Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [16] Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
    [17] Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. [20] Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. [21] We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.


    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
  • [22] Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ [23] Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. [24] Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. [25] Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
    [27] Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.


    Uit: Johannes 14 (NBV)
  • [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.

    (...) [15] Laat niemand van u moeten lijden omdat hij een moordenaar is, een dief, misdadiger of onruststoker. [16] Maar als u lijdt omdat u christen bent, schaam u dan niet en draag die naam tot eer van God.

    Uit: 1 Petrus 4 (NBV)
  • 1
    O, zalig 't huis, waar Gij kunt binnentreden,
    waar elk der leden zich in U verblijdt.
    Waar onder alle gasten, die daar komen,
    Gij, Heiland Jezus, steeds de liefste zijt.
    Waar alle harten blijde voor U kloppen
    en aller oog vertrouwend op U blikt;
    waar allen trachten naar Uw wil te leven
    en aller wens zich naar Uw wensen schikt.


    3
    O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    4
    O, zalig 't huis, waar Uwe hulp gezocht wordt;
    waar men bij vreugd' de dank U niet onthoudt
    en men door U zijn leed en smart laat heil'gen,
    als zielearts en trooster U vertrouwt.
    O, dat wij immer waakzaam mogen blijven;
    geen duist're macht 't vertrouwen ons ontroov'.
    Dan wordt aan 't einde van de dag des levens
    de eeuw'ge vrucht geoogst van 't rein geloof.


    Bron: couplet van lied 345, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet.

    Uit: Matteüs 6: 5 (NBV)
  • [26] Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. [30] Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost, [31] opdat het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer beroemen.’

    Uit: 1 Korintiërs 1 (NBV)
  • [11] En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, [12] om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, [13] totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. [14] Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. [15] Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. [16] Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde.

    (...) [25] Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen.

    Uit: Efeziërs 4 (NBV)
  • [1] Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. [2] De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. [3] Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten [4] en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, [5] ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen.

    Uit: 2 Timoteüs 3 (NBV)
  • Hoor toch, een smalle weg:
    Ik ben de Weg!
    O, slechts een open deur:
    Ik ben die Deur!
    Ook slechts een herder haalt
    wat ziek is en nog dwaalt!
    Een lam slechts heeft betaald
    voor u en mij!
    O, slechts een smalle weg:
    die weg is Hij!
    Een deur geopend slechts:
    Jezus, mijn Heer!


    Bron: Eerste couplet van lied 273, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [17] Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden? [18] Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen? [19] Daarom moeten allen die lijden omdat God dat wil, het goede blijven doen en hun leven toevertrouwen aan hem op wie wij mogen vertrouwen omdat hij ons heeft geschapen.

    [1] Ik doe een beroep op de oudsten onder u. Als uw mede-oudste en als ooggetuige van Christus’ lijden, en omdat ik evenals u zal delen in de luister die binnenkort zal worden geopenbaard, vraag ik u: [2] Hoed Gods kudde waarvoor u de verantwoordelijkheid hebt, houd goed toezicht – niet gedwongen maar vrijwillig, zoals God dat wil, en niet om er zelf beter van te worden maar met belangeloze toewijding. [3] Stel u niet heerszuchtig op tegenover de kudde die aan u is toevertrouwd, maar geef het goede voorbeeld. [4] Dan zult u wanneer de hoogste herder verschijnt de krans van de luister ontvangen, die nooit verwelkt.


    Uit: 1 Petrus 4 en 5 (NBV)
  • Hebt gij voor Jezus hier dienend gestreden,
    trouw'lijk vermeld: "Zijne waarheid breekt baan!"
    Gaat gij eens heen, toch zal blijven en leven,
    rijpend tot vrucht, wat in liefd' is gedaan.
    Laat liefde lichten bij werk en plichten;
    dat zal bestaan,slechts wat in liefd' is gedaan.
    Moet gij dit leven, uw taak hier verlaten,
    dat blijft bestaan, wat in liefd' is gedaan!


    Bron: Derde couplet van lied 518, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [23] Ik roep God op als mijn getuige, ik zweer bij mijn leven dat ik van een tweede bezoek aan Korinte heb afgezien om u te sparen. [24] Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

    [1] Ik had mezelf dus voorgenomen u niet opnieuw zo’n verdrietig bezoek te brengen. [2] Want als ik u verdriet doe, wie moet mij dan blij maken? Toch alleen u – en u zou nu juist verdriet door mij hebben. [3] Dat is ook precies wat ik u geschreven heb: ik wilde niet dat ik bij mijn bezoek verdriet van u zou hebben, terwijl u mij juist blij had moeten maken. En ik had er alle vertrouwen in dat u allen in mijn vreugde zou delen. [4] Toen ik u schreef was ik terneergeslagen en bedrukt en stonden de tranen in mijn ogen. Ik wilde u geen pijn doen, maar u laten weten hoezeer ik u liefheb.
    [5] Als er iemand is die mij verdriet heeft gedaan, dan heeft hij niet alleen mij verdriet gedaan maar tot op zekere hoogte – laat ik niet overdrijven – u allen. [6] De straf die hem door de meerderheid van u is opgelegd, is zwaar genoeg geweest; [7] u kunt hem nu maar beter vergeven en bemoedigen, anders verliest hij nog alle hoop. [8] Daarom roep ik u op hem weer in liefde te aanvaarden.


    Uit: 2 Korintiërs 1 en 2 (NBV)
  • 1
    Benut toch de genadetijd.
    Wees trouw van harte, stil.
    Bedenk, dat tot in eeuwigheid
    de Heer u zeeg'nen wil.
    Kom heden, kom!


    2
    Dient gij in uiterlijke schijn,
    dan zegent Hij u niet.
    Zijn Geest moet steeds uw Leidsman zijn,
    Hij u Zijn hulpe biedt.
    Kom heden, kom!


    3
    Van duisternis en eigen waan
    verlost de Heiland u.
    Hijzelf, met krachten aangedaan,
    noodt vriend'lijk allen nu:
    Kom heden, kom!


    Bron: Lied 344, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Wie gerechtigheid zoekt zal leven
    [1] Heb de gerechtigheid lief, heersers van de aarde. Koester zuivere gedachten over de Heer en zoek hem met een eerlijk geweten. [2] Wie hem niet tart zal hem vinden, en wie hem niet wantrouwt zal hem zien. [3] Misvattingen houden een mens bij God vandaan. Dwazen kunnen zijn macht alleen tot hun eigen schande op de proef stellen.
    [4] De wijsheid zoekt geen onderkomen in een ziel die sluw is, ze woont niet in een lichaam dat door zonde wordt beheerst. [5] Als Gods heilige geest onderwijst ze mensen. Bedrog ontvlucht ze, onverstandig denken gaat ze uit de weg, waar onrecht opdoemt trekt ze zich terug. [6] De wijsheid is een geest die mensen liefheeft.


    Uit: Wijsheid 1 (NBV)
  • Het is niet belangrijk wie plant of wie begiet; alleen God is belangrijk, want hij doet groeien.

    Uit: 1 Korintiërs 3: 7 (NBV)
  • Zijn w' oprecht in onze wegen,
    dan ons pad verlicht steeds is,
    smaken wij reeds hier de zegen,
    komen aan het doel gewis!

    • Immer vrolijk, immer voorwaarts,
      oog en hart op 't doel gericht!
      Heerlijk schoon toch is de weg des levens,
      die ons voert van licht tot licht.

    Bron: Vierde couplet en refrein van lied 501, NAK-gezangboek
  • Al het leven stroomt uit U,
    al het leven stroomt uit U en bruist voort in duizend beken
    en bruist voort in duizend beken door de landen.
    Allen spreken: "Uwer handen werk zijn wij,
    Uwer handen werk zijn wij, Uwer handen werk zijn wij,
    Uwer handen werk zijn wij."


    Bron: Eerste couplet van lied 230, NAK-liederenbundel
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

    Uit: Johannes 3: 21 (NBV)
  • In dat Licht te mogen wand’len,
    trots de duisternis op aard’,
    geeft ons daag’lijks stof tot danken,
    is ons vele offers waard.
    Geef, o Heiland, kracht en sterkte,
    dat wij U te allen tijd
    -door ‘t geloof en in de liefde-
    volgen in gehoorzaamheid.


    Bron: Derde couplet van lied 145, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Uw woord is een lamp voor mijn voet,
    een licht op mijn pad.


    Uit: Psalm 119: 105 (NBV)


    [25] Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, [26] en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven.

    Uit: Johannes 11 (NBV)
  • Rijke beloften heeft God gegeven.
    't Sterkt ons als pelgrims hier bovenal
    op de weg naar 't land van belofte:
    Ik met Mijn oog u leiden steeds zal.
    Ik zal u leiden, Ik zal u leiden,
    ik zal u leiden al met Mijn oog.
    Op de weg naar 't land van belofte
    zal Ik u leiden al met Mijn oog.


    O, welk een liefde, welk een erbarmen,
    dat Jezus Zelf aan mij denken zal!
    'k Ben niet waard, die dierb're belofte:
    Ik met Mijn oog u leiden steeds zal.
    Ik zal u leiden, Ik zal u leiden,
    ik zal u leiden al met Mijn oog.
    Op de weg naar 't land van belofte
    zal Ik u leiden al met Mijn oog.


    Bron: Eerste en derde couplet van lied 486, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [6] HEER, hoog als de hemel is uw liefde,
    tot in de wolken reikt uw trouw,
    [7] uw gerechtigheid is als de machtige bergen,
    uw rechtvaardigheid als de wijde oceaan:
    u, HEER, bent de redder van mens en dier.

    [8] Hoe kostbaar is uw liefde, God!
    In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen,
    [9] zij laven zich aan de overvloed van uw huis,
    u lest hun dorst met een stroom van vreugden,
    [10] want bij u is de bron van het leven,
    door úw licht zien wij licht.


    Uit: Psalm 36 (NBV)
  • Wie maar de goede God laat zorgen
    en op Hem hoopt in 't bangst gevaar,
    is bij Hem veilig, welgeborgen;
    die redt Hij godd'lijk, wonderbaar.
    Wie op de hoge God vertrouwt,
    heeft zeker niet op zand gebouwd.

    Treed vrolijk voort op 's Heren wegen
    en neem uw roeping trouw in acht.
    't Wordt eind'lijk alles u ten zegen,
    wanneer gij biddend daarop wacht.
    Wie steeds gelovig op Hem ziet,
    begeeft, verlaat Hij eeuwig niet.


    Bron: Eerste en vijfde couplet van lied 319, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [6] Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,
    van hem blijf ik alles verwachten.
    [7] Hij alleen is mijn rots en mijn redding,
    mijn burcht, ik zal niet wankelen.

    [8] Bij God is mijn redding en eer,
    mijn machtige rots, mijn schuilplaats is God.
    [9] Vertrouw op hem, mijn volk, te allen tijde,
    open voor hem uw hart,
    God is onze schuilplaats.


    Uit: Psalm 62 (NBV)
  • Versaag toch niet, vertrouw op God, uw Heer.
    Is groot de nood, Zijn rijke hulpe redt u weer.
    God is getrouw, Hij geeft wat Hij belooft.
    Versaag toch niet, versaag toch niet!


    Bron: Derde couplet van lied 16, NAK-mannenkoorboek (2001)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [54] Toen de leerlingen Jakobus en Johannes merkten dat Jezus niet welkom was, vroegen ze: ‘Heer, wilt u dat wij vuur uit de hemel afroepen dat hen zal verteren?’ [55] Maar hij draaide zich naar hen om en wees hen streng terecht. [56] Ze gingen verder naar een ander dorp.
    [57] Terwijl ze hun weg vervolgden, zei iemand tegen hem: ‘Ik zal u volgen waarheen u ook gaat.’ [58] Jezus zei tegen hem: ‘De vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan zijn hoofd nergens te ruste leggen.’


    Uit: Lucas 9 (NBV)
  • 't Is een gouden wandelstaf,
    die God mij in handen gaf.
    Komend uit der heem'len sfeer,
    wijst hij daarheen mij steeds weer.
    Deze staf heet: "Mijn gelove";
    houdt mij staande, richt naar boven.
    Al ontvalt mij aardse steun,
    op die staf ik rotsvast leun.

    Ook Gods liefde mij verscheen,
    niet geloof en hoop alleen.
    Als de meeste van deez' drie
    ik de "reine liefde" zie.
    Blijft die liefde in mij levend,
    trek ik, mij aan God slechts gevend,
    een met Hem van geest en zin
    Zijn gemeenschapshemel in.



    Bron: Eerste en derde couplet van lied 298, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”