Ontslapenendiensten

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

[Bijgewerkt: 03-08-2016; 10.00 uur]

De ont-slapenen, het woord zegt het al, zijn de wakkeren, oftewel de levenden. De mensen die wij zien als 'dood', noemen wij desondanks ook wel de ont-slapenen. Vind u dat niet vreemd?
Wanneer iemand is overleden willen de Nieuw Apostolischen er nog wel graag voor bidden en diensten voor houden, terwijl het woord zegt dat dezen al over het lijden heen zijn (over-lijden). Vind u dat niet vreemd?

Wanneer wij zelf slapen/ dood zijn voor God kunnen wij de waarheid niet zien.

De dood is wat wij 'bij leven' niet ervaren, omdat de dood geen bewustzijn heeft, tenzij wij verlost zijn door Jezus, dat wordt ook wel 'levend gemaakt' genoemd. Dan zijn wij de eerstelingen, de bruid, dan zijn wij bevrijd van aards denken. Dan hebben wij de heilige geest ontvangen die ons inzichten verschaft waardoor wij kunnen opmerken wat van God komt. Dan kan de geest zelf ons leiden, en de geest zal ons verzekeren van de rechte weg. Dan hoeven wij niet (meer) blind/ dromend een ander mens te volgen.

Vertroosting
De ontslapenendienst zou voor vertroosting zorgen. De ontslapenen worden dan alsnog gedoopt (Stimmt?) zodat ze als het ware 'levend gemaakt' kunnen worden. Waren ze niet al ont-slapen/ levend gemaakt?
Het dopen geldt dan kennelijk alleen voor niet-Nieuw Apostolischen, of niet-Christenen (indien de doop in andere kerken wordt erkend). De Apostolischen zijn immers al gedoopt. Anders zou het afdoen aan de waarde van de eerste doop. Daarop vroeg ik welke vertroosting er is te vinden over onbekenden die levend gemaakt worden. Wat kan je immers weten over onbekenden? En wat kan je meevoelen met wat je niet kent?

Zou God onze dienst benodigd zijn aleer zielen 'echt' mogen over-lijden?
Zouden wij niet veel meer in blijdschap mogen zijn over de zielen die één zijn geworden met God in plaats van eigen rechter te spelen?

Mit freundliche grüsse aus der Niederlanden

Onwaarheid verkondigd? Aanvulling? Reageer bitte
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Levi »

@Chi,

Het fenomeen 'ontslapendienst' mist -theologisch- iedere grondslag om 'exclusief' geclaimd te worden door de NAK!
Nimmer is men bij de NAK in staat geweest, deze traditie van 3x per jaar, te onderbouwen!
De geadresseerde symboliek achter dit fenomeen is natuurlijk pakkend en 'aannemelijk'!
Maar dat deze steeds terugkerende ceremonie protocolaire slechts uitvoerbaar is door zich verrijkende opperhoofden, gaat er bij mij niet in!
Nog maar niet te spreken van de sacramenten die worden toegediend vanaf het aardse altaar.
Sepers zei het al 'wij weten hier helemaal niets van'!

Groet,
Levi
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Nog even een toevoeging. Wat is exact de 'dienst' die men verleent? Waar bestaat deze uit? Hoe kan deze de ontslapenen bereiken? Is er een voorbeeld bekend van dat dit zo een werking had en wat was die werking? Waarom legt men dit niet uit op het altaar?
Is het iets dat je zelf moet ondervinden? Een herkenning wellicht? Een déjà vu? Eenheid? Het al dat nu samenkomt? Waarom legt niemand uit hoe iets wél zit en waarom stopt niemand met zijn bezigheden om eens na te gaan wat er aan de hand is? Ik zal het toch niet zijn die mezelf voor de gek houd? :D
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:(...)
De ont-slapenen, het woord zegt het al, zijn de wakkeren, oftewel de levenden. De mensen die wij zien als 'dood', noemen wij desondanks ook wel de ont-slapenen. Vind u dat niet vreemd?
Wanneer iemand is overleden willen de Nieuw Apostolischen er nog wel graag voor bidden en diensten voor houden, terwijl het woord zegt dat dezen al over het lijden heen zijn (over-lijden). Vind u dat niet vreemd?

(...)
De ontslapenendienst zou voor vertroosting zorgen. De ontslapenen worden dan alsnog gedoopt (Stimmt?) zodat ze als het ware 'levend gemaakt' kunnen worden. Waren ze niet al ont-slapen/ levend gemaakt?
Het dopen geldt dan kennelijk alleen voor niet-Nieuw Apostolischen, of niet-Christenen (indien de doop in andere kerken wordt erkend). De Apostolischen zijn immers al gedoopt. Anders zou het afdoen aan de waarde van de eerste doop. Daarop vroeg ik welke vertroosting er is te vinden over onbekenden die levend gemaakt worden. Wat kan je immers weten over onbekenden? En wat kan je meevoelen met wat je niet kent?

Zou God onze dienst benodigd zijn aleer zielen 'echt' mogen over-lijden?
Zouden wij niet veel meer in blijdschap mogen zijn over de zielen die één zijn geworden met God in plaats van eigen rechter te spelen?

(...)
Onwaarheid verkondigd? Aanvulling? Reageer bitte
@Chi

De talrijke vraagtekens zijn voor mij herkenbaar. Ten aanzien van dit onderwerp werd de geloofsleer trouwens meermalen gewijzigd. Dat zette mij aan het denken, ook omdat het wel leek alsof "grondwetswijzigingen" bij voorkeur steeds zo geruisloos mogelijk geïmplementeerd moesten worden - naar alle waarschijnlijkheid in de hoop dat de gelovigen zouden menen dat er (sinds het jaar nul) nooit iets was veranderd. Gesleutel aan de geloofsleer zou de onwetenden alleen maar nodeloos verontrusten. De kerkleiding moest er niet aan denken dat er vragen zouden rijzen. Immers, wie juist wél nu en dan een vraag stelde, kreeg veelal nul op het rekest. Hierdoor werd de nieuw-apostolische geloofsleer voor sommigen één groot vraagteken. Mijzelf koste het driemaal zeven magere jaren om de ideologie te doorzien:
TjerkB schreef:(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 07 Feb 2016, 15:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
Zie aldaar ook het bericht op "Ma 08 Feb 2016, 23:52"
Uit respect voor mijn broeders en zusters die ik onbedoeld uit het oog verloor, toen ik de kerk verliet, heb ik achteraf mijn best gedaan om toe te lichten waarom dat onvermijdelijk was. Spijtig genoeg komt mijn boodschap erop neer dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk achter de schermen op hoog niveau (!) vals wordt gespeeld.

Een ideologie kan mensen worden aangepraat maar het geloof is zuiver een geschenk van God. Laat niemand denken dat dit niet voor eenieder zou zijn weggelegd...

De uitdrukking "in de Heer ont­sla­pen zijn" betekent volgens Van Dale: ge­stor­ven zijn in het vas­te ge­loof aan de Za­lig­ma­ker - "Mijn juk is zacht en mijn last is licht."

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:Nog even een toevoeging. Wat is exact de 'dienst' die men verleent? Waar bestaat deze uit? Hoe kan deze de ontslapenen bereiken? Is er een voorbeeld bekend van dat dit zo een werking had en wat was die werking? Waarom legt men dit niet uit op het altaar?
Is het iets dat je zelf moet ondervinden? Een herkenning wellicht? Een déjà vu? Eenheid? Het al dat nu samenkomt? Waarom legt niemand uit hoe iets wél zit en waarom stopt niemand met zijn bezigheden om eens na te gaan wat er aan de hand is? Ik zal het toch niet zijn die mezelf voor de gek houd? :D
@Chi

Twee jaar geleden kwam mij een reisverslag onder ogen: “Bericht über den Besuch und über die aus demselben erfolgte Wirksamkeit des gesandten Geistes des lieben Vaters und Apostels F. Krebs und seiner lieben Mitapostel Niehaus, Bornemann, Ruff und Sebastian in der Zeit am 14. bis incl. 17. Februar 1903”. Dit verslag eindigt met hoogst opmerkelijke details:
TjerkB schreef:(...)
  • (...)

    Afbeelding
Let wel: in Hamburg werden er naast 34 levenden ook 44 ontslapenen verzegeld. Verder viel het mij o.m. op dat apostel Krebs niet stamapostel wordt genoemd.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 11:28" in de thread "In der Zeit am 14. bis incl. 17. Februar 1903".
Voor zover mij bekend is het zelfs voorgekomen dat men soms bovendien nog meende te weten wie er "aan gene zijde" aan de sacramenten hadden deelgenomen. Zie onder:
  • Namentliches Totengedenken bei Entschlafenengottesdiensten in der NAK

    Eine Praxis im Zusammenhang von Entschlafenengottesdiensten der Neuapostolischen Kirche (NAK) erregt in den Internetforen kritischer Neuapostoliker die Gemüter. Vor allem aber wirft sie eine kuriose theologische Frage auf: Was bedeutet es für die ökumenischen Beziehungen, wenn die NAK Ritualhandlungen im Jenseits vornimmt, die auf verstorbene Christen anderer Kirchen zielen?

    Konkret: Es gibt Entschlafenengottesdienste der NAK, in denen die Namen bestimmter Verstorbener liturgisch eingebunden werden. Auf der Internetseite der NAK Österreich wird berichtet: „Anschließend trafen sich [die] Erwachsenen und die Kinder zu einem gemeinsamen Rundgang mit selbstgebastelten Laternen auf dem Annabichler Friedhof, zu dessen Abschluss der Vorsteher der Kirchengemeinde ... ein Gebet sprach. Zum Gottesdienst für die Entschlafenen am Sonntag hatten sich die Glaubensgeschwister etwas Besonderes ausgedacht und den Altar u. a. mit Papierwolken geschmückt, auf denen die Namen der Seelen zu lesen waren, an die die Mitglieder der Kirchengemeinde besonders gedacht hatten. Unter vielen anderen Namen waren auch Michael Jackson und Elvis Presley auf den Wolken zu finden“ (http://www.nak.at/news/ktn/?start=2328- ... berID=1696). Das Beispiel stammt aus dem Jahr 2010, allerdings ist das Vorgehen heute weit verbreitet. Wahlweise werden die Namen von Verstorbenen – und oft wird explizit um die Namen nicht neuapostolisch Verstorbener gebeten – auf Zettel, Steine o. Ä. geschrieben und für den Entschlafenengottesdienst am Altar deponiert. Bisweilen finden sich dabei auch ganze Todesanzeigen.

    Hinter diesem sogenannten „Entschlafenenwesen“ steht eine ausgefeilte Vorstellung von der jenseitigen Welt, der zufolge die Menschen dort als erlöste (in der Regel neuapostolische Verstorbene) oder als unerlöste Seelen fortexistieren. Die letzteren sind dabei in einem betrüblichen „Zustand der Gottferne“. Doch auch im Jenseits besteht für die Unerlösten die Möglichkeit, sich noch zur NAK zu bekehren. Das geschieht genau wie im Diesseits durch Taufe und Versiegelung bzw. nur durch Versiegelung, wenn die betreffende Seele schon die Taufe einer anderen Kirche ins Jenseits mitbringt. Zu diesem Zweck werden in sogenannten Entschlafenengottesdiensten die beiden Sakramente Taufe und Versiegelung stellvertretend an zwei lebenden neuapostolischen Gläubigen vorgenommen (vgl. 1. Kor. 15,29). Die jenseitigen Seelen werden eingeladen, diese Sakramente für sich zu akzeptieren und damit nach dem Tod noch neuapostolisch zu werden.

    Bisher war in den ökumenischen Gesprächen mit der NAK davon ausgegangen worden, dass diese Einladung verstorbener Seelen zum Empfang der neuapostolischen Taufe und Versiegelung generisch, also ohne Namensnennung geschehe. Die gesamte Praxis war sozusagen als Evangelisation im Jenseits zu sehen.
    Namensnennungen im Kontext von Totentaufen, wie sie aus der Kirche Jesu Christi der Heiligen der Letzten Tage (Mormonen) bekannt sind, hatte die NAK nur in ihrer Frühzeit, damals unter anderem für Martin Luther und andere Reformatoren, vorgenommen. Sie wurden schon im frühen 20. Jahrhundert abgeschafft. Die beschriebene Praxis ähnelt dem aber wieder.

    Friedhofsbesuche vor Entschlafenen- und Jugendgottesdiensten sind heute vielerorts in der neuapostolischen Kinder- und Jugendarbeit üblich, wobei es sich naturgemäß um evangelische, katholische oder kommunale Friedhöfe handelt. Diese pädagogische Beschäftigung mit Tod und Sterblichkeit hilft zur Vermittlung der spezifisch neuapostolischen Jenseitsvorstellungen. Dabei beschäftigen sich die Jugendlichen auch mit bestimmten Gruppen von Toten, Katastrophenopfern oder Suizidopfern zum Beispiel. Daraus erarbeiten sie dann eine sonntägliche Fürbitte.

    Fürbitte für Verstorbene kennen viele Kirchen, und das beschriebene Heranführen junger Menschen an existenzielle Fragen und Anteilnahme ist Teil einer guten christlichen Erziehung. Allerdings hat das Nennen konkreter Namen im Entschlafenengottesdienst ein ausdrückliches Ziel: Einladung anderer Christen zum Beitritt in die NAK durch Versiegelung. Denn man muss davon ausgehen, dass viele der dort namentlich Genannten vor ihrem Tod Christen waren. Eine solche explizit an Christen anderer Kirchen gerichtete Einladung in die eigene Kirche verträgt sich jedoch schlecht mit dem ökumenischen Miteinander, zum Beispiel in der ACK, das die NAK anstrebt. Fände es im Diesseits statt, wäre das auch jedem klar.

    Andererseits kennt keine andere Kirche die Idee, man könne noch im Jenseits ein ökumenefeindliches „sheep-stealing“, ein gezieltes Abwerben fremder Christen, vollbringen. Man könnte gelassen reagieren und argumentieren, es sei gleichgültig, was die NAK dort versucht. Allerdings geht es beim Thema Evangelisation unter anderen Christen nicht primär um Verlustängste, sondern vielmehr um das darin zum Ausdruck kommende exklusive Selbstverständnis und die mangelnde Achtung vor dem Anderen. Daher wird ökumenisch zu besprechen sein, ob die Praxis namentlicher Fürbitte für Christen anderer Kirchen zumindest im direkten Zusammenhang der Gottesdienste mit Entschlafenentaufe notwendig ist oder ob die NAK dafür nicht einen anderen gottesdienstlichen Ort finden könnte.

    Kai Funkschmidt

Bron: Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW); Materialdienst 4/2014, S. 151
Over vragen en (het uitblijven van) antwoorden gesproken; zie tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- de berichten op "Wo 06 Mrt 2013, 15:06" en "Wo 06 Mrt 2013, 19:20", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

Deuteronomium 18
10 Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan, die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar.
11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.
12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.
13 Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.

Dus de 'doden' worden gevraagd of ze na hun leven lang niks met de NAK te maken hebben gehad, zich nu ineens alsnog willen bekeren tot het nieuw apostolische geloof? Of ze verzegeld en gedoopt willen worden?

Nog zullen er genoeg zijn die de schouders ophalen na het lezen van bovenstaande bijbeltekst. Natuurlijk is het ieders recht om te kiezen voor onverschilligheid. Maar kan iets dat onverschillig is wel kiezen? Kan onverschilligheid een keuze zijn?
Komt hierin het belang van ware herders bovendrijven, of is het de beheerszucht in hen die denken een ander te moeten behoeden of bevrijden?
Ik vrees dat woorden leiden tot niks. Een ieder trekt zijn eigen conclusie.
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

"Zaterdagmiddag waren er sport en spelactiviteiten en het traditionele Lagerhuisdebat waarbij een grote groep jeugd discussieerde over een aantal uitdagende stellingen. Het programma op zaterdagavond stond in het teken van de voorbereiding op de dienst voor de ontslapenen."
bron

No comment.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door ZwartSchaap »

@ Chi and all,

De Nieuw-Apostolische ontslapenenleer is theologisch niet te onderbouwen.
Ook de kerkleiding weet dit.
Het voortzetten van ontslapendiensten is een keuze die gemaakt is door de
kerkleiders om de gemeenteleden niet in onzekerheid te brengen.
Chi bedankt voor de vermelde link/bron.

Groet ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door TjerkB »

@all

De kerkvaders bieden tegen elkaar op... Enkele bespiegelingen vanuit de kerk van Rome:
  1. Afbeelding
  2. H. Augustinus, Sermones. 214,11, vert. uit Lat.
  3. Catechismus-Compendium, Catechismus van het Concilie van Trente, Catechismus Romanus Concilii Tridentini. 1.11,5, vert. uit Lat.
  4. Vgl. Mt. 18, 21-22
    “Toen kwam Petrus naar Hem toe en sprak: “Heer, als mijn broeder tegen mij misdoet, hoe dikwijls moet ik hem dan vergeven? Tot zevenmaal toe?” ...
  5. H. Ambrosius van Milaan, Tegen de Novatianen, De Paenitentia. 1,34, vert. uit Lat.
  6. H. Johannes Chrysostomos, Over het priesterschap, De sacerdotio. 3,5 vert. uit Gr.
  7. H. Augustinus, Sermones. 213,8, vert. uit Lat.

    Bron: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1146

Als eerste betekenis vermeldt de nieuwste Dikke Van Dale over "sleutelmacht" het volgende:
  • rooms-ka­tho­liek de door Je­zus aan Pe­trus ge­ge­ven macht om op aar­de te bin­den en te ont­bin­den, d.w.z. de be­stuurs­macht na­mens de Heer, die is over­ge­gaan op de op­vol­gers van Pe­trus
  • de sleu­tel­macht van de paus
Of hiermee het laatste woord erover gezegd zal zijn, waag ik te betwijfelen. In elk geval wordt ook in de Nieuw-Apostolische Kerk de "sleutelmacht" geclaimd. Met gebruikmaking van die macht kan de stamapostel aan gene zijde bijvoorbeeld de "ontslapenenrijken" openen, zo werd het ons als catechisanten destijds geleerd...
BakEenEi schreef:(...)
Om er als buitenstaander íets van te begrijpen waardoor in de Nieuw-Apostolische Kerk ontwikkelingen, als daarbij de zaken verkeerd uitpakken, niet worden tegengehouden of nog tijdig worden omgebogen, zou men gedurende enige tijd naar het gedrag moeten kijken van gelovigen ten opzichte van apostelen in deze kerk. De kans dat dezen fouten maken, vergissingen begaan, de plank misslaan, enzovoort, acht men vele, vele malen kleiner dan bij "lagere dienaren" (?!). Apostelen zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" Godsgezanten, gezonden door God zelf (!), geheel en al vervuld van Zíjn Heilige Geest. Zij zijn de "Boden van Jezus Christus"; leraren Gods, zegenaars en nog véél meer. Hun ambt is heilig! Zij hebben de macht om "te binden en te ontbinden" (vgl. Mat. 18: 18). Alleen zíj (!) kunnen de Bijbel goed uitleggen...
  • Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken: volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.

    Aldus stamapostel dr. Wilhelm Leber, voorzitter van het internationale kerkbestuur, in zijn Woord van de maand maart 2009: Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen?
... en alles wat er in de kerk georganiseerd moet worden of bestuurd valt eerst en vooral onder hun "verantwoordelijkheid". Hun zeggenschap is nagenoeg onbegrensd. Wie zich wellicht zo vrij voelt om met apostelen (!) van inzicht te verschillen, niet fundamenteel vanzelf doch gewoon "een ietsepietsie", krabt zich als nieuw-apostolische gelovige bijkans tot bloedens toe eerst achter de oren alvorens dienaangaande een krachtig statement af te geven. Zo ongeveer werkt het.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Ma 08 Aug 2011, 23:07", in de thread "Tenzij... "
Zie ook het bericht op "Wo 17 Dec 2014, 16:40" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Intussen laat ik mij op die manier maar geen zand meer -of tegenwoordig asbest- in de ogen strooien.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
Wie benieuwd is hoe er anno 2016 in de Nieuw-Apostolische Kerk bij de confirmatie op een catechisant wordt ingepraat (op Curaçao), kan daarvoor terecht op Facebook. Ik vond het tenenkrommend en huiveringwekkend tegelijk. Zie (en oordeel zelf): https://www.facebook.com/nak.hoorn/vide ... 211748833/.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Ontslapenendiensten

Bericht door Chi »

ZwartSchaap schreef: Het voortzetten van ontslapendiensten is een keuze die gemaakt is door de
kerkleiders om de gemeenteleden niet in onzekerheid te brengen.
Groet ZwartSchaap
Je bedoelt eigenlijk, een keuze die gemaakt is door de kerkleiders om zichzelf niet in onzekerheid te brengen. Zonder aanzien hebben ze helemaal niks meer, ze voelen zich leeg en dat weten ze van zichzelf.
En waarom denk je dat kerkvaders altijd met de rug tegen de muur staan? Ze zijn bang om van achteren aangevallen te worden.
Respect voor de mensen die ze toch uit een soort medelijden nog willen aanhoren.
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”