Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [6] Komt, laat ons aanbidden en nederbukken; laat ons knielen voor den HEERE, Die ons gemaakt heeft.
    [7] Want Hij is onze God, en wij zijn het volk Zijner weide, en de schapen Zijner hand. Heden, zo gij Zijn stem hoort,
    [8] Verhardt uw hart niet...


    Uit: Psalm 95 (SV-J)
  • Bethesda is open, de engel is daar.
    De Geest en de bruid zeggen "Kom!"
    Het water beweegt zich, geneest U voorwaar.
    Kom, werp U geheel in die stroom!
    Bethesda is open; kom, draal langer niet.
    O ziele, kom ijlings nabij!
    Het water beweegt zich, geneest U voorwaar.
    Kom, werp U geheel in die stroom!


    Bron: Eerste couplet van lied 592, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [21] Soms blijft de zon onzichtbaar,
    terwijl ze achter de wolken straalt,
    maar daarna komt de wind en blaast de hemel schoon.
    [22] Uit het noorden nadert een gouden schittering;
    huiveringwekkend is de luister waarin God zich hult.
    [23] De Ontzagwekkende, die wij niet kunnen vatten,
    is groot door zijn kracht en door zijn recht;
    wie rechtvaardigheid tentoonspreidt onderdrukt hij niet.
    [24] Daarom hebben de mensen ontzag voor hem;
    hij ziet niet om naar wie zichzelf voor wijs houdt.’


    Uit: Job 37 (NBV)
  • [10] Dit zegt de HEER: Als er in Babel zeventig jaar voorbij zijn, zal ik naar jullie omzien. Dan zal ik mijn belofte gestand doen door jullie naar Jeruzalem te laten terugkeren. [11] Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. [12] Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisteren. [13] Jullie zullen mij zoeken en ook vinden, als jullie mij tenminste met hart en ziel zoeken. [14] Ik zal me door jullie laten vinden – spreekt de HEER – en ik zal in je lot een keer brengen. Ik zal jullie samenbrengen uit alle volken en plaatsen waarheen ik je verbannen heb – spreekt de HEER – en je laten terugkeren naar Jeruzalem, waaruit ik je heb laten wegvoeren.

    Uit: Jeremia 29 (NBV)
  • Ezra zei tegen hen: ‘Maak een feestmaal klaar met lekker eten en drinken, en deel ervan uit aan wie niets heeft, want deze dag is gewijd aan onze Heer. Wees niet bedroefd, want de vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht.

    Uit: Nehemia 8: 10 (NBV)
  • Vriend'lijke zonnige zegengedachten
    wekt in mijn hart, Heer, het woord van Uw macht.
    Tere beginsels van heerlijke vruchten,
    woorden en daden vol geest en kracht.

    • Eens was mijn ziel als de donkere aarde:
      ledig en duister, geen schepsel tot lust.
      Gij wilt haar maken een geurende gaarde,
      waar de vermoeide met dankbaarheid rust.
    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 649, NAK-liederenbundel voor de zangkoren
  • Om aardse rijkdom bid ik niet,
    wel om mijn daag'lijks brood.
    Om harte-eenvoud vraag ik, Heer,
    om hulp in bange nood.
    Zodat ik, mijn belofte trouw
    volbrengend, op Uw hulp steeds bouw'.

    • Zal dan mijn hart niet zingen,
      wijl 's Vaders hulp mij schraagt?
      Mijn Heiland leeft,
      die kracht mij geeft
      door moeiten heen te dringen,
      door moeiten heen te dringen.
    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 242, NAK-zangboek
  • Bewaar mij op Uw wegen,
    o Heer, met sterke hand,
    geef mij Uw rijke zegen
    op weg naar 't vaderland.
    Geef mij Uw rijke zegen,
    op weg naar 't vaderland.


    Bron: Eerste couplet van lied 30, NAK-mannenkoorboek (2001)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Ik zocht de HEER en hij gaf antwoord,
    hij heeft mij van alle angst bevrijd.


    Uit: Psalm 34: 5 (NBV)
  • [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
  • Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    Bron: Refrein van lied 536, NAK-gezangboek ("Welk een stroom van reine liefde")
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [9] Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. [10] En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. [11] Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat. [12] Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden. [13] Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.

    [14] Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. [15] Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. [16] Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.


    Uit: Hebreeën 4 (NBV)
  • Geef mij meer van Uwe Geest, Heer,
    meer van Uwe wond're kracht,
    meer, Heer, van de heil'ge olie
    die de lamp haar licht verschaft.

    Want wat baten alle gaven
    zonder 't licht dat Gij mij biedt.
    Ach, wat helpen vorm en namen,
    had ik Uwe zalving niet.


    Bron: Eerste couplet van lied 16, NAK-liederenbundel voor de zangkoren
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [1] Wie uit het volk tot hogepriester wordt gekozen, wordt aangesteld om tussen God en de mensen te bemiddelen, om gaven en offers te brengen voor de zonden. [2] Doordat hij zelf aan zwakheden ten prooi kan vallen, is hij bij machte begrip op te brengen voor hen die uit onwetendheid dwalen, [3] en daarom moet hij niet alleen offers opdragen voor de zonden van het volk maar ook voor zijn eigen zonden. [4] Niemand kan zich die waardigheid toe-eigenen, men wordt daartoe door God geroepen, zoals ook met Aäron gebeurde.

    (...)
    [11] Hierover valt nog veel te zeggen, maar het is moeilijk aan u uit te leggen, omdat u traag van begrip bent geworden. [12] Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zover gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel.

    Uit: Hebreeën 5 (NBV)
  • O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    Bron: Derde couplet van lied 345, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! [16] Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. [19] Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt.

    Uit: Openbaring 3 (NBV)
  • Sta even stil, kom tot u zelve,
    hebt gij uw toestand overdacht?
    Nog is 't de tijd van Gods genade;
    zie dus dat gij Zijn wil betracht,
    zie dus dat gij Zijn wil betracht!
    Wil door de enge poort toch gaan
    en geef Gods Geest in u vrij baan,
    en geef Gods Geest in u vrij baan.


    Bron: Tweede couplet van lied 155, NAK-gezangboek ("Zijt gij een Christen naar de naam slechts")
Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:"Een" kerk of Zijn werk? (2)

@all

Waar komt het nu op aan? Ik denk: op de bede "Dat ik mag blijven in 't Huis van mijn Heer". Is dat "Huis" de bij notariële akte opgerichte Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland)? Welnee!! De "hooggeplaatsten" zouden het wel willen: gevolmachtigde ministers te zijn van het Koninkrijk der Hemelen en uit dien hoofde, zogenaamd uit naam van de Vader, als farao's en tollenaars de rest van de mensheid in gijzeling te houden...

Er is -sinds de eerste mensen over een "kostgrondje" beschikten- niet veel nieuws onder de zon. Natuurlijk, wij hebben tegenwoordig witteboordencriminaliteit (in de kerk), hoge en lage dienaren (in de kerk), blaffende honden en nog enkele schapen (in de kerk), briefpapier met een embleem er op (in de kerk), enzovoort. Op zulk briefpapier kun je bijvoorbeeld noteren dat iemand in het register van de kerk (níet: Zijn werk) is uitgeschreven wegens excommunicatie.

Vrijwel elke dag bezoek ik een mytylschool. Hier gaan kinderen naartoe met een lichamelijke beperking en kinderen die langdurig ziek zijn. Het speciaal onderwijs dat ze wordt aangeboden is "op maat", dat wil zeggen: niet het aanbod bepaalt de vraag, doch de vraag bepaalt het aanbod. Elk kind krijgt de persoonlijke aandacht die het nodig heeft, zodat zo veel mogelijk al zijn of haar vaardigheden tot ontwikkeling komen. Vaak denk ik hierbij aan het werk Gods...

In de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen wordt er allerminst rekening gehouden met beperkingen van zielen die de verzorgende dienaren uitsluitend behoefden te omstellen met de verwarmende liefde van de Almachtige. Nee, als er een pakket met Duitstalige leerstellingen wordt afgekondigd, ontwikkeld door "breinbazen" op wie de 10 geboden kennelijk te weinig indruk maakten, wordt dat aan een ieder, draagkracht of geen draagkracht, ongenaakbaar opgedrongen.

Hier is dus sprake van onderdrukking. Maar in Zijn werk ging het er juist om dat goddelijk leven kan gedijen. Ik kan daarom nog maar één ding aanraden: neem afstand van het ambtelijke geweld waarmee functionarissen van een "kerk" de scepter zwaaien in een organisatie die beslist het eeuwige leven níet zal hebben. De organisatie had ten dienste moeten staan van het organisme. Níet andersom! Maar zo werkt het momenteel wel in de... Nieuw-Apostolische Kerk.

Het is niet goed als in Zijn werk de hoofdzaak niet de hoofdzaak mag zijn. Dan zal het ontbreken aan zegen! Dan dienen er vragen te worden gesteld in plaats van antwoorden ingeslikt. Dan moet er alarm (!) worden geslagen als zielen het Vaderhuis ontvluchten door zinloos geestelijk geweld. "Getrouwheid zal Hij kronen" - níet: lauwheid. Heus: er is in Zijn werk geen plaats voor rangen en standen, niet voor klassenjustitie en ook zeker niet voor manipulatie en intimidatie.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 16 Feb 2011, 23:23", in de thread " Levend geloof".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [13] Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen. [14] In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling:
    • “Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
      en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
      [15] Want het hart van dit volk is afgestompt,
      hun oren zijn doof
      en hun ogen houden zij gesloten.
      Met hun ogen willen ze niets zien,
      met hun oren niets horen,
      met hun hart niets begrijpen.
      Want anders zouden ze tot inkeer komen
      en zou ik hen genezen.”

    [16] Gelukkig jullie ogen omdat ze zien, en jullie oren omdat ze horen! [17] Want ik verzeker jullie: vele profeten en rechtvaardigen hebben ernaar verlangd te zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en te horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.


    Uit: Matteüs 13 (NBV)
  • 1
    U behoort mijn leven, Heer:
    U te dienen is mijn eer!
    Al mijn gaven, al mijn tijd,
    alles is Uw dienst gewijd!
    Wijd mijn ogen, dat ze zien
    de gena die Gij wilt bien!
    Wijd mijn oren, dat - doorboord -
    zij meer horen naar Uw woord!


    2
    Wijd mijn handen, maak ze sterk;
    ijv'rend voor Uw liefdewerk!
    Wijd mijn voeten, dat ze gaan
    waar Uw voetstap heeft gestaan!
    Wijd mijn stem, opdat mijn mond
    altoos Uw gena verkond'!
    Wijd mijn tong, opdat mijn spraak
    Uwe lof ook hoorbaar maak'!


    3
    Wijd mijn have, goed en geld;
    't zij U al ten dienst gesteld!
    Wijd mijn lichaam, ziel en geest.
    Schenk mij nieuwe krachten steeds!
    Wijd mijn wil, opdat hij zij
    toch niet langer meer van mij!
    Wijd mijn hart, o Godes Zoon.
    Maak het waardig voor Uw troon!


    Bron: Lied 245, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [4] Josafat bleef voortaan in Jeruzalem. Wel ging hij nog een keer op reis om zijn onderdanen, van Berseba tot in het bergland van Efraïm, aan te sporen om terug te keren tot de HEER, de God van hun voorouders. [5] Hij stelde rechters aan in het land, in alle vestingsteden van Juda, niet één uitgezonderd, [6] en droeg hun op: ‘Besef goed welke taak u op u neemt, want u oordeelt niet op menselijk gezag, maar op gezag van de HEER, die u bij het rechtspreken terzijde staat. [7] Laat u leiden door vrees voor de HEER en neem u in acht, want de HEER, onze God, duldt geen onrecht, partijdigheid of corruptie.’

    Uit: 2 Kronieken 19 (NBV)
  • [7] Zie nu eens de feiten onder ogen! Wanneer iemand er zo van overtuigd is dat hij Christus dient, moet hij goed bedenken dat ook wij dat doen. [8] Zelfs al zou ik overdreven hoog opgeven van het gezag dat de Heer ons heeft toevertrouwd – overigens, een gezag om uw belang te dienen, niet om het te schaden –, dan nog zou blijken dat ik de waarheid spreek. [9] Ik wil niet de indruk wekken u alleen door middel van brieven te waarschuwen. [10] Er zijn er namelijk die zeggen: ‘In zijn brieven slaat hij weliswaar een gewichtige en imponerende toon aan, maar zijn persoonlijk optreden is zwak en wat hij zegt heeft weinig te betekenen.’ [11] Laat iemand die dat beweert gezegd zijn dat ik, eenmaal bij u, precies zo zal optreden als in mijn brieven.

    Uit: 2 Korintiërs 10 (NBV)
  • Welzalig hij, die al zijn kracht,
    zijn hulp alleen van U verwacht,
    die kiest de welgebaande wegen.
    Gaat ook zijn pad door een woestijn,
    Gij zult een frisse bronwel zijn,
    Gij stort op hem een milde regen;
    een regen, die hem overdekt,
    verkwikt en weer tot zegen strekt.


    Bron: Eerste couplet van lied 321, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [23] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. [24] Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. [25] Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd.

    Uit: Matteüs 24 (NBV)
  • Wees immer waakzaam en bereid.
    Verlies niet uw gelove
    en laat dit in de grootste nood
    door niemand u ontroven.
    Hij stilt de storm, ook in uw hart;
    geeft troost in alle leed en smart.
    Heb slechts geloof, Hij is met u.
    In Hem zijt gij geborgen.
    Als Jezus in uw scheepje is,
    waarom dan bange zorgen?
    Dan is en vaart en doel gewis,
    daagt telkens weer de morgen.


    Bron: Derde couplet van lied "400", NAK-gezangboek ("Neem Jezus in uw vaartuig op")
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

    Uit: Romeinen 13: 8 (NBV)
  • 1
    Liefde, beeld van 't godd'lijk wezen,
    spreid voor mij Uw grootheid uit.
    Liefde, na de val bewezen,
    mild is 't heil dat Gij ontsluit.


    2
    Liefde, voordat 'k werd geboren
    kende Gij mijn ziele reeds.
    U wil ik geheel behoren,
    leid mij door de Heil'ge Geest.

    • Liefde, 'k bied mij zelf U aan,
      werk in mij Uw wonderdaân!
      Liefde, 'k bied mij zelf U aan,
      werk in mij Uw wonderdaân!
    Bron: Eerste en tweede couplet alsmede het refrein van lied 139, NAK-liederenbundel voor de zangkoren
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”