"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Volgens de desbetreffende jaarrekeningen van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." zijn van 2011 t/m 2014 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland financiële tekorten aangezuiverd met een totale subsidie van € 1.231.491, dat wil zeggen in 2011 € 56.000, in 2013 € 1.159.157 en in 2014 € 16.334.

Ik sluit niet uit dat een en ander ermee verband houdt dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door financieel wanbeheer de ANBI-status op het spel staat.

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef:(...)
"De macht is overgenomen." Zo valt in bijna alle opzichten alles samen te vatten wat er tot nu toe op dit Forum over de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) werd geschreven. Het hek is er van de dam. Sterker nog: de leugen regeert!

Enerzijds geldt voor dienaren Gods dat gelovigen van ze mogen verwachten dat men vanuit "een onbesproken levenswandel die afgestemd is op de leer van Christus" op een goudeerlijke oprechte manier bejegend wordt, en wordt bijgestaan. Wie dan als "dienaar" tevens een bestuursfunctie aanvaardt bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, krijgt er een paar belangrijke verantwoordelijkheden bij. Men is namelijk niet alleen bestuurder geworden van een kerkgenootschap, doch bovendien in dit geval van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit laatste brengt extra zorgvuldigheidsvereisten mee ten aanzien van het financiële beheer. De zaken moeten ook keurig transparant zijn.

Toen vorig jaar "Der Fall Rohn" aan het licht kwam, bleek het niet eenvoudig te zijn om alles wat daarmee samenhangt op hoofdlijnen te doorgronden. Om aan de verwarring het hoofd te kunnen bieden, besloten wij om vanuit de ontstane complexiteit naar sporen te zoeken die ons terug zouden brengen naar wellicht een aantal afzonderlijke uitgangssituaties waar tenminste nog een touw aan vast te knopen zou zijn. Achteraf bezien was dit een goed plan. Zo kregen wij langzaamaan vat op het beloop van de gebeurtenissen vanaf het begin en begrepen wij ook hoe uiteindelijk van alles en nog wat met elkaar verweven raakte.

Als er nu voorgangers of zelfs districtsdienaren zijn, voor wie er, wat deze aangelegenheid betreft, nog steeds alleen maar sprake is van één groot mysterie, zou het ons trouwens niet verbazen. Ten eerste ontbreekt het aan relevante informatie van de zijde van de kerkleiding, en ten tweede is er hier sprake van een dusdanige opeenstapeling van fouten en problemen, dat vrijwel niemand zich ervoor hoeft te schamen niet te weten te zijn gekomen wat er exact speelt. Wel zullen de meeste ingeschreven leden bij de Nieuw-Apostolische Kerk inmiddels hebben meegekregen dat deurwaarders bij de kerk en bij bestuursleden in privé al in 2009 conservatoir beslag hebben gelegd op vele bezittingen.

Tegen de kerk en tegen deze bestuursleden in privé zijn er namelijk vorderingen ingesteld met een totale waarde van ongeveer zeven miljoen euro. Naar verluidt is dit bedrag nog aan de lage kant. Een herberekening van de schade bij de voormalige projectleider Rohn zal dit moeten uitwijzen. Bij de bestuursleden gaat het met name om degenen die hebben beweerd deel uit te maken van een Raad van Toezicht, wat geen solide en dus op zijn minst onafhankelijke Raad van Toezicht blijkt te zijn geweest. Het was alleen maar een tijdelijk ingestelde onderzoekscommissie, nota bene bestaande uit personen die bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland al zitting hadden in één van de bestuursorganen!

Doordat de kerkleiding consequent verzweeg hoe "Het bestuur" zulke enorme schadeclaims aan haar broek had kunnen krijgen, nam zowat iedereen aan dat de herhaaldelijk verspreide informatie wel zou kloppen, namelijk dat de voormalige projectleider Rohn op grove wijze het vertrouwen had geschonden van districtsapostel De Bruijn en andere "hogere verantwoordelijke leidinggevenden", die op diens professionele en integere inzet, zoals op het gebied van de commerciële projectontwikkeling, hadden mogen rekenen. Aldus was er van een verdachte nimmer sprake want de dader was al bekend, althans naar het oordeel van "de dienaren" met zelfs stilzwijgende instemming van de stamapostel!

Zo staan de zaken er nu onverminderd voor.

Toch heeft de kerkleiding hier buiten de waard gerekend, en dat zit hem in de omstandigheid dat de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) is. Bij een fiscale controle zal zij zich namelijk tevens dienen te verantwoorden in de hoedanigheid van "Het bestuur" van zo'n door het Ministerie van Financiën bevoorrechte organisatie vanwege de toegestane fiscale giftenaftrek voor allerhande donaties aan het kerkgenootschap. Dit vereist grote zorgvuldigheid bij de financiële gegevensverwerking en bij het samenstellen van de jaarrekening. Bestuurders moeten competente lieden zijn die niet verzuimen te bewerkstelligen dat ook zijzelf perfect controleerbaar zijn.

Welnu, hier wringt bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de schoen. Men was allerminst controleerbaar; niet voor ingeschreven leden, niet voor andere belanghebbenden, en intussen evenmin voor de Belastingdienst welke bij Algemeen Nut Beogende Instellingen een dubbele taak heeft. Het betreft niet alleen verkapt loon of verkapte omzet, waar controleurs periodiek op dienen te letten doch ook op het algemeen belang (!) van "behoorlijk bestuur", op transparantie naar de meefinancierende overheid (lees: samenleving) toe, wat dit kerkgenootschap al dan niet nog langer kwalificeert voor de aanwijzing van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Op dit punt zit het goed fout!!

Na ons intensief met deze complexe materie te hebben beziggehouden, kwamen wij rond de jaarwisseling tot het inzicht dat "Het bestuur" fout na fout na fout moet hebben gemaakt. Hierdoor heeft er een ware escalatie plaatsgevonden van onregelmatigheden. Intimidatiepraktijken hadden hierbij een aanjagende werking. Terwijl een basisschoolleerling op een telraampje al kan uitrekenen dat de kosten van rechtshulp en die van accountants en andere adviseurs voor de kerk in de vele honderdduizenden euro's zijn gaan lopen, wil de kerkleiding er vooralsnog niets over kwijt welke risico's er voor haar op het spel staan, waardoor zulke exorbitant hoge uitgaven daadwerkelijk te rechtvaardigen zouden zijn.

Een groot vraagteken verdient het klaarblijkelijke gedoogbeleid in dezen bij kerkelijke ambtsdragers, van wie het niet is gebleken dat ook maar één iemand het uit naastenliefde opnam voor de aangewezen dader, in weerwil van het feit dat de kerkleiding voor diens vermeende schuld geen enkel overtuigend bewijs gaf. Zo'n apathische houding bij kerkelijke ambtsdragers is ronduit onchristelijk te noemen. De aanpak bij de kerkleiding zelve laat zich wellicht nog beter typeren door het predicaat anti-christelijk. Hoe het ook zij, nu de vonnissen in dit slepende conflict op zich laten wachten, hopen wij op ingrijpen van de rijksoverheid, op bemoeienis van de Tweede Kamer, dan wel van de journalistiek.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 30 Nov 2011, 17:29", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

P.S.
Zie tevens:
  1. Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers van "ma 15 nov 2010, 22:11"
  2. Open brief aan mr. P.A. de Lange inzake "het werk des Heren" van "wo 07 dec 2011, 14:04"
  3. OPROEP AAN HET BESTUUR VAN DE NIEUW-APOSTOLISCHE KERK IN NEDERLAND van "wo 07 dec 2011, 17:37"
  4. "OPEN BRIEF aan leden Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland" van "ma 19 dec 2011, 18:01"
  5. OPEN BRIEF aan de districtsvoorgangers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland van "Vr 16 Nov 2012, 21:16"
  6. OPEN BRIEF aan de lijdende schapen en lammeren bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland van "Ma 19 Nov 2012, 19:38"
  7. Bericht voor alle leden in alle bestuursorganen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland van "Wo 02 Jan 2013, 11:38"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Hieronder o.a. tekstfragmenten uit brieven, resp. van 15 september 2009 (!) aan apostel Peter Klene en van 12 november 2010 aan de districtsoudste Ger Weening:
Redactie schreef:"Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?" (10)
BakEenEi schreef:(...)
Het is deprimerend om nu anderen te zien stoeien met problemen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk die in geen enkele verhouding meer staan tot de realiteit. In Duitsland wist iemand mij te vertellen, een "Hirte im Ruhestand", dat "Betonköpfe" (!) hier koppig dwarsliggen. Ik was meteen overtuigd. Tegelijkertijd was ik mij ervan bewust dat de echte Betonköpfe simpelweg degenen zijn die in deze organisatie aan de top staan. Vul dus maar in! Stamapostel Leber - een Betonkopf? Districtsapostel Armin Brinkmann - een Betonkopf? Of eerder districtsapostel De Bruijn? Zíj toch zeker niet? (...) Helaas, pindakaas voor betrokkenen maar wie een schakelpositie bekleedt, kan op beslissende momenten hét verschil maken. Juist voor die ongelofelijk uitdagende verantwoordelijkheid krijgt men in de Nieuw-Apostolische Kerk vorstelijk uitbetaald. Maar de moeilijkheid is, als je níet doet wat de hoogste Betonkopf op enig moment in zijn hoofd haalt, dat je er dan acuut voorgoed uit ligt.

Het eerste wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk moet veranderen is het afschaffen van rangen en standen onder -nota bene- dienaren! Echter, ik volg de ontwikkelingen al minstens 25 jaar op de voet, maar de laatste en zelfs de allerlaatste ontwikkelingen wijzen er op dat juist dit níet zal gebeuren. Dan kun je als "op één na hoogste Betonkopf in rang" twee dingen doen: je kiest voor al diegenen die lijden (!) onder de verdrukking die uitgaat van zo'n wantoestand, óf je doet net alsof "eraan gewerkt wordt" terwijl je ondertussen donders goed wéét dat uitgerekend het tegendeel wáár is. Zoals binnen de Nieuw-Apostolische Kerk de organisatie onverbiddelijk hiërarchisch in elkaar steekt, druist het in tegen wat alleen al uit een oogpunt van medemenselijkheid wenselijk is om na te willen streven. Een christelijk sausje voegt hier niets extra's toe, wat absoluut niet wegneemt dat God te allen tijde zendt wie Hij zenden wil en zegent wie Hij zegenen wil, waar dan ook! Maar de persoonsverheerlijking (!) in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoezeer men die -uit gewenning- ook kan willen relativeren, is... godgeklaagd. Dáárdoor worden "kerkelijke ambtsdragers" hier machtsfiguren! Schaamt er zich echt niemand kapot als je je op die manier afficheert met het werk Gods?!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi "zo 07 aug 2011, 19:47" in de thread "Tenzij... "
@all

Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Ongestraft -vooralsnog- maakten leidinggevenden zich schuldig aan verregaande misleiding en aan allerlei andere uitingen van machtsmisbruik. Er is door de jaren heen bij gelovigen zó veel loyaliteit opgeëist, dat de kerkleiding zich in belangrijke mate onaantastbaar kan wanen. De medezeggenschap die voorheen ook nog wel gedeeltelijk bestond aan de basis is daar stilaan volledig weggehaald, en nu regeert nog slechts "de ambtelijke top". Deed men dat echter maar volkomen integer. Dit is wat ik jarenlang wél aannam en daar ook vast op vertrouwde. Maar met stijgende verbazing stelde ik in tal van opzichten vast dat men gelovigen manipuleerde. Wat mij hierbij nu bijvoorbeeld te binnen schiet is een zogenaamd representatief tevredenheidsonderzoek in Nordrhein-Westfalen waarmee D.Ap. Brinkmann indruk wilde maken. Nadat de voor de Nieuw-Apostolische Kerk opvallend gunstige uitkomsten naar buiten waren gebracht, bleek enige tijd later dat een wetenschappelijk verantwoorde basis aan dat statistische onderzoek had ontbroken. De samenleving was dus met de gepubliceerde resultaten van dat onderzoek op het verkeerde been gezet. Dan kun je dus per direct een leidinggevende als D.Ap, Brinkmann niet langer serieus nemen. Hetzelfde is gebeurd bij St.Ap. Leber, bij Ap. Drave en nog bij vele andere "gezalfden des heren". Dat laatste schrijf ik hier maar uitdrukkelijk met een kleine "h" want voor mij zijn het op deze manier alleen maar gezalfden onder de hoogmoogende heeren-medebestuursleden. (...)

    Vanzelfsprekend heb ik mij honderden keren afgevraagd: wat zou er moeten gebeuren om dat afschuwelijke ontij te keren; hoe zouden wij het nog kunnen redden om op een fijne manier in het geloof samen op te trekken? Dat kan niet meer, was op een gegeven moment mijn conclusie. Toen de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ook nog bij een Duitse zusterkerk (waarvan de identiteit maar niet werd onthuld) moest worden ingelijfd, zag ik het al helemaal niet meer zitten. Ik heb je destijds nog geschreven hoe ijzingwekkend zakelijk ik het interview met D.Ap. Brinkmann vond met Kerstmis 2007. Het was onmiskenbaar ingegeven door de veroorzaakte ellende eerder die maand. Wat ik trouwens héél kwalijk vond was lang voordien al het interview met St.Ap. Leber waarin hij aangaf dat voor hem persoonlijk de Boodschap van St.Ap. Bischoff een openbaring was, vergelijkbaar met de Openbaring van Johannes. Toen wist ik op dat gebied echt definitief genoeg. Hoezeer hij wellicht ook met wiskundige precisie een 7-stappenplan had uitgedacht om de kerk door de turbulentie heen te loodsen; dat interview ontmaskerde hem. Alle navolgende gebeurtenissen bevestigden de voor insiders al voldoende zichtbaar geworden ingezette koers. De prioriteit lag duidelijk bij de continuïteit van de organisatie; níet bij de kwaliteit van leven van elk organisme.

    Wat nu?! Wie zo met kinderen Gods omgaat, loopt vast. Als ik nu bestuurder was van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland had ik tegen de voorzitter van het internationale kerkbestuur gezegd: "Wij doen dat toch maar niet, die overstap naar Duitsland, want de cultuurverschillen zijn werkelijk te groot en bovendien speelt ons wel degelijk een taalbarrière tussen de beide gebiedskerken dusdanige parten dat wij het gewoon niet aankunnen." Vervolgens zou ik de hele zaak op zijn kop zetten! Dat wil zeggen: er wordt weer de juiste kant op gediend. De opdracht
    "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" wordt richtinggevend zoals deze ook in het verleden al voor een ieder richtinggevend had móeten zijn. Als dit alles dan zou betekenen dat vanuit Zwitserland ergens de stekker uit wordt getrokken, so what?! Voor ons telt de wille Gods; níet (!!) de besluitvorming van sommige machtswellustelingen.

    Het meest onverhoopte doemscenario heeft zich in de Nieuw-Apostolische Kerk aan ons opgedrongen. Natuurlijk was dat óók voor mij het aller- allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

Het WebTeam/BEE


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 29 Nov 2011, 17:07", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Zie ook het bericht op "Do 23 Apr 2015, 15:06" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
BakEenEi schreef:@all

Zojuist wendde ik mij in de kwestie Eimersstaete c.a. opnieuw tot een mij bekende districtsvoorganger:
Ook vanochtend heb ik op het forum dat gekoppeld is aan de website van Br. [X] nog een bericht geplaatst. Zie bijlage. Het handelt over de betrokkenheid van districtsvoorgangers bij de besluitvorming in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Districtsvoorgangers zijn namelijk statutair mede-verantwoordelijk voor de financiële gang van zaken: "besluitvorming over de jaarrekening en het verlenen van décharge aan het bestuur" (zie statuten, art. 7 lid 3 sub a).

Weliswaar kan niet elke districtsvoorganger een financieel expert zijn, maar in dit geval kan ik je wel zeggen, zoals ik het vandaag ook aangaf op het bewuste forum, dat al lang niet meer (!) met goed fatsoen décharge kan worden verleend.

De hele situatie die er is ontstaan omtrent Eimersstaete is namelijk buitengewoon zorgelijk te noemen! "Buitengewoon zorgelijk" is met andere woorden: alarmerend. In zo'n nijpende toestand is het volstrekt onverantwoord om de dingen maar stilzwijgend hun beloop te laten krijgen, als districtsvoorganger zijnde! Wie statutair als districtsvoorganger een rol heeft te vervullen ten aanzien van de "besluitvorming over de jaarrekening", is expliciet op voorhand "een gewaarschuwd mens"...

Waarom in dat opzicht gewaarschuwd? Wie om te beginnen al "betrapt" is op "een onbesproken levenswandel die afgestemd is op de leer van Christus" (conform art. 8 lid 3 lid b) en derhalve tegenover God en Zijn schepping geacht mag worden op gewetensvolle wijze inhoud te geven aan de "besluitvorming over de jaarrekening en het verlenen van décharge aan het bestuur", kan er niet mee volstaan om onder het genot van een hapje en een drankje vriendelijk "Ja" te knikken wanneer "het bestuur" dat op prijs zou stellen. Nee, absoluut niet; dan heb je ingevolge de statuten pertinent een eigen verantwoordelijkheid waar te maken.
  • Artikel 8 Kerkelijke ambtsdragers

    1. 
Voor het bereiken van de in artikel 2 vastgelegde doelstellingen van de kerk, in het bijzonder het verlenen van zielszorg aan de leden, worden ambtsdragers benoemd. De inhoud van de ambtsopdracht blijkt uit de bepalingen van de Stamapostel.
    2. 
De ambtsdragers worden door de Stamapostel, de Districtsapostel of een door één van hen aangewezen vertegenwoordiger in hun ambt geordineerd. Zij verlenen de ambtsdragers ambtsrust, geven hen tijdelijk verlof of ontheffen hen van hun ambt wanneer daarvoor een belangrijke reden aanwezig is.
    3. 
Voor de ordinatie tot ambtsdrager wordt in het bijzonder gevraagd: a) grondige kennis en overtuiging van de leer en regelgeving van de kerk; 
b) een onbesproken levenswandel die afgestemd is op de leer van Christus.

    4. De uitoefening van het ambt geschiedt volgens de aanwijzingen van de Stamapostel, de Districtsapostel en de Apostel.

    5. De uitoefening van het ambt geschiedt vrijwillig en is in principe onbezoldigd.

    6. Alle ambtsdragers zijn geestelijken in de zin van de algemene wetgeving. Ze zijn verplicht geheimhouding te bewaren aangaande alle gebeurtenissen waarvan zij door de uitoefening als ambtsdrager kennis verkrijgen. De plicht tot geheimhouding blijft ook gelden na beëindiging van de ambtelijke werkzaamheden.
    7. Ambtsontheffing, het verlenen van ambtsrust, het neerleggen van het ambt, uittreding of uitsluiting beëindigen de ambtelijke werkzaamheden en hebben het verlies van alle aan het ambt verbonden rechten tot gevolg.
    8. 
Bij het beëindigen van de ambtelijke werkzaamheden is de ambtsdrager verplicht alle kerkelijke eigendommen inclusief alle documenten, gegevens, geschriften en boeken te deponeren op een door de Districtsapostel te bepalen plaats met de uitdrukkelijke verzekering geen kerkelijke eigendommen, zowel originelen als kopieën, meer in bezit te hebben. Desgevraagd is hij verplicht over zijn ambtelijke werkzaamheden informatie te verstrekken en rekenschap af te
 leggen, behoudens hetgeen onder ambtsgeheim dient te blijven (bijvoorbeeld conform richtlijnen voor ambtsdragers).
Het vervelende daarbij is, vind ik tenminste, dat er verderop in artikel 8 van de statuten nogal uitdrukkelijk wordt gesproken van geheimhouding en een ambtsgeheim. Het lijkt op die manier wel alsof niemand verder nog wat aangaat. "De gewone broeders en zusters" in de gemeenschap hebben blijkens de statuten namelijk niets in te brengen. Dat betreft dus wereldwijd ruim 10 miljoen zielen. Het enige wat ze kunnen doen, wat de financiën betreft, is alle hoop maar te vestigen op het gewetensvolle doen én laten van bestuursleden en districtsvoorgangers... Maar hoe gaat dat dan bij dezen in "Zijn" werk?! Simpel: het bestuur maakte een plan om de offerontvangsten en andere inkomsten een goede bestemming te geven, waarna de districtsvoorgangers zich erover moeten uitspreken of dat plan (van de bestuursleden) verantwoord (door de bestuursleden) is uitgevoerd. Zó staat het momenteel in de statuten. Maar nu de praktijk!

Ikzelf heb het in de praktijk heel moeilijk gekregen met "de dubbele verhoudingen" die er in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig aan de orde zijn. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de "hartelijk geliefde Districtsapostel" en de "hartelijk geliefde Apostel" en de "hartelijk geliefde Opziener" zouden heus wel eens dezelfden kunnen zijn als degenen die op enig moment met de gebeurtenissen voorafgaande aan een jaarrekening compleet de mist in zijn gegaan!

Beste [Y], ik denk dat zulks bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland intussen zelfs al meerdere jaren aaneen aan de orde is!! Opeens wordt in zó'n situatie het optreden van de districtsvoorgangers echt van doorslaggevend belang...

Want wat staat er immers op het spel? In de allereerste plaats "de goede naam" van betrokkenen zelf. Misschien herinner ook jij het je nog wel dat D.Ap. [Z] in 's-Hertogenbosch op een landelijke jeugddag diende met het Bijbelwoord: "Behoed je naam, hij blijft langer bij je dan duizenden grote schatten van goud." (Jezus Sirach 41: 12) Méér hoef ik hier feitelijk niet bij toe te lichten want het mag duidelijk zijn dat weinig zaken voorgoed verborgen zullen blijven. De internationale kerkleiding heeft dit in het verleden slecht ingeschat, getuige de opkomst van het Internet en wat er de laatste jaren aan feitenmateriaal boven water heeft kunnen komen. "Prijs de dag niet voor het avond is."

Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kan zich nu wel storen aan negatieve berichtgeving (o.a.) over de financiën op het Internet, maar voor die negatieve berichtgeving valt er wel een duidelijke oorzaak aan te wijzen.

Als het met bepaalde zaken na verloop van tijd verschrikkelijk uit de hand is gelopen, liggen de oorzaken meestal vrij diep. Wie zulke oorzaken aan het licht wil brengen, ondervindt daarbij niet zelden alle tegenwerking (in plaats van alle mede-werking). Omtrent Eimersstaete, zo durf ik intussen wel te stellen, is het al misgegaan in het prilste begin. Hierna hebben de onzorgvuldigheden zich welhaast hopeloos op kunnen (!) stapelen, mede (!) door verwijtbaar (!) nalaten van districtsvoorgangers!! Pas wanneer er op zo'n manier treurnis en verdriet wordt veroorzaakt (!), ontstaat er op het Internet negatieve publiciteit. Daar moet je als kerkbestuur vervolgens geen dure advocaat op afsturen, zoals het Br. [X] deze week is overkomen, maar dan behoor je als "hartelijk geliefde Districtsapostel" c.q. "hartelijk geliefde Apostel" c.q. "hartelijk geliefde Opziener" c.q. districtsvoorganger met je "onbesproken levenswandel die afgestemd is op de leer van Christus" eindelijk óók maar eens de hand in eigen boezem te steken!!

Men maakt het dus bonter dan bont. Dat de verliezen wel eens tot maar liefst 10 miljoen euro kunnen oplopen, valt in deze zaak al bepaald niet meer uit te sluiten. Maar wat gebeurt er? Andermaal doet het bestuur een graai in de Kas want Br. [X] moet zonder voorafgaand persoonlijk en rechtstreeks overleg met hemzelf een aangetekende brief krijgen van mr. [A. B.], advocaat te [C]. Welke weduwe moest daarvoor haar laatste centen offeren?!

Je hebt gezien dat ik hiertegen bij Ap. [1] bezwaar heb gemaakt. Uiteraard (?) antwoordt hij niet. Doordat (!!) bij de Nieuw-Apostolische Kerk vrijwel niemand ooit antwoordt, heb ook ik mijn toevlucht gezocht tot het publieke domein. Statutair mag het dan wel zo zijn dat in deze kerk zowat niemand anders dan districtsvoorgangers en bestuursleden wat in te brengen hebben, doch velen hebben ondertussen wel degelijk wat te zeggen! Wie niks mag zeggen, wordt onderdrukt, [Y]. Wat dat betreft zijn de onderlinge verhoudingen in en rondom de Nieuw-Apostolische Kerk verre van gezond te noemen. In eerdere berichten heb ik daarover al het nodige aan jou geschreven.

Toen ik in september contact met jou opnam, maakte ik mij er gewoon zorgen over dat jou achteraf het ernstige verwijt zou treffen dat je "erbij stond en ernaar keek" terwijl onder jouw mede-verantwoordelijkheid er van alles fout ging!!

Ga dus alsjeblieft voor jezelf eens na hoe in deze aangelegenheid de zaken al in het prilste begin werkelijk fout hebben kunnen gaan! Denk eens aan waarborgen voor het maken van solide afspraken; denk eens aan controlemechanismen.

Het is véél te gemakkelijk om (zoals D.Ap. [2] volgens mij continu doet) in een slachtofferrol te kruipen en de boze buitenwereld overal maar de schuld van te geven. Wie bestuurlijke verantwoordelijkheden aanvaardt en het ook nog volkomen normaal vindt dat er elke maand opnieuw volautomatisch een bijpassend salaris wordt uitgekeerd, moet niet zo zielig doen (als in casu D.Ap. [2]). Wat echter evenmin door de beugel kan, is dat anderen (inclusief inmiddels D.Ap. [3] en inclusief St.Ap. [4]) zo'n laakbare werkhouding (!) als het ware faciliteren. Daarmee roept men heel veel extra moeilijkheden doodeenvoudig over zichzelf af. Dit alles bij elkaar maakt de toestand hier alarmerend.
Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 12 Nov 2010, 15:01", in de thread "Districtsvoorgangers N.A.K.: een zuiver geweten?"
De beide geadresseerden hadden maling aan hun bestuurlijke verantwoordelijkheden. Laten zij niet achteraf het standpunt in te nemen "Wir haben es nicht gewußt".

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Ook voor mij gold jarenlang "Als neuapostolische Christen wollen wir darum nicht Spalter, sondern Versöhner sein"! Op velen nam echter de psychische druk zodanig toe, dat men bevrijd wilde zijn uit de machtsgreep van de kerkleiding. Door de assistentie van "geïnstrumentaliseerde systeemagenten" kon goddelijk leven (!) in diezelfde "gemeenschap" immers niet langer gedijen. Al waren dezulken gebrainwasht en daarom wellicht beperkt toerekeningsvatbaar; het afscheid (lees: een langdurig proces van onthechting door emotionele verwaarlozing) levert traumatiserende ervaringen op. De nieuw-apostolische kerkleiding stelt hier op geen enkele manier zielzorg of anderszins helpende hulp tegenover: "wie de kerk verlaat, onttrekt zich aan [een overigens slechts in het vooruitzicht gestelde; BEE] zegen!" Betrokkenen hebben echt een blinde vlek voor het leed dat aan zielen wordt berokkend die door hun toedoen zich middenin de gemeenschap niet meer veilig voelden in Jezus' armen. Op deze manier wordt er in de Nieuw-Apostolische Kerk met mensen gesold want in deze kerk moeten "de mensen" stil zijn, gehoorzaam, doen wat er gezegd wordt, een onbegrensd vertrouwen hebben, dankbaar en tevreden, enzovoort, enzovoort. Maar dat is mensonterend en ziekmakend bovendien! Aanstonds moeten "de mensen" (stilaan gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten) zelfs onder geloofsdwang een catechismus internaliseren. (...)

Hierdoor kom ik terug op wat ik schreef aan het begin van deze thread:
BakEenEi schreef:(...)
Waar het mij nu speciaal om gaat, ziet u hierboven in het rood. Laat ik het kort toelichten... Wie als "kind van God" (!) in de Nieuw-Apostolische Kerk de "geordende weg" weg bewandelt en daarom een eventuele vraag over het financiële debacle (waarover de alarmerende berichten zich op dit forum nu al een halfjaar lang opstapelen) voorlegt aan de eerst aangewezen kerkelijke ambtsdrager, zal opbotsen tegen een "ondoordringbare laag". Die laag bestaat niet uit zandzakken, gewapend beton, kolen en staal, gepantserd glas of zelfs NBC-wapens, doch uit "zegenaars" die namens God overal het zwijgen toe doen. Eén frons met één wenkbrauw van één "dienaar" die één trede hoger staat op nieuw-apostolische ambtsladder, behoort in de praktijk namelijk al voldoende te zijn om elke geraadpleegde "zegenaar" te doen grijpen naar de meest beproefde nieuw-apostolische foltermethode, namelijk die van het consequent negeren en isoleren van elke belanghebbende.

(...)

Bron: BakEenEi op "wo 02 maart 2011, 16:13"
Of kerkelijke ambtsdragers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het nu zelf beseffen, of niet; dit verandert helemaal niets aan het feitelijke gegeven dat men zich schuldig maakt aan intimidatie, onderdrukking en wat dies meer zij!! Van de broeders en zusters die ik ken, die de kerk hebben verlaten, zijn het niet weinigen die op grond van het bovenstaande -psychosomatische- gezondheidsklachten hadden ontwikkelend en die zich daardoor onder psychologische en/of medische (specialistische) behandeling moesten stellen. De (on)verantwoordelijke kerkleiding heeft hier geen enkele boodschap aan, zo is het mij herhaaldelijk gebleken. Wat mij betreft mag de Nieuw-Apostolische Kerk alleen al daarom van overheidswege wel eens heel kritisch tegen het licht worden gehouden. Het moet sowieso afgelopen zijn met de roekeloosheid van de twee of drie oppermachtigen die bij het kerkgenootschap in Nederland ten onrechte compleet de dienst uitmaken. Wie níet ziet wat er hier aan de hand is moet beslist béter gaan kijken!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 05 Mrt 2011, 18:24", in de thread "Addergebroed"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Volgens de desbetreffende jaarrekeningen van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." zijn van 2011 t/m 2014 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland financiële tekorten aangezuiverd met een totale subsidie van € 1.231.491, dat wil zeggen in 2011 € 56.000, in 2013 € 1.159.157 en in 2014 € 16.334.

Ik sluit niet uit dat een en ander ermee verband houdt dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door financieel wanbeheer de ANBI-status op het spel staat.

(...)


Uit: Bericht op "Di 10 Nov 2015, 17:54"
@all

Financieel wanbeheer i.c. valt m.i. mede af te leiden aan de technisch failliete NAK Vastgoedontwikkeling Nederland B.V. Zie het bericht op "Ma 09 Nov 2015, 09:18".

Was men er bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) maar gewoon open een eerlijk over! Echter, voordat het misging was het óók al geen zuivere koffie...
Redactie schreef:(...)
"Verwarring" is bij mij meer en meer een hot item geworden naarmate het soms heel doorzichtig werd hoezeer "hoge(re) dienaren" werk(t)en met een dubbele agenda. Zo klap ik intussen allang niet meer uit de school als ik zeg dat het eenvoudig NIET wáár is dat in financieel opzicht bij de Nieuw-Apostolische Kerk continu de nood aan de man was. Tussen 1985 en het jaar 2000, toen ik mij op het bureau van de Centrale Administratie bezighield met de financiële gegevensverwerking, heb ik daar zowat elk dubbeltje voorbij zien komen, echter ZONDER ooit te hebben moeten constateren dat je elk dubbeltje voordat het wordt uitgegeven zou moeten omdraaien! Bij NAK-Observer heb ik destijds wel eens voorgerekend waarom de beschikbare middelen gewoon toereikend waren, vooropgesteld dat "de politieke wil" bestaat om uit te komen met wat men heeft. Was dát immers niet wat God (!) "de rentmeesters" in handen gaf om mee uit te komen?

Dus: al het geweeklaag over teruglopende offerontvangsten, wat "de Apostel" zogenaamd zorgen baarde, klopte in die periode pertinent NIET. Wie desondanks de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als armlastig wilde promoten, sprak al dan niet verkeerd ingelicht NIET de waarheid. Waar het in de praktijk op aankwam was simpelweg het weloverwogen kiezen uit verschillende mogelijkheden: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?! Laat het daarom alleen al op grond van het bovenstaande duidelijk mogen zijn dat "ze" bij wijze van spreken níet bij míj moesten aankomen met wat voor een aandoenlijk verhaal dan ook over "geen geld voor een stukje tapijt", of zo. Ik wist (!) dat het NIET wáár was dat één stukje tapijt méér of minder opeens het verschil zou maken. Zo was het écht NIET. Het zat hem in wat ik al opmerkte: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?!

Toch werd ik vanzelf voortdurend geacht de zogenaamde zorg van "de Apostel" over de offerontvangsten te delen. Op een gegeven moment hoorde ik zelfs dat er in Nieuwegein tijdens een landelijk dienst voor ambtsdragers was betoogd dat er geen geld meer was voor "twee apostelen". Zo vernam ik wel vaker achteraf wat ik voor wáár moest houden. Meestal las ik in de Onze Familie hoe de "dankoffers" zouden zijn uitgegeven, maar in de boekhouding was het geld in de regel zó niet verantwoord. Buiten mij om was er dus maar gewoon een draai aan gegeven. Ik werkte al minstens 10 jaar op de C.A. toen ik een districtsoudste (die intussen al jarenlang deel uitmaakte van "De landelijke vergadering") aan een nóg hogere "zegenaar" hoorde vragen: "Wie doet hier eigenlijk de boekhouding?"

(...)

Wat ik hiermee nu vooral wil zeggen is: "Er kan in openbare erediensten en uit 'de apostelmond' misschien wel een hoop eenzijdig worden verkondigd en afgekondigd, maar mogen degenen die dit voor wáár moeten houden alstublieft zelf blijven nadenken?!"

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 18 jun 2011, 12:22" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Zie ook het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 02 Mrt 2013, 17:0", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.' "
Onder districtsapostel Pos werd iedereen dus al sluw op het verkeerde been gezet. Zie ook mijn bericht op "Za 07 Nov 2015, 19:13" in de thread "Gebakken lucht", alsmede:
TjerkB schreef:(...)
Op dinsdag 15 september 2009 wendde ik mij tot een bestuurslid van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Ik schreef hem o.a. als volgt en hij reageerde NIET.
  • Onderwerp: Gouden kalf
    Datum: Tue, 15 Sep 2009 21:16:41 +0200
    Van: [...]
    Aan: [...]


    P.,

    (...)
    Wat ik hierboven in het kort heb beschreven kenschetst het geestelijke klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk. Alles wordt er van hogerhand bekokstoofd. Van gelovigen wordt enkel verwacht dat men spontaan aan elke oproep gehoor geeft. Zelf hoeven de gelovigen vrijwel niets te verzinnen. Naar hun mening wordt amper gevraagd. Waar het om gaat is of jij wilt meewerken, of niet. Wie meewerkt, werkt aldus aan diens persoonlijke zieleheil. Loopt iemand er dus de kantjes van af, dan wordt het een hachelijke aangelegenheid of diegene wel waardig zal zijn op de Dag der Eerste Opstanding. De zeggenschap over alles berust bij de hoogste dienaren. Niemand gaat ergens over tenzij daar tijdelijk een opdracht voor wordt gegeven. Inzicht in de financiën krijg je niet (of nauwelijks tegenwoordig). In de tijd dat ik werkzaam was op de Centrale Administratie van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, en dat gedurende ruim veertien jaar, heb ik twaalf jaar lang niet mogen weten hoe het bestuur was samengesteld! Hooguit anderhalf uur in al die jaren sprak D.Ap. Pos rechtstreeks met mij over werkinhoudelijke zaken.

    Mijn karakter moest worden gebroken, en toen dat niet lukte heb ik het geweten. Ik moest en zou mijn plaats in het werk Gods kennen, en dat was de plaats die mij door de districtsapostel werd aangewezen. In stilheid en vertrouwen had ik mij maar in zijn dienst voor alle voorkomende werkzaamheden beschikbaar te houden. Brieven die aan mij waren gericht zou hij -wanneer hem dat zo uitkwam- zelf wel beantwoorden. Enzovoort, enzovoort.


    (...)
(...)


Uit: Bericht op "Do 23 Apr 2015, 15:06" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
Er heerste bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland dus al veel langer een ongezonde bedrijfscultuur waarbij ook zinloos geestelijk geweld niet wordt geschuwd.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk
Dus: al het geweeklaag over teruglopende offerontvangsten, wat "de Apostel" zogenaamd zorgen baarde, klopte in die periode pertinent NIET. Wie desondanks de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als armlastig wilde promoten, sprak al dan niet verkeerd ingelicht NIET de waarheid. Waar het in de praktijk op aankwam was simpelweg het weloverwogen kiezen uit verschillende mogelijkheden: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?! Laat het daarom alleen al op grond van het bovenstaande duidelijk mogen zijn dat "ze" bij wijze van spreken níet bij míj moesten aankomen met wat voor een aandoenlijk verhaal dan ook over "geen geld voor een stukje tapijt", of zo. Ik wist (!) dat het NIET wáár was dat één stukje tapijt méér of minder opeens het verschil zou maken. Zo was het écht NIET. Het zat hem in wat ik al opmerkte: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?!
Ik herinner mij dat tijdens de landelijke jeugddagen, als herder Mik mocht meedienen, hij altijd eerst begon met 'schooien' voor de kerk door de jeugd te wijzen op de offerblokken.
Dat had een enorme negatieve impact, want de offers op dit soort bijeenkomsten waren te verwaarlozen.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door ZwartSchaap »

@ Levi,

Het mee dienen van Herder Mik op landelijke jeugddagen kan ik mij nauwelijks voorstellen, Jij zult waarschijnlijk
zijn broer Oudste G. Mik bedoelen.
Herder Piet Mik genoot zeer weinig tot geen sympathie bij zijn gemeenteleden en eveneens niet bij de kerkleiding.
Hij is ongeveer 20 jaar voorganger geweest en heeft zijn gemeente gedrild. Het was een zeer dominante en gefrustreerde
man die zich uitleefde op zijn dienaren en gemeenteleden.
Bij een bezoek van Herder Mik aan de Centrale administratie werd hij eens verwelkomt door een C.A medewerker die
hem toesprak met de woorden "U bent onze hof leverancier" Hierbij doelde hij op Apostel Sepers en Priester Heeres die
uit de Gemeente Groningen waren voortgekomen. Dit waren de momenten dat Mik in opperste zaligheid verkeerde.
Destijds is er veel informatie over deze Herder met name vanuit zijn gemeente bij D.Ap Pos terecht gekomen.
Dit resulteerde o.a daarin dat Pos hem onmiddellijk op zijn vijfenzestigste verjaardag (een Zondag) direct in de rust zette.

Groet ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@zwartschaap,

Je hebt gelijk. Ik bedoelde idd de oudste.
Maar waarschijnlijk zat de herder in mijn systeem gegrift vanwege zijn reputatie.

Groet,
Levi
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door willempower »

@ all
Het is een leuk forum en laten we het zo houden .
Nu niet over mikmak hebben dus , boef van de bovenste klasse .
Of zoals wij zeggen " broek mie de bek ne open " over mikmak .
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@WP

Inderdaad terug naar het topic :D

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Zie onder hoe stamapostel Jean-Luc Schneider hier recentelijk nog regelrecht op zinspeelde, namelijk op 11 oktober jl. in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg:
(...)
„Manche waren auch irritiert, weil Jesus ihre Fragen nicht beantwortet hat“ – wie etwa die Frage nach dem Tag des Herrn. „Für manche ist die kurze Antwort: ,Glaube nur, der Herr kommt bald‘, ein Grund sich zu ärgern.“ Aber: „Aufgrund unseres Glaubens vertrauen wir ihm.“

Manchmal sei es wichtiger ist, das Evangelium Jesu zu verkündigen, als den Armen zu helfen. So deutete der Stammapostel die Salbung in Betanien (Matthäus 26,6-13). Das gelte etwa für den Umgang der Kirche mit den Opfergeldern: zunächst dafür sorgen, dass das Evangelium gepredigt werden kann, und erst „im zweiten Schritt kümmern wir uns um den Nächsten.“ Für manche sei das ein Stein des Anstoßes. Aber: „Wir glauben an den Auftrag der Kirche.“

Die Herkunft Jesu als Zimmermann aus Nazareth oder die Vergangenheit von Paulus als Christen-Verfolger: Für die Menschen war es schwierig, den Sohn Gottes oder seine Boten zu erkennen. „Auch heute hat sich der Herr Knechte erwählt.“ Diese Männer seien nicht vollkommen. Und manche irritiere das. „Bitte nehmt die an, die Gott gesandt hat – trotz ihrer Fehler und Schwächen.“

(...)


Bron: Artikel "Sieben Stolperfallen und ein Leitfaden" d.d. 09-11-2015 bij "nac.today" (nac.today ist das Nachrichtenmagazin der Neuapostolischen Kirche International (NAKI) und bietet mit Berichten aus aller Welt täglich Lesens- und Wissenswertes für neuapostolische Christen und interessierte Leser.)
(...)


Uit: Bericht op "Di 10 Nov 2015, 12:59" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
@all

Let wel:
BakEenEi schreef:(...)
Artikel 4 Organen
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:

1. De Stamapostel

2. Het bestuur

3. De landelijke vergadering
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 15 Nov 2010, 22:11", in de thread "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers"
Zie ook het bericht op "Ma 18 Mei 2015, 09:24"
Nu mijn punt... Volgens de statuten is "de stamapostel" de hoofdbestuurder bij het kerkgenootschap de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. In Johannesburg gaf betrokkene op 11 oktober jl. een statement af met betrekking tot de besteding van offerontvangsten. Simpele vraag: hoe zit het dan i.c. met de offerontvangsten die door "het bestuur", vooruitlopend op het thans op handen zijnde hoger beroep, alvast effectief zijn aangewend om broeder Rohn in privé failliet verklaard te krijgen?

"Doen!", zal hij hebben geantwoord, toen er groen licht moest worden gegeven. En op slag was het voor alle volgelingen in Nederland duidelijk: niks meer aan doen!

Eerder vandaag merkte ik het al op...
TjerkB schreef:(...)
Elke keer wanneer ik denk dat het niet gekker moet worden, gebeurt dat júist...

(...)


Uit: Bericht op "Do 12 Nov 2015, 13:58" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Dat scenario voltrok zich opnieuw toen de familie Rohn dit faillissement werd aangedaan, met nota bene de gedoogsteun van 10.000 "naasten" bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in Nederland die aldus met vereende krachten een ware terreur uitoefenen; allen tegen één. Van mij mag hun kerk worden verboden.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 28 Jan 2011, 19:40", in de thread "Elders gelezen... "
Zie aldaar ook het bericht op "Vr 28 Jun 2013, 21:34", in de thread "There's No Business Like Showbusiness"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 14-11-2015, 19.00 uur]


@all

Zó zijn "onze" manieren...
Redactie schreef:@all

Doordat het Forum de afgelopen week continu offline is geweest, heeft onze berichtgeving gestagneerd. Toch lijkt het ons belangrijk om u er alsnog over te informeren dat de nieuw-apostolische kerkleiding een deurwaarder op pad heeft gestuurd die nota bene vorige week zondag (!) de familie Rohn moest lastigvallen vanwege executiemaatregelen (!) krachtens het onlangs gewezen vonnis, waarover wij hebben bericht.

Het WebTeam


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 27 Mrt 2013, 20:43", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
TjerkB schreef:(...)
Als de districtsapostel vindt dat er achteraf moet worden gesproken van een investering of toch maar liever van een lening, dan moet je als medewerker meewerken.

Zo niet onze broeder Ronald Rohn die blijkbaar nog helemaal niet doorhad dat met vermeend weerbarstig gedrag de kans met de dag groter wordt dat je eruit vliegt. Dat staat namelijk met koeienletters in de ongeschreven NAK-codes en (gedrags)voorschriften. Maar ja, in het nieuw-apostolische "werk Gods" zijn het alleen de ervaringsdeskundigen die daarvan een exemplaar uitgereikt krijgen. Het is trouwens voor ervaringsdeskundigen verboden om hun ervaringen met anderen te delen.

Wie met zulke inzichten en ervaringen nog niet op de hoogte schijnt te zijn, wordt namens het kerbestuur in kwestie geïntimideerd door een "christelijke" advocaat. Zie op het forum van Bauke Moester de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Ook kan het bij dit kerkbestuur gebeuren dat men op een zondagochtend een dreigbrief laat bezorgen door een deurwaarder. Eerder werden onwilligen zonder pardon, zonder hoor en wederhoor, geëxcommuniceerd.

(...)


Uit: Bericht op "Do 24 Jul 2014, 19:37"
TjerkB schreef:(...)
Toen jl. vrijdag de rechter aan partijen het laatste woord gaf, merkte opziener Vis op dat het met name dankzij de kennis en ervaring van districtsoudste Nico Klene was geweest, op het gebied van bedrijfsfraude, dat het kerkbestuur via de aan haar toegevoegde "Raad van Toezicht" tot het inzicht kwam dat het aan broeder Rohn ligt, dat het project Eimersstaete zo'n drie miljoen euro verlies moest lijden. Daarom wordt hij hard door het kerkbestuur aangepakt. "Maar wij zullen niet aan uw huisraad komen," zo wilde mr. De Lange betrokkene nog wel geruststellen. Als de rechter er aanstonds in meegaat, zal het echtpaar Rohn dus worden kaalgeplukt.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 25 Aug 2014, 14:35"
No mercy for the soldiers and no mercy for no king?
Over mercy gesproken; stamapostel Jean-Luc Schneider scoort wat mij betreft een 10 voor de theorie op het punt van verzoening...
Die Sprache der Gnade

Gnade war ein weiterer Punkt, den der Stammapostel deutlich ansprach: "Wir kommen jetzt nicht zum lieben Gott und sagen: ‚Hast du gesehen, was ich schon alles für dich gemacht habe? Hast du gemerkt, wie viele Opfer ich schon für dich aufgebracht habe?’ Nein, wir kommen ganz demütig zum Herrn Jesus und sagen ihm, bitte schenk mir deine Gnade."

Dass die Beziehung zum Nächsten dabei ebenso wichtig sei, wurde anschließend deutlich: "Wir wollen auch mit unserem Nächsten mit der Sprache (…) der Gnade sprechen. (…) Lasst uns immer bereit sein zur Versöhnung, immer wieder dem anderen die Hand entgegen strecken. Und wenn es fünfzig Mal nicht funktioniert hat, machen wir es einundfünfzig Mal."


Bron: Artikel "Stammapostel Schneider in Oslo" d.d. 02-12-2014 op de website van de Neuapostolische Kirche Norddeutschland
Alleen, nú nog de praktijk ervan.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”