Ontslapenendiensten

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door ZwartSchaap »

@ Chi,

De Nieuw- Apostolische kerk is voortgekomen uit de Katholiek Apostolische gemeente.
De edele bedoelingen en overtuiging van de eerste KAG Apostelen zijn in mijn ogen te bewonderen.
Na 1863 en 1878 ontstaat dan wat uiteindelijk de NAK is gaan heten.
In 1897 werpt Apostel Krebs zich op tot Stamapostel, een ambt met grote volmachten volgens de NAK.
Hoe dit ambt van stamapostel ineens in de wereld is gezet blijft volstrekt onduidelijk en is onbijbels.
In de loop van de daarop volgende jaren is mede door de exclusiviteit van de geloofsleer de NAK steeds
meer afzonderlijk komen te staan.
Het is mijn overtuiging dat God in de NAK wordt versimpeld. Voor mij is het inmiddels een ideologie geworden.
Dat de NAK leiding met de rug tegen de muur staat is niet onwaar.
Chi, wat waren destijds voor jou de hoofdredenen om de NAK te verlaten ?

Groet ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

@Chi
@all

Vorige week verscheen er bij NAK»talk een uitgebreid artikel over de ontslapenendiensten in de Nieuw-Apostolische Kerk, getiteld "NAK ENTSCHLAFENENWESEN: GETARNTER SPIRITISMUS":

Klik »HIER« om het bedoelde artikel (13 pagina's) te downloaden.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Bedankt Tjerk, zal het eens doorlezen.
@Zwartschaap
Met de rug náár de muur dan, bijna er tegenaan.
Ik proef hier toch nog wel sympathieën voor de NAK. Sommigen nemen de NAK nog steeds veel te serieus volgens mij.

Van die zogenoemde 'wederom- eerste apostelen' in de negentiende eeuw was er maar één die nieuwe apostelen wilde aanstellen, de overige apostelen wilden dat het ambt zou ophouden te bestaan na hun dood. De 'heilige geest' die deze apostelen hadden spreekt zichzelf dan wel tegen. Net in de tijd met JewDas, dus dan zal het wel kloppen allemaal ;)

God wordt niet alleen versimpeld, maar compleet belachelijk gemaakt.
Religie komt van het woord religare, dat betekent (vast)binden.
God wordt ijdel gebruikt.

Galaten 5
1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.

Dus toen mij werd gevraagd om de tuin te onderhouden had ik wat anders te doen, vanaf toen aan. :D
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

@Chi
@all

Mijn oog viel nog op het artikel "Entschlafenensonntag – freundliches Gedenken ohne Vorurteil" van opziener (en woordvoerder van het internationale kerkbestuur) Peter Johanning, op 2 juli jl. bij nacworld. Even terzijde: voor een ruwe vertaling ervan kan bijvoorbeeld Google Translate of Microsoft Translator worden gebruikt.

Ik denk dat een publicatie als deze -in het publieke domein en onder de vlag van het internationale kerkbestuur- inhoudelijk representatief is voor hoe de internationale kerkleiding op het ogenblik tegen het onderwerp aankijkt. Dat is dus wezenlijk anders dan voorheen. Hoe sympathiek het misschien ook overkomt; men praat wel érg makkelijk recht wat soms bij nader inzien niet staande valt te houden. Zie onder.
Stamapostel Jean-Luc Schneider op 11 januari 2015 in Luxemburg:
  • “Wir müssen immer wieder prüfen, ob unsere Lehre dem Willen Gottes angepasst ist, ob es da Änderungsbedarf gibt. Wenn wir erkennen: Ja, jetzt verstehen wir den Herrn Jesus besser!, dann müssen wir Veränderungen vornehmen, müssen uns anpassen, weil wir feststellen: Was wir einmal gepredigt haben, entspricht nicht mehr dem Willen Gottes.”
Bron: Tijdschrift Unsere Familie, 5 april 2015, pagina 14
Uit: Artikel d.d. 05-07-2016 over de ontslapenendiensten in de Nieuw-Apostolische Kerk, getiteld "NAK ENTSCHLAFENENWESEN: GETARNTER SPIRITISMUS", bij NAK»talk
De onbekende god van wie men de wijsheid in pacht kreeg, laat betrokkenen op deze manier handig voor eigen rechter spelen... Wie zich door de aldus witgewassen "ambtelijke willekeur" misleid voelt, zal in de Nieuw-Apostolische Kerk niet op nazorg van enige betekenis kunnen rekenen, zo wijst de geloofspraktijk helaas uit.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Is er een samenvatting in het Nederlands? Nee? Dan zal het wel niet voor ons bedoeld zijn (eigen mening).

Verder zou ik graag willen opmerken dat de Nieuwe Bijbel Vertaling aan fouten onderhevig lijkt te zijn.
De Bijbel: Voeg er niks aan toe en doet er niks aan af. Toch gebeurt dat, en dat zal heus zijn bedoelingen hebben, maar daar laat ik het hier maar bij.
De Statenvertaling is voor mij de oudst bekendste Nederlandse vertaling. Iemand een oudere versie?

Aan de hand van deze bijbel en meerdere stukken van 'bijbelkenners' ben ik er achter gekomen dat de ziel vergaat en dat de Geest blijft (Ik weet hoe stom dat klinkt, alsof ik het niet al wist). De Geest kan je zien als de Één, 'God'. De Mens, het individu, het in divide (Latijns)- in verdeeldheid, vergaat. Wees niet boos op wie dan ook. Blijf niet zitten als je kan rekenen of als je oren horen. Ik denk dat de Nak zeker een functie heeft. Ik ben blij met wat ik heb gekregen, maar buit het niet uit want dan blijf je zitten.
Het Christendom zit vol angst voor straf. Wat doe ik fout, zoveel zelfreflectie dat je jezelf niet meer kan zijn. Nee, denk niet teveel. Laat 'God' het maar bepalen. Wil je egoïstisch zijn? Prima. Ervaar het maar. Niks gaat verkeerd, uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 27-07-2016, 11:15 uur]


@Chi

Het valt niet mee om zo compact te reageren als jij formuleerde!
Chi schreef:Is er een samenvatting in het Nederlands? Nee? Dan zal het wel niet voor ons bedoeld zijn (eigen mening).

(...)
Ook ik leg natuurlijk -in de gauwigheid, of zo- wel eens wat naast mij neer maar volgens mij vroegen wij ons hier hardop af wat er mogelijk nog te begrijpen valt aan de zogenaamde ontslapenendiensten. Omdat de nieuw-apostolische geloofsleer al vele decennia lang wordt vormgegeven door Duitstalige bestuurders, geldt voor de kerk in feite: made in Germany. Dan sta je in Verweggistan dus achteraan in de rij als het gaat om een primeur, al ben ik het met je eens dat het nog maar te bezien valt of zulks een nadeel zou zijn. Ikzelf twijfel er in elk geval níet aan dat God eenieder steeds nabij kan zijn, dat Hij "langs ongeziene wegen" "boven bidden en denken" kan zegenen, buiten welk (kerkelijk) "ambtslichaam" dan ook om, én dat Zijn Geest onverminderd "in alle waarheid zal leiden" (vgl. Joh. 16: 13, SV-J).

Over "het productaanbod" (voor Germanen in het algemeen en Duitsers in het bijzonder) vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk klom ik trouwens al meermalen in de pen. Zie bijvoorbeeld:
  • het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 30 Dec 2010, 17:52", in de thread "Oudejaarsavonddienst 2010"
  • het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 07 Okt 2011, 19:23", in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
  • het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 11 Feb 2012, 17:41", in de thread "Het uur der waarheid nadert"
  • het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 13 Jan 2013, 21:30", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
  • het bericht op "Do 28 Jan 2016, 01:00", in de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af"
Ik kwam erachter dat wie leergierig is en zelf veel aan de weet probeert te komen, in de nieuw-apostolische geloofspraktijk daarbij eerder wordt ontmoedigd (!) dan aangemoedigd. Uit ervaring weet ik dat dit álles te maken heeft met de "geloofsgehoorzaamheid". Daaromtrent werd de gelovigen jarenlang het volgende ingeprent:
  • Vraag 220 | Welke taak is de Nieuw-Apostolische Kerk opgedragen?
    Antwoord 220 | In haar moet het door Jezus begonnen verlossingswerk door de door Hem gegeven Apostelen worden voltooid. Daarmede wordt de door Jezus aan zijn Apostelen gegeven opdracht "Handel , totdat Ik wederkom" (Lucas 19: 13) vervuld.

    Vraag 303 | Wat is geloofsgehoorzaamheid?
    Antwoord 303 | Onder geloofsgehoorzaamheid verstaan wij het onderwerpen van de menselijke wil aan de Wil van God, die zich voor de nieuw-apostolische christenen openbaart in het woord en de leer der Apostelen (Luc. 10: 16).
Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof - ongewijzigde herdruk (nooduitgave) 1982
Daarom moesten geïnteresseerde gelovigen (die als onderworpenen aan het kerkelijke leergezag geen vleugels mochten krijgen doch heimelijk werden gekortwiekt) zich niet méér afvragen dan wat de nieuw-apostolische apostelen, in wier navolging men geacht wordt zich te bevinden, al tegen het licht hadden gehouden, zoals:
  • Vraag 192 | Welke gebeurtenissen waren in de eerste drie eeuwen na Christus van bijzondere betekenis voor de Christelijke Kerk?
    Antwoord 192 | Van bijzondere betekenis voor de ontwikkeling van de Christelijke Kerk waren de zware golven van vervolging gedurende de regeringsperiode van de Romeinse keizers. Intussen werd de geestelijke strijd om de Waarheid in woord en geschrift verder gevoerd. Voorts werden in die tijd verschillende verslagen en brieven verzameld, die de grondslag van het Nieuwe Testament werden

    Vraag 195 | Hoe ontwikkelden de gemeenten zich door deze gebeurtenissen?
    Antwoord 195 | Door de steun van de wereldlijke macht werd het Christendom verder ruimtelijk uitgebreid. De leidende geestelijken gaven elkaar bedieningen en waardigheden, die zij dus niet uit de hand der Apostelen ontvingen, waardoor zij ook niet in de kracht van de Heilige Geest konden werken. Het streven naar wereldlijke macht en onbeperkte invloed op de mensen was de drijfveer van hun handelen en bereikte zijn toppunt in de oprichting van het Pausdom dat geen verband houdt met de bediening en opdracht van de Apostel Petrus, maar een menselijke instelling is.

    Vraag 197 | Welke gebeurtenissen erkennen wij als door God toegelaten tegenmaatregelen?
    Antwoord 197 | In de religieuze en politieke beweging van de Islam bond God een zware tuchtroede voor de lauw geworden Christelijke volkeren van Azië en Europa.
Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof - ongewijzigde herdruk (nooduitgave) 1982
Na het verschijnen van die bewuste nooduitgave van "Vragen en Antwoorden" in 1982 en 2012, toen er met veel tamtam alsnog een catechismus uitkwam, was de wispelturige god van de nieuw-apostolische kerkvorsten weer eens op andere gedachten gekomen zodat de onderhand voorbeeldig op nadere instructies wachtende gelovigen sindsdien, ook wat de ontslapenendiensten betreft, nu omzichtig worden bijgepraat over diverse wonderlijk ontsloten nieuwe verborgenheden. Slechts een enkeling doorziet dat tevens grondregels (!) werden herzien. Zie echter wel het bericht op "Za 06 Sep 2014, 23:12" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?" Verder is het dus nog niet eens zo lang geleden dat officieel de vloer werd aangeveegd met "het Pausdom" en dat "de Islam" werd getypeerd als een straf van God.
Chi schreef:(...)
Verder zou ik graag willen opmerken dat de Nieuwe Bijbel Vertaling aan fouten onderhevig lijkt te zijn.
De Bijbel: Voeg er niks aan toe en doet er niks aan af. Toch gebeurt dat, en dat zal heus zijn bedoelingen hebben, maar daar laat ik het hier maar bij.
De Statenvertaling is voor mij de oudst bekendste Nederlandse vertaling. Iemand een oudere versie?

(...)
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling. Ook in het buitenland is natuurlijk door de eeuwen heen met volle overgave gewerkt aan vertalingen van de Bijbel.

Je verwees naar:
  • [1] Luister dus, Israël, naar de wetten en de regels waarin ik u onderwijs en kom ze na. Dan blijft u in leven en kunt u het land in bezit nemen dat de HEER, de God van uw voorouders, u zal geven. [2] Voeg niets toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van af. Houd u aan de geboden die ik u geef; het zijn de geboden van de HEER, uw God.
    Uit: Deuteronomium 4 (NBV)

    [18] Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; [19] en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
    Uit: Openbaring 22 (NBV)
Door het verregaand hineininterpretieren van het Evangelie van Jezus Christus, met regels en voorschriften, hebben kerkbesturen hun hand nogal eens overspeeld...
Chi schreef:(...)
Aan de hand van deze bijbel en meerdere stukken van 'bijbelkenners' ben ik er achter gekomen dat de ziel vergaat en dat de Geest blijft (Ik weet hoe stom dat klinkt, alsof ik het niet al wist). De Geest kan je zien als de Één, 'God'. De Mens, het individu, het in divide (Latijns)- in verdeeldheid, vergaat.

(...)
Mogelijk kun je hier bij gelegenheid nader op ingaan. Bedoelde je 1 Petrus 4: 6? Wat mij ook aanspreekt is wat er in Marcus 10 te lezen valt over "de rijke jongeling".

Overigens:
  • Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

    Uit: 1 Korintiërs 1: 19 (SV-J)
Chi schreef:(...)
Wees niet boos op wie dan ook. Blijf niet zitten als je kan rekenen of als je oren horen. Ik denk dat de Nak zeker een functie heeft. Ik ben blij met wat ik heb gekregen, maar buit het niet uit want dan blijf je zitten.
Het Christendom zit vol angst voor straf. Wat doe ik fout, zoveel zelfreflectie dat je jezelf niet meer kan zijn. Nee, denk niet teveel. Laat 'God' het maar bepalen. Wil je egoïstisch zijn? Prima. Ervaar het maar. Niks gaat verkeerd, uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht.
Voor zover wij het zelf in de hand hebben, laten wij inderdaad maar "milieuvriendelijk" omgaan met onze energie, al kan "werkeloos toezien" soms géén optie zijn...
Zie voorts mijn bericht op "Zo 06 Jul 2014, 23:01" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

@all

Een kijkje achter de schermen:
  • 27.07.2016 F. S. aus K.
    Mein Entschlafenen-Gottesdiensterlebnis mit Kiefer: Kiefer hielt einen Entschlafenen-GD. Er predigte u.a.- wie bei uns üblich - davon, dass wir der Ungeborenen gedenken müssen, damit sie erlöst würden. Nach dem GD bat ich ihn um ein Gespräch. Ich sagte ihm, dass wenn Gott seine Gnade zu den Entschlafenen - insbesondere zu den Ungeborenen - nur von den Gebeten der Neuapostolischen abhängig macht, er ab sofort für mich nicht mehr der liebe Gott ist. "Ich schätze seine Gnade so hoch ein, dass er diese unabhängig von unseren Gebeten ausübt... Da haben Sie recht!" war seine Antwort! "Warum predigen Sie dann anderes?" meine Frage. "Das ist neuapostolische Tradition."
Bron: Ingezonden bericht bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Gott hat 1832 gesprochen — Glaubst Du das? - Vortrag über neuapostolische Apostolizitäts-Verständnis" d.d. 27-07-2016
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Ik ben wel benieuwd hoe mede-forummers denken over (wat is) de ziel eventueel behoud daarvan.
Bedankt voor jouw zinnige bijdrages TjerkB. Ik bedoelde niet 1 Petrus 4:6.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Jabob65 »

Misschien is de ziel van de betrekking op de eeuwige liefde.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Levi »

We weten er simpelweg niets van. Rest ons aannames en veronderstellingen.
1 Petrus 3:19 geeft enig houvast.

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”