Ontslapenendiensten

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

@all

Het is bedroevend dat wij, óók wat de ontslapenendiensten betreft, jarenlang zijn voorgelogen. Goddank zijn we uit de droom geholpen. Be­ter ten hal­ve ge­keerd dan ten he­le ge­dwaald. Wie niet openstond voor gefundeerde kritiek, moet nu achteraf maar niet klagen dat de kerk leegloopt. Veelzeggend blijft voor mij het volgende:
  • [1] Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. [2] In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? [3] Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben. [4] Jullie kennen de weg naar waar ik heen ga.’ [5] Toen zei Tomas: ‘Wij weten niet eens waar u naartoe gaat, Heer, hoe zouden we dan de weg daarheen kunnen weten?’ [6] Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

    Uit: Johannes 14 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door willempower »

@tjerk
Het is bedroevend dat wij, óók wat de ontslapenendiensten betreft, jarenlang zijn voorgelogen.
Ze zijn groot geworden met leugens en bedrog , maar ze hadden niet verwacht dat ze ontmaskerd zouden worden .
Goddank zijn we uit de droom geholpen.
En met ontslapen bedoelen ze ook meer we houden ze in slaap , als ze maar offerren zodat Brinkie en opvolgers miljoenen weg kunnen toveren .In het grote gokpaleis .
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Haha willempower ik moet altijd zo lachen om jouw cynisme.

Het is jammer als het over inhoudelijke zaken gaat dat ze niet thuisgeven. Alle diensten, apostelen, oudsten herders, priesters, woordvoerders, websites, statuten, catechismes enzovoort ten spijt. Je heb er helemaal niets aan gewoon. Je zou toch zeggen, als de doelstelling van je bedrijf is om het evangelie te verkondigen, geef hier dan eens wat uitleg. Oh, daar zeg ik het al, tadaa! het is een bedrijf ;)

Ik denk trouwens niet dat een nakker belang heeft om hier uitleg te geven, liever stelen ze je woorden om het in boekvorm uit te brengen waardoor die copyright bezit.
Een nakker is in de volksmond ook wel een bedrieger, iemand die je zonder schuldgevoel benadeeld.

Maargoed, het is toch allemaal al lang en breed bekend, stelletje zeikers ;)

Ik heb niet zoveel belang meer om het over het evangelie te hebben, lijkt wel of jullie zeiken op een ander leuker vinden, moeten we dit dan combineren met het evangelie? Je zet toch ook geen gouden altaar in een achterbuurt, die is in een mum van tijd foetsie.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

  • Entschlafenensonntag im November
    Eine europaweite Kampagne plant derzeit die Arbeitsgruppe Öffentlichkeitsarbeit. Der Gottesdienst für Entschlafene im November ist immer besonders gut besucht. Alle Kirchen feiern in der stillen Jahreszeit Gedenkgottesdienste für Entschlafene, so auch die Neuapostolische Kirche. Ein einheitliches Motto, Plakatwerbung und Pressemitteilungen sind vorbereitet. Auch Ausarbeitungen für eine Gemeindeandacht stehen den Bezirksaposteln zur Verfügung. Damit will die Kirche einen besonderen Schwerpunkt setzen und mit einem einheitlichen Motto öffentliche Aufmerksamkeit erzielen.
Bron: Artikel "Bezirksapostel befassen sich mit dem Amtsverständnis" d.d. 15-03-2016 op de officiële website van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk
@all

Er komt dus een speciale reclamecampagne om "ter gedachtenis onzer ontslapenen" op 6 november 2016 de Nieuw-Apostolische Kerk te bezoeken. Zegt het voort!

Wat in het persbericht opvalt, is, dat men nu uitdrukkelijk spreekt van een "Gedenkgottesdienst", wat heel wat anders is dan een verlossingsfeest voor zielen die "nach dem neuapstolischen Glaubensverständnis" nu gevankelijk vertoeven in de talrijke dodenrijken, vanwaaruit het buiten tussenkomst van een districtsapostel in de Nieuw-Apostolische Kerk in beginsel onmogelijk zou zijn om aan gene zijde de hemelsferen te betreden die na het overlijden wél uitnodigend openstaan voor kinderen van God, dat wil zeggen voor wie in de Nieuw-Apostolische Kerk (tevens) het sacrament van de Heilige Verzegeling hebben ontvangen. Om in het hemelrijk bij God te mogen schuilen in de schaduw van zijn vleugels moesten andersdenkenden of andersgezinde christenen tot voor kort eerst onzichtbaar deelnemen aan een ontslapenendienst waar op dat moment één van de districtsapostelen voorgaat en zich bekennen tot het nieuw-apostolische geloof. Voorafgaande aan zo'n bijzondere dienst, ontsloot God tijdelijk de dodenrijken en de internationale bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk, de stamapostel, gebruikmakend van diens "sleutelmacht", gelijktijdig het hemelrijk, waarna bij het sacrament van de Heilige Verzegeling voor de ontslapenen het "overvliegen" kon beginnen. Als ik het goed begrijp is met de introductie in 2012 van de catechismus het "overvliegen" nu in zoverre vereenvoudigd of geautomatiseerd, dat de stamapostel er niet meer per se aan te pas hoeft te komen, maar het is voor de doden nog wel een harde voorwaarde om zich te vervoegen aan het altaar van één van de thans actieve districtsapostelen en als het ware alsnog, zij het onzichtbaar, de laatste gewijzigde versie van de nieuw-apostolische geloofsleer en wat dies meer zij te omarmen.

Vooropgesteld dat ik het nu inderdaad goed genoeg begrijp, komt het er dus op neer dat het misleidend zou zijn om te spreken van een... "Gedenkgottesdienst". De belangrijke maar vaak slecht gelezen kleine lettertjes zouden zowel de levenden als de ontslapenen op 6 november a.s. wel eens onaangenaam kunnen verrassen.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
  • 659 | Werden die Sakramente auch Entschlafenen gespendet?
    Ja, im Gottesdienst am Sonntag und an kirchlichen Feiertagen spenden der Stammapostel, die Bezirksapostel oder von ihnen beauftragte Apostel nach der Feier des Heiligen Abendmahls mit der Gemeinde dieses Sakrament auch Entschlafenen. Zwei Amtsträger nehmen dabei stellvertretend für Verstorbene Leib und Blut Christi entgegen.
    Dreimal im Jahr – jeweils am ersten Sonntag im März, Juli und November – werden Gottesdienste gefeiert, in denen der Stammapostel, die Bezirksapostel oder von ihnen beauftragte Apostel alle drei Sakramente Entschlafenen spenden. Auch diese Handlungen werden an zwei Amtsträgern stellvertretend vollzogen.

    Dass die Sakramentsspendung für Verstorbene stellvertretend an Lebenden vollzogen wurde, geht aus 1. Korinther 15,29 hervor: „Was soll es sonst, dass sich einige für die Toten taufen lassen? Wenn die Toten gar nicht auferstehen, was lassen sie sich dann für sie taufen?“
Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche in Fragen und Antworten
  • § 9.6.3 | Heilsvermittlung an Verstorbene
    Nach 1. Petrus 3,18-20 erfuhren die in der Sintflut Umgekommenen von Jesus Christus besondere Zuwendung: Er verkündigte ihnen nach seinem Opfertod im Totenreich das Evangelium. Dass die Entschlafenen zum „Leben im Geist“ der Verkündigung des Evangeliums bedürfen, sagt auch 1. Petrus 4,6: „Denn dazu ist auch den Toten das Evangelium verkündigt, dass sie zwar nach Menschenweise gerichtet werden im Fleisch, aber nach Gottes Weise das Leben haben im Geist.“

    Jesus Christus ist Herr über Tote und Lebende; sein Evangelium gilt beiden gleichermaßen. Es liegt im Willen Gottes, dass allen Menschen geholfen wird (1Tim 2,4-6; Joh 3,16), das heißt, Gottes Heilswille ist universal. Zuwendung von Heil geschieht durch die Predigt, die Vergebung der Sünden und die Sakramente. Dies alles ist auch den Entschlafenen zugedacht. Für sie gilt wie für die Lebenden, dass der Glaube an Jesus Christus unerlässlich zur Erlangung des Heils ist. Die Erlösung geschieht einzig durch Jesus Christus.

    Den Auftrag Jesu, das Evangelium zu verkündigen, die Sünden zu vergeben und die Sakramente zu spenden, erfüllen die Apostel an Lebenden wie an Toten. Sie handeln an Christi statt und in seinem Namen. Wie Jesus Christus sein Opfer auf Erden brachte, so geschieht auch Heilsvermittlung durch die Apostel auf Erden. Da Sakramente stets eine sichtbare Seite haben, können sie auch nur im Bereich des Sichtbaren vollzogen werden. Die Wirkung der Sakramente als wesentliche Elemente der Heilsvermittlung ist für Lebende und Tote gleich.

    Die Spendung der Heiligen Wassertaufe, der Heiligen Versiegelung und des Heiligen Abendmahls für Entschlafene geschieht, indem die jeweilige sichtbare Handlung an Lebenden vorgenommen wird (siehe 8 und 12.1.13). Die Heilswirkung kommt hierbei nicht den Lebenden, sondern einzig den Entschlafenen zugute.

    Verstorbene, die durch die Heilige Wassertaufe und die Heilige Versiegelung die Wiedergeburt aus Wasser und Geist erfahren haben, sind den in Christus Gestorbenen (1Thess 4,16) gleichgestellt.
Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche
N.B.
  • § 9.5 Zustand der Seelen im Jenseits
    Der Zustand der Seelen in der jenseitigen Welt ist unmittelbarer Ausdruck der Gottnähe oder Gottferne und daher sehr unterschiedlich. Die Seelen haben durch den Tod keine Veränderung erfahren, vielmehr gleicht ihr Zustand dem während der Lebenszeit.

    Im Zusammenhang mit Gottnähe bzw. Gottferne wird auch der Begriff „Bereich“ verwendet. In welchen Bereich die Seele im Jenseits gelangt, hängt davon ab, wie sich der Mensch zu Gottes Willen verhalten hat; dafür trägt jeder selbst die Verantwortung. Beispielsweise prägen Glaube oder Unglaube, Versöhnlichkeit oder Unversöhnlichkeit, Liebe oder Hass den Menschen nicht nur in dieser, sondern auch für die jenseitige Welt.

    In 1. Thessalonicher 4,16 ist von den Toten zu lesen, „die in Christus gestorben sind“. Das sind Seelen, die aus Wasser und Geist wiedergeboren wurden und sich ernsthaft bemühten, des Glaubens zu leben. Die Gemeinschaft mit dem Herrn, in die sie in ihrem Erdenleben durch die Heilige Wassertaufe und die Heilige Versiegelung gelangt sind und die sie im Heiligen Abendmahl gepflegt haben, besteht nach dem Tod fort. Sie gehören mit den Gläubigen auf Erden zur Gemeinde des Herrn und befinden sich in einem Zustand der Gerechtigkeit vor Gott (siehe 4.2.1.2 und 4.8.2). Für diese Seelen ist die Vorbereitung auf die Wiederkunft Christi zentrales Element ihres irdischen Lebens gewesen, und das Sehnen nach diesem Augenblick erfüllt sie auch im Jenseits. Sie sind und bleiben dem Herrn zugewandt, erleben Geborgenheit und Frieden.

    Von der Möglichkeit eines Zustands der Geborgenheit wird schon in Weisheit 3,1-3 gesprochen: „Aber die Seelen der Gerechten sind in Gottes Hand, und keine Qual rührt sie an. In den Augen der Unverständigen gelten sie als tot, und ihr Abscheiden wird für Strafe gehalten und ihr Weggehen von uns für Verderben; aber sie sind im Frieden.“

    Die in Christus Entschlafenen haben Zugang zu Gottes Wort. Darin und in dem ihnen von Aposteln dargereichten Heiligen Abendmahl (siehe 12.1.9 und 12.1.13) empfangen sie, was sie zur Erlangung des ewigen Lebens benötigen.

    Es gehen auch Wiedergeborene in die jenseitige Welt, die nicht des Glaubens gelebt haben. Zur Behebung ihrer Mängel bedürfen sie — wie dies auf Erden der Fall ist — der Gnade des Herrn in Wort und Sakrament.

    Seelen im Jenseits, die nie vom Evangelium gehört, keine Sündenvergebung erfahren und kein Sakrament empfangen haben, befinden sich in einem Zustand der Gottferne. Dieser kann nur durch den Glauben an Jesus Christus, die Annahme seines Verdienstes und den Empfang der Sakramente überwunden werden.
Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Levi »

TJerk,
Om in het hemelrijk bij God te mogen schuilen in de schaduw van zijn vleugels moesten andersdenkenden of andersgezinde christenen tot voor kort eerst onzichtbaar deelnemen aan een ontslapenendienst waar op dat moment één van de districtsapostelen voorgaat en zich bekennen tot het nieuw-apostolische geloof. Voorafgaande aan zo'n bijzondere dienst, ontsloot God tijdelijk de dodenrijken en de internationale bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk, de stamapostel, gebruikmakend van diens "sleutelmacht", gelijktijdig het hemelrijk, waarna bij het sacrament van de Heilige Verzegeling voor de ontslapenen het "overvliegen" kon beginnen. Als ik het goed begrijp is met de introductie in 2012 van de catechismus het "overvliegen" nu in zoverre vereenvoudigd of geautomatiseerd, dat de stamapostel er niet meer per se aan te pas hoeft te komen, maar het is voor de doden nog wel een harde voorwaarde om zich te vervoegen aan het altaar van één van de thans actieve districtsapostelen en als het ware alsnog, zij het onzichtbaar, de laatste gewijzigde versie van de nieuw-apostolische geloofsleer en wat dies meer zij te omarmen.
Zo is het altijd exclusief geclaimd door de NAK. Criticasters werden uiteraard volledig genegeerd. Ik ken gasten -uitgenodigd voor deze speciale verlossingsdienst- die tijdens de dienst boos zijn weggelopen! Navraag leerde dat men zich geschoffeerd voelde omdat ouders en voorouders waren afgerekend op een 'foute' levenswandel. Want alleen NAKkers bevonden zich in het Rijk der Verlosten!
Wat de NAK ook claimt, er niets voorhanden dat deze exclusiviteitsclaim rechtvaardigt.
Kortom, voortschrijdend inzicht(!), zorgt voor een herijking van de NAK overtuiging in deze.
Zoals jij al concludeerde, we zijn gewoon in de maling genomen.

Nu nog wat zaken doorprikken, zoals het apostelambt, en er rest slechts -kwa christelijke grondslag- een lege huls.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:We weten er simpelweg niets van. Rest ons aannames en veronderstellingen.
1 Petrus 3:19 geeft enig houvast.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 29 Jul 2016, 11:48"
@Levi
@all

Helemaal mee eens: "We weten er simpelweg niets van." Zie onder voor de overigens bijzonder veelzeggende context van de bedoelde Bijbeltekst:
  • [18] Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. [19] Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen [20] aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, [21] en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, [22] die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn.

    Uit: 1 Petrus 3 (NBV)
De doop (...) is een vraag aan God om een zuiver geweten!! En dan te bedenken wat -voor wie gelooft- de uitwerking ervan is:
  • [15] En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. [16] Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered...

    Uit: Marcus 16 (NBV)
Bovendien:
  • Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft... ’

    Uit: Johannes 11: 25 (NBV)
Doch let op:
  • [1] Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ [2] Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer [3] en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. [4] Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. [5] En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. [6] Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken.

    Uit: Matteüs 18 (NBV)
Het lijkt wel alsof de nieuw-apostolische kerkleiding hier keer op keer overheen heeft gelezen want wat heeft men door de jaren heen met allerhande eigenzinnige wet- en regelgeving toch enorm veel verwarring gesticht en wat is er onder de Zijnen (!) door intimidatie en manipulatie toch een letsel toegebracht. Sterker nog: aan die schaamteloos nagestreefde verdeel- en heerspolitiek vallen nu nog steeds zielen ten prooi.

Goddank echter:
  • [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven... ’
    Uit: Johannes 10 (NBV)
  • Dit zegt God, de HEER: Ik zal zelf naar mijn schapen omzien en zelf voor ze zorgen. [12] Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken.
    Uit: Ezechiël 34 (NBV)
En:
  • Maar het fundament dat God gelegd heeft, ligt onwrikbaar vast en draagt het opschrift: ‘De Heer weet wie hem toebehoren’ en ‘Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan’.

    Uit: 2 Timoteüs 2: 19 (NBV)
Echter, wat aan deze laatste Bijbeltekst voorafgaat, is het volgende:
  • [15] Span je in om voor God te staan als iemand die betrouwbaar is. Zorg dat je je niet voor je werk hoeft te schamen en verkondig regelrecht de waarheid. [16] Luister niet naar zinloos en leeg gezwets, want het voert steeds verder van God weg. [17] Wat dwaalleraren vertellen, woekert voort als een gezwel. Ook Hymeneüs en Filetus [18] zijn van de waarheid afgedwaald door te beweren dat de opstanding al heeft plaatsgevonden. Daarmee ondermijnen ze het geloof van anderen.

    Uit: 2 Timoteüs 2 (NBV)
Ook Jezus Christus liet er al geen misverstand over bestaan, dat mag duidelijk zijn:
  • Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
    Uit: Matteüs 5: 20 (NBV)
  • Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder.’
    Uit: Matteüs 12: 50 (NBV)
  • Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar.
    Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.

    Uit: 1 Johannes 4: 20 (NBV)
Daarom zou het onderstaande niet hoeven te verbazen:
  • De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn.
    Uit: Romeinen 8: 19 (NBV
  • Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
    Uit: Jakobus 1: 22 (NBV)
(...) Op het voormalige Forum van Bauke Moesker is er over de in 2012 alsnog verschenen catechismus al veel gezegd, zoals in de threads "Deining in Duitsland over Kirchenverständnis" en "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012". Voor de ontslapenen zou zelfs de doop niet toereikend zijn. Is dat geen misverstand?!
  • De edele Judas waarschuwde het volk om, nu men met eigen ogen had gezien wat de gesneuvelden zich met hun vergrijp op de hals gehaald hadden, zich niet ook aan zonden schuldig te maken. [43] Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; [44] als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden. [45] In het besef dat voor wie als vroom mens sterft een prachtige beloning in het verschiet ligt – inderdaad een heilige en godvruchtige gedachte –, bracht hij ten behoeve van de doden dit zoenoffer, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

    Uit: 2 Makkabeeën 12 (NBV)
Het zou de meedogenloze heersers en eenieder die ze onnadenkend achterna loopt sieren zich eerst eens te verootmoedigen:
  • [14] Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. [15] Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden. [16] Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

    Uit: Jakobus 5 (NBV)
  • [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! [16] Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

    Uit: Openbaring 3 (NBV)
Ten slotte, in de eerste plaats bedoeld als een teken van hoop:
  • [7] Hij wendt zijn blik niet van de rechtvaardigen af,
    maar zet hen als koningen op een troon,
    voor altijd, en hij geeft hun aanzien.

    [8] En als zij met ketenen geboeid zijn,
    door koorden van smart worden gekneveld,
    [9] dan is dit om slechte daden te onthullen,
    misstappen, die uit trots zijn voortgekomen.
    [10] Hij opent hun de oren voor zijn vermaning
    en zegt hun het kwaad de rug toe te keren.
    [11] Als zij gehoorzamen en hem zullen dienen,
    leven zij tot in lengte van dagen in voorspoed,
    brengen zij hun jaren door in geluk.
    [12] Gehoorzamen zij niet,
    dan zullen zij de doodsrivier oversteken;
    verstoken van kennis blazen ze de laatste adem uit.
    [13] Doortrapte schurken zijn halsstarrig,
    zij roepen niet om hulp wanneer hij hen knevelt.


    Uit: Job 36 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

In de 50er jaren van de vorige eeuw werden door Stam. Ap. Bischoff op de zaterdagavond
voor de ontslapenen diensten van zondag de ontslapenenrijken middels zijn sleutelmacht ontsloten.
Middels een brief afkomstig van een broeder is Bischoff er op gewezen dat door de grote tijdsverschillen
van Europa tegen over Australie het tijdstip van het ontsluiten op zaterdagavond onjuist was.
Als Bischoff de gebieden ontsloot waren de ontslapenen diensten in Australie en ook Indonesie al achter de rug.
Het tijdstip van het ontsluiten is later op een vroeger moment gesteld.
Het gehele ontslapenen leer in NAK is op zand gebouwd.

Groet ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Levi »

@Tjerk,
@ll
Het lijkt wel alsof de nieuw-apostolische kerkleiding hier keer op keer overheen heeft gelezen want wat heeft men door de jaren heen met allerhande eigenzinnige wet- en regelgeving toch enorm veel verwarring gesticht en wat is er onder de Zijnen (!) door intimidatie en manipulatie toch een letsel toegebracht. Sterker nog: aan die schaamteloos nagestreefde verdeel- en heerspolitiek vallen nu nog steeds zielen ten prooi.
Het NAK gedachtengoed en dito bestaansrecht is niet meer houdbaar op korte- en lange termijn.
De Hoge Heren weten dat nav confronterende onderzoeken en conclusies.
Al deze informatie wordt genegeerd en onder het tapijt geveegd.
Het is collateral damage control en de hoogste staat van alarm bij de NAKI.

Dat verklaart het geveinsde charme offensief dat gaande is via o.a. "plakkaat" uitingen en het bijstellen
van apostolische grondbeginselen die niet houdbaar blijken.

Nog niet zo lang geleden was ik bij een huwelijkszegen.
Volop gezelligheid, maar geestelijk inhoudsloos.

Dat kan ook niet anders, want de geestelijke lading is flinterdun.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 04-08-2016, 22.45 uur]


@Levi
@all

Zo ervaar ik het ook: meer en meer moet men het de laatste jaren hebben van marketingtools. Het is nu naar buiten toe een en al windowdressing, wat de klok slaat. De vlag dekt niet de lading. De kerkleiding heeft jarenlang tegen beter weten in de schijn van heiligheid opgehouden want het was niet wáár dat "levende apostelen" van de Nieuw-Apostolische Kerk de Heilige Geest afdroegen; het was óók niet wáár dat de stamapostel echt beschikte over een sleutelmacht om de dodenrijken te ontsluiten of waarmee hij het hemelrijk kon openen; en er was nog heel veel méér níet wáár. Men was niet eerlijk en oprecht, eerder hoogmoedig en ongenaakbaar.

Bij Glaubensforum24 attendeerde een forumgebruiker op het nieuwe Woord van de Maand van stamapostel Jean-Luc Schneider, waarvan hieronder de Nederlandse versie:
Woord van de maand
  • Augustus 2016: Wat wil God?

    In de diensten horen we regelmatig over de wil van God: we moeten ons richten naar de wil van God, we moeten buigen voor de wil van God en in het Onze Vader bidden we: Uw wil geschiede.

    Maar weten we eigenlijk wat God wil?

    Zeker, de Heilige Schrift biedt ons inzicht in de wil van God. God wil dat alle mensen worden geholpen en dat ze de waarheid leren kennen. God wil dat wie de Zoon ziet en in Hem gelooft eeuwig zal leven. God wil niet de dood van de zondaar, maar zijn bekering.

    Maar hoe weet ik wat God wil als het gaat om mijn beslissingen? Als ik iets voor heb, een idee heb, ergens mee wil beginnen? Komt mijn plan, mijn handelen overeen met Gods wil? Vaak is het antwoord duidelijk. Soms ook niet. De een zegt: voordat ik begin, breng ik een bijzonder offer en bid ik om zegen. De ander zegt: ik doe het gewoon en als God het anders wil, grijpt Hij in. Weer anderen bidden om een teken.

    Dat is alles goed en mooi. Maar toch is het te kort door de bocht.

    God verwacht van ons, Zijn kinderen, dat we ons met Zijn wil bezighouden, dat we bidden en nadenken, de tijd nemen om te ervaren: wat wil God van mij? Waarom ben ik een kind van God? Wat is God met mij van plan? Is mijn beslissing in lijn met het evangelie?

    Dat is niet eenvoudig, maar probeer het gewoon. Bid intensief en neem de tijd om na te denken. Ik heb ervaren dat je in negen van de tien gevallen Gods wil herkent.

    Impuls uit een dienst van de stamapostel


Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/wo ... cle/19207/
Stel, dacht ik, dat hij hier voor zichzelf de waarheid spreekt. Hoe komt het dan dat wij nooit een welgemeend excuus horen voor wat er aan de lopende band in 10% van de gevallen misgaat? Hoe deze zogenaamde stamapostel in de praktijk handig God voor zijn karretje spant om zijn eigen straatje schoon te vegen, ontdekte ik bij toeval enkele jaren geleden:
TjerkB schreef:(...)
  • Eingangsgebet – Stammapostel Jean-Luc Schneider:
    „Lieber himmlischer Vater, in diesem besonderen Kreis kommen wir zu Dir und danken Dir aus der Tiefe unseres Herzens. Wir danken Dir für Deine Gnade, Deine Bewahrung und Deine Hilfe. In diesem Kreis haben wir Dich schon oft in besonderer Weise erlebt. Wir danken Dir für die vielen Gebete, die Du schon erhört hast, wir danken Dir, dass wir schon so oft Deine Hilfe und Deinen Beistand erleben durften. Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen.

    (...)
    ... und gib uns über Bitten und Verstehen, erhöre uns um Jesu Willen. - Amen.“

    (...)


    Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de (n.a.v. bijeenkomst ambtsdragers Innsbruck, o.l.v. stamapostel Jean-Luc Schneider d.d. 15-02-2014)
(...)


Uit: Mijn bericht op "27 jun 2014, 22:41" in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus... "
Zie ook het bericht op "Zo 29 Jun 2014, 15:07" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Ik vind zo'n bedrieglijke voorstelling van zaken in hoge mate verontrustend.

Groet,
TjerkB :shock:


Naschrift d.d. 04-08-2016
Bovenaan in dit bericht merkte ik op: "... het was niet wáár dat 'levende apostelen' van de Nieuw-Apostolische Kerk de Heilige Geest afdroegen; het was óók niet wáár dat de stamapostel echt beschikte over een sleutelmacht om de dodenrijken te ontsluiten of waarmee hij het hemelrijk kon openen". Sommigen denken hierdoor wellicht: so what?! Anderen misschien: is dat niet verschrikkelijk erg?! Ikzelf vond het vooral keer op keer ontluisterend want ik maakte deel uit van een geloofsgemeenschap en nu was het aan het licht gekomen dat de geloofsleer verontreinigd was met onwaarachtigheden, door toedoen van de kerkleiding nog wel. Alleen, hoe ging diezelfde kerkleiding vervolgens hiermee om?! Nadat ik in het midden van de jaren '90 had vernomen dat erover werd nagedacht om de geloofsleer te herschrijven omdat sommige standpunten onhoudbaar waren gebleken, vertrouwde ik er in eerste instantie maar op dat het na verloop van tijd wel goed zou komen. Alleen, wat er precies niet klopte; daarover hoorde je weinig tot niets. Meer dan eens merkte ik op dat het dus weinig zin meer had om vragenstellers te verwijzen naar het boekje "Vragen en Antwoorden". Steevast haalden "dienaren" dan alleen maar de schouders op. Dat vond ik niet fijn en gaandeweg stoorde ik mij ook aan zo'n laconieke houding. Als ik daar eerlijk voor uitkwam, toonde men in de regel begrip maar verder moest ik maar gewoon geduld blijven oefenen. Er werd immers aan gewerkt. Naarmate de tijd verstreek, namen in de geloofspraktijk de vragen toe terwijl de antwoorden uitbleven. Wel werd er onverminderd gehamerd op het belang van de geloofsgehoorzaamheid. De gedachte daarachter bleek te zijn dat het speciaal afhing van het van ons verlangde "onbegrensde vertrouwen" (in de stamapostel en in de met hem in trouw verbonden apostelen en dienaren) of de goddelijke beloften zich aan eenieder van ons daadwerkelijk zouden laten vervullen. Ik merkte dat wie van tijd tot tijd eraan herinnerde dat brandende vragen nog altijd onbeantwoord waren gebleven, bij de dienaren zijn of haar krediet verspeelde. Zongen wij voorheen nog in een lied " 's Heren liefde is oneindig"; daarvoor moest je echter niet zijn bij de "Godsgezanten". Voor hen geldt: "zwieg'n en ja-knikk'n".

Hoe het heeft uitgepakt, weten wij inmiddels. Wat er bij de "Godsgezanten" in hun ivoren torens gedurig is bekokstoofd, zullen zij waarschijnlijk in hun graf willen meenemen, maar dat men onze goedheid en ons vertrouwen heeft misbruikt, staat voor mij vast. Toen ik de vroegere stamapostel Wilhelm Leber in dat opzicht als het ware had ontmaskerd, pakte ik mijn biezen. Ik had beter heel wat jaren eerder kunnen vertrekken. Aan de andere kant; nú doorzag ik al het bedrog pas goed. Machtspolitiek geeft de doorslag in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk. Het betreft dan ook veelal politieke benoemingen wanneer er belangrijke functies te vergeven zijn. Hierbij valt in ons land te denken aan de installatie van een kwalijk gefakete Raad van Toezicht met aansluitend de ordinatie van de huidige opziener.

Terugkomend op de gepredikte onwaarheden; ik moest mijn bijgeloof aan de wilgen hangen! Wat volstaat is derhalve: "Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht" (Matteüs 11: 30, SV-J). Daarom, wie als christen een kerk verlaat omdat allerhande (ongeschreven) codes en voorschriften het geloofsleven er ondraaglijk maken, kan met een gerust gevoel terugvallen op Psalm 23, of (wat ikzelf in 2007 heb gedaan) op lied 320 in het NAK-gezangboek: "Waar God mij leidt, daar wil ik gaan." Achteraf bezien ben ik de kerk, die ik verliet, trouw gebleven tot het echt niet meer ging. Het was mij volkomen duidelijk: in Zijn (!) werk bestaan er géén "hoge(re)" "dienaren", noch "dienaren in ruste". Alleen helpers aan Christus' plaats. Daarom, een "stamapostel" die bidt "Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen"; dan ben je een "Leviet" die een gewonde langs de weg laat liggen. Dan begrijp je er echt helemaal niets van waarom Jezus Christus tot driemaal toe aan Petrus vroeg "Heb je mij lief?" (Johannes 21: 15-17). Dus, gá, zij het met God.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor zover mij bekend is het zelfs voorgekomen dat men soms bovendien nog meende te weten wie er "aan gene zijde" aan de sacramenten hadden deelgenomen. Zie onder:
  • Namentliches Totengedenken bei Entschlafenengottesdiensten in der NAK

    Eine Praxis im Zusammenhang von Entschlafenengottesdiensten der Neuapostolischen Kirche (NAK) erregt in den Internetforen kritischer Neuapostoliker die Gemüter. Vor allem aber wirft sie eine kuriose theologische Frage auf: Was bedeutet es für die ökumenischen Beziehungen, wenn die NAK Ritualhandlungen im Jenseits vornimmt, die auf verstorbene Christen anderer Kirchen zielen?


    (...)
    Bisher war in den ökumenischen Gesprächen mit der NAK davon ausgegangen worden, dass diese Einladung verstorbener Seelen zum Empfang der neuapostolischen Taufe und Versiegelung generisch, also ohne Namensnennung geschehe. Die gesamte Praxis war sozusagen als Evangelisation im Jenseits zu sehen. Namensnennungen im Kontext von Totentaufen, wie sie aus der Kirche Jesu Christi der Heiligen der Letzten Tage (Mormonen) bekannt sind, hatte die NAK nur in ihrer Frühzeit, damals unter anderem für Martin Luther und andere Reformatoren, vorgenommen. Sie wurden schon im frühen 20. Jahrhundert abgeschafft. Die beschriebene Praxis ähnelt dem aber wieder.

    (...)
    Kai Funkschmidt

Bron: Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW); Materialdienst 4/2014, S. 151
(...)


Uit: Bericht op "Di 05 Jul 2016, 18:05"
@all

Ook Abraham Lincoln (1809-1865; 16de president van de Verenigde Staten) meldde zich op enig moment tijdens een ontslapenendienst...
Over Abraham Lincoln - zie tevens resp.: Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”