"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk, Certina,

Als ik het gestuntel lees mbt het heen en weer sturen van zeer belangrijke emails, via wel of niet bestaande accounts, begrijp ik niet waarom niet simpelweg de functies " ontvangstbevestiging" en "gelezen" werden gebruikt!
Het is symptomatisch dat rondom de gehele Rohn affaire, de communicatie een groot gehalte aan 'onrechtmatige daad' alleen jegens Rohn wordt ondervonden.

Het is maar goed dat er een curator aan te pas komt die zich in de zaak kan invreten!

Er speelt nog een andere affaire die nmm vol in het licht dient te worden geplaatst; het handelen en wandelen van priester WS ihkv het onderbrengen van een deel van zijn vermogen bij Stichting Corantijn.

Dat zouden opbrengsten zijn uit verkoop van bungalows!?

Groet,
Levi
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

@Tjerk @All,
Doen de (2?) advocaten van Rohn wel hun best?
Zoiets moet je niet telefonisch of per mail gaan gaan regelen maar professioneel door een advocaat laten doen.
En wie gaat er nu aangifte doen bij de politie? (Bauke Moesker?) :mrgreen:
Kan er Hoger Beroep worden aangetekend tegen het faillissement van Rohn?

Groet,
Certina.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@Levi
@Certina

Even in het kort (want door ziekte in mijn familie heb ik nu weinig tijd): in het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland spreekt de voorzitter geen Nederlands. Ik vind dat het niet het probleem van Rohn mag zijn indien betrokkene de helft niet begrijpt en hij de andere helft moet vernemen van mensen die hij misschien niet eens volledig kan vertrouwen.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Zolang het bestuur van de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in kwestie zelf in de offerontvangsten graait om alleen maar haar eigen gelijk te doen bepleiten, zou ik daarmee geen moeite hebben. Wat broeder Rohn overkomt is echter geen incident. Bij de (internationale) Nieuw-Apostolische Kerk is er structureel veel mis.
Gij zult geen kwaad met kwaad vergelden....

Boven Rohn hangt ook een zweem dat er met hem iets structureels mis is..
Dat constaren de curatoren die hem verzoeken duidelijkheid te verschaffen.
En tot op heden weigert hij dat pertinent!

Waarom zou ik hem moeten geloven? Omdat hij via deze fora communiceert?

Tot nu toe is het hem ook niet gelukt de rechter te overtuigen.

Met mij zijn er velen die sympathie met Rohn zouden willen hebben, maar niet overtuigd zijn dat hij schone handen heeft!
Dat is mijn stelling!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
  1. Boven Rohn hangt ook een zweem dat er met hem iets structureels mis is..

    (...)
  2. Waarom zou ik hem moeten geloven? Omdat hij via deze fora communiceert?

    (...)
  3. Met mij zijn er velen die sympathie met Rohn zouden willen hebben, maar niet overtuigd zijn dat hij schone handen heeft!
(...)


Uit: Bericht op "Za 06 Jun 2015, 10:24"
@Levi

Ad 1
Kan het zijn dat enerzijds het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" hieraan het meest heeft bijgedragen, en anderzijds de officiële bekendmaking van 16 juni 2011 op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, getiteld "Verklaring voor de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland"?

In dit verband herinner ik aan het navolgende...
Redactie schreef:(...)
  • Zonder minzaam overleg of enige waarschuwing vooraf werd broeder Ronald Rohn op 16 juni 2011 op de officiële website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland publiekelijk aan de schandpaal genageld terwijl de kerkleiding van alle anderen verwacht dat men eerst helemaal afwacht hoe het ooit met de rechtsgang zal aflopen;
    en zonder minzaam overleg of enige waarschuwing vooraf werd broeder Bauke Moesker op 1 december 2011 geconfronteerd met een advocaat die hem namens de kerkleiding o.a. wel even zou sommeren om voor de rest van diens (eeuwige) leven uit het zicht te blijven van "de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga".
    Als door een tijger werden ze op last van districtsapostel Armin Brinkmann stil beslopen en daarna de stuipen op het lijf gejaagd, waarbij het voor de kerkleiding blijkbaar niet uitmaakt dat alle facturen voor zulke voorbarige exercities worden bekostigd uit gaven in het offerblok. Dit lafhartige gedrag is zowel een "geestelijk leider" onwaardig als de gezamenlijke bestuursleden van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
(...)

Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 19 Jan 2012, 16:48", in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Redactie schreef:(...)
Genoegzaam bekend mag inmiddels worden verondersteld dat de nieuw-apostolische kerkleiding doorgaans maling heeft aan inkomende correspondentie. De kans dat kritische vragen worden beantwoord is erg klein. In het gunstigste geval krijgt men zoiets te horen als... "Wij begrijpen alles wat u zegt, maar wij delen uw mening niet!"

Wel verklaarde daarentegen mr. De Lange (de advocaat die optreedt namens het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) zich onlangs gaarne tot antwoorden bereid. "Op mijn christen-zijn mag u mij aanspreken!", zo gaf hij prompt te kennen. Wij wilden namelijk wel eens weten hoe betrokkene het met het evangelie van Jezus Christus had kunnen rijmen toen hij voor zijn secretaresse de volgende tekst insprak om op te nemen in een brief aan o.a. Bauke Moesker: "U en de medewerkers van uw website worden hiermee dan ook gesommeerd elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst." Het betrof "een juridische formulering", aldus de rechtsgeleerde in een vlaag van spontaniteit met voor ons zichtbaar een vleugje verlegenheid.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 28 Mei 2013, 16:32", in de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!"
Ad 2
Welke fora?! (...) Ik kan je van één ding verzekeren: alle tijd en moeite en alle kosten omtrent mijn website en het bijbehorende forum, alsmede de inmiddels flink opgelopen reis- en verblijfkosten (ook in het buitenland) zijn bij mij compleet voor eigen rekening gekomen. Niemand, ook Rohn niet, maakt uit wat ik opschrijf.

Ad 3
Ook ik heb dat gevoel al de hele tijd, maar dan bij Nico Klene, Ruud Vis, Peter Klene, Rainer Storck en Jean-Luc Schneider; bij de districtsvoorgangers, bij Hans Kamstra, Theo de Bruijn, Armin Brinkman en Wilhelm Leber, en bij alle "naasten" in deze kerk die zich overgeven aan het welbekende zogenaamde omstandereffect.

Zie verder het bericht op "Do 27 Jun 2013, 22:37", op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door willempower »

@ all
Klene geeft na afloop van de rechtszaken volledige duidelijkheid .
Eens kijken ofdie belofte stand houd .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:(...)
Doen de (2?) advocaten van Rohn wel hun best?
Zoiets moet je niet telefonisch of per mail gaan gaan regelen maar professioneel door een advocaat laten doen.

(...)
Kan er Hoger Beroep worden aangetekend tegen het faillissement van Rohn?

(...)


Uit: Bericht op "Za 06 Jun 2015, 10:13"
@Certina

Nadat op dinsdag 2 juni jl. zowel opziener en NVO-directeur Ruud Vis als mr. De Lange had verklaard dat broeder Ronald Rohn geen moeite heeft gedaan om tot een betalingsregeling te komen, werd direct het faillissement uitgesproken. Ruud Vis lijkt mij chantabel en ik verwijt mr. De Lange dat hij de rechtbank heeft misleid. Ik geloof namelijk niet dat Rohn heeft gelogen over de gang van zaken op de rechtszitting.

Ja, er kan beroep worden ingesteld. Het wil mij onder de gegeven omstandigheden trouwens voorkomen dat het dringend noodzakelijk is dat dit ook echt gebeurt.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Is mis de rationele in jouw observaties. Mbt de handel en wandel van de HH der NAK ben ik het helemaal met je eens.
Wat ik echter tegenkom in diverse rechtbank- en curatorverslagen is de werkwijze en het gedrag van Rohn dat haaks staat op wat hier omtrent hem wordt bericht.
Ook hij heeft assets onttrokken aan BV's en laat een spoor van schulden achter aan fiscus, UWV en crediteuren.
Daar kun je niet zomaar voor weglopen. Dat een faillissement is veroorzaakt door de crisis en economische omstandigheden is acceptabel. Maar dat je BV's leeghaalt om er zelf beter van te worden is verwerpelijk.

Afijn, met Jan Kalisvaart als curator heeft Rohn een zwaargewicht.
Die maak je niets wijs evenals Pieter Gunning, curator in een ander faillissement.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Is mis de rationele in jouw observaties. Mbt de handel en wandel van de HH der NAK ben ik het helemaal met je eens.
Wat ik echter tegenkom in diverse rechtbank- en curatorverslagen is de werkwijze en het gedrag van Rohn dat haaks staat op wat hier omtrent hem wordt bericht.

(...)
Afijn, met Jan Kalisvaart als curator heeft Rohn een zwaargewicht.
Die maak je niets wijs evenals Pieter Gunning, curator in een ander faillissement.

(...)
@Levi

Wees gerust: aan schimmig gedoe heb ik de pest. I hate it like poison. Toen ik eind augustus/begin september 2010 werd geattendeerd op mogelijk financiële wantoestanden rond de nieuwbouw in Arnhem, wilde ik gewoon heel goed snappen wat er aan de hand is alvorens er (en plein public) schande van te spreken. Meten is weten; feiten en cijfers. Maar de gelegenheid maakt de dief: altijd is er ook een context. Dus: wát was er hier gaande, hoe kon dat gebeuren en waardoor kwam er geen einde aan? Binnen de kortste keren stond het voor mij vast:
Der Humanist Erasmus von Rotterdam schreibt in seiner Sprichwörtersammlung Adagia:
  • Es fängt der Fisch zuerst vom Kopf zu stinken an. Das ist gegen die schlechten Herrscher gerichtet, die mit ihrer Verderbtheit das ganze Volk anstecken. Es stammt offenbar aus der Sprache des einfachen Volkes.“ [Erasmus von Rotterdam: Ausgewählte Schriften. Band 7. Wissenschaftliche Buchgesellschaft. 1972]
Bron: http://de.wikipedia.org/?title=Liste_gr ... rasen/Iota
Door mijn arbeidsverleden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kende ik de verdorven geloofs- en bedrijfscultuur die daar heerst namelijk maar al te goed. Als Piet Gunning en Jan Kalisvaart, doorgewinterde professionals trouwens, hun werk goed willen doen, zal men ook oog moeten hebben voor het ongelofelijk gebrekkige functioneren van het nieuw-apostolische kerkbestuur. Ikzelf heb machteloos moeten toezien hoe de vermaledijde rentmeesters te werk gingen in de Henri Polaklaan in Amsterdam en Schutstraat in Hoogeveen: penny wise & pound foolish. Kon het nóg erger? Ja, in Arnhem! Onbehoorlijk bestuur in het kwadraat.

Het conflict met broeder Rohn had niet uit de hand hoeven lopen als er in 2009 externe deskundigen waren ingehuurd om uit te zoeken hoe er orde op zaken kan worden gesteld. Aangezien bij dit kerkgenootschap nimmer ook het eventuele disfunctioneren van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" ter discussie mag komen te staan, moest Rohn sowieso hangen. Ja, ik heb een tegengeluid afgeven. Om dat toe te lichten, lijkt mij een periode van vijf jaar sinds 2010 nu toereikend.

Bij de ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam heb ik gezien hoe broeder Rohn ook met oneigenlijke middelen werd bestreden. Dankbaar en telkens opnieuw hebben de advocaten van de "Godsgezanten" daar later misbruik van gemaakt. Ronduit stuitend. Mij gaat het in deze hele kwestie om de kern van de zaak:
Glansloos rentmeesterschap krampachtig volbracht
Ter gelegenheid van het met ambtsrust gaan van districtsapostel Theodoor De Bruijn

Door Tjerk B., voormalig medewerker op het bureau van de Centrale Administratie


(...)
Een ander punt van zorg voor districtsapostel De Bruijn was het personeelsverloop op het bureau van de Centrale Administratie. Een noodzakelijke reorganisatie mislukte. Toen later de aanzet werd gegeven tot de exploitatie van commercieel onroerend goed, rezen wegens contractbreuk ook daarbij moeilijkheden. Er zijn miljoenenverliezen ontstaan en de beide apostelen zijn verwikkeld geraakt in diverse juridische procedures die nog steeds voortduren. Met name apostel Peter Klene is hierbij in opspraak gekomen. Er lekte van hem een brief uit waarin aantoonbaar feiten zijn verdraaid. Onlangs werden die onjuistheden door districtsapostel De Bruijn bij de rechtbank toegegeven toen hij daar zelf getuigen had opgeroepen. Het kerkbestuur verkiest echter een consequent zwijgen, wat zij ook verlangt van alle ambtsdragers maar ondertussen wordt er steeds meer informatie tóch openbaar via de rechtbanken. Een ontluisterend beeld is zich in volle omvang aan het ontvouwen en inmiddels keerden verscheidene broeders en zusters de kerk de rug toe of zij zijn gestopt met offeren.

De juridische problemen zijn ontstaan nadat apostel Peter Klene met gebruikmaking van een volmacht van de districtsapostel, terwijl deze op vakantie was, besloot om een broeder te schorsen en vervolgens te ontslaan met wie contractueel was overeenkomen projecten te ontwikkelen. Gebleken is verder dat districtsapostel De Bruijn zelf participant is in een investeringsproject in Oostenrijk, tezamen met onder anderen priester Willem Scherpenzeel, tot voor kort voorganger van de kerkgemeente te Den Helder. In de rechtszaken die volgden gaat het er hard aan toe. Zo werd de geschorste medewerker namens het kerkbestuur door een advocaat in aanwezigheid van apostel Peter Klene voorgehouden dat men hem (en daarmee zijn gezin) financieel te gronde zal richten. De situatie voor de apostelen wordt echter nijpend, nu betrokkene zich in de complexe procesgang staande weet te houden. Bij het Openbaar Ministerie ligt er inmiddels zelfs een strafaangifte ter behandeling voor wegens meineed en laster door de districtsapostel. De redactie beschikt over de onderliggende stukken.

(...)


Tjerk B./aihfx, 2011-05-10
© glaubenskultur Verlag 1996-2011

Bron: http://www.glaubenskultur.de/premium-1471.html, Glaubenskultur-Magazine

Zie verder het bericht op "Wo 13 Mei 2015, 23:33"
Het hoger beroep over o.a. het bedrijfskrediet zal naar ik hoop bij menigeen de schellen van de ogen doen vallen. Als Rohn fouten maakt, zal ik ze niet goedpraten.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Er speelt nog een andere affaire die nmm vol in het licht dient te worden geplaatst; het handelen en wandelen van priester WS ihkv het onderbrengen van een deel van zijn vermogen bij Stichting Corantijn.

Dat zouden opbrengsten zijn uit verkoop van bungalows!?

(...)


Uit: Bericht op "Za 06 Jun 2015, 08:56"
@Levi

Op het voormalige Forum van Bauke Moesker ben ik destijds maar gaan spreken van "de privé-kwestie Oostenrijk". Hoewel ik heus de dwarsverbanden zie met de ontslagzaak, vond ik het gênant om de ins en outs ervan in het publieke domein tegen het licht te houden. Daar heb ik dus consequent terughoudend in willen zijn, net als overigens in het beschrijven van al te veel inhoudelijke details in de ontslagzaak. Het ging mij vooral om de grote lijn in het verhaal, om de kadaverdiscipline derhalve in de kerk, de machtspolitiek; zinloos geestelijk geweld. Voor een meer inhoudelijke berichtgeving over de zaak hebben geïnteresseerden steeds hun licht kunnen opsteken bij Glaubenskultur-Magazine. Zie bijvoorbeeld mijn bericht op "Di 24 Feb 2015, 16:28". Juist de drempel die uitgaat van het aldaar gehanteerde principe dat abonnementsgeld moet worden betaald om de zogenaamde Premium-artikelen te kunnen inzien, draagt eraan bij dat niet zomaar alles ook telkens onmiddellijk op straat ligt. Bovendien gaat bij Glaubenskultur-Magazine de redactie uiterst consciëntieus te werk; "gründlich" zeg maar. Natuurlijk, voor zover in casu de hoofdrolspelers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) ook als publieke figuren aan te merken zijn, en zijzelf als de besten kunnen weten dat hun doen en laten niet in strijd moet zijn met de waardigheid van hun geestelijke bediening, riskeert men openlijke kritiek. Maar nogmaals, ikzelf ben van mening dat bijvoorbeeld het tot op zekere hoogte besloten karakter van de berichtgeving bij Glaubenskultur-Magazine zich er beter voor leent om ook over derden zaken aan de kaak te stellen die bij nadere beschouwing wellicht grotendeels raken aan de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Ik zou wensen dat de "Godsgezanten" in kwestie onder de bedrijven door in hun loopgravenoorlog tegen de familie Rohn zich alsnog realiseren dat het geloof zonder de werken dood is (vgl. Jak 2: 26; mijn bericht op "Zo 17 Mei 2015, 14:48" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"), én:
  • [28] Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

    Uit: Matteüs 11 (NBV)


    [6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’

    Uit: Handelingen 15 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”