De districtsapostel in ruste had dit aanbod op advies van zijn advocaat echter nog in beraad gehouden. Nu ze de rechtszaak vermoedelijk verliezen, zullen ze wel alsnog toehappen. De rechtbank gaf partijen gisteren vier weken de tijd om daaromtrent uitsluitsel te geven, zodat men op 29 juli 2014 eventueel geen vonnis hoeft te wijzen.

(...)


Uit: Mijn bericht op "vr 16 mei 2014, 10:02"
@all

Nu de bedoelde periode van vier weken is verstreken, werd mij desgevraagd meegedeeld dat mr. Abeln namens districtsapostel De Bruijn i.r. aan de rechtbank liet weten dat van het schikkingsaanbod er geen gebruik wordt gemaakt. Het zou niet solide zijn gebleken! (...) Aangezien dit laatste in het kader van de onderhavige procedure niet bij broeder Rohn mag worden geverifieerd, lijkt het erop dat mr. Abeln de rechtbank met die inhoudelijke mededeling heeft willen beïnvloeden. (...)

Anders dan apostel Peter Klene en de zijnen het sinds 21 februari 2010 willen doen geloven, is er volgens mij wel degelijk een door het kerkbestuur gefaciliteerde samenhangende aanpak bij de rechtszaken in het arbeidsconflict met broeder Rohn en in de privé-kwestie Oostenrijk. Ook kan ik mij steeds minder aan de indruk onttrekken dat de rechtszaak over de lening c.q. investeringsinleg van districtsapostel De Bruijn i.r. hoogst kwalijk wordt bekostigd uit offerontvangsten. Tijdens de zitting op 15 mei jl. leek mr. Abeln namelijk méér partij in het geding dan diens cliënt toen aan deze werd gevraagd of ook hij niet van de zaak af wilde door met broeder Rohn alsnog in der minne tot een schikking te komen. Bij een schikking krijgt de voormalige districtsapostel uiteraard niet het onderste uit de kan, maar die uitkomst zal altijd beter zijn dan -zoals het ernaar uitziet- bij de rechtbank aanstonds voor de tweede keer nul op het rekest. Beslist niet voor niets herinnerde de rechtbank er op de zitting aan dat wie stelt, moet bewijzen. Nu werd er alleen een stuk in het geding gebracht dat betrekking zou hebben op een eerdere "lening".

Alleen indien geld in deze zaak voor de districtsapostel in ruste -om welke vooralsnog wazige reden dan ook- kennelijk géén rol speelt, wijst hij een schikking af.

Hoe dan ook, inderdaad werd het door broeder Rohn ingebrachte schikkingsvoorstel afgewezen. Over de kwaliteit van het bewuste voorstel zijn er aan betrokkene vooraf géén vragen gesteld, zo begreep ik. Juist dit vind ik uiterst merkwaardig want als er iets aan zou mankeren, had er op dat punt natuurlijk eerst overleg plaatsgehad - tenzij het al op voorhand ontbreekt aan serieuze belangstelling voor überhaupt een schikking, wat thans gezien het beloop van de gebeurtenissen welhaast het geval moet zijn. Maar dan is het wat mij betreft evident dat er dwarsverbanden zijn met andere ijzers in het alom aangewakkerde juridische vuur, niet van de zich hier al jarenlang als een marionet gedragende districtsapostel in ruste doch van derden! Immers, wat stak er in werkelijkheid achter toen apostel Peter Klene met bijval met een aantal rechterhanden opschreef "Daarbij had ik de behoefte om het op te nemen voor onze Districtsapostel. Hij kan zichzelf hierin lastig verdedigen." ?! Ik denk dat ik het intussen wel wéét: na de schorsing en het ontslag van broeder Rohn, zijn er door het kerkbestuur financiële misslagen begaan bij Residence Eimersstaete in Arnhem, en ook die moeten op hem worden afgewenteld. Anders namelijk zouden met name de gebroeders P. en N. Klene de klos zijn!

Angstvallig is er derhalve door en namens het incompetente kerkbestuur de schijn gewekt dat er maar één grote boosdoener valt aan te wijzen: de zondebok Rohn. Daarom ook wordt er op alle mogelijke manieren tijd gerekt. Immers, zodra broeder Rohn en diens gezin door alle kosten van het noodzakelijke juridische weerwerk financieel zullen zijn kaalgeplukt, trekt het kerkbestuur in deze hele aangelegenheid vermoedelijk aan het langste eind, zo zullen de briefschrijvers van 21 februari 2010 sindsdien wel vurig hopen. Tot schijnbaar elke prijs die de bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland (nota bene een Algemeen Nut Beogende Instelling) aangesloten leden ongevraagd uit de bij ze afgetroggelde offerontvangsten moeten ophoesten, mag de waarheid over financieel wanbeheer niet aan het licht komen. Wat er eenvoudig aan de hand is, is, dat er op het vlak van onroerend goedbeheer na eerdere afspraken (naar ideeën van districtsapostel De Bruijn en broeder Rohn) binnen het kerkbestuur tot een politieke koerswijziging is besloten. Apostel Peter Klene en de zijnen wilden de ingeslagen weg verlaten, en aldus werd er nader besloten, zonder daarbij echter eerst eens naar een prijskaartje te kijken. Toen er vervolgens miljoenenverliezen opkwamen, kreeg broeder Rohn de schuld ervan.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Der Fall Rohn - in vogelvlucht (5)

@all

In een opiniestuk (vandaag in De Volkskrant) over "de zaak Lucia de B." werd gesproken van "een pijnlijk falen van controlemechanismen op onze natuurlijke neiging tot collaboratie binnen groepen van bekenden". Door datzelfde fenomeen hebben ook in "de zaak Rohn" de ontwikkelingen een rampzalige wending kunnen nemen, zo realiseerde ik mij. Veel te lichtvaardig zijn hier de mede-verantwoordelijken (!) er bij hun "zegenaars" maar van uitgegaan dat die voldoende waarheid spraken. Binnen "de kring der dienaren" moet sowieso elke fout met de mantel der liefde worden bedekt. Hoe "hoger" de desbetreffende "verantwoordelijke leidinggevende", des te zuiverder "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" de intentie van de "Godsgezant" in kwestie. Geen onderworpene die daaraan iets kan veranderen.

Niemand derhalve onder de kerkelijke ambtsdragers in de Nieuw-Apostolische Kerk die er tegenover broeder Rohn ondertussen blijk van gaf hem enig voordeel van twijfel te gunnen. In het bedoelde opiniestuk wordt verwezen naar de bekende in 2011 overleden hoogleraar rechtspsychologie, professor Willem Albert Wagenaar, die het verraderlijke groepsgedrag omschreef als collaborative story telling. Stille bondgenoten praten elkaar domweg na en nemen elkaar domweg in bescherming.

Indien zulks gebeurt bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), stuiten wij op onbehoorlijk bestuur. In het "werk Gods" ontbreekt dan ten enenmale Liefde.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Vonnis "in Naam des Konings"

Bericht door TjerkB »

  • Afbeelding
@all

Ter herinnering:
TjerkB schreef:(...)
Voor zover ik het kan inschatten heeft de voormalige districtsapostel niet alsnog kunnen bewijzen dat er een geldleningsovereenkomst ten grondslag ligt aan een bedrag dat hij in maart 2007 overmaakte aan broeder Rohn. Op 29 juli 2014 beslist de meervoudige kamer van de rechtbank in Arnhem.

(...)


Uit: Mijn bericht op "do 15 mei 2014, 18:30"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Vonnis "in Naam des Konings"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 24-07-2014, 10.00 uur]

AfbeeldingAfbeelding

@all

Hierbij alvast de mededeling dat districtsapostel De Bruijn i.r. er inderdaad níet in is geslaagd om het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden ervan te overtuigen dat hij in maart 2007 naar broeder Ronald Rohn een bedrag van € 150.000 had overgemaakt als lening. Bij de behandeling van de hoger beroep procedure werd namelijk zijn eis om het genoemde bedrag van broeder Rohn te mogen terugvorderen vorige week afgewezen. Het feit dat betrokkene op dit punt thans opnieuw in het ongelijk is gesteld betekent voor de zogenaamde privé-kwestie Oostenrijk dat hij investeerder was in het vakantiehuizenproject aldaar, in plaats van alleen maar geldschieter.

Op (de impact van) het betreffende arrest van 15 juli 2014 (zaaknummer gerechtshof 200.122.045) kom ik binnenkort nog terug.

Groet,
TjerkB

N.B.
BakEenEi schreef:@all

Omdat wij van de zijde van de kerkleiding hier niet veel wijzer worden, ben ik de afgelopen week zelf maar op zoek gegaan naar extra informatie. Die bestaat inmiddels hieruit dat de districtsapostel op 18 augustus 2005 een soort van intentieverklaring heeft ondertekend met betrekking tot de gezamenlijke ontwikkeling van een vakantiepark in Oostenrijk. Het betreft dus niet uitsluitend de aankoop van één enkele vakantiewoning voor privé-gebruik. Vervolgens is er door de districtsapostel tussen 23 augustus 2005 en 21 maart 2007 per saldo EUR 150.000 overgemaakt naar diens compagnon, de mede-ondertekenaar van die "intentieverklaring". Op 17 april 2008 meldt de districtsapostel in een e-mail met als onderwerp "Re: Afspraken Oostenrijk weer eens in beeld?" nog aan diens compagnon: "Zelf heb ik onze samenwerking dan ook als ononderbroken beschouwd." Het laatste (tussen)vonnis hieromtrent werd gewezen op 20 oktober 2010, t.w. zaaknummer/rolnummer: 190763 / HA ZA 09-1794 (Rechtbank Arnhem, Sectie civiel recht).

Een en ander duidt er volgens mij op dat de vermoedelijke circulaire van 21 februari 2010 van een aantal "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op onwaarheid berust. Hierover heb ik vertegenwoordigers van alle "organen" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland (zie artikel 4 van de statuten) jl. woensdag 17 november rechtstreeks per e-mail geïnformeerd, alsook de advocaat die namens de kerk optreedt.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Zo 21 Nov 2010, 00:14" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

Zie ook het redactionele bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Do 09 Jun 2011, 09:15" in de thread "W.K. Scherpenzeel Pensioen B.V. versus Köni(n)gsberg B.V."
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 10-11-2015, 16.00 uur]


@all

Als oud-administrateur op het bureau van de Centrale Administratie bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland stond het voor mij in 2010 na enkele maanden onomstotelijk vast dat er misbruik werd gemaakt van het geloof en het vertrouwen van de aangesloten leden. Dat lag voor wie wéét hoe bij dit kerkgenootschap de hazen kunnen lopen er toen namelijk al dik bovenop. Niet voor niets wordt de gelovigen continu ingepeperd dat men zich moet wapenen tegen allerhande gevaren van buitenaf. Met uitspraken als "Wir wollen uns nicht vom Teufel beeinflussen lassen, seine 'Spielchen' durchschauen und fest daran glauben, dass der Herr kommt" zeggen kerkelijke ambtsdragers feitelijk: "Geloof ons en niemand anders". Als er lang genoeg op zo'n manier op je wordt ingepraat en de gestage drop de steen uitholt, luistert er op een gegeven moment niemand meer naar een oplettende buitenstaander die waarschuwt voor wat je in een kerk met als het ware alle ramen en deuren dicht niet meer ziet aankomen. In de Nieuw-Apostolische Kerk moet immers iedereen blindvaren (!) op de koers die de "zegenaars" wel zullen uitstippelen, ongeacht of er organisatorische issues aan de orde zijn, bedrijfseconomische kwesties of indien het gaat om geloofsinhoudelijke zaken. Je mag "slikken of stikken".

Speciaal om redenen van het bovenstaande bestond er op het Forum van Bauke Moesker een thread, genaamd "Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!". Wie bij dit kerkgenootschap teruggaat in haar geschiedenis, stuit op een systematische psychische onderdrukking van vermeende ondergeschikten c.q. bijgelovigen. Hieronder (uit vele honderden) een tweetal berichten, respectievelijk uit 2010 en 2011, waarvan de inhoud exemplarisch te noemen valt voor dit kwalijke fenomeen:
BakEenEi schreef:@all

Was niet feitelijk het toppunt van brutale onverschrokkenheid bij de nieuw-apostolische kerkleiding er overtuigend mee bewezen toen zij onlangs een advocaat inschakelde om sommigen op dit forum, onder wie ingeschreven leden van de kerk zelf, het schrijven en waarschuwen (!) te beletten?! Berichten die aan de verantwoordelijke ambtsdragers intern worden toegezonden blijven immers doorgaans onbeantwoord! Zo schreef ikzelf bijvoorbeeld onder de titel "Interactie" op 06-05-2004/23:01 (dus inmiddels zeseneenhalf jaar geleden) "langs de geordende weg" het volgende:
In onze kerk is er in zekere zin een sfeer ontstaan van "ouwe jongens krentenbrood", van "het zal allemaal zo'n vaart niet lopen". Er heerst soms gewoon een ronduit irritante zelfvoldane bezadigdheid, waar bij wijze van spreken "geen poot tussen te krijgen is". Omdat het mij "niet geraden" was om ambtsdragers op wat voor manier ook "voor de voeten te lopen", zulks op straffe van uitsluiting, heb ik mij, om het hoofd boven water te houden, van dit verschijnsel moeten afwenden. Wie zich niet dankbaar kon conformeren aan de gang van zaken, zoals die van hogerhand werd opgelegd, kon immers kiezen: buigen of barsten. Als ouders dat doen met hun kinderen, komt het later nooit meer goed.
Nu wil ik mij wel haasten om er meteen bij te zeggen dat ik vele liefhebbende dienaren ken, die met dat hele verwerpelijke dictatoriale regiem nimmer iets van doen hebben gehad. Zij kozen voor de aan hun zorgen toevertrouwde zielen, en hadden het waarschijnlijk ondertussen zelf ook niet gemakkelijk.
Uiteraard ontving ik óók op dit schrijven destijds geen enkele reactie!

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Ma 29 Nov 2010, 08:11" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
BakEenEi schreef:[Bijgewerkt: 15-10-2011, 17.30 uur]
BakEenEi schreef:(...)
De meest voor de hand liggende gedachte vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk bij de berichtgeving op dit forum is waarschijnlijk: waarom, en waarom hier? Anders gezegd: als er vragen zijn, dan valt dat binnen de kerk toch wel te bespreken? En komt iemand er dan niet uit, dan kun je het volgens de "Leidraad dienen en leiding geven" toch ook nog wel hogerop zoeken bij "de dienaren"? In de betreffende Leidraad wordt deze mogelijkheid als volgt omschreven:
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Helaas echter heeft de praktijk uitgewezen dat (ook) het internationale kerkbestuur op dit punt de ingekomen stukken stelselmatig inhoudelijk onbeantwoord laat. Vragenstellers worden namelijk geconfronteerd met een wáár "ontmoedigingsbeleid".

(...)


Uit: mijn bericht op "di 26 okt 2010, 18:00"
@all

Met de hierboven aangehaalde woorden begon het vorig jaar in deze thread: "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding". (...) Het was wel het allerlaatste wat in mij had kunnen opkomen bij mijn confirmatie in de Nieuw-Apostolische Kerk - om maar één moment van herinnering te noemen zonder dubbele gevoelens daarbij. Nog twee andere quotes ten aanzien waarvan ik de inhoud evenmin voor mogelijk had gehouden:
BakEenEi schreef:(...)
Ook ik voel mij met de gemeenschap Uithuizen zeer verbonden. Ik raad alle betrokkenen aan om de hoogmogende heeren van het kerkelijke leergezag te verstaan te geven: "U bent abuis!!" Er dient hier helemaal geen gemeente te worden opgeheven. Laat men eerst maar eens de waarheid en níets dan de waarheid (!) spreken over alle malversaties van nota bene offerontvangsten in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Voor de dag ermee!! Tot hiertoe, en geen stap verder!! Verantwoording nemen en aansprakelijkheid aanvaarden. Opstappen en wegwezen. Als er al mensen een deur uit moeten worden gezet, dan zij: de schijn-heiligen, de meester-oplichters, de zakkenvullers. Punt!!

(...)


Uit: mijn bericht op "ma 14 feb 2011, 21:14" in de thread "Sluiting NAK-Gemeenten".
BakEenEi schreef:(...)
Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost [bij NAK-Observer; BEE] op: 03-03-2007, 13:30:42 »

(...)
  • (...)

    Stelling 3: "Een zegenaar is iemand die zegent; niet iemand die dat alleen nog maar van plan is."
Het werk des Heren laat zich niet exploiteren...

(...)

Uit: mijn bericht op "za 30 okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Ik wil het hieronder hebben over wat op het ogenblik feitelijk ontoelaatbaar is dat er tóch gebeurt bij "Het bestuur" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. De bestuursleden dienen hun functies namelijk neer te leggen. Hetzelfde geldt voor de leden van "De landelijke vergadering" en het geldt óók voor "De stamapostel".
BakEenEi schreef:(...)
Vooropgesteld dat deze uitleg van de aangehaalde "rechtsfeiten" klopt, past het de kerkleiding geenszins om hier geheel en al het zwijgen toe te doen tot na de rechtsgang zoals het door haarzelf wordt bepleit blijkens een eveneens door het Webteam gepubliceerde circulaire (Santpoort, 21 februari 2010). Stel immers dat er een vordering van 7 miljoen euro aan voornoemde projectleider wordt toegewezen, dan lopen de verliezen op van nu al 2,5 miljoen euro tot bijna 10 miljoen euro! Moet het aan bestuurders die mogelijk zulke verliezen veroorzaken worden toegestaan om nóg langer eigenmachtig te werk te gaan?

(...)


Uit: mijn bericht op "ma 25 okt 2010, 22:39" in de thread "Wie hebben dit bedacht en met welk mandaat?"
BakEenEi schreef:(...)
Artikel 4 Organen
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:

1. De Stamapostel

2. Het bestuur

3. De landelijke vergadering
(...)


Uit: mijn bericht op "ma 15 nov 2010, 23:11" in de thread "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers".
Toen ik vorig najaar inzag dat een onmiddellijk ingrijpen in de bestuurlijke chaos (!!) noodzakelijk (!!) was, richtte ik mij op 15 november 2010 in een "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" op dit Forum dus tot alle meest directe mede-verantwoordelijken (nadat ik o.a. bij een districtsoudste, zelfs niet na zeer veel aandringen, géén gehoor had gevonden). "Een ongelofelijk verhaal", moeten de meesten sindsdien hebben gedacht. Dit doet mij denken aan het onderstaande:
Redactie schreef:(...)
Ik herinner mij een woensdagavond toen er in de garderobe van onze kerk een brandlucht hing. Wij zeiden dit tegen de broeder-deurwachter. Hij ging meteen op onderzoek uit. Na afloop van de dienst vertelde hij ons dat hij in zijn werk als militair gewend is de oorzaak te achterhalen en eventueel passende maatregelen te treffen. "Nu omgezet naar de geest", zoals men dat in nieuw-apostolisch idioom wel pleegt te zeggen: het is míjn ervaring dat alleen broeders met een belangrijke geestelijke bediening onraad mogen proeven. Niemand hoeft zich ergens zorgen over te maken zolang er niet van hogerhand wordt gewaarschuwd... Anders gezegd: "u kunt ons, 'De kerkleiding', blindelings volgen. Indien u onze aanwijzingen opvolgt én u uiteraard de tienden betaalt (!), arriveert u vanzelf bij de hemelpoort. Aldaar aangekomen, gaan wij tezamen 'dóór de zeef' of wij allen blijven er op liggen." (...)

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "di 26 jul 2011, 23:42" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Wie op "een brandlucht" niet reageert, terwijl die nota bene alsmaar penetranter wordt, speelt wat mij betreft met vuur. Dit is exact het verwijt dat inmiddels een ieder zich mag aantrekken die het gemakshalve nog maar houdt op "een ongelofelijk verhaal" want dat is het namelijk níet. Om de dooie dood (!!) NIET. In de Nieuw-Apostolische Kerk is ons allen zand in de ogen gestrooid; "kleine korrels zand" die intussen "een onmeet'lijk strand" hebben gevormd (vgl. lied. 340, NAK-gezangboek). Het handelt bij een kerkgenootschap, waarvan de bestuurders de aanwijzing hebben verlangd van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) namelijk bepaald niet alleen over geestelijke zaken! Al werd ons "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" van kindsbeen af meegegeven dat wij wel "op deze aarde" zijn doch niet "van deze aarde"; dat neemt -nogmaals- om de dooie dood (!!), zoals districtsapostel Pos het zou uitdrukken, níet weg dat wij... de kerk in 't midden van het dorp moeten laten staan:
  • 1128. De kerk in 't midden (van het dorp) laten (of houden),

    d.w.z. de zaak laten waar ze behoort, haar niet overdrijven, het niet al te dol aanleggen; ook een geschil zoo bijleggen, dat beide partijen tevreden zijn. Vgl. Harreb. I, 150: Laat de kerk in 't midden van het dorp staan; (...)


    Bron: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_1143.php
Want wát is hier >>KRACHTTERM<< aan de hand?! Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bestaat uit drie personen. Tezamen stellen zij een medewerker aan, met wie de bestuursvoorzitter ook in privé zaken doet - en dat is de beide anderen bekend. Dan ontstaat er bij die privé-zaken tussen deze bestuursvoorzitter en deze medewerker -naar het zich laat aanzien door toedoen van de bestuursvoorzitter- een groot conflict, waarna "Het bestuur" van de medewerker af wil. Zonder dat de medewerker het aanvankelijk in de gaten krijgt, wordt hij in zijn werk op een zijspoor gerangeerd. Hij komt in verzet. Hierna volgt er een schorsing en ontslag, maar daarbij begaat een tweede bestuurslid enorme blunders. De medewerker wendt zich tot "De stamapostel" en tot "De landelijke vergadering". Terwijl dan al twee van de drie bestuursleden door verregaande belangenverstrengeling zichzelf in hun bestuurlijke functie onmogelijk hebben gemaakt, besluiten zij (zonder m.i. "De stamapostel" en "De landelijke vergadering" tijdig, volledig en juist te informeren) tot reputatieschade veroorzakende en geldverslindende juridische acties tegen de weggepeste medewerker die vanwege hún domheid eenvoudig de zondebok niet kan zijn. Door de afdekcultuur (!!) die er heerst in de Nieuw-Apostolische Kerk hopen "De stamapostel" en "De landelijke vergadering" er ook maar -domweg- het beste van. Het zijn déze blunders en in alle geledingen van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland dít typerende onbehoorlijk bestuur die de kerk nu al miljoenen euro's hebben gekost. (...)

Wanneer tevens de buitenwacht van de ontstane conflictsituatie lucht krijgt, onder meer door de opvallende leegstand van "Eimersstaete" in Arnhem en het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010", waarschuwt ook zij "De stamapostel" alsmede "De landelijke vergadering". Maar er gebeurt NIETS. Aftreden dus; állemaal, en wel nú!!

Zie verder het redactionele bericht op "wo 12 okt 2011, 12:25" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

Groet,
BakEenEi



P.S. Een bron van ellende in de Nieuw-Apostolische Kerk is het verbijsterend laconieke structureel ontwijkende gedrag bij "dienaren" wanneer het gaat om hún verantwoordelijkheden ten aanzien van misstanden...
BakEenEi schreef:
basis schreef:(...)

Er worden natuurlijk fouten gemaakt en zoals ook telkens weer in de samenleving rondom ons blijkt is het verschrikkelijk moeilijk om fouten, eenmaal gemaakt, toe te geven.
@basis

Graag een tweeledige reactie...

1) "Er worden natuurlijk fouten gemaakt... "
Toch maakt het i.h.a. veel verschil welke fouten er worden gemaakt, wanneer en door wie! Niet ieder kan zich hetzelfde permitteren! Zojuist las ik dat de directeur van het kinderdagverblijf in Amsterdam dat de laatste dagen alle voorpagina's heeft gehaald, in diens privé-woning slaapfeestjes organiseerde voor de kinderen, in tegenwoordigheid van de medewerker die inmiddels achter de tralies zit. Was die allervriendelijkste gastvrijheid alleen maar "een beetje dom"?

Wie een verantwoordelijke functie heeft aanvaard (!), wie het dan tegelijkertijd de normaalste zaak van de wereld vindt dat het bijbehorende salaris een veelvoud bedraagt van het wettelijk minimumloon alsmede dat betrokkene een zodanig vertrouwen geniet dat hij zich nergens periodiek voor hoeft te verantwoorden, ook niet tegenover al degenen die worden geacht deze logica ruimhartig te faciliteren; en als betrokkene zich dan bovendien beroept op een deels zelf vervaardigd geschrift waarin werd opgetekend dat hij en diens collega's de enigen zijn die de Bijbel kunnen uitleggen; betrokkene zich vervolgens weinig tot niets aantrekt van statuten, van beleefdheidsvormen, diens eigen schuld bij een ander in de schoenen schuift, vermoedelijk zelfs tegenover een rechter-commissaris onwaarheid spreekt, enzovoort; want deze feitelijke situatie betreft het hier momenteel; dan worden er natúúrlijk fouten gemaakt!! Geen twijfel mogelijk.


2) "... en zoals ook telkens weer in de samenleving rondom ons blijkt is het verschrikkelijk moeilijk om fouten, eenmaal gemaakt, toe te geven."
"Omdat "hij" het moeilijk vond om een fout toe te geven, en "zij", en deze en gene, en die, en die, en al die anderen ook; is het de normaalste zaak van de wereld dat ook "de Godsgezant" het daar verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Wie daar niet alle begrip voor heeft, moet maar eens op zoek gaan naar diens eigen fouten en tekortkomingen. Want er wordt ons geleerd dat de liefde alle dingen zal bedekken; dat wie zonder zonden is de eerste steen werpe; dat ons niets wordt vergeven als wij niet eerst alle anderen alles hebben vergeven." Kortom: wat er ook gebeurt en hoeveel geloof en vertrouwen er ook is misbruikt; het zal telkens weer een kwestie zijn van hooguit enkele dagen, en dan is alles weer in de zee der vergetelheid gesodemieterd. Daar heb je dan als "Godsgezant" immers zelf de macht over om dat zo te verklaren, desnoods onder ede. Als dat er bij een Rechtbank niet toe zou doen, ben je als "Godsgezant" zelfs martelaar geworden!!

Kortom, al lopen er in de nieuw-apostolische geloofspraktijk allerhande realiteiten door elkaar; de gekte die daarvan het gevolg kan zijn moet niet ál te sterk doorslaan, lijkt mij... Witteboordencriminaliteit is het!!

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "di 14 dec 2010, 18:30" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".

Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Do 13 Okt 2011, 09:48" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
Intussen is het allang niet meer 2010 doch -na vier jaar kostbaar touwtrekken- 2014. Dat districtsapostel De Bruijn i.r. die kosten zelf heeft betaald, geloof ik níet.

Klik »HIER« voor de bovenbedoelde "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" van 15 november 2010. Niemand onder de geadresseerden heeft gereageerd. Zie ook...
... alsmede het redactionele bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Wo 29 Mei 2013, 23:21" in de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

@Tjerk,
Dus het kapittel De Bruijn Rohn is afgesloten totale kosten € 150.000 + advocaatkosten etc ten koste van De Bruijn.
Nu de zaak NAK contra Rohn wanneer is daar de uitspraak van?
Groet Certina.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB
De Bruijn kan altijd nog aankloppen bij zijn trouwe vrienden in het district Amsterdam.
Voor zielzorg dan, want geld geven ze niet.
Dan is nu ook het moment daar dat de CA de advocaatkosten verhaalt op de Bruijn.
Ben benieuwd of ze in Heiloo nog zo hard lachen.

Groet
Levi
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

De Bruijn zal zijn lederhose en tiroler hoedje wel bij het grofvuil zetten......... :D
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@Certina
Certina schreef:(...)
Nu de zaak NAK contra Rohn wanneer is daar de uitspraak van?

(...)
Dat kan -na de behandeling van die complexe zaak in hoger beroep- volgens mij zeker nog wel een jaar duren...


@Levi
Levi schreef:(...)
Dan is nu ook het moment daar dat de CA de advocaatkosten verhaalt op de Bruijn.
Ben benieuwd of ze in Heiloo nog zo hard lachen.

(...)
De proceskosten bij de verongelijkte districtsapostel in ruste zullen naar mijn voorzichtige inschatting zijn opgelopen tot circa € 50.000 (zegge: vijftigduizend euro).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

eindbalans; 2 ton lichter ;)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”